Uzyskaj dostęp do ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
"Angielski. Repetytorium leksykalne" przeznaczone jest dla uczniów, maturzystów, studentów, osób przygotowujących się do egzaminów językowych, a także wszystkich, którzy chcą wzbogacić swoje angielskie słownictwo.
Seria repetytoriów Lingo przygotowana została przez uznanych specjalistów-filologów i praktyków-nauczycieli, przy współpracy native speakerów.
Główne zalety repetytorium:
• Bogate i współcześnie stosowane słownictwo uporządkowane według wymaganych na egzaminach tematów.
• Każdy rozdział opatrzony słowniczkiem.
• Interesujące teksty sprawdzone przez native speakerów.
• Różnorodne zestawy ćwiczeń.
• Wszystkie ćwiczenia z kluczem.
• Diagramy, krzyżówki, gry językowe zachęcające do samodzielnej pracy.
Repetytorium zgodne z wymaganiami na egzaminach: Nowa Matura, FCE, CAE.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 259
Anna Treger
ANGIELSKI Repetytorium leksykalne
Redakcja i korekta: Paweł Pokora
Projekt okładki serii: Marcin Rojek, 2-arts.com
Projekt makiety i opracowanie graficzne: Studio 27
Zdjęcie na okładce: Wojciech Jannasz
ISBN: 978-83-60287-27-9
ISBN epub: 978-83-7892-037-3
ISBN mobi: 978-83-7892-038-0
Opracowanie wersji elektronicznej oraz konwersja:
© Copyright by Wydawnictwo Lingo sp. j., Warszawa 2013, Wydanie II
www.WydawnictwoLingo.plChcesz skutecznie i szybko wzbogacić swoją znajomość słownictwa angielskiego? Przygotowujesz się do egzaminu? Chcesz swobodnie podyskutować z przyjaciółmi poznanymi za granicą albo poczytać brytyjską literaturę w oryginale? „Repetytorium Leksykalne. Angielski” jest właśnie dla Ciebie.
Książka jest skierowana do uczniów, maturzystów, studentów, osób przygotowujących się do egzaminów językowych, a także wszystkich tych, którzy chcą doskonalić swoją znajomość języka angielskiego.
Opanowanie języka obcego to proces, który zakłada konieczność poznania dwu ważnych obszarów. Po pierwsze: reguł składniowych, dzięki którym wiemy jak z wyrażeń prostszych układać wyrażenia rozbudowane (ze słów zdania, ze zdań pierwiastkowych zdania złożone...). Po wtóre: zasadniczego zbioru wyrazów wraz z jego wielowarstwową siatką znaczeniową. Te dwie dziedziny to gramatyka oraz leksyka wraz z semantyką (tak się je określa w terminologii lingwistycznej). Krótko mówiąc: ucząc się np. angielskiego musimy równocześnie nabywać praktycznej umiejętności posługiwania się prawidłami gramatyki i - co niemniej ważne – aktywnie poznawać bogate słownictwoangielszczyzny.
Dla potencjalnych nabywców tej książki mamy dwie wiadomości. Pierwsza brzmi: w głębokim błędzie są ci, którzy uważają, że istnieje jakaś cudowna metoda, przy pomocy której można bez żadnego starania i pracy osiągnąć jakiekolwiek sukcesy w posługiwaniu się językiem obcym. Druga jest optymistyczna: jeśli ktoś ma dobre chęci i potrafi poprzeć je rozsądnym wysiłkiem to powodzenie jest gwarantowane.
Zasób leksykalny danego języka można przedstawiać na wiele sposobów.
W praktyce dydaktycznej spotykamy się często z uniwersalnymi słownikami dwujęzycznymi.
Pozwalają one na łatwe znalezienie znaczenia obcojęzycznego wyrazu albo obcojęzycznego odpowiednika rodzimego wyrazu. Mnogość haseł w takich leksykonach uporządkowana jest wedle możliwie prostego kryterium pozwalającego jak najłatwiej uzyskać potrzebną informację. W językach o piśmie alfabetycznym takim kryterium będzie porządek abecadłowy a np. w języku chińskim (pismo ideograficzne) będzie to kształt znaku (ideogramu).
Wyrazy zawarte w niniejszym „Repetytorium leksykalnym” usystematyzowane są zgodnie z podstawowym celem tej publikacji, jakim jest pomoc w opanowywaniu fundamentalnych zrębów słownictwa angielskiego. Tematyczny podział zasobów leksykalnych każdej mowy jest zadaniem zawsze obarczonym pewną dozą konwencjonalności. Nie da się posegregować całego ludzkiego świata (przyrodniczego i kulturowego) wedle zamkniętego systemu kategorii znaczeniowych. Zawsze można zadawać pytanie dlaczego dana tematyka została wyróżniona, dlaczego umieszczona jest w tym a nie innym miejscu…
Autorka kierowała się przede wszystkim myślą, by znajomość słownictwa angielskiego u aktywnych czytelników niniejszej książki stawała się coraz lepsza. Służyć temu mają wchodzące w skład każdej jednostki tematycznej teksty zawierające reprezentatywne dla danej tematyki wyrazy, słowniczki angielsko-polskie, nie zbędne objaśnieniagramatyczne i stylistyczne oraz bogaty zestaw różnorakich ćwiczeń (m.in. diagramów i krzyżówek).
Uczmy się zatem słownictwa! Dzięki temu nasz angielski stanie się bogatszy.
Z życzeniami sukcesów
Autorka
Przeczytaj tekst o teorii Wielkiego Wybuchu. W razie wątpliwości, zajrzyj do zamieszczonych poniżej objaśniej trudniejszych słów związanych z tematem. Podobnie postępuj we wszystkich rozdziałach podręcznika.
A: Good afternoon, dear listeners. Today our guest is Scott Jackson, a professor of astronomy at Johns Hopkins University. Professor Jackson, we appreciate that you took the time to visit us today.
