Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Poradnik do gry Baldur’s Gate: Enhanced Edition pomoże w zlokalizowaniu nowych postaci oraz powiązanych z nimi zadań. Szczegółowe mapy ułatwią odnalezienie kluczowych lokacji, a informacje dotyczące tworzenia drużyny usprawnią dobór odpowiednich śmiałków.
Baldur’s Gate: Enhanced Edition - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
Informacja o grze
Baldur’s Gate: Enhanced Edition to odświeżona wersja klasycznej gry RPG Wrota Baldura, jak i dodatku Opowieści z Wybrzeża Mieczy. Tytuł doczekał się wielu usprawnień i poprawek, dzięki czemu gra bezproblemowo działa na nowoczesnych konfiguracjach sprzętowych. Edycja rozszerzona zawiera również nowe zadania i przedmioty.
Gra Baldur’s Gate: Enhanced Edition, to przedstawiciel gatunku klasycznych RPG. Tytuł premierę światową miał w 2012 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 176
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1301
Droga do gospody "Pod Pomocną Dłonią"
Podróż do Nashkel
Pierścień tańczącego płomienia Joii
Landrin i pająki
Samotny Ogr
Książka dla Firebeada
Strata Marla
Oferta Taeroma
Bassilus morderca
Półogry w pobliżu Beregostu
Przywrócenie i przemiana Melicampa
Krótki miecz Perdue'a
Mąż Mirianne
Zaginione buty Zhurlonga
Lokalne problemy (Drizzt Do'Urden)
Rozmowa z burmistrzem Nashkel
Wizyta w kopalni Nashkel
Wizyta w kopalni Nashkel - Kopalnie Nashkel
Albert i jego pies
Driada z Chmurnych Szczytów
Historia Kapitana Brage'a
Hordy Gibberlingów; Jared i niedźwiedź
Kotek Drienne
Rzeźbiarz Prism
Samuel i Lena
Wilcze Skóry
Żona Józefa
Powrót do Nashkel
Konfrontacja Tranzigiem
Bandyci
Arcand Szalony
Carsa i Khark
Charleston i Posążek Kozah
Duch Ulcastera
Druidzi z Kniei Larsa; Dziecię w Latarni
Nagroda za bandytów od Vai
Napaści Xvartów; Nereida Shoal
Opowieść Poe o Firewine / Widmowi rycerze w Firewine
Polowanie na Ogry
Ruiny Firewine
Sztylet Hentolda
Knieja Otulisko
Sparaliżowanie kopalni w Kniei Otulisko
Aldeth Sashenstar
Zwój Fahringtona
Pająki w Kniei Otulisko
Na ratunek Tamah; Płaszcz Gurke'a
Zalanie
Wrota Baldura
Zlecenie od Scara
Rozkazy od księcia Eltana
Życzenie barda; Zlecenie zabójstwa
Arkion i Nemphre
Alatos i Gildia Złodziei
Skok Narlena
Ubijanie Ankhegów
Bazyliszek na wolności; Wieszcz G'axir
Dziecko Brielbary
Zaginiony syn farmera Bruna; Ghorak wyleczony!
Dochodzenie w siedzibie Ligi Kupieckiej
Laetra i Louise
Kradzież w Komnacie Cudów
Rybacy i kapłanka
Syn Tremaina
Marek i Lothander
Nadine i Euric
Rękawice Noralee; Kotek Petrine
Przyjaciel Quinna; Szlamy i szluzy
Hełm / Płaszcz Baldurana
Zniewolona nimfa; Plaga zombie
Śledztwo Candlekeep
Morderstwo
Sarevok rośnie w siłę
Ostatnie chwile tandemu
Płaszcz Shandalara
Tajemnicza Wyspa (1)
Tajemnicza Wyspa (2)
Wieża Durlaga - Broda Ulgotha, Wieża Durlaga
Wieża Durlaga- Labirynt Durlaga (poziom 1-2)
Wieża Durlaga- Labirynt Durlaga (poziom 2-4), Broda Ulgotha
Sztylet dla Hurgana
Neera
Rasaad
Dorn Il-Khan
Poniższy poradnik do gry Baldur's Gate: Enhanced Edition zawiera bardzo szczegółowe mapy, oraz ułatwiające odbiór screenshoty, z zaznaczonymi najważniejszymi punktami i postaciami. Informuje również gdzie spotkać nowe postaci dodane w wersji Enhanced Edition i jak rozwiązać zadania z nimi związane. Poradnik ten, w przyjazny i czytelny sposób przeprowadzi czytelnika przez główny wątek gry oraz wszystkie zadania poboczne, bez zdradzania zbyt wielu szczegółów fabularnych. Pomoże on również graczowi w stworzeniu kanonicznej drużyny, idealnej dla tych, którzy chcą doświadczyć gry tak, by nie odbiegać od wizji twórców.
