Środki karne po nowelizacji w 2015 r. - Ryszard A. Stefański - ebook

Środki karne po nowelizacji w 2015 r. ebook

Ryszard A. Stefański

0,0
84,51 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Ryszard A. Stefański profesor doktor habilitowany nauk prawnych, profesor Uczelni Łazarskiego w Warszawie; specjalizuje się w prawie karnym materialnym i procesowym oraz w problematyce prawnych zagadnień ruchu drogowego; redaktor naczelny Ius Novum ; autor licznych artykułów, glos i recenzji oraz wielu książek, w tym dotyczących postępowania karnego.
Książka w sposób kompleksowy przedstawia nową regulację wprowadzoną tzw. dużą nowelizacją kodeksu karnego w zakresie środków karnych, którą wyodrębniono z nich przepadek oraz środki kompensacyjne. W publikacji nie ograniczono się do omówienia wyłącznie zmian, lecz przedmiotową materię zaprezentowano całościowo z wykorzystaniem dotychczasowego niezdezaktualizowanego dorobku judykatury i doktryny.
Szczególną uwagę zwrócono na nowe rozwiązania w zakresie wspomnianych środków i przedstawiono wykładnię przepisów ich dotyczących.
Autorzy ukazują możliwe błędy w wykładni nowych regulacji i proponują konkretne praktyczne wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych, jakie pojawiają się na tle nowych rozwiązań prawnych.
Opracowanie przeznaczone jest dla sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych i policjantów. Zainteresuje także przedstawicieli nauki.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
PDF

Liczba stron: 863

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.


Podobne


Środki karne po nowelizacji w 2015 roku

Redakcja naukowa

Ryszard A. Stefański

Stan prawny na 26 listopada 2015 r.

Wydane przez:

Wolters Kluwer SA

Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Część I Środki karne

Jacek Kosonoga

Pozbawienie praw publicznych

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny

III. Przesłanki orzekania

1. Wymiar kary

2. Działanie z motywacji zasługującej na szczególne potępienie

2.1. Pojęcie motywacji zasługującej na szczególne potępienie

2.2. Motywacja a strona podmiotowa przestępstwa

2.3. Ocena motywacji in concreto

2.4. Motywacja ekonomiczna

2.5. Motywacja seksualna

2.6. Inne rodzaje motywacji

2.7. Motywacja zasługująca na szczególne potępienie a przestępstwo zabójstwa

2.8. Uzasadnienie wyroku a przypisanie sprawcy motywacji zasługującej na szczególne potępienie

IV. Zakres pozbawienia praw publicznych

1. Utrata czynnego i biernego prawa wyborczego do organu władzy publicznej

2. Utrata czynnego i biernego prawa wyborczego do organu samorządu zawodowego lub gospodarczego

3. Utrata prawa udziału w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości

4. Utrata prawa do pełnienia funkcji w organach i instytucjach państwowych i samorządu terytorialnego lub zawodowego

5. Utrata posiadanego stopnia wojskowego i powrót do stopnia szeregowego

6. Utrata orderów i odznaczeń

7. Utrata tytułów honorowych

8. Dopuszczalność pozbawienia praw nienabytych

V. Okres pozbawienia praw publicznych

VI. Wykonanie pozbawienia praw publicznych

VII. Pozbawienie praw publicznych a skutki skazania

Bibliografia

Blanka Julita Stefańska

Zakaz zajmowania określonego stanowiska lub wykonywania określonego zawodu

I. Charakter prawny

II. Zakres przedmiotowy zakazów

1. Zakres przedmiotowy zakazu zajmowania określonego stanowiska

2. Zakres przedmiotowy zakazu wykonywania określonego zawodu

3. Określenie zakazu wykonywania stanowiska lub wykonywania zawodu

III. Przesłanki orzeczenia zakazu

1. Nadużycie stanowiska lub zawodu

2. Okazanie, że dalsze zajmowanie stanowiska lub wykonywanie zawodu zagraża istotnym dobrom chronionym prawem

3. Związek nadużycia lub niebezpieczeństwa zagrożenia istotnych dóbr prawnych z popełnionym przestępstwem

IV. Tryb orzekania

V. Okresy zakazów

VI. Wykonanie zakazów

Bibliografia

Blanka Julita Stefańska

Zakaz prowadzenia określonej działalności gospodarczej

I. Charakter prawny

II. Zakres przedmiotowy

1. Działalność gospodarcza

2. Określenie zakazu

III. Przesłanki orzekania zakazu

1. Związek przestępstwa z działalnością gospodarczą

2. Zagrożenie istotnym dobrom chronionym prawem

IV. Zakaz prowadzenia działalności a zakaz wykonywania zawodu

V. Tryb orzekania

VI. Okres zakazu

VII. Wykonanie zakazu

Bibliografia

Jacek Kośla

Zakaz prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny

III. Przesłanki orzekania

IV. Zakres zakazu

V. Tryb orzekania

VI. Czas trwania środka

Bibliografia

Jacek Kośla

Zakaz przebywania w określonych środowiskach lub miejscach, kontaktowania się z określonymi osobami, zbliżania się do określonych osób lub opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny

III. Przesłanki orzekania

IV. Zakres przedmiotowy

V. Tryb orzekania

VI. Czas trwania środka

VII. Wykonywanie środka

Bibliografia

Jan Znajdek

Zakaz wstępu na imprezę masową

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny zakazu

III. Przesłanki orzekania zakazu

IV. Zakres zakazu

V. Zakres podmiotowy zakazu

VI. Zakaz wstępu na imprezę masową orzekany w związku z popełnieniem wykroczenia

VII. Wykonanie zakazu

Bibliografia

Bogumił Zygmont

Zakaz wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych

I. Wprowadzenie

II. Przesłanki orzekania

III. Zakres przedmiotowy

IV. Tryb orzekania

V. Okres zakazu

VI. Wykonanie zakazu

Bibliografia

Ryszard   Stefański

Nakaz okresowego opuszczenia lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny nakazu

III. Cele nakazu

IV. Przesłanki orzekania nakazu

1. Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności

2. Inne przestępstwo przeciwko wolności

3. Umyślne przestępstwo z użyciem przemocy

V. Zakres przedmiotowy nakazu

VI. Tryb orzekania

VII. Granice czasowe środka

VIII. Wykonanie środka

IX. Uznanie środka za wykonany

Bibliografia

Ryszard   Stefański

Zakaz prowadzenia pojazdów

I. Wprowadzenie

II. Formy zakazu prowadzenia pojazdów

1. Zakaz prowadzenia pojazdów jako środek karny

1.1. Zakaz jako środek karny orzekany obok kary

1.2. Zakaz orzekany w razie odstąpienia od wymierzenia kary

1.2.1. Zakaz orzekany w razie odstąpienia od wymierzenia kary w sprawach o przestępstwa, których społeczna szkodliwość czynu nie jest znaczna

1.2.2. Zakaz orzekany w razie odstąpienia od wymierzenia kary w ramach nadzwyczajnego złagodzenia kary

1.2.3. Zakaz orzekany w razie odstąpienia od wymierzenia kary w wypadkach wskazanych w ustawie

1.3. Zakaz prowadzenia pojazdów jako środek karny o charakterze probacyjnym

1.4. Zakaz prowadzenia pojazdów jako środek zabezpieczający

2. Zakaz prowadzenia pojazdów jako środek wychowawczy

III. Przesłanki orzekania zakazu tytułem środka karnego

1. Osoba uczestnicząca w ruchu

2. Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji

IV. Zakres przedmiotowy zakazu prowadzenia pojazdów

V. Tryb orzekania

1. Stan nietrzeźwości

2. Stan pod wpływem środka odurzającego

3. Zbiegnięcie z miejsca zdarzenia

VI. Granice czasowe zakazu

VII. Uznanie zakazu prowadzenia pojazdów za wykonany

1. Okres zakazu określony w wyroku

2. Okres wykonywania zakazu

3. Przestrzeganie porządku prawnego

4. Uznanie za wykonany zakazu dożywotniego

VIII. Ograniczenie przedmiotowego zakresu zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych

IX. Zaliczenie zatrzymania prawa jazdy na poczet zakazu

X. Wykonanie zakazu prowadzenia pojazdów

Bibliografia

Ryszard   Stefański

Świadczenie pieniężne

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny

III. Przesłanki orzeczenia

1. Odstąpienie od wymierzenia kary

1.1. Klauzula generalna

1.2. Wypadki wskazane w ustawie

IV. Wypadki orzeczenia świadczenia pieniężnego przewidziane w ustawie

V. Świadczenie pieniężne za przestępstwa komunikacyjne

VI. Beneficjenci świadczenia pieniężnego

VII. Granice świadczenia pieniężnego

VIII. Tryb orzekania

IX. Wykonanie świadczenia pieniężnego

Bibliografia

Zofia Kocel-Krekora

Podanie wyroku do publicznej wiadomości

Bibliografia

Część II Przepadek

Blanka Julita Stefańska

Przepadek przedmiotów

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny

III. Cele przepadku przedmiotów

IV. Postaci przepadku przedmiotów

V. Przepadek przedmiotów pochodzących bezpośrednio z przestępstwa

VI. Przepadek przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa

1. Przedmioty służące do popełnienia przestępstwa

2. Przedmioty przeznaczone do popełnienia przestępstwa

VII. Przepadek przedmiotów objętych zakazem wytwarzania, posiadania, obrotu, przesyłania, przenoszenia lub przewozu

VIII. Przepadek równowartości przedmiotów pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa

IX. Przepadek równowartości udziału we współwłasności należącego do sprawcy

X. Orzekanie nawiązki zamiast przepadku przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa

XI. Przepadek przedmiotów niestanowiących własności sprawcy

XII. Tryb orzekania

XIII. Wykonanie przepadku przedmiotów

Bibliografia

Blanka Julita Stefańska

Przepadek korzyści majątkowej

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny

III. Postaci przepadku przedmiotów korzyści

IV. Przedmiot przepadku

1. Korzyść majątkowa

2. Korzyść majątkowa osiągnięta z przestępstwa

V. Równowartość korzyści majątkowej osiągniętej z przestępstwa

VI. Przepadek udziału we współwłasności

VII. Przepadek równowartości udziału we współwłasności

VIII. Subsydiarność przepadku korzyści majątkowej

IX. Tryb orzekania

X. Domniemania

1. Domniemanie co do mienia będącego we władaniu sprawcy lub posiadającego do niego jakikolwiek tytuł prawny (art. 45 § 2 k.k.)