B: I am very happy to be here. Thank you.
A: Professor, could you explain, in layman's terms, what is the Big Bang theory?
B: The Big Bang theory is the theory which says that the universe started from a gigantic cosmic explosion about 10 to 20 billion years ago and ever since it's been expanding. Prior to the explosion there was nothing. Space, time, matter and energy came into existence during the first moment of time.
A: What does it mean that the universe is expanding?
B: It means that distant galaxies are travelling away from us. Their velocity is proportional to their distance, which means that those galaxies twice as far from the Milky Way move twice as fast.
A: Is the Solar System expanding as well?
B: No, it is not. The force of gravity keeps us "anchored". Gravity overcomes the Universe's expansion.
A: Why did the Big Bang happen?
B: Oh, it will always be a difficult question, no matter how hard the scientists work at it. But it doesn't mean that they should stop trying.
The Universe
– Wszechświat
asteroid – asteroida
astronaut – astronauta
big bang theory – teoria Wielkiego Wybuchu
black dwarf – czarny karzeł
black hole – czarna dziura
celestial body – ciało niebieskie
comet – kometa
conjunction – koniunkcja
constellation – konstelacja, gwiazdozbiór
eclipse – zaćmienie
full moon – pełnia (księżyca)
galaxy – galaktyka
gravitation – grawitacja
interstellar dust – pył międzygwiezdny
interplanetary – międzygwiezdny
light year – rok świetlny
planetary nebula – mgławica planetarna
pulsar – pulsar
quasar – kwazar
solar eclipse – zaćmienie słońca
solar system – Układ Słoneczny
star – gwiazda
star cluster – gromada gwiazd
starry – gwieździsty
supernova – (gwiazda) supernowa
the earth – Ziemia
lunar eclipse – zaćmienie księżyca
lunar orbit – orbita okołoksiężycowa
magellanic cloud – Obłok Magellana
magnetic field – pole magnetyczne
matter – materia
meteor – meteor
meteor shower – deszcz meteorów
meteorite – meteoryt
the Milky Way – Droga Mleczna
moon – kiężyc
nebula – mgławica
new moon – nów
nova – (gwiazda) nowa
orbit – orbita
outer space – przestrzeń kosmiczna
phases of the moon – fazy księżyca
planet – planeta
the moon – Księżyc
the sun – Słońce
total eclipse – całkowite zaćmienie
UFO (unidentified flying object) – niezidentyfikowany obiekt latający
to orbit the earth/the sun – okrążać Ziemię/Słońce
to rotate – obracać się
to roatate on one's axis – obracać się wokół własnej osi
Space exploration
– Podbój kosmosu
capsule – kapsuła
extraterrestrial object – obiekt pozaziemski
lift-off – start (np. statku kosmicznego)
lunar lander – lądownik księżycowy
manned spacecraft – załogowy statek kosmiczny
orbital flight – lot orbitalny
orbital launch – wejście na orbitę
orbital station – stacja orbitalna
space probe – sonda kosmiczna
space race – wyścig kosmiczny
space racket – rakieta kosmiczna
space shuttle – wahadłowiec
Space Shuttle program – program lotów wahadłowców
space station – stacja kosmiczna
space suit – skafander astronauty
space turism – turystyka kosmiczna
spacecraft/spaceship – statek kosmiczny
spaceflight – lot kosmiczny
spacewalk – spacer kosmiczny
telescope – teleskop
unmanned spacecraft – bezzałogowy statek kosmiczny
weightlessness – nieważkość
to launch into orbit – wprowadzić na orbitę
to take the first step on the moon – postawić pierwszy krok na księżycu
to go into orbit – wejść na orbitę
to walk in space – spacerować w przestrzeni
1. Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.
Klucz
celestial bodies space galaxies meteor spacewalk fool moon black hole eclipse
1. Observing a solar ______ can be dangerous, if you are not careful enough.
2. The ________ affects my sleeping patterns.
3. The Milky Way is one of countless ________ in the universe.
4. Asteroids, and comets are __________ smaller than planets.
5. I always make a wish when I see a ______ falling to earth.
6. The gravity of a _______ is so strong that nothing, even light, can escape its hold.
7. The astronaut left the capsule and took a __________.
8. Leonov was the first man to take a walk in _____.
2. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zakreślając literę a, b lub c.
Klucz
1. The earth revolves on its ______________ .
a) axe b) axis c) ax
2. Laika was the first animal ______________ into space.
a) launched b) lunged c) lunched
3. The universe is ______________ at an accelerating rate.
a) extending b) expending c) expanding
4. A lunar ______________ can be safely watched with the naked eye.
a) ellipse b) eclipse c) ellipsis
5. The moon is shining brightly in the ______________ night.
a) stirring b) starry c) staring
6. Yuri Gagarin was a Soviet ______________ who began the era of human spaceflight.
a) astronomer b) astrologer c) astronaut
3. Znajdź w diagramie 10 słów. Zostały one ukryte poziomo, pionowo, ukośnie (zarówno do przodu jak i wspak).
Klucz
4. Uzupełnij tekst słownictwem z ramki.
Klucz
artificial satellite space race unmanned manned probes landers launch lunar landing
The era of space exploration began in 1957 with the lift-off of the USSR's Sputnik 1, which became the first _____________________ (1) in space. The space exploration was driven by the _____________________ (2) between Russia and the USA. For roughly two decades these two world powers competed for scientific superiority and military strength through _____________________ (3) and _____________________ (4) spaceflights, space _____________________ (5) and _____________________ (6). The response to Sputnik came four months later with the ________ (7) of the USA's own Earth orbiter, Explorer 1. The space race continued with various space programs including the Apollo moon landing in 1961. While some believe that the _____________________ (8) was the end, or apex, of the Cold War, others think that the end came with the Apollo-Soyuz mission of 1975, the first spaceflight managed jointly by Russia and the USA.
