Dostawa: od 6,99 zł (darmowa dostawa z abonamentem Legimi dla zakupu od 50,00 zł)
Czas wysyłki: 1-2 dni robocze + czas dostawy
Dostawa: od 6,99 zł (darmowa dostawa z abonamentem Legimi dla zakupu od 50,00 zł)
Czas wysyłki: 1-2 dni robocze + czas dostawy
Książka W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989–1995) przedstawia wydarzenia i problemy tego rynku w początkowych latach transformacji. Na podstawie obszernej kwerendy archiwalnej (pierwszy raz wykorzystano w takim zakresie w pracy naukowej archiwum Polskiej Izby Książki), niepublikowanych opracowań oraz literatury przedmiotu, w tym prasy branżowej, a także doświadczeń wynikających z obserwacji uczestniczącej – obaj autorzy brali czynny udział w życiu wydawniczym tego czasu – została przedstawiona bogata panorama zdarzeń dotyczących wydawnictw, dystrybucji – hurtu i księgarstwa, prasy branżowej oraz organizacji zrzeszających podmioty aktywne w sektorze wydawniczym.
Autorzy analizują również podstawowe wyzwania prawno-biznesowe wynikające z dynamiki zmian ustrojowo-kulturowych, jakie dokonywały się w Polsce. Odwołują się zarówno do danych statystycznych (zebranych w kilku tabelach), jak i do dyskusji, które toczono na scenie wydawniczej.
Rozważane są zagadnienia „masy upadłościowej” po epoce minionej, najważniejsze problemy doby przełomu politycznego i gospodarczego, żywiołowy, ale i twórczy chaos rodzącego się rynku, niepowtarzalne szanse i niebezpieczne pułapki. Zaprezentowano m.in. początki działalności Polskiej Izby Książki, negocjacje w sprawie stawki podatku VAT na sprzedaż książek, pierwsze inwestycje w Polsce zagranicznych potentatów. W tle wskazano najważniejsze sprawy zachodzące w sferze książkowej krajów dawnego bloku sowieckiego.
Dużo uwagi autorzy poświęcili upadkowi Składnicy Księgarskiej i problemom sprzedaży książek w sieci księgarń, interesująco została pokazana samoorganizacja branży wydawniczej, sukcesy i porażki w działaniach poszczególnych organizacji na rzecz różnych segmentów instytucjonalnego środowiska książki. Pokazane zostały również sylwetki osób najbardziej aktywnych w działaniach na rzecz branży i najczęściej zabierających publicznie głos: wydawców, hurtowników, księgarzy, dziennikarzy piszących o książkach i ich autorach (nie zabrakło odniesień do twórców, których dzieła były wydawane i sprzedawane w największych nakładach i stawały się medialnymi wydarzeniami w tym czasie).
Zasadniczo narracja dotyczy zagadnień ujętych w cezurze czasowej zawartej w tytule, ale autorzy odwołują się również do spraw sprzed 1989 r., jak i po 1995 r., tam gdzie ułatwia to zrozumienie przedstawionych zjawisk i problemów.
Reprodukowane dokumenty i zdjęcia uzupełniają tekst dzieła i przybliżają klimat minionego czasu.
Książka powinna zaspokoić zarówno oczekiwania czytelników zawodowo zajmujących się szeroko rozumianą branżą wydawniczą, jak i zaciekawić osoby czytające książki –daje niepowtarzalną okazję zajrzenia do „kuchni” wydawniczego świata w jednym z najciekawszych okresów jego najnowszej historii.
Liczba stron: 286
Format (wymiary): 14.5x21.0cm
ISBN: 9788363354381