Prawo karne materialne. Część ogólna i szczególna - Marek Bojarski, Jacek Giezek, Zofia Sienkiewicz - ebook

Prawo karne materialne. Część ogólna i szczególna ebook

Marek Bojarski, Jacek Giezek, Zofia Sienkiewicz

5,0
84,00 zł

-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

W podręczniku omówione zostały podstawowe instytucje prawa karnego, m.in.:
• zasady odpowiedzialności karnej,
• zasady wyłączenia odpowiedzialności karnej,
• problematyka wymiaru kary, w tym instytucji probacyjnych,
• problematyka zaostrzenia i złagodzenia wymiaru kary,
• zakresu penalizacji Kodeksu karnego.

Nowe wydanie uwzględnia m.in. zmiany wynikające z nowelizacji Kodeksu karnego ustawą z 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1834), w tym:
• likwidację kary 25 lat pozbawienia wolności;
• wprowadzenie elastycznego wymiaru kar do 30 lat pozbawienia wolności;
• wydłużenie okresu przedawnienia karalności za zabójstwo z 30 do 40 lat;
• zwiększenie liczby przestępstw niepodlegających przedawnieniu (np. zgwałcenie dziecka lub zgwałcenie ze szczególnym okrucieństwem);
• wprowadzenie kary dożywotniego pozbawienia wolności bez możliwości warunkowego zwolnienia.

Autorzy uwzględnili szeroki wybór orzecznictwa Sądu Najwyższego i sądów apelacyjnych oraz stanowisko doktryny, prezentując własne stanowiska wobec przytaczanych poglądów.
Opracowanie jest przeznaczone dla studentów prawa i administracji, aplikantów sądowych, prokuratorskich i adwokackich, a także dla praktyków.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
PDF

Liczba stron: 1601

Oceny
5,0 (1 ocena)
1
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność



Podobne


Prawo karne materialne. Część ogólna i szczególna

9. wydanie

redakcja naukowa Marek Bojarski

Marek Bojarski, Jacek Giezek, Zofia Sienkiewicz

Stan prawny na 1 października 2023 r.

Wydane przez:

Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

Wykaz skrótów

Jacek Giezek

Część pierwsza Wiadomości wstępne. Nauka o ustawie karnej

Rozdział I Pojęcie i funkcje prawa karnego

1. Definicja prawa karnego

2. Funkcje prawa karnego

Literatura uzupełniająca

Rozdział II Prawo karne oraz jego miejsce w systemie nauk penalnych

1. Prawo karne materialne a inne skodyfikowane dyscypliny prawa karnego

2. Nauka prawa karnego a nauki z nią powiązane

3. Rozwój nauki prawa karnego – rys historyczny

Literatura uzupełniająca

Rozdział III Podstawowe zasady prawa karnego

1. Uwagi wprowadzające

2. Nullum crimen sine lege

3. Nullum crimen sine periculo sociali

4. Nullum crimen sine culpa

5. Nulla poena sine lege

6. Lex retro non agit

7. Zasada humanitaryzmu

Literatura uzupełniająca

Rozdział IV Źródła prawa karnego

1. Uwagi wprowadzające

2. Konstytucja oraz akty prawa międzynarodowego jako źródła prawa karnego

3. Ustawa karna i jej struktura

4. Pozakodeksowe prawo karne

Literatura uzupełniająca

Rozdział V Struktura przepisu (normy) prawa karnego

1. Przepis a norma prawa karnego

2. Przepis typizujący czyn zabroniony i jego struktura

2.1. Uwagi wprowadzające

2.2. Rodzaje dyspozycji

2.3. Rodzaje sankcji

3. Normy sankcjonowane i sankcjonujące

4. Wykładnia przepisów prawa karnego

Literatura uzupełniająca

Rozdział VI Zasady obowiązywania ustawy karnej

1. Obowiązywanie ustawy karnej w czasie

1.1. Temporalne granice obowiązywania ustawy

1.2. Czas popełnienia przestępstwa a zasada lex retro non agit

1.3. Kolizja ustaw w czasie

2. Obowiązywanie ustawy karnej w przestrzeni

2.1. Miejsce popełnienia czynu zabronionego

2.2. Obowiązywanie ustawy karnej za przestępstwa popełnione na terytorium Polski

2.3. Obowiązywanie polskiej ustawy karnej za przestępstwa popełnione za granicą

Literatura uzupełniająca

Jacek Giezek

Część druga Nauka o przestępstwie

Rozdział VII Pojęcie przestępstwa i jego struktura

1. Definicja przestępstwa

2. Przestępstwo jako czyn człowieka

3. Materialna cecha przestępstwa

4. Przestępstwo jako czyn zabroniony

5. Przestępstwo jako czyn zawiniony

Literatura uzupełniająca

Rozdział VIII Przedmiot prawnokarnej ochrony

1. Pojęcie dobra prawnego

2. Ochrona dobra prawnego przed jego naruszeniem oraz narażeniem na niebezpieczeństwo

3. Społeczna szkodliwość jako cecha zachowań godzących w dobra chronione prawem

Literatura uzupełniająca

Rozdział IX Typizacja przestępstw oraz jej elementy

1. Podmiot przestępstwa

1.1. Uwagi wprowadzające

1.2. Wiek sprawcy jako przesłanka odpowiedzialności karnej

1.3. Podział przestępstw ze względu na podmiot

2. Znamiona strony przedmiotowej

2.1. Charakterystyka zachowania sprawcy

2.2. Okoliczności modalne typu czynu zabronionego

2.3. Skutek jako znamię strony przedmiotowej

2.4. Związek przyczynowy oraz koncepcje jego ujmowania w prawie karnym

2.5. Zaniechanie jako postać czynu zabronionego

2.6. Problematyka obiektywnego przypisania

3. Znamiona strony podmiotowej

3.1. Uwagi wprowadzające

3.2. Umyślność i nieumyślność czynu zabronionego

3.3. Umyślny czyn zabroniony

3.3.1. Zamiar bezpośredni (dolus directus)

3.3.2. Zamiar ewentualny (dolus eventualis)

3.4. Nieumyślny czyn zabroniony

3.4.1. Brak zamiaru

3.4.2. Niezachowanie wymaganej ostrożności

3.4.3. Związek między nieostrożnością a realizacją znamion typu

3.4.4. Przewidywalność popełnienia czynu zabronionego

3.5. Kombinacja strony podmiotowej

4. Podstawowe i zmodyfikowane typy przestępstw

4.1. Uwagi wprowadzające

4.2. Znamiona typu podstawowego

4.3. Znamiona tworzące typ zmodyfikowany

Literatura uzupełniająca

Rozdział X Bezprawność czynu oraz okoliczności ją wyłączające

1. Pojęcie bezprawności

2. Okoliczności wyłączające bezprawność (kontratypy)

2.1. Uwagi wprowadzające

2.2. Obrona konieczna

2.2.1. Funkcja obrony koniecznej i jej struktura

2.2.2. Przekroczenie granic obrony koniecznej

2.2.3. Ochrona osoby działającej w interwencyjnej obronie koniecznej

2.3. Stan wyższej konieczności jako kontratyp

2.3.1. Dwie funkcje stanu wyższej konieczności

2.3.2. Kolizja dóbr oraz kryteria jej rozwiązywania

2.3.3. Niebezpieczeństwo grożące dobru prawnemu

2.3.4. Zasady poświęcania kolidującego dobra

2.4. Dozwolone ryzyko nowatorskie

2.4.1. Dawne i nowe ujęcie dozwolonego ryzyka nowatorskiego

2.4.2. Przeprowadzenie eksperymentu jako przesłanka dopuszczalności ryzyka

2.4.3. Eksperyment medyczny

2.5. Kontratypy części szczególnej Kodeksu karnego

2.5.1. Dozwolona krytyka (urn:act:du:2022::1138(art(213))art. 213 k.k.)

2.5.2. Niezawiadomienie o przestępstwie (urn:act:du:2022::1138(art(240)par(2))art. 240 § 2 k.k.)

2.5.3. Odmowa wykonania rozkazu (urn:act:du:2022::1138(art(344))art. 344 k.k.)

2.6. Kontratypy pozaustawowe

2.6.1. Zgoda pokrzywdzonego (dysponenta dobra prawnego)

2.6.2. Karcenie w celach wychowawczych

2.6.3. Dozwolone ryzyko sportowe

2.6.4. Dozwolony zabieg medyczny o charakterze nieleczniczym

Literatura uzupełniająca

Rozdział XI Wina oraz okoliczności ją wyłączające

1. Teorie winy we współczesnej dogmatyce prawa karnego

1.1. Teorie psychologiczne

1.2. Teorie normatywne

1.3. W poszukiwaniu nowych teorii winy

2. Okoliczności wyłączające lub umniejszające winę

2.1. Uwagi wprowadzające

2.2. Stan wyższej konieczności wyłączający winę

2.3. Błąd sprawcy a wyłączenie winy

2.3.1. Dwie postacie błędu co do ustawowych znamion oraz ich funkcje

2.3.2. Błąd co do ustawowych znamion a strona podmiotowa czynu zabronionego

2.3.3. Błąd co do znamion wyrażających klauzule normatywne

2.3.4. Błąd co do znamienia tworzącego typ zmodyfikowany

2.4. Błąd co do kontratypu

2.5. Błąd co do okoliczności wyłączającej winę

2.6. Błąd co do prawa

2.6.1. Błąd co do prawa a zasada ignorantia iuris nocet

2.6.2. Obiektywna oraz subiektywna rozpoznawalność bezprawności

2.6.3. Pierwotna oraz wtórna nieświadomość bezprawności

2.6.4. Usprawiedliwiona nieświadomość bezprawności

2.7. Niepoczytalność

2.7.1. Geneza niepoczytalności oraz jej konsekwencje

2.7.2. Ograniczona poczytalność

2.7.3. Wprawienie się w stan niepoczytalności a zasada winy

2.8. Nieletniość

Literatura uzupełniająca

Rozdział XII Etapy realizacji przestępstwa (formy stadialne)

