Prawo Karne oczami nie prawnika - Karolina Pietrusińska - ebook

Prawo Karne oczami nie prawnika ebook

Karolina Pietrusińska

4,0

Opis

Prawo Karne widziane okiem nie prawnika. Autorka spogląda na nie z perspektywy zwykłego obywatela, dzięki czemu może przedstawić je w przystępny i zrozumiały sposób. Publikacja skierowana do osób, które interesują się prawem, ale nie posiadają specjalistycznej wiedzy na jego temat. Czytelnik może zrozumieć, jak działa system karny i jakie są jego cele i zadania. Książka ta jest więc doskonałym źródłem wiedzy dla każdego, kto chce poznać podstawy prawa karnego.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 93

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,0 (2 oceny)
1
0
1
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.
Sortuj według:
Syczynka

Nie oderwiesz się od lektury

Świetna książka!!! Dziękuję za tą pozycję!!!
00

Popularność




Karolina Pietrusińska

Prawo Karne oczami nie prawnika

© Karolina Pietrusińska, 2023

Prawo Karne widziane okiem nie prawnika. Autorka spogląda na nie z perspektywy zwykłego obywatela, dzięki czemu może przedstawić je w przystępny i zrozumiały sposób. Publikacja skierowana do osób, które interesują się prawem, ale nie posiadają specjalistycznej wiedzy na jego temat. Czytelnik może zrozumieć, jak działa system karny i jakie są jego cele i zadania. Książka ta jest więc doskonałym źródłem wiedzy dla każdego, kto chce poznać podstawy prawa karnego

ISBN 978-83-8351-078-1

Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero

Wstęp do prawa karnego

Prawo karne to gałąź prawa, która reguluje zachowania uznane za przestępstwa i określa odpowiednie sankcje za ich popełnienie.

Przestępstwo to zachowanie, które narusza prawo i jest zagrożone sankcją karną. Sankcje te mogą obejmować grzywnę, ograniczenie wolności lub pozbawienie wolności.

Prawo karne ma na celu ochronę społeczeństwa przed przestępczością, a także wymierzenie sprawiedliwości wobec osoby, która popełniła przestępstwo. W ramach prawa karnego wyróżnia się m.in. zasady odpowiedzialności karnej, rodzaje przestępstw, sposoby prowadzenia postępowań karnych oraz rodzaje sankcji karnych.

W Polsce prawo karne reguluje Kodeks karny oraz wiele innych ustaw i aktów prawnych.

W Polsce Kodeks karny stanowi podstawowe źródło prawa karnego. Kodeks karny określa zasady odpowiedzialności karnej, rodzaje przestępstw oraz sankcje kary. Ponadto, istnieją także inne akty prawne regulujące kwestie związane z prawem karnym, takie jak kodeks postępowania karnego, ustawa o ochronie danych osobowych w procesie karnym czy ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii. Wszystkie te akty prawne razem tworzą system prawa karnego w Polsce.

Pojęcie prawa karnego

Pojęcie prawa karnego odnosi się do gałęzi prawa, które zajmuje się regulacją odpowiedzialności za przestępstwo oraz określeniem zasad postępowania w sprawach karnych. Prawo karne ma na celu ochronę wartości i interesów społecznych oraz zapewnienie porządku publicznego, bezpieczeństwa społecznego przez zapobieganie przestępczości, kształtowanie pojęcia i poczucia sprawiedliwości oraz resocjalizację sprawców przestępstw.

Prawo karne dzieli się na dwie główne części: Część pierwsza prawo karne materialne, które definiuje przestępstwa, ich znamiona, określa rodzaje kar i środków karnych a także ustala zasady odpowiedzialności karnej. W Polsce głównym źródłem prawa karnego jest Kodeks Karny.

Druga część to prawo karne procesowe. Jest to zbiór przepisów regulujących sposób postępowania w sprawach karnych takich jak ściganie, wykrywanie, osądzanie i wykonywanie kar oraz środków karnych. W Polsce głównym źródłem prawa karnego procesowego jest Kodeks Postanowienia karnego.