2. Domniemanie co do rzeczy będącej w samoistnym posiadaniu osoby fizycznej, prawnej lub jednostki lub przysługującego jej prawa majątkowego

3. Domniemanie w postępowaniu w przedmiocie zabezpieczenia

XI. Obalenie domniemań

XII. Wykonanie przepadku korzyści majątkowej

Bibliografia

Część III Środki kompensacyjne

Maciej Rogalski

Obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienie za doznaną krzywdę

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny

III. Podmioty uprawnione do złożenia wniosku o naprawienie szkody

IV. Termin do złożenia wniosku

V. Wymagania formalne wniosku o naprawienie szkody

VI. Orzeczenie obowiązku naprawienia szkody

VII. Wina sprawcy i istnienie szkody

VIII. Sposób naprawienia szkody

IX. Szkoda

X. Termin końcowy naprawienia szkody

XI. Miarkowanie wysokości odszkodowania

XII. Naprawienie szkody przez sprawców współdziałających w popełnieniu przestępstwa

XIII. Zadośćuczynienie za doznaną krzywdę

XIV. Powództwo cywilne

Bibliografia

Anna Sieradzka-Kośla

Nawiązka

I. Wprowadzenie

II. Charakter prawny nawiązki

III. Podstawy prawne orzekania nawiązki

1. Nawiązka orzekana na podstawie przepisów części ogólnej kodeksu karnego

1.1. Nawiązka orzekana na podstawie art. 47 § 1 k.k.

1.2. Nawiązka orzekana na podstawie art. 47 § 2 k.k.

1.3. Nawiązka orzekana na podstawie art. 47 § 3 k.k.

1.4. Nawiązka orzekana na podstawie art. 44 § 3 k.k.

1.5. Nawiązka orzekana na podstawie art. 46 § 2 k.k.

1.6. Nawiązka orzekana na podstawie art. 57a § 2 k.k.

1.7. Nawiązka orzekana na podstawie art. 67 § 3 k.k.

2. Nawiązka orzekana na podstawie przepisów części szczególnej kodeksu karnego

2.1. Nawiązka orzekana na podstawie art. 212 § 3 k.k.

2.2. Nawiązka orzekana na podstawie art. 216 § 4 k.k.

2.3. Nawiązka orzekana na podstawie art. 290 § 2 k.k.

3. Nawiązka orzekana na podstawie ustaw szczególnych

IV. Tryb orzekania nawiązki

V. Zbieg podstaw orzekania nawiązki

VI. Wysokość nawiązki

Bibliografia

Część IV Wojskowe środki karne

Rafał Janiszowski-Downarowicz

Wojskowe środki karne

I. Wprowadzenie

II. System wojskowy środków karnych

III. Wydalenie z zawodowej służby wojskowej

IV. Degradacja

Bibliografia

Wykaz skrótów
Akty prawne
k.c.
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121)
k.k.
ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.)
k.k. z 1932 r.
rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 11 lipca 1932 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 60, poz. 571 z późn. zm.)
k.k. z 1969 r.
ustawa z dnia 19 kwietnia 1969 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 13, poz. 94 z późn. zm.)
k.k.s.
ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 186 z późn. zm.)
k.k.w.
ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.)
Konstytucja RP
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
k.p.c.
ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 101 z późn. zm.)
k.p.k.
ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555 z późn. zm.)
k.r.o.
ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 583 z późn. zm.)
k.w.
ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1094 z późn. zm.)
p.r.d.
ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.)
p.w.k.k.
ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 554)
u.b.i.m.
ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 611 z późn. zm.)
u.g.h.
ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 612 z późn. zm.)
u.p.s.n.
ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 382)
u.s.d.g.
ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.)
u.w.l.
ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.)
Czasopisma i wydawnictwa promulgacyjne
Annales UMCS
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska
Biul. PA
Biuletyn Prokuratury Apelacyjnej
Biul. PK
Biuletyn Prawa Karnego Sądu Najwyższego
Biul. SN
Biuletyn Sądu Najwyższego
Cz.PKiNP
Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych
Dz. U.
Dziennik Ustaw
GSP
Gdańskie Studia Prawnicze
KZS
Krakowskie Zeszyty Sądowe
Mon. Praw.
Monitor Prawniczy
Mon. Ubezp.
Monitor Ubezpieczeniowy
M. P.
Monitor Polski
NKPK
Nowa Kodyfikacja Prawa Karnego
NP
Nowe Prawo
ONSAiWSA
Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych
OSA
Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
OSAB
Orzecznictwo Sądów Apelacji Białostockiej
OSNC
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
OSNKW
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Karna i Izba Wojskowa
OSNPG
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Wydawnictwo Prokuratury Generalnej
OSNwSK
Orzecznictwo Sądu Najwyższego w Sprawach Karnych, pełny urzędowy zbiór orzeczeń Izby Karnej i Izby Wojskowej Sądu Najwyższego
OSP
Orzecznictwo Sądów Polskich
OSPiKA
Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji Arbitrażowych
OTK
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
PES
Problemy Egzekucji Sądowej
PiP
Państwo i Prawo
PnD
Paragraf na Drodze
PPK
Przegląd Prawa Karnego
Prob. Praw.
Problemy Praworządności
Prok. i Pr.
Prokuratura i Prawo
Prz. Orz. PA
Przegląd Orzecznictwa Prokuratury Apelacyjnej
PS
Przegląd Sądowy
PwD
Prawo w Działaniu
PWP
Przegląd Więziennictwa Polskiego
RPEiS
Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny
SKKiP
Studia Kryminologiczne, Kryminalistyczne i Penitencjarne
SP
Studia Prawnicze
St. Pr.-Ek.
Studia Prawno-Ekonomiczne
WPP
Wojskowy Przegląd Prawniczy
Inne
SA
Sąd Apelacyjny
SN
Sąd Najwyższy
SO
Sąd Okręgowy
TK
Trybunał Konstytucyjny
WSA
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Wprowadzenie

Ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw1 została dokonana istotna przebudowa środków karnych, polegająca na nadaniu niektórym środkom karnym całkowicie innego charakteru prawnego. Został wyodrębniony nowy rozdział Va zatytułowany „Przepadek i środki kompensacyjne”, w którym zamieszczono dotychczasowe środki karne: przepadek (art. 44, art. 45 i 45a k.k.) oraz obowiązek naprawienia wyrządzonej przestępstwem szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę (art. 46 k.k.) oraz nawiązkę (art. 47 k.k.). Zgodnie z tytułem rozdziału przepadek stał się sui generis środkiem penalnym, a obowiązek naprawienia szkody i nawiązka uzyskały status środków kompensacyjnych i tym samym przestały być środkami karnymi.

Co do przepadku, wyeliminowano regulację, że objęte przepadkiem przedmioty oraz korzyść majątkowa lub jej równowartość przechodzą na własność Skarbu Państwa z chwilą uprawomocnienia się wyroku (obecnie uchylone art. 44 § 8 i art. 45 § 6 k.k.). W uzasadnieniu noweli podkreślono, że chodziło o „wyeliminowanie przepisu pozbawionego realnej treści normatywnej, wprowadzonego poprzednio do kodeksu karnego jedynie wobec wątpliwości, czy przepisy materialnoprawne nie powinny do końca uregulować przeniesienia własności. Istota prawomocności wyroku obejmuje jednak spełnienie się skutków prawnych zawartego w nim rozstrzygnięcia, zaś wyrok, po uzyskaniu klauzuli wykonalności, staje się podstawą do ewentualnej egzekucji”2. Ponadto wykreślono przepadek z katalogu środków zabezpieczających poprzez zmianę art. 39 k.k. oraz uchylenie art. 100 k.k. i uregulowano jego orzekanie w art. 45a k.k. w wypadku umorzenia postępowania ze względu na znikomą społeczną szkodliwość czynu, warunkowego umorzenia postępowania, umorzenia postępowania z powodu niepoczytalności (art. 31 § 1 k.k.), stwierdzenia, że zachodzi okoliczność wyłączająca ukaranie sprawcy czynu zabronionego, lub umorzenia postępowania przygotowawczego z powodu niewykrycia sprawcy (art. 323 § 3 zdanie drugie k.p.k.).

W zakresie przepadku korzyści majątkowej osiągniętej z przestępstwa dokonano modyfikacji domniemań.

Domniemanie polegające na przyjęciu, że gdy mienie stanowiące korzyść uzyskaną z popełnienia przestępstwa zostało przeniesione na osobę fizyczną, prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, faktycznie lub pod jakimkolwiek tytułem prawnym, rzeczy będące w samoistnym posiadaniu tej osoby lub jednostki oraz przysługujące jej prawa majątkowe należą do sprawcy, nie wchodzi w grę, gdy na podstawie okoliczności towarzyszących ich nabyciu nie można było przypuszczać, że mienie to, chociażby pośrednio, pochodziło z czynu zabronionego (art. 45 § 3 k.k.). Dokonano rekonstrukcji obiektywnej powinności przypuszczenia, na podstawie okoliczności towarzyszących nabyciu, źródła mienia. Konieczne jest ustalenie przeniesienia mienia stanowiącego korzyść uzyskaną z popełnienia przestępstwa na osobę trzecią, a nie tylko dużego prawdopodobieństwa takiego przeniesienia: nacisk jest położony na dobrą wiarę osoby przejmującej mienie. Zmiana wzmacnia funkcję gwarancyjną tego przepisu.

Zmiany w zakresie obowiązku naprawienia wyrządzonej przestępstwem szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę polegają, przede wszystkim, na nadaniu jej charakteru cywilnego. W art. 46 § 1 k.k. wyraźnie się podkreśla, że orzeka się ten środek, stosując przepisy prawa cywilnego. Określono przesłanki orzekania nawiązki zamiast obowiązku naprawienia wyrządzonej przestępstwem szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę (art. 46 § 2 k.k.). Jej orzeczenie jest możliwe w wypadku, gdy orzeczenie obowiązku naprawienia wyrządzonej przestępstwem szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę jest znacznie utrudnione. Jest orzekana zamiast tego obowiązku. Jej beneficjentem jest pokrzywdzony, a w razie jego śmierci w wyniku popełnionego przez skazanego przestępstwa – osoba najbliższa, której sytuacja życiowa wskutek śmierci pokrzywdzonego uległa znacznemu pogorszeniu. W razie gdy ustalono więcej niż jedną taką osobę, nawiązki orzeka się na rzecz każdej z nich w wysokości do 200 000 zł.