A concept formulated by Anglo-Saxon biologists that treats the Earth as an organic whole, whose surface is shaped by living matter, enjoys a great popularity in contemporary natural history and among environmentalists. This concept is called the Gaia hypothesis after the Greek earth goddess. The hypothesis proposes that all living things have a regulatory effect on the geology of each planet on which they appear. The Gaia hypothesis is supported by a number of facts. It is, for instance, believed that extensive masses of organic sedimentary rocks, which have been deposited for millions of years on the ocean floors, affect the movement of continental plates and continental collision, which in turn results in such processes as catastrophic earthquakes, volcanic activity, creation of mountain ranges or formation of new continents, islands and peninsulas. The Great Barrier Reef which stretches for 2,600 kilometres along Australia's northeastern coast affects not only Australia and Oceania but also the southern hemisphere. The reef is composed of millions of tiny organisms, in particular of coral polyps that form its structure. Preserving the health of Mother Earth is one of the greatest responsibilities of man. The lack of respect that man has had for Gaia is shown through the damage done by industry, agriculture and fishery and may prove catastrophic and irreversible also for humanity itself.
Waters, water area
– Wody, akweny
brook – strumyk
canal – kanał
channel – kanał
delta – delta
estuary/firth – ujście
gulf – zatoka
lagoon – laguna
lake – jezioro
ocean – ocean
peninsula – zatoka
pond – staw
river – rzeka
sea – morze
stream – strumień
waterfall – wodospad
fresh water – woda świeża, woda słodka
inland waters – wody śródlądowe
running water – woda bieżąca
groundwater – woda gruntowa
standing water – woda stojąca
surface water – wody powierzchniowe
territorial/inland waters – wody terytorialne
Lay of the land, landscape forms
– Ukształtowanie terenu, formy krajobrazu
beach – plaża
cape – przylądek
cave – jaskinia
coast – wybrzeże
coastline – linia brzegowa
coral reef – rafa koralowa
crater – krater
crest/ridge – grań
desert – pustynia
marsh – moczary
mountain – góra
mountain ranges – łańcuchy górskie
plain – równina
pool/pond – staw
promontory – przylądek
range – łańcuch górski
river basin – dorzecze
escarpment – zbocze, skarpa
glacier – lodowiec
gorge – wąwóz
highland – wyżyna
hill – wzgórze
hillock – pagórek
sland/isle – wyspa
akeland – pojezierze
owland – nizina
rock – skała
sound – cieśnina
strait – cieśnina
stream/brook – strumień
summit – szczyt
valley – dolina
volcano – wulkan
Vegetation/Flora
– Roślinność
broad-leaved forest/deciduous
forest/leafy forest – las liściasty
coniferous forest – las iglasty
jungle – dżungla
forest/wood – las
grassland – łąki
moor – wrzosowisko
savanna – sawanna
steppe – step
woodland – las, teren porośnięty lasem
W wielu przypadkach stosowanie przedimków przed nazwami geograficznymi wymyka się wszelkim regułom, opiera się bowiem na kapryśnym zwyczaju językowym. Takie przypadki najlepiej jest opanować pamięciowo.
Przedimek określony
Przedimka określonego używamy przed:
1. nazwami państw, jeśli w ich skład wchodzi rzeczownik pospolity (np. republic, state,
kingdom) oraz jeśli występują w liczbie mnogiej: the People's Republic of China, the United Kingdom, the United States of America, the Philippines, the Bahamas, the Netherlands (nazwa oficjalna to The Kingdom of the Netherlands), the Dominican Republic, the Czech Republic, the West Indies, the Grand Duchy of Luxembourg, the Soviet Union, the Russian Federation, the Kingdom of Thailand. Do wyjątków zalicza się: the Argentine (choć także Argentina). W przypadku niektórych państw spotyka się dwie formy: z i bez przedimka: (the) Sudan, (the) Lebanon, (the) Ukraine, (the) Gambia, (the) Congo
Przedimki stawiamy również, gdy mówimy o państwie w konkretnej epoce czy okresie czasu, np. the Poland of the 18th century.
2. nazwami niektórych krain geograficznych, regionów, stanów: the Far East, the Middle East, the South, the West, the South of France, the Highlands, the Midlands, the Lowlands, the Kaszuby region, the Ruhr
3. nazwami wysp, które zawierają of np.: the Isle of Wight, the Island of Soay, oraz które mają nazwy w liczbie mnogiej, np.: the Aegean Islands, the Virgin Islands, the British Isles, the Queen Elizabeth Islands, the Faroe Islands, the Canary Islands, The Solomon Islands, the Phoenix Islands, the Cook Islands
4. nazwami kanałów: the Suez Canal, the Kiel Canal, the Burgundy Canal, the Panama Canal
5. nazwami oceanów, mórz, rzek: the Pacific Ocean, the Atlantic, the Indian Ocean, the Thames, the Yangtze, the Ganges, the White Nile, the Mississippi, the Amazon, the Danube, the Elbe, the Mediterranean, the Dead Sea, the Black Sea, the Arabian Sea, the Barrents Sea
6. nazwami delt: the Nile Delta, the Mekong Delta, the Ganges Delta, the Danube Delta, the Mississippi River Delta, the Pearl River Delta
7. nazwami pojezierzy: the Great Lakes, the Lake District, the Mazurian Lakes
8. nazwami pustyń: the Sahara, the Kalahari Desert, the Namib Desert, the Gobi, the Taklamakan, the Ordos Desert, the Karakum Desert
9. nazwami łańcuchów i masywów górskich: the Alps, the Andes, the Himalayas, the Rocky
Mountains/the Rockies, the Tatra mountains, the Sierra Nevada
10. nazwami lasów: the Vienna Woods, the West Mau Forest, the Dumbrava Forest, the Bielany Woods. Przedimek określony zazwyczaj pomijamy przed nazwami lasów leżących na terenie Wysp Brytyjskich, np.: Abernethy Forest, Sherwood Forest, Friston Forest. Wyjątek stanowią nazwy lasów, w nazwach których występuje of, np.: the forest of Arden, oraz których nazwy pochodzą od przymiotnika, np.: the New Forest
11. nazwami zatok: the Persian Gulf, the Gulf of Oman, the Arabian Gulf, the Gulf of Suez, the Gulf of Mexico, the Gulf of Saint-Tropez, the Gulf of Guinea
12. nazwami półwyspów: the Jutland Peninsula, the Kamchatka Peninsula, the Iberian Peninsula, the Italian Peninsula, the Izu Peninsula, the Yamal Peninsula, the HookPeninsula, the Alaska Peninsula
13. nazwami wybrzeży: the Ivory Coast, the East Coast, the Costa Brava
14. nazwami ujść, np.: the Pentland Firth
15. nazwami cieśnin, np.: the Bering Strait, the Strait of Magellan, the Strait of Sicily, the Straits of Tiran, the Strait of Belle Isle
16. nazwami wąwozów, np.: the Avon Gorge, the Verdon Gorge, the Ironbridge Gorge, the Red River Gorge
17. nazwami lodowców, np.: the Hispar Glacier, the Khiang Glacier
18. terminami z dziedziny geografii, kóre mają charakter indywidualny, np.: the Equator, the North, the South Pole, the Tropic of Capricon, the Arctic Circle
Przedimek zerowy
Przedimka nie używamy przed:
1. nazwami kontynentów, np.: Europe, Asia, North America, South America, Antarctica (choć także the Antartic), Australia
Uwaga!
