Dziecko odporne psychicznie. Jak wychować odważne i otwarte dzieci w świecie pełnym lęku? - Muniya S. Khanna, Philip C. Kendall - ebook

Dziecko odporne psychicznie. Jak wychować odważne i otwarte dzieci w świecie pełnym lęku? ebook

Muniya S. Khanna, Philip C. Kendall

0,0
59,90 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Jako rodzic na pewno pragniesz, by twoje dziecko czuło się otoczone opieką, wspierane i bezpieczne. Jednak w stresującym i niepewnym świecie jest to niezmiernie trudne, zwłaszcza gdy rodzice sami zmagają się z lękiem. Nie jesteś w stanie ochronić dziecka przed wszelkimi problemami, ale możesz mu pomóc zbudować odporność psychiczną, dzięki której poradzi sobie bez względu na to, jakie kłody życie rzuci mu pod nogi. Niniejsza książka wesprze cię w tym.

Autorzy proponują podejście oparte na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej, które pomaga dzieciom radzić sobie z lękiem, w elastyczny sposób podchodzić do trudności i rozwinąć skrzydła. Z tego poradnika dowiesz się, jak pomóc dziecku:

  • rozpoznać niepomocne myśli i zachowania, które podtrzymują przytłaczające emocje;
  • mierzyć się z nowymi, także nieprzyjemnymi sytuacjami i wyzwaniami zamiast ich unikać;
  • traktować wszelkie niepowodzenia jako okazję do rozwoju.

Z tą książką przekażesz swojemu dziecku dar odporności psychicznej – zdolności reagowania na przeciwności losu w przystosowawczy sposób, ze spokojem i pewnością siebie. Przedstawione w niej umiejętności nie tylko ułatwią mu radzenie sobie w trudnych chwilach, ale pozwolą przejść przez życie z poczuciem mocy i sprawczości. Pozwolą mu żyć z pasją.

Książka zawiera także porady i strategie, które pomogą i tobie radzić sobie z lękiem. Jako rodzic odgrywasz ważną rolę w życiu swojego dziecka – jesteś dla niego wzorem do naśladowania i twoje reakcje kształtują jego zachowania. Dlatego tak ważne jest dla ciebie przyswojenie umiejętności opisanych w tym poradniku. Znajdziesz w nim konkretny plan działania, który pozwoli ci wesprzeć dziecko w budowaniu pewności siebie i poczucia kompetencji w obliczu życiowych wyzwań.

Książka oparta na programie „Zaradny Kot”.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI

Liczba stron: 257

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Ty­tuł ory­gi­nału:The re­si­lience re­cipe: A pa­rent’s gu­ide to ra­ising fe­ar­less kids in the age of anxiety
Co­py­ri­ght © 2021 by Mu­niya S. Khanna, Phi­lip C. Ken­dall and New Har­bin­ger Pu­bli­ca­tions, 5674 Shat­tuck Ave­nue, Oakland, CA 94609
Co­py­ri­ght © for the Po­lish edi­tion by Gdań­skie Wy­daw­nic­two Psy­cho­lo­giczne sp. z o.o., So­pot 2021
Wszyst­kie prawa za­strze­żone. Książka ani żadna jej część nie może być prze­dru­ko­wy­wana ani w ża­den spo­sób re­pro­du­ko­wana lub od­czy­ty­wana w środ­kach ma­so­wego prze­kazu bez pi­sem­nej zgody Gdań­skiego Wy­daw­nic­twa Psy­cho­lo­gicz­nego.
Wy­da­nie pierw­sze w ję­zyku pol­skim 2023 rok
Prze­kład: Agnieszka Pa­ły­nyczko-Ćwi­kliń­ska
Re­dak­torka pro­wa­dząca: Pa­try­cja Pa­cy­niak
Re­dak­cja me­ry­to­ryczna: dr Ar­tur Ko­ła­kow­ski
Re­dak­cja i ko­rekta: ze­spół
Opra­co­wa­nie gra­ficzne i skład: Tojza
Pro­jekt okładki: Mo­nika Pol­lak
Zdję­cie na okładce: © Getty Ima­ges
ISBN 978-83-8258-014-3
Gdań­skie Wy­daw­nic­two Psy­cho­lo­giczne sp. z o.o. ul. J. Bema 4/1a 81-753 So­[email protected]
Kon­wer­sja: eLi­tera s.c.

Dla Vi­jaya, Ishani i Sammy’ego. Wy­star­czy, że o Was po­my­ślę, i od razu so­bie przy­po­mi­nam, że mam w ży­ciu coś... nad­zwy­czaj­nego. Dzię­kuję, że je­ste­ście moim świa­tłem.

M. S. K.

Dla Sue, Marka, Re­eda, Va­nessy i Qu­inn. Szczę­ście to kuch­nia, w któ­rej cała ro­dzina tań­czy ku­chenny ta­niec.