Ustawą z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw3 w istotny sposób zmieniono regulację orzekania nawiązki za przestępstwo określone w art. 173, art. 174, art. 177 lub w art. 355 k.k., jeżeli sprawca był w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, lub zbiegł z miejsca zdarzenia. Obligatoryjne jest orzeczenie nawiązki na rzecz pokrzywdzonego, a w razie jego śmierci w wyniku popełnionego przez skazanego przestępstwa – na rzecz osoby najbliższej, której sytuacja życiowa wskutek śmierci pokrzywdzonego uległa znacznemu pogorszeniu. W razie gdy ustalono więcej niż jedną taką osobę, nawiązki orzeka się na rzecz każdej z nich. Jeśli ustalenie takiej osoby nie jest możliwe, sąd orzeka nawiązkę na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Sąd orzeka nawiązkę w wysokości co najmniej 10 000 zł (art. 47 § 3 k.k.).

W szczególnie uzasadnionych okolicznościach, gdy wymierzona nawiązka powodowałaby dla sprawcy uszczerbek dla niezbędnego utrzymania siebie i rodziny lub gdy pokrzywdzony pojednał się ze sprawcą, sąd może ją wymierzyć w wysokości niższej niż wskazana (art. 47 § 4 k.k.). Nie orzeka się nawiązki w wypadku, gdy sąd nałożył obowiązek naprawienia wyrządzonej przestępstwem szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę w wysokości wyższej niż 10 000 zł (art. 47 § 5 k.k.).

Wprowadzono też niewielkie zmiany w konstrukcji niektórych środków karnych lub o charakterze językowym. Obowiązek powstrzymania się od przebywania w określonych środowiskach lub miejscach został nazwany zakazem przebywania w tych miejscach (art. 39 pkt 2b k.k.), co zdaniem projektodawców znacznie prościej wyraża treść normatywną tego środka oraz unika powtórzeń odnoszących się do innych zakazów objętych tym przepisem4.

Poszerzono przesłanki orzekania zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką w razie skazania na karę pozbawienia wolności za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu na szkodę małoletniego (art. 41 § 1a k.k.).

Doprecyzowano nakaz opuszczenia lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym (art. 39 pkt 2e k.k.), dookreślając, że chodzi o nakaz okresowy. Regulacja ta ma usunąć wątpliwości, czy nakaz ten jest konsumowany jako czynność jednorazowa, polegająca na zwolnieniu zajmowanego lokalu, czy też jest zobowiązaniem okresowym. Stworzono możliwość nałożenia obowiązku zgłaszania się do Policji lub innego wyznaczonego organu w określonych odstępach czasu (art. 41a § 1 in fine k.k.). W razie orzeczenia nakazu za przestępstwa określone w rozdziałach XXV i XXVI k.k., tj. przestępstwa przeciwko wolności seksualnej lub obyczajności albo przestępstwa przeciwko rodzinie lub opiece, sąd jest obowiązany orzec na ten sam okres zakaz zbliżania się do pokrzywdzonego (art. 41a § 3a k.k.). Poza tym zobowiązano sąd do określenia terminu wykonania nakazu (art. 41a § 5 k.k.). Bez tej regulacji – zdaniem twórców noweli – trudno byłoby egzekwować opuszczenie lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym5.

W zakresie zakazu wstępu na imprezę masową (art. 41b k.k.) rozszerzono możliwość orzeczenia o obowiązku przebywania skazanego w czasie trwania niektórych imprez masowych objętych zakazem w miejscu stałego pobytu także na inne wyznaczone miejsce z zastosowaniem systemu dozoru elektronicznego.

Wprowadzono obowiązek orzeczenia świadczenia pieniężnego w wypadku skazania sprawcy za przestępstwo określone w art. 178a § 1, art. 179 lub art. 180 k.k. oraz podwyższono dolną jego granicę do 5000 zł, a w razie skazania sprawcy za przestępstwo określone w art. 178a § 4 k.k. – co najmniej 10 000 zł, z tym że jego orzeczenie też jest obligatoryjne (art. 43a § 2 k.k.).

Dotychczasowe zakazy orzekane na zawsze zmieniono na dożywotnie. Chodzi o zakaz zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi (art. 41 § 1a i 1b k.k.), zakaz przebywania w określonych środowiskach lub miejscach kontaktowania się z określonymi osobami, zbliżania się do określonych osób lub opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu (art. 41a § 3 k.k.), zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych (art. 42 § 3 i 4 k.k.).

Ponadto zostały podwyższone górne granice czasowe zakazu zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności oraz zakazu prowadzenia pojazdów do lat 15 (art. 43 § 1 k.k.).

Określono też granice obowiązku zgłaszania się do Policji lub innego wyznaczonego organu w określonych odstępach czasu, przewidzianego w art. 41a § 1 i 2 k.k. Orzeka się go w miesiącach, najkrócej na trzy miesiące, najdłużej na 12 miesięcy (art. 43 § 1a k.k.). Wprowadzono zawieszenie biegu pozbawienia praw publicznych. Okres, na który je orzeczono za dane przestępstwo, nie biegnie w czasie odbywania kary pozbawienia wolności za to przestępstwo (art. 43 § 2b k.k.).

Ustawą z dnia 20 marca 2015 r. podwyższono do trzech lat dolną granicę wymiaru kary w postaci zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów albo pojazdów określonego rodzaju orzekanego obligatoryjnie (art. 42 § 2 k.k.), a do przestępstw, za których popełnienie orzeka się zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych dożywotnio, dodano przestępstwo określone w art. 178a § 4 (art. 42 § 3 k.k.).

Wprowadzone zmiany w wielu wypadkach rodzą wątpliwości zarówno w zakresie interpretacji, jak i zasadności ich wprowadzenia. Stały się one inspiracją do pogłębionej analizy wszystkich tych środków i wskazania kierunków interpretacji nasuwających się niejasności.

Warszawa, dnia 20 października 2015 r.

Ryszard A. Stefański

Część
I
Środki karne
Jacek Kosonoga
Pozbawienie praw publicznych
I.
Wprowadzenie

Pozbawienie praw publicznych jest jednym z najbardziej dolegliwych i jednocześnie złożonych środków karnych. Nic więc dziwnego, że zagadnienie to wielokrotnie stanowiło przedmiot zainteresowania doktryny prawa karnego, i to zarówno w poprzednim1, jak i obecnym stanie prawnym2. Problematyka pozbawienia praw publicznych niezmiennie generuje jednak wiele kwestii spornych, a zgłaszane coraz częściej propozycje de lege ferenda dowodzą, że potrzeba dyskusji nad ostatecznym kształtem normatywnym tego środka karnego pozostaje cały czas aktualna.

Istota pozbawienia praw publicznych rozumiana jest w doktrynie prawa karnego w sposób różnorodny. Już w okresie międzywojennym uznanie skazanego za niezdolnego do posiadania uprawnień charakteryzowano jako karę dotkliwą dla czci, „która tym się odznacza, że przestępca odczuwa ją jako ranę zadaną poczuciu godności osobistej i jako piętno, które zniesławia go na zewnątrz”3, podkreślano, że antyspołeczny sposób myślenia wynikający z faktu popełnienia przestępstwa stawia pod znakiem zapytania uprawnienia sprawcy do udziału w wyrażaniu woli zbiorowej i wpływania na sprawy państwowe, samorządowe i instytucje prawa publicznego4, zaś człowiek wykazujący swym działaniem, że stoi poniżej przeciętnego poziomu etycznego, nie może sprawować funkcji wymagających zaufania społecznego5.

Aktualnie przyjmuje się, że pozbawienie praw publicznych jest wyrazem braku zaufania państwa do jednostki, a jego zastosowanie oznacza, że skazany nie jest godzien korzystania z zaszczytnych praw obywatela6. Wielokrotnie podkreśla się przy tym szczególną dolegliwość tego środka karnego i jego represyjny charakter, zwracając jednocześnie uwagę na związane z nim elementy prewencyjne7. Niekiedy twierdzi się wręcz, że pozbawienie praw publicznych w swej istocie ma charakter kary; wyraża ono moralne potępienie sprawcy przestępstwa, czyniąc go niegodnym korzystania z określonych praw publicznych i wyróżnień honorowych8. Jako główną cechę pozbawienia praw publicznych uznaje się także potęgowanie dolegliwości kary, której ten środek karny towarzyszy9, a orzeczenie pozbawienia praw publicznych odbierane jest za wyraz tego, że sprawca okazał się niegodny sprawowania pewnych ról społecznych oraz pewnych wyróżnień honorowych10; utracił zaufanie społeczne, prestiż i autorytet, jakim powinien się cieszyć każdy człowiek korzystający z pełni praw11, zachodzi więc konieczność degradacji społecznego statusu i prestiżu skazanego12. Zasadnie podnosi się w orzecznictwie, że trudne do przyjęcia jest stanowisko, aby tacy obywatele bezpośrednio po opuszczeniu zakładu karnego mogli na równi z innymi posiadać np. czynne prawo wyborcze13.

II.
Charakter prawny

Zamieszczenie pozbawienia praw publicznych w katalogu środków karnych (art. 39 pkt 1 k.k.) przesądza o jego charakterze. Jest to środek karny orzekany obok kary, i to – o czym mowa niżej – kary pozbawienia wolności.

W doktrynie zasadnicze rozbieżności wywoływała kwestia możliwości pozbawienia praw publicznych samoistnie na podstawie art. 343 § 1 k.p.k. w zw. z art. 343 § 2 pkt 3 k.p.k.14 Zgodnie z tym przepisem, uwzględniając wniosek o skazanie bez przeprowadzania rozprawy (art. 335 k.p.k.), sąd mógł m.in. orzec wyłącznie środek karny wymieniony w art. 39 pkt 1–3, 5–8 k.k. Ograniczenie skazania do orzeczenia środka karnego mogło nastąpić, jeżeli przypisany oskarżonemu występek był zagrożony karą nieprzekraczającą pięciu lat pozbawienia wolności (art. 343 § 2 pkt 3 k.p.k.).

Interpretując art. 343 k.p.k., zasadnie twierdzono, że zawierał on normę o charakterze materialnoprawnym, modyfikującą zasady stosowania wskazanych tam instytucji prawa karnego materialnego15, stanowiąc samodzielną podstawę do poprzestania na wymierzeniu, zamiast kary, środka karnego16. Instytucja skazania bez rozprawy stanowiła zatem samoistną podstawę do zakreślenia granic prawnokarnej reakcji17. W orzecznictwie podkreślano z kolei, że przepis art. 343 k.p.k. stwierdzał nie tylko, że w razie uwzględnienia wniosku, o którym mowa w art. 335 k.p.k., sąd mógł zastosować określone instytucje kodeksu karnego, ale także wskazywał, na jakich zasadach w szerszym zakresie – niż to wynika z tego kodeksu – można było ograniczyć skazanie tylko do orzeczenia środka karnego18; innymi słowy, art. 343 § 2 k.p.k. pozwalał, przy określonym wniosku o skazanie, orzekać niezależnie od wymogów materialnego prawa karnego19.