Oczywiście poradnik ten, ze względu na strukturę opartą na zadaniach (zamiast na lokacjach) przyda się każdemu, kto mógł przeoczyć w swoich doświadczeniach z grą nieco mniej oczywiste zadania poboczne, lub alternatywne rozwiązania. Zadania związane z postaciami, które nie będą przyłączane do drużyny zostały również wspomniane.
Piotr "MaxiM" Kulka (www.gry-online.pl)
Oto garść porad, o których należy zawsze pamiętać, aby zyskać jak najwięcej i/lub oglądać możliwie jak najrzadziej ekran "game over". Nie wszystkich trzeba trzymać się za wszelką cenę, ale warto mieć je na uwadze.
Przejdź samouczek!
Jeśli jesteś "nowy" w Baldur's Gate, powinno być to oczywiste. Starym wyjadaczom, którzy nie widzieli się z tym tytułem od ponad dekady, takie odświeżenie pamięci również nie zaszkodzi.
Często zapisuj grę.
Nie oszczędzaj miejsca na dysku, nadpisując w kółko jeden zapis. Pozwoli Ci to na powrót do dowolnego momentu i miejsca w grze, jeśli przydarzy Ci się coś "sknocić" - czy to przez pomyłkę czy z powodu niewiedzy. Używaj "szybkiego zapisu" przed każdą próbą włamania, kradzieży kieszonkowej lub oczekująca walką. Zaoszczędzi Ci to masę nerwów i czasu w razie niepowodzenia.
Używaj aktywnej pauzy.
Nie ma sensu utrudniać sobie życia, próbując grać w Baldur's Gate jak w strategię czasu rzeczywistego. Zatrzymanie gry w dowolnym momencie pozwala na zastanowienie się nad kolejnym krokiem i bardzo ułatwia mikro-zarządzanie.
Pilnuj zapasu mikstur leczniczych, antidotum i amunicji.
Nic tak nie psuje humoru, jak zorientowanie się, że nie masz czym strzelać/rzucać lub leczyć ran, kiedy znajdziesz się w sytuacji bez wyjścia. W grze znajduje się kilka lokacji, z których przez pewien czas nie da się wydostać, nie mając przy tym dostępu do żadnego przyjaznego kupca.
Zawsze miej przy sobie zwoje/czary/mikstury ochrony przed petryfikacją.
W kilku miejscach w grze natkniesz się na bazyliszki, które swoim wzrokiem zamieniają w kamień. Lepiej być przygotowanym na takie spotkania. Zwoje zamiany kamienia w ciało również będą nieocenione.
Strach ma wielkie oczy.
Dosłownie. Nie ma nic gorszego, niż drużyna biegająca po ekranie niczym bezgłowe kurczaki, tylko dlatego, że jakiś mag miał kaprys rzucić czar powodujący panikę. Prosty czar ochrony przed strachem rzucony przed walką z napotkanym magiem, zaoszczędzi Ci takich niespodzianek.
Odwiedzaj wszystkie napotkane sklepy i handlarzy.
Czasem najciekawsze przedmioty można zakupić w najmniej oczekiwanych miejscach.
Utrzymuj swoją reputację na jak najwyższym poziomie.
Wysoka reputacja nie tylko pozwoli Ci na uniknięcie kłopotów z prawem lub łowcami nagród, ale również znacznie poprawi twoją sytuację finansową. Kupcy sprzedają swoje towary za niższa cenę herosom niż rozbójnikom, a i płacą więcej za to, co Ty masz do sprzedania.