Prawo karne opiera się na zasadach takich jak:

— Zasada legalizmu

— Zasada winy

— Zasada humanitaryzmu

— Zasada indywidualizmu

Funkcje prawa karnego

Jedną z podstawowych funkcji prawa karnego jest oczywiście karanie sprawców przestępstw. Ale nie tylko. Do funkcji prawa karnego możemy zaliczyć funkcję:

Funkcja prewencyjna

Funkcja prewencyjna ma na celu zachęcanie społeczeństwa do prawego życia i zapobiegania dokonywania przestępstw pod groźbą kary. Działania na zasadzie prewencji ogólnej oddziaływanie na społeczeństwo jako całość oraz prewencji indywidualnej czyli oddziaływanie na konkretnego sprawcę.

W prawie karnym prewencja ogólna oznacza zapobieganie popełnieniu przestępstw przez społeczeństwo jako całość poprzez stosowanie odpowiednich sankcji prawnych i innych działań, które mają odstraszyć potencjalnych sprawców od popełniania przestępstw.

Prewencja ogólna w prawie karnym obejmuje przede wszystkim kary, których celem jest odstraszenie innych od popełniania przestępstw, oraz systematyczne działania zmierzające do edukacji i kształtowania postaw społecznych sprzyjających przeciwdziałania przestępczości. Prewencja ogólna w prawie karnym jest ukierunkowana na zapobieganie popełnianiu przestępstw przez całe społeczeństwo, a nie tylko przez pojedyncze osoby. Obejmuje ona szereg działań, mających na celu zapobieganie przestępstwom oraz zmniejszenie liczby ich ofiar. Oprócz kar, które mają charakter odstraszający, w ramach prewencji ogólnej w prawie karnym stosowane są też działania z zakresu prewencji wtórnej i trzeciorzędowej.

Prewencja ogólna w prawie karnym obejmuje między innymi:

— edukację społeczeństwa w zakresie PRZ

— promowanie wartości społecznych sprzyjających przestrzeganiu prawa,

— tworzenie warunków socjalnych i ekonomicznych sprzyjających zaspokajaniu potrzeb społecznych i ograniczanie

— wdrażanie programów profilaktycznych dla grup społecznych narażonych na zachowania przestępcze,

— poprawa efektywności systemu

— zapobieganie korupcji oraz innym formom przestępczości zorganizowanej.

Prewencja ogólna w prawie karnym ma na celu zapobieganie przestępstwom oraz ochronę społeczeństwa przed przestępczością. Skuteczność tych działań zależy od wielu czynników, w tym od stanu prawnego, świadomości społecznej i efektywności działań podejmowanych przez organy ścigania.

Prewencja ogólna w prawie karnym jest ważnym narzędziem w walce z przestępczością, a jej skuteczność zależy od wielu czynników, w tym od władz państwowych, organów ścigania oraz świadomości społecznej.

W prawie karnym, prewencja indywidualna odnosi się do działań podejmowanych w celu zapobiegania popełnianiu przestępstw przez jednostkę oraz ochrony społeczeństwa przed przestępcami. W kontekście prawa karnego, prewencja indywidualna obejmuje:

— Resocjalizacja: Jest to proces mający na celu przywrócenie jednostki, która popełniła przestępstwo, do normalnego życia społecznego. Resocjalizacja może obejmować działania takie jak terapia, nauka nowych umiejętności, czy wsparcie w znalezieniu pracy.

— Wzmocnienie poczucia odpowiedzialności: Podejmowanie działań mających na celu zwiększenie poczucia odpowiedzialności jednostki za swoje postępowanie, uczestnictwo w programach edukacyjnych czy terapeutycznych.

— Działania profilaktyczne: Obejmują one różnorodne strategie mające na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw przez jednostki, takie jak programy szkolne uczenia o konsekwencjach przestępstw, działania w zakresie edukacji seksualnej czy zajęcia związane z radzeniem sobie ze stresem.