W kontekście pozbawienia praw publicznych wątpliwości dotyczyły natomiast konieczności zaistnienia dodatkowych przesłanek tego środka w postaci skazania na karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat trzech oraz wystąpienia motywacji zasługującej na szczególne potępienie (art. 40 § 2 k.k.). Kwestia ta nie była rozumiana jednoznacznie. W doktrynie spotkać się można zarówno z aprobatą poglądu o samodzielności normatywnej art. 343 § 2 pkt 3 k.p.k., jak i z tezą, że zastosowanie tego przepisu i w konsekwencji orzeczenie pozbawienia praw publicznych było możliwe jedynie przy spełnieniu dodatkowo przesłanek z art. 40 § 2 k.k.20

Przekonuje pierwsze stanowisko. Zasadnie podnoszono bowiem, że wymóg skazania na karę co najmniej trzech lat pozbawienia wolności pozostaje w sprzeczności z instytucją poprzestania na środku karnym pozbawienia praw publicznych, o której mowa w art. 343 § 1 in fine k.p.k. Przyjęcie tej przesłanki musiałoby zakładać nieracjonalność ustawodawcy, który zezwalałby na poprzestanie na orzeczeniu pozbawienia praw publicznych, zdając sobie jednocześnie sprawę z tego, że jest to niemożliwe do spełnienia ze względu na przesłanki wymienione w art. 40 § 2 k.k. Ustawodawca, zezwalając na poprzestanie na orzeczeniu tylko tego środka, przewidywał, że przesłanka ta, w sytuacji określonej w art. 343 § 1 k.p.k., nie może być spełniona21. Jednocześnie proponowano taką interpretację, że poprzestanie na orzeczeniu środka karanego w postaci pozbawienia praw publicznych w razie skazania oskarżonego bez przeprowadzenia rozprawy było możliwe tylko wówczas, gdy przestępstwo zostało popełnione z motywów zasługujących na szczególne potępienie22.

Sytuacja zmieniła się zasadniczo po wejściu w życie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw23. Z treści art. 343 k.p.k. wykreślono regulacje o charakterze materialnoprawnym (art. 343 § 2 pkt 1–3 k.p.k.), wprowadzając jednocześnie art. 60a k.k., zgodnie z którym uwzględniając wniosek, o jakim mowa w art. 335 k.p.k., art. 338a k.p.k. lub art. 387 k.p.k., sąd może m.in. odstąpić od wymierzenia kary i orzec wyłącznie środek karny, przepadek lub środek kompensacyjny, jeżeli przypisany oskarżonemu występek jest zagrożony karą nieprzekraczającą pięciu lat pozbawienia wolności. Występujący w art. 343 § 1 k.p.k. zwrot „orzec wyłącznie środek karny” zastąpiono wyrażeniem „odstąpić od wymierzenia kary i orzec wyłącznie środek karny”. Zabieg ten nie ma jedynie znaczenia redakcyjnego, ale wywołuje istotne konsekwencje normatywne.

W poprzednim stanie prawnym w doktrynie zasadnie wskazywano, że pominięcie w treści art. 343 § 1 k.p.k. zwrotu odnoszącego się do „odstąpienia od wymierzenia kary” stanowiło nową, nieznaną kodeksowi karnemu podstawę orzeczenia środka karnego. Ustawodawca, nie wskazując na odstąpienie od wymierzenia kary, jako jeden z elementów orzekania tego środka karnego wprowadził w art. 343 k.p.k. nowy środek karny orzekany wyłącznie na podstawie przepisów kodeksu postępowania karnego24. Ratio legis samoistnego środka karnego orzekanego na podstawie art. 343 § 1 k.p.k. sprowadzała się zatem do oderwania tego rodzaju sankcji penalnej od kary kryminalnej. W przypadku skazania bez rozprawy sąd nie odstępował od wymierzenia kary, ale jedynie orzekał środek karny.

Wspomniana nowelizacja diametralnie zmienia ten stan rzeczy. Jednoznacznie bowiem wiąże orzekanie środka karnego z odstąpieniem od wymierzenia kary, pozbawiając go tym samym samoistnego charakteru. Jest to rozwiązanie słuszne, albowiem w pewnym stopniu ujednolica systemowo zasady orzekania pozbawienia praw publicznych. Po nowelizacji zastosowanie tego środka w trybie wskazanym w art. 60a k.k. nie będzie już abstrahować od kary kryminalnej. Ujednolicono tym samym także relację, jaka zachodzi pomiędzy przepisami części ogólnej kodeksu karnego a regulacją procesową. Przed nowelizacją jedynie art. 343 § 2 pkt 1 i 2 k.p.k. nawiązywał do instytucji przewidzianych w kodeksie karnym, jednoznacznie wskazując na art. 60 § 1 pkt 1–4 k.k. (art. 343 § 2 pkt 1 k.p.k.) oraz pośrednio odwołując się do art. 70 § 1 pkt 1 k.k., w którym określono granice czasowe okresu próby w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary (art. 343 § 2 pkt 2 k.p.k.). Natomiast art. 343 § 2 pkt 3 k.p.k., stanowiąc o tym, że ograniczenie skazania do orzeczenia środka karnego może nastąpić, jeżeli przypisany oskarżonemu występek jest zagrożony karą nieprzekraczającą pięciu lat pozbawienia wolności, w powiązaniu z art. 343 § 1 k.p.k., w którym stwierdzono, iż sąd może orzec wyłącznie środek karny, statuował zupełnie nową podstawę prawną stosowania środka karnego, niepowiązaną z przepisami części ogólnej kodeksu karnego. Tymczasem po nowelizacji nie powinno budzić wątpliwości, że zastosowanie środka karnego jest możliwe jedynie w razie odstąpienia od wymierzenia kary (art. 60a k.k.), w sytuacji wyższego, niż to wynika z art. 59 § 1 k.k., zagrożenia ustawowego.

Powstaje jednak wątpliwość, czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2015 r. sąd orzekający w trybie wskazanym w art. 335 k.p.k., art. 338a k.p.k. i art. 387 k.p.k. będzie w ogóle uprawniony do zastosowania środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych orzekanego w razie odstąpienia od wymierzenia kary. Taka ewentualność wydaje się wątpliwa. Jednoznaczne powiązanie możliwości zastosowania środka karnego z faktem odstąpienia od wymierzenia kary – podobnie jak w przypadku zastosowania art. 59 k.k. – wyłącza możliwość pozbawienia praw publicznych. Przesłanką tego środka jest bowiem skazanie na karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy niż trzy lata, co jest wykluczone w razie odstąpienia od wymierzenia kary.

Nowelizacja eliminuje także inną niespójność. Rozwiązanie, które obowiązywało do dnia 1 lipca 2015 r., kolidowało z charakterem prawnym pozbawienia praw publicznych. Możliwość zastosowania najbardziej represyjnego środka karnego w sprawach, które z założenia cechują się mniejszym ciężarem gatunkowym (zagrożonych do pięciu lat pozbawienia wolności), i to w oderwaniu od wymogu skazania na karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat trzech, wypaczała pierwotne założenie, które leży u podstaw pozbawienia praw publicznych. Środek ten ma bowiem stanowić dodatkową reakcję prawnokarną na popełnienie najpoważniejszych przestępstw. Tymczasem art. 343 § 1 k.p.k. (sprzed nowelizacji) zakłócał relację kary do środka karnego i stwarzał możliwość jego orzeczenia w sprawach wręcz błahych. Jest to dodatkowy argument przemawiający za słusznością uchwalonej nowelizacji.

III.
Przesłanki orzekania

Wśród podstaw pozbawienia praw publicznych wyróżnić można przesłankę przedmiotową oraz podmiotową. Pierwsza z nich sprowadza się do wymiaru orzeczonej wobec oskarżonego kary, druga natomiast wiąże się z motywacją towarzyszącą działaniom sprawcy.

1.
Wymiar kary

Orzeczenie pozbawienia praw publicznych jest możliwe w razie skazania na karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat trzech. Oznacza to zarówno karę trzech lat pozbawienia wolności, jak i każdą karę pozbawienia wolności w wymiarze przekraczającym trzy lata. Nie sposób tym samym zaaprobować stanowiska, zgodnie z którym warunkiem dopuszczalności orzekania pozbawienia praw publicznych jest skazanie na karę przekraczającą trzy lata pozbawienia wolności25.

Przepis art. 40 § 2 k.k. nie zastrzega przy tym, aby orzeczona kara miała charakter bezwzględny, stąd też rozważenia wymaga, czy orzeczenie pozbawienia praw publicznych jest możliwe w razie wymierzenia kary nie krótszej niż trzy lata pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania. Możliwość taka istnieje jedynie w przypadku określonym w art. 60 § 5 k.k., czyli w razie zawieszenia wykonania orzeczonej kary ze względu na współpracę oskarżonego z organami ścigania. Jest to dopuszczalne w sytuacji, gdy sprawca współdziałający z innymi osobami w popełnieniu przestępstwa ujawni wobec organu powołanego do ścigania przestępstw informacje dotyczące osób uczestniczących w popełnieniu przestępstwa oraz istotne okoliczności jego popełnienia (art. 60 § 3 k.k.) bądź gdy sprawca niezależnie od wyjaśnień złożonych w swojej sprawie ujawni przed organem ścigania i przedstawi istotne okoliczności, nieznane dotychczas temu organowi, przestępstwa zagrożonego karą powyżej pięciu lat (art. 60 § 4 k.k.). Wymierzając karę pozbawienia wolności do lat pięciu, sąd może wówczas warunkowo zawiesić jej wykonanie na okres próby wynoszący do 10 lat.

Teoretycznie więc, z uwagi na brak zastrzeżenia co do niedopuszczalności orzeczenia tego środka karnego przy jednoczesnym zastosowaniu środka probacyjnego, należy ewentualność powyższą dopuścić. Niemniej kwestia wysokości orzeczonej w stosunku do oskarżonego kary jest jedną z dwóch przesłanek stosowania pozbawienia praw publicznych, która musi wystąpić w koniunkcji z towarzyszącą sprawcy motywacją zasługującą na szczególne potępienie. Ta ostatnia z kolei z pewnością powinna być oceniana przez pryzmat dyrektyw wymiaru kary, o których mowa w art. 53 § 2 k.k. w zw. z art. 56 k.k. Słusznie zatem w doktrynie podnosi się, że korzystając z dobrodziejstwa warunkowego zawieszenia wykonania kary, sąd nie może abstrahować od motywacji towarzyszącej sprawcy w chwili popełnienia czynu26. Orzekanie pozbawienia praw publicznych w przypadku skazania na karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat trzech z warunkowym zawieszeniem jej wykonania na podstawie art. 60 § 5 k.k.– jakkolwiek teoretycznie możliwe – nie znajdzie raczej szerszego zastosowania w praktyce orzeczniczej.