Przedimek stosujemy, jeśli w nazwie występuje słowo continent: np. the American continent, the continent of Europe
2. nazwami państw, które nie zawierają słów: republic, state, kingdom, np.: Poland, Russia, France, Japan, Ireland, Denmark, Sweden, Belgium, Japan
3. nazwami niektórych krain geograficznych, regionów, stanów, np.: Kent, Yorkshire, Kentucky, Normandy
4. nazwami miast, np.: London, Warsaw, Paris. Wyjatek stanowią The Hague i The City of The Dalles/The Dalles (w USA). W Australi Alice Springs potocznie nazywane jest The Alice. Innym wyjątkiem jest The Groyne (dzisiaj stosuje się nazwę Corunna, bardziej zgodą z hiszpańską La Coruña).
Uwaga!
Chociaż zazwyczaj nazwy miast nie wymagają użycia przedimków, to stawiamy je, gdy mówimy o mieście w konkretnej epoce czy okresie czasu, np. the Warsaw of 1939, the pre-war London
5. nazwami jezior, np.: Lake Victoria, Lake Titicaca, Lake Erie, Lake Baikal, Lake Huron, Lake Michigan, Lake Mamry, Lake Wigry
6. nazwami wysp: Easter Island, Wolin, Ibiza, Majorca, Capri, Sicily, Elba, Kotlin, Bornholm, Gotland z wyjątkiem tych nazw, które zawierają of (np. the Isle of Wight) lub są w liczbie mnogiej (np. the New Hebrides)
7. nazwami przylądków: Cape Farewell, Cape Horn, Cape Egmont, Cape Wrath, Cape Agulhas, Cape Juby. Wyjątkiem są przylądki, których nazwy zawierają of (np. the Cape of Good Hope)
8. nazwami szczytów górskich, np.: Mount Everest, Aconcagua, Mont Blanc, Mount Fuji, K2, Ben Nevis, Snowdon, Giewont, Kilimanjaro. Wyjątkiem są niemieckie nazwy szczytów, np. the Matterhorn, The Jungfrau, the Eiger oraz niektóre nazwy francuskie, np.: the Dru, the Dent Blanche. Przedimek stosuje się również przez nazwami szczytów występujących w liczbie mnogiej, np. the Czerwone Wierchy
9. nazwami wzgórz występujących w liczbie pojedynczej, np.: Bunker Hill, Kremlin Hill, Nob Hill. Przedimek stosuje się przed nazwami w liczbie mnogiej, np. the Chocolate Hills, the Pentland Hills
10.. nazwami cieśnin, np.: Barra Sound, Monach Sound
1. Uwzględniając kontekst, uzupełnij brakujące słowa.
Klucz
1. A _____ is an area which receives very little precipitation less than 250 mm a year.
2. I used to collect shells on the _____ when I was a child.
3. The children swam in the _____ all morning.
4. The climbers will attempt to climb the _____ in April.
5. They spent the holidays in a charming farm house on the _____ of Cornwall.
6. Although Denmark is a Scandinavian country, it doesn't lie on the Scandinavian _____.
7. The Nile, stretching for 6,695 kilometres, is the longest _____ in the world.
8. Sherwood _____ is known for being home to Robin Hood and his band.
9. Coffee is grown between the _____ of Cancer and the _____ of Capricorn.
10.. The ducks were floating across the _____, looking for things to eat.
2. Znajdź w diagramie 10 słów związanych z ukształtowaniem terenu. Zostały one ukryte poziomo, pionowo, ukośnie (zarówno do przodu jak i wspak).
Klucz
3. Wstaw przed nazwami geograficznymi przedimek określony bądź zerowy.
Klucz
1._____ Nile is one of the longest rivers on Earth.
2. Bulgaria borders _____ Black Sea.
3._____ Himalayas are the youngest mountains in the world.
4. They sailed to _____ Canary Islands on a small boat.
5._____ Costa Brava is one of my favourite holiday destinations.
6. My grandfather usually walks his dogs in _____ Bielany Woods.
7._____ Mont Blanc is the highest summit in _____ Alps.
8. We took a relaxing boat ride down _____ Thames.
9. Nicholas visited his relatives who live in Irkutsk close to _____ Lake Baikal.
10. The adventurer set out on a week-long camel trek through _____ Sahara.
Climate is defined as the weather averaged over a longer period of time in a place. For example, Poland has a continental climate. It means that summers are cool (but not cold) and rainy or hot and dry, and winters are quite cold.