— Deterrencja indywidualna: Jest to stosowanie kar w celu odstraszenia jednostki od ponownego popełnienia przestępstwa. W praktyce oznacza to, że konsekwencje prawne (np. kara więzienia) powinny być na tyle dotkliwe, aby zniechęcić przestępcę do powrotu na drogę przestępczości.

— Nadzór sądowy lub policyjny: W ramach prewencji indywidualnej w prawie karnym, jednostki skazane na kary ograniczenia wolności mogą być poddane nadzorowi sądowemu lub policyjnemu, który ma na celu monitorowanie ich postępów

— Warunkowe zwolnienie: W przypadku niektórych przestępstw, jednostki mogą być warunkowo zwolnione z odbycia kary więzienia, pod warunkiem że będą przestrzegać określonych zasad i warunków. Warunkowe zwolnienie może być skierowane do osiągnięcia celów prewencyjnych, jak resocjalizacja czy zmniejszenie ryzyka recydywy.

— Pierwotna prewencja indywidualna — obejmuje działania mające na celu zapobieganie powstawaniu chorób. Dotyczy to przede wszystkim zdrowego stylu życia, który obejmuje aktywność fizyczną, właściwą dietę, unikanie używek i szkodliwych nawyków, a także regularne badania profilaktyczne.

— Wtórna prewencja indywidualna — ma na celu wczesne wykrycie chorób i zapobieganie ich postępowi. Polega to na regularnych złych

— Tercjarna prewencja indywidualna — obejmuje działania mające na celu zapobieganie powikłaniom i nawrotom chorób. Dotyczy to wdrożenia odpowiedniego leczenia oraz rehabilitacji, aby uniknąć powikłań i poprawić jakość życia.

Prewencja indywidualna jest kluczowa w zapobieganiu chorobom i utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Jednak skuteczność działań profilaktycznych zależy przede wszystkim od postaw, świadomości oraz zaangażowania jednostki. Skuteczność działań profilaktycznych zależy od następujących czynników:

— Wiedza i edukacja: Im większa świadomość na temat zdrowego stylu życia, czynników ryzyka i objawów chorób, tym bardziej skuteczne będą działania prewencyjne. Edukacja zdrowotna powinna być dostępna na różnych etapach życia, zarówno w szkołach, jak i w miejscach pracy czy instytucjach zdrowia.

— Motywacja: Chęć wprowadzenia zmian w stylu życia i utrzymanie zdrowych nawyków jest kluczowa dla skutecznej prewencji. Wsparcie ze strony rodziny, przyjaciół i profesjonalistów może być pomocne w budowaniu motywacji do zmiany.

— Dostępność i jakość usług zdrowotnych: Skuteczna prewencja indywidualna zależy od dostępności usług zdrowotnych, takich jak badania przesiewowe, szczepienia, poradnictwo czy terapia. Im lepsza jakość i dostępność tych usług, tym większa szansa na wczesne wykrycie i zapobieganie chorobom.

— Środowisko i warunki życia: Warunki życia, takie jak czystość powietrza, dostęp do zdrowej żywności czy bezpieczne miejsca do uprawiania sportów, mają wpływ na zdrowie jednostki. Inwestowanie w poprawę jakości środowiska może przyczynić się do zwiększenia skuteczności działań profilaktycznych.

— Indywidualne predyspozycje: Każda osoba ma swoje indywidualne predyspozycje genetyczne i czynniki ryzyka, które wpływają na skuteczność prewencji. Dlatego ważne jest, aby dostosowywać działania profilaktyczne do potrzeb i możliwości jednostki.

— Zgodność z zaleceniami: Skuteczność prewencji indywidualnej zależy również od przestrzegania zaleceń medycznych i zdrowotnych przez jednostkę. Wsparcie ze strony lekarzy, dietetyków czy psychologów może pomóc w utrzymaniu długotrwałej zgodności z zaleceniami.

Wszystko to razem wpływa na skuteczność prewencji indywidualnej. Współpraca między jednostką, systemem opieki zdrowotnej, społeczeństwem i władzami może przyczynić się do osiągnięcia lepszych wyników w zakresie zapobiegania chorobom i utrzymania dobrego stanu zdrowia.