W przepisie art. 40 § 2 k.k. chodzi o wymiar kary, nie zaś o ustawowe zagrożenie27. W związku powyższym nie można wykluczyć możliwości zastosowania pozbawienia praw publicznych w sprawach o czyn zagrożony karą nieprzekraczającą trzech lat pozbawienia wolności w sytuacji, gdy na skutek okoliczności uzasadniających nadzwyczajne obostrzenie kary wymierzono ją w wymiarze nie krótszym niż trzy lata.

2.
Działanie z motywacji zasługującej na szczególne potępienie

Działanie z motywacji zasługującej na szczególne potępienie stanowi drugą przesłankę zastosowania pozbawienia praw publicznych. Tego rodzaju motywacja musi wystąpić w koniunkcji z określonym w art. 40 § 2 k.k. wymiarem kary.

2.1.
Pojęcie motywacji zasługującej na szczególne potępienie

Motywacja zasługująca na szczególne potępienie nie jest pojęciem jednoznacznym, a jego zdefiniowanie napotyka trudności nie tylko z uwagi na złożoność semantyczną, ale również ze względu na to, że ustawodawca posłużył się w ustawie wyrażeniem nieprawnym. Pojęcie „motywacja zasługująca na szczególne potępienie” pojawia się przy tym w kodeksie karnym kilkakrotnie. W art. 40 § 2 k.k. użyte zostało jako przesłanka orzeczenia pozbawienia praw publicznych, natomiast w art. 148 § 2 pkt 3 k.k. – jako znamię kwalifikowanego typu zabójstwa. Ponadto ustawodawca posługuje się pojęciem „motywacja” w art. 53 § 2 k.k., wymieniając dyrektywy sądowego wymiaru kary, oraz w art. 115 § 2 k.k., definiując pojęcie społecznej szkodliwości czynu.

W literaturze słusznie zwraca się uwagę, że pojęcie to ma charakter czysto ocenny i odnosi się bardzo silnie do ocen moralnych28 i w istocie jest zbliżone do tzw. klauzul generalnych29, czyli zwrotów nieokreślonych znaczeniowo, będących częścią przepisu prawnego odsyłających do ogólnie ukierunkowanych, ocennych kryteriów pozaprawnych, których konkretna treść jest ustalana w procesie stosowania prawa30.

W znaczeniu słownikowym motywacja oznacza: coś, co powoduje podjęcie jakichś działań lub decyzji; zachęta, bodziec, pobudka; uzasadnienie czyichś działań lub decyzji; umotywowanie31; zespół czynników, które powinny skłonić kogoś do działania; czynnik powodujący czyjeś działanie, zachęcający do zrobienia czegoś, uzasadniający czyjeś postępowanie32. Synonimicznie to tyle co: motyw, racja, bodziec, pobudka, powód, impuls, asumpt33.

Termin ten używany jest głównie w psychologii, aczkolwiek również w tej dziedzinie nie jest on rozumiany jednolicie. Stosuje się go do opisu mechanizmów odpowiedzialnych za uruchomienie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie zachowania34. Motywacja jest zatem chronologicznie pierwszym elementem zachowania się człowieka35. Spotkać można także bardziej złożone ujęcie motywacji. Przyjmuje się, że składają się na nią zmienne dynamogeniczne, a więc te, które determinują aktywacyjne i energetyczne cechy zachowania oraz jego intensywność i trwałość; zmienne ukierunkowujące, regulujące, organizujące i orientujące, tj. determinanty kierunkowych zachowań, oraz zmienne wektorowe, tzn. jednoczące funkcję dynamogeniczną i kierunkową36. Wyróżnić można także koncepcję zakładającą, że najważniejszym składnikiem motywu są procesy emocjonalne, jak lęk, strach, gniew37, jak również taki kierunek interpretacyjny, zgodnie z którym za kluczowy uznaje się związek pomiędzy procesami emocjonalnymi a poznawczymi38.

W innym kontekście zakłada się z kolei, że motywacja to z jednej strony względnie stała tendencja do analizowania określonych celów, wartości czy zadań życiowych. W tym przypadku wiąże się ona z osobowością człowieka, rozumianą jako funkcjonalna całość, która jest odpowiedzialna za integrację oraz regulację wszelkich czynności i zachowań. Z drugiej natomiast strony motywacja jest rozumiana wąsko i utożsamiana z pojęciem procesu motywacyjnego, który jest bezpośrednią przyczyną konkretnego zachowania się sprawcy39.

Mając na uwadze, że zachowanie człowieka ma najczęściej charakter polimotywacyjny, przekonuje szerokie ujęcie motywacji, zakładające kompleksową ocenę przeżyć towarzyszących sprawcy. Zasadnie podkreśla się w orzecznictwie, że rekonstrukcja procesu motywacyjnego zachodzącego w psychice konkretnego sprawcy określonego czynu musi z natury rzeczy opierać się przede wszystkim na analizie jego osobowości, a więc cech charakteru, usposobienia, poziomu umysłowego, reakcji emocjonalnych, stosunku do otoczenia i zachowania się w różnych sytuacjach życiowych. Dopiero suma tych danych osobopoznawczych w zestawieniu z wszystkimi okolicznościami popełnionego czynu daje podstawę do prawidłowej oceny jego strony podmiotowej40. Chodzi o uwzględnienie wszelkich zmiennych osobowościowych i czynników sytuacyjnych oraz bodźców zewnętrznych pełniących funkcję sterowania czynnościami tak, aby doprowadziły do określonego wyniku41. Innymi słowy, należy uwzględniać zarówno motyw bezpośredni, jak i tło motywacyjne42. Pomijając szersze rozważania na temat psychologicznych teorii motywacji43, w kontekście prawnokarnym przyjąć można, że motywacja stanowi świadome przeżycia jednostki stanowiące rację jej zachowania44; będzie to więc szeroko rozumiany motyw towarzyszący realizacji znamion przestępstwa45; „splot przeżyć psychicznych” warunkujący decyzję popełnienia przestępstwa, pozwalający odpowiedzieć na pytanie, dlaczego sprawca tak, a nie inaczej, zachował się w określonych warunkach46.

Motywacja jako przesłanka pozbawienia praw publicznych musi cechować się tym, że zasługuje na szczególne potępienie, a zatem musi być uznana za zło, mieć charakter hańbiący, zostać oceniona wyjątkowo nagannie47. Potępić to tyle co: uznać kogoś winnym czegoś, zganić, napiętnować48. Poza tym stopień potępienia musi być szczególny, czyli wyższy niż przeciętny odznaczający się czymś osobliwym49. Ustawodawca odwołuje się w ten sposób do kategorii pozaprawnych. Chodzi o ocenę motywacji z punktu widzenia norm moralnych. Potępienie, które stanowi swoistą sankcję moralną w postaci reakcji społecznej, musi przy tym przybrać kwalifikowaną postać; musi być wyższe, niż to wynika z samego faktu popełnienia przestępstwa. Jest bowiem oczywiste, że już samo zachowanie wyczerpujące znamiona przestępstwa zasługuje na potępienie. Wystąpić musi nasilenie elementów powodujących potępienie sprawcy.

W orzecznictwie precyzuje się, że chodzi o motywację, która w rozumieniu powszechnym jest jaskrawo naganna, wywołuje silne reakcje repulsywne w społeczeństwie, takie jak oburzenie, potępienie, gniew. Oznacza ona działanie z motywów zasługujących na szczególne napiętnowanie, a więc ocenianych wyjątkowo negatywnie50. Słusznie twierdzi się, że każde zabójstwo jest naruszeniem wzorca postępowania, jednakże „szczególne potępienie” może mieć miejsce tylko wtedy, gdy w motywacji sprawcy występują jakieś szczególnie naganne elementy51. Szczególne potępienie motywacji sprawcy zabójstwa odnosi się, przede wszystkim, do pozaprawnej kategorii reguł i norm moralnych, aprobowanych powszechnie w odczuciu społecznym, uznanych za powszechnie obowiązującą moralność i skonfrontowanych z motywacją sprawcy, rażąco, jaskrawie odbiegającą od tych norm52.

Odwołanie się do abstrakcyjnego wzorca w postaci zapatrywań i odczuć społecznych jest kwestionowane w orzecznictwie. Twierdzi się bowiem, że w orzekaniu nie powinno się kierować społecznym poczuciem sprawiedliwości, odczuciem społecznym czy innymi podobnie ogólnikowymi kategoriami. Są to przesłanki nieracjonalne, wywodzące się z emocjonalnych nastrojów części społeczeństwa, kreowanych rozmaitymi mechanizmami. Po pierwsze – gdyby wyroki sądów miały zależeć od nastrojów społeczeństwa, należałoby przede wszystkim każdorazowo analizować stosunek do badanego przestępstwa różnych grup zawodowych, terytorialnych, wiekowych itd. Po drugie – należałoby w tym uwzględniać zmienność owych nastrojów. Po trzecie – właśnie po to obdarzono sądy niezawisłością, by wyrokowały niezależnie od wszelkich zewnętrznych uwarunkowań, nie tylko od władz państwowych, ale i od owego „społecznego odczucia”. Inną rzeczą – słuszną – jest uwzględniać w wyrokowaniu skutki społeczne postępowania karnego, a inną – złą – bezkrytycznie podporządkowywać się (i los podsądnych) imaginowanym oczekiwaniom jakichś grup społecznych53.

Faktem jest, że ocena motywacji jako przesłanki pozbawienia praw publicznych nie jest zadaniem łatwym oraz że ustawodawca odwołał się w art. 40 § 2 k.k. do norm pozaprawnych i ocen aksjologicznych. Nie oznacza to jednak, że w ten sposób ogranicza się niezależność sędziowską. Nie sposób się też zgodzić z twierdzeniem, iż dyspozycja art. 40 § 2 k.k. nakazuje bezkrytycznie podporządkowywać się imaginowanym oczekiwanym jakichś grup społecznych. Chodzi o odwołanie się do powszechnie akceptowalnych norm moralnych i stwierdzenie faktu ich ewidentnego naruszenia, nie ma to nic wspólnego z badaniem doraźnych nastrojów społecznych. Nie sposób więc w pełni podzielić powyższej krytyki. Zgodzić natomiast należy się z tym, iż w dłuższej perspektywie czasowej zachodzić może zmiana wzorca, do którego odnosi się szczególne potępienie motywacji sprawcy. Jest to konsekwencją zmian zachodzących w społeczeństwie, które jednocześnie implikują zmianę systemu wartości54.

Pojęcie „motywacja” zastąpiło używane na gruncie kodeksów karnych z 1932 r. i 1969 r. terminy „pobudka” i „motyw”55. Zestawiając poprzednio obowiązujące regulacje prawne z aktualnym brzmieniem art. 40 § 2 k.k., w orzecznictwie słusznie zauważono, że wprowadzając do kodeksu karnego z 1997 r. określenie „motywacja zasługująca na szczególne potępienie”, ustawodawca niewątpliwie zawęził tę przesłankę w stosunku do dawnego określenia „niskie pobudki” z art. 40 § 2 k.k. z 1969 r.56 W poprzednim stanie prawnym przyjmowano, że motyw jedynie wyjaśnia, dlaczego sprawca dopuścił się czynu (przeżycie psychiczne o charakterze intelektualnym), pobudką zaś jest uczucie, na podłożu którego zrodziło się dążenie sprawcy do realizacji czynu zabronionego57. Są to jednak terminy na tyle zbliżone znaczeniowo, że możliwe jest wykorzystanie dorobku doktryny i orzecznictwa z okresu obowiązywania poprzednich kodyfikacji karnych.

Dla prawidłowej interpretacji omawianej przesłanki pozbawienia praw publicznych niezbędna jest w związku z tym znajomość zarówno prawa, jak i psychologii czy etyki, i to nie tylko w odniesieniu do terminu „motywacja”, ale również zwrotu „szczególne potępienie”58. Na marginesie zauważyć należy, że w prawie wykroczeń działanie w sposób zasługujący na szczególne potępienie stanowi jedną z okoliczności obciążających (art. 33 § 4 pkt 3 k.w.).

2.2.
Motywacja a strona podmiotowa przestępstwa

Dla ustalenia motywacji sprawcy istotne znaczenia będzie miała kwestia strony podmiotowej przestępstwa. Zasadnie zauważa się, że motywacja jest pojęciem zbiorczym i odnosi się do stanów emocjonalno-intelektualnych sprawcy, a więc zarówno jego pobudek, świadomości, jak i woli określonego działania w kierunku popełnienia przez niego przestępstwa59.

Ocena konkretnego przypadku wymaga analizy tzw. tła motywacyjnego, czyli zmiennych predysponujących do dokonania danego czynu zabronionego lub odgrywających zasadniczą rolę w powstaniu zachowania przestępczego. Są to czynniki biologiczno-osobowościowe i sytuacyjne, które wywarły decydujący wpływ na działanie sprawcy w chwili popełnienia czynu; mogą one bezpośrednio poprzedzać czyn, jak również oddziaływać na sprawcę przez dłuższy czas przed jego popełnieniem60. Istotne znaczenie będzie miało zatem ustalenie stanu poczytalności sprawcy. Nie jest to kwestia oceniana w orzecznictwie w sposób jednoznaczny. Z jednej strony przyjmuje się, że motywy zasługujące na szczególne potępienie to takie, które w potocznym rozumieniu zasługują na skrajnie negatywne oceny moralne, a przez to wymagają szczególnego napiętnowania. Skoro ocena ta wyraża szczególnie wysoki stopień winy sprawcy, to nie powinna być stosowana, gdy sprawca działał ze znacznie ograniczoną poczytalnością61. Działanie z niskich pobudek czy też lekceważący stosunek do norm społecznych mogą charakteryzować wyłącznie działanie sprawcy w pełni poczytalnego62. Z drugiej jednak strony odnotować można pogląd, iż ograniczona w stopniu znacznym poczytalność nie ma wpływu na ocenę procesu motywacyjnego sprawcy63.

To ostatnie stanowisko wydaje się bardziej przekonujące. Fakt ograniczonej poczytalności nie oznacza bowiem, że zachowanie sprawcy jest z założenia pozbawione motywu i że nie podlega on ocenie. Kwestia ta wymaga wnikliwego zbadania, zwłaszcza w kontekście okoliczności, które powodowały ograniczenie poczytalności sprawcy.

Motywacja zasługująca na szczególne postąpienie może wchodzić w rachubę jedynie w razie przestępstw umyślnych64, popełnionych zarówno z zamiarem bezpośrednim, jak i z ewentualnym65. Nie musi występować dolus premeditatus (zamiar przemyślany). Przyjęcie tego rodzaju motywacji jest możliwe także w razie zawinienia w postaci dolus repentinus (zamiaru nagłego). Istotne jest bowiem to, że także i działanie nagłe poprzedzone jest, jak wskazuje na to współczesna psychologia, procesem motywacyjnym, tyle że przebiegającym w odmienny (spiętrzony, skumulowany) sposób66.

Może ona również wystąpić w razie popełnienia przestępstw z winy kombinowanej, gdyż są one uznawane za przestępstwa umyślne67. O charakterze przestępstwa kwalifikowanego przez następstwa czynu decyduje bowiem charakter przestępstwa podstawowego68. Istnienie po stronie sprawcy tego rodzaju motywacji jest natomiast wykluczone w razie skazania za przestępstwo nieumyślne69.

2.3.
Ocena motywacji in concreto

Ocena motywacji sprawcy nie może być dokonywania in abstracto, a ma sens jedynie przy uwzględnieniu okoliczności konkretnego przypadku. Wynika to ze złożoności ludzkiej osobowości oraz faktu, że procesy motywacyjne mogą występować w nieskończenie różnorodnych formach. Nie można zatem wykluczyć, że taki sam motyw w danej sytuacji może być uznany za wyjątkowo naganny, w innej zaś – ocena taka nie będzie uprawniona70.

Ustawa nie zawiera katalogu okoliczności nakazujących uznanie danego zachowania za motywację zasługującą na szczególne potępienie. Skoro tak, to kwestia ta winna podlegać ocenie przez pryzmat okoliczności konkretnej sprawy; niemniej jednak należy stwierdzić, iż nie zalicza się do nich ani tych elementów, które wchodzą w skład znamion typu przestępstwa, ani nawet tych, które podlegając stopniowaniu, mogą mieć wpływ na zaostrzenie wymiaru kary. Będzie to więc motyw towarzyszący realizacji znamion przestępstwa, ale pozostający poza ich zakresem71.

Jak już wspomniano, przyjmuje się, że chodzi o motywację, która w rozumieniu powszechnym jest jaskrawo naganna, wywołuje silne reakcje repulsywne w społeczeństwie, takie jak oburzenie, potępienie, gniew. Oznacza ona działanie z motywów zasługujących na szczególne napiętnowanie, a więc ocenianych wyjątkowo negatywnie72; motywy działania sprawcy muszą przekraczać próg „zwykłego” potępienia przestępstwa73.

Słusznie podnosi się także, że użycie przez ustawodawcę dwóch określeń ocennych stwarzać może wątpliwości w toku stosowania prawa, wykładnię trzeba więc odnieść do szczególnie wyrazistych, repulsywnych reakcji społecznych (np. gniew, oburzenie społeczne wywołane popełnionym przestępstwem)74.

2.4.
Motywacja ekonomiczna

Niejednokrotnie działanie sprawcy może być motywowane chęcią osiągnięcia korzyści majątkowej. Powstaje wobec tego problem wpływu tej okoliczności na pozbawienie praw publicznych.

Zgodzić należy się z generalnym twierdzeniem, że chęć odniesienia bezprawnej korzyści majątkowej – jakkolwiek sama w sobie godna społecznego napiętnowania – nie wystarcza obecnie do przyjęcia motywacji zasługującej na szczególne potępienie75, zaś w poprzednim stanie prawnym była uznawana za działanie z niskich pobudek76. Dążenie do wzbogacenia się nie zawsze musi uchodzić za motyw zasługujący na szczególne potępienie, a szczególnie w zestawieniu z charakterem popełnionego przestępstwa. Przez to określenie należy rozumieć motywy wyjątkowo naganne, wywołujące silne oburzenie społeczne i odruch potępienia, przekraczające próg zwykłych reakcji negatywnych77.

Nie sposób zatem każdorazowo stawiać prosty znak równości pomiędzy działaniem w celu osiągnięcia korzyści majątkowej a motywacją zasługującą na szczególne potępienie. Nie jest to uzasadnione zwłaszcza wówczas, gdy korzyść tego rodzaju należy do znamion ustawowych typu czynu.

2.5.
Motywacja seksualna

Podobnie jak motywacja ekonomiczna, w praktyce orzeczniczej i doktrynie oceniana jest motywacja seksualna. Wprawdzie początkowo twierdzono, że chęć zaspokojenia popędu seksualnego zawsze stanowi działanie z niskich pobudek78, lecz aktualnie przeważa wyrażone już w latach 60. stanowisko przeciwne. Przyjmuje się, że samo tylko działanie z chęci zaspokojenia popędu płciowego kosztem wolności seksualnej, znamienne dla przestępstw przeciw wolności seksualnej, nie może być równoznaczne z przyjęciem istnienia niskich pobudek (obecnie – motywacji zasługującej na szczególne potępienie)79.

Motywacja sprawcy przestępstwa seksualnego może być uznana za zasługującą na szczególne potępienie jedynie wtedy, gdy zostanie ustalone, iż działał on nie tylko z chęci zaspokojenia popędu płciowego, lecz zarazem z innych jeszcze motywów, które w odczuciu społecznym uchodzą za godne pogardy lub odrażające. W orzecznictwie przyjmuje się, że popęd płciowy jest wrodzoną, prawidłową, fizjologiczną właściwością człowieka. Dążenie do zaspokojenia tego popędu może przejawiać się w różny sposób i stanowić w życiu człowieka bodziec o pozytywnym znaczeniu. Z tych względów sama chęć zaspokojenia wrodzonego popędu płciowego nie może być uznana za działanie z motywacji zasługującej na szczególne potępienie, podobnie jak chęć zaspokojenia głodu lub działanie pod wpływem strachu. Fakt zaś, że chęć zaspokojenia lub pobudzenia popędu płciowego realizowana jest w sposób przestępny, a w szczególności w okolicznościach określonych w znamionach przestępstw przeciwko wolności seksualnej, powoduje, że działanie sprawcy staje się przestępstwem zagrożonym surową karą, nie zmieniając jednak charakteru samego motywu80. Motywacja seksualna zawiera się w istocie większości przestępstw seksualnych.

Zaspokojenie popędu płciowego drogą przestępstwa ani dokonanie gwałtu w postaci zbiorowej samo przez się nie przesądza zatem o działaniu z takiej motywacji. Decyduje o tym dodatkowy czynnik psychiczny poza impulsem zaspokojenia popędu płciowego. Może nim być chęć osiągnięcia korzyści majątkowej, chęć poniżenia godności osoby pokrzywdzonej, chęć zemsty, zazdrość lub sadyzm81.

Znamiona działania z motywacji zasługującej na szczególne potępienie nosi zachowanie sprawcy zgwałcenia mające na celu sponiewieranie godności osoby pokrzywdzonej, udręczenie czy też spełnienie sadystycznej skłonności, albowiem sprawca wykazuje tym samym pogardliwy stosunek do zasad współżycia społecznego i porządku prawnego82. Podobnie należy ocenić bezwzględny sposób działania sprawcy zgwałcenia83, działanie z chęci zemsty lub z zazdrości84 czy też realizację popędu seksualnego w sposób nieprawidłowy, np. kazirodztwo, pedofilia85.

Jako przykład motywacji zasługującej na szczególne potępienie zasadnie podaje się także bezpodstawne upokorzenie kobiety, przez osoby jej znane i bliskie, wyrażające się w podejmowaniu wobec niej nieakceptowanych, wielokrotnych i zróżnicowanych praktyk seksualnych, dotkliwym biciu oraz obcięciu włosów i ogoleniu głowy. W trafnej ocenie sądu stanowi to zaprzeczenie elementarnych ludzkich odczuć prowadzących do wytworzenia u ofiary sytuacji wysoce traumatycznej nie tylko środowiskowo, ale i rzutującej na wykreowanie długotrwałego stresu pourazowego86.

W orzecznictwie spotkać można jednak krytykę stanowiska, jakoby sama tylko motywacja seksualna nigdy nie zasługiwała na szczególne potępienie. W ocenie Sądu Najwyższego głoszący tak skrajną interpretację nie dostrzegają, że motywacja skłaniająca do atakowania wolności w sferze seksualnej własnego małoletniego dziecka i do kaleczenia jego rozwoju psychofizycznego budzi wyjątkowe oburzenie. Jest ona jaskrawo naganna, jako że wywołuje w społeczeństwie odrazę, gniew i potępienie87. W zasygnalizowanym w treści orzeczenia stanie faktycznym pojawiają się jednak zasadnicze elementy summa summarum przesądzające o motywacji zasługującej na szczególne potępienie. Chodzi o takie okoliczności jak atakowanie sfery seksualnej własnego małoletniego dziecka czy powodowanie rozstroju zdrowia skutkującego powstaniem trwałych lub nawet przemijających zaburzeń psychofizycznych w rozwoju dziecka88.

2.6.
Inne rodzaje motywacji

W kontekście konkretnej sprawy o motywacji zasługującej na szczególne potępienie świadczyć mogą takie okoliczności jak: zabicie człowieka na zlecenie za opłatą, pozbycie się niewygodnego świadka, dopuszczenie się morderstwa w wyniku dążenia do uzyskania spadku, pozbawienie życia rywala dla pożądanego stanowiska, zabicie człowieka „dla zabawy” czy nawet bez istotnego wyraźnego motywu89, jak również chęć zemsty, poniżenia lub znęcania się nad inną osobą90 czy też działanie zaplanowane, podstępne, okrutne91 oraz frustracja oskarżonego i chęć odreagowania własnych niepowodzeń życiowych i jednocześnie chęć upokorzenia, upodlenia oraz poniżenia pokrzywdzonego92.

2.7.
Motywacja zasługująca na szczególne potępienie a przestępstwo zabójstwa

Procesy motywacyjne sprawców zabójstw stanowią bez wątpienia zjawisko złożone93. Nie ulega wątpliwości, że dokonanie zamachu na czyjeś życie może mieć zróżnicowaną etiologię i podłoże motywacyjne. Pojawia się w związku z tym problem, jakie okoliczności zabójstwa mogą decydować o przyjęciu motywacji zasługującej na szczególne potępienie.

Generalnie zastrzec należy, że w rachubę wchodzą jedynie takie, które radykalnie zwiększają naganność zachowania, jakim jest zabicie człowieka. Działanie sprawcy musi wynikać z motywów, które w sposób rażący odbiegają od naruszonego wzorca postępowania. Podzielić należy w związku z tym stanowisko, że nie będzie o tym przesądzać fakt, iż sprawca działał pod wpływem chęci odegrania się i niepozostawienia uderzenia go bez odwetu94 czy też motywowany poczuciem zagrożenia95. Zasadnie przyjmuje się także, że jeżeli zamiar pozbawienia życia motywowany był nie tylko chęcią usunięcia członków konkurującej grupy przestępczej, lecz również obawą przed ich obiektywnie agresywnymi i zagrażającymi życiu zachowaniami, określenie motywacji zasługującej na szczególne potępienie nie jest słuszne96.

Cechy motywacji zasługującej na szczególne potępienie może natomiast wykazywać działanie dla wyżycia się bądź wywołania podziwu i swoistego uznania u kolegów sprawcy97, chęć uniknięcia odpowiedzialności, jaką niesie ze sobą ojcostwo98, pozbycia się konkurenta99, niewygodnego świadka100, usprawiedliwienie zabójstwa potrzebą wyeliminowania ze społeczeństwa ludzi należących w ocenie sprawcy do „drugiej kategorii”101. Za motywację zasługującą na szczególne potępienie uznaje się także dopuszczenie się morderstwa w wyniku dążenia do uzyskania spadku, pozbawienie życia rywala dla pożądanego stanowiska, zabicie człowieka „dla zabawy” czy nawet bez istotnego wyraźnego motywu102. Ten ostatni przykład może jednak budzić wątpliwości, albowiem zaprzecza istnieniu motywu w działaniu sprawcy, ten zaś jest warunkiem koniecznym przyjęcia kwalifikowanego typu zabójstwa. Dokonanie zabójstwa bez powodu nie może być zatem utożsamiane z motywacją zasługującą na szczególne potępienie103. Zgodzić natomiast należy się ze stanowiskiem, że motywacja zasługująca na szczególne potępienie może zachodzić w sytuacji, gdy motyw bezpośredni jest nieadekwatny do wagi czynu, np. w przypadku zabójstwa z nudów czy z ciekawości104.

Charakter taki może mieć także zabójstwo kierowane żądzą zemsty, zwłaszcza gdy akt zemsty nie zostaje zrealizowany na osobie, której zachowanie wywołało chęć odwetu, ale na kimś innym, w tym w szczególności na osobie dla niego najbliższej. W orzecznictwie trafnie się zauważa, że zemstę należy ujmować w trojaki sposób, a mianowicie, jako dążenie odwetowe człowieka, który pragnie zapłacić złem za zło, jako działanie realizujące to dążenie, a wreszcie jako skutek, który sprawca osiągnął w wyniku swojego działania odwetowego. Z samej istoty zemsty wynika zatem, że z reguły prowadzi ona do działań przemyślanych, a nie do nagłych decyzji związanych z gwałtownymi wybuchami. Sprawca, który działa pod wpływem zemsty, popełnia przestępstwo z reguły nie dlatego, że opanował go nagły gwałtowny poryw emocjonalny, ale także dlatego, że znalazł najodpowiedniejszą chwilę i najdogodniejsze warunki dla realizacji swych odwetowych dążeń. Nie ulega żadnej wątpliwości, iż zabójstwo dziecka – istoty niemogącej w sposób efektywny się bronić – zasługuje na szczególne potępienie, zwłaszcza gdy motywem działania była chęć zemsty105. Chęć zemsty może być jednak wywołana innymi okolicznościami, które wykluczają przyjęcie motywacji zasługującej na szczególne potępienie. W szczególności chodzi o przypadki, gdy działania odwetowe są następstwem dotkliwej krzywdy, jakiej doznał sprawca.

Odrębną kwestią jest zabójstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Jak już wspomniano, jest to okoliczność, która sama w sobie nie wystarcza do przyjęcia motywacji zasługującej na szczególne potępienie106, w powiązaniu jednak z zamachem na życie ludzkie taka kwalifikacja jest zasadna. Trafnie argumentuje się, że gdy dla uzyskania pieniędzy poświęca się życie ludzkie, jest to działanie z motywacji zasługującej na szczególne potępienie. Dla własnego niegodziwego zysku sprawca poświęca bowiem najważniejsze dobro prawne – ludzkie życie107. Przyjęcie motywacji zasługującej na szczególne potępienie jest zasadne w każdym wypadku zabójstwa motywowanego szczególnie naganną chęcią zysku (np. zabójstwo „najemne”; w celu uzyskania spadku lub pozbycia się rywala do pożądanego stanowiska; zabójstwo ofiary, względem której na sprawcy ciąży obowiązek alimentacyjny)108.

W kontekście powyższego wątpliwości może budzić dokonanie zabójstwa w związku z rozbojem. Jest to zagadnienie sporne. Z jednej strony odnotować można pogląd, zgodnie z którym, jeżeli zabójstwo jest popełnione w związku z rabunkiem, to motyw zasługujący na szczególne potępienie został już objęty kwalifikacją prawną z art. 148 § 2 pkt 2 k.k. i oddaje ona całą zawartość kryminalną czynu (zbieg pomijalny)109. Stanowisko przeciwne opiera się na założeniu odmiennym, iż nie każde zabójstwo w związku z rozbojem stanowi jednocześnie zabójstwo w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie. W związku z czym jedynie w przypadkach, w których sprawca działał ze szczególnie naganną motywacją, należy przyjąć zbieg kumulatywny przepisów art. 148 § 2 pkt 2 i pkt 3 oraz art. 280 § 1 lub § 2 w zw. z art. 11 § 2 k.k.110 To ostatnie stanowisko jest przekonujące. Chodzi o motyw towarzyszący realizacji znamion przestępstwa, ale pozostający poza ich zakresem111; musi on przekraczać próg „zwykłego” potępienia przestępstwa112, którym w tym przypadku jest dokonanie zabójstwa w związku z rozbojem. Poza tym zabór w celu przywłaszczenia cudzej rzeczy ruchomej, jako element rozboju, nie zawsze będzie tożsamy z chęcią osiągnięcia korzyści majątkowej, tym bardziej że jej wartość może być minimalna113.

Inny wątek, który może nasuwać wątpliwości, sprowadza się do ustalenia wzajemnej relacji, jaka zachodzi pomiędzy art. 148 § 2 pkt 3 k.k., który wyraża kwalifikowany, ze względu na motywację zasługującą na szczególne potępienie, typ zabójstwa, a art. 40 § 2 k.k. Trafnie wskazuje się, że niezależnie od elementów decydujących o przyjęciu „motywacji zasługującej na szczególne potępienie” zarówno w przepisie art. 40 § 2 k.k., jak i w art. 148 § 2 pkt 3 k.k. element ten pełni analogiczną funkcję i powinien być rozumiany identycznie114. Podobnie odwołanie się do zakazu wykładni homonimicznej wymaga założenia, że identyczne sformułowania w ramach tego samego aktu prawnego mają jednakowe znaczenie. Konsekwencja wyrażająca się w nadawaniu poszczególnym słowom i zwrotom zawsze takiego samego znaczenia należy także do wymogów stawianych racjonalnemu prawodawcy115.

Stąd też zaaprobować należy stanowisko, że jedynie w razie przypisania sprawcy popełnienia zbrodni zabójstwa w typie kwalifikowanym z uwagi na motywację zasługującą na szczególne potępienie (art. 148 § 2 pkt 3 k.k.) otwiera się przed sądem możliwość sięgnięcia po środek karny z art. 40 k.k. Przypisanie sprawcy popełnienia zabójstwa w innym typie kwalifikowanym (np. z art. 148 § 2 pkt 1, 2 lub 4 k.k.) czy też w typie podstawowym (art. 148 § 1 k.k.) wyklucza w ogóle możliwość orzeczenia wobec sprawcy środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych, albowiem zbrodnia ta nie została popełniona w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie116. Istnienie przesłanek z art. 40 § 2 k.k. sąd ma obowiązek odrębnie badać jedynie w przypadkach skazania za przestępstwa inne niż zabójstwo. W przypadku zabójstwa bowiem stwierdzenie, że sprawca działał w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie, powinno spowodować surowszą kwalifikację prawną czynu i przyjęcie typu kwalifikowanego117. Pogląd ten jest powszechnie przyjmowany w orzecznictwie i doktrynie118.

Niezależnie od elementów decydujących o przyjęciu motywacji zasługującej na szczególne potępienie w obu przepisach element ten pełni analogiczną funkcję – wskazuje na zwiększony stopień naganności zachowania sprawcy, uzasadniający stosowanie surowszej represji. Względy wykładni językowej nie budzą wątpliwości, że pojęcie „w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie” należy na gruncie obu przepisów, tj. art. 40 § 2 i art. 148 § 2 pkt 3 k.k., rozumieć identycznie119.

Nie zmienia to jednak faktu, że orzeczenie środka karnego każdorazowo ma charakter fakultatywny. Zgodzić się należy, że posłużenie się takimi samymi określeniami przy konstruowaniu znamion zabójstwa i przesłanek pozbawienia praw publicznych pozostaje bez wpływu na tryb orzekania środka karnego, który nadal pozostaje fakultatywny120. Obligatoryjność środka karnego jest wyraźnie formułowana w przepisach części ogólnej kodeksu karnego (np. art. 41 § 1b k.k.; art. 41a § 2 k.k.; art. 41b § 4 k.k.); fakultatywność pozbawienia praw publicznych wynika wprost z dyspozycji art. 40 § 2 k.k.

Nie sposób zaaprobować pogląd, że możliwe są sytuacje orzeczenia na podstawie art. 40 § 2 k.k. przewidzianego w nim środka karnego także wtedy, gdy zabójstwo nie zostało popełnione w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie. Zdaniem Sądu Apelacyjnego może to mieć miejsce wówczas, gdy przestępstwo pozostające w zbiegu kumulatywnym ze zbrodnią zabójstwa, w szczególności któreś z wymienionych w art. 148 § 2 pkt 2 k.k., zostało popełnione w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie121. Słusznie twierdzi się, że w razie popełnienia przestępstwa kwalifikowanego z art. 148 § 2 pkt 1 lub 2 k.k. z motywacji zasługującej na szczególne potępienie czyn sprawcy podlega kumulatywnej kwalifikacji także z art. 148 § 2 pkt 3 k.k.122

2.8.
Uzasadnienie wyroku a przypisanie sprawcy motywacji zasługującej na szczególne potępienie

Ustalenie, czy dane przestępstwo zostało popełnione z motywacji zasługującej na szczególne potępienie, należy do sfery swobodnej oceny sędziowskiej dokonywanej na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego (art. 7 k.p.k.)123. Orzekając pozbawienie praw publicznych, sąd jest jednak zobowiązany wskazać na fakty uzasadniające zastosowanie tego środka karnego124. Nieodniesienie się w wyroku skazującym do motywacji sprawcy przy jednoczesnym zastosowaniu pozbawienia praw publicznych uznawane jest w orzecznictwie za rażące naruszenie przepisów prawa mające istotny wpływ na treść orzeczenia, w rozumieniu art. 523 k.p.k.125 Podobnie uchyleniem skutkuje orzeczenie pozbawienia praw publicznych bez wskazania, za który z przypisanych sprawcy czynów środek ten został orzeczony w przypadku zbiegu przestępstw126. Bez uzasadnionego odwołania się do kryterium motywacji zasługującej na szczególne potępienie stosowanie środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych nie jest w ogóle możliwe127.

Za niewystarczające należy uznać także lakoniczne i ogólnikowe wskazanie powodów przyjęcia takiej kwalifikacji zachowania sprawcy128. Ustalenie, że sprawca działał w wyniku motywacji zasługujących na szczególne potępienie, musi być zawsze zawarte w wyroku w postaci jednoznacznej formuły słownej129.

Przypisując oskarżonym działanie z motywacji zasługującej na szczególne potępienie, sąd ma zatem obowiązek jednoznacznie wskazać na rodzaj motywów oraz fakty, które uzasadniają przyjęcie, że oskarżeni działali z takiej motywacji130.

IV.
Zakres pozbawienia praw publicznych

Pozbawienie praw publicznych jest wyrazem braku zaufania państwa do jednostki i oznacza moralne potępienie sprawcy przestępstwa, czyniąc go niegodnym korzystania z określonych praw i wyróżnień. Środek ten wiąże się tym samym z utratą przez skazanego pewnego kwantumuprawnień, które kreują jego status obywatelski. Konsekwencje jego orzeczenia dotykają nie tylko sfery praw o charakterze wyborczym i obywatelskim, ale również dotyczą tytułów honorowych, orderów i odznaczeń, jakie ewentualnie posiada skazany. Dychotomicznie uprawnienia te można zatem podzielić na prawa publiczne i honorowe. Zastosowanie tego środka nigdy jednak nie prowadzi do pozbawienia praw cywilnych131.

1.
Utrata czynnego i biernego prawa wyborczego do organu władzy publicznej

Pozbawienie praw publicznych obejmuje utratę biernego i czynnego prawa wyborczego do organu władzy publicznej. W zakresie tym mieści się m.in. zakaz wybierania i bycia wybieranym w wyborach na Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu, rad gmin, rad powiatów, sejmików województw, wójta, burmistrza lub prezydenta miasta132.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 Konstytucji RP prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego przysługuje obywatelowi polskiemu, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat. Z kolei w myśl art. 10 § 1 kodeksu wyborczego133 prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) ma: w wyborach do Sejmu i do Senatu oraz w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej – obywatel polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat; w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej – obywatel polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat, oraz obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat, oraz stale zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego: a) rady gminy – obywatel polski oraz obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat, oraz stale zamieszkuje na obszarze tej gminy, b) rady powiatu i sejmiku województwa – obywatel polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat, oraz stale zamieszkuje na obszarze, odpowiednio, tego powiatu i województwa; w wyborach wójta w danej gminie – osoba mająca prawo wybierania do rady tej gminy.

Nie ma prawa wybierania osoba: pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu, pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu oraz ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądu.

Bierne prawo wyborcze oznacza prawo ubiegania się o wybór do określonych organów. Zgodnie z art. 99 Konstytucji RP wybrany do Sejmu może być obywatel polski mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 21 lat, a do Senatu może być wybrany obywatel polski mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 30 lat. W myśl art. 11 § 1 kodeksu wyborczego prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) ma:

w wyborach do Sejmu – obywatel polski mający prawo wybierania w tych wyborach, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 21 lat;

w wyborach do Senatu – obywatel polski mający prawo wybierania w tych wyborach, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 30 lat;

w wyborach na Prezydenta Rzeczypospolitej – obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 35 lat i korzysta z pełni praw wyborczych do Sejmu;

w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej – osoba mająca prawo wybierania w tych wyborach, która najpóźniej w dniu głosowania kończy 21 lat i od co najmniej pięciu lat stale zamieszkuje w Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego – osoba mająca prawo wybierania tych organów;

w wyborach wójta – obywatel polski mający prawo wybierania w tych wyborach, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat, z tym że kandydat nie musi stale zamieszkiwać na obszarze gminy, w której kandyduje.

Orzeczenie pozbawienia praw publicznych powoduje ponadto niemożność wyboru na stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, prezesa Najwyższej Izby Kontroli, członka Krajowej Rady Sądownictwa, sędziego Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu, a także członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Obsada tych organów władzy publicznej następuje bowiem w drodze wyborów.

Zakresem przedmiotowym omawianego środka nie są natomiast objęte wybory do Parlamentu Europejskiego, albowiem nie może być on uznany za organ władzy publicznej. Ma on charakter ponadnarodowy i ponadpaństwowy. Kwestie utraty czynnego i biernego prawa wyborczego do tego organu regulują jednak przepisy kodeksu wyborczego134. Osoba, wobec której orzeczono pozbawienie praw publicznych, nie może brać udziału w tych wyborach ani być wybrana do Parlamentu Europejskiego. Utrata tych uprawnień jest skutkiem skazania, nie zaś treścią środka karnego. Podobnie rzecz się ma w przypadku udziału w referendum ogólnokrajowym135 lub lokalnym136. W kontekście tych regulacji nie bez racji wysuwa się postulat de lege ferenda, by w art. 40 § 1 k.k. wymienić także prawa wyborcze do Parlamentu Europejskiego oraz udział w referendum137.

Pozbawienie praw publicznych nie obejmuje także utraty czynnego i biernego prawa wyborczego do organów organizacji niemających charakteru władzy publicznej, takich jak stowarzyszenia, partie polityczne, spółdzielnie, związki zawodowe, fundacje138.

2.
Utrata czynnego i biernego prawa wyborczego do organu samorządu zawodowego lub gospodarczego