Łukasz Podlejski
Akademia Wiedzy
JAK NAPISAĆ I
SPRZEDAĆ SWOJEGO
PIERWSZEGO E-BOOKA
Kompletny poradnik
od A do Z
Akademia Wiedzy Łukasz Podlejski
Jak napisać i sprzedać
swojego pierwszego e-booka
Kompletny poradnik od A do Z
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wszelkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli
1
Spis treści
Wstęp................................................................................................. 4
Rozdział I. Planowanie strategii przygotowania Twojego
pierwszego e-booka.......................................................................... 5
Własny e-book. Czy warto? Jaki cel takiego produktu?.............. 6
E-book w wersji płatnej i bezpłatnej......................................... 10
Ustal formę zwracania się do czytelników................................ 12
Big Idea – bardzo ważna kwestia............................................... 12
Badanie rynku. O tym bezwzględnie powinieneś pamiętać...... 14
Najlepsze kategorie do napisania e-booka................................ 16
Rozdział II. Tworzenie Twojego pierwszego e-booka..................... 19
Struktura e-booka..................................................................... 20
Okładka..................................................................................... 20
Karty tytułowe........................................................................... 26
Spis treści.................................................................................. 29
Wstęp e-booka.......................................................................... 30
Tytuł e-booka............................................................................ 31
Treść e-booka............................................................................ 33
Zakończenie............................................................................... 40
Bibliografia................................................................................ 40
Alternatywne metody napisania e-booka................................. 41
Rozdział III. Wydanie, dystrybucja oraz marketing Twojego
pierwszego e-booka........................................................................ 43
Edycja i korekta tekstu.............................................................. 44
Skład e-booka............................................................................ 46
Wydanie i dystrybucja e-booka................................................. 47
Kanały sprzedaży e-booka......................................................... 49
Wydanie e-booka, a kwestie prawne........................................ 52
ISBN........................................................................................... 54
Landing Page............................................................................. 56
Oferta sprzedażowa. O czym należy pamiętać?........................ 57
2
Wykorzystaj siłę mediów społecznościowych........................... 59
Możliwości współpracy............................................................. 61
Dobór odpowiedniej ceny e-booka........................................... 62
Zadbaj o zadowolenie pozakupowe klienta.............................. 63
Zakończenie..................................................................................... 65
3
Wstęp
Witaj. Chciałbym Cię serdecznie powitać, a zarazem podziękować
za zakup mojego e-booka, z którego treści już niebawem dowiesz się
jak przygotować podobny tego typu produkt, a także jak go
sprzedać, aby na nim zarobić.
W
dzisiejszych czasach
zdominowanych przez internet przygotowanie produktu cyfrowego i
odpowiednie jego stargetowanie jest rzeczą relatywnie prostą,
niemniej, aby zacząć to robić dobrze jest zaczerpnąć wiedzy od
kogoś, kto osiągnął już na tym polu sukces.
W treści tego e-booka znajdziesz szczegółową wiedzę, począwszy
od znalezienia pomysłu na jego stworzenie, poprzez napisanie jego
rozdziałów oraz skuteczną sprzedaż. Po gruntownym zapoznaniu się
z zawartymi w nim informacjami nie będziesz miał problemu z
przygotowaniem swojego pierwszego produktu cyfrowego, jakim
jest e-book, a także jego sprzedażą.
E-book, którego właśnie zakupiłeś, składa się z trzech rozdziałów.
W pierwszym z nich omówiona została strategia przygotowania
pierwszego produktu cyfrowego. W drugim rozdziale przedstawiony
jest szczegółowy opis tworzenia e-booka od jego okładki, aż po
zakończenie. Z kolei trzeci rozdział zawiera informacje dotyczące
jego wydania oraz sprzedaży. Zapoznaj się proszę dokładnie z
wszystkim informacjami zawartymi w tych trzech rozdziałach. Po ich
przyswojeniu będziesz mógł już z powodzeniem przystąpić do
tworzenia swojego pierwszego e-booka.
Nie przedłużając więc dłużej, zapraszam Cię do rozpoczęcia nauki
tworzenia i sprzedaży Twojego pierwszego e-booka.
4
Rozdział I. Planowanie
strategii przygotowania
Twojego pierwszego e-booka
5
Własny e-book. Czy warto? Jaki cel takiego
produktu?
Drogi czytelniku. Zanim rozpoczniesz zdobywanie wiedzy zawartej
w tym e-booku, dzięki której będziesz mógł już samodzielnie
stworzyć i sprzedać swój pierwszy produkt cyfrowy, powinieneś
wiedzieć, jakie są główne zalety związane z takowym zajęciem oraz
jaki ma być jego cel. Wiedz, że własny e-book napisany w sposób
merytoryczny i rzeczowy, a także odpowiednio wypromowany może
stanowić świetny sposób na rozpoczęcie przygody z biznesem
online. Sprzyja temu rokrocznie wzrastająca ogólnoświatowa i
ogólnopolska tendencja społeczna do zakupów tego rodzaju
produktów cyfrowych.