P. C. K.

Przed­mowa do wy­da­nia pol­skiego

W 2013 roku Gdań­skie Wy­daw­nic­two Psy­cho­lo­giczne wy­dało pol­skie wer­sje nie­zwy­kle po­pu­lar­nych na ca­łym świe­cie pro­gra­mów le­cze­nia za­bu­rzeń lę­ko­wych u dzieci i na­sto­lat­ków. Tak oto na­rzę­dzia psy­cho­te­ra­peu­tów wzbo­ga­ciły się o pro­gramy: prze­zna­czony do pracy z dziećmi „Za­radny Kot” i przy­sto­so­wany do le­cze­nia młod­szych na­sto­lat­ków „Pro­jekt Lęk”. Są one po­wszech­nie wy­ko­rzy­sty­wane do dziś. 

Pol­ska wer­sja tych pro­gra­mów zo­stała opra­co­wana przez psy­cho­te­ra­peutki Annę Ćwi­kliń­ską, Jo­annę de Flas­si­lier-Po­pław­ską i Mo­nikę Kieł­tykę--Czech, które na co dzień pra­cują z mło­dymi oso­bami. Dzięki ich wie­dzy i do­świad­cze­niu w ad­ap­ta­cjach do­ko­nano kilku zmian, aby do­sto­so­wać je do pracy z pol­skimi dziećmi i na­sto­lat­kami. Ory­gi­nalne pro­gramy opra­co­wane przez Phi­lipa C. Ken­dalla i jego współ­pra­cow­ni­ków opie­rają się na an­giel­skim akro­ni­mie FEAR („lęk”):

• Feeling fri­gh­te­ned? (Czy czuję lęk?)

• Expec­ting bad things to hap­pen? (Prze­wi­dy­wa­nie ka­ta­strofy)

• Atti­tu­des and ac­tions that can help (Po­stawy i dzia­ła­nia, które mogą po­móc)

• Results and re­wards (Re­zul­taty i na­grody)

Akro­nim wy­ko­rzy­sty­wany w te­ra­pii musi być dla dziecka ła­twy za­równo do za­pa­mię­ta­nia, jak i do sto­so­wa­nia w pracy nad lę­kiem. Łą­cze­nie ze sobą an­giel­skich nazw i pol­skiego tłu­ma­cze­nia nie za bar­dzo w tym po­ma­gało. Dla­tego w pol­skich wer­sjach obu pro­gra­mów wy­ko­rzy­stano akro­nim STOP:

• Strach mnie bie­rze?

• Teraz wy­da­rzy się coś złego!

• Odrzu­cam bier­ność.

• Pora­dzi­łam/Pora­dzi­łem so­bie!

Jed­nym z au­to­rów ni­niej­szej książki jest wspo­mniany już Phi­lip C. Ken­dall, a opi­sane w niej stra­te­gie opie­rają się na tech­ni­kach wy­ko­rzy­sta­nych w pro­gra­mach „Za­radny Kot” i „Pro­jekt Lęk”. I oczy­wi­ście na akro­ni­mie FEAR. Rów­nież treść tej książki mocno się łą­czy z tam­tymi pro­gra­mami. Za­pewne wielu czy­tel­ni­ków tego po­rad­nika się­gnie po „Za­rad­nego Kota” czy „Pro­jekt Lęk”, choćby po to, by le­piej po­znać prak­tyczne spo­soby ucze­nia dziecka ko­rzy­sta­nia z akro­nimu... STOP.

No wła­śnie. Przy­go­to­wu­jąc pol­skie wy­da­nie ni­niej­szego po­rad­nika, uzna­li­śmy za ważne ujed­no­li­ce­nie ter­mi­no­lo­gii. Dla­tego też po­ja­wia się w nim sto­so­wany w pol­skiej prak­tyce psy­cho­te­ra­peu­tycz­nej akro­nim STOP.

Uwa­żam, że ist­nieje przy­naj­mniej kilka po­wo­dów, dla któ­rych warto się­gnąć po tę książkę. Po pierw­sze, pro­blem lęku do­ty­czy wszyst­kich dzieci. Lęk może do­paść dziecko w szkole, w parku li­no­wym czy w cza­sie to­wa­rzy­skiego spo­tka­nia. I nie­stety może spra­wić, że ono za­cznie uni­kać trud­no­ści, a z jego ży­cia znik­nie wiele ma­gicz­nych chwil. Że prze­sta­nie do­świad­czać suk­ce­sów. Dla mnie jako ro­dzica ważne jest, by w ta­kich mo­men­tach nie być bez­rad­nym i wie­dzieć, co roz­sąd­nego mogę zro­bić, żeby po­móc swo­jemu dziecku. Ni­niej­szy po­rad­nik po­ka­zuje ro­dzi­com, jak uczyć dzieci le­piej so­bie ra­dzić z lę­kiem. Krok po kroku. Au­to­rzy wy­ja­śniają, jak na co dzień sto­so­wać spo­soby ra­dze­nia so­bie z tą emo­cją wy­ko­rzy­sty­wane w pro­gra­mach „Za­radny Kot” i „Pro­jekt Lęk”.