1. Uwagi wstępne

2. Dokonanie

3. Usiłowanie

3.1. Znamiona usiłowania i jego konsekwencje

3.2. Usiłowanie udolne i nieudolne

3.3. Usiłowanie ukończone i nieukończone

3.4. Usiłowanie a narażenie na niebezpieczeństwo

4. Przygotowanie

4.1. Istota oraz znamiona przygotowania

4.2. Przygotowanie a elementy przestępnego współdziałania

4.3. Karalność przygotowania

Literatura uzupełniająca

Rozdział XIII Formy współdziałania przestępnego

1. Uwagi wprowadzające

2. Tak zwane sprawcze formy popełnienia czynu zabronionego

2.1. Sprawstwo

2.2. Współsprawstwo

2.3. Sprawstwo kierownicze

2.4. Sprawstwo polecające

3. Tak zwane niesprawcze formy popełnienia czynu zabronionego

3.1. Podżeganie

3.2. Pomocnictwo

3.3. Podżeganie i pomocnictwo a zagadnienia strony podmiotowej

4. Indywidualizacja odpowiedzialności osób uczestniczących w popełnieniu przestępstwa

4.1. Uwagi wprowadzające

4.2. Indywidualizacja odpowiedzialności a okoliczności osobiste

4.3. Współdziałanie przy przestępstwach indywidualnych

5. Czynny żal współdziałającego

Literatura uzupełniająca

Rozdział XIV Zbieg przepisów ustawy oraz zbieg przestępstw

1. Pojęcie jedności i wielości czynów

1.1. Ten sam czyn jako podstawa jednego przestępstwa

1.2. Kryteria jedności i wielości czynów

1.3. Jeden czyn a wielość zachowań – konstrukcja czynu ciągłego

1.3.1. Uwagi wprowadzające

1.3.2. Krótkie odstępy czasu

1.3.3. Powzięty z góry zamiar

1.3.4. Konsekwencje prawne konstrukcji czynu ciągłego

2. Zbieg przepisów oraz jego postacie

2.1. Uwagi wprowadzające

2.2. Rzeczywisty zbieg przepisów

2.2.1. Zbieg podlegający uwzględnieniu (zbieg właściwy)

2.2.2. Zbieg pomijalny (zbieg niewłaściwy)

2.3. Pozorny zbieg przepisów

3. Zbieg przestępstw oraz jego postacie

3.1. Właściwy zbieg przestępstw

3.1.1. Realny zbieg przestępstw

3.1.2. Ciąg przestępstw

3.2. Niewłaściwy zbieg przestępstw (tzw. zbieg pozorny)

Literatura uzupełniająca

Zofia Sienkiewicz

Część trzecia Nauka o karze, środkach karnych i zasadach wymiaru

Rozdział XV Pojęcie oraz cele kary kryminalnej

1. Pojęcie kary

2. Racjonalizacja i teorie kary

3. Cele i funkcje kary

Literatura uzupełniająca

Rozdział XVI Kary

1. Ogólna charakterystyka katalogu kar

2. Kara grzywny

3. Kara ograniczenia wolności

4. Kara pozbawienia wolności

5. Sekwencja kar – urn:act:du:2022::1138(art(37(b)))art. 37b k.k. (kara pozbawienia wolności i kara ograniczenia wolności)

6. Kara dożywotniego pozbawienia wolności

Literatura uzupełniająca

Rozdział XVII Środki karne

1. Uwagi ogólne

2. Pozbawienie praw publicznych

3. Zakaz zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej

4. Zakazy związane z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi

5. Zakazy związane z pracą w organach i instytucjach państwowych i samorządu terytorialnego oraz spółkach prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

6. Zakaz przebywania w określonych środowiskach lub miejscach, zakaz kontaktowania się z określonymi osobami, zakaz zbliżania się do określonych osób lub zakaz opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu

7. Zakaz wstępu na imprezę masową

8. Zakaz wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych

9. Nakaz okresowego opuszczenia lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym

10. Zakaz prowadzenia pojazdów

11. Świadczenia pieniężne

12. Podanie wyroku do publicznej wiadomości

13. Środek karny – degradacja

Literatura uzupełniająca

Rozdział XVIII Przepadek i środki kompensacyjne

1. Uwagi ogólne

2. Przepadek

2.1. Uwagi ogólne

2.2. Przepadek przedmiotów

2.3. Przepadek korzyści majątkowej

3. Obowiązek naprawienia szkody i zadośćuczynienie za doznaną krzywdę

4. Nawiązka

Literatura uzupełniająca

Rozdział XIX Środki związane z poddaniem sprawcy prsóbie

1. Pojęcie i systemy probacji

2. Warunkowe umorzenie postępowania

2.1. Uwagi wstępne

2.2. Przesłanki stosowania

2.3. Okres, obowiązki i skutki przebiegu próby

3. Warunkowe zawieszenie wykonania kary

3.1. Uwagi wstępne

3.2. Przesłanki stosowania

3.3. Okres próby i obowiązki okresu próby

3.4. Grzywna

3.5. Skutki przebiegu okresu próby

4. Warunkowe przedterminowe zwolnienie

4.1. Uwagi wstępne

4.2. Przesłanki stosowania

4.3. Okres próby, obowiązek okresu próby i skutki jej przebiegu

4.4. Skrócenie wykonywania kary ograniczenia wolności i środków karnych

Literatura uzupełniająca

Rozdział XX Wymiar kary

1. Sądowy a ustawowy wymiar kary

2. Zasady wymiaru kary

2.1. Zasada względnej swobody sądu

2.2. Zasada humanitaryzmu i indywidualizacji kary

2.3. Zasada zaliczania rzeczywistego pozbawienia wolności na poczet orzeczonych kar

2.4. Zasada oznaczoności kar i środków karnych

3. Ogólne dyrektywy wymiaru kary

3.1. Uwagi wstępne

3.2. Dyrektywa stopnia winy

3.3. Dyrektywa stopnia społecznej szkodliwości czynu

3.4. Dyrektywa prewencji szczególnej

3.5. Dyrektywa prewencji ogólnej

3.6. Kwestia priorytetów dyrektyw

3.7. Okoliczności wpływające na wymiar kary i środka karnego

3.8. Okoliczności obciążające i łagodzące

4. Dyrektywy szczególne

4.1. Dyrektywy wymiaru kary względem nieletnich i młodocianych

4.2. Dyrektywy dotyczące określonego rodzaju kar i środków karnych

4.3. Dyrektywy preferencji kar nieizolacyjnych i środków karnych

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXI Nadzwyczajne złagodzenie i nadzwyczajne zaostrzenie kary

1. Nadzwyczajne złagodzenie kary

1.1. Uwagi wstępne

1.2. Fakultatywne nadzwyczajne złagodzenie kary

1.3. Obligatoryjne nadzwyczajne złagodzenie kary

1.4. Sposób nadzwyczajnego złagodzenia

2. Nadzwyczajne obostrzenie kary

2.1. Uwagi wstępne

2.2. Recydywa i jej rodzaje

2.2.1. Pojęcie recydywy

2.2.2. Recydywa szczególna podstawowa

2.2.3. Recydywa szczególna wielokrotna

2.2.4. Recydywa podstawowa z urn:act:du:2022::1138(art(64(a)))art. 64a k.k.

2.3. Inne przypadki nadzwyczajnego obostrzenia kary

2.3.1. Przestępstwo jako stałe źródło dochodu lub o charakterze zorganizowanym bądź terrorystycznym (urn:act:du:2022::1138(art(65))art. 65 k.k.)

2.3.2. Ciąg przestępstw

2.3.3. Niektóre przypadki przestępstw komunikacyjnych

2.3.4. Chuligański charakter występku

2.3.5. Czyn ciągły

3. Zbieg podstaw nadzwyczajnego wymiaru kary

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXII Uchylenie karalności i darowanie kary. Zatarcie skazania

1. Okoliczności uchylające karalność i darowanie kary – uwagi wstępne

2. Przedawnienie

2.1. Istota i uzasadnienie przedawnienia

2.2. Przedawnienie karalności

2.3. Przedawnienie wykonania kary

2.4. Spoczywanie biegu przedawnienia

2.5. Wyłączenie biegu przedawnienia

3. Abolicja, amnestia

4. Ułaskawienie

5. Zatarcie skazania

5.1. Istota zatarcia skazania

5.2. Tryby zatarcia skazania

5.3. Zbiegi skazań

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXIII Środki zabezpieczające

1. Uwagi wstępne

2. Rodzaje środków zabezpieczających przewidziane w Kodeksie karnym

3. Zasady stosowania środków zabezpieczających

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXIV Zasady traktowania i środki stosowane wobec nieletnich

1. Kształtowanie się zasad traktowania nieletnich

2. Podstawy stosowania środków wychowawczych i opiekuńczych

2.1. Demoralizacja

2.2. Czyn karalny

3. Środki stosowane wobec nieletnich

3.1. Środki wychowawcze

3.2. Środek leczniczy

3.3. Środek poprawczy

3.4. Odpowiedzialność karna nieletnich

Literatura uzupełniająca

Marek Bojarski

Część czwarta Zakres penalizacji części szczególnej Kodeksu karnego

Uwagi wprowadzające

Rozdział XXV Przestępstwa przeciwko pokojowi, ludzkości oraz przestępstwa wojenne

1. Uwagi ogólne

2. Wszczęcie wojny

3. Eksterminacja

4. Udział w masowym zamachu na ludność

5. Przemoc wobec grupy osób

6. Stosowanie środków masowej zagłady

7. Wytwarzanie środka masowej zagłady

8. Atak na obiekt niebroniony

9. Zabójstwo wojenne

10. Przestępne naruszenie prawa międzynarodowego

11. Niszczenie dóbr kultury

12. Bezprawne używanie znaku Czerwonego Krzyża

13. Nawoływanie do popełnienia przestępstw z rozdziału XVI Kodeksu karnego

14. Dopuszczenie do popełnienia niektórych przestępstw z rozdziału XVI Kodeksu karnego

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXVI Przestępstwa przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej

1. Uwagi ogólne

2. Zamach stanu

3. Przemoc wobec konstytucyjnego organu państwa

4. Zdrada dyplomatyczna

5. Szpiegostwo

6. Dezinformacja wywiadowcza

7. Znieważenie Narodu

8. Zamach na Prezydenta RP

9. Czynna napaść na Prezydenta RP

10. Czynna napaść na przedstawiciela obcego państwa

11. Publiczne znieważenie godła

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXVII Przestępstwa przeciwko obronności

1. Uwagi ogólne

2. Zamach terrorystyczny

3. Podjęcie służby w obcym wojsku

4. Prowadzenie zaciągu

5. Uchylanie się od służby wojskowej

6. Niezgłoszenie się do poboru

7. Uchylanie się od pełnienia służby zastępczej

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXVIII Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu

1. Uwagi ogólne

2. Zabójstwo

3. Zlecenie zabójstwa

4. Dzieciobójstwo

5. Eutanazja

6. Namowa do samobójstwa

7. Przerwanie ciąży

8. Przerwanie ciąży bez zgody

9. Nieumyślne spowodowanie śmierci

10. Ciężkie uszkodzenie ciała

11. Nakłanianie innej osoby do spowodowania u niej ciężkiego uszczerbku na zdrowiu

12. Uszkodzenie ciała

13. Uszkodzenie ciała dziecka poczętego

14. Bójka i pobicie

15. Użycie w bójce niebezpiecznego narzędzia

16. Narażenie na niebezpieczeństwo

17. Narażenie na zarażenie

18. Nieudzielenie pomocy

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXIX Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu

1. Uwagi ogólne

2. Sprowadzenie niebezpiecznego zdarzenia

3. Sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa

4. Sprowadzenie niebezpieczeństwa dla życia

5. Finansowanie przestępstw o charakterze terrorystycznym

6. Piractwo

7. Umieszczenie na statku niebezpiecznego urządzenia

8. Uzbrojenie statku w celu dokonania rabunku

9. Wyrób niebezpiecznych środków

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXX Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji

1. Uwagi ogólne

2. Katastrofa

3. Sprowadzenie niebezpieczeństwa katastrofy

4. Wypadek w komunikacji

5. Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości

6. Dopuszczenie do ruchu niebezpiecznego pojazdu

7. Niezapewnienie bezpieczeństwa ruchu pojazdów mechanicznych

8. Prowadzenie pojazdu po cofnięciu uprawnień

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXI Przestępstwa przeciwko środowisku