Momentem, który wywindował mocno w górę sprzedaż e-boo-
ków na całym świecie, był oczywiście okres pandemii covid-19, który
rozpoczął się wiosną 2020 roku. W czasie gdy na świecie zostały
pozamykane tradycyjne sklepy, księgarnie itp. duża część
społeczeństwa przeniosła się z robieniem zakupów do internetu i
tam właśnie zaczęła pozyskiwać na masową skalę produkty cyfrowe.
Liderem sprzedaży tego typu produktów na rynku światowym
pozostają po dzień dzisiejszy Stany Zjednoczony, niemniej wiele
wskazuje na to, że już za kilka lat mogą one zostać wyprzedzone
przez bardzo dynamicznie rozwijający się rynek książek
elektronicznych w Chinach. Na chwilę obecną rynek e-booków na
całym świecie rozwija się w skali około niecałych 10% rocznie i nic
nie wskazuje na to, aby proces ten w najbliższym czasie mógł zostać
zatrzymany czy choćby spowolniony.
Pandemia covid-19 miała również kolosalny wpływ na sprzedaż e-
booków także w Polsce. Szacuje się, że w roku 2019, a więc jeszcze
przed covidem, sprzedaż e-booków w naszym kraju stanowił jedynie
10% całego rynku książek. Było to relatywnie niewiele. Jednak wraz z
nastaniem pandemii rynek e-booków
w
Polsce kilkukrotnie
powiększył się. Na chwilę obecną jego tendencja cały czas jest wzro-
6
stowa i nie ma jakichkolwiek podstaw, by sądzić, że w najbliższych
latach może zostać ona zahamowana. E-booki to przyszłość książek i
właśnie w tym kierunku zmierzają wszelkie ogólnoświatowe i
ogólnopolskie trendy.
Napisanie i sprzedaż własnego e-booka wiąże się z wieloma
pozytywnymi aspektami. Poniżej znajdują się wyszczególnione tylko
te najważniejsze:
Możliwość pracy zdalnej – Twój pierwszy e-book to tak
naprawdę szansa dla Ciebie na możliwość życia na własnych
zasadach i pracy z dowolnego miejsca na ziemi. Jedyne czego
potrzebujesz, aby zarabiać na swoim elektronicznym produkcie
to dostęp do internetu i laptop, smartfon lub komputer. Kiedy
sprzedajesz e-booki, nie jest wówczas istotne, gdzie mieszkasz.
Czy jest to Polska, Stany Zjednoczone czy też Australia. Zajmując
się sprzedażą tego typu produktów cyfrowych wszystkim
zarządzasz z panelu swojego komputera i nic oprócz tego
urządzenia, dostępu do internetu oraz nabytej wiedzy nie jest Ci
potrzebne.
Nieduże koszty związane z tworzeniem i sprzedażą – to kolejny
bardzo istotny aspekt. Dzięki poradnikowi, którego właśnie
czytasz, nabędziesz wiedzę, dzięki której swojego pierwszego e-
booka napiszesz w darmowym edytorze tekstu. Przygotujesz go
także w programie w pełni wolnym od jakichkolwiek opłat. W
przypadku tego rodzaju produktu cyfrowego nie będziesz
potrzebował także usługi drukowania i tym samym będziesz
wolny od kosztów związanych z tym procesem. E-booka
przygotujesz tylko raz
w
odpowiednim formacie
i
tak
przygotowany produkt będziesz mógł udostępnić swoim
klientom. Sprzedaż e-booków to biznes o bardzo niskim,
niemalże zerowym progu kosztów.
Skalowalność oraz zysk ze sprzedaży – jeżeli twój pierwszy e-
book zostanie napisany w odpowiedni, merytoryczny sposób i
jeśli treść w nim zawarta da jasne i klarowne odpowiedzi na
poszukiwane przez ewentualnych kupujących pytania, to możesz
7
być pewien, że przy odpowiednim marketingu bardzo szybko
osiągnie on wysoką sprzedaż, którą w łatwy sposób będziesz
mógł dalej skalować. W przypadku sprzedaży online tego typu
produktów nie ma tak zwanego sufitu, nie ma fizycznych
ograniczeń, jak również kosztów związanych z produkcją
masową. Zysk z tak skalowanego biznesu z pewnością także
będzie dla Ciebie wielce zadowalający.
