24,90 zł
NIEZWYKŁE 1000 LAT HISTORII JEDNEGO Z NAJWIĘKSZYCH IMPERIÓW NA ŚWIECIE. Cesarstwo Bizantyńskie było jednym z najdłużej trwających imperiów w historii świata, istniało dziewięć stuleci i leżało na trzech kontynentach. Jego początkiem była wschodnia połowa późnego Cesarstwa Rzymskiego, a stolicą Konstantynopol – olśniewające miasto, leżące na granicy Europy i Azji.Krótka, ale wszechstronna historia Johna Haldona śledzi burzliwe losy tej historycznej zagadki, „straconego imperium”, które przez tysiąc lat opierało się potędze islamu i które zachowało i przekazało nam literackie i językowe dziedzictwo starożytnej Grecji i Rzymu, a części wschodniej Europy – chrześcijaństwo w formie prawosławia. Autor opowiada o dziejach ciągłych podbojów jego ziem, ich odwojowywania oraz ostatecznego i całkowitego zniszczenia państwa przez Turków osmańskich w 1453 roku.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 370
Słowo wstępne
Wiele osób, zarówno przyjaciół i kolegów bizantynologów, jak i ludzi zajmujących się innymi dziedzinami, przyczyniło się w taki lub inny sposób do powstania niniejszego krótkiego wprowadzenia do historii Bizancjum. Najważniejsi, być może, byli uczniowie, zwłaszcza studenci, których miałem przyjemność uczyć przez ostatnie dwadzieścia lat, jako że ta książka zamierzona była głównie dla nich oraz dla szerszej publiczności, poszukującej czegoś więcej niż zwyczajnej romansowej historii politycznej czy albumów sztuki i architektury bizantyńskiej – czyli dla tych, którzy potrzebują jakiegoś wprowadzenia do dziejów średniowiecznego Wschodniego Cesarstwa Rzymskiego. Pragnę wszystkim im tu podziękować, zwłaszcza Jamesowi Morrisowi i Rosemary Morris, którzy byli uprzejmi przeczytać pierwszą wersję maszynopisu i zechcieli podzielić się ze mną uwagami krytycznymi i komentarzami. Jeżeli nie uwzględniłem w książce wszystkich ich sugestii i ulepszeń, to na swoje usprawiedliwienie mam tylko brak czasu i ograniczenia objętościowe nałożone przez Wydawcę. Szczególny dług wdzięczności mam wobec Antony’ego Bryera, który pierwszy otworzył mi oczy na Bizancjum i nauczył zadawać właściwe pytania. Był zawsze pomocny i chętnie dzielił się swą wiedzą o Bizancjum nie tylko ze specjalistami. Niech więc niniejsza praca będzie wyrazem uznania dla takiej postawy i podziękowaniem za jego osobisty wkład do nauki.
John Haldon
Birmingham, marzec 2000 r.
Uwagi w sprawie imion, nazw i transliteracji
Wszystkie książki traktujące o Bizancjum rozpoczynają się od uwag na temat oddawania alfabetem łacińskim greckich wyrazów, z tego prostego powodu, że używa się kilku różnych systemów. Zdecydowałem się na stosowanie najprostszego: greckie terminy będą transkrybowane najprościej jak można, czyli bez stosowania znaków diakrytycznych dla oznaczania akcentów i długich samogłosek (zatem bez ē i ō dla liter eta i omega) czy różnego fonetycznie oddawania pewnych liter (zatem beta to będzie zawsze „b”, nie zaś „w”, zgodnie z wymową tej litery w najczęstszych kontekstach). [Imiona i nazwy greckie w niniejszym polskim wydaniu będą pisane zgodnie z Encyklopedią kultury bizantyńskiej pod red. O. Jurewicza (Warszawa 2002) oraz Zasadami polszczenia imion i nazw greckich zawartymi w Wielkim słowniku ortograficznym PWN z zasadami pisowni i interpunkcji (Warszawa 2003, s. 105-107) z nielicznymi wyjątkami, na przykład „Nikea” (nie „Nicea”), „Nikefor” (nie „Nicefor”).]1
1 Tekst w nawiasach kwadratowych, o ile nie występuje w wyraźnych cytatach, pochodzi od tłumacza; może być uzupełnieniem, sprostowaniem lub komentarzem do tekstu oryginału, bardzo rzadko – tak jak w tym przypadku – może zastąpić tekst oryginalny.