1. Uwagi ogólne

2. Powodowanie zniszczeń w przyrodzie

3. Zanieczyszczenie środowiska

4. Składowanie odpadów

5. Niewłaściwe postępowanie z materiałami promieniotwórczymi

6. Nienależyte utrzymanie urządzeń zabezpieczających

7. Uszkadzanie terenu

8. Działalność zagrażająca środowisku

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXII Przestępstwa przeciwko wolności

1. Uwagi ogólne

2. Pozbawienie wolności

3. Dopuszczenie się handlu ludźmi

4. Groźba karalna

5. Uporczywe nękanie, stalking

6. Zmuszenie do określonego zachowania

7. Utrwalanie wizerunku nagiej osoby

8. Wykonanie zabiegu leczniczego bez zgody pacjenta

9. Naruszenie miru domowego

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXIII Przestępstwa przeciwko wolności sumienia i wyznania

1. Uwagi ogólne

2. Ograniczenie w prawach wyznaniowych

3. Złośliwe przeszkadzanie w wykonywaniu aktów religijnych

4. Obraza uczuć religijnych

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXIV Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności

1. Uwagi ogólne

2. Zgwałcenie

3. Doprowadzenie do obcowania z osobą bezradną

4. Wykorzystanie seksualne

5. Seksualne wykorzystanie małoletniego

6. Propozycja spotkania i obcowania płciowego z małoletnim

7. Propagowanie zachowań o charakterze pedofilskim

8. Kazirodztwo

9. Publiczne prezentowanie treści pornograficznych

10. Zmuszanie do uprawiania prostytucji

11. Stręczycielstwo, kuplerstwo i sutenerstwo

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXV Przestępstwa przeciwko rodzinie i opiece

1. Uwagi ogólne

2. Bigamia

3. Znęcanie się

4. Rozpijanie małoletniego

5. Niealimentacja

6. Porzucenie osoby

7. Uprowadzenie

8. Nielegalna adopcja

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXVI Przestępstwa przeciwko czci i nietykalności cielesnej

1. Uwagi ogólne

2. Zniesławienie

3. Zniewaga

4. Naruszenie nietykalności cielesnej

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXVII Przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową

1. Uwagi ogólne

2. Naruszenie praw pracowniczych

3. Naruszenie przepisów o ubezpieczeniu społecznym

4. Niedopełnienie obowiązków z zakresu bhp

5. Niezawiadomienie o wypadku przy pracy

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXVIII Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego

1. Uwagi ogólne

2. Naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza

3. Czynna napaść na funkcjonariusza publicznego

3.1. Publiczne nawoływanie do udostępnienia informacji dotyczących życia prywatnego funkcjonariusza

3.2. Udostępnianie informacji dotyczących życia prywatnego funkcjonariusza bez jego zgody

4. Wywieranie wpływu na czynności urzędowe

5. Utrudnianie przeprowadzenia kontroli w zakresie ochrony środowiska i inspekcji pracy

6. Znieważenie funkcjonariusza

7. Podanie się za funkcjonariusza publicznego

8. Łapownictwo

9. Przekupstwo

10. Płatna protekcja bierna

11. Płatna protekcja czynna

12. Przekroczenie uprawnień przez funkcjonariusza

Literatura uzupełniająca

Rozdział XXXIX Przestępstwa przeciwko wymiarowi sprawiedliwości

1. Uwagi ogólne

2. Przemoc i groźba bezprawna

3. Fałszywe zeznania

4. Fałszywe oskarżenie

5. Tworzenie fałszywych dowodów dla podjęcia ścigania o przestępstwo

6. Zatajenie dowodów niewinności osoby podejrzanej

7. Fałszywe zawiadomienie o przestępstwie

8. Poplecznictwo

9. Niezawiadomienie o usiłowaniu popełnienia przestępstwa

10. Publiczne rozpowszechnianie wiadomości z postępowania przygotowawczego

11. Samowolne uwolnienie się osoby pozbawionej wolności

12. Bezprawne uwolnienie osoby pozbawionej wolności

13. Niestosowanie się do orzeczonego przez sąd zakazu

14. Użycie przemocy wobec świadka

15. Wymuszenie zeznań

16. Znęcanie się nad osobą pozbawioną wolności

Literatura uzupełniająca

Rozdział XL Przestępstwa przeciwko wyborom i referendum

1. Uwagi ogólne

2. Naruszenie prawa związane z wyborami

3. Użycie przemocy w związku z wyborami

4. Użycie przemocy wobec osoby głosującej

5. Łapownictwo wyborcze

6. Naruszenie przepisów o tajności głosowania

Literatura uzupełniająca

Rozdział XLI Przestępstwa przeciwko porządkowi publicznemu

1. Uwagi ogólne

2. Wzięcie zakładnika

3. Branie udziału w zbiegowisku publicznym

4. Publiczne nawoływanie do popełnienia przestępstwa

5. Publiczne propagowanie faszyzmu

6. Publiczne znieważenie grupy ludności

7. Branie udziału w zorganizowanej grupie przestępczej

8. Udaremnienie przeprowadzenia zebrania

9. Znieważenie pomnika

10. Profanacja zwłok

11. Bezprawny wyrób broni palnej

12. Bezprawne przekroczenie granicy

13. Ułatwianie pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Literatura uzupełniająca

Rozdział XLII Przestępstwa przeciwko ochronie informacji

1. Uwagi ogólne

2. Ujawnienie lub wykorzystanie informacji o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne”

3. Ujawnienie informacji

4. Naruszenie tajemnicy korespondencji

5. Niszczenie zapisu istotnej informacji

6. Niszczenie danych informatycznych

7. Niszczenie danych informatycznych o szczególnym znaczeniu

8. Zakłócenie systemu komputerowego

9. Umożliwienie włamania się do systemu komputerowego

Literatura uzupełniająca

Rozdział XLIII Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów

1. Uwagi ogólne

2. Materialny fałsz dokumentu

3. Fałszowanie faktur

4. Fałsz intelektualny

5. Podanie w fakturze nieprawdziwych danych

6. Wyłudzenie poświadczenia nieprawdy

7. Użycie dokumentu poświadczającego nieprawdę

8. Zbycie dokumentu stwierdzającego tożsamość

9. Posługiwanie się cudzym dokumentem stwierdzającym tożsamość

10. Niszczenie dokumentu

11. Niszczenie znaków granicznych

12. Fałszowanie faktur ze znaczną kwotą należności

Literatura uzupełniająca

Rozdział XLIV Przestępstwa przeciwko mieniu

1. Uwagi ogólne

2. Kradzież

3. Kradzież z włamaniem

4. Rozbój

5. Kradzież rozbójnicza

6. Wymuszenie rozbójnicze

7. Przywłaszczenie

8. Uruchomienie na cudzy rachunek impulsów telefonicznych

9. Oszustwo

10. Oszustwo komputerowe

11. Uszkodzenie cudzej rzeczy

12. Krótkotrwały zabór pojazdu mechanicznego

13. Wyrąb drzewa w lesie

14. Paserstwo

Literatura uzupełniająca

Rozdział XLV Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu

1. Uwagi ogólne

2. Nadużycie zaufania

3. Przyjęcie korzyści w zamian za zachowanie mogące wyrządzić szkodę

4. Oszustwo gospodarcze

5. Oszustwo ubezpieczeniowe

6. Pranie brudnych pieniędzy

7. Udaremnienie zaspokojenia wierzyciela

8. Wykorzystywanie prawa w celu pokrzywdzenia wierzycieli

9. Faworyzowanie jednego z wierzycieli

10. Nieprowadzenie dokumentacji działalności gospodarczej

11. Lichwa

12. Udaremnienie przetargu

13. Fałszowanie znaków identyfikacyjnych

14. Ingerencja we wskazania licznika przebiegu w pojeździe mechanicznym

15. Zabór tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego

Literatura uzupełniająca

Rozdział XLVI Przestępstwa przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi

1. Uwagi ogólne

2. Fałszowanie pieniędzy

3. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji

4. Puszczenie w obieg fałszywego pieniądza

5. Fałszowanie znaku wartościowego

6. Fałszowanie znaku urzędowego

7. Fałszowanie narzędzi pomiarowych

Literatura uzupełniająca

Skorowidz1

Wykaz skrótów
Akty prawne
EKPC
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzona w Rzymie 4.11.1950 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 ze zm.)
k.c.
ustawa z 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.)
k.k.
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1138)
k.k. z 1932 r.
rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z 11.07.1932 r. – Kodeks karny (Dz.U. Nr 60, poz. 571 ze zm.); nie obowiązuje
k.k. z 1969 r.
ustawa z 19.04.1969 r. – Kodeks karny (Dz.U. Nr 13, poz. 94 ze zm.); nie obowiązuje
k.k.s.
ustawa z 10.09.1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2023 r. poz. 654 ze zm.)
k.k.w.
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 127 ze zm.)
Konstytucja RP
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze sprost. i ze zm.)
k.p.
ustawa z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465)
k.p.k.
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zm.)
k.r.o.
ustawa z 25.02.1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359)
k.w.
ustawa z 20.05.1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2022 r. poz. 2151 ze zm.)
nowelizacja z 14.04.2000 r.
ustawa z 14.04.2000 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny (Dz.U. Nr 48, poz. 548)
nowelizacja z 9.09.2000 r.
ustawa z 9.09.2000 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o zamówieniach publicznych oraz ustawy – Prawo bankowe (Dz.U. Nr 93, poz. 1027)
nowelizacja z 13.06.2003 r.
ustawa z 13.06.2003 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 111, poz. 1061)
nowelizacja z 16.04.2004 r.
ustawa z 16.04.2004 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 93, poz. 889)
nowelizacja z 3.06.2005 r.
ustawa z 3.06.2005 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny (Dz.U. Nr 132, poz. 1109)
nowelizacja z 27.07.2005 r.
ustawa z 27.07.2005 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego i ustawy – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. poz. 1363)
nowelizacja z 16.11.2006 r.
ustawa z 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 226, poz. 1648)
nowelizacja z 5.11.2009 r.
ustawa z 5.11.2009 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy – Kodeks karny wykonawczy, ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 206, poz. 1589 ze zm.)
nowelizacja z 20.02.2015 r.
ustawa z 20.02.2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 396)
nowelizacja z 7.07.2022 r.
ustawa z 7.07.2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2600 ze zm.)
p.w.k.k.
ustawa z 6.06.1997 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 554 ze zm.)
u.k.p.
ustawa z 5.01.2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2023 r. poz. 622 ze zm.)
ustawa z 19.06.2020 r.
ustawa z 19.06.2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2141 ze zm.)
u.w.r.n.
ustawa z 9.06.2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. poz. 1700 ze zm.)
Czasopisma i publikatory
Annales UMCS
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska
Arch. Krym.
Archiwum Kryminologii
AUW
Acta Universitatis Wratislaviensis
Biul. CEUW
Biuletyn Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego
Biul. Pr. Karn.
Biuletyn Prawa Karnego
Biul. SAKa
Biuletyn. Orzecznictwo Sądu Apelacyjnego w Katowicach i Sądów Okręgowych
Biul. SN
Biuletyn Sądu Najwyższego
Biuletyn LTN
Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego
CzPKiNP
Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych
GP
Gazeta Prawna
GS
Gazeta Sądowa
GSP
Gdańskie Studia Prawnicze
GSP-Prz. Orz.
Gdańskie Studia Prawnicze – Przegląd Orzecznictwa
KSP
Krakowskie Studia Prawnicze
KZS
Krakowskie Zeszyty Sądowe
MoP
Monitor Prawniczy
NP
Nowe Prawo
OSA
Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
OSNKW
Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Karna i Wojskowa
OSNPG
Orzecznictwo Sądu Najwyższego wyd. przez Prokuraturę Generalną
OSNwSK
Orzecznictwo Sądu Najwyższego w Sprawach Karnych
OSP
Orzecznictwo Sądów Polskich
OTK-A
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Zbiór Urzędowy. Seria A
Pal.
Palestra
PiM
Prawo i Medycyna
PiP
Państwo i Prawo
PiŻ
Prawo i Życie
PK
Problemy Kryminalistyki
PnD
Paragraf na Drodze
PPiA
Przegląd Prawa i Administracji
PPK
Przegląd Prawa Karnego
Prob. Praw.
Problemy Praworządności
Prob. Wym. Spraw.
Problemy Wymiaru Sprawiedliwości
Prok. i Pr.
Prokuratura i Prawo
Prok. i Pr.-wkł.
Prokuratura i Prawo – wkładka
Przegl. Ubezp.
Przegląd Ubezpieczeń Społecznych i Gospodarczych
PS
Przegląd Sądowy
PUG
Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego
RPEiS
Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny
SI
Studia Iuridica
SKKiP
Studia Kryminalistyczne, Kryminologiczne i Penitencjarne
SP
Studia Prawnicze
SPE
Studia Prawno-Ekonomiczne
WPP
Wojskowy Przegląd Prawniczy
ZNASW
Zeszyty Naukowe Akademii Spraw Wewnętrznych
ZNIBPS
Zeszyty Naukowe Instytutu Badania Prawa Sądowego
ZNUJ
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
SA
Sąd Apelacyjny
SN
Sąd Najwyższy
Uzasadnienie...
Uzasadnienie rządowego projektu nowego kodeksu karnego, Kodeks karny, Kodeks postępowania karnego, Kodeks karny wykonawczy, Warszawa 1997
Jacek Giezek
Część pierwsza Wiadomości wstępne. Nauka o ustawie karnej
Rozdział
I
Pojęcie i funkcje prawa karnego
1.
Definicja prawa karnego

