59,90 zł
Jako rodzic na pewno pragniesz, by twoje dziecko czuło się otoczone opieką, wspierane i bezpieczne. Jednak w stresującym i niepewnym świecie jest to niezmiernie trudne, zwłaszcza gdy rodzice sami zmagają się z lękiem. Nie jesteś w stanie ochronić dziecka przed wszelkimi problemami, ale możesz mu pomóc zbudować odporność psychiczną, dzięki której poradzi sobie bez względu na to, jakie kłody życie rzuci mu pod nogi. Niniejsza książka wesprze cię w tym.
Autorzy proponują podejście oparte na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej, które pomaga dzieciom radzić sobie z lękiem, w elastyczny sposób podchodzić do trudności i rozwinąć skrzydła. Z tego poradnika dowiesz się, jak pomóc dziecku:
Z tą książką przekażesz swojemu dziecku dar odporności psychicznej – zdolności reagowania na przeciwności losu w przystosowawczy sposób, ze spokojem i pewnością siebie. Przedstawione w niej umiejętności nie tylko ułatwią mu radzenie sobie w trudnych chwilach, ale pozwolą przejść przez życie z poczuciem mocy i sprawczości. Pozwolą mu żyć z pasją.
Książka zawiera także porady i strategie, które pomogą i tobie radzić sobie z lękiem. Jako rodzic odgrywasz ważną rolę w życiu swojego dziecka – jesteś dla niego wzorem do naśladowania i twoje reakcje kształtują jego zachowania. Dlatego tak ważne jest dla ciebie przyswojenie umiejętności opisanych w tym poradniku. Znajdziesz w nim konkretny plan działania, który pozwoli ci wesprzeć dziecko w budowaniu pewności siebie i poczucia kompetencji w obliczu życiowych wyzwań.
Książka oparta na programie „Zaradny Kot”.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 257
Dla Vijaya, Ishani i Sammy’ego. Wystarczy, że o Was pomyślę, i od razu sobie przypominam, że mam w życiu coś... nadzwyczajnego. Dziękuję, że jesteście moim światłem.
M. S. K.
Dla Sue, Marka, Reeda, Vanessy i Quinn. Szczęście to kuchnia, w której cała rodzina tańczy kuchenny taniec.
P. C. K.
Przedmowa do wydania polskiego
W 2013 roku Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne wydało polskie wersje niezwykle popularnych na całym świecie programów leczenia zaburzeń lękowych u dzieci i nastolatków. Tak oto narzędzia psychoterapeutów wzbogaciły się o programy: przeznaczony do pracy z dziećmi „Zaradny Kot” i przystosowany do leczenia młodszych nastolatków „Projekt Lęk”. Są one powszechnie wykorzystywane do dziś.
Polska wersja tych programów została opracowana przez psychoterapeutki Annę Ćwiklińską, Joannę de Flassilier-Popławską i Monikę Kiełtykę--Czech, które na co dzień pracują z młodymi osobami. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu w adaptacjach dokonano kilku zmian, aby dostosować je do pracy z polskimi dziećmi i nastolatkami. Oryginalne programy opracowane przez Philipa C. Kendalla i jego współpracowników opierają się na angielskim akronimie FEAR („lęk”):
• Feeling frightened? (Czy czuję lęk?)
• Expecting bad things to happen? (Przewidywanie katastrofy)
• Attitudes and actions that can help (Postawy i działania, które mogą pomóc)
• Results and rewards (Rezultaty i nagrody)
Akronim wykorzystywany w terapii musi być dla dziecka łatwy zarówno do zapamiętania, jak i do stosowania w pracy nad lękiem. Łączenie ze sobą angielskich nazw i polskiego tłumaczenia nie za bardzo w tym pomagało. Dlatego w polskich wersjach obu programów wykorzystano akronim STOP:
• Strach mnie bierze?
• Teraz wydarzy się coś złego!
• Odrzucam bierność.
• Poradziłam/Poradziłem sobie!
Jednym z autorów niniejszej książki jest wspomniany już Philip C. Kendall, a opisane w niej strategie opierają się na technikach wykorzystanych w programach „Zaradny Kot” i „Projekt Lęk”. I oczywiście na akronimie FEAR. Również treść tej książki mocno się łączy z tamtymi programami. Zapewne wielu czytelników tego poradnika sięgnie po „Zaradnego Kota” czy „Projekt Lęk”, choćby po to, by lepiej poznać praktyczne sposoby uczenia dziecka korzystania z akronimu... STOP.
No właśnie. Przygotowując polskie wydanie niniejszego poradnika, uznaliśmy za ważne ujednolicenie terminologii. Dlatego też pojawia się w nim stosowany w polskiej praktyce psychoterapeutycznej akronim STOP.
Uważam, że istnieje przynajmniej kilka powodów, dla których warto sięgnąć po tę książkę. Po pierwsze, problem lęku dotyczy wszystkich dzieci. Lęk może dopaść dziecko w szkole, w parku linowym czy w czasie towarzyskiego spotkania. I niestety może sprawić, że ono zacznie unikać trudności, a z jego życia zniknie wiele magicznych chwil. Że przestanie doświadczać sukcesów. Dla mnie jako rodzica ważne jest, by w takich momentach nie być bezradnym i wiedzieć, co rozsądnego mogę zrobić, żeby pomóc swojemu dziecku. Niniejszy poradnik pokazuje rodzicom, jak uczyć dzieci lepiej sobie radzić z lękiem. Krok po kroku. Autorzy wyjaśniają, jak na co dzień stosować sposoby radzenia sobie z tą emocją wykorzystywane w programach „Zaradny Kot” i „Projekt Lęk”.
Po drugie, także rodzice potrzebują czasu, by nauczyć się nowych rzeczy, w tym wspierania dziecka w radzeniu sobie z lękiem. W programie „Zaradny Kot” zaplanowano jedynie dwa godzinne spotkania psychoterapeuty z rodzicami, co często okazuje się niewystarczające. Tutaj nauka nowych umiejętności jest rozłożona na wiele tygodni. Autorzy podają konkretne przykłady i wskazówki, jak rozmawiać z dzieckiem o kolejnych elementach planu radzenia sobie z lękiem. Jestem przekonany, że wielu rodzicom takie tempo będzie zdecydowanie bardziej odpowiadało. A niniejszy poradnik stanie się źródłem, do którego będą wracać.
Po trzecie, coś może nie do końca oczywistego. Dla mnie jednym z ważniejszych przesłań tej książki jest to, że lęk jest ważny i potrzebny. Co więcej, jeśli dziecko może czasami trochę się bać i uczy się pokonywać lęk w bezpiecznych warunkach, przy wsparciu akceptującego rodzica, to staje się silniejsze i odporniejsze na stres. Lepiej sobie radzi w obliczu trudności, rzadziej się poddaje, staje się wytrwalsze w dążeniu do celu. Wiedza, że choć nie mogę się pozbyć lęku, to jestem od niego silniejsza/silniejszy, naprawdę jest nam w życiu potrzebna.
dr Artur Kołakowski
specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, redaktor merytoryczny
Przedmowa
Nigdy wcześniej w historii wskazówki co do skutecznego wspierania zdrowia psychicznego i dobrostanu dzieci nie były potrzebne tak bardzo jak dziś.
W ostatnich dziesięciu latach, w porównaniu do poprzednich dekad, obserwujemy stały i znaczny wzrost zachorowań na depresję i zaburzenia lękowe wśród dzieci i nastolatków. W 2020 roku rozpoczęła się pandemia, która bardzo pogorszyła funkcjonowanie młodych osób. Stała się też jedną z przyczyn dalszego wzrostu liczby przypadków depresji i zaburzeń lękowych wśród nich.
Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne opublikowało niedawno raport pt. Stress in America 2020: A national mental health crisis. Dotyczy on badania, które objęło między innymi 1026 młodych osób w wieku 13–17 lat, a wynika z niego, że nastolatki te oraz młodzi dorośli z pokolenia Z (osoby w wieku 18–23 lat) zmagają się z poczuciem niepewności, silnym stresem i objawami depresji. Pandemia obnażyła nie tylko słabości w sferze gospodarczej, politycznej i społecznej, lecz również nasze indywidualne słabe punkty. Mieliśmy okazję doświadczyć na własnej skórze, że wobec izolacji i niepewności, przy braku umiejętności radzenia sobie z nimi, cierpi i umysł, i ciało.
Być może stanie się to impulsem do zmiany sposobu postrzegania kryzysu zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi i do szukania nowych rozwiązań. Może pozwoli nam bardziej otworzyć się na pogląd, że zdrowie psychiczne nie jest zasobem, z którym jedni się rodzą, a inni nie – że trzeba je codziennie budować, dbać o nie i je wspierać. Oraz że osoby bardziej wrażliwe potrzebują wczesnego i dobrze ukierunkowanego wsparcia.
Może teraz chętniej zwrócimy się w stronę nauki po podpowiedzi, jak zaradzić rozmaitym trudnościom. Dobra wiadomość jest taka, że dzieci są w stanie nauczyć się radzenia sobie z emocjami i zbudować odporność psychiczną, która pozwala nie załamać się pod ciężarem strachu, osamotnienia i poczucia niepewności. Metody interwencji psychologicznej opracowane w tym celu są skuteczne i trwałe, jak również cechuje je mniejsze ryzyko nawrotu problemów w porównaniu do farmakoterapii.
Jedną z takich metod, których skuteczność potwierdziły badania naukowe, jest program terapeutyczny „Zaradny Kot”, służący nauce radzenia sobie z lękiem. Obejmuje on plan radzenia sobie z tą emocją STOP i eksperymenty behawioralne, a stanowi najlepiej przebadaną i najskuteczniejszą interwencję behawioralną dla dzieci zmagających się z lękiem (Kendall i Hedtke, 2022a, 2022b).
W niniejszej książce Muniya S. Khanna i Philip C. Kendall zapoznają rodziców z elementami programu „Zaradny Kot”, prezentując nowoczesne podejście oparte na danych pochodzących z badań naukowych. Po co czekać, aż u młodego dorosłego pojawią się zaburzenia lękowe albo depresyjne? Dlaczego nie postawić na prewencję i nie pomóc dziecku zdrowo rozwijać się w sferze emocjonalnej? Właśnie temu służy ten przystępny poradnik. Dowiesz się z niego, jak pomóc swojemu dziecku osiągać realistyczne cele. Autorzy są światowej sławy badaczami i ekspertami w dziedzinie lęku i zaburzeń nastroju u młodych ludzi. W tej książce wykorzystali swoje doświadczenie i specjalistyczną wiedzę, aby wyposażyć rodziców w łatwe do wdrożenia, skuteczne strategie budowania odporności psychicznej u dziecka. Pokazują, jak zagaić rozmowę z dzieckiem, by rozpocząć ten proces. Wyjaśniają zasady stojące za poszczególnymi strategiami, aby pomóc rodzicom zrozumieć, co i dlaczego powinni robić. Zasady te mają charakter transdiagnostyczny, co oznacza, że są skuteczne w pracy nad wieloma różnymi trudnościami emocjonalnymi, a nie tylko w przypadku jednego konkretnego problemu czy objawu (Barlow i in., 2017).
Z tej przystępnie napisanej książki dowiesz się, jak prowadzić z dzieckiem rozmowy, które pomogą mu budować odporność psychiczną pozwalającą radzić sobie z wszelkiego typu wyzwaniami emocjonalnymi, a także wypracować narzędzia do wykorzystania przez całe życie. Każdy rodzic powinien poznać zasady opisane przez jej autorów.
dr David H. Barlow
emerytowany profesor psychologii i psychiatrii na Boston University, założyciel Center for Anxiety and Related Disorders
Wstęp
Pisaliśmy tę książkę z poczuciem, że jest ona niezwykle potrzebna. Nasze dzieci zmagają się z trudnościami, więc na nas spoczywa odpowiedzialność, by coś z tym zrobić. Odsetek dzieci i nastolatków w Stanach Zjednoczonych, u których w pewnym momencie życia wystąpiły problemy lękowe, sięga obecnie aż 32%. Niedawne badanie epidemiologiczne wykazało, że więcej niż jedno na dwadzieścioro amerykańskich dzieci zmaga się z zaburzeniami lękowymi lub depresją. Ośmioro na dziesięcioro na co dzień doświadcza nadmiernego stresu. W okresie między rokiem 2003 a latami 2011–2012 odsetek dzieci w wieku od 6 do 17 lat zmagających się z problemami lękowymi wzrósł z 5,4% do 8,4%. Według danych Centers for Disease Control and Prevention liczba samobójstw wśród młodych ludzi w wieku od 10 do 24 lat podwoiła się między rokiem 2007 a 2017, a samobójstwo stanowi obecnie drugą najczęstszą przyczynę zgonów w grupie wiekowej 15–20 lat. Skoro czytasz tę książkę, to zapewne takie statystyki nie są ci obce i także cię niepokoją. Pragniemy wyrazić swoje uznanie dla ciebie w związku z tym, że chcesz się dowiedzieć, jak zaradzić tego rodzaju problemom. Wierzymy, że nasza książka wyposaży cię w narzędzia potrzebne do tego, by przekazać dziecku dar odporności psychicznej. Przy czym nie chodzi tu tylko o umiejętność skutecznego reagowania w obliczu przeciwności losu, lecz także o podstawowe poczucie pewności siebie i kompetencji towarzyszące dziecku, zanim w ogóle pojawią się jakiekolwiek trudności.
Jesteśmy psychologami klinicznymi i badaczami, którzy poświęcili swoje życie zawodowe zrozumieniu zaburzeń lękowych i depresyjnych dzieci i nastolatków oraz ich leczeniu. Nasza praca opiera się na dekadach prowadzonych na całym świecie badań klinicznych z udziałem dzieci i ich rodziców. Choć wielu rzeczy jeszcze nie wiemy, to jednak mamy sporą wiedzę o tym, co pomaga radzić sobie z trudnościami, a co jest nieskuteczne. Wiemy również, że rodzice mogą opanować odpowiednie strategie i tak dostosować styl życia, by wspierać u dziecka rozwój umiejętności radzenia sobie ze stresem i wyzwaniami. Godzinne spotkanie raz w tygodniu z terapeutą może wpłynąć – i wpływa – pozytywnie na dziecko. Psycholog szkolny i nauczyciele, choć obarczeni licznymi zadaniami i zaspokajający potrzeby wielu uczniów, są dla dziecka źródłem wielkiego wsparcia. Niezaprzeczalnie jednak największy wpływ na nie mają rodzice. Niedawne badanie wykazało, że zmieniając swoje podejście do stresu i lęku dziecka, rodzice mogą pomóc mu tak samo skutecznie jak terapeuta.
Z naszego punktu widzenia, czyli z perspektywy pracowników uczelni badawczych i specjalistycznych klinik, to frustrujące, że obecnie – pomimo ogromnego zapotrzebowania na takie wsparcie – ani w książkach, ani w serwisach informacyjnych, ani na blogach poświęconych wychowaniu dzieci rodzice nie znajdą prostego planu działań możliwych do podjęcia w domu. Zdrowie psychiczne i leczenie problemów z nim związanych omawia się w mediach jako zjawisko w najgorszym razie anormalne i przerażające, w najlepszym zaś – tajemnicze. Zawsze cieszy nas widok bohaterów popularnych seriali i filmów korzystających z psychoterapii czy farmakoterapii z powodu problemów zdrowia psychicznego (np. Rodzina Soprano, Detektyw Monk, Glee, Poradnik pozytywnego myślenia, Wielkie kłamstewka, Billions, Tacy jesteśmy), ponieważ jest to potężne narzędzie normalizacji korzystania z pomocy specjalisty w takim przypadku i zmniejszania związanej z tym stygmatyzacji. Przy czym tego rodzaju obrazy często przypisują terapeutom i lekom moc niemal magiczną – w prawdziwym życiu wygląda to inaczej. Grana przez aktorkę terapeutka dokonuje kluczowego wglądu i zadaje klientowi jedno pytanie, które wszystko wyjaśnia. Jak znaleźć taką psycholożkę jak Wendy Rhoades (i jak na nią zarobić)? Filmy i seriale podtrzymują aurę tajemniczości, jaka otacza interwencje i strategie z obszaru zdrowia psychicznego. Publikowane są liczne listy w stylu „dziesięć najlepszych sposobów na” czy „co należy robić, a czego unikać, gdy”, jak również historie osobiste, brakuje jednak formalnego, przejrzystego przewodnika. Najbardziej frustrujące są artykuły i inne teksty, których autorzy podają różne zalecenia i podsuwają strategie postępowania, nie przedstawiając żadnych danych potwierdzających długofalową skuteczność proponowanych metod. Nawet jeśli współcześni rodzice są bardziej otwarci na szukanie pomocy psychologicznej dla siebie i dzieci, to nadal nie za bardzo wiedzą, jak taka pomoc powinna wyglądać i gdzie jej szukać.
I jest to nasza wina. Tak bardzo skupiliśmy się na pisaniu wniosków o granty badawcze i publikowaniu artykułów w czasopismach naukowych, że zaniedbaliśmy potrzebę popularyzowania zgromadzonej wiedzy wśród ogółu społeczeństwa. Sądziliśmy, że nasze odkrycia opisywane w specjalistycznych czasopismach branżowych same przebiją się do prasy popularnej. Mieliśmy nadzieję, że to z kolei zrodzi potrzebę opracowania nowych wytycznych i systemów skutecznej opieki oraz kształcenia rodziców i opiekunów. Niestety wiedza ta nigdy nie trafiła do szerszego grona odbiorców.
Dobrze wyszkoleni terapeuci nie oferują cudownych rozwiązań. Oni wykorzystują w swojej pracy dobrze poznane i przebadane metody, czyli prowadzą tak zwaną terapię opartą na dowodach naukowych. Od przeszło dwudziestu lat terapeuci i psycholodzy, korzystając z technik terapii poznawczo-behawioralnej i planu radzenia sobie z lękiem STOP, pomagają tysiącom dzieci i nastolatków w szkołach i placówkach terapeutycznych na całym świecie – ale ty najpewniej nie słyszałaś/słyszałeś o tych rozwiązaniach. Aż do dziś. Postawiliśmy sobie za cel podzielenie się z rodzicami, a także z osobami, które zawodowo zajmują się wspieraniem dzieci i nastolatków, wszystkim, czego udało się nam dowiedzieć przez lata pracy klinicznej i badań naukowych. Pragniemy odczarować temat radzenia sobie ze stresem i lękiem, aby pomóc ci przekazać twojemu dziecku dar panowania nad własnymi emocjami. W tej książce dzielimy się z tobą skutecznymi, naukowo zweryfikowanymi strategiami wspierania dziecka w budowaniu odporności psychicznej. Mamy nadzieję, że wkrótce wielu rodziców zacznie przygotowywać grunt pod solidne umiejętności radzenia sobie ze stresem i z lękiem, dzięki czemu dzieci będą mogły wieść życie pełne pasji oraz cieszyć się dobrym samopoczuciem i pewnością siebie.
Dlaczego nasze dzieci są bardziej zestresowane?
Istnieje wiele możliwych przyczyn nasilenia stresu, problemów lękowych i depresji czy wzrostu liczby samobójstw wśród dzieci i młodzieży, trudno jednak zbadać przeszłość, by odkryć te najistotniejsze. Wielu badaczy próbowało to ustalić, ale zebrane przez nich dane niełatwo zinterpretować, ponieważ liczne badania miały charakter retrospektywny i nie były należycie kontrolowane. Z pewnością lepiej rozumiemy czynniki ryzyka oraz czynniki powiązane z lękiem i depresją (co omówimy w dalszej części książki), lecz niezmiernie trudno znaleźć zależności przyczynowe. Na pewno obecnie młodzi ludzie mierzą się z nowymi wyzwaniami. Osoby urodzone po zamachach terrorystycznych z 11 września 2001 roku wychowały się w erze internetu i smartfonów, przeżyły globalny kryzys gospodarczy i jedną z największych pandemii w historii nowożytnej. Mają stały dostęp do najświeższych wiadomości o klęskach żywiołowych wynikających ze zmiany klimatu, atakach terrorystycznych, masowych strzelaninach, dyskryminacji ze względu na rasę i płeć czy niepewnej sytuacji gospodarczej, jak również doświadczają presji nierozerwalnie związanej z korzystaniem z mediów społecznościowych oraz z kulturą konsumpcyjną.
Do tego dochodzi stale rosnąca presja osiągnięć edukacyjnych i sportowych. Za bardzo oswoiliśmy się z porównaniem naszego systemu edukacyjnego do szybkowaru; można wręcz powiedzieć, że się na tę metaforę znieczuliliśmy. Eksperci przewidują, że będzie tylko gorzej, w miarę jak w kolejnej dekadzie będzie rósł popyt na miejsca na uczelniach i na stypendia.
Jako rodzice wiemy, że sami stanowimy część problemu. Pozwalamy na to, by lęk o przyszłość dzieci kształtował nasze rodzicielskie zachowania. Ze zdwojoną mocą dążymy do perfekcjonizmu, zawieszamy poprzeczkę na niebotycznym poziomie i oczekujemy od dzieci szczytowych osiągnięć od momentu, gdy tylko nauczą się chodzić – pozwalając, by kierował nami lęk przed porażką i przed stratą.
Zamiast być bardziej akceptujący, spokojni i życzliwi, zamiast dzielić się wiedzą, propagować równość i rozwój my wspieramy poprzez wykluczanie i rywalizację (celowo lub nieumyślnie) coraz silniejsze podziały na „swoich” i „obcych”, pogłębiając nierówności społeczno-ekonomiczne, rasowe i kulturowe, sprawiając, że instytucje szkolnictwa wyższego stają się strażnikami szans na karierę i sukces, w nadziei, że nasze dzieci znajdą się w grupie tych, którym się powiedzie.
Wszystko to stresuje także nas, rodziców. A gdy rośnie stres rodziców, wówczas rośnie także stres dzieci. I tak zaczyna się toczyć błędne koło niepokoju. Wszyscy żyjemy w epoce lęku.
Co możemy z tym zrobić?
Na szczęście istnieje kilka bardzo konkretnych sposobów na poprawę sytuacji. W obszernej, imponującej literaturze badawczej opisano, jak pomóc dzieciom w budowaniu odporności psychicznej, w osłabieniu nawracającego, niechcianego lęku i w rozwinięciu umiejętności, które pozwalają przystosowywać się do zmian życiowych bez popadania w emocjonalną rozsypkę. Dysponując odpowiednimi wskazówkami, rodzice mogą przekazać tę wiedzę dzieciom i stworzyć im okazje do ćwiczenia nowych umiejętności. Istnieją także strategie, które dorośli mogą przyswoić, by unikać podtrzymujących lęk pułapek strachu i nastawienia na porażkę.
Doktor Kendall jest autorem programu „Zaradny Kot” – najdokładniej przebadanego, cieszącego się powszechnym uznaniem programu psychoterapii lęku u dzieci. Wniósł on ogromny wkład w pogłębienie wiedzy na temat tegoż lęku. Doktor Khanna należy do grona najlepszych amerykańskich psychologów klinicznych i badaczy zajmujących się lękiem i zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym u dzieci. Jest także pionierką internetowych interwencji i narzędzi edukacyjnych dla lękowych dzieci i rodziców. To dla nas zaszczyt i przywilej, iż możemy powiedzieć, że wnieśliśmy swój wkład w najważniejsze badania i publikacje dotyczące lęku u dzieci, które powstały w ciągu ostatnich trzydziestu lat, przyczyniając się do wypracowania złotego standardu opieki nad dziećmi i nastolatkami zmagającymi się z lękiem, stosowanego w ośrodkach zdrowia psychicznego, szkołach i szpitalach na całym świecie.
Program „Zaradny Kot” opiera się na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej, które zostały dokładnie przebadane w odniesieniu zarówno do dzieci, jak i do dorosłych. Badania wykazały ich niezwykłą skuteczność w przypadku zaburzeń nastroju i problemów lękowych. W kolejnych rozdziałach omówimy szczegółowo owe zasady, a także główne elementy umiejętności radzenia sobie z emocjami. W ramach programu „Zaradny Kot” dzieci poznają plan radzenia sobie z lękiem STOP. Akronim STOP ułatwia zapamiętanie kroków służących stawieniu czoła strachowi, trudnym sytuacjom i zwątpieniu w siebie. Wykonanie działań składających się na kolejne kroki – bazujących na kluczowych komponentach terapii poznawczo-behawioralnej – pomaga dzieciom osłabić lęk i zamartwianie się oraz opracować plan mierzenia się z niepewnością zamiast jej unikania.
W kolejnych rozdziałach poradnika omówimy podstawowe zasady budowania trwałej odporności psychicznej. Następnie pokażemy, jak je stosować w praktyce, przeprowadzając cię przez wszystkie kroki planu STOP. Podane w ramkach przykładowe wypowiedzi rodzica pomogą ci nawiązać rozmowę z dzieckiem na temat tych zasad i przedstawić je zrozumiałym językiem. W tym poradniku dzielimy się z tobą wszystkim, czego dowiedzieliśmy się i nauczyliśmy przez kilka dekad badań i praktyki klinicznej. Pragniemy zaznaczyć, że choć używamy w nim słów „rodzic” i „rodzice”, to zwracamy się do wszystkich osób, które wychowują dzieci, opiekują się nimi, wspierają je i bronią ich praw.
Czytaj dalej, żeby się dowiedzieć, co możesz zrobić dla dziecka już dziś.
Autorzy