Greka była językiem kultury i językiem państwowym w Bizancjum od mniej więcej końca VI w., jednak i greka, i łacina były używane wcześniej.Cesarstwo obejmowało w różnych okresach obszary, na których to łacina była głównym lub jedynym językiem – na przykład w pewnych częściach Italii, na północno-zachodnich Bałkanach czy w środkowej i zachodniej części Afryki Północnej. Latynizacja imion i nazw greckich w okresie średniowiecza wygląda dziwacznie, tak samo grecyzacja wcześniejszych imion i nazw łacińskich wydaje się nierozsądna i myląca. Musiałem więc nieuchronnie pójść na arbitralny kompromis. Terminy techniczne oraz imiona i nazwy będę zatem podawał zwykle w formie łacińskiej dla okresu przed rokiem 600, a w formie greckiej po tym okresie. Nie da się wprawdzie tego zrobić bez wielu sprzeczności, ale i tak jest to wyjście najlepsze. [Wszędzie tam, gdzie dla powyższych terminów oraz imion i nazw własnych istnieją nowe lub tradycyjne polskie odpowiedniki, to oczywiście będą one stosowane, na przykład tem, temy, a nie thema, themata.]
Wprowadzenie
Nazwa „Bizancjum” jest wygodną konwencją, wypracowaną przez francuskich uczonych w XVII wieku dla określenia Cesarstwa Rzymskiego na Wschodzie istniejącego po V wieku po Chrystusie. Faktycznie Bizancjum [gr. Byzantion, łac. Byzantium] to starożytne miasto będące początkowo kolonią Megarejczyków z Attyki [raczej z Megaris, krainy między Attyką a Koryntem], któremu nową nazwę Konstantynopol („miasto Konstantyna”) nadał pierwszy chrześcijański cesarz świata rzymskiego. Uczynił to miasto swą stolicą, ustanawiając tym samym nowy strategiczny ośrodek skupienia ogromnego imperium rzymskiego i zarazem odcinając się od polityki minionych stuleci. W połowie V wieku w zachodnich częściach Cesarstwa Rzymskiego toczyły się już procesy transformacji, których wytworem były powstające królestwa barbarzyńskie – Franków, Wizygotów, Ostrogotów i Burgundów, gdy tymczasem w częściach wschodnich takie zmiany w zasadzie nie zachodziły. Kiedy dokładnie zaczyna się „okres bizantyński” i kiedy kończy się „okres późnorzymski”? To sprawa sporna. Niektórzy chcieliby określać „bizantyńskimi” wschodnie części Cesarstwa Rzymskiego od czasów Konstantyna I, czyli powiedzmy, od lat dwudziestych i trzydziestych IV wieku; inni tak nazywają Cesarstwo Wschodnie od drugiej połowy V lub od VI wieku, a już najpóźniej od czasów panowania Justyniana I (527-565). W obu przypadkach termin „bizantyński” zasadnie odnosi się do okresu następującego po epoce późnorzymskiej i używany jest do określenia historii polityki, społeczeństwa i kultury średniowiecznego Wschodniego Cesarstwa Rzymskiego aż do jego upadku za sprawą Turków osmańskich w XV wieku.
Bizantyńczycy faktycznie nazywali siebie Rzymianami – Romaioi – i jeżeli używali słów „Bizancjum” czy „bizantyński”, to w odniesieniu do stołecznego miasta swego Cesarstwa: Konstantynopola, starożytnego Bizancjum (co miało w świadomości wykształconych konstantynopolitańczyków dać wyraz ciągłości ich kultury z kulturą antyczną). Charakterystyczne, że była to kultura chrześcijańska, jej ideologia polityczna wywodziła się z chrześcijańskiego Cesarstwa Rzymskiego Konstantyna Wielkiego, zaś język państwowy i elita społeczna były greckie. Jeszcze ważniejsze z punktu widzenia kulturowej samoidentyfikacji było to, że wykształcone elity bizantyńskie od końca VIII wieku swoje korzenie umieszczały w świecie późnorzymskim i że za własne uważały klasyczne dziedzictwo w wykształceniu i literaturze – w odpowiedniej chrześcijańskiej postaci, naturalnie. Ta tożsamość kulturowa służyła elitom do podkreślania swej odrębności w stosunku do obcokrajowców, barbarzyńców i innych obcych, ale i wewnątrz własnego społeczeństwa wobec na pół wykształconych czy w ogóle nie umiejących czytać i pisać mas ludzi zamieszkujących miasta i obszary rolnicze.