Charyzmatycznym bohaterom żyje się lepiej.
Postaci z wysoka charyzma potrafią niejednokrotnie uniknąć walki drogą negocjacji, lub wytargować u zleceniodawcy wyższa nagrodę.
Dopasowuj broń do sytuacji.
Nie zawsze najlepszym rozwiązaniem jest szarża na przeciwnika z pianą na ustach. W wielu wypadkach lepiej użyć broni dystansowej niż mieczy. Ponadto, niektórzy przeciwnicy mogą być odporni na konkretne rodzaje zadawanych obrażeń. Każda z postaci ma minimum dwa sloty na broń - zrób z nich użytek!
Zwiedzaj każdy zaułek i każde pomieszczenie, na jakie się natkniesz.
Czasami nawet w najbardziej obskurnej chatce lub brudnej beczce można znaleźć niebywałe skarby.
Nie zbieraj każdego śmiecia, jaki znajdziesz.
Na początku gry zbieranie i sprzedawanie wszystkiego, co nie jest ci potrzebne jest wskazane, jednak w miarę postępów w grze, nie ma sensu zapychanie ograniczonej ilości miejsca w ekwipunku ciężkim złomem, za który dostaniesz co najwyżej 5 sztuk złota.
Zawsze miej oczy otwarte na pułapki.
Każdy powinien posiadać w swojej drużynie dobrego złodzieja. Zrób z niego użytek! Niemal w każdym podziemiu, lochu czy jaskini zastawione są pułapki, które poważnie mogą zaszkodzić drużynie. Lepiej rozbroić je umiejętnie, niż liczyć na łut szczęścia.
Spiesz się powoli.
Z nielicznymi wyjątkami, większość zadań głównych i pobocznych nie ma ograniczeń czasowych. Jeśli w połowie zadania drużyna poczuje się zmęczona lub będziesz chciał wrócić do miasta, aby uzupełnić zapasu (lub sprzedać lup), zrób to.
Nie używaj ani nie zakładaj niezidentyfikowanych przedmiotów.
Wiele przedmiotów w grze wygląda kusząco i niegroźnie, ale ciąży na nich klątwa. Identyfikuj każdy magiczny przedmiot i dokładnie czytaj jego opis, aby uniknąć przykrych (czasem śmiesznych) niespodzianek, które w najlepszym wypadku zmusza Cię do wizyty w pobliskiej świątyni, a w najgorszym będą powodem wielu śmierci.
Myśl taktycznie i kreatywnie.
Nie zawsze najprostsze rozwiązanie problemu jest najlepsze i nie każda najwygodniejsza droga jest bezpieczna. Niniejszy poradnik pomoże Ci w wielu problematycznych sytuacjach, ale nie musisz się nim sugerować w 100%.
Na koniec: nie noś metalowej zbroi podczas burzy.
Poważnie. Matka natura potrafi być złośliwa, a błyskawica potrafi przy odrobinie (nie)szczęścia zabić nawet dobrze rozwiniętą postać.
Wszystkie nazwy lokacji, na jakie natkniesz się w niniejszym poradniku znajdziesz również na powyższej mapie. Na mapie w grze, większość lokacji nie jest nazwana i możesz się pogubić. Nazwy lokacji, które pokrywają się z nazwami na mapie w grze, zapisane są ciemną czcionką z jasną obwódką. Lokacje, które z jakiegoś powodu nie zostały podpisane w grze, zapisane są jasną czcionką z ciemną obwódką. Punkty zaznaczone na czerwono to lokacje z dodatku Opowieści z Wybrzeża Mieczy, a na zielono opisane są nowe lokacje, które pojawiły się w wersji Enhanced Edition.