Weather is the condition of the atmosphere over a short period of time, such as hours or days. It means that one day the weather is too hot, and the next it is too cold.
The climate system is influenced by multiple interactions between the atmosphere, oceans, ice and the biosphere.
The atmosphere is a mixture of gases that surround the earth. It is made up primarily of nitrogen and hydrogen and it protects the earth from the sun's radiation.
Oceans cover roughly 70% of the earth's surface. They affect the earth's climate by absorbing solar radiation, stored as heat. As they move, ocean currents distribute solar radiation around the globe.
Ice covers about 3% of the earth's surface. When it melts, the ice absorbs heat energy and keeps the surface cooler.
The biosphere is the part of the earth where all living organisms – micro-organisms, animals, plants – exist. Plants convert carbon dioxide (CO2) to oxygen during the process of photosynthesis. Reduction of CO2 contributes to the stabilisation of the climate system.
Climate, weather
– Klimat, pogoda
blizzard – zamieć, zadymka śnieżna
boiling (hot) – upalnie
breeze – wietrzyk, bryza
chilly – zimny
cloud – chmura
cloud-burst – oberwanie chmury
cloudless – bezchmurny
cloudy – pochmurny, zachmurzony
cold – zimny
cool – chłodny
downpour – ulewa
drizzle – mżawka
drizzly – dżdżysty
drought – susza
dry – suchy
flood – powódź
lightning – piorun
mist – mgła, mgiełka
misty – mglisty
overcast – pochmurny, zachmurzony
precipitation – opady atmosferyczne
puddle – kałuża
rain – deszcz
rainbow – tęcza
rainfall – opady deszczu
raindrop – kropla deszczu
rainy – deszczowy
scorcher – bardzo gorący, skwarny dzień
scorching (hot) – upalny
shower – przelotny deszcz
showery – deszczowy
sleet – deszcz ze śniegiem
snow – śnieg
snowdrift – zaspa
snowfall – opady śniegu
fog – mgła
foggy – mglisty
freezing – lodowaty
frost – mróz
hail – grad
hail stone – kula gradu
gale – wichura
heat – upał
heat wave – fala upałów
hoar frost – szron
hot – gorący
humid – wilgotny
humidity – wilgotność
hurricane – huragan
ice – lód
icey – lodowaty
snowflake – płatek śniegu
snowstorm – burza śnieżna
snowy – śnieżny
storm – burza, sztorm
stormy – burzowy
sultry – parny, duszny
sun – słońce
sunny – słoneczny
sweltering – upalny, skwarny
thunder – grzmot
thundery – burzowy
thundercloud – chmura burzowa
thunderstorm – burza z piorunami
tornado – tornado
warm – ciepło
weather – pogoda
wind – wiatr
windy – wietrznie
Useful expressions
– Użyteczne wyrażenia
a 5-day forecast for … – pięciodniowa prognoza pogody dla …
above/below average temperatures – powyżej/poniżej przeciętnych temperatur
it is freezing (cold) – jest mroźno
it is hailing – pada grad
it is raining cats and dogs – leje jak z cebra
it is raining/drizzling/pouring – pada/mży/leje jak z cebra
it is snowing – pada śnieg
it is sweltering – praży
it is thundering – grzmi
sunny with cloudy periods– słonecznie znymi okresami pochmur
the sun is shining – świeci słońce
the wind is blowing – wieje wiatr
to bucket down –lać
to clear up –przejaśniać się
to freeze –marznąć
to melt –topnieć
to thaw –topnieć
What's the weather like? –Jaka jest pogoda?
1. Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.
Klucz
heat wave storm clouds boiling blizzard icy scorcher fogs snowdrifts hailing sleet blowing frost melted freezing
1. It was _____ hot so we went to the beach.
2. School was closed on Monday due to the _____.
3. I don't like driving when it is foggy. Most accidents are caused by thick _____.
4. The day I was trudging through _____, I got frostbite on my feet.
5. It was _____ so hard that we decided to stop under the bridge till it stopped.
6. Be careful. The roads are slippery from snow and _____.
7. The wind was _____ strongly and I couldn't keep my balance.
8. It is very important for the elderly to stay cool during a _____.
9. The sky is overcast and the sun is not likely to peek through the _____ any time soon.
10. It was a real _____. The temperature hit 36C.
11. A severe _____ has ripped off roofs and cut electricity to most houses in the village.
12. People usually spread salt on _____driveways and sidewalks.
13._____ was glistening on trees.
14. My fingers were all numb. It was _____ cold.
15. The snow has _____ and the water level has increased by 15 cm.
2. Na podstawie mapki pogodowej uzupełnij zdania 1-5.
Klucz
1. The south of England will be _____ and quite _____ (4°c) throughout the whole day.
2. South-east Britain will be _____ with just a few peeks of _____.
3. It will be _____ in the north of Scotland with a low temperature of -2°C.
4. Farther to the south, it will be warmer (3°c), but heavy _____ is expected. Drivers should take extra care on the roads.
5. In Ireland it will be ___ with occasional sun, but a lot of ___ throughout the day.
3. Wybierz prawidłową odpowiedź.
Klucz
a) Fog
1. a white or grey mass that floats in the sky
2. a cloud close to the land which makes it difficult to see things
3. a thin mass of tiny drops of water in the air
b) Hail
1. small balls of ice that fall from the sky
2. drops of water that fall from the clouds
3. balls of snow that children throw at each other
c) Sleet
1. a small piece of snow that falls from the sky
2. soft bits of ice that fall from the sky
3. half-frozen rain that falls from the clouds
d) Blizzard
1. a snowstorm with strong winds
2. bad weather with strong winds and heavy rain
3. a very violent wind
e) Drizzle
1. a sudden heavy rain
2. light rain
3. a lot of rain in a short time
f) Breeze
1. a gentle wind
2. a strong wind
3. a violent wind
4. Znajdź słowo, które nie pasuje do pozostałych.
Klucz
1. rain downpour shower drought
2. lightning frost thunder rain
3. cloud snowflake raindrop hail stone
4. blizzard snowdrift mist snowstorm
A: Why do we talk about animal rights?