1

Prawo karne stanowi część obowiązującego w Polsce porządku prawnego, czyli tzw. systemu prawa. Odwołując się do kryterium czysto formalnego, można by system prawa określić jako zbiór norm obowiązujących w określonym państwie oraz w określonym czasie (J. Wróblewski [w:] W. Lang, J. Wróblewski, S. Zawadzki, Teoria państwa i prawa, Warszawa 1979, s. 350). W języku prawniczym termin „system” bardzo często odnoszony jest jednak również do różnego rodzaju grup przepisów tworzących poszczególne gałęzie prawa. Mówi się zatem o „systemie prawa cywilnego” lub „systemie prawa karnego”, co w wypowiedziach teoretyków bywa niekiedy z różnych powodów krytykowane (J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Kraków 2002, s. 126).

2

Nawet jeśli jednak prawo karne, podobnie zresztą jak każdą inną gałąź prawa (np. cywilnego lub administracyjnego), ujmować będziemy także w kategoriach systemowych, to jednocześnie dostrzegać musimy pewne cechy swoiste, pozwalające na odróżnienie tak wyodrębnionej gałęzi od innych dziedzin prawa składających się na ów system.

Jedną z podstawowych swoistości, wyeksponowanych nawet w samej nazwie tej dyscypliny, jest kara rozumiana nie tylko jako określonego rodzaju dolegliwość będąca reakcją na antyspołeczne (zabronione przez prawo) zachowanie, ale także jako instrument, który przez władzę państwową wykorzystywany jest do walki z przestępczością. Prawo karne spełnia zatem rolę szczególną, chroniąc państwo oraz stosunki społeczne, przede wszystkim zaś prawa i wolności człowieka, przed najpoważniejszymi na nie zamachami (A. Marek, Prawo karne, Warszawa 2005, s. 5), posługując się właściwymi dla tej gałęzi prawa środkami przymusu. Podejmując próbę zdefiniowania prawa karnego z perspektywy jednej z podstawowych jego funkcji oraz instrumentów umożliwiających jej realizację, moglibyśmy powiedzieć, że prawo karne jest to zespół norm służący do zwalczania czynów zwanych przestępstwami za pomocą kar (środków karnych) oraz – co już w tym miejscu warto podkreślić – tzw. środków zabezpieczających. Coraz wyraźniej eksponowana jest również funkcja naprawcza, czego odzwierciedleniem są m.in. przewidziane w Kodeksie karnym środki kompensacyjne.

Z innej nieco perspektywy prawo karne można by także ujmować jako prawo karania, którego głównym elementem są normy sankcjonujące, nakładające na organy państwowe obowiązek stosowania kar wobec tych, którzy dopuścili się zabronionego zachowania, stanowiącego w świetle norm tego prawa przestępstwo. Aby przedstawiany tutaj punkt widzenia szerzej uzasadnić, należy zacząć od spostrzeżenia, że w rozważaniach teoretycznych prawo definiowane jest jako zbiór norm, z których wynika powinność określonego zachowania, przy czym powinność ta rozumiana jest na tyle szeroko, aby obejmować nakazy, zakazy, dozwolenia i uprawnienia.

3

Wyodrębniając z tak rozumianego zbioru normy tworzące prawo karne, natrafiamy od razu na dwa centralne pojęcia, a mianowicie – pojęcie przestępstwa i kary. Dostrzegając korelacje zachodzące między tymi pojęciami, moglibyśmy zbudować normę o następującej treści, dość dobrze oddającą istotę prawa karnego: „nie popełniaj przestępstwa będącego opisanym ustawowo zabronionym zachowaniem, jeśli się go bowiem dopuścisz, to organ władzy państwowej (władzy sądowniczej) będzie musiał zastosować wobec ciebie przewidzianą prawem sankcję karną”. Próbując zdefiniować prawo karne poprzez pryzmat tak ujętej normy, trzeba od razu zauważyć, że jego adresatami są z jednej strony obywatele, z drugiej zaś – władza państwowa. Pierwszemu z adresatów prawo uświadamia przede wszystkim, jakie zachowania są zakazane lub nakazane, dokonując stosownego ich opisu, a także określając konsekwencje niezastosowania się do zakazu (nakazu). Adresatowi drugiemu, czyli władzy państwowej, prawo nakazuje zastosowanie konsekwencji, jeśli zakaz lub nakaz adresowany do obywatela zostanie złamany. Z tej zatem perspektywy prawo karne jest to zespół norm określających, jakie czyny są przestępstwami oraz jakie za te czyny grożą kary, a także nakładających obowiązek ich wymierzenia, jeśli przestępstwo zostało już popełnione.

2.
Funkcje prawa karnego

4

Tradycyjnie przypisywane prawu karnemu funkcje zdają się przede wszystkim pochodną społecznych oczekiwań, jakie pod adresem tej gałęzi prawa są zazwyczaj kierowane. Rzecz jednak w tym, że oczekiwania te okazują się niekiedy nazbyt wygórowane, zwłaszcza jeśli towarzyszy im złudna, niestety, wiara w omnipotencję prawa karnego. Tymczasem jego wpływ na kształtowanie rzeczywistości – z czego zdawać należy sobie sprawę – jest z natury rzeczy ograniczony. Przejawem oczywistej naiwności byłoby wszak przekonanie, że wystarczy ustanowić zakaz zabijania, dokonywania rozbojów, gwałcenia czy też naruszania jakichkolwiek innych dóbr przedstawiających wartość społeczną, aby wszystkie tego rodzaju zachowania znikły z naszego życia jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Nie oznacza to jednak, że prawo karne jest całkowicie bezsilne wobec zjawisk patologicznych i że z prawnokarnej reakcji na czyn zabroniony moglibyśmy całkowicie zrezygnować. Wśród funkcji, których realizacja w mniejszym lub większym stopniu dzięki normom prawa karnego jednak się udaje, wymienić przede wszystkim należy funkcję:

1)

ochronną,

2)

gwarancyjną,

3)

kompensacyjną (restytucyjną).

5

Funkcja ochronna wymieniana jest zazwyczaj na pierwszym miejscu, gdyż ochrona dóbr przedstawiających wartość społeczną przed atakami prowadzącymi do ich naruszenia lub narażenia na niebezpieczeństwo jawi się jako najważniejsze zadanie prawa karnego. Racjonalny ustawodawca tworzy bowiem typy czynów przez prawo zabronionych nie po to, aby ograniczać wolność jednostki będącej adresatem zawartych w nich zakazów i nakazów, lecz aby chronić dobra prawne przed zachowaniami, które mogłyby je naruszyć lub narazić na niebezpieczeństwo. Nie ma w systemie prawa karnego (a w każdym razie być nie powinno) takich norm sankcjonowanych, które – poprzez wyrażony w nich zakaz lub nakaz określonego zachowania (np. nie zabijaj, nie kradnij, udziel pomocy człowiekowi znajdującemu się w niebezpieczeństwie utraty życia) – nie chroniłyby żadnego dobra prawnego. Jeśli norma taka (np. na skutek błędu ustawodawcy) zostałaby ustanowiona, to w istocie byłaby zbędna, a co więcej – w sposób niczym nieuzasadniony ograniczałaby swobodę jednostki.

6

Warto już w tym miejscu odnotować, że w nauce prawa karnego rozróżnia się ogólny, rodzajowy oraz bezpośredni (indywidualny) przedmiot ochrony.

Gdy mowa o ogólnym przedmiocie ochrony, mamy zazwyczaj na myśli wszelkie dobra i wartości, których ochroną zajmuje się prawo karne. Z pewnym uproszczeniem można by więc przyjąć, że pytanie o ogólny przedmiot ochrony jest w istocie pytaniem o podstawową funkcję prawa karnego. Wydaje się, że ów ogólny przedmiot nie stanowi jakiejś nowej jakości, lecz w zasadzie wyłania się z syntezy dóbr ujętych rodzajowo albo nawet w sposób zindywidualizowany. Nie ma wszak normy, której naruszenie godziłoby w jakiś przedmiot ogólny (np. stosunki społeczne), nie godząc przy tym w konkretne dobra i wartości objęte bezpośrednim przedmiotem ochrony. Doniosłą rolę odgrywa także rodzajowy przedmiot, stanowiąc swoiste kryterium porządkowania oraz grupowania norm sankcjonowanych. Przy wyodrębnianiu poszczególnych rozdziałów części szczególnej Kodeksu karnego ustawodawca kieruje się właśnie rodzajowo tożsamym dobrem, stanowiącym przedmiot ochrony wszystkich zawartych w danym rozdziale przepisów. Z kolei bezpośredni przedmiot ochrony mieści się zazwyczaj w ramach przedmiotu rodzajowego i stanowi jego swoistą konkretyzację. Chodzi także o to, że wieloaspektowość oraz intensywność prawnokarnej ochrony dobra musi być uzależniona od stwarzanego zagrożenia. Jest zaś oczywiste, że katalog zachowań powodujących zagrożenie bywa przez ustawodawcę mniej lub bardziej rozbudowywany, skoro to samo dobro (np. wolność) może zostać zaatakowane w bardzo różny sposób (np. przez pozbawienie wolności oznaczającej swobodę ruchów i możliwość zmiany miejsca przebywania – art. 189 k.k., grożenie innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę – art. 190 k.k., zmuszanie do określonego zachowania – art. 191 k.k.).

