W kleszczach totalitaryzmów Łukasz Ciepliński (1913-1951) Tom 1 - Wójcik Zbigniew K. - książka

W kleszczach totalitaryzmów Łukasz Ciepliński (1913-1951) Tom 1 książka papierowa

Wójcik Zbigniew K.

0,0

Dostawa: od 6,99 zł (darmowa dostawa z abonamentem Legimi)

Czas wysyłki: 1-2 dni robocze + czas dostawy

55,00 zł
od 27,50 zł w Klubie Mola Książkowego

-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Wieczorem 1 marca 1951 r. w więzieniu na warszawskim Mokotowie wykonano wyrok śmierci na siedmiu członkach IV Zarządu Głównego Zrzeszenia „Wolność i Niezawisłość”. Dziś rocznica ich śmierci obchodzona jest jako Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych.
Kiedy we wrześniu 1939 r. Łukasz Ciepliński, młody oficer Wojska Polskiego, stawał do walki w obronie Polski, nie przypuszczał, że będzie ją prowadził aż do końca swojego życia. Nie pogodził się z utratą niepodległości kierując lokalnymi strukturami Armii Krajowej i szkoląc jej żołnierzy do walki – najpierw z najeźdźcą niemieckim, a potem z „wyzwolicielem” sowieckim. Jego działalność w szeregach organizacji NIE, potem Okręgu Krakowskiego Delegatury Sił Zbrojnych na Kraj, a następnie Obszaru Południowego Zrzeszenia „Wolność i Niezawisłość” zawiodła go na stanowisko prezesa IV Zarządu Głównego tej największej tajnej organizacji antykomunistycznej. Aresztowany przez UB w listopadzie 1947 r., przeszedł trzyletnią katownię na Rakowieckiej 37. Zapłacił najwyższą cenę, ale stał się symbolem walki Polaków z reżimem komunistycznym w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Niniejsza książka jest współczesną próbą przybliżenia formacji i wyborów tej heroicznej postaci – od domu rodzinnego, poprzez Korpus Kadetów i wojnę, do rozwiązania Armii Krajowej i decyzji o drugiej, antysowieckiej konspiracji.

Liczba stron: 408

Rok wydania: 2025

Format (wymiary): 16.0x23.5cm

ISBN: 9788383761534

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.