Społeczeństwo bizantyńskie było społeczeństwem kontrastów: ogromna masa rolników, może nawet 90 procent całej ludności przez większość jego dziejów, i kilka większych ośrodków miejskich. Konstantynopol – „król wszelkich miast”, drugi Rzym – był ośrodkiem największym i najbogatszym. Jako siedziba cesarzy, skupiał elitę naukową i kulturalną. Ponadto imperium bizantyńskie posiadało skomplikowany system fiskalny, dzięki któremu utrzymywano armię lądową, flotę wojenną i administrację urzędniczą potrafiącą zachować zasadnicze formy państwa późnoantycznego aż do późnego średniowiecza. Bizancjum to także kołyska i bastion prawosławia; od IX wieku stało się ośrodkiem daleko sięgającej wspólnoty kultury chrześcijańskiej i wzorcem politycznym do naśladowania dla ludów ziem rozciągających się od Bałkanów po księstwa ruskie. Cesarstwo funkcjonowało jako złożony system polityczno-religijny, w którym cesarz był autokratycznym władcą o autorytecie pochodzącym bezpośrednio od Boga z zadaniem utrzymania porządku i harmonii na ziemi na wzór królestwa niebieskiego. W konsekwencji tego ceremoniały i rytuały były fundamentalnymi elementami nie tylko bizantyńskiego światopoglądu, ale także życia dworskiego będącego wzorcem dla reszty społeczeństwa i dla świata barbarzyńskiego. Cesarzy mianował Bóg, ale mogli być odrzuceni, a uzurpator, jeżeli mu się powiodło – tak argumentowano – musiał mieć boskie poparcie (choćby ludzie nie byli w stanie pojąć od razu logiki boskiego wyboru!), w przeciwnym wypadku nie odniósłby sukcesu. Gdy Bóg wybierał złego władcę i, na tej samej zasadzie, gdy wydarzały się nieszczęścia i katastrofy wszelkiego rodzaju, łącznie z klęskami na polu walki czy atakami wrogów, tłumaczono to zwykle jako oznaki niezadowolenia Boga. Pewna opowieść z VII wieku mówi o igumenie [przeorze] pewnego monasteru w pobliżu Konstantynopola, któremu przyśniło się, że może rozmawiać z Bogiem. Zadał mu pytanie, czy wszyscy władcy i tyrani są z boskiego wyboru. Kiedy usłyszał odpowiedź twierdzącą, spytał „Dlaczego zatem, Panie, zesłałeś tego nikczemnego Fokasa by rządził Rzymianami?” – „Bo nikogo gorszego nie znalazłem” – padła odpowiedź.
Zarazy, trzęsienia ziemi, komety, wojny i inne podobne zjawiska były przeto częścią stosunków miedzy tym, co ludzkie, a tym, co boskie, i należało je odpowiednio traktować. Katastrofy i nieszczęścia polityczne postrzegano najczęściej jako ostrzeżenia skierowane do wybranego narodu – chrześcijańskich Rzymian – że zszedł ze słusznej drogi i powinien na nią powrócić. Zazwyczaj zatem poszukiwano konkretnego powodu tragedii albo kozła ofiarnego. Taka logika leżała u podstaw wielu inicjatyw cesarskich, nawet jeżeli w grę wchodziły długotrwałe skutki społeczne i polityczne. Taki sposób myślenia służył także podtrzymywaniu ortodoksji („poprawnej wiary”, czyli poprawnej interpretacji Pisma Świętego i pism Ojców Kościoła), przeto wiele kościelno-politycznych konfliktów w świecie bizantyńskim, a czasem nawet między Kościołem bizantyńskim czy cesarzem a papiestwem, wynikało z tego, czy konkretne posunięcie polityczne cesarza zostało uznane [i przez kogo] za „ortodoksyjne”, czy nie.