7

W literaturze zwraca się uwagę, że funkcja ochronna prawa karnego realizowana jest co najmniej na trzech płaszczyznach, a mianowicie: represyjnej, prewencyjnej oraz zabezpieczającej (K. Buchała, A. Zoll, Polskie prawo, Warszawa 1995, s. 11–13).

Represja jest odpowiedzią na fakt popełnienia przestępstwa – stanowi odpłatę za wyrządzoną nim szkodę. Służy zatem – jako swoisty akt sprawiedliwości wyrównawczej – rozliczeniu sprawcy ze społeczeństwem oraz napiętnowaniu wyrządzonego przez niego zła.

Prewencja, która w przeciwieństwie do represji nie ma na celu rozliczania przeszłości, lecz zwrócona jest ku przyszłości, wyraża się przede wszystkim w oddziaływaniu na sprawcę przestępstwa (prewencja indywidualna) mającym prowadzić – przy założeniu bardziej ambitnym – do ukształtowania odpowiedniej jego postawy wobec obowiązującego prawa oraz chronionych prawem dóbr i wartości albo też – przy założeniu nieco skromniejszym – do powstrzymania sprawcy od popełnienia przestępstwa, nawet gdyby głównym motywem miał być jedynie strach przed konsekwencjami. Obok prewencji szczególnej wymieniana jest także prewencja ogólna (generalna), której zasięg oddziaływania – także w ramach funkcji ochronnej – jest już zupełnie inny. Służy ona bowiem kształtowaniu odpowiednich postaw społecznych (świadomości prawnej), powstrzymując m.in. przed popełnianiem przestępstw innych potencjalnych sprawców. Słusznie dostrzega się, że prawo karne jest tym skuteczniejsze, im powszechniejsza jest świadomość prawna społeczeństwa oraz im większe wsparcie znajdują jego normy w zakorzenionych w kulturze i religii społecznych normach postępowania (A. Marek, Prawo karne, 2005, s. 15). Dodać należy, że prawo karne chroni określone dobra poprzez oddziaływanie prewencyjne zarówno na etapie jego stanowienia (poszczególne normy informują bowiem adresatów, jakie czyny są zabronione oraz jakie grożą za nie kary), jak i na etapie stosowania, tzn. gdy do popełnienia przestępstwa już doszło, a jego sprawca został ukarany w sposób będący potwierdzeniem prawidłowego, zgodnego ze społecznymi oczekiwaniami, funkcjonowania systemu.

Funkcja ochronna wyraża się również w – stanowiącym w istocie jeden z przejawów prewencji – zabezpieczeniu społeczeństwa przed działaniami przestępców, co do których prognoza jest ewidentnie negatywna, tzn. z góry można przewidzieć, że nie poprzestaną na przestępstwie już popełnionym, lecz także w przyszłości wchodzić będą w konflikt z prawem. Zabezpieczenie polega w takim przypadku na stosowaniu odpowiednio surowych (długoterminowych) kar pozbawienia wolności, które na czas ich trwania eliminują niebezpiecznego sprawcę ze społeczeństwa. Skrajnym przejawem takiej eliminacji jest kara śmierci, która z polskiego ustawodawstwa karnego została usunięta.

8

Funkcja gwarancyjna nie służy – jak w przypadku funkcji omówionej wyżej – ochronie dóbr naruszanych przestępstwem, lecz chroni ona dobra prawne osób, którym przestępstwo miałoby zostać przypisane. W pewnym więc sensie stanowi ona swoiste dopełnienie owej ochrony, lecz w tym przypadku przed działaniami wymiaru sprawiedliwości, stanowiącymi rezultat niewłaściwego interpretowania oraz stosowania tzw. norm sankcjonowanych i sankcjonujących. Trafnie zwraca się zatem uwagę na to, że funkcja ta wiąże się bardzo ściśle z określeniem relacji między władzą a jednostką. W demokratycznym państwie prawa jednostka korzysta bowiem z praw i wolności, które podlegać mogą ograniczeniom tylko ze względu na prawa i wolności innych osób, a także z uwagi na dobro wspólne, przy czym ograniczenia takie muszą być wyraźnie sformułowane w normie prawnej w postaci zakazu albo nakazu określonego zachowania (K. Buchała, A. Zoll, Polskie prawo..., s. 13–14). Funkcja gwarancyjna wyraża się zatem w wynikającej dla obywatela z norm prawa karnego pewności, że nie będzie on pociągnięty do odpowiedzialności karnej za zachowanie, które w czasie jego popełnienia nie było określone przez ustawodawcę jako zabronione pod groźbą kary. W przeciwnym razie nikt nie mógłby czuć się bezpieczny przed stanowiącymi przejawy nadużyć działaniami aparatu państwowego. Aby tę pewność zagwarantować, należało sięgnąć do tak podstawowych dla prawa karnego zasad, jak nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege czy lex retro non agit. Dla obywatela – z punktu widzenia funkcji gwarancyjnej – istotne jest bowiem, aby przestępstwo i kara określone były w akcie prawnym o randze ustawy oraz aby prawo, mocą którego sytuacja adresata ulec może pogorszeniu, nie działało wstecz. Zasadom tym, ze względu na ich doniosłość, nadano rangę norm konstytucyjnych.

Łatwo dostrzec, że wobec gwarancyjnej funkcji prawa karnego zasady te pełnią rolę w pewnym sensie służebną. Ich naruszenie jest bowiem równoznaczne z pogwałceniem gwarancji, jakich od prawa karnego każdy adresat zawartych w nim norm będzie oczekiwać.

Pojawia się także pytanie, czy funkcja ochronna i gwarancyjna są względem siebie komplementarne (a jednocześnie kompatybilne), czy może raczej w jakimś sensie ze sobą konkurują lub nawet pozostają w kolizji. Otóż prima facie dość oczywista wydaje się ich kolizyjność, skoro gwarancje materialnoprawnej oraz procesowej natury, jakich mielibyśmy udzielać potencjalnemu sprawcy czynu zabronionego, nie idą raczej w parze z jak najdalej posuniętą i realizowaną w pewnym sensie „za wszelką cenę” ochroną dóbr prawnych, jakiej oczekiwałby pokrzywdzony. Zależność między obiema funkcjami dałoby się więc wyrazić w następujący sposób: im więcej ochrony dla wartości będących dobrami prawnymi, tym mniej gwarancji dla sprawcy powodującego ich naruszenie albo narażenie na niebezpieczeństwo. W demokratycznym państwie prawnym tak jednak być nie powinno. Rzecz bowiem w tym, że – z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę – ochrona interesów ofiary może okazać się iluzoryczna, a nawet stać się zaprzeczeniem samej siebie, jeśli nastąpi z pogwałceniem praw potencjalnego sprawcy. Nie może być przecież mowy o dawaniu pokrzywdzonemu satysfakcji, naprawianiu jego krzywd w sposób, który – krzywdząc z kolei sprawcę – czyniłby z niego ofiarę systemu. Jest zatem oczywiste, że w demokratycznym systemie sprawowania władzy nieodzowny jest balans między obiema – prima facie kolidującymi ze sobą – funkcjami (szerzej J. Giezek, Funkcje prawa karnego w autorytarnym systemiesprawowania władzy, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem” 2021/43 (1)).

9

Funkcja kompensacyjna (restytucyjna) nabrała znaczenia po wejściu w życie Kodeksu karnego z 1997 r., którego istotnym rysem charakterystycznym jest wzmocnienie roli i pozycji pokrzywdzonego. W obowiązującym od 25 lat prawie karnym przestępstwo przestało być postrzegane przede wszystkim jako konflikt między jego sprawcą a społeczeństwem (państwem), lecz dostrzeżono w nim także konflikt między sprawcą a ofiarą, czyli osobą pokrzywdzoną w wyniku jego popełnienia. Dodać należy, że sprzyjają temu nie tylko regulacje przewidziane w prawie karnym materialnym, ale także pewne rozwiązania procesowe (np. instytucja mediacji lub ugoda, w wyniku której oskarżony dobrowolnie poddaje się odpowiedzialności). W Kodeksie karnym szczególne znaczenie ma w tym zakresie rozbudowanie katalogu środków karnych oraz środków kompensacyjnych, wśród których pojawia się obowiązek naprawienia szkody lub nawiązka orzekana na rzecz pokrzywdzonego.

Kompensacja, czyli naprawienie lub wyrównanie szkody, może być także nakładanym na skazanego obowiązkiem przy stosowaniu środka probacyjnego (warunkowe zawieszenie wykonania kary) lub stanowić orzekany z zastosowaniem przepisów prawa cywilnego środek kompensacyjny.

10

W kontekście przedstawionych wyżej funkcji wyłania się taki obraz współczesnego prawa karnego, które – w interesie ogółu – chronić ma dobra i wartości przedstawiające wartość społeczną, w interesie adresata prawnokarnej normy postępowania (potencjalnego sprawcy przestępstwa) – gwarantować ma podstawowe zasady pociągania do odpowiedzialności karnej, chroniąc go przed samowolą państwa, a w interesie pokrzywdzonego – ułatwić ma naprawienie wyrządzonego przestępstwem zła, wprowadzając do obowiązujących regulacji instrumenty umożliwiające restytucję (kompensatę). Funkcje te ukształtowane są więc w taki sposób, aby każdemu z podmiotów występujących w triadzie – społeczeństwo–przestępca–ofiara – zapewnić stosowną ochronę jego interesów.

Literatura uzupełniająca

Bogucka I., O pojęciu „funkcja prawa”, PiP 1990/9

Gardocki L., Subsydiarność prawa karnego oraz in dubio pro libertate jako zasady kryminalizacji, PiP 1989/12

Gardocki L., Zagadnienia teorii kryminalizacji, Warszawa 1990

Giezek J., Funkcje prawa karnego w autorytarnym systemie sprawowania władzy, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem” 2021/43 (1)

Gostyński Z., Obowiązek naprawienia szkody w nowym ustawodawstwie karnym, Kraków 1999

Lang W., Wróblewski J., Zawadzki S., Teoria państwa i prawa, Warszawa 1979

Marek A., Polskie prawo karne na tle standardów europejskich, PiP 1994/5

Nowacki J., Tobor Z., Wstęp do prawoznawstwa, Kraków 2002

Waltoś S., Współzależność prawa karnego materialnego i procesowego, ZNUJ 1977/74

Wąsek A., Prawo karne – minimum moralności?, Annales UMCS 1984, Sectio G, t. XXXI

Wronkowska S., Ziembiński Z., Zarys teorii prawa, Poznań 2001

Rozdział
II
Prawo karne oraz jego miejsce w systemie nauk penalnych
1.
Prawo karne materialne a inne skodyfikowane dyscypliny prawa karnego

11

Prawo karne jako jedna z podstawowych gałęzi prawa publicznego spełniać może swe zadania tylko wówczas, gdy funkcjonuje jako spójny system wzajemnie uzupełniających się norm o charakterze materialnoprawnym oraz procesowym. Wszak ustawy nie stosują się same, a zatem nie wystarcza opisanie będącego przestępstwem zabronionego zachowania oraz grożącej za nie kary, lecz trzeba także ustalić, w jaki sposób, pod jakimi warunkami oraz przez kogo może być ono ścigane oraz jak należy wyciągać konsekwencje, które wiążą się z jego popełnieniem.