Po dru­gie, także ro­dzice po­trze­bują czasu, by na­uczyć się no­wych rze­czy, w tym wspie­ra­nia dziecka w ra­dze­niu so­bie z lę­kiem. W pro­gra­mie „Za­radny Kot” za­pla­no­wano je­dy­nie dwa go­dzinne spo­tka­nia psy­cho­te­ra­peuty z ro­dzi­cami, co czę­sto oka­zuje się nie­wy­star­cza­jące. Tu­taj na­uka no­wych umie­jęt­no­ści jest roz­ło­żona na wiele ty­go­dni. Au­to­rzy po­dają kon­kretne przy­kłady i wska­zówki, jak roz­ma­wiać z dziec­kiem o ko­lej­nych ele­men­tach planu ra­dze­nia so­bie z lę­kiem. Je­stem prze­ko­nany, że wielu ro­dzi­com ta­kie tempo bę­dzie zde­cy­do­wa­nie bar­dziej od­po­wia­dało. A ni­niej­szy po­rad­nik sta­nie się źró­dłem, do któ­rego będą wra­cać.

Po trze­cie, coś może nie do końca oczy­wi­stego. Dla mnie jed­nym z waż­niej­szych prze­słań tej książki jest to, że lęk jest ważny i po­trzebny. Co wię­cej, je­śli dziecko może cza­sami tro­chę się bać i uczy się po­ko­ny­wać lęk w bez­piecz­nych wa­run­kach, przy wspar­ciu ak­cep­tu­ją­cego ro­dzica, to staje się sil­niej­sze i od­por­niej­sze na stres. Le­piej so­bie ra­dzi w ob­li­czu trud­no­ści, rza­dziej się pod­daje, staje się wy­trwal­sze w dą­że­niu do celu. Wie­dza, że choć nie mogę się po­zbyć lęku, to je­stem od niego sil­niej­sza/sil­niej­szy, na­prawdę jest nam w ży­ciu po­trzebna.

dr Ar­tur Ko­ła­kow­ski

spe­cja­li­sta psy­chia­trii dzieci i mło­dzieży, psy­cho­te­ra­peuta po­znaw­czo-be­ha­wio­ralny, re­dak­tor me­ry­to­ryczny

Przed­mowa

Ni­gdy wcze­śniej w hi­sto­rii wska­zówki co do sku­tecz­nego wspie­ra­nia zdro­wia psy­chicz­nego i do­bro­stanu dzieci nie były po­trzebne tak bar­dzo jak dziś.

W ostat­nich dzie­się­ciu la­tach, w po­rów­na­niu do po­przed­nich de­kad, ob­ser­wu­jemy stały i znaczny wzrost za­cho­ro­wań na de­pre­sję i za­bu­rze­nia lę­kowe wśród dzieci i na­sto­lat­ków. W 2020 roku roz­po­częła się pan­de­mia, która bar­dzo po­gor­szyła funk­cjo­no­wa­nie mło­dych osób. Stała się też jedną z przy­czyn dal­szego wzro­stu liczby przy­pad­ków de­pre­sji i za­bu­rzeń lę­ko­wych wśród nich.

Ame­ry­kań­skie To­wa­rzy­stwo Psy­cho­lo­giczne opu­bli­ko­wało nie­dawno ra­port pt. Stress in Ame­rica 2020: A na­tio­nal men­tal he­alth cri­sis. Do­ty­czy on ba­da­nia, które ob­jęło mię­dzy in­nymi 1026 mło­dych osób w wieku 13–17 lat, a wy­nika z niego, że na­sto­latki te oraz mło­dzi do­ro­śli z po­ko­le­nia Z (osoby w wieku 18–23 lat) zma­gają się z po­czu­ciem nie­pew­no­ści, sil­nym stre­sem i ob­ja­wami de­pre­sji. Pan­de­mia ob­na­żyła nie tylko sła­bo­ści w sfe­rze go­spo­dar­czej, po­li­tycz­nej i spo­łecz­nej, lecz rów­nież na­sze in­dy­wi­du­alne słabe punkty. Mie­li­śmy oka­zję do­świad­czyć na wła­snej skó­rze, że wo­bec izo­la­cji i nie­pew­no­ści, przy braku umie­jęt­no­ści ra­dze­nia so­bie z nimi, cierpi i umysł, i ciało.

Być może sta­nie się to im­pul­sem do zmiany spo­sobu po­strze­ga­nia kry­zysu zdro­wia psy­chicz­nego wśród mło­dych lu­dzi i do szu­ka­nia no­wych roz­wią­zań. Może po­zwoli nam bar­dziej otwo­rzyć się na po­gląd, że zdro­wie psy­chiczne nie jest za­so­bem, z któ­rym jedni się ro­dzą, a inni nie – że trzeba je co­dzien­nie bu­do­wać, dbać o nie i je wspie­rać. Oraz że osoby bar­dziej wraż­liwe po­trze­bują wcze­snego i do­brze ukie­run­ko­wa­nego wspar­cia.

Może te­raz chęt­niej zwró­cimy się w stronę na­uki po pod­po­wie­dzi, jak za­ra­dzić roz­ma­itym trud­no­ściom. Do­bra wia­do­mość jest taka, że dzieci są w sta­nie na­uczyć się ra­dze­nia so­bie z emo­cjami i zbu­do­wać od­por­ność psy­chiczną, która po­zwala nie za­ła­mać się pod cię­ża­rem stra­chu, osa­mot­nie­nia i po­czu­cia nie­pew­no­ści. Me­tody in­ter­wen­cji psy­cho­lo­gicz­nej opra­co­wane w tym celu są sku­teczne i trwałe, jak rów­nież ce­chuje je mniej­sze ry­zyko na­wrotu pro­ble­mów w po­rów­na­niu do far­ma­ko­te­ra­pii.

Jedną z ta­kich me­tod, któ­rych sku­tecz­ność po­twier­dziły ba­da­nia na­ukowe, jest pro­gram te­ra­peu­tyczny „Za­radny Kot”, słu­żący na­uce ra­dze­nia so­bie z lę­kiem. Obej­muje on plan ra­dze­nia so­bie z tą emo­cją STOP i eks­pe­ry­menty be­ha­wio­ralne, a sta­nowi naj­le­piej prze­ba­daną i naj­sku­tecz­niej­szą in­ter­wen­cję be­ha­wio­ralną dla dzieci zma­ga­ją­cych się z lę­kiem (Ken­dall i Hedtke, 2022a, 2022b).

W ni­niej­szej książce Mu­niya S. Khanna i Phi­lip C. Ken­dall za­po­znają ro­dzi­ców z ele­men­tami pro­gramu „Za­radny Kot”, pre­zen­tu­jąc no­wo­cze­sne po­dej­ście oparte na da­nych po­cho­dzą­cych z ba­dań na­uko­wych. Po co cze­kać, aż u mło­dego do­ro­słego po­ja­wią się za­bu­rze­nia lę­kowe albo de­pre­syjne? Dla­czego nie po­sta­wić na pre­wen­cję i nie po­móc dziecku zdrowo roz­wi­jać się w sfe­rze emo­cjo­nal­nej? Wła­śnie temu służy ten przy­stępny po­rad­nik. Do­wiesz się z niego, jak po­móc swo­jemu dziecku osią­gać re­ali­styczne cele. Au­to­rzy są świa­to­wej sławy ba­da­czami i eks­per­tami w dzie­dzi­nie lęku i za­bu­rzeń na­stroju u mło­dych lu­dzi. W tej książce wy­ko­rzy­stali swoje do­świad­cze­nie i spe­cja­li­styczną wie­dzę, aby wy­po­sa­żyć ro­dzi­ców w ła­twe do wdro­że­nia, sku­teczne stra­te­gie bu­do­wa­nia od­por­no­ści psy­chicz­nej u dziecka. Po­ka­zują, jak za­gaić roz­mowę z dziec­kiem, by roz­po­cząć ten pro­ces. Wy­ja­śniają za­sady sto­jące za po­szcze­gól­nymi stra­te­giami, aby po­móc ro­dzi­com zro­zu­mieć, co i dla­czego po­winni ro­bić. Za­sady te mają cha­rak­ter trans­dia­gno­styczny, co ozna­cza, że są sku­teczne w pracy nad wie­loma róż­nymi trud­no­ściami emo­cjo­nal­nymi, a nie tylko w przy­padku jed­nego kon­kret­nego pro­blemu czy ob­jawu (Bar­low i in., 2017).

Z tej przy­stęp­nie na­pi­sa­nej książki do­wiesz się, jak pro­wa­dzić z dziec­kiem roz­mowy, które po­mogą mu bu­do­wać od­por­ność psy­chiczną po­zwa­la­jącą ra­dzić so­bie z wszel­kiego typu wy­zwa­niami emo­cjo­nal­nymi, a także wy­pra­co­wać na­rzę­dzia do wy­ko­rzy­sta­nia przez całe ży­cie. Każdy ro­dzic po­wi­nien po­znać za­sady opi­sane przez jej au­to­rów.

dr Da­vid H. Bar­low

eme­ry­to­wany pro­fe­sor psy­cho­lo­gii i psy­chia­trii na Bo­ston Uni­ver­sity, za­ło­ży­ciel Cen­ter for Anxiety and Re­la­ted Di­sor­ders

Wstęp

Pi­sa­li­śmy tę książkę z po­czu­ciem, że jest ona nie­zwy­kle po­trzebna. Na­sze dzieci zma­gają się z trud­no­ściami, więc na nas spo­czywa od­po­wie­dzial­ność, by coś z tym zro­bić. Od­se­tek dzieci i na­sto­lat­ków w Sta­nach Zjed­no­czo­nych, u któ­rych w pew­nym mo­men­cie ży­cia wy­stą­piły pro­blemy lę­kowe, sięga obec­nie aż 32%. Nie­dawne ba­da­nie epi­de­mio­lo­giczne wy­ka­zało, że wię­cej niż jedno na dwa­dzie­ścioro ame­ry­kań­skich dzieci zmaga się z za­bu­rze­niami lę­ko­wymi lub de­pre­sją. Ośmioro na dzie­się­cioro na co dzień do­świad­cza nad­mier­nego stresu. W okre­sie mię­dzy ro­kiem 2003 a la­tami 2011–2012 od­se­tek dzieci w wieku od 6 do 17 lat zma­ga­ją­cych się z pro­ble­mami lę­ko­wymi wzrósł z 5,4% do 8,4%. We­dług da­nych Cen­ters for Di­se­ase Con­trol and Pre­ven­tion liczba sa­mo­bójstw wśród mło­dych lu­dzi w wieku od 10 do 24 lat po­dwo­iła się mię­dzy ro­kiem 2007 a 2017, a sa­mo­bój­stwo sta­nowi obec­nie drugą naj­częst­szą przy­czynę zgo­nów w gru­pie wie­ko­wej 15–20 lat. Skoro czy­tasz tę książkę, to za­pewne ta­kie sta­ty­styki nie są ci obce i także cię nie­po­koją. Pra­gniemy wy­ra­zić swoje uzna­nie dla cie­bie w związku z tym, że chcesz się do­wie­dzieć, jak za­ra­dzić tego ro­dzaju pro­ble­mom. Wie­rzymy, że na­sza książka wy­po­saży cię w na­rzę­dzia po­trzebne do tego, by prze­ka­zać dziecku dar od­por­no­ści psy­chicz­nej. Przy czym nie cho­dzi tu tylko o umie­jęt­ność sku­tecz­nego re­ago­wa­nia w ob­li­czu prze­ciw­no­ści losu, lecz także o pod­sta­wowe po­czu­cie pew­no­ści sie­bie i kom­pe­ten­cji to­wa­rzy­szące dziecku, za­nim w ogóle po­ja­wią się ja­kie­kol­wiek trud­no­ści.

Je­ste­śmy psy­cho­lo­gami kli­nicz­nymi i ba­da­czami, któ­rzy po­świę­cili swoje ży­cie za­wo­dowe zro­zu­mie­niu za­bu­rzeń lę­ko­wych i de­pre­syj­nych dzieci i na­sto­lat­ków oraz ich le­cze­niu. Na­sza praca opiera się na de­ka­dach pro­wa­dzo­nych na ca­łym świe­cie ba­dań kli­nicz­nych z udzia­łem dzieci i ich ro­dzi­ców. Choć wielu rze­czy jesz­cze nie wiemy, to jed­nak mamy sporą wie­dzę o tym, co po­maga ra­dzić so­bie z trud­no­ściami, a co jest nie­sku­teczne. Wiemy rów­nież, że ro­dzice mogą opa­no­wać od­po­wied­nie stra­te­gie i tak do­sto­so­wać styl ży­cia, by wspie­rać u dziecka roz­wój umie­jęt­no­ści ra­dze­nia so­bie ze stre­sem i wy­zwa­niami. Go­dzinne spo­tka­nie raz w ty­go­dniu z te­ra­peutą może wpły­nąć – i wpływa – po­zy­tyw­nie na dziecko. Psy­cho­log szkolny i na­uczy­ciele, choć obar­czeni licz­nymi za­da­niami i za­spo­ka­ja­jący po­trzeby wielu uczniów, są dla dziecka źró­dłem wiel­kiego wspar­cia. Nie­za­prze­czal­nie jed­nak naj­więk­szy wpływ na nie mają ro­dzice. Nie­dawne ba­da­nie wy­ka­zało, że zmie­nia­jąc swoje po­dej­ście do stresu i lęku dziecka, ro­dzice mogą po­móc mu tak samo sku­tecz­nie jak te­ra­peuta.

Z na­szego punktu wi­dze­nia, czyli z per­spek­tywy pra­cow­ni­ków uczelni ba­daw­czych i spe­cja­li­stycz­nych kli­nik, to fru­stru­jące, że obec­nie – po­mimo ogrom­nego za­po­trze­bo­wa­nia na ta­kie wspar­cie – ani w książ­kach, ani w ser­wi­sach in­for­ma­cyj­nych, ani na blo­gach po­świę­co­nych wy­cho­wa­niu dzieci ro­dzice nie znajdą pro­stego planu dzia­łań moż­li­wych do pod­ję­cia w domu. Zdro­wie psy­chiczne i le­cze­nie pro­ble­mów z nim zwią­za­nych oma­wia się w me­diach jako zja­wi­sko w naj­gor­szym ra­zie anor­malne i prze­ra­ża­jące, w naj­lep­szym zaś – ta­jem­ni­cze. Za­wsze cie­szy nas wi­dok bo­ha­te­rów po­pu­lar­nych se­riali i fil­mów ko­rzy­sta­ją­cych z psy­cho­te­ra­pii czy far­ma­ko­te­ra­pii z po­wodu pro­ble­mów zdro­wia psy­chicz­nego (np. Ro­dzina So­prano, De­tek­tyw Monk, Glee, Po­rad­nik po­zy­tyw­nego my­śle­nia, Wiel­kie kłam­stewka, Bil­lions, Tacy je­ste­śmy), po­nie­waż jest to po­tężne na­rzę­dzie nor­ma­li­za­cji ko­rzy­sta­nia z po­mocy spe­cja­li­sty w ta­kim przy­padku i zmniej­sza­nia zwią­za­nej z tym styg­ma­ty­za­cji. Przy czym tego ro­dzaju ob­razy czę­sto przy­pi­sują te­ra­peu­tom i le­kom moc nie­mal ma­giczną – w praw­dzi­wym ży­ciu wy­gląda to ina­czej. Grana przez ak­torkę te­ra­peutka do­ko­nuje klu­czo­wego wglądu i za­daje klien­towi jedno py­ta­nie, które wszystko wy­ja­śnia. Jak zna­leźć taką psy­cho­lożkę jak Wendy Rho­ades (i jak na nią za­ro­bić)? Filmy i se­riale pod­trzy­mują aurę ta­jem­ni­czo­ści, jaka ota­cza in­ter­wen­cje i stra­te­gie z ob­szaru zdro­wia psy­chicz­nego. Pu­bli­ko­wane są liczne li­sty w stylu „dzie­sięć naj­lep­szych spo­so­bów na” czy „co na­leży ro­bić, a czego uni­kać, gdy”, jak rów­nież hi­sto­rie oso­bi­ste, bra­kuje jed­nak for­mal­nego, przej­rzy­stego prze­wod­nika. Naj­bar­dziej fru­stru­jące są ar­ty­kuły i inne tek­sty, któ­rych au­to­rzy po­dają różne za­le­ce­nia i pod­su­wają stra­te­gie po­stę­po­wa­nia, nie przed­sta­wia­jąc żad­nych da­nych po­twier­dza­ją­cych dłu­go­fa­lową sku­tecz­ność pro­po­no­wa­nych me­tod. Na­wet je­śli współ­cze­śni ro­dzice są bar­dziej otwarci na szu­ka­nie po­mocy psy­cho­lo­gicz­nej dla sie­bie i dzieci, to na­dal nie za bar­dzo wie­dzą, jak taka po­moc po­winna wy­glą­dać i gdzie jej szu­kać.

I jest to na­sza wina. Tak bar­dzo sku­pi­li­śmy się na pi­sa­niu wnio­sków o granty ba­daw­cze i pu­bli­ko­wa­niu ar­ty­ku­łów w cza­so­pi­smach na­uko­wych, że za­nie­dba­li­śmy po­trzebę po­pu­la­ry­zo­wa­nia zgro­ma­dzo­nej wie­dzy wśród ogółu spo­łe­czeń­stwa. Są­dzi­li­śmy, że na­sze od­kry­cia opi­sy­wane w spe­cja­li­stycz­nych cza­so­pi­smach bran­żo­wych same prze­biją się do prasy po­pu­lar­nej. Mie­li­śmy na­dzieję, że to z ko­lei zro­dzi po­trzebę opra­co­wa­nia no­wych wy­tycz­nych i sys­te­mów sku­tecz­nej opieki oraz kształ­ce­nia ro­dzi­ców i opie­ku­nów. Nie­stety wie­dza ta ni­gdy nie tra­fiła do szer­szego grona od­bior­ców.

Do­brze wy­szko­leni te­ra­peuci nie ofe­rują cu­dow­nych roz­wią­zań. Oni wy­ko­rzy­stują w swo­jej pracy do­brze po­znane i prze­ba­dane me­tody, czyli pro­wa­dzą tak zwaną te­ra­pię opartą na do­wo­dach na­uko­wych. Od prze­szło dwu­dzie­stu lat te­ra­peuci i psy­cho­lo­dzy, ko­rzy­sta­jąc z tech­nik te­ra­pii po­znaw­czo-be­ha­wio­ral­nej i planu ra­dze­nia so­bie z lę­kiem STOP, po­ma­gają ty­siącom dzieci i na­sto­lat­ków w szko­łach i pla­ców­kach te­ra­peu­tycz­nych na ca­łym świe­cie – ale ty naj­pew­niej nie sły­sza­łaś/sły­sza­łeś o tych roz­wią­za­niach. Aż do dziś. Po­sta­wi­li­śmy so­bie za cel po­dzie­le­nie się z ro­dzi­cami, a także z oso­bami, które za­wo­dowo zaj­mują się wspie­ra­niem dzieci i na­sto­lat­ków, wszyst­kim, czego udało się nam do­wie­dzieć przez lata pracy kli­nicz­nej i ba­dań na­uko­wych. Pra­gniemy od­cza­ro­wać te­mat ra­dze­nia so­bie ze stre­sem i lę­kiem, aby po­móc ci prze­ka­zać two­jemu dziecku dar pa­no­wa­nia nad wła­snymi emo­cjami. W tej książce dzie­limy się z tobą sku­tecz­nymi, na­ukowo zwe­ry­fi­ko­wa­nymi stra­te­giami wspie­ra­nia dziecka w bu­do­wa­niu od­por­no­ści psy­chicz­nej. Mamy na­dzieję, że wkrótce wielu ro­dzi­ców za­cznie przy­go­to­wy­wać grunt pod so­lidne umie­jęt­no­ści ra­dze­nia so­bie ze stre­sem i z lę­kiem, dzięki czemu dzieci będą mo­gły wieść ży­cie pełne pa­sji oraz cie­szyć się do­brym sa­mo­po­czu­ciem i pew­no­ścią sie­bie.

Dla­czego na­sze dzieci są bar­dziej ze­stre­so­wane?

Ist­nieje wiele moż­li­wych przy­czyn na­si­le­nia stresu, pro­ble­mów lę­ko­wych i de­pre­sji czy wzro­stu liczby sa­mo­bójstw wśród dzieci i mło­dzieży, trudno jed­nak zba­dać prze­szłość, by od­kryć te naj­istot­niej­sze. Wielu ba­da­czy pró­bo­wało to usta­lić, ale ze­brane przez nich dane nie­ła­two zin­ter­pre­to­wać, po­nie­waż liczne ba­da­nia miały cha­rak­ter re­tro­spek­tywny i nie były na­le­ży­cie kon­tro­lo­wane. Z pew­no­ścią le­piej ro­zu­miemy czyn­niki ry­zyka oraz czyn­niki po­wią­zane z lę­kiem i de­pre­sją (co omó­wimy w dal­szej czę­ści książki), lecz nie­zmier­nie trudno zna­leźć za­leż­no­ści przy­czy­nowe. Na pewno obec­nie mło­dzi lu­dzie mie­rzą się z no­wymi wy­zwa­niami. Osoby uro­dzone po za­ma­chach ter­ro­ry­stycz­nych z 11 wrze­śnia 2001 roku wy­cho­wały się w erze in­ter­netu i smart­fo­nów, prze­żyły glo­balny kry­zys go­spo­dar­czy i jedną z naj­więk­szych pan­de­mii w hi­sto­rii no­wo­żyt­nej. Mają stały do­stęp do naj­śwież­szych wia­do­mo­ści o klę­skach ży­wio­ło­wych wy­ni­ka­ją­cych ze zmiany kli­matu, ata­kach ter­ro­ry­stycz­nych, ma­so­wych strze­la­ni­nach, dys­kry­mi­na­cji ze względu na rasę i płeć czy nie­pew­nej sy­tu­acji go­spo­dar­czej, jak rów­nież do­świad­czają pre­sji nie­ro­ze­rwal­nie zwią­za­nej z ko­rzy­sta­niem z me­diów spo­łecz­no­ścio­wych oraz z kul­turą kon­sump­cyjną.

Do tego do­cho­dzi stale ro­snąca pre­sja osią­gnięć edu­ka­cyj­nych i spor­to­wych. Za bar­dzo oswo­ili­śmy się z po­rów­na­niem na­szego sys­temu edu­ka­cyj­nego do szyb­ko­waru; można wręcz po­wie­dzieć, że się na tę me­ta­forę znie­czu­li­li­śmy. Eks­perci prze­wi­dują, że bę­dzie tylko go­rzej, w miarę jak w ko­lej­nej de­ka­dzie bę­dzie rósł po­pyt na miej­sca na uczel­niach i na sty­pen­dia.

Jako ro­dzice wiemy, że sami sta­no­wimy część pro­blemu. Po­zwa­lamy na to, by lęk o przy­szłość dzieci kształ­to­wał na­sze ro­dzi­ciel­skie za­cho­wa­nia. Ze zdwo­joną mocą dą­żymy do per­fek­cjo­ni­zmu, za­wie­szamy po­przeczkę na nie­bo­tycz­nym po­zio­mie i ocze­ku­jemy od dzieci szczy­to­wych osią­gnięć od mo­mentu, gdy tylko na­uczą się cho­dzić – po­zwa­la­jąc, by kie­ro­wał nami lęk przed po­rażką i przed stratą.

Za­miast być bar­dziej ak­cep­tu­jący, spo­kojni i życz­liwi, za­miast dzie­lić się wie­dzą, pro­pa­go­wać rów­ność i roz­wój my wspie­ramy po­przez wy­klu­cza­nie i ry­wa­li­za­cję (ce­lowo lub nie­umyśl­nie) co­raz sil­niej­sze po­działy na „swo­ich” i „ob­cych”, po­głę­bia­jąc nie­rów­no­ści spo­łeczno-eko­no­miczne, ra­sowe i kul­tu­rowe, spra­wia­jąc, że in­sty­tu­cje szkol­nic­twa wyż­szego stają się straż­ni­kami szans na ka­rierę i suk­ces, w na­dziei, że na­sze dzieci znajdą się w gru­pie tych, któ­rym się po­wie­dzie.

Wszystko to stre­suje także nas, ro­dzi­ców. A gdy ro­śnie stres ro­dzi­ców, wów­czas ro­śnie także stres dzieci. I tak za­czyna się to­czyć błędne koło nie­po­koju. Wszy­scy ży­jemy w epoce lęku.

Co mo­żemy z tym zro­bić?

Na szczę­ście ist­nieje kilka bar­dzo kon­kret­nych spo­so­bów na po­prawę sy­tu­acji. W ob­szer­nej, im­po­nu­ją­cej li­te­ra­tu­rze ba­daw­czej opi­sano, jak po­móc dzie­ciom w bu­do­wa­niu od­por­no­ści psy­chicz­nej, w osła­bie­niu na­wra­ca­ją­cego, nie­chcia­nego lęku i w roz­wi­nię­ciu umie­jęt­no­ści, które po­zwa­lają przy­sto­so­wy­wać się do zmian ży­cio­wych bez po­pa­da­nia w emo­cjo­nalną roz­sypkę. Dys­po­nu­jąc od­po­wied­nimi wska­zów­kami, ro­dzice mogą prze­ka­zać tę wie­dzę dzie­ciom i stwo­rzyć im oka­zje do ćwi­cze­nia no­wych umie­jęt­no­ści. Ist­nieją także stra­te­gie, które do­ro­śli mogą przy­swoić, by uni­kać pod­trzy­mu­ją­cych lęk pu­ła­pek stra­chu i na­sta­wie­nia na po­rażkę.

Dok­tor Ken­dall jest au­to­rem pro­gramu „Za­radny Kot” – naj­do­kład­niej prze­ba­da­nego, cie­szą­cego się po­wszech­nym uzna­niem pro­gramu psy­cho­te­ra­pii lęku u dzieci. Wniósł on ogromny wkład w po­głę­bie­nie wie­dzy na te­mat te­goż lęku. Dok­tor Khanna na­leży do grona naj­lep­szych ame­ry­kań­skich psy­cho­lo­gów kli­nicz­nych i ba­da­czy zaj­mu­ją­cych się lę­kiem i za­bu­rze­niem ob­se­syjno-kom­pul­syj­nym u dzieci. Jest także pio­nierką in­ter­ne­to­wych in­ter­wen­cji i na­rzę­dzi edu­ka­cyj­nych dla lę­ko­wych dzieci i ro­dzi­ców. To dla nas za­szczyt i przy­wi­lej, iż mo­żemy po­wie­dzieć, że wnie­śli­śmy swój wkład w naj­waż­niej­sze ba­da­nia i pu­bli­ka­cje do­ty­czące lęku u dzieci, które po­wstały w ciągu ostat­nich trzy­dzie­stu lat, przy­czy­nia­jąc się do wy­pra­co­wa­nia zło­tego stan­dardu opieki nad dziećmi i na­sto­lat­kami zma­ga­ją­cymi się z lę­kiem, sto­so­wa­nego w ośrod­kach zdro­wia psy­chicz­nego, szko­łach i szpi­ta­lach na ca­łym świe­cie.

Pro­gram „Za­radny Kot” opiera się na za­sa­dach te­ra­pii po­znaw­czo-be­ha­wio­ral­nej, które zo­stały do­kład­nie prze­ba­dane w od­nie­sie­niu za­równo do dzieci, jak i do do­ro­słych. Ba­da­nia wy­ka­zały ich nie­zwy­kłą sku­tecz­ność w przy­padku za­bu­rzeń na­stroju i pro­ble­mów lę­ko­wych. W ko­lej­nych roz­dzia­łach omó­wimy szcze­gó­łowo owe za­sady, a także główne ele­menty umie­jęt­no­ści ra­dze­nia so­bie z emo­cjami. W ra­mach pro­gramu „Za­radny Kot” dzieci po­znają plan ra­dze­nia so­bie z lę­kiem STOP. Akro­nim STOP uła­twia za­pa­mię­ta­nie kro­ków słu­żą­cych sta­wie­niu czoła stra­chowi, trud­nym sy­tu­acjom i zwąt­pie­niu w sie­bie. Wy­ko­na­nie dzia­łań skła­da­ją­cych się na ko­lejne kroki – ba­zu­ją­cych na klu­czo­wych kom­po­nen­tach te­ra­pii po­znaw­czo-be­ha­wio­ral­nej – po­maga dzie­ciom osła­bić lęk i za­mar­twia­nie się oraz opra­co­wać plan mie­rze­nia się z nie­pew­no­ścią za­miast jej uni­ka­nia.

W ko­lej­nych roz­dzia­łach po­rad­nika omó­wimy pod­sta­wowe za­sady bu­do­wa­nia trwa­łej od­por­no­ści psy­chicz­nej. Na­stęp­nie po­ka­żemy, jak je sto­so­wać w prak­tyce, prze­pro­wa­dza­jąc cię przez wszyst­kie kroki planu STOP. Po­dane w ram­kach przy­kła­dowe wy­po­wie­dzi ro­dzica po­mogą ci na­wią­zać roz­mowę z dziec­kiem na te­mat tych za­sad i przed­sta­wić je zro­zu­mia­łym ję­zy­kiem. W tym po­rad­niku dzie­limy się z tobą wszyst­kim, czego do­wie­dzie­li­śmy się i na­uczy­li­śmy przez kilka de­kad ba­dań i prak­tyki kli­nicz­nej. Pra­gniemy za­zna­czyć, że choć uży­wamy w nim słów „ro­dzic” i „ro­dzice”, to zwra­camy się do wszyst­kich osób, które wy­cho­wują dzieci, opie­kują się nimi, wspie­rają je i bro­nią ich praw.

Czy­taj da­lej, żeby się do­wie­dzieć, co mo­żesz zro­bić dla dziecka już dziś.

Au­to­rzy

Za­pra­szamy do za­kupu peł­nej wer­sji książki