— FUNKCJA REPRESYJNA — to funkcja karcąca polega na wymienieni kar i środków prawnych wobec sprawców przestępstw co jest realizacją zasady odpowiedzialności karnej

— FUNKCJA RESOCJALIZACYJNA — ma na celu wpływanie na sprawców przestępstw w taki sposób aby zmniejszyć ryzyko powrotu do przestępczego zachowania. Dąży do zmiany postaw i zachowań sprawcy oraz wspomaga jego reintegrację ze społeczeństwem.

— FUNKCJA KOMPENSACYJNA — polega na naprawieniu wyrządzonej przez sprawcę przestępstwa szkody przez obowiązek, zadośćuczynienie czy skierowanie sprawcy na przymusowe leczenie

— FUNKCJA EDUKACYJNA — prawo karne służy także kształtowaniu świadomości społecznej ucząc norm i wartości obowiązujących w społeczeństwie. W ten sposób przyczynia się do wykształcenia poczucia odpowiedzialności za swoje działania i postępowania zgodnie z prawem.

— FUNKCJA OCHRONNA — prawo karne służy ochronie podstawnych wartości społecznych oraz porządku prawnego. Przez ściganie i karanie przestępców, chroni dobra indywidualne a także interesy społeczne.

— FUNKCJA SPRAWIEDLIWOŚCI — prawo karne dąży do zapewnienia sprawiedliwości — prawo karne dąży do zapewnienia sprawiedliwego wymiaru sprawiedliwości. Wymierzenie kary powinno odbywać się zgodnie z zasadami proporcjonalności i humanitaryzmu mając na uwadze zarówno interesy ofiary i sprawcy przestępstwa.

— Zasady prawa karnego

— Zasada legalizmu — oznacza, że przestępstwa i kara muszą być określone w przepisach prawa przed popełnieniem czynu zabronionego. Nie można wprowadzać kar wstecz ani stosować analogii na niekorzyść sprawcy.

— Zasada winy — odpowiedzialność karne może być wymierzona tylko wtedy gdy sprawca działał z winą umyślnie lub nieumyślnie. Nie ma odpowiedzialności karnej bez winy.

— Zasada humanitaryzmu ­– kara musi być proporcjonalna do ciężaru przestępstwa i winy sprawcy. Należy unikać nadmiernego represjonowania i zastosować tylko taką karę, która jest konieczna do osiągnięcia celów wymiaru sprawiedliwości.

— Zasada indywidualizacji — jest jednym z kluczowych założeń prawa karnego i odnosi się do procesu wymienienia kary lub środków karnych. Jej głównym celem jest dostosowywanie sankcji do indywidualnych cen sprawcy okoliczności przestępstwa oraz potrzeb społecznych. Zasada ta ma na celu osiągnięcie celów wymiary sprawiedliwości, takich jak prewencja, resocjalizacja oraz zadośćuczynienie ofiarom.

W praktyce zasada indywidualizmu oznacza że sąd powinien uwzględnić następujące czynniki przy orzekaniu kary:

— Stopień winy — kara powinna być adekwatne do stopnia winy sprawcy, co obejmuje rozważenie czy czyn był popełniony umyślnie a także jego motywacji i celów

— Wpływ przestępstwa na ofiarę i społeczność. Sąd powinien ocenić skutki przestępstwa, zarówno dla poszkodowanych jak i dla społeczności w celu określenia właściwej kary.

— Okoliczności łagodzące i obciążające. Sąd powinien uwzględnić wszelkie osobowości, które wpływają na odpowiedzialność sprawcy takie jak wcześniejsze postępowanie sprawcy, jego współpraca z organami ścigania, czy okazanie skruchy.