12

W prawidłowo funkcjonującym systemie kluczową rolę odgrywają zatem trzy podstawowe dyscypliny, a mianowicie: prawo karne materialne, prawo karne procesowe oraz prawo karne wykonawcze. Wszystkie te dyscypliny są obecnie skodyfikowane, gdyż ich ustawowy fundament stanowią odpowiednio: Kodeks karny (ustawa z 6.06.1997 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.), Kodeks postępowania karnego (ustawa z 6.06.1997 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zm.) oraz Kodeks karny wykonawczy (ustawa z 6.06.1997 r., Dz.U. z 2023 r. poz. 127 ze zm.).

Prawo karne materialne obejmuje zespół norm, które – wskazując na elementy ogólnego pojęcia przestępstwa, jego formy oraz zasady ponoszenia odpowiedzialności karnej – typizują czyny będące przestępstwami oraz określają konsekwencje ich popełnienia w postaci kar oraz innych środków reakcji karnej.

Prawo karne procesowe (formalne), zwane także procedurą karną, jest zespołem norm regulujących zasady i sposób postępowania wszystkich uczestników procesu karnego, którego celem jest prawidłowa realizacja norm sankcjonujących, jakie wynikają z prawa materialnego. Ma ono służyć ustaleniu, czy zostało popełnione przestępstwo oraz kto je popełnił, poprzez określenie zasad i przebiegu procesu karnego, jego etapów oraz sytuacji prawnej poszczególnych jego uczestników.

Prawo karne wykonawcze jest zespołem norm określających sposób postępowania organów państwowych, który zmierzać ma do wykonania prawomocnych orzeczeń sądów i innych organów, mocą których nakładane są na sprawcę przestępstwa kary oraz inne środki reakcji karnej, przewidziane w prawie materialnym.

13

W doktrynie znany jest podział prawa karnego materialnego na powszechne oraz szczególne. Zgodnie przyjmuje się, że przepisy Kodeksu karnego tworzą prawo powszechne, podczas gdy prawem szczególnym (czyli z określonych względów wyspecjalizowanym) jest prawo karne skarbowe, prawo karne wojskowe oraz prawo dotyczące odpowiedzialności nieletnich.

Kryteria stanowiące podstawę wyodrębnienia dziedzin wyspecjalizowanych mają charakter mieszany, tzn. zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy. Kryterium podmiotowe jest wyraźnie dostrzegalne w prawie karnym wojskowym, albowiem – co wynika zresztą jednoznacznie z przepisów ogólnych części wojskowej Kodeksu karnego – jest ono stosowane wobec żołnierzy oraz pracowników wojska, a odpowiednio wobec innych osób tylko wówczas, jeśli ustawa tak stanowi. Nie bez znaczenia jest jednak również kryterium przedmiotowe, gdyż stypizowane w sześciu rozdziałach części wojskowej przestępstwa dotyczą służby i dyscypliny wojskowej oraz mienia wojskowego.

Kryterium przedmiotowe zadecydowało natomiast o wyodrębnieniu prawa karnego skarbowego, skodyfikowanego w samodzielnym akcie prawnym – Kodeksie karnym skarbowym (ustawa z 10.09.1999 r., Dz.U. z 2023 r. poz. 654 ze zm.), określającym przestępstwa i wykroczenia godzące w interesy finansowe Skarbu Państwa, nazywane z tego właśnie względu skarbowymi, a także regulującym zasady odpowiedzialności za te przestępstwa.

Z kolei do kryterium podmiotowego odwołał się ustawodawca, regulując w sposób kompleksowy odpowiedzialność za popełnienie czynu karalnego lub inne przejawy demoralizacji osób nieletnich, czyli takich, które ze względu na wiek (tzn. nieukończone 17 lat) nie mogą odpowiadać na zasadach określonych w Kodeksie karnym.

14

Swoiście usytuowane jest prawo wykroczeń regulujące odpowiedzialność za wykroczenia, tzn. czyny karalne o generalnie mniejszej od przestępstw (zbrodni i występków) społecznej szkodliwości, lecz jednocześnie analogicznej do nich dogmatycznej strukturze, w której trudno byłoby dostrzec jakąś wyraźną różnicę jakościową. Z jednej bowiem strony nie jest to prawo karne w ścisłym tego słowa znaczeniu, gdyż nie stosuje się do niego przepisów Kodeksu karnego, z drugiej jednak strony – jest to prawo ze względów podmiotowych oraz przedmiotowych równie powszechne jak prawo karne. W prawie wykroczeń – podobnie jak w prawie dotyczącym przestępstw – wyraźnie wyodrębniono oraz skodyfikowano część materialną (Kodeks wykroczeń – ustawa z 20.05.1971 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 2151 ze zm.) oraz część procesową (Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia – ustawa z 24.08.2001 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 1124 ze zm.).

2.
Nauka prawa karnego a nauki z nią powiązane

15

Nauka prawa karnego jest jedną z podstawowych nauk prawnych współtworzących rozbudowany system obowiązującego w Polsce prawa. Ujmując tę naukę jako prawo karne sensu largo, zaliczymy do niej – oprócz prawa materialnego – także prawo karne procesowe oraz wykonawcze. Przedmiot badań każdej z tych dyscyplin stanowią przede wszystkim normy ujęte w odpowiadających im kodeksach.

16

Spośród nauk z prawem karnym bardzo ściśle powiązanych, lecz niemających podłoża (charakteru) normatywnego, na pierwszym miejscu wymienić należy kryminologię.

Z czysto etymologicznego punktu widzenia kryminologia – podobnie jak jedna z podstawowych części prawa karnego materialnego – jest także nauką o przestępstwie. Nauka ta nie koncentruje się jednak na przestępstwie jako pewnej kategorii normatywnej, mającej swą dogmatyczną strukturę, lecz dostrzega w nim przede wszystkim określone zjawisko psychosocjologiczne (fakt społeczny). O ile zatem przedstawiciel dogmatyki prawa karnego stara się w pierwszej kolejności zbudować definicję przestępstwa (czyli określić je na płaszczyźnie normatywnej) oraz opisać lub zinterpretować różne jego postacie na podstawie dyspozycji przepisu karnego, o tyle dla kryminologa, badającego rzeczywistość społeczną wraz z występującymi w niej przejawami patologii, liczy się głównie odpowiedź na pytanie, dlaczego ludzie popełniają przestępstwa (etiologia kryminalna), jaki jest obraz przestępczości (fenomenologia) oraz w jaki sposób można popełnianiu przestępstw zapobiec (profilaktyka). Przedmiot kryminologii stanowi zatem zarówno dynamika i struktura przestępczości oraz jej czynniki genetyczne (tzn. przyczyny), jak i społeczne skutki przestępczości oraz polityka przeciwdziałania, czyli tzw. polityka kryminalna.

17

Naukę w sposób swoisty z prawem karnym powiązaną, która w latach 40. XX w. wyrosła z kryminologii, a przez część autorów traktowana jest nadal jako jej integralny element, stanowi wiktymologia, czyli nauka o ofiarach przestępstw (victima – ofiara). Przedmiotem badań tej nauki są czynniki decydujące o podatności do stawania się ofiarą czynu zabronionego. Zadawane przez kryminologa pytanie, dlaczego ludzie popełniają przestępstwa, wiktymolog zastąpi zatem pytaniem o to, dlaczego stają się ich ofiarami. Wśród zagadnień wiktymologicznych (wskazujących zresztą na wyraźne pokrewieństwo tej nauki z kryminologią) wymienia się przede wszystkim: dynamikę, strukturę oraz uwarunkowania zjawiska pokrzywdzenia (wiktymizacja), rolę ofiary w genezie przestępstwa oraz problematykę ochrony interesów ofiar przestępstwa, zwłaszcza w zakresie restytucji, czyli naprawienia wyrządzonej ofierze szkody (por. A. Marek, Prawo karne, 2005, s. 37).

18

Z nauką prawa karnego sensu largo, tzn. obejmującą nie tylko prawo materialne, ale również procedurę karną, w szczególnym związku pozostaje kryminalistyka.

Jest to nauka zajmująca się metodami wykrywania przestępstw oraz ich sprawców, a także technikami gromadzenia oraz utrwalania materiału dowodowego na potrzeby toczącego się postępowania karnego. W ramach kryminalistyki wyodrębnia się tzw. taktykę kryminalistyczną, której przedmiotem jest m.in. wypracowywanie taktyki wykonywania określonych czynności procesowych (np. przesłuchania świadka lub podejrzanego), oraz technikę kryminalistyczną, która – głównie na podstawie dorobku nauk ścisłych – pozwala np. na odnajdywanie materialnych śladów popełnionego przestępstwa.

Bezpośredni związek kryminalistyki z procedurą karną dostrzec można już w kontekście art. 2 k.p.k., który – formułując cele tego postępowania – wskazuje na potrzebę takiego jego ukształtowania, aby sprawca przestępstwa został wykryty i pociągnięty do odpowiedzialności karnej, a osoba niewinna nie poniosła tej odpowiedzialności. Kryminalistyka dostarcza zaś właśnie instrumentów, bez których osiągnięcie tego celu byłoby wysoce utrudnione, a niekiedy nawet niemożliwe.

19

Wśród nauk luźniej z prawem karnym powiązanych, lecz niewątpliwie bardzo pomocnych przy jego stosowaniu, wymienić należy m.in. psychiatrię sądową, nieodzowną zwłaszcza wówczas, gdy zachodzi konieczność ustalenia poczytalności sprawcy czynu zabronionego, a także medycynę sądową, której znaczenie dla czynionych na płaszczyźnie prawa karnego ustaleń łatwo zauważyć m.in. przy przestępstwach przeciwko życiu i zdrowiu oraz wszystkich tych przestępstwach, których popełnienie wiąże się z wywołaniem jakichkolwiek obrażeń ciała u pokrzywdzonego. Na nieco dalszym planie w kręgu zainteresowań osób zajmujących się szeroko rozumianym prawem karnym pozostają natomiast – zarówno w rozważaniach na temat istoty oraz struktury przestępstwa, jak i przy analizie kwestii dotyczących wymiaru kary – takie samodzielne skądinąd nauki, jak psychologia, socjologia czy nawet informatyka.