Poniższy poradnik opiera się w całości na drużynie, która zgodnie z założeniem twórców (co potwierdza fabuła) jest domyślną grupą NPC, uzupełnioną o postać gracza. W skład kanonicznej drużyny wchodzi [główny bohater], Imoen (przyrodnia siostra bohatera), Jaheira z Khalidem (przyjaciele ojczyma bohatera) oraz legendarny Minsc z Dynaheirą. Każda z tych postaci pojawia się (w ten czy inny sposób) w kontynuacji sagi, jako część drużyny gracza. Tymczasowe dołączanie innych postaci NPC do drużyny jest zupełnie opcjonalne i zupełnie możliwe jest "wytrzymanie" jakiś czas w niepełnym składzie. Kanoniczna drużyna jest dobrze zbalansowana i można z jej pomocą podjąć się każdego wyzwania, jakie rzuca nam gra. Jedyne, co jest jeszcze potrzebne, to odpowiednie dobranie klasy postaci głównego bohatera (o czym szerzej w prologu).
Klasa: Złodziej (docelowo Mag / Złodziej)
Miejsce i czas dołączenia do drużyny: Lwi Trakt, rozdział 1
Umiejętności specjalne: Wykrywanie pułapek, Zastawianie pułapek, otwieranie zamków
Poziom docelowy: Mag 8, Złodziej 7
Biegłości docelowe:
Krótki
miecz
+
Sztylet
+
Krótki łuk +
Proca
+
Umiejętności docelowe (tylko najważniejsze):
Otwieranie
zamków: 100
Wykrywanie
pułapek: 100
Obrażenia
zadane
ciosem w plecy: 300%
Wyposażenie docelowe:
Szata
Dobrego Arcymaga
Krótki
miecz
ciosów w plecy / Sztylet jadu +2
Obrońca
Driad
+2 (krótki łuk)
Bransolety
Ochrony (KP 7)
Wieczna
Pamięć (pierścień)
Jeśli chesz, aby Imoen była prawdziwie kanoniczną postacią, powinieneś zrobić z niej dwuklasowca, w momencie, gdy osiągnie poziom 7 jako złodziej. Jako druga klasę wybierz maga. Imoen straci tymczasowo możliwość korzystania ze swoich złodziejskich sztuczek, ale odzyska je, kiedy poziom maga będzie większy o 1 od poziomu złodzieja (stąd mag 8, złodziej 7).
Klasa: Wojownik / Druid
Umiejętności specjalne: Przemiana w brązowego niedźwiedzia, czarnego niedźwiedzia oraz wilka.
Poziom docelowy: Wojownik 7, Druid 8
Biegłości docelowe:
Maczuga
++
Kij
++
Proca
++
Wyposażenie docelowe:
Praktyczny
Obrońca +3 (zbroja płytowa)
Kij-wekiera
+2 (broń jednoręczna)
Pawęż
Pellana
+2
Arli
Zguba Smoków +3 (proca)
Drugie
Zbroje Ramię Xarrnousa (rękawice)
Hełm Kiela
Honorowy
Pierścień Sune
Jaheira jest wieloklasowcem (nie mylić z dwuklasowcem), a więc poziomy druida i wojownika rosną równomiernie i samoczynnie.
Klasa: Wojownik
Umiejętności specjalne: jąkanie
Poziom docelowy: 8
Biegłości docelowe:
Długi
miecz
+++
Topór ++
Długi łuk +
Wyposażenie docelowe:
Zbroja
Płytowa z Ankhega
Miecz
długi +1, Płomienny Jęzor
Toporek
+2 (toporek do rzucania, wracający do ręki)
Tarcza
Spadających Gwiazd +2 (pawęż)
Dar
Pokoju (hełm)
Płaszcz Baldurana
Dar
Talosa (buty)
Pierścień Strażnika +2
Klasa: Łowca
Umiejętności specjalne: Berserker, Zauroczenie zwierzęcia
Poziom docelowy: 8
Biegłości docelowe:
Miecz
oburęczny ++
Wekiera
++
Długi łuk ++
Styl
walki dwoma brońmi ++
Umiejętności docelowe (tylko najważniejsze):
Krycie
się: 79
Wyposażenie docelowe:
Zbroja
Płytowa z Ankhega
Skraj
Świata +3, Zguba Pająka +2 (miecze oburęczne)
Długi Łuk
Refleksyjny
+1 (ipsum)
Hełm Baldurana
Paszport
Batalisty, Pierścień Książąt +1 (pierścienie)