— Potrzeba resocjalizacji — kara powinna uwzględnić potrzebę resocjalizacji sprawcy czyli procesu zmierzającego do jego ponownego przystosowania do życia w społeczeństwie. W przypadku młodych sprawców lub osób, które dopuściły się przestępstwa po raz pierwszy, resocjalizacja może być szczególnie istotnym

— Prewencja — kara powinna być i działać jako środek odstraszający sprawcę od popełnienia kolejnych przestępstw ale także jako przestroga dla innych potencjalnych przestępców.

— Zasada indywidualizacji kary — ma na celu zapewnienie sprawiedliwego i wyważonego wymiaru sprawiedliwości. Uwzględnienie indywidualnych cech sprawcy oraz okoliczności może prowadzić do lepszego zrozumienia przyczyn przestępczości oraz efektywniejszych działań prewencyjnych i resocjalizacyjnych.

Źródło prawa karnego

Źródłami prawa karnego to akty prawne i zbiory norm, które regulują odpowiedzialność za przestępstwa oraz zasady przestępstwa w sprawach karnych. W większości krajów w tym w Polsce, źródła prawa karnego są hierarchicznie uporządkowane. Głównym źródłem prawa w Polsce jest Konstytucja. Jest ona naczelnym aktem prawnym, który zawiera podstawowe zasady i wartości porządku prawnego. W odniesieniu do prawa Karnego Konstytucja gwarantuje takie zasady jak: domniemanie niewinności, zakaz tortur, zasada legalizmu czy zakaz stosowania kary śmierci.

Drugim co do ważności źródłem prawa karnego jest Kodeks karny czyli Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Dz. U. 1997 Nr 88 poz. 553. Jest on głównym źródłem prawa karnego materialnego w Polsce, określającym przestępstwa, ich znamiona, wymogi odpowiedzialności karnej oraz rodzaje kar i środków karnych.

Kolejnym źródłem prawa karnego jest Kodeks postępowania karnego. Jest to główne źródło prawa karnego procesowego, które reguluje sposób prowadzenia postępowania karnego. Zawiera zasady postępowania przy ściganiu przestępstw, takie jak zasada domniemania niewinności czy prawo do obrony.

Inne źródła prawa karnego to ustawy szczegółowe takie jak ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii, przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy czy terroryzmowi.

Kolejnym źródłem prawa karnego są ratyfikowane umowy międzynarodowe. Polska jest stroną wielu umów międzynarodowych dotyczących prawa karnego, takich jak Konwencja Rady Europy o zwalczaniu terroryzmu czy Konwencja w zwalczaniu handlu ludźmi. Po ratyfikacji umowy te stają się częścią prawa krajowego i mają wpływ na przepisy prawa karnego.

Kolejną już grupą z którego można brać źródła prawa karnego jest orzecznictwo sądów. Sądy odgrywają istotną rolę w interpretacji i stosowaniu prawa karnego. Orzecznictwo sądów zwłaszcza Sądu Najwyższego, może wpłynąć na rozwój prawa karnego dostarczając wykładni przepisów i wyznaczając standardy postępowania.

Ostatnimi już omawianymi źródłami prawa jest doktryna prawa karnego. Doktryna to zbiór prac naukowych, opinii i komentarzy aktorstwa specjalistów z dziedziny prawa karnego. To zbiór prac naukowych, opinii i komentarzy autorstwa specjalistów z dziedziny prawa karnego. Mimo że nie jest źródłem prawa karnego w sensie formalnym, doktryna prawa karnego ma istotne znaczenie dla jego rozwoju i interpretacji. Prace naukowe, artykuły czy komentarze do przepisów prawa karnego, opracowanie przez wybitnych specjalistów i prawników w tej dziedzinie i wpłyną na zrozumienie i stosowanie prawa przez sądy, prokuraturę oraz praktyków prawa. Doktryna prawa karnego pełni klika ważnych funkcji takich jak:

— Interpretacja i wykładnia przepisów — Prace naukowe w dziedzinie prawa karnego często dostarczają interpretacji i wykładni przepisów, co pomaga w zrozumieniu ich znaczenia i stosowania w praktyce

— Krytyka i ocena — doktryna prawa karnego może dostarczać krytyki i ocena obowiązującego prawa, wskazując na jego słabości i luki czy niejasności. Dzięki temu, prawodawca może wprowadzać zmiany i ulepszenia, które zwiększa skuteczność systemu prawnego.