3.
Rozwój nauki prawa karnego – rys historyczny

20

Początków nowożytnego prawa karnego szukać należy w drugiej połowie XVIII w., kiedy to czołowi myśliciele oświecenia dostrzegli potrzebę gruntownej reformy państwa i prawa. Ich poglądy znalazły odzwierciedlenie w pierwszych wielkich kodyfikacjach prawa karnego – kodeksie Leopolda II dla Toskanii z 1786 r. oraz w kodeksie Józefa II dla Austrii z 1787 r., następnie zaś w Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela z 1789 r., a także w kodeksie karnym rewolucji francuskiej z 1791 r. Trzy podstawowe postulaty tego okresu to legalizm, racjonalizm i humanizm. Postulatom tym towarzyszyło dostrzeżenie konieczności ustawowego określenia przestępstw (nullum crimen sine lege) oraz ustawowego określenia kar za nie grożących (nulla poena sine lege). Domagano się także eliminacji kar okrutnych, połączonych z cielesnym udręczeniem skazanego, a także takich, które nie pozostawałyby w odpowiedniej proporcji do popełnionego czynu. W nauce prawa karnego głównym przedstawicielem myśli oświeceniowej, nazwanej kierunkiem postępowo-humanitarnym, był C. Beccaria, autor dzieła O przestępstwach i karach (1764), pod którego przemożnym wpływem pozostawało ówczesne prawo karne, zachowując swą aktualność – gdy idzie o pewne podstawowe jego idee – do czasów współczesnych.

21

Po rewolucji francuskiej, zwłaszcza zaś w pierwszej połowie XIX w., pojawił się w prawie karnym nowy kierunek o zdecydowanie formalno-dogmatycznym zabarwieniu, zwany szkołą klasyczną. Tej właśnie szkole zawdzięczamy przede wszystkim rozwój badań nad dogmatyczną strukturą przestępstwa (ujmowanego jako czyn człowieka), na którą składać miałaby się nie tylko ustawowo określona strona obiektywna, ale także wina jako subiektywna podstawa odpowiedzialności karnej. W tym także okresie dostrzeżono potrzebę rozwinięcia form stadialnych popełnienia przestępstwa oraz form współdziałania przestępnego. Kontynuowano również nurt legalistyczny, podkreślając konieczność konsekwentnego przestrzegania fundamentalnej już wówczas zasady nullum crimen sine lege. Główni przedstawiciele tego okresu to A. Feuerbach, J. Bentham, a także polski uczony E. Krzymuski.

22

W opozycji do klasycznej szkoły prawa karnego w drugiej połowie XIX w. rozwinął się nurt pozytywistyczny, zrywający z dogmatycznymi rozważaniami nad istotą przestępstwa jako zjawiska normatywnego oraz z formalnym jego ujęciem. Uznawano bowiem, że przestępstwo jako pewien fakt społeczny jest swoistym rezultatem oddziaływania na człowieka czynników biologicznych, fizjologicznych lub środowiskowych, sprawca przestępstwa nie jest zaś pod względem psychofizycznym takim samym człowiekiem jak osoba niewchodząca w konflikt z prawem. Z nurtu tego wyrosły dwie szkoły prawa karnego, a mianowicie bardziej radykalna szkoła antropologiczna oraz raczej umiarkowana i szukająca kompromisów szkoła socjologiczna.

23

Podstawową tezą pierwszej ze szkół było twierdzenie, że skłonność do popełniania przestępstw jest wrodzona, albowiem wynika ona z antropologii ciała sprawcy. Główny przedstawiciel szkoły antropologicznej C. Lombroso, włoski lekarz psychiatra, wysunął na podstawie badań antropometrycznych kilku tysięcy przestępców tezę o istnieniu przestępcy urodzonego, ogłaszając wyniki swych badań w opublikowanej w 1876 r. pracy Człowiek zbrodniarz (L’oumo delinquente). Człowiek taki skazany jest w istocie na popełnianie przestępstw, albowiem decydują o tym jego wrodzone predyspozycje biologiczne. Podążając konsekwentnie takim tokiem rozumowania, Lombroso postulował porzucenie klasycznych zasad odpowiedzialności karnej, opartych na winie i karze, oraz zastąpienie ich środkami zabezpieczenia społecznego. Trudno bowiem przypisywać winę oraz karać kogoś, kto przez naturę ukształtowany został w sposób determinujący jego przestępcze zachowania. Kontynuatorami myśli Lombroso, choć chyba nieco mniej radykalnymi, byli jego uczniowie – R. Garofalo oraz E. Ferri. W literaturze podkreśla się, że niewątpliwą zasługą kierunku antropologicznego – mimo jego generalnie krytycznej oceny – było zwrócenie uwagi na sprawcę przestępstwa, co przyczyniło się do rozwoju kryminologii.

24

Z kolei szkoła socjologiczna, która także wyrosła ze sprzeciwu wobec charakterystycznego dla szkoły klasycznej czysto dogmatycznego ujmowania prawa karnego, eksponowała przede wszystkim społeczne uwarunkowania przestępczości, nie dezawuując jednak całkowicie – tak jak to czynili przedstawiciele kierunku antropologicznego – fundamentalnych dla odpowiedzialności karnej pojęć winy i kary. Głównym przedstawicielem tej szkoły był F. Liszt, który swym poglądom dał wyraz w tzw. programie marburskim, zwracając uwagę przede wszystkim na to, że kara nie może być skierowana przeciwko czynowi, lecz przeciwko jego sprawcy. We współczesnej literaturze podkreśla się, że szkoła socjologiczna istotnie przyczyniła się do rozwoju instytucji prawa karnego związanych z prewencją szczególną, zwłaszcza zaś takich środków oddziaływania karnego, które nie są związane z pozbawieniem wolności (tzw. środków probacyjnych). Podstawowe idee szkoły socjologicznej znalazły wyraz także w polskim Kodeksie karnym z 1932 r. (rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z 11.07.1932 r., Dz.U. Nr 60, poz. 571 ze zm.), którego głównym twórcą był wybitny przedstawiciel tego kierunku – J. Makarewicz.

25

Reakcją na skrajne przejawy pozytywizmu kryminologicznego, wyrażane przede wszystkim w ideach szkoły antropologicznej, był stopniowy nawrót do rozwijanej jeszcze przez przedstawicieli szkoły klasycznej dogmatyki oraz następujący już w pierwszej połowie XX w. rozwój tzw. normatywizmu. Zarówno w przeszłości, jak i obecnie nurt ten rozwijał się wielowątkowo, przy czym podstawowe jego osiągnięcia – wpływające na kształt współczesnego prawa karnego – zawdzięczamy przede wszystkim uczonym z obszaru niemieckojęzycznego. Wśród głównych przedstawicieli tego kierunku, nazywanego w literaturze dogmatyczno-normatywnym, wymienić przede wszystkim należy K. Bindinga, twórcę wybitnego dzieła o normach (Die Normen und ihre Übertretung), E. Belinga, autora pracy o znamionach czynu zabronionego (Die Lehre vom Tatbestand), czy wreszcie H. Welzla, twórcę nauki zwanej finalizmem, która wywarła poważny wpływ na rozwój nie tylko niemieckiego prawa karnego (Naturalismus und Wertphilosophie im Strafrecht, Das Deutsche Strafrecht). Rozwój dogmatyki prawa karnego, także po II wojnie światowej, dokonywał się pod przemożnym wpływem uczonych, którzy idee swych wielkich poprzedników kontynuują lub twórczo rozwijają do czasów współczesnych. Spośród wielu nazwisk współcześnie tworzących dogmatyków wymienić należałoby m.in. postacie tak wybitne, jak H.H. Jescheck, C. Roxin, H.J. Hirsch czy też G. Jakobs. Nie sposób zaprzeczyć, że poglądy wymienionych autorów, także dzięki osobistym ich kontaktom z przedstawicielami polskiej nauki prawa karnego, nie pozostały bez wpływu na rozwój tej dyscypliny w naszym kraju.

Literatura uzupełniająca

Andrejew I., Beccaria a doktryna polska, PiP 1964/8–9

Beccaria C., O przestępstwach i karach, tłum. E. Rappaport, Warszawa 1959

Bieńkowska E., Wiktymologia, Ossolineum 1992

Falandysz L., Pokrzywdzony w prawie karnym i wiktymologii, Warszawa 1980

Gardocki L., Zagadnienia teorii kryminalizacji, Warszawa 1990

Hołyst B., Kryminalistyka, Warszawa 2004

Hołyst B., Wiktymologia, Warszawa 2006

Janicka D., Nauka o winie i karze w dziejach klasycznej szkoły prawa karnego w Niemczech w 1 połowie XIX wieku, Toruń 1998

Krajewski K., Teorie kryminologiczne a prawo karne, Warszawa 1994

Lernell L., Zarys kryminologii ogólnej, Warszawa 1978

Makarewicz J., Einführung in die Philosophie des Strafrechts, Stuttgart 1906

Marek A., Kryminologia, cz. 1, Toruń 1986

Marek A., Myśl C. Beccarii we współczesnej nauce prawa karnego, Pal. 1994/5–6

Rozdział
III
Podstawowe zasady prawa karnego
1.
Uwagi wprowadzające

26

Problematyka zasad prawnych jest niezwykle złożona i kontrowersyjna. W prawoznawstwie są one ujmowane jako reguły posiadające charakter „zasadniczy”, których znaczenie uznajemy za podstawowe ze względu na cały system prawa (K. Opałek, J. Wróblewski, Zagadnienia teorii prawa, Warszawa 1969, s. 92). Zasadami nazywane bywają normy postrzegane jako kluczowe w danym zbiorze norm prawnych lub – mówiąc inaczej – wyróżniane ze względu na przypisywaną im wagę czy doniosłość. Niekiedy przyjmuje się, że każda tego rodzaju zasada to zawsze jakaś norma prawa obowiązującego, choć – co zdaje się oczywiste – nie każdą normę skłonni będziemy traktować jak zasadę systemu prawa (por. J. Nowacki [w:] J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Kraków 2002, s. 109).

27

Zasady prawa karnego o podstawowym znaczeniu dla odpowiedzialności karnej uregulowane zostały w przepisach rozdziału I obowiązującego Kodeksu karnego. Niektóre z nich – jak np. zasada nullum crimen sine lege lub zasada humanitaryzmu – wynikają wprost z Konstytucji RP lub ratyfikowanych przez Polskę umów międzynarodowych. Ranga zwłaszcza tych ostatnich potwierdzona została jednoznacznie w art. 91 Konstytucji RP, który stanowi, że: „Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy” (ust. 1). „Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową” (ust. 2). Przepis ten transformuje ratyfikowane umowy międzynarodowe do krajowego porządku prawnego, a ponadto wprowadza domniemanie ich samowykonywalności. Stwarza tym samym konstytucyjne podstawy do stosowania ratyfikowanych i ogłoszonych umów międzynarodowych przez sądy i inne organy krajowe bez konieczności interwencji ustawodawcy. Jest to istotna gwarancja praw jednostki, jako że wiele umów międzynarodowych dotyczących praw człowieka zawiera przepisy samowykonalne (self-executing). Warto dodać, że przepis staje się samowykonalny, tzn. może być stosowany bezpośrednio, jeśli – po pierwsze – reguluje on prawa i obowiązki, których spełnienia może domagać się osoba, której one dotyczą, oraz – po drugie – dzięki odpowiedniemu stopniowi szczegółowości oraz wystarczającemu unormowaniu regulowanej materii nadaje się on do zastosowania jako samoistna podstawa orzeczenia sądowego lub decyzji administracyjnej.