Okres trwania Bizancjum jest bardzo długi, nic więc dziwnego, że z czasem zaszły znaczne zmiany w organizacji państwa oraz jego wartościach społecznych i kulturowych. I chociaż wiele pozostało rzeczy niezmiennych i kontynuowanych, całkowicie uzasadniających używanie tej samej nazwy do całej formacji społecznej i politycznej – jest również prawdą, że pod pewnymi względami państwo i społeczeństwo z XV wieku mają mało wspólnego z państwem i społeczeństwem z VI wieku. Szczególnie jeśli chodzi o stosunki społeczne i ekonomiczne oraz o słownik terminów je opisujących, a może jeszcze bardziej w odniesieniu do wielu kluczowych dla państwa instytucji. Historyk William Lecky pisał w 1869 roku:
O tym imperium bizantyńskim historia wydała już powszechnie akceptowany werdykt, że stanowi ono, bez żadnego wyjątku, najdogłębniej podłą i nikczemną formę, jaką cywilizacja kiedykolwiek przybrała. Nie było dotąd żadnej innej trwałej cywilizacji tak absolutnie pozbawionej wszelkich form i elementów wielkości ani o której można by z taką stanowczością powiedzieć – „marna”... Historia Cesarstwa jest monotonną opowieścią o intrygach kapłanów, eunuchów i kobiet, o otruciach, spiskach, jednostajnej niewdzięczności2.
2 W. E. H. Lecky, A History of European Morals from Augustus to Charlemagne, Londyn 1869, t. 2, s. 13f.
Obraz ten, tak dokładnie odzwierciedlający moralność i przesądy z połowy okresu wiktoriańskiego, jest zadziwiająco odporny na krytykę. Obecny jest nadal w pewnych popularnych wyobrażeniach o świecie bizantyńskim, będących mieszaniną wiktoriańskiego moralizowania z przesądami krzyżowców, i w używaniu przymiotnika „bizantyński” w sensie pejoratywnym. Także niektórzy współcześni pisarze – w większości nie będący profesjonalnymi historykami – świadomie lub nieświadomie przenoszą te uprzedzenia do świata nauki, jeżeli nie w zakresie „zepsucia” bizantyńskiego dworu, to w kategoriach romantycznego, „orientalnego” obrazu Bizancjum, co jedynie przyczynia się do dalszego zaciemniania prawdziwej natury bizantyńskiego społeczeństwa i cywilizacji. Ze świadectw zawartych w źródłach pisanych i w śladach materialnych wiemy dziś, że dwór bizantyński nie był bardziej zepsuty, przekupny i przeżarty spiskami niż jakikolwiek inny średniowieczny dwór królewski na Zachodzie i Wschodzie. Trzeba było długiego czasu, aby pokazać bezzasadność takiego podejścia. Historycy wychowani w zachodnioeuropejskiej tradycji byli głównie ofiarami tej nacjonalistycznej i europocentrycznej propagandy, jaka zaczęła pojawiać się w XVII i XVIII wieku, w kontekście rozwijających się narodowościowych i racjonalistycznych postaw tej epoki. Kulturę Europy Północnej i Zachodniej uznano za charakteryzującą się integralnością, poczuciem honoru i prostolinijnością, które to cechy utracił zepsuty „orientalny” świat Bizancjum (i islamu).