B: The answer is simple: animal rights are meant to ensure that animals do not suffer from unnecessary pain. Everyone should see animals as sentient beings and contribute to the improvement of their welfare. Our behaviour should be based on the principle that each and every animal has the right to live and be free.
A: How can we improve animal welfare?
B: Animals shouldn't be used in painful experiments, kept in cramped conditions, or tortured for vivisection. They shouldn't have their furs worn as outer garments, shouldn't be hunted for a trophy or used as entertainment.
A: Other animals hunt for their prey, so what's wrong with humans hunting for animals?
B: Animals hunt to feed themselves and their brood, never for fun. When they have enough, they stop and when they are hungry they hunt again. Most people hunt for sport or just to put more food into their freezers. Eating animals is not necessary for our health. We can easily meet all nutritional needs from a wellplanned vegetarian diet.
A: What's wrong with animal testing? It is carried out to benefit humanity.
B: There are other non-animal research methods that are humane, more accurate and less expensive than animal experiments. There is widespread agreement between the scientists that non-animal testing is the future direction of medical research.
Animals and animal issues
– Zwierząta i kwestie z nimi związane
animal abuse – znęcanie się nad zwierzętami
animal rights – prawa zwierząt
animal shelter – schronisko dla zwierząt
animal testing/animal research – testowanie na zwierzętach
animal walfare – dobrostan zwierząt
biota – biocenoza
dolphinarium – delfinarium
endangered species protection – ochrona zagrożonych gatunków
endangered wildlife – zagrożone dzikie zwierzęta
marine park – oceanarium/park morski
natural habitat – naturalne środowisko
nature/wildlife reserve/animal sanctuary – rezerwat przyrody
public aquarium – akwarium (np. w zoo) przeznaczone do zwiedzania
species – gatunki
trophy-hunting – myślistwo jako rozrywka
vivisection – wiwisekcja
zoological garden/zoological park/zoo – ogród zoologiczny/zoo
Types of animals
– Rodzaje zwierząt
arachnids – pajęczaki (spiders, scorpions, ticks, mites, harvestman)
bipeds – zwierzęta dwunożne (humans, gorillas)
carnivores – mięsożerne (lions, tigers, cats, wolves, coyotes, cheetahs)
diurnal animals – zwierzęta prowadzące dzienny tryb życia (squirrels, rabbits)
herbivores – roślinożerne (deer, horses, mice, elk, rabbits)
invertebrates – bezkręgowce (worms, insects)
marsupials – torbacze (kangaroos, koalas, opossums, wallabies)
monotremes – stekowce (platypus, echidna)
nocturnal animals – zwierzęta prowadzące nocny tryb życia (owls, bats, badgers, hamsters, hedgehogs, kiwis, skunks)
omnivores – wszystkożerne (bears, pigs, dogs, foxes, monkeys)
pinnipeds – płetwonogie (seals, walruses, sea lions)
quadrupeds – czworonogi (cows, horses, dogs, cats)
rodents – gryzonie (mouse, squirrels, rats, beavers, nutrias, hamsters, guinea pigs)
vertebrates – kręgowce (reptiles, amphibians, birds, mammals, snails, frogs)
Odgłosy zwierząt
– Sounds of animals
Bees buzz, they go bzzz – pszczoły brzęczą
Birds chirp and sing, they go tweet tweet – ptaki ćwierkają i śpiewają
Cats mew, they go meow – koty miałuczą
Chicks cheep, they go cheep – pisklęta piszczą
Cows low, they go moo – krowy ryczą
Crows caw – kruki kraczą
Cuckoos cuckoo, they go cuckoo – kukułki kukają
Dogs bark, growl, they go bow wow/arf/woof – psy szczekają, warczą
Donkeys bray, they go hee-haw – osły ryczą
Doves coo – gołębie gruchają
Ducks quack, they go quack quack – kaczki kwaczą
Elephants trumpet – słonie ryczą/trąbią
Frogs croak, they go croak – żaby rechoczą
Geese honk – gęsi gęgają
Hens cackle/cluck – kury gdaczą
Horses neigh/whinney – konie rżą
Hyenas laugh – hieny chichoczą
Lions roar – lwy ryczą
Mice squeak, they go ee ee – myszy piszczą
Owls hoot, they go tu-whit/tu-whoo – sowy pohukują
Pigs grunt, they go oink oink – świnie chrząkają/kwiczą
Roosters crow, they go cock-a-doodle-doo – koguty pieją
Snakes hiss – węże syczą
Sheep and goats bleat, they go baaah – owce i kozy beczą
Turkeys gobble, they go gobble gobble – indyki gulgoczą
Wolves howl – wilki wyją
1. Rozwiąż krzyżówkę.
Klucz
ACROSS
2. Animals with four pairs of legs such as spiders.
5. Animals that eat plants only.
8. Animals that have no spines.
9. Animals that have two legs.
10.. Animals that eat both plants and meat.
11. Animals that have four legs.
DOWN
1. Animals with sharp teeth, such as rats.
3. Animals that eat meat only.
4. Animals that have spines.
6. Animals that carry their young in a pouch on their stomach.
7. Animals that use flippers for movement on land and in the water.
2. O jakim zwierzęciu jest mowa?
Klucz
1. These animals are raised especially for their milk. In India they are subject to religious ceremonies.
2. These animals are known for their characteristic black and white stripes.
3. They are the tallest of all animals. They have long necks, which they use to reach food.
4. They are the largest of all animals. They have big ears and trunks.
5. They are invertebrate animals with eight legs. They possess venom.
6. They are aquatic birds, but they cannot fly. They are black and white.
7. They are the fastest of all animals. They are members of the cat family.
8. They are predatory invertebrate animals. They produce silk to form webs to catch their prey.
9. They are the closest living relatives to humans. They are capable of creating and using tools, and of reasoned thought.
10.. They are large aquatic reptiles. They wait for their prey to come closer, then rush out to attack. They are hunted for their skins, which are made into handbags or shoes.
3. Uzupełnij tekst wyrazami z ramki.
Klucz
hippopotamus natural habitat gorillas zoological gardens pony species animals elephant endangered wildlife wildlife reserve
________(1) are survival centres for ________(2). Well-managed zoos can educate – they provide people with close contact encounters with ________(3) in a way that they would not otherwise experience. It is very different seeing animals alive than seeing them in books or TV nature shows – I rode a _________(4) in a zoo once when I was a child, and it was in a zoo that I first saw a rhinoceros. Moreover, zoos raise public awareness about biodiversity and they promote scientific research. However, some of them seem to me to be exploitative. They pay lip service to protecting endangered ________(5) but they disregard the needs of the animals in their care. I have seen too many animals living in very cramped enclosures where they suffer from more than neglect. It is depressing to see an ________(6) walking on concrete, the ________(7) (apes) kept in small cages, or a ________(8) swimming in a tiny little pool. Animals that are supposed to roam over hundreds of kilometres just cannot be satisfied in a pen. Although I loved zoos when I was a child, I love seeking animals out in nature now. I've just returned from a ________(9) where I saw a variety of species in their ________(10) displaying their natural behaviours. Zoos would be ideal places to care for animals if they could afford to care for them properly. If they provided more humane conditions for animals, instead of wasting money on the visitor centers, more species would be saved.
4. Jakie odgłosy wyddają zwierzęta? Przyporządkuj pozycje z kolumny A do wyrażeń z pozycji B.
Klucz
A B A B
1. lion a) barks 7. cat g) chirps
2. wolf b) cackles 8. bee h) hoots
3. horse c) quacks 9. hyena i) squeaks
4. duck d) neighs 10. mouse j) laughs
5. dog e) roars 11. bird k) mews
6. hen f) howls 12. owl l) buzzes
Nowhere else, be it a jungle, savannah or tundra, can we see such a wide variety of plants displayed as in botanical gardens. Botanical gardens house many native and exotic species of plants from around the world. The plants are grouped into several thematic areas according to their botanical family, the country of origin or economic use. The thematic areas usually include Rose Garden, Water Garden, Japanese Garden, Palm Garden, and Subtropical and Jungle Garden. The leading role of botanical gardens is scientific research, conservation of rare and threatened species, and education to increase the knowledge of plant diversity. To reduce the possibility of endangered species becoming extinct, botanical gardens are propagating them to plant back into the wild.
The first botanical gardens were set up in ancient times in order to conduct broad studies of plants, especially herbs. Most of the medieval botanical gardens were largely herb gardens that contained plants used for medicinal purposes (e.g. sage, camomile and rosemary) and for flavouring food (e.g. thyme, parsley, dill, fennel and marjoram). One of the oldest botanical gardens was the one established by the Greeks in Alexandria, which gathered plants from the whole Mediterranean region. Contemporary botanical gardens are not only centres for botanical research and education but also oases of silence and tranquility with several-hectar of horticultural display. Tender and exotic plants are cultivated in glasshouses (or greenhouses) and palm houses which create conditions similar to tropical regions such as temperature, humidity and light.
At present there are about two thousand institutions worldwide that can be considered botanical gardens. Through their efforts and care an estimated 10 thousand species of plants have been saved from extinction.
Flowers and ornamental plants
– Kwiaty i rośliny ozdobne
aster – aster
begonia – begonia
bluebell – dzwonek
cactus – kaktus
carnation – goździk
chaber – chaber
chrysanthemum – chryzantema
crocus – krokus
daffodil – żonkil
dahlia – dalia
daisy – stokrotka
forget-me-not – niezapominajka
freesia – frezja
gardenia – gardenia
gerbera – gerbera
hollyhock – malwa
hyacinth – hiacynt
iris – irys
lily – lilia
lily of the valley – konwalia
marigold – nagietek
narcissus – narcyz
orchid – orchidea
pansy – bratek
poppy – mak
primrose – pierwiosnek
rose – róża
snapdragon – lwia paszcza
snowdrop – przebiśnieg
tulip – tulipan
violet – fiołek
Trees
– Drzewa
alder – olsza
ash – jesion
beech – buk
birch – brzoza
cedar – cedr
chestnut tree – kasztan
cypress – cyprys
elm – wiąz
fir – jodła
larch – modrzew
lime – lipa
maple – klon
oak – dąb
pine – sosna
poplar – topola
rowan – jarzębina
stone pine – limba
spruce – świerk
willow – wierzba
yew – cis
Bushes/Shrubs
– Krzewy
aspberry bush – malina
bramble – jeżyna
broom – żarnowiec
currant – porzeczka
dogwood – dereń
elderberry – czarny bez
forsythia – forsycja
gooseberry bush – agrest
grapevine – winorośl
hawthorn – głóg
hazel – leszczczyna
heather – wrzos
ivy – bluszcz
jasmine – jaśmin
lavender – lawenda
lilac – bez
oleander – oleander
rosemary – rozmaryn
Other plants
– Inne rośliny
barley – jęczmień
broad bean – bób
buckwheat – gryka
camomile – rumianek
clover – koniczyna
fern – paproć
grass – trawa
maize – kukurydza
millet – proso
mistletoe – jemioła
oats – owies
rape/oilseed rape – rzepak
rice – ryż
rye – żyto
sunflower – słonecznik
thistle – oset
weed – chwast
wheat – pszenica
Useful expressions
– Użyteczne wyrażenia
to be in full bloom/blossom – kwitnąć
to be in leaf – pokryty liśćmi
to come into bloom – zakwitać
to come into leaf – puszczać liście
to cultivate – uprawiać
to mow – kosić
to pick flowers – zbierać kwiaty
to plant – sadzić
to pollinate – zapylać
to propagate – rozmnażać (o roślinach)
to scarify – spulchniać
to cut down – ścinać
to fertilise – nawozić
to fructify/fruit – owocować
to graft – szczepić
to grow – rosnąć
to sow – siać
to tend – pielęgnować
to transplant – przesadzać
to trim/prune – przycinać, przystrzygać
to water – nawadniać, podlewać
to weed – pielić
1. Umieść poniższe słowa zgodnie z ich znaczeniem w odpowiednich kolumnach tabelki.
Klucz
ash, barley, fern, grass, clover, birch, hazel, weed, broom, ivy, tulip, hyacinth, lilac, heather, oak, daffodil, freesia, rowan, carnation
2. Rozwiąż krzyżówkę.
Klucz
ACROSS
3. To remove unwanted plants from the garden.
4. To loosen the soil with a pointed tool.
7. To put a plant into the ground to grow.
8. To move a plant from one place to another.
9. To put seeds in or on the ground.
11.. To join a part of a plant or tree into another plant or tree.
13.. To cut off branches from a tree or shrub.
14.. To produce a new plant from a parent stock.
DOWN
1. To spread natural or chemical substances on the soil to make plants grow better.
2. To give a plant or flower pollen so that it can produce seeds.
5. To bear fruit, become fruitful.
6. To grow and tend a plant.
10.. To pour water on plants or the ground.
12.. To cut grass.
3. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zakreślając literę a, b lub c.
Klucz
1. The heather is in _____ in August.
a) full bloom b) leaf c) plant
2. Cows help to _____ the soil with their manure.
a) pollinate b) propagate c) fertilise
3. The workers _____ the tree because it was a danger to public safety.
a) cultivated b) cut down c) tended
4. He was busy all day in the garden. He _____ the grass and _____ the bushes.
a) mowed, pruned b) weeded, pruned c) mowed, pollinated
5. Kate _____ the plants from seeds and cuttings.
a) pruned b) propagated c) planted
6. Tom _____ the cactus into a bigger pot.
a) sowed b) planted c) transplanted
7. Bees _____ more plant species than any other insect.
a) fertilise b) fructify c) pollinate
8. Could you _____ my flowers while I am on holiday?
a) weed b) water c) mow
9. _____ the seeds in a pot and keep it in the light.
a) Sow b) Plant c) Trim
10.. If you want to keep out unwanted vegetation, you should _____ your garden regularly.
a) water b) weed c) fertilise
1.1. The Universe – Wszechświat
1.
Powrót
1.
eclipse
2. fool moon
3. galaxies
4. celestial bodies
5. meteor
6. black hole
7. spacewalk
8. space
2. 1. b; 2. a; 3. c; 4. b; 5. b; 6. c
Powrót
3.
Powrót
asteroid
planet
pulsar
nebula
meteor
spacewalk
constellation
galaxy
capsule
weightlessness
4.
Powrót
1. artificial satellite
2. space race
3. unmanned
4. manned
5. probes
6. landers
7. launch
8. lunar landing
1.2 Planet Earth – Planeta Ziemia
1.
Powrót
1. desert
2. beach
3. lake
4. mount
5. coast
6. Peninsula
7. river
8. Forest
9. Tropic, Tropic
10. pond
2.
Powrót
slope
gorge
mountain
sound
escarpment
valley
plain
hill
crest
3.
Powrót
1. The
2. the
3. The
4. the
5. The
6. the
7. -, the
8. the
9. –
10. the
1.3 Climate and weather – Klimat i pogoda
1.
Powrót
1. boiling
2. blizzard
3. fogs
4. snowdrifts
5. hailing
6. sleet
7. blowing
8. heat wave
9. clouds
10. scorcher
11. storm
12. icy
13. Frost
14. freezing
15. melted
2.
Powrót
1. sunny, warm
2. cloudy, sunshine
3. snowing
4. rain
5. dry, cloud
3.
Powrót
a) 2
b) 1
c) 3
e) 2
d) 1
f) 1
4.
Powrót
1. drought
2. frost
3. cloud
4. mist
1.4 Animals – Zwierzęta
1.
Powrót
ACROSS – 2. arachnids; 5. herbivores; 8. invertebrates; 9. bipeds; 10. omnivores; 11. quadrupeds
DOWN – 1. rodents; 3. carnivores; 4. vertebrates; 6. marsupials; 7. pinnipeds
2.
Powrót
1. cows; 2. zebras; 3. giraffe ; 4. elephants; 5. scorpions; 6. penguins; 7. cheetahs; 8. spiders; 9. chimpanzees; 10. crocodiles
3.
Powrót
1. Zoological gardens
2. endangered wildlife
3. animals
4. pony
5. species
6. elephant
7. gorillas
8. hippopotamus
9. wildlife reserve
10. natural habitat
4.
Powrót
1. lion roars
2. wolf howls
3. horse neighs
4. duck quacks
5. dog barks
6. hen cackles
7. cat mews
8. bee buzzes
9. hyena laughs
10. mouse squeaks
11. bird chips
12. owl hoots
1.5 Plants – Rośliny
1.
Powrót
trees
ash, oak, birch, rowan
bushes
broom, ivy, hazel, lilac, heather
flowers
daffodil, tulip, freesia, hyacinth, carnation
other plants
barley, fern, grass, clover, weed
2.
Powrót
ACROSS – 3. weed; 4. scarify; 7. plant; 8. transplant; 9. sow; 11. graft; 13. prune; 14. propagate
DOWN – 1. fertilise; 2. pollinate; 5. fructify; 6. cultivate; 10. water; 12. mow
3. 1. a; 2. c; 3. b; 4. a; 5. b; 6. c; 7. c; 8. b; 9. a; 10. b
Powrót