Zwinne
ręce (rękawice)
Klasa: Mistrz inwokacji
Umiejętności specjalne: Spowolnienie Trucizny
Poziom docelowy: 8
Biegłości docelowe:
Kij
+
Proca
+
Wyposażenie docelowe:
Szata
łowcy przygód / łotrzyka / wędrowcy (zaleznie od sytuacji)
Kij-włócznia +2
Proca
+1
Bransolety
Śmierci (KP 6)
Kocie
Zmysły (buty)
Tarcza
Ducha (płaszcz)
Amulet
Metaczarów
Wieczna
Pamięć (pierścień)
Klasa: Fechmistrz
Umiejętności specjalne (klasowe): Pieśń bojowa, Piruet defensywny, Piruet ofensywny
Umiejętności specjalne (fabularne): Leczenie lekkich ran, Spowolnienie trucizny, Przywołanie boskiej mocy (dla postaci dobrych)
Poziom docelowy: 10
Biegłości docelowe:
Sejmitar/Wakizashi/Ninja-to
+
Styl
walki dwoma brońmi +++
Umiejętności docelowe (tylko najważniejsze):
Kradzież
kieszonkowa:
55
Wiedza:
60
Wyposażenie docelowe:
Kolczuga
+3
Sejmitar
+3 "Żagiew Mrozu"
Obrońca
+3
(sejmitar)
Lekka
kusza szybkości
Płaszcz przesunięcia
Łapy
Geparda
(buty przyspieszonych ruchów)
Dziedzictwo
Mistrzów (rękawice)
Złoty
Pas
Urnsta
Paszport
Batalisty, Pierścień swobody ruchów.
Umiejętności specjalne (fabularne) naszego bohatera przybywają wraz z postępami w grze. W kolejnych rozdziałach otrzymasz je podczas snu. Więcej informacji na temat sugerowanej postaci głównej znajdziesz w prologu.
Prolog w BG:EE to nie tylko wprowadzenie do historii naszego bohatera, ale również tutorial. Wszystkie zadania zawarte w prologu odbywają się na terenie Candlekeep i dostarczają odrobinę złota i doświadczenia "na dobry początek". Twoim głównym zadaniem jest odnalezienie przybranego ojca oraz wyposażenie się przed właściwą podróżą. Dla celów tego poradnika użyję postaci, która w moim przekonaniu jest idealnym uzupełnieniem dla kanonicznej drużyny. Nie musisz sugerować się moją sugestią, ale jeśli to zrobisz, to obiecuję, że nie pożałujesz. Zdobędziesz w ten sposób świetne przedmioty, wypełnisz luki w umiejętnościach swoich kamratów, a niektórych z nich odciążysz z pewnych zadań, pozwalając im na rozwinięcie skrzydeł i wyspecjalizowanie się w innych dziedzinach.
Twórz postać Barda z podklasą Fechmistrz. Będzie to Półelf o charakterze Neutralny dobry. Dobierz cechy postaci takie, jak na powyższym screenie. Po kilku/kilkunastu rzutach powinieneś móc uzyskać wystarczającą ilość punktów, by osiągnąć takie statystyki. W razie czego, bądź cierpliwy i powtarzaj rzuty do skutku. Jeżeli jednak los konsekwentnie będzie odmawiać współpracy, możesz zrezygnować z 1-2 punktów siły. Najważniejsze by inteligencja, zręczność i kondycja były na odpowiednim poziomie. Wybierz biegłości w używaniu Sejmitarów oraz Kusz. Docelowo, zdobędziesz dwa potężne sejmitary legendarnego drowa, Drizzta Do'Urdena (będziesz walczył dwoma na raz!) oraz Lekką Kuszę Prędkości. Dzięki tym broniom będziesz nie do powstrzymania.
Ponadto będziesz w razie potrzeby:
wspierał drużynę wzmacniającą pieśnią,
rzezał mieszki z zamkniętymi oczami,
używał czarodziejskich zaklęć i przedmiotów magicznych,
identyfikował przedmioty niczym prawdziwy uczony,
negocjował najlepsze ceny u kupców,
tańczył między wrogami z prędkością światła lub służył za mur obronny.
Można powiedzieć, że bard jest jak szwajcarski scyzoryk, biegły w niemal każdej dziedzinie. Jeśli do tej pory wydawało Ci się, że bard w grach RPG to popychadło, szybko przekonasz się, że Fechmistrz to istny diabeł tasmański. Co prawda w żadnej z dziedzin nie osiągnie takiego mistrzostwa jak dedykowany mag, łotrzyk czy wojownik, ale połączenie wszystkich umiejętności jakie posiada powoduje, że jest bardzo elastyczny i w efekcie bardzo łatwy w prowadzeniu.
Płeć i wygląd postaci oczywiście nie mają większego znaczenia, więc w tej kwestii zdaj się na swój gust. Romanse w grze dostępne są dla obu płci. Jeśli zdecydujesz się na stworzenie zupełnie innej postaci - droga wolna, jednak w poradniku będę ciągle używał umiejętności naszego krasomówcy i w takich wypadkach będziesz musiał zamiennie stosować inne, czasem mniej eleganckie metody. Czasem również będziesz musiał obejść się smakiem. Ostateczna decyzja należy do Ciebie.
Dziennik: Gorion, twój przybrany ojciec, powiedział że musicie niezwłocznie opuścić Candlekeep i wyruszyć w podróż. Dał Ci trochę złota, abym zakupił niezbędne zaopatrzenie na drogę, włączając broń i pancerz.
Oznaczenie budynków i innych ważnych lokacji na mapie.
Oznaczenie postaci NPC oraz potencjalnych członków drużyny.
Podziałka współrzędnych na mapie. Aby sprawdzić współrzędne w grze naciśnij klawisz [X].
Systemowa nazwa lokacji, towarzysząca współrzędnym po przyciśnięciu klawisza [X])
Najpierw wejdź do gospody i porozmawiaj z gospodarzem Winthropem (grubasek za ladą) i przejrzyj jego asortyment. Zanim będziesz mógł z nim pohandlować, ten zażąda od Ciebie opłaty, ale spokojnie, to tylko żart. Nic na razie nie kupuj. Po wypełnieniu wszystkich zadań pobocznych (opisanych w osobnym rozdziale) będziesz dysponował większym budżetem. Kiedy zrobisz w Candlekeep wszystko, co jest do zrobienia wróć tutaj ponownie i wtedy zaopatrz się w broń i zbroję na jaką będzie Cię stać, odpowiednią dla twojej klasy postaci.
Zwiedzając Candlekeep pamiętaj, aby często naciskać klawisz [TAB], aby podświetlić pojemniki, w których mogą znajdować się różne kosztowności. Na początku rozgrywki nie ma co gardzić nawet najtańszym złomem, który można potem sprzedać Winthropowi.
Już w samym sercu fortecy znajdą się tacy, którzy będą chcieli Cię uśmiercić. Spokojnie, walka z nimi to błahostka, więc szkoda odmawiać sobie przyjemności pokonania nasłanych morderców. Pierwszego z nich, Shanka, znajdziesz w Kwaterze kapłanów [2]. Kiedy się z nim rozprawisz, jeden z kapłanów przybiegnie zapytać, co się stało. Nie ma znaczenia, co mu odpowiesz.
W Świątyni Oghmy [4] możesz zakupić mikstury uzdrawiania etc. Na razie nic nie kupuj i jeśli zostanie Ci przynajmniej 50sz po zrobieniu ważniejszych zakupów, możesz kupić jedną miksturę na drogę.
We wschodniej części Candlekeep spotkasz Jondalara [C], a ten zaproponuje Ci szybka lekcję walki. Przyjmij propozycję, jeśli chcesz potrenować. Jeśli nie masz na to ochoty, możesz mu spokojnie odmówić. Jeśli skorzystasz z jego propozycji, zaatakuje Cię sam Jondalar oraz jego kompan, szyjący z łuku. Nie zawracaj sobie głowy towarzyszem trenera i skup się na walce. Podczas treningu nie stanie Ci się żadna krzywda.
W południowo-wschodniej części twierdzy spotkasz Strażnika Bramy [F]