Wschodnie Cesarstwo Rzymskie, jak każdy inny system polityczny, przez cały czas swego istnienia walczyło o utrzymanie terytorialnej integralności. Największy problem stwarzało położenie geograficzne, ponieważ Bizancjum było otoczone przez potencjalnych lub faktycznych wrogów: na wschodzie – do lat dwudziestych VII wieku perskie imperium Sasanidów, a później kalifaty islamskie i w końcu Turcy seldżuccy i osmańscy; na północy – różne grupy migrujących Słowian (VI-VII wiek) obok innych ludów wędrujących, jak Awarowie, Bułgarzy, Chazarowie, Węgrzy (Madziarzy) i Pieczyngowie; w Italii i na zachodnich wybrzeżach Półwyspu Bałkańskiego Longobardowie i Frankowie, później zarówno Saraceni (z Afryki Północnej i Hiszpanii), jak i Normanowie (od końca X do połowy XII wieku). Wreszcie, od XII wieku, potężne na morzach włoskie republiki miejskie, rywalizujące o jak największy wpływ na cesarzy bizantyńskich i ich terytoria. Zbyt ambitne (chociaż czasami w fazie początkowej udane) plany odzyskania dawnych ziem Cesarstwa oraz ograniczony i stosunkowo mało elastyczny system finansowy państwa były zasadniczymi strukturalnymi przeszkodami w historii imperium. Od XI wieku gospodarkę Cesarstwa stopniowo prześcigały szybko rozwijające się gospodarki państw Europy Zachodniej i Półwyspu Apenińskiego. Zdobycie i splądrowanie Konstantynopola przez czwartą krucjatę w 1204 roku oraz powstanie na terytorium Bizancjum najróżniejszych łacińskich księstw oraz łacińskiego „cesarstwa” – kadłubka dawnego państwa bizantyńskiego – oznaczało koniec Bizancjum jako poważnej siły na arenie międzynarodowej. Mimo odbudowy Cesarstwa w Konstantynopolu w roku 1261, powstanie państw bałkańskich, takich jak Cesarstwo Serbskie w XIV wieku, oraz państwa Turków osmańskich najpierw w Anatolii, a później na Bałkanach, nie pozwoliło Bizancjum odzyskać statusu potęgi w tym regionie. W czasie gdy zostało ostatecznie wchłonięte przez państwo osmańskie, „Cesarstwo” składało się zaledwie z Konstantynopola, kilku wysp na Morzu Egejskim oraz części południowego Peloponezu3.
3 Ta uwaga może odnosić się do XIV wieku, natomiast w połowie XV wieku upadające Cesarstwo posiadało niemal cały Peloponez, a więc i północną część i prawie całe południe Peloponezu (poza dwiema koloniami weneckimi) (przyp. wyd.).
Dzieje Bizancjum nie są jedynie historią jego politycznych losów. Ewolucja społeczeństwa bizantyńskiego, przemiany w życiu gospodarczym, stosunki między ośrodkami miejskimi a rolniczym zapleczem, stale zmieniający się aparat maszynerii administracyjnej i podatkowej państwa, natura i rozwój bizantyńskiego (rzymskiego) prawa, wzrost władzy Kościoła i klasztorów, w kategoriach zarówno ekonomicznych, jak i ideologicznych, rozwój form i stylów w sztukach plastycznych, literaturze, architekturze, rozwój nauki – są to wszystko jedynie elementy składające się na skomplikowaną całość opisywaną terminem „Bizancjum”. Do jej zrozumienia niniejszy krótki przegląd ma być wprowadzeniem. Interpretacje powinny jednak opierać się na opisie, na następnych stronicach spróbuję więc dostarczyć niezbędnych informacji czytelnikowi mało zorientowanemu w temacie, tak aby sam mógł je połączyć w obraz przedstawiający bieg i kształt bizantyńskiej historii, ale też od razu będę proponował jej wyjaśnienie. Stosunki społeczne w Bizancjum, podobnie jak w przypadku innych średniowiecznych społeczności – oparte na pokrewieństwie, osobistym bogactwie i władzy, kontrolowaniu zasobów naturalnych i wytworzonych przez człowieka, dostępie do władzy politycznej i innych form prawomocnego autorytetu – mogą być analizowane i rozważane w drodze skrupulatnego i starannego badania odpowiednich źródeł. W dalszej części pracy będę się starał odmistyfikować świat Bizancjum i jednocześnie wyjaśnić jego wyjątkowość.
Istnieje wiele publikacji, które można potraktować jako wprowadzenie do świata bizantyńskiego. Dwie z nich są stosunkowo łatwo dostępne: świetna praca Cyrila Mango pt. Byzantium: the empire of New Rome [wyd. pol. pt. Historia Bizancjum. Narody i cywilizacje, w przekładzie Małgorzaty Dąbrowskiej, Gdańsk 2004] oraz Aleksandra Każdana (Alexander Kazhdan) i Gilesa Constable’a pt. People and power in Byzantium. An introduction to modern Byzantine Studies [Naród i władza. Wprowadzenie do nowoczesnej bizantynologii]. [...] Niniejszy niewielki tom w swej treści i podejściu do kulturowego i pojęciowego uniwersum świata Bizancjum nie rości sobie pretensji do konkurowania z powyższymi studiami, ale chce być w stosunku do nich komplementarny jako wprowadzenie do tej złożonej społecznej i kulturowej formacji. Historycy Bizancjum poświęcili już wiele tomów jego sztuce i literaturze, dziejom jego Kościoła i ortodoksyjnemu (prawosławnemu) chrześcijaństwu, a także jego ewolucji kulturowej w ogóle. Są to kwestie, które zostaną zaledwie dotknięte w tej książce. Nie ma ona bowiem na celu przedstawienia kompletnej historii świata Bizancjum i jego złożonej kultury. Zresztą byłoby to przedsięwzięciem, i w tym współcześni historycy na ogół są zgodni, zbyt wielkim jak na możliwości jednego człowieka, przynajmniej tego, który chciałby zrobić to poprawnie. Dlatego starałem się przedstawić, w sposób możliwie najzwięźlejszy, te aspekty Bizancjum, które jak sądzę, będą pomocne osobom pragnącym zrozumieć – i wiedzieć więcej o tym – jak funkcjonowało państwo bizantyńskie, jakie były jego korzenie, jak się ono aktywnie formowało, jakie było społeczeństwo tworzące to państwo.
Mając powyższe na uwadze, dołączyłem [w apendyksie 3] do każdego rozdziału wykaz literatury do dalszej lektury, pomyślany jako pewien punkt wyjścia, z którego czytelnik może śledzić poszczególne kwestie bardziej szczegółowo, gdzie może znaleźć więcej informacji na temat źródeł do historii Bizancjum.
Konkluzja
Bizancjum nieustannie przyciągało uwagę wszystkich ludzi naZachodzie interesujących się historią nietylko dlatego, żeleżało naskrzyżowaniu dróg Wschodu iZachodu ibyło pomostem między kulturami, które rozwijały się wbardzo odmiennych kierunkach. Stało się też symbolem utraconego romantycznego świata średniowiecznego chrześcijaństwa, którego kulturalne znaczenie było zarazem „orientalne” i„okcydentalne”. Dla wielu późniejszych obserwatorów było bastionem chrześcijaństwa przeciwko islamowi. Uchodziło także zaźródło bardzo ważnych politycznie informacji oTurkach i ichosmańskim imperium, które zagrażało Europie wXVII iXVIII wieku. Wdziedzinie literatury iwiedzy, atakże polityki, todobizantyńskich autorów i ichtekstów sięgnęli uczeni iprzywódcy renesansowi, gdy chcieli się czegoś dowiedzieć otym groźnym ipotężnym wyzwaniu dla świata chrześcijańskiego. Później podobnie zwracano uwagę napisarzy bizantyńskich wkontekście rozbudzonej irosnącej samoświadomości narodowej, gdy poszukiwano przedrenesansowych iśredniowiecznych antecedencji nawłasnych ziemiach – zwłaszcza wItalii, gdzie wXVI-XVII wieku „odkrywano” naprzykład znaczenie pism Prokopiusza zCezarei iAgatiasza Scholastyka. Ijakkolwiek przeniesienie dziedzictwa klasycznego wczasy Odrodzenia iOświecenia naZachodzie dokonywało się zapośrednictwem ikultury bizantyńskiej, ikultury islamskiej, to nieulega wątpliwości, żeogromną rolę odegrały wtym kolekcje bizantyńskich manuskryptów iksiąg, zmieniające właścicieli, darowywane, kupowane isprzedawane. Dzięki temu wiele tekstów się zachowało; były wydawane iodkrywane dla dalszych badań, wpływając bezpośrednio narozwój itreść nowożytnej humanistyki ifilologii klasycznej.