— Rozwój prawa — przez analizę prawa karnego w perspektywie teoretycznej doktryna może proponować nowe koncepcje i podejścia, które mogą wpłynąć na rozwój prawa oraz praktyki prawne.

— Szkolenie i edukacja. Prace naukowe w dziedzinie prawa karnego są ważnym źródłem wiedzy dla studentów prawa, praktykantów prawa, sędziów, prokuratorów i innych osób bezpośrednio lub pośrednio związanych z wymiarem sprawiedliwości. Pozwalają na zdobycie i rozwijanie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do właściwego stosowania prawa karnego.

Warto zauważyć, że wpływ doktryny prawa karnego na proces tworzenia i stosowania prawa może być różny w zależności od systemu prawnego. W systemach kontynentalnych, takich jak polski doktryna odgrywa większą rolę podczas gdy w systemach anglosaskich większy nacisk kładzie się na orzecznictwo sądów. Nie mniej jednak doktryna prawa karnego jest ważnym elementem każdego systemu prawnego wpływającym na jego kształt i funkcjonowanie.

Kodeks karny

Kodeks Karny to zbiór przepisów prawa karnego, które określają czyny zabronione oraz przewidują kary za te czyny. Kodeks Karny jest częścią systemu prawnego danego kraju, a jego celem jest ochrona porządku prawnego i społecznego poprzez penalizację przestępstw.

W Polsce obowiązujący Kodeks Karny został uchwalony 6 czerwca 1997 roku (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553). Składa się on z dwóch części: Ogólnej oraz Szczególnej.

Część Ogólna Kodeksu Karnego zawiera zasady ogólne prawa karnego, takie jak zasada legalności, zasada winy, zasada humanitaryzmu czy zasada odpowiedzialności indywidualnej. Ponadto określa podstawowe pojęcia, jak np. „przestępstwo”, „przestępca” czy „karalność”, a także wyznacza rodzaje i zakres sankcji karnych, takich jak kary, środki karne i środki zabezpieczające.

Część Szczególna Kodeksu Karnego przedstawia konkretne przepisy dotyczące poszczególnych przestępstw, takich jak zabójstwo, kradzież, oszustwo, gwałt czy przestępstwa przeciwko mieniu. Określa również warunki odpowiedzialności karnej za te przestępstwa oraz przewiduje kary za ich popełnienie.

Kodeksy karne mogą się różnić w zależności od kraju i systemu prawnego. Każdy kodeks karny jest wynikiem długotrwałego procesu legislacyjnego, który uwzględnia potrzeby społeczne, historyczne i kulturowe danego kraju.

Ustawy specjalne

Ustawy specjalne to przepisy prawa, które mają zastosowanie do określonych dziedzin życia społecznego, gospodarczego lub publicznego, uzupełniając przepisy prawa ogólnego, takie jak kodeksy. Ustawy specjalne mogą wprowadzać szczegółowe regulacje dotyczące określonych sytuacji lub zagadnień, które nie są wyczerpująco uregulowane w przepisach ogólnych.

W Polsce przykłady ustaw specjalnych obejmują:

— Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii — reguluje zagadnienia związane z zwalczaniem narkomanii, przeciwdziałaniem handlowi narkotykami oraz zapobieganiem chorobom związanym z używaniem narkotyków.

— Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych — reguluje prawa autorskie oraz prawa pokrewne, takie jak prawa wykonawców, producentów fonogramów, nadawców i organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

— Ustawa o radiofonii i telewizji — określa zasady funkcjonowania radiofonii i telewizji w Polsce, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym, oraz normy dotyczące programów, reklam i sponsorów.

— Ustawa o ochronie danych osobowych — reguluje zasady przetwarzania danych osobowych, w tym ich zbieranie, przechowywanie, udostępnianie, oraz określa prawa osób, których dane dotyczą.

— Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu