Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Poradnik i solucja do gry Ghost of Tsushima jest wielkim kompendium wiedzy na temat najnowszej produkcji studia Sucker Punch. Zapoznanie się z informacjami oraz poradami zawartymi w niniejszym poradniku pozwoli ci ukończyć wszystkie główne i poboczne misje oraz zbadać wielki świat Ghost of Tsushima w 100%. Twoje wysiłki powinny zostać nagrodzone odnalezieniem 100% sekretów gry oraz zdobyciem platynowego trofeum.
Nasz poradnik do gry Ghost of Tsushima otwiera rozdział będący przewodnikiem po grze, którego nadrzędnymi założeniami są omówienie najważniejszych mechanik rozgrywki i ułatwienie rozpoczęcia przygody z grą. Jedną z najistotniejszych stron w przewodniku są porady na start, które oferują wskazówki dla początkujących graczy oraz informacje pomocne w utrzymaniu postaci przy życiu. Kolejne strony przewodnika to między innymi porady na temat skradania się (styl Ducha), staczania bezpośrednich walk (styl Samuraja), rozwijania postaci, craftingu, eksploracji świata gry, jazdy konnej, zaliczania zadań, czy korzystania z najlepszych broni i gadżetów. W naszym przewodniku znalazło się miejsce dla poradnika trofeowego, w którym bardzo dokładnie omówiliśmy wszystkie dostępne trofea oraz sposoby ich pozyskania. Przewodnik uzupełniają strony m.in. na temat sterowania, wymagań sprzętowych, dostępnych edycji gry oraz informacji ile czasu zajmuje przejście Ghost of Tsushima. Odpowiadamy również na najczęściej zadawane pytania w rozdziale FAQ.
W naszym poradniku znajdziesz oczywiście szczegółowy opis przejścia gry Ghost of Tsushima. Nasza solucja podzielona została na opisy wszystkich głównych questów oraz opisy opcjonalnych pobocznych zadań, których ukończenie nie jest wymagane do zaliczenia głównej fabuły. W opisach przejścia poszczególnych zadań znajdziesz wskazówki jak zaliczać cele misji, jak zakradać się do wrogich lokacji, jak wygrywać bezpośrednie starcia oraz jak pokonywać bossów, którzy mogą stanowić większe wyzwanie. W omówienia wybranych misji uwzględniliśmy także ważne wybory oraz przedstawiliśmy konsekwencje podjętych decyzji. Oprócz tego możesz dowiedzieć się o tym czy Ghost of Tsushima ma różne zakończenia.
Jednym z większym rozdziałów naszego poradnika do Ghost of Tsushima jest atlas świata, w którym skupiliśmy się na omówieniu wszystkich możliwych do odwiedzenia lokacji oraz wszystkich atrakcji skrywanych na tytułowej wyspie Cuszima. Skorzystanie z przygotowanych przez nas informacji pozwoli ci odnaleźć wszystkie sekrety gry, do których zaliczają się między innymi kapliczki.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 407
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
ISBN: 978-83-8112-705-9
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=2056
Ghost of Tsushima: Porady na start
Ghost of Tsushima: Najlepsze pancerze na start
Ghost of Tsushima: Najlepsze umiejętności na start
Ghost of Tsushima: Najlepsze bronie, miecze, gadżety
Ghost of Tsushima: Rozwój postaci
Ghost of Tsushima: Rodzaje sekretów
Ghost of Tsushima: Leczenie, hart ducha
Ghost of Tsushima: Najlepsze talizmany
Ghost of Tsushima: Crafting
Ghost of Tsushima: Poziomy trudności
Ghost of Tsushima: Eksploracja świata gry
Ghost of Tsushima: Handlarze, kupcy
Ghost of Tsushima: Mityczne techniki
Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja
Ghost of Tsushima: Skradanie się - styl Ducha
Ghost of Tsushima: Ciekawostki, easter eggi
Ghost of Tsushima: Lista wszystkich bossów
Ghost of Tsushima: Ryuzo - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Generał Temuge - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Ryuzo (drugie starcie) - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Chan - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Pan Shimura - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Kaede - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Yasuhira Koga - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Tengu Demon - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: The Spirit of Yarikawa - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Kojiro - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Altan - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Bettomaru - boss, jak pokonać
Ghost of Tsushima: Lista trofeów
Ghost of Tsushima: No to strzała - trofeum, jak zdobyć
Ghost of Tsushima: To kwestia nadgarstka - trofeum, jak zdobyć
Ghost of Tsushima: Mistrz miecza - trofeum, jak zdobyć
Ghost of Tsushima: Mistrz talizmanów - trofeum, jak zdobyć
Ghost of Tsushima: Mistrzowie czerni i bieli - trofeum, jak zdobyć
Ghost of Tsushima: Lament upadłej kuźni - trofeum, jak zdobyć
Ghost of Tsushima: Cosplayer klanu Cooper - trofeum, jak zdobyć
Ghost of Tsushima: Wygląd bohatera - jak zmienić?
Ghost of Tsushima: Lina z hakiem - jak zdobyć?
Ghost of Tsushima: Strój wojownika ninja - czy występuje w grze?
Ghost of Tsushima: Dmuchawka - jak zdobyć?
Ghost of Tsushima: Siodło - jak zmienić?
Ghost of Tsushima: Łuk - jak zdobyć
Ghost of Tsushima: Wychłodzenie organizmu - jak zwalczać?
Ghost of Tsushima: Sekrety i przewodni wiatr - jak łatwiej odnajdywać znajdźki?
Ghost of Tsushima: Tryb fotograficzny - jak aktywować?
Ghost of Tsushima: Wyspa Cuszima - czy gra ma duży świat?
Ghost of Tsushima: Zapisywanie gry - czy są manualne sejwy?
Ghost of Tsushima: Szybka podróż - jak z niej korzystać?
Ghost of Tsushima: Podarunki - jak odbierać?
Ghost of Tsushima: Gra na flecie - jakie ma zastosowania?
Ghost of Tsushima: Koń - jak zdobyć?
Ghost of Tsushima: Amunicja i gadżety - jak odnawiać zapasy?
Ghost of Tsushima: Postawy - jak odblokować i kiedy ich używać?
Ghost of Tsushima: Sterowanie PS4
Ghost of Tsushima: Wersje gry
Ghost of Tsushima: Wymagania sprzętowe PS4
Ghost of Tsushima: Polska wersja, dubbing
Ghost of Tsushima: Długość gry - ile zajmie jej przejście?
Ghost of Tsushima: Sekiro - czy to podobna gra?
Ghost of Tsushima: Lista wszystkich zadań, misji i questów głównych
Ghost of Tsushima: Prolog solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Kodeks wojownika (The Warrior's Code) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Opowieść Senseia Ishikawy (The Tale of Sensei) solucja
Ghost of Tsushima: Opowieść Pani Masako (The Tale of Lady Masako) solucja
Ghost of Tsushima: Krew na trawie (Blood on the Grass) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Pokonany kowal (The Broken Blacksmith) solucja
Ghost of Tsushima: Młot i kuźnia (Hammer and Forge) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Opowieść Ryuza (The Tale of Ryuzo) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Żelazny hak (The Iron Hook) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Cień samuraja (Shadow of the Samurai) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Nowy horyzont (A New Horizon) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Wiadomość w płomieniach (A Message in Fire) solucja
Ghost of Tsushima: Mury Yarikawy (The Walls of Yarikawa) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Tchórz Yarikawy (The Coward of Yarikawa) solucja
Ghost of Tsushima: Duchy przeszłości (Ghosts from the Past) solucja
Ghost of Tsushima: Duch Yarikawy (The Ghost of Yarikawa) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Krwawy sąd (A Reckoning in Blood) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Losy Cuszimy (The Fate of Tsushima) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Z ciemności (From the Darkness) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Honor i popiół (Honor and Ash) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Wilki u bram (Wolves at the Gates) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Nadciągająca burza (A Gathering Storm) solucja
Ghost of Tsushima: Serce Jito (Heart of the Jito) solucja, opis przejścia
Ghost of Tsushima: Wiecznie błękitne niebo (Eternal Blue Sky) solucja
Ghost of Tsushima: Opowieść Pana Shimury (The Tale of Lord Shimura) solucja
Ghost of Tsushima: Zakończenia gry
Ghost of Tsushima: Lista wszystkich Opowieści Cuszimy i zadań pobocznych
Ghost of Tsushima: Sensei i uczeń (The Sensei and the Student) solucja
Ghost of Tsushima: Przeszłość nigdy nie mija (The Past Never Passes) solucja
Ghost of Tsushima: Droga łuku (The Way of the Bow) solucja
Ghost of Tsushima: Sen o Podboju solucja
Ghost of Tsushima: Duch i Demoniczny Sensei solucja
Ghost of Tsushima: Postrach Otsuny solucja
Ghost of Tsushima: Przyjaciel mimo woli solucja
Ghost of Tsushima: Wieczny spoczynek solucja
Ghost of Tsushima: Przywódca (The Headman) solucja
Ghost of Tsushima: Mąż (The Husband) solucja
Ghost of Tsushima: Zdrada (The Traitor) solucja
Ghost of Tsushima: Matczyny spokój (A Mother's Peace) solucja
Ghost of Tsushima: Głupiec solucja
Ghost of Tsushima: Głowa rodziny solucja
Ghost of Tsushima: Złodziejka solucja
Ghost of Tsushima: Spiskowiec solucja
Ghost of Tsushima: Zdradzona siostra solucja
Ghost of Tsushima: Sługa ludu (Servant of the People) solucja
Ghost of Tsushima: Nattou i sprzedawca Sake solucja
Ghost of Tsushima: Subtelna sztuka negocjacji solucja
Ghost of Tsushima: Ostatni Wojowniczy Mnich solucja
Ghost of Tsushima: Trzy działania, trzy iluzje solucja
Ghost of Tsushima: Duchy we mgle solucja
Ghost of Tsushima: Źródło cierpienia solucja
Ghost of Tsushima: Krwawa Sutra solucja
Ghost of Tsushima: Przyczyna cierpienia solucja
Ghost of Tsushima: Kres cierpienia solucja
Ghost of Tsushima: Strażnik Cuszimy solucja
Ghost of Tsushima: Ten trojaki świat solucja
Ghost of Tsushima: Opowieść Yuny solucja
Ghost of Tsushima: Cicha śmierć solucja
Ghost of Tsushima: Czarny wilk solucja
Ghost of Tsushima: Krwawa wiadomość solucja
Ghost of Tsushima: Duma Przemija solucja
Ghost of Tsushima: Sztuka Dostrzegania solucja
Ghost of Tsushima: Incydent w Wąwozie Hiyoshi (Incident at Hiyoshi Pass) solucja
Ghost of Tsushima: Drugie oblicze honoru (The Other Side of Honour) solucja
Ghost of Tsushima: Cena żelaza (The Cost of Iron) solucja
Ghost of Tsushima: Miejsce zwane domem (A Place to Call Home) solucja
Ghost of Tsushima: Za Cuszimę (For Tsushima) solucja
Ghost of Tsushima: Wartość Sake (The Value of Sake) solucja
Ghost of Tsushima: Uzdrowicielski dotyk (A Healer's Touch) solucja
Ghost of Tsushima: Niedokończone porachunki (Unfinished Business) solucja
Ghost of Tsushima: Pogrzebany honor (Honour Buried Deep) solucja
Ghost of Tsushima: Zaginiona na morzu (Lost at Sea) solucja
Ghost of Tsushima: Szepty pośród lasu (Whispers in the Woods) solucja
Ghost of Tsushima: Puste kosze (Empty Basket) solucja
Ghost of Tsushima: Śmiech bandytów (The Laughing Bandits) solucja
Ghost of Tsushima: Brzemię kradzieży (The Burden of Theft) solucja
Ghost of Tsushima: Rzeczne Dzieci (The River Children) solucja
Ghost of Tsushima: Złodziejka Niewinności (A Thief of Innocence) solucja
Ghost of Tsushima: Ostatnia Prośba (A Final Request) solucja
Ghost of Tsushima: Bogaczom niczego nie brakuje (A Wealthy Man Has All He Needs)
Ghost of Tsushima: Szczodrość Pani Sanjo (The Generosity of Lady Sanjo) solucja
Ghost of Tsushima: Ciało i kamień (Flesh and Stone) solucja
Ghost of Tsushima: Boskie zadośćuczynienie (Peace for the Divine) solucja
Ghost of Tsushima: Godna Chana (Fit for the Khan) solucja
Ghost of Tsushima: Cena strachu (The Cost of Fear) solucja
Ghost of Tsushima: Wybór Ojca (A Father's Choice) solucja
Ghost of Tsushima: Ukryte w śniegu (Hidden in Snow) solucja
Ghost of Tsushima: Spłacony dług (A Debt Repaid) solucja
Ghost of Tsushima: Lista wszystkich Mitycznych opowieści
Ghost of Tsushima: Legenda Tadayoriego (The Legend of Tadayori) solucja
Ghost of Tsushima: Niebiański cios (The Heavenlhy Strike) solucja
Ghost of Tsushima: Klątwa Uchitsunego (The Curse of Uchitsune) solucja
Ghost of Tsushima: Niezwyciężony Gosaku solucja
Ghost of Tsushima: Duch Zemsty Yarikawy solucja
Ghost of Tsushima: Sześć Ostrzy Kojira solucja
Ghost of Tsushima: Niegasnący płomień solucja
Ghost of Tsushima: Lista sekretów, znajdźiek
Ghost of Tsushima: Zapiski
Ghost of Tsushima: Mongolskie artefakty
Ghost of Tsushima: Ukryte ołtarze
Ghost of Tsushima: Izuhara - mapa regionu, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Izuhara - stojaki bambusowe, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Izuhara - kapliczki Shinoto, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Izuhara - gorące źródła, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Izuhara - Haiku, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Izuhara - kapliczki Inari, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Izuhara - Filary honoru, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Izuhara - Latarnie morskie, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Izuhara - obozy Mongołów
Ghost of Tsushima: Toyotama - mapa regionu, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - stojaki bambusowe, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - kapliczki Shinoto, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - gorące źródła, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - Haiku, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - kapliczki Inari, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - filary honoru, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - latarnie morskie, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - pojedynki, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Toyotama - obozy Mongołów, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - mapa regionu, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - stojaki bambusowe, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - kapliczki Shinoto, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - gorące źródła, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - Haiku, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - kapliczki Inari, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - filary honoru, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - latarnie morskie, sekrety, znajdźki
Ghost of Tsushima: Kamiagata - obozy Mongołów, sekrety, znajdźki
Poradnik i solucja do gry Ghost of Tsushima jestwielkim kompendium wiedzy na temat najnowszej produkcji studia Sucker Punch. Zapoznanie się z informacjami oraz poradami zawartymi w niniejszym poradniku pozwoli ci ukończyć wszystkie główne i poboczne misje orazzbadać wielki świat Ghost of Tsushima w 100%. Twoje wysiłki powinny zostać nagrodzone odnalezieniem 100% sekretów gry orazzdobyciem platynowego trofeum.
Nasz poradnik do gry Ghost of Tsushima otwiera rozdział będący przewodnikiem po grze, którego nadrzędnymi założeniami są omówienie najważniejszych mechanik rozgrywki i ułatwienie rozpoczęcia przygody z grą. Jedną z najistotniejszych stron w przewodniku są porady na start, które oferują wskazówki dla początkujących graczy oraz informacje pomocne w utrzymaniu postaci przy życiu. Kolejne strony przewodnika to między innymi porady na temat skradania się (styl Ducha), staczania bezpośrednich walk (styl Samuraja), rozwijania postaci, craftingu, eksploracji świata gry, jazdy konnej, zaliczania zadań, czy korzystania z najlepszych broni i gadżetów. W naszym przewodniku znalazło się miejsce dla poradnika trofeowego, w którym bardzo dokładnie omówiliśmy wszystkie dostępne trofea oraz sposoby ich pozyskania. Przewodnik uzupełniają strony m.in. na temat sterowania, wymagań sprzętowych, dostępnych edycji gry oraz informacji ile czasu zajmuje przejście Ghost of Tsushima. Odpowiadamy również na najczęściej zadawane pytania w rozdziale FAQ.
W naszym poradniku znajdziesz oczywiście szczegółowy opis przejścia gry Ghost of Tsushima. Nasza solucja podzielona została na opisy wszystkich głównych questów orazopisy opcjonalnych pobocznych zadań, których ukończenie nie jest wymagane do zaliczenia głównej fabuły. W opisach przejścia poszczególnych zadań znajdziesz wskazówki jak zaliczać cele misji, jak zakradać się do wrogich lokacji, jak wygrywać bezpośrednie starcia oraz jak pokonywać bossów, którzy mogą stanowić większe wyzwanie. W omówienia wybranych misji uwzględniliśmy także ważne wybory oraz przedstawiliśmy konsekwencje podjętych decyzji. Oprócz tego możesz dowiedzieć się o tym czy Ghost of Tsushima ma różne zakończenia.
Jednym z większym rozdziałów naszego poradnika do Ghost of Tsushima jestatlas świata, w którym skupiliśmy się na omówieniu wszystkich możliwych do odwiedzenia lokacji oraz wszystkich atrakcji skrywanych na tytułowej wyspie Cuszima. Skorzystanie z przygotowanych przez nas informacji pozwoli ci odnaleźć wszystkie sekrety gry, do których zaliczają się między innymi kapliczki.
Wszystkie
questy główne w Ghost of Tsushima
Wszystkie
poboczne questy Ghost of Tsushima
Bossowie
w Ghost of Tsushima
Sekrety
Ghost of Tsushima
Trofea
i platyna - poradnik
Długość gry
Sterowanie
PS4
Poniżej znajdzieszzestawieniewszystkich głównych i pobocznych zadań gry Ghost of Tsushima. Opisy przejścia wszystkich questów / opowieści znajdują się w naszej solucji.
Prolog i Akt 1
Prolo
g
Kodeks
wojownika
Opowieść
Senseia
Ishikawy
Opowieść
Pani
Masako
Krew
na trawie
Pokonany
kowal
Młot
i
kuźnia
Opowieść Ryuza
Żelazny hak
Cień samuraja
Akt 2
Nowy
horyzont
Wiadomość
w
płomieniach
Mury
Yarikawy
Tchórz Yarikawy
Duchy
przeszłości
Duch
Yarikawy
Krwawy
sąd
Losy
Cuszimy
Z
ciemności
Akt 3 i Zakończenia
Honor
i popiół
Wilki
u bram
Nadciągająca burza
Serce
Jito
Wiecznie
błękitne niebo
Opowieść
Pana
Shimury
Zakończenia
Opowieść Ishikawy
Sensei
i uczeń
Przeszłość
nigdy
nie mija
Droga
łuku
Sen
o podboju
Duch
i Demoniczny Sensei
Postrach
Otsuny
Przyjaciel
mimo woli
Wieczny
spoczynek
Opowieść Pani Masako
Przywódca
Mąż
Zdrad
a
Matczyny
spokój
Głupiec
Głowa rodziny
Złodziejka
Spiskowie
c
Zdradzona
siostra
Opowieść Kenjiego
Sługa ludu
Nattou
i sprzedawca Sake
Subtelna
sztuka negocjacji
Opowieść Noria
Ostatni
Wojowniczy Mnich
Trzy
działania, trzy iluzje
Duchy
we mgle
Źródło cierpienia
Krwawa
Sutra
Przyczyna
cierpienia
Kres
cierpienia
Strażnik Cuszimy
Ten
trojaki świat
Opowieść Yuny
Opowieść Yuny
Cicha
śmierć
Czarny
wilk
Krwawa
wiadomość
Opowieść Yuriko
Duma
przemija
Sztuka
dostrzegania
Pozostałe
Incydent
w Wąwozie Hiyoshi
Drugie
oblicze honoru
Cena
żelaza
Miejsce
zwane domem
Za
Cuszimę
Wartość Sake
Uzdrowicielski
dotyk
Niedokończone porachunki
Pogrzebany
honor
Zaginiona
na morzu
Szepty
pośród lasu
Puste
kosze
Śmiech bandytów
Brzemię kradzieży
Rzeczne
Dzieci
Złodziejka niewinności
Ostatnia
prośba
Bogaczom
niczego nie brakuje
Szczodrość
Pani
Sanjo
Ciało
i
kamień
Boskie
zadośćuczynienie
Godna
Chana
Cena
strachu
Wybór ojca
Ukryte
w śniegu
Mityczne opowieści
Legenda
Tadayoriego
- nagroda za zaliczenie misji to Zbroja Tadayoriego
Niebiański cios
- nagroda za zaliczenie misji to umiejętność Niebiański cios
Klątwa Uchitsunego
- nagrody
za zaliczenie misji to
Długi łuk
i Wybuchowa strzała
Niezwyciężony Gosaku
- nagroda za zaliczenie misji to Zbroja Gosaku
Duch
Zemsty Yarikawy
- nagroda za zaliczenie misji to umiejętność Taniec gniewu
Sześć
Ostrzy
Kojira
- nagroda za zaliczenie misji to Zbroja Kenseia
Niegasnący płomień
- nagroda
za zaliczenie misji to umiejętność
Droga ognia
Poniżej znajdzieszlistę wszystkich bossów Ghost of Tsushima, z którymi walczy się w głównych oraz pobocznych questach gry. Dokładne opisy przejścia walk z poszczególnymi bossami znajdziesz w rozdziale Bossowie.
Bossowie - główne zadania
Ryuzo
- pierwsze starcie
Generał Temuge
Ryuzo
- drugie starcie
Chan
Pan
Shimura (finałowy boss gry)
Bossowie - poboczne zadania i mityczne opowieści
Kaed
e
Yasuhira
Koga
Demon
Tengu
Spirit
of Yarikawa
Kojir
o
Alta
n
Bettomar
u
Poniżej znajduje się zestawienie stron poradnika na temat sekretów gry Ghost of Tsushima. Znajdźki zostały podzielone zostały według kategorii lub lokacji, w których się znajdują. Komplet informacji o ich odnajdywaniu znajdziesz w osobnym rozdziale Sekrety i znajdźki naszego poradnika.
Znajdźki w Ghost of Tsushima - zapiski, artefakty i ukryte ołtarze
Zapisk
i
Mongolskie
artefakty
Ukryte
ołtarze
Mapy atlasu świata - wyspa Cuszima
Mapa
regionu Izuhara
Mapa
regionu Toyotama
Mapa
regionu Kamiagata
Sekrety Ghost of Tsushima - Region Izuhara
24
obozy
Filary
Honoru
Gorące Źródła
Kapliczki
Inari
Bambus
y
Haik
u
Kapliczki
Shinto
Latarni
e
Sekrety Ghost of Tsushima - Region Toyotama
17
obozów
5
pojedynków
Filary
Honoru
Gorące Źródła
Kapliczki
Inari
Bambus
y
Haik
u
Kapliczki
Shinto
Latarni
e
Sekrety Ghost of Tsushima - Region Kamiagata
15
obozów
Filary
Honoru
Gorące Źródła
Kapliczki
Inari
Bambus
y
Haik
u
Kapliczki
Shinto
Latarni
e
Ghost of Tsushima nie posiada trudnego platynowego trofeum, ale jest ono czasochłonne. To jedna z większych produkcji z otwartym światem wydanych przez Sony. Zdobycie "platyny" powinno ci zająć około 50 godzin, przy czym możesz skrócić czas potrzebny do odblokowania 100% trofeów wybierając niższy poziom trudności. Dzieje się tak dlatego, że żadne z trofeów nie dotyczy ustawień trudności. Możesz więc np. przejść całą grę na niskim poziomie trudności.
Nasz poradnik trofeowy znajdziesz tutaj.
Ukończenie gry Ghost of Tsushima po raz pierwszy powinno ci zająć około 30-40 godzin. Ukończenie wszystkich pobocznych questów i "zaliczenie" wszystkich pytajników na mapie wydłuży całkowity czas gry do około 50 godzin.
Więcej o długości rozgrywki znajdziesz w oddzielnym rozdziale naszego poradnika.
Skupione słyszenie / Gesty
Celowanie / Wybór broni dystansowej i amunicji
Blokada
Prowokacja
Przywołanie konia
Leczenie
Tryb fotograficzny
Ruch
Ruch kamery
Szybki atak / Skrytobójstwo
Skok
Unik
Mocny atak
Broń podręczna
Strzał / Wybór podstawy bądź broni
Menu
Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz zestaw porad na start. Ich lektura powinna ci ułatwić rozpoczęcie swojej przygody z grą oraz zmniejszyć ryzyko napotkania jakiejś problematycznej sytuacji. Niektóre z poruszonych tematów dokładniej omówiliśmy w osobnych rozdziałach naszego przewodnika.
Polecamy wybrać normalny lub wysoki poziom trudności
Naucz się jak najwcześniej parowania ataków
Wykonuj uniki dla wrogich ataków niemożliwych do zablokowania
Odnawiaj na bieżąco pasek zdrowia bohatera
Nożyki kunai mogą łatwo ogłuszać wrogów
Obserwuj liderów i osłabiaj ich atakami z zaskoczenia
Przełączaj postawy w zależności od potrzeb
Reaguj na okrzyki wrogich łuczników unikami
Zakładaj odpowiedni strój do aktualnej sytuacji
Ulepszaj regularnie używane bronie i stroje
Odkrywaj wszystkie pytajniki na mapie świata
Unikaj upadków z dużych wysokości
Zajmij się najpierw questami z unikalnymi nagrodami
W lokacjach z zakładnikami unikaj wszczynania alarmu
Rozglądaj się jak najwięcej za lootem i znajdźkami
Ghost of Tsushima to gra o wiele łatwiejsza np. od Sekiro: Shadows Die Twice. Nie musisz obawiać się częstych zgonów bohatera nawet podczas intensywnych walk w zwarciu z elitarnymi odmianami przeciwników.
Normalny poziom trudności wydaje się najlepszym wyborem jeśli nie chcesz zbytnio stresować się w trakcie walk. Ustawienie wysokiego poziomu trudności może zmusić cię do nabycia dużej wprawy w parowaniu lub unikaniu wrogich ataków, jak również zachęcić do opcjonalnych rzeczy na potrzeby rozwinięcia bohatera i odblokowania nowych umiejętności. Dobrą wiadomością jest to, że poziom trudności możesz swobodnie zmieniać w opcjach gry. Obniżenie stopnia trudności nie pozbawi cię szansy zdobycia platynowego trofeum, gdyż żadne z trofeów gry nie dotyczy prowadzenia rozgrywki na konkretnym poziomie trudności.
Parowanie ataków działa w zbliżony sposób do wspomnianej wcześniej gry Sekiro - musisz wcisnąć przycisk L1 tuż przed tym jak wrogi atak dosięgnie Jina. Jest to alternatywa do podjęcia próby całkowitego zablokowania wrogiego ciosu poprzez przytrzymanie L1.
Główną zaletą parowania jest to, że jest ono w stanie wybić wroga na krótką chwilę z rytmu i umożliwić ci przejście do kontrataku. Radzimy potrenować parowanie jeszcze w trakcie samouczka z prologu, jak również w początkowych questach i lokacjach z wrogami z pierwszego regionu. Cenną informacją jest to, że możesz zakupić umiejętność Perfekcyjne parowanie. Wymusza ona wciśnięcie L1 dosłownie w ostatnim momencie. Jeśli akcja ta powiedzie się, to kontratak Jina będzie o wiele silniejszy. Pozwoli on zabić słabszych wrogów lub ciężko zranić silniejszych oponentów.
Więcej porad na temat staczania walk znajdziesz na stronie Otwarta walka.
Atakami, których nie można sparować, są przede wszystkim te sygnalizowane na czerwono. Mogą one być odpalane przez różnych napotykanych przeciwników, przy czym zazwyczaj są to ci wrogowie, którzy używają włóczni oraz innych dużych broni. Z czerwonych ataków bardzo często "korzystają" także napotykane wrogie psy obronne oraz niedźwiedzie. W dalszej fazie gry dochodzą również niebieskie ataki wykonywane mongolskimi mieczami. W tym przypadku warto rozważyć zakup umiejętności Nieustępliwe parowanie miecza (Unyielding Sword Parry), która umożliwi ich parowanie.
Niezależnie od rodzaju czerwonego ataku polegaj na wciskaniu Kółka do wykonywania uników. Po tym jak trochę awansujesz w grze radzimy zaopatrzyć się w umiejętności Toczenie się (Roll), która umożliwia wykonanie przewrotki po dwukrotnym wciśnięciu Kółka. Jest to dobry sposób do unikania "większych" czerwonych ataków. Po każdym uniku lub uskoku warto oczywiście szukać okazji do tego żeby zaatakować wroga. Nie przesadzaj jednak z liczbą ataków, bo może on zdążyć odpalić kolejny czerwony atak.
W Ghost of Tsushima pasek zdrowia Jina domyślnie nie jest w stanie samoczynnie się zregenerować (ten stan rzeczy można później zmienić np. zdobywając i aktywując specjalny talizman). Musisz sam o to dbać i wciskać dolny kierunek na krzyżaku żeby zregenerować trochę sił życiowych.
Odzyskiwanie straconych punktów zdrowia nie jest oczywiście darmowe. Musisz dysponować hartem ducha (resolve) reprezentowanym przez żółte okręgi nad paskiem zdrowia. Staraj się równocześnie wykonywać czynności pozwalające na odnawianie hartu ducha - chodzi tu przede wszystkim o eliminowanie przeciwników, przy czym dokonywanie tego w efektowny sposób pozwala zdobywać więcej hartu ducha. Miej go zawsze jak najwięcej w zapasie, zwłaszcza że hart ducha mogą też zużywać niektóre specjalne umiejętności.
Więcej informacji o regenerowaniu sił życiowych zamieściliśmy na osobnej stronie Leczenie i hart ducha.
Nożyki kunai to jeden z pięciu głównych gadżetów w grze. Kolejne gadżety możesz odblokowywać dzięki zwiększaniu poziomu legendy bohatera (Your Legend Grows), tzn. raz na kilka "poziomów doświadczenia". Zdecydowanie polecamy wybrać kunai jako pierwszy gadżet z listy dostępnych przedmiotów.
Główne zastosowanie dla nożyków kunai to bardzo skuteczne ogłuszanie przeciwników. Możesz w ten sposób zaatakować więcej niż jednego wroga. Przeciwnicy, którzy zostaną trafieni nożykami, przez krótki czas stają się praktycznie bezbronni i możesz ich dzięki temu bezproblemowo atakować. Nożyki kunai "działają" także na większych wrogów. Nie musisz też obawiać się częstego wyczerpywania ich zapasu. Kolejne kunai możesz na bieżąco odnajdywać w świecie gry oraz przy zwłokach pokonanych przeciwników.
Więcej informacji o nożykach kunai i innych ciekawych przedmiotach jednorazowego użytku znajdziesz na stronie Najlepsze bronie i gadżety.
W większości dużych bitew i lokacji okupowanych przez dużą liczbę wrogów pojawiają się liderzy, czyli więksi i silniejsi przeciwnicy. Mają oni dłuższe paski zdrowia i są w stanie wyprowadzać silniejsze oraz trudniejsze do uniknięcia ataki.
Eliminowanie liderów może przybliżać cię do odblokowywania nowych postaw (więcej o nich m.in. w kolejnym podpunkcie tego rozdziału). Gra oddzielnie traktuje obserwowanie ćwiczących liderów i zabijanie ich. Obserwacja jest możliwa tylko w wybranych lokacjach i tylko jeśli zakradniesz się do miejsca, z którego można przyjrzeć się liderowi. Jeśli poprawnie ją wykonasz to spotkanie z pojedynczym liderem może cię nagrodzić 2 punktami postępów (jednym za obserwację i jednym za zabicie lidera).
Nowe postawy (Stances) możesz odblokowywać dzięki obserwowaniu oraz eliminowaniu mongolskich liderów. Jest to ważna cecha gry, która może ułatwić ci wygrywanie walk. W Ghost of Tsushima możesz odblokować 4 główne postawy i każda z nich jest bardziej pomocna w eliminowaniu określonych rodzajów przeciwników:
Postawa kamienia
jest najlepsza do atakowania wrogów używających mieczy i katan.
Postawa wody
jest najlepsza do atakowania wrogów używających tarcz.
Postawa wiatru
jest najlepsza do atakowania wrogów używających włóczni.
Postawa księżyca
jest najlepsza do atakowania silnych, większych wrogów (Brutes).
Bardzo ważną cechą systemu walki, że możesz na bieżąco przełączać się pomiędzy różnymi postawami (stylami walki)- wystarczy przytrzymać R2 i wcisnąć 1 z 4 dodatkowych przycisków. To bardzo pomocne, jeśli w danej bitwie biorą udział wrogowie z różnych "kategorii". Możesz zmieniać postawę w zależności od tego kogo aktualnie atakujesz.
Więcej informacji na temat mechaniki wybierania różnych postaw w ramach toczonych walk znajdziesz na osobnej stronie Postawy. Dowiesz się tam też o dodatkowej piątej postawie ducha, która różni się założeniami i używaniem od czterech głównych postaw.
Łucznicy w grze Ghost of Tsushima potrafią być bardzo irytujący. Lubią się oni ustawiać w dużej odległości od postaci walczących w zwarciu i szukać okazji do atakowania Jina oraz jego sojuszników. O zbliżającym się ataku łucznika poinformuje cię jego okrzyk - masz wtedy około 1 sekundy na to żeby wcisnąć Kółko i wykonać unik, który pozwoli uchronić cię przed trafieniem strzałą. Uwaga - Niektórzy łucznicy napotykani w dalszej fazie gry mogą wypuszczać serie 2-3 strzał. Bądź na gotowy żeby po udanym uniknięciu pierwszej strzały nie zostać trafiony przez jedną z kolejnych.
Radzimy zajmować się łucznikami na samym początku każdej bitwy po to żeby później móc już "w spokoju" zajmować się innymi przeciwnikami. Możesz szybko podbiegać do łuczników lub trafiać w nich z użyciem jednego z własnych łuków. W dalszej części gry możesz zakupić umiejętność Odbijanie strzał (Deflect Arrows). Wciśnięcie przycisku L1 w momencie ataku łucznika pozwoli na odbicie pocisku, przy czym tak samo jak w przypadku parowania w walce wręcz musisz idealnie zgrać tę czynność w czasie.
Po więcej informacji i wskazówek na temat walk z łucznikami zajrzyj do rozdziału Otwarta walka w naszym poradniku.
Strój Jina możesz swobodnie zmieniać nie tylko w przerwach między walkami, ale również podczas starć. Podobnie jak w przypadku wspomnianych wcześniej postaw możesz na bieżąco dostosowywać ubiór w zależności od aktualnych potrzeb. Radzimy w szczególności zainteresować się następującymi strojami:
Zbroja samurajskiego klanu
(Samurai Clan Armor) przydaje się do
staczania bezpośrednich walk
. Pozwala ona wydłużyć pasek zdrowia i zmniejszyć otrzymywane obrażenia. Szybciej ładuje się też hart ducha.
Ubranie ronina
(Ronin Attire) przydaje się do
skradania się
. Pozwala ono utrudniać przeciwnikom dostrzeganie Jina i zwiększa obrażenia zadawane przez broń białą (także przez tanto używane do ataków z zaskoczenia).
Oba wymienione pancerze możesz zdobyć zaliczając początkowe główne questy gry. W dalszej części gry odblokujesz też oczywiście inne stroje o innych zastosowaniach.
Ulepszanie broni oraz pancerzy ma na celu zwiększanie ich statystyk i w rezultacie jest to bardzo istotny proces, bo możesz w ten sposób łatwiej rozprawiać się z przeciwnikami oraz zwiększać swoje szanse utrzymania głównego bohatera przy życiu.
Broń białą możesz ulepszać odwiedzając zbrojmistrzów (Swordsmith), łuki możesz ulepszać odwiedzając łuczarzy (Bowyer), zaś stroje możesz ulepszać odwiedzając płatnerzy (Armourer). Staraj się w pierwszej kolejności ulepszać najczęściej używane elementy wyposażenia, a to dlatego, że każde ulepszenie wymaga poświęcenia dużej ilości materiałów do craftingu. Nie możesz więc pozwolić sobie na zbyt częste upgrade'y.
Pytajniki pojawiają się na mapie Cuszimy w miarę eksploracji świata gry i żeby dowiedzieć się czego one dotyczą musisz dotrzeć do lokacji, które wskazują. Nigdy nie powinieneś ich ignorować, gdyż z pytajnikami powiązane są ważne lokacje. Mogą to być np. legowiska wilków, gorące źródła czy kapliczki. Odwiedzanie i "zaliczanie" tego typu miejsc w różny sposób może zwiększać statystyki bohatera lub ułatwiać jego rozwój. Możesz też odnajdywać w nich gotowy sprzęt, np. nowe pancerze czy nowe zestawy mieczy.
Oprócz pytajników korzystaj też z okazji do odbijania lokacji zajmowanych przez Mongołów. Przejęcie każdej tego typu miejscówki może pozwolić ci na zwiększenie reputacji bohatera, jak również np. na otrzymanie wartościowego talizmanu albo rzadkich materiałów do craftingu.
Więcej podpowiedzi i informacji na temat przemierzania świata gry znajdziesz w osobnym rozdziale Eksploracja.
W grze bardzo łatwo można odnieść obrażenia lub nawet zginąć w wyniku zeskoczenia ze zbyt dużej wysokości. Pilnuj się szczególnie w tych miejscach gdzie trzeba zejść z dachu wyższego budynku czy dotrzeć do jakiejś niższej skalnej półki.
Jeśli jest to możliwe rozglądaj się za drabinami oraz interaktywnymi krawędziami, przy których pojawia się ikona wciśnięcia R2. Pozwoli ci to bezpiecznie dotrzeć na niższy poziom. Ryzyko otrzymania obrażeń zmniejsza podróżowanie na koniu - nawet jeśli zaliczysz duży upadek i spadniesz z konia, to nie powinieneś odnieść obrażeń. Możesz też odblokować umiejętność Bezpieczne lądowanie (Safe Landing)z drzewka Skrytobójstwo (Assassination). Pozwala ona na wciśnięciu Kółka tuż przed kontaktem z podłożem po to żeby wykonać przewrót. Technika ta "zadziała" tylko przy mniejszych zeskokach.
W momencie otrzymania każdego nowego zadania możesz przejść do dziennika Jina i dowiedzieć się na temat nagród przewidzianych za ukończenie go. W pierwszych godzinach gry zajmij się questami z najlepszymi unikalnymi nagrodami, tzn. przedmiotami oraz umiejętnościami, które najbardziej pomogą ci w grze. Są to przede wszystkim następujące questy:
główny quest Kodeks wojownika - odblokowane zostaną techniki skrytobójcze oraz
skupione słyszenie
główny quest Opowieść Senseia Ishikawy - odblokowany zostanie
krótki łuk
główny quest Opowieść Pani Masako - odblokowana zostanie
zbroja samurajskiego klanu
główny quest Krew na trawie - odblokowane zostanie
ubranie ronina
główny quest Żelazny hak - odblokowana zostanie
lina z hakiem
mityczny quest Niebiański cios - odblokowana zostanie silna umiejętność o tej samej nazwie
mityczny quest Klątwa Uchitsunego - odblokowane zostaną
długi łuk
oraz
wybuchowe strzały
Solucję do każdego z wymienionych questów znajdziesz w naszym opisie przejścia gry.
Ghost of Tsushima przez większość czasu nie wymusza skradania się. Największym wyjątkiem od tej reguły są questy, w których doprowadzenie do wykrycia Jina jest równoznaczne z przegraną, ale gra zawsze o tym wcześniej ostrzega.
Trudniejsze do zabezpieczenia są też lokacje z zakładnikami, którzy mogą zginąć. Powinieneś otrzymać ostrzeżenie o tym, że w danej lokacji przebywają zakładnicy, w momencie wkraczania do niej. Po wszczęciu alarmu wrogowie mogą zapragnąć zabić niewinne osoby. Jeśli doszło do takiej sytuacji, to szybko przestaw się na agresywny styl gry i kieruj się w stronę ikony czaszki żeby jak najszybciej pozbyć się danego przeciwnika lub grupy przeciwników. Śmierć zakładników w zależności od okoliczności może oznaczać przegraną lub pozbawić cię premii za "zaliczenie" danej lokacji w 100 procentach.
W grze Ghost of Tsushima większość zapasów pozyskuje się dzięki starannej eksploracji okolicy i tylko część lootu będziesz zdobywał np. z tytułu nagród za wykonywanie questów czy odbijanie lokacji spod kontroli mongolskich wojowników.
Postaraj się przejść dokładnie po każdej odwiedzanej lokacji żeby pozbierać z niej jak najwięcej skarbów. Będą to przede wszystkim przedmioty jednorazowego użytku, strzały do łuku, zapasy i inne materiały do craftingu, a także znajdźki. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Jin możesz przenosić bardzo ograniczoną ilość gadżetów i strzał, aczkolwiek w miarę przechodzenia gry możesz stopniowo zwiększać limity inwentarza dla obu tych kategorii. Gra pozwala na szczęście przenosić znacznie więcej materiałów do crafingu. Przykładowo w przypadku bambusa limit wynosi aż 500 sztuk.
Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz zestawienie najlepszych pancerzy na start. Przygotowaliśmy informacje o trzech strojach do odblokowania na wczesnym stadium gry oraz o dwóch świetnych pancerzach z dalszej części kampanii. Każdy z nich ma inne praktyczne zastosowanie.
Strój wędrowca
Zbroja samurajskiego klanu
Ubranie ronina
Świetne zbroje z dalszej części kampanii
Ulepszanie pancerzy
Zmiana pancerza
Strój wędrowca jest jednym "startowym" ubraniem z naszego zestawienia, który może ci się przydać przez całą grę, a nie tylko głównie w początkowych godzinach kampanii. Idealne zastosowanie dla tego stroju to eksploracja świata gry - korzystaj z niego podczas podróżowania po nieznanych terenach oraz zakładaj go po każdej wygranej bitwie we wrogiej lokacji.
Najważniejsze cechy tego stroju to:
Używanie przewodniego wiatru (Guiding Wind) do śledzenia artefaktów.
Odkrywanie większych obszarów mapy
podczas podróżowania. Pozwoli ci to sprawniej odnajdywać pytajniki będące unikalnymi lokacjami na mapie.
Wibrowanie kontrolera w pobliżu sekretów
. Możesz dzięki tej funkcji znacznie łatwiej odnajdywać zapiski, mongolskie artefakty, sztandary i inne znajdźki.
Strój wędrowca możesz otrzymać w prezencie od pierwszego kupca (Merchant) napotkanego w świecie gry. Przykładową lokacją, w której przebywa kupiec, jest wioska Hiyoshi odwiedzana na początkowym stadium gry.
Zbroja samurajskiego klanu przydaje się w wygrywaniu bezpośrednich walk. Odbywa się to przede wszystkim poprzez zmniejszenie ryzyka nagłego odniesienia poważnych, potencjalnie śmiertelnych obrażeń. Dobrym pomysłem jest zakładanie tej zbroi przed rozpoczęciem walk lub już po ich rozpoczęciu (jeśli np. Jin został nagle wykryty przez przeciwników).
Najważniejsze cechy tego stroju to:
Otrzymywanie mniejszych obrażeń
w wyniku pomyślnych ataków ze strony przeciwników. Warto zaznaczyć, że cecha ta dotyczy też ataków dystansowych.
Wydłużenie paska zdrowia bohatera
. Jest to dość oczywisty sposób na zmniejszenia ryzyka nagłego zgonu.
Odzyskiwanie hartu ducha podczas otrzymywania obrażeń
. Jest to pomocna premia, gdyż hart ducha jest używany m.in. do leczenia Jina.
Zbroję samurajskiego klanu możesz otrzymać podczas zaliczania głównego zadania Opowieść Pani Masako. To jeden z początkowych głównych questów z pierwszego regionu Cuszimy. Jinowi zbroję podaruje płatnerz ze Złotej Świątyni.
Ubranie ronina jest idealnym wyborem na potrzeby skradania się w lokacjach, w których przebywają Mongołowie. Wrogom trudniej będzie wykryć Jina, a on sam będzie mógł wyprowadzać silniejsze ataki z zaskoczenia. Dobrym pomysłem jest zakradania tego ubrania przed wkroczeniem do wrogiej lokacji oraz podczas rozgrywania każdej misji premiującej lub wymuszającej skradanie się.
Najważniejsze cechy tego stroju to:
Wrogowie wolniej wykrywają Jina
. Nie musisz się dzięki tak bardzo śpieszyć ze znalezieniem kolejnego miejsca do ukrycia.
Zwiększają się zadawane obrażenia w walce wręcz
. Możesz to wykorzystywać w atakach z zaskoczenia, ale też już po wykryciu.
Wolniej dochodzi do wykrycia Jina po wyjściu z wysokiej trawy. Jest to podobna cecha do pierwszej i również ułatwia skradanie się.
Ubranie ronina możesz otrzymać w końcowej części głównego zadania Krew na trawie. To jeden z początkowych głównych questów z pierwszego regionu Cuszimy. Otrzymasz je od Ryuzo po dotarciu do obozowiska Słomianych Kapeluszy.
Poniżej znajdziesz dwa przykładowe bardzo dobre stroje z dalszej części gry. Nie musisz z nich oczywiście korzystać i możesz też znaleźć swoich faworytów. Nowe zbroje w grze zdobywa się m.in. dzięki zaliczaniu pobocznych i mistycznych opowieści.
Pierwszą doskonałą zbroją z dalszej części gry jest zbroja Ducha. Zdobywa się ją w drugim regionie Cuszimy (Toyotama). Nie możesz tego przegapić, bo przekaże ci ją Yuna w ramach zaliczania głównego questu Z ciemności.
Najważniejsze cechy zbroi Ducha to:
Znaczne opóźnienie wykrycia Jina
. Efekt jest silniejszy, niż w przypadku ubrania ronina.
Zmniejszenie o 1 liczby czynności zabójstw do aktywacji postawy ducha
. Dla przypomnienia postawa ducha jest potężnym atakiem pozwalającym na błyskawiczne pozbywanie się do 3 przeciwników na raz bez ryzyka kontrataku z ich strony.
Szansa na wywoływanie efektu przerażenia wśród przeciwników. Jest to przydatna premia, gdyż przerażony oponent zaprzestanie chwilowo atakowania Jina.
Drugą doskonałą zbroją, tym razem z trzeciego regionu mapy (Kamiagata), jest zbroja mongolskiego dowódcy. Przedmiot ten jest nagrodą za ukończenie pobocznego questu Godna Chana, który można rozpocząć przy świątyni Jogaku. Zadanie to zakłada pozyskanie fragmentów pancerza z kilku lokacji okupowanych przez Mongołów.
Najważniejsze cechy zbroi mongolskiego dowódcy to:
Duża premia do paska zdrowia
. Znacznie poprawia się żywotność głównego bohatera.
Otrzymywanie znacznie mniejszych obrażeń
. To kolejna premia, która pozwoli ci pozostać przy życiu. Dotyczy ona także ataków dystansowych.
Działanie w przebraniu
, które przekłada się na opóźnione wykrywanie Jina przez napotykanych przeciwników. Może to być bardzo pomocna premia jeśli nie lubisz zbyt często walczyć oraz nie lubisz non stop przełączać się pomiędzy pancerzami do skradania się i walki.
Wymienione przez nas "startowe" zbroje możesz ulepszać odwiedzając płatnerzy i zdecydowanie nie powinieneś pomijać tego kroku. Wszystkie wymienione ich cechy ulegną poprawie i przykładowo Jin będzie miał jeszcze większą premię do zdrowia albo przeciwnikom jeszcze trudniej będzie go wykrywać. Staraj się w pierwszej kolejności ulepszać te stroje, których najczęściej używasz, bo każdy upgrade zużywa sporo materiałów do craftingu.
Wymieniona na samym końcu naszego zestawienia zbroja mongolskiego dowódcy jest jedyną z rekomendowanych przez nas zbroi, której nie można dalej ulepszać. Jej "startowe" statystyki są na szczęście bardzo dobre i brak opcji ulepszeń nie należy więc traktować jako poważnej jej wady.
Ghost of Tsushima pozwala na zmianę stroju w każdym momencie rozgrywki i zdecydowanie radzimy polegać na tej opcji po to żeby dopasowywać pasywne premie danego pancerza do aktualnych potrzeb. Strój możesz zmienić nawet w trakcie rozgrywania walk. Zamiana jest ponadto dokonywana w menu pauzy, tak więc nie zostaniesz zaatakowany podczas wybierania innego stroju z listy.
Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz listę najbardziej przydatnych startowych umiejętności, które warto odblokować już w pierwszych godzinach rozgrywki. Dysponowanie rekomendowanymi zdolnościami będzie ci mogło pozwolić na korzystanie z nowych rodzajów ataków, czy po prostu uczyni twoją postać silniejszą.
Dla przypomnienia umiejętności kupuje się za punkty techniki. Są to po prostu punkty rozwoju, które przyznawane są przede wszystkim za awansowanie Jinem na wyższe poziomy doświadczenia. Punkty techniki mogą też być nagrodą za zaliczanie niektórych misji czy odbijanie większych lokacji spod kontroli Mongołów. Pojedyncza umiejętność może wymagać wydania 1 lub 2 punktów techniki.
Oto lista polecanych początkowych umiejętności do zakupienia:
NAZWA UMIEJĘTNOŚCI
DZIAŁANIE I KOMENTARZ
Perfekcyjne parowanie - Perfect Parry
To najważniejsza umiejętność w grze. Pasywne parowanie aktywuje się wciskając L1 tuż przed tym jak wrogi atak dosięgnie Jina. Jeśli się to powiedzie, to będziesz mógł wykonać silny i niemożliwy do zablokowania kontratak.
Nieustępliwe parowanie miecza - Unyielding Sword Parry
Umiejętność ta pozwala parować niebieskie ataki mongolskimi mieczami. Dość szybko staje się to istotną sprawą, bo wielu Mongołów polega na czerwonych ORAZ na niebieskich atakach. Brak tej zdolności wymuszałby unikanie niebieskich ataków.
Nieustępliwe parowanie włóczni - Unyielding Spear Parry
To podobna umiejętność do powyższej, przy czym w tym przypadku chodzi o możliwość parowania niebieskich ataków włóczniami. Na wrogów używających włóczni zaczniesz wpadać nieco później i są oni oczywiście niebezpieczni dla bohatera bez tej umiejętności.
Toczenie się - Roll
To kolejna ważna umiejętność startowa, dzięki której Jin może przeturlać się po ziemi zamiast wykonać standardowy unik. Jest to pomocne w trakcie walk z przeciwnikami używającymi większych broni oraz wyprowadzających kilka ataków w serii. Przetoczenie się zmniejsza ryzyko trafienia.
Perfekcyjny unik - Perfect Dodge
Umiejętność ta wykazuje duże podobieństwa z perfekcyjnym parowaniem, przy czym w tym przypadku chodzi o wciśnięcie Kółka w ostatnim momencie. Jeśli ci się to uda, to oprócz udanego uniku będziesz mógł wyprowadzić silny i niemożliwy do zablokowania kontratak.
Żelazna wola - Iron Will
To ważna umiejętność pod kątem utrzymywania bohatera przy życiu. Możesz zużyć 2 punkty hartu ducha po otrzymaniu śmiertelnych obrazeń. Bohater w ten sposób nie zginie i będziesz to mógł wykorzystać do ucieczki lub do uleczenia go.
Seria prowokacji - Standoff Streak / Wydłużona seria prowokacji - Improved Standoff Streak
Zakup obie te umiejętności na potrzeby skuteczniejszego rozgrywania prowokacji. Każda z tych zdolności pozwoli ci na zabicie o 1 przeciwnika więcej w ramach pojedynczej prowokacji.
Bezpieczne lądowanie - Safe Landing
Może to być pomocna umiejętność jeśli dużo eksplorujesz świata gry. Wciśnięcie Kółka podczas zeskoku daje szansę uniknięcia obrażeń dzięki przeturlaniu się, ale działa to tylko na mniejsze zeskoki.
Seria skrytobójstw - Chain Assassination / Mistrz serii skrytobójstw - Chain Assassination Master
To doskonałe umiejętności pod kątem eliminowania przeciwników atakami z ukrycia. Wciskając Trójkąt zamiast Kwadratu możesz zabić 2 lub 3 stojących blisko siebie wrogów. Bardzo często będziesz mógł korzystać z tej opcji.
Petardy - Firecrackers
Zakup tę umiejętność po odblokowaniu dzwonków wietrznych, gdyż petardy są zupełnie nową kategorią gadżetów. Będziesz w rezultacie dysponował dwoma różnymi rodzajami gadżetów do odwracania uwagi przeciwników.
Na tej stronie naszego poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz informacje o najlepszych broniach i gadżetach. Dowiesz się jak je zdobyć, czy można je ulepszać oraz kiedy najlepiej ich używać.
Lina z hakiem
Katana
Tanto
Krótki łuk
Długi łuk
Klejąca bomba
Kunai
Strzałka zatruta i halucynacji
Wybuchowa strzała
Jak odblokować - ukończyć opowieść główną Żelazny Hak
Co robi - umożliwia poruszania się po gałęziach drzew i wspinaczkę na wyższe rejony
Kiedy używać - aby przedostać się na inny teren bądź po cichu do bazy wroga
Ulepszenia - brak
Jak odblokować - katana jest dostępna od początku gry
Co robi - umożliwia walkę w ręcz
Kiedy używać - w każdym starciu twarzą w twarz
Ulepszenia - tak, dostępne u zbrojmistrza
Jak odblokować - tanto odblokujesz w drugiej misji główniej - Kodeks Wojownika
Co robi - umożliwia skrytobójstwo
Kiedy używać - gdy chcesz po cichu przedostać się na teren wroga
Ulepszenia - tak, dostępne u zbrojmistrza
Jak odblokować - opowieść Głowna - Opowieść Senseia Ishikawy
Co robi - umożliwia walkę z dystansu
Kiedy używać - gdy zobaczysz przeciwników, których możesz spokojnie wykończyć ze sporej odległości
Ulepszenia - tak, dostępne u łuczarki
Jak odblokować - opowieść mityczna - Klątwa Uchitshunego
Co robi - umożliwia walkę z dystansu z uzbrojonymi przeciwnikami
Kiedy używać - gdy przeciwnik posiada hełm bądź zbroję
Ulepszenia - tak, dostępne u łuczarki
Jak odblokować - broń ducha odblokowywana za zdobywanie poziomu legendy
Co robi - przyczepia się do przeciwnika, wybucha powodując ogromne obrażenia głównego przeciwnikowi jak i otoczeniu
Kiedy używać - gdy przeciwnicy pojawiają się w grupie
Ulepszenia - tak, dostępne u trapera
Jak odblokować - broń ducha odblokowywana za zdobywanie poziomu legendy
Co robi - to małe ostrze, które możesz rzucić w pobliskich wrogów
Kiedy używać - gdy nieliczni przeciwnicy próbują dobrać się do bohatera, ale są za daleko, aby trafić ich jednym ciosem katany
Ulepszenia - tak, dostępne u trapera
Jak odblokować - opowieść poboczna - Duma Przemija
Co robi - przebijają się przez pancerz wrogów i niszcząc ich zdrowie fizyczne bądź psychiczne
Kiedy używać - gdy chcesz wykończyć przeciwników po cichu bądź pragniesz namieszać w ich szeregach
Ulepszenia - tak, dostępne u trapera
Jak odblokować - opowieść mityczna - Klątwa Uchitshunego
Co robi - wybucha po uderzeniu podpalając okoliczne osoby
Kiedy używać - gdy przeciwnicy stoją w sporej grupie
Ulepszenia - tak, dostępne u trapera
Ta strona poradnika do Ghost of Tsushima zestawia najważniejsze informacje na temat rozwijania Jina - sterowanej w grze postaci. Dowiesz się m.in. na jakich zasadach przebiega rozwój bohatera, jakie rodzaje umiejętności można odblokowywać, oraz jak można odblokować pasywne zdolności dzięki aktywnym elementom ekwipunku.
Rozwój bohatera
Talizmany - Charms
Legenda - punkty doświadczenia
Wzrost poziomu legendy
Aktywności poboczne, a rozwój bohatera
Rozwój sterowanej postaci w grze Ghost of Tsushima odbywa się dzięki punktom Techniki - Technique Points. Są to po prostu punkty rozwoju, które otrzymuje się w miarę gromadzenia doświadczenia i awansowania na wyższe poziomy.
Otrzymywane punkty Techniki wydaje się na zakup umiejętności. W grze dostępne są dwa główne drzewka umiejętności. Drzewko skrytobójcy zawiera zdolności dotyczące między innymi skuteczności pozostawania w ukryciu, alchemii czy zwiększania zręczności bohatera. Drzewko samuraja zawiera z kolei zdolności dotyczące między innymi walki kataną, łucznictwa, czy zwiększania skuteczności działań obronnych.
Poza dwoma podstawowymi drzewkami w grze znajdziesz również:
Umiejętności mityczne
- które odblokujesz wykonując opowieści mityczne;
Umiejętności związane z eksploracją
- dzięki nim przewodni wiatr poprowadzi Cię do wybranego sekretu;
Podstawy
- które odblokujesz zabijając mongolskich generałów;
Bronie duch
- odblokowywane poprzez zwiększanie poziomu legendy;
Techniki adaptacji
- odblokujesz wykonując questy główne.
Główny bohater może w trakcie gry zakładać różne stroje. Różnią się one statystykami i zastosowaniami - przykładowo pancerz samuraju idealnie sprawdza się w otwartych konfrontacjach, zaś strój skrytobójcy w zakradaniu się do wrogich lokacji.
Jin może korzystać z talizmanów Charms odblokowywanych dzięki postępom w grze. Każdy talizman oferuje jakąś pasywną umiejętność lub przydatny bonus do statystyk. Pasywne zdolności talizmanów mogą pozwalać np. na powolną regenerację punktów zdrowia w przerwach pomiędzy walkami, czy na nietypowe zatruwanie przeciwników z pomocą podmuchów wiatru. Talizmany dzielą się na różne kategorie, np. talizmany skradania się czy talizmany obronne.
Zamiast zwykłych punktów doświadczenia w grze występują poziomy legendy. Działają one dokładnie w ten sam sposób. Za wykonywanie odpowiednich interacji jesteś nagradzany pulom punktów legendy. Im wyższy poziom posiadasz tym ciekawsze umiejętności możesz odblokować.
Poziom legendy zdobędziesz:
Wykonując opowieści główne;
Robią misję poboczne;
Sprawdzając opowieści mityczne;
Odbijając lokacje od Mongołów;
Pokonując przeciwników napotkanych na drodze.
Co kilka poziomów dostaniesz wzrostu poziomu legendy. Każdy z nich:
Pozwoli odblokować Ci kolejną broń ducha;
Zwiększa poziom hartu ducha;
Zwiększa poziom zdrowia.
Bronie ducha to:
Kunai
- małe ostrza, które zachowują się jak shurikeny;
Bomba prochowa
- to miotany pocisk wybuchowy, który zadaje spore obrażenia i oszałamia wrogów;
Bomba dumna
- tworzy gęstą chmurę dymu;
Klejąca bomba
- pozwala przyklejać bomby do przeciwników;
Dzwonek wietrzny
- przyciąga uwagę wrogów.
Wiele aktywności pobocznych, które możesz wykonać w Ghost of Tsushima wpływa na rozwój Jina.
Przejmowanie lokacji z rąk Mongołów zwiększana poziom legendy Jina. Dodatkowo niektóre lokacje zapewniają dodatkowe nagrody, np. punkty techniki.
Kąpiel w gorącym źródle zwiększa poziom zdrowia bohatera.
Przycinane bambusa pozwala na zwiększenie poziomu hartu ducha. Ten wyznacznik odpowiada za leczenie bohatera oraz używanie niektórych specjalnych umiejętności.
Każdy wykonany pojedynek zwiększa twój poziom legendy.
Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz zestawienie głównych rodzajów sekretów. Dowiesz się jakie są typy znajdziek w grze oraz jakie nagrody przewidziano za odnajdywanie poszczególnych sekretów. Niektóre z nich mogą pomóc w rozwoju postaci i udoskonaleniu jej wyposażenia.
Informacje o miejscach odnajdywania ważnych sekretów znajdziesz w osobnym rozdziale Znajdźki i sekrety.
Jak łatwiej odnajdywać sekrety?
Wyzwolenie lokacji - Location Liberation
Gorące źródła - Hot Springs
Przecinanie bambusa - Bamboo Strike
Lisia nora - Fox Den
Kapliczka inari - Inari Shrine
Kapliczka shinto - Shinto Shrine
Filary honoru - Pillars of Honor
Haiku
Latarnia - Lighthouse
Pojedynek - Duel
Zapiski - Records
Mongolskie artefakty - Mongol Artifacts
Chorągwie Sashimono - Sashimono Banners
Świerszcze - Crickets
W odnajdywaniu znajdziek bardzo pomocne jest Ubranie wędrowca (Traveller's Attire), które za darmo możesz otrzymywać od pierwszego kupca (Merchant) napotkanego w świecie gry. Strój ten warto mieć założony podczas swobodnej eksploracji świata gry ORAZ zakładać go po oczyszczeniu każdej lokacji z wrogów po to żeby na spokojnie się po niej przejść. Najważniejsze cechy ubrania wędrowca to:
Przewodni wiatr (Guiding Wind) może naprowadzać cię na artefakty
Gra może odsłaniać większą część mapy podczas podróżowania po świecie
Kontroler może wibrować, gdy w okolicy są przedmioty-znajdźki
.
Postaraj się ulepszyć to ubranie, w szczególności po to żeby zwiększyć skuteczność wibracji pada - docelowo może on pomagać w odnajdywaniu sekretów znajdujących się do 60 metrów od bohatera.
Typ znajdźki: lokacja - badaj pytajniki na mapie świata
Komentarz: Na mapie świata możesz odnajdywać lokacje okupowane przez Mongołów. Są to zarówno miejscówki, które wcześniej należały do mieszkańców Cuszimy (np. gospoda), jak również obozy skonstruowane przez Mongołów podczas inwazji.