Ponadto, cowarto specjalnie podkreślić, dzięki złożonemu procesowi doboru tekstów imotywów toklasyczne dziedzictwo zostało przepracowane izaczęło pośrednio wpływać nakulturowy kapitał iprogram moralny elit rządzących wwielkich imperialnych potęgach, szczególnie wWielkiej Brytanii, wwieku XVIII, atakże później, dopoczątków XX stulecia. Faktycznie tonadal odgrywa bardzo ważną rolę. Mimo toBizancjum wciąż nosi nasobie negatywny stygmat, opinię organizmu politycznego, którym kierowały skomplikowane intrygi imachinacje, korupcja isłabość – cechy te odzwierciedlają nietylko racjonalistyczne poglądy Oświecenia, aletakże rasowe ikulturowe przesądy krzyżowców. Opinie natemat Bizantyńczyków, których rycerze wypraw krzyżowych uważali zabogatych izniewieściałych, chytrych iperfidnych, były zwierciadlanym odbiciem przesądów iignorancji samych Bizantyńczyków natemat Zachodu. Mam nadzieję, żewniniejszym tomie pokazałem, iż ani romantyczne zauroczenie, ani karykaturalna krytyka niepomagają wzrozumieniu tego dynamicznego społeczeństwa średniowiecznego ijego kultury, ajedynie drobiazgowa analiza występujących wnim nurtów może wyjaśnić późniejszy bieg wydarzeń naziemiach stanowiących swego czasu imperium Wschodniego Rzymu, przede wszystkim Bałkanów, atakże wpewnym zakresie kulturowe antecedencje iambicje nowożytnego państwa greckiego.
Rzekomo statyczna natura bizantyńskiej kultury ispołeczeństwa, którą toopinię rozpowszechniała większość popularyzacyjnych prac historycznych natemat Cesarstwa Bizantyńskiego jeszcze doniedawna, jest– okazuje się – poważnym nieporozumieniem. Błąd był częściowo wynikiem tego, żeBizantyńczycy wbardzo skuteczny sposób przedstawiali swoją cywilizację zewnętrznemu światu poprzez literaturę isztukę, aprzede wszystkim przez rytuał iceremoniał, obserwowane przez współczesnych iprzekazywane przez źródła pisane. Ichintencją było wywołanie wrażenia społeczeństwa statycznego, harmonijnego iuładzonego, wktórym zasadą jesthierarchia iporządek przez Boga ustanowione iktóre jestzdecydowanym przeciwieństwem chaotycznego inieuporządkowanego świata zewnętrznego – świata barbarzyńców iobcych (oba te określenia znaczyły tosamo dla wielu Bizantyńczyków nawet jeszcze pod koniec istnienia Cesarstwa). Jednakże pod tąpowierzchnią stabilności iuporządkowania mamy doczynienia zespołeczeństwem żywym, stale się zmieniającym irozwijającym, oróżnych obliczach, które przyciągało uwagę izainteresowanie obserwatorów. Wieśniacy, biurokraci, arystokraci, kupcy, księża, mnisi iżołnierze – wszyscy odcisnęli swoje ślady wtakiej czyinnej formie imożemy widzieć ibadać ichdziałania itożsamość zarówno wpisanych dokumentach historycznych, jak i wświadectwach archeologicznych ikultury materialnej, wkonstrukcji fortec idróg, alei wdrobnych przedmiotach sztuki irzemiosła – tkaninach, ceramice iartykułach zmetalu. Toztego szerokiego zbioru danych iświadectw możemy odtworzyć żywy świat bizantyński, wprawdzie częściowo i wsposób niedoskonały, aledający wyobrażenie ożywotności izłożoności tej średniowiecznej kultury, która przez swą administrację państwową idzięki strukturom ideologicznym isymbolicznym przede wszystkim była niezbędnym ogniwem łączącym nas zrzymskim dziedzictwem.
Bizancjum najlepiej traktować jako wartość samą wsobie, niejako prekursora czegokolwiek ani jako sukcesora czegoś większego – imperium rzymskiego. Złożony iskuteczny aparat administracyjny Bizancjum, jego armia, skomplikowany idynamiczny system ideologiczny, świat myśli iuniwersum symboliczne, przez które Cesarstwo samo siebie rozumiało iprzez które przedstawiało się innym, można właściwie ocenić tylko jako części żywej irozwijającej się całości społecznej ikulturowej. Tylko wten sposób można nakreślić jego wpływ nakolejne pokolenia i nafizyczną przestrzeń, którą niegdyś zajmowało i naktórej się odcisnęło.
Ten niewielki tom pomyślany został jako wprowadzenie dohistorii złożonej formacji społecznej ikulturowej, więc – jak wspomniałem wewstępie – wiele jejaspektów mogłem poruszyć tylko szkicowo. Odwołując się jednak dopodstawowych faktów, starałem się oddać zasadniczy obraz rozwoju państwa bizantyńskiego, rodzaje przyrodniczych iludzkich czynników determinujących ten rozwój, oraz to, wjaki sposób skomplikowane elementy składające się naspołeczeństwo średniowieczne ijego kształt polityczny współgrały zesobą. Nakoniec pragnę wyrazić nadzieję, żeudało misię zachęcić czytelnika dobardziej szczegółowego zainteresowania się dziejami Bizancjum.
Glosariusz
W polskim wydaniu uzupełniony oinformacje zaczerpnięte z: Georg Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, przekład pod redakcją Haliny Evert-Kappesowej, PWN, Warszawa 1967; Encyklopedia kultury bizantyńskiej, pod redakcją naukową Oktawiusza Jurewicza, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002.
Annona – podatek pobierany wnaturze [zwłaszcza wproduktach rolnych], stanowił podstawę m.in. aprowizacji wojska; gr. synone.
Apotheke – magazyn państwowy dla różnych dóbr imateriałów; wVII-VIII wieku także dzielnica, doktórej taki magazyn należał; zarządzał nim kommerkiarios.
Archonci – posiadacze tytułów iurzędnicy cesarscy; elita posiadaczy ziemskich zprowincji, rezydująca zwykle wmiastach.
Arianizm – nurt wchrześcijaństwie, według którego Chrystus był tylko człowiekiem1; potępiony jako herezja nasoborze wNikei w325 roku.
1 Jakkolwiek arianizm nie był nurtem jednolitym (ostatnio ogranicza się zakres tego terminu, stosując osobne nazwy dla kilku nurtów), jednak zasadniczo Chrystusa traktowano w jego łonie jako istotę wyższą od człowieka, a niższą od Boga (przyp. wyd.).
Augustus – august, najstarszy cesarz wkolegium władców (np.tetrarchii), albo wdanym rodzie2.
2 August niekoniecznie nosił ten tytuł jako jedyny w kolegium, zatem trudno mówić, że był najstarszy rangą, może raczej starszy rangą. Z punktu widzenia historii Bizancjum hasło „august” niewiele wnosi, gdyż pod koniec IV wieku powoływanie cezarów niemal zanikło i (z małymi wyjątkami) wszyscy cesarze już byli augustami. Jeśli o Bizancjum można na dobre mówić dopiero od V-VI wieku, to przypadki powoływania cezarów, jako niższych rangą współwładców, są w Bizancjum bardzo nieliczne (przyp. wyd.).
Autokrator – grecki odpowiednik łacińskiego imperator, cesarz, tytuł używany zwłaszcza odVIII wieku dla podkreślenia samowładnych ipochodzących odBoga rządów cesarza.
Basileus – oficjalny tytuł cesarza bizantyńskiego odVII wieku.
Caesar – cezar, wtetrarchii władca podległy augustowi (augustus); później tytuł młodszego cesarza, a odVII wieku również najwyższa godność dworska, zwykle nadawana synom cesarza, wyjątkowo także innym osobom.
Capitatio-iugatio – formuła wiążąca ziemię zsiłą roboczą wcelu określenia wymiaru podatku [połączenie podatku pogłównego zpodatkiem łanowym].
Chorion – wioska; wsensie technicznym jednostka podatkowa.
Civitas, gr. polis – „miasto” rozumiane jako jednostka samorządowa zwłasnym terytorium iadministracją; podstawowy obszar administracji fiskalnej doVII wieku.
Clarissimus – najniższy stopień whierarchii senatorskiej.
Codex Iustinianus – [jedna z trzech części – obok Institutiones Iustiniani i Digesta Iustiniani – kodyfikacji prawa rzymskiego dokonanej za Justyniana, zwanej w średniowieczu Corpus iuris civilis dla odróżnienia od zbioru prawa kanonicznego Corpus iuris canonici].
Colonus [kolon] – wieśniak, dzierżawca ