Tata też czyta! – Czytanie łączy
01.06.2025Blisko 60% polskich mężczyzn nie czyta. Dlaczego? Bo nie czytali ich ojcowie i dziadkowie. Brak męskiego czytającego wzorca to główny powód niskiego czytelnictwa wśród chłopców i mężczyzn. Fundacja Powszechnego Czytania oraz wydawnictwo Tatarak chcą to zmienić. Dlatego powstała kampania #TataTeżCzyta. A Legimi z radością ją wspiera!
#TataTeżCzyta to ogólnopolska kampania, której celem jest upowszechnianie czytelnictwa, przede wszystkim wśród chłopców i mężczyzn. Badania dowodzą, że kobiety, nastolatki i dziewczynki czytają znacznie więcej. Niestety, okazuje się, że w Polsce chłopcy porzucają czytanie w wieku 9-10 lat i rzadko do książki już wracają.
Według badań Eurostatu z 2024 r. po książkę regularnie sięga ok. 66% kobiet i ok. 40% mężczyzn. Skąd taka różnica? Jak piszą na swojej stronie organizatorzy kampanii „Tata też czyta” jednym z najważniejszych powodów niskiego czytelnictwa jest po prostu brak dobrego przykładu.
Czym skorupka za młodu nasiąknie…
Jeśli rodzice regularnie czytają, pociechy będą to naśladować. Opiekun regularnie czytający pokazuje dziecku, że warto tak spędzać czas, a książka może sprawiać wielką przyjemność. Czytajmy więc samym sobie, ale też dziecku i z dzieckiem!
Czytanie książek to fundament przyszłości dziecka. Stymuluje rozwój, kształtuje wyobraźnię, wzbogaca słownictwo. Czytanie wpływa pozytywnie na funkcje mózgu, pozwala zrozumieć siebie i świat, daje wiedzę i rozwija empatię. Dzieci, które regularnie czytają lepiej znoszą trudy dorastania, rozumieją swoje emocje i częściej odnoszą życiowe sukcesy.
A dlaczego warto czytać dzieciom na każdym etapie ich rozwoju? Wspólny czas z książką wzmacnia relacje, buduje zaufanie, umacnia poczucie wartości najmłodszych, a także może się stać punktem wyjścia do rozmów na ważne dla dzieci tematy.
Tata czyta!
Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak kierują swoją kampanię do tatusiów, dziadków, wujków, starszych braci i opiekunów. Zachęcają mężczyzn, by czytanie z pociechą stało się jedną z form wspólnie spędzanego czasu. Równie ważną i atrakcyjną jak wspólny trening, spacer, czy wycieczka rowerowa.
I trener też!
W tym roku Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak zaprosili do udziału w kampanii także trenerów i sportowców, ponieważ często właśnie od nich najmłodsi czerpią wzorce. Ponadto, jak przekonują organizatorzy, regularne czytanie oddziałuje na mózg w podobny sposób, jak aktywność fizyczna wpływa na ciało.
Tatusiowie – Ambasadorowie
Co roku do kampanii „Tata też czyta” włączają się znani i lubiani tatusiowie. Ambasadorami tegorocznej odsłony akcji są m.in. dziennikarz radiowy Krystian Hanke, aktor Mateusz Banasiuk, architekt Maciej Pertkiewicz i autor bloga supertata.tv Marcin Perfuński.
Dlaczego zdecydowali się przyłączyć do kampanii? Jak zachęcają swoje pociechy do czytania? Odpowiedź znajdziecie w naszej relacji z gali #TataTeżCzyta, która odbyła się podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie.
Niespodzianka – książka za darmo do wspólnego czytania
Legimi z przyjemnością wspiera akcje, mające na celu upowszechnianie czytania. Uwielbiamy nieszablonowe pomysły promocję czytelnictwa. Dlatego z radością przystąpiliśmy do współpracy z Fundacją Powszechnego Czytania i Wydawnictwem Tatarak.
W ramach kampanii „Tata też czyta” stworzyliśmy kolekcję składającą się z 20 wspaniałych pozycji dla dzieci (wśród nich znajdziecie naszych zwariowanych POPR-ańców Anny Sakowicz). Wybierzcie swoją ulubioną książkę lub ulubionego audiobooka i pobierzcie jeden tytuł za darmo. A potem cieszcie się wspólnie spędzonym czasem przy dobrej lekturze. Akcja trwa od 1 do 30 czerwca.
Kampania „Tata Też Czyta” ukazuje, że czytanie to nie tylko sposób na rozwój intelektualny, ale przede wszystkim uniwersalny most łączący pokolenia. Dzięki przykładom męskich czytelników, znanych tatusiów i sportowców, inicjatywa ta udowadnia, że czas spędzony na wspólnym czytaniu to inwestycja w przyszłość dziecka, oparta na wiedzy, emocjonalnym wsparciu i budowaniu wartościowych więzi.