28

Przepisy Konstytucji RP odnoszące się do materii prawa karnego również mogą i powinny być stosowane wprost (bezpośrednio) przez organy wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych, co w sposób jednoznaczny wynika z treści art. 8 ust. 2 Konstytucji RP. W przepisie tym wyrażona została zasada zapewniająca możliwość realizacji postanowień Konstytucji RP bez potrzeby ich rozwijania w ustawie. Organy władzy publicznej mają stałe zobowiązania wynikające z konstytucyjnej regulacji swobód jednostki. Nie mogą one czegokolwiek uczynić lub zaniechać, jeśli byłoby to sprzeczne z wolnościami obywatelskimi.

Przypisywanie Konstytucji RP wyższej, ponadustawowej wartości normatywnej zdaje się mieć szczególnie istotne znaczenie na płaszczyźnie prawa karnego, zwłaszcza zaś wówczas, gdy chodzi o formułowanie podstawowych zasad odpowiedzialności karnej. Nie może przeto dziwić, że większość uregulowanych w rozdziale I Kodeksu karnego zasad znajduje swe zakotwiczenie bezpośrednio w Konstytucji RP, stanowiąc niekiedy dosłowne ich powtórzenie (np. art. 42 ust. 1 zdanie pierwsze Konstytucji RP oraz art. 1 § 1 k.k., stanowiący zasadę nullum crimen sine lege). Wobec jednak samowykonalności przepisów Konstytucji RP w tym zakresie, nawet gdyby nie było ich odpowiedników w Kodeksie karnym, to i tak materia nimi objęta byłaby już uregulowana ustawowo. W razie zaś kolizji z normami ustawowymi miałyby one pierwszeństwo w ich bezpośrednim stosowaniu. Od pewnego czasu – mimo istniejących w tym zakresie kontrowersji – coraz bardziej zdecydowanie podkreśla się, że w przypadku tego rodzaju kolizji sądy są uprawnione do dokonywania tzw. rozproszonej kontroli konstytucyjności ustaw, która prowadzić może do tego, że w konkretnym przypadku nie znajdzie zastosowania przepis ustawy karnej, jeśli organ stosujący prawo stwierdzi jego sprzeczność z konstytucją.

2.
Nullum crimen sine lege

29

Artykuł 42 Konstytucji RP nadaje zasadzie nullum crimen sine lege już od dawna postulowaną rangę normy konstytucyjnej. Zasada ta znana była dobrze polskiemu prawu konstytucyjnemu okresu międzywojennego. Formułowała ją zarówno Konstytucja marcowa (ustawa z 17.03.1921 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Dz.U. Nr 44, poz. 267 ze zm.), jak i Konstytucja kwietniowa (ustawa konstytucyjna z 23.04.1935 r., Dz.U. Nr 30, poz. 227). Ponowne jej wprowadzenie po trwającej wiele lat przerwie dopiero do nowej Konstytucji RP nie oznacza jednak, że w okresie powojennym aż do chwili obecnej była ona przez polskiego ustawodawcę całkowicie pominięta. Po pierwsze bowiem, dość powszechnie próbowano przypisywać zasadzie nullum crimen sine lege – mimo jej nieobecności w ustawie zasadniczej – rangę normy konstytucyjnej. Po drugie zaś, zasada ta jako jeden z fundamentów polskiego prawa karnego występowała zarówno w Kodeksie karnym z 1932 r., jak i w Kodeksie karnym z 1969 r. (ustawa z 19.04.1969 r., Dz.U. Nr 13, poz. 94 ze zm.). Rzecz oczywista, że nie można jej było pominąć również w nowym kodeksie z 1997 r. Twórcy Konstytucji RP zdawali sobie jednak sprawę, że ograniczenie się do płaszczyzny prawa karnego w przypadku tej akurat zasady z wielu powodów nie byłoby słuszne.

30

Z zasady nullum crimen sine lege wynika wiele niezwykle istotnych z punktu widzenia wolności osobistych jednostki postulatów, adresowanych nie tylko do organu stosującego prawo, ale także do ustawodawcy (por. R. Dębski, Pozaustawowe znamiona przestępstwa. O ustawowym charakterze norm prawa karnego i znamionach typu czynu zabronionego nie określonych w ustawie, Łódź 1995, s. 12 i n.). Można je ująć następująco:

1)

postulat wyłącznie ustawowej typizacji przestępstw – nullum crimen sine lege scripta;

2)

postulat maksymalnej określoności tworzonych typów przestępstw – nullum crimen sine lege certa;

3)

postulat wykluczający wsteczne działanie ustawy w sposób pogarszający sytuację sprawcy – nullum crimen sine lege praevia;

4)

postulat niestosowania niekorzystnej dla sprawcy analogii oraz wykładni rozszerzającej – nullum crimen sine lege stricta.

Z faktu, że część wymienionych wyżej postulatów skierowana jest bezpośrednio do ustawodawcy, wynika właśnie konieczność wprowadzenia zasady nullum crimen sine lege do Konstytucji RP. Dopiero wtedy mogą one bowiem wiązać nie tylko w procesie stosowania, ale także stanowienia prawa. Konsekwencją konstytucjonalizacji tej zasady jest również stwierdzenie, że zakazów lub nakazów z niej wynikających nie można zmienić ustawą zwykłą.

31

Szczególne znaczenie zasady nullum crimen sine lege znajduje także swe potwierdzenie w podpisanej przez Polskę 26.11.1991 r., a ratyfikowanej w 1992 r. Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie 4.11.1950 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 ze zm.), uchwalonej przez państwa-członków Rady Europy. Artykuł 7 ust. 1 EKPC stanowi bowiem, że nikt nie może być uznany za winnego popełnienia czynu polegającego na działaniu lub zaniechaniu działania, który według prawa wewnętrznego lub międzynarodowego nie stanowił czynu zagrożonego karą w czasie jego popełnienia. Nie będzie również wymierzana kara surowsza od tej, którą można było wymierzyć w czasie, gdy czyn zagrożony karą został popełniony.

32

Pełna realizacja wszystkich postulatów wynikających z zasady nullum crimen sine lege wbrew pozorom nie jest sprawą prostą. Stosunkowo najłatwiejsze zdaje się przestrzeganie zakazu stanowienia o odpowiedzialności karnej na drodze innej niż ustawowa. Wystarcza bowiem gotowość ustawodawcy do przestrzegania tak sformułowanego zakazu. Realizacja trzech pozostałych postulatów nie ogranicza się natomiast jedynie do stwierdzenia pewnych faktów, lecz wymaga także ich oceny.

Problem ten najlepiej można zilustrować na przykładzie postulatu maksymalnej określoności tworzonych typów przestępstw. Ustawowa typizacja przestępstwa często sprowadza się jedynie do opisu skutku będącego naruszeniem dobra chronionego prawem, pomijając zupełnie określenie zabronionego zachowania, które do skutku takiego prowadzi. Zabronione nie jest zaś każde przyczynienie się do skutku, lecz tylko takie, którego z jakichś względów nie jesteśmy w stanie zaakceptować. Banalnie oczywiste jest wszak stwierdzenie, że nie każde spowodowanie śmierci człowieka stanowi przestępstwo. O tym zaś, kiedy negatywny skutek uznamy za rezultat prawnokarnie relewantnego zachowania, decydują właśnie oceny. Problem polega jednak na tym, że kryteria, na podstawie których zachowania prowadzące do takiego samego, negatywnego skutku raz oceniamy jako zabronione, a innym znów razem jako dozwolone, w dogmatyce prawa karnego ciągle są jeszcze przedmiotem naukowych dyskusji oraz sporów. Co gorsza zaś, kryteriów takich (np. „naruszenie zasad ostrożnego postępowania”) z natury rzeczy poszukuje się poza ustawą.

Łatwo zauważyć, jakie niebezpieczeństwa kryją się tutaj dla zasady nullum crimen sine lege, podejmowanej jako postulat maksymalnej określoności tworzonych typów przestępstw.

3.
Nullum crimen sine periculo sociali

33

Szczególną rolę odgrywa zasada, zgodnie z którą nie ma przestępstwa bez społecznej szkodliwości (niebezpieczeństwa) popełnionego przez sprawcę czynu, stanowiącej jego materialną treść oraz merytoryczne uzasadnienie. Trudno wszak wyobrazić sobie, aby przestępstwem mogło być zachowanie, które nie jest społecznie szkodliwe. Postulat, aby w katalogu czynów zabronionych pod groźbą kary umieszczać wyłącznie zachowania społecznie szkodliwe, jest adresowany do ustawodawcy. Społecznej szkodliwości określonego typu zachowania z oczywistych powodów nie udowadnia się więc w postępowaniu karnym. Sędzia nie przeprowadza wszak dowodu (i nie jest do tego nawet upoważniony), że np. kradzież jest kategorią zachowań społecznie nieakceptowalnych. Zupełnie inaczej przedstawia się problem materialnej treści przestępstwa konkretnego czynu realizującego znamiona typu czynu zabronionego. Przyjmuje się bowiem, że przestępność takiego – już popełnionego – czynu zależy od stopnia jego społecznej szkodliwości (jego karygodności). Nie każdy czyn karalny, realizujący znamiona czynu zabronionego, jest zaś karygodny. Karygodne są tylko takie czyny, które osiągnęły wyższy niż znikomy stopień społecznej szkodliwości (Uzasadnienie rządowego projektu kodeksu karnego [w:] Nowe kodeksy karne z 1997 r. z uzasadnieniami, red. I. Fredrich-Michalska, B. Stachurska-Marcińczak, Warszawa 1997, s. 117).

34

Zasada, według której nie ma przestępstwa bez społecznej szkodliwości pretendującego do tej roli zachowania (czy też występującego w życiu społecznym zjawiska), nawet jeśli stanowić miałaby przede wszystkim postulat kierowany do ustawodawcy, pozostaje w szczególnym związku z podstawami wyłączania odpowiedzialności karnej. W literaturze wyrażany jest np. pogląd, że przepis art. 1 § 2 k.k. daje podstawę do tworzenia i stosowania tzw. kontratypów pozaustawowych. Bez tej podstawy prawnej operowanie konstrukcją pozaustawowych okoliczności wyłączających bezprawność byłoby utrudnione, a nawet mogłoby być kwestionowane jako niezgodne z lex scripta – zasadami legalizmu prawa karnego materialnego i zasadą legalizmu prawa karnego procesowego (por. A. Wąsek, Kodeks karny. Komentarz, t. 1 (art. 1–31), Gdańsk 1999, s. 27). Dostrzegając swoisty związek materialnej cechy przestępstwa z przypisywaną jego sprawcy winą, mówi się także – m.in. ze względu na dogmatyczną strukturę przestępstwa, w której społeczna szkodliwość poprzedza winę – że jej stopień zależny jest od stopnia społecznej szkodliwości czynu, a nie odwrotnie (M. Kalitowski, Z. Sienkiewicz, J. Szumski, L. Tyszkiewicz, A. Wąsek, Kodeks karny. Komentarz