Kolejnym zasadniczym pytaniem, jakie powinieneś sobie zadać,
zanim rozpoczniesz tworzenie e-booka, jest określenie celu jego
powstania. Cele stworzenia takiego produktu mogą być różne. Na
rynku istnieje wiele rodzajów e-booków adresowanych do różnych
grup ludzi i o różnym przeznaczeniu. Wyróżnić można tu np.:
E-book jako Twój główny produkt sprzedażowy
–
przygotowanie takiego produktu cyfrowego powinno się wiązać
z dużą wiedzą ekspercką, jaką porusza treść danego e-booka.
Zawarta w nim treść musi zawierać wysoką jakość merytoryczną
i całościowo wyczerpywać zagadnienia, które porusza dany e-
book. Powinieneś być ekspertem w danej dziedzinie, w której
piszesz e-booka. Unikaj tworzenia tego typu produktów nie
znając się na danym temacie, lub znając się tylko w sposób
dostateczny, gdyż jest to działanie niemoralne. W przypadku
takiego postępowania z czasem Twoi klienci wyczują, że nie
jesteś ekspertem w dziedzinie, w której piszesz e-booka.
E-book jako skuteczne narzędzie do zdobywania nowych
adresów e-mail – taki produkt cyfrowy to świetny sposób na
zwiększenie swojej bazy mailingowej. W zamian za zapisanie się
na Twój newsletter klienci otrzymają tworzoną przez Ciebie
wiedzę w formie e-booka. Taki e-book nie musi być bardzo długi
i obszernie wyczerpujący zagadnienie, które porusza. Niemniej
powinien on
w
sposób prosty
i
czytelny przekazać
potencjalnemu klientowi wystarczającą i zadowalającą wartość,
aby on zechciał zapisać się do Twojego newslettera, a tym
samym zwiększyć Twoją bazę mailingową.
8
E-book jako dowód społeczny Twojej eksperckiej pozycji –
każdy, kto interesuje się biznesem, wie, że ugruntowanie swojej
pozycji na rynku jako eksperta w danej dziedzinie to tak
naprawdę jeden z podstawowych kluczy do odniesienia sukcesu.
Jeżeli nawet teraz nie czujesz się ekspertem w danej dziedzinie,
to jeżeli Twój pierwszy e-book zostanie przygotowany przez
Ciebie w sposób ekspercki, rzetelny i dobrze udokumentowany,
a jego treści będą aktualne i wiarygodne, to Twoja ekspercka
pozycja na rynku wywinduje do góry. Zostaniesz postrzegany
jako ekspert w danej dziedzinie. Jeden dobrze napisany i
sprzedany z sukcesem e-book sprawi, że w oczach wielu staniesz
się ekspertem.
• E-book jako forma zachęcająca potencjalnego klienta do
potencjalnych zakupów – Twój pierwszy e-book może też być
świetnym produktem marketingowym służącym do promocji
Twoich innych produktów. Budowa zaufania i zainteresowania
czytelników takim e-bookiem może skłonić część z nich do
skorzystania z innych płatnych oferowanych przez Ciebie
produktów takich jak np. internetowe kursy, szkolenia itp. Taki
e-book stanowiący formę zachęcenia do skorzystania
z
wymienionych usług może być jak najbardziej darmowy. Nie
musi być bardzo rozbudowany i powinien w swej treści
przekazywać informacje jednoznacznie kojarzone z dziedziną
związaną z kursem bądź szkoleniem, do którego ma on
prowadzić. Może to być np. jeden z rozdziałów danego kursu.
Czy wiesz, co jest najważniejszą motywacją do tego, że ludzie
kupują e-booki? Chcą oni dzięki wiedzy w nich zawartej szybko
rozwiązać swój problem. Wielu ludzi zastanawiając się nad
pomysłem stworzenia swojego pierwszego e-booka często stara się
odnaleźć jakąś mało popularną niszę, na której zakładają, że zdołają
dobrze zarobić. Niestety jest to raczej błędne rozumowanie. Kiedy
zastanawiasz się nad pomysłem stworzenia swojego pierwszego e-
booka, skup się na tym, aby jego treść, jego główny temat
skierowany był do jak najszerszej grupy docelowej.
9
E-book w wersji płatnej i bezpłatnej
Każdy z nas chce zarabiać pieniądze, by godnie żyć. Jest to rzecz
oczywista i naturalną koleją rzeczy wydaje się, że bardzo dobrym
rozwiązaniem jest płatny e-book. Jednak musisz wiedzieć, że
stworzenie darmowego e-booka w gruncie rzeczy także może
przynieść Ci spore korzyści. Poniżej przedstawione są dwa warianty
tworzenia e-booków w formie płatnej oraz bezpłatnej. Warto, abyś
zapoznał się z nimi i wiedział, czym się one charakteryzują i jakie
korzyści niesie za sobą udostępnianie e-booków
prezentowanych poniżej formach.
w
obu
E-book udostępniany w formie darmowej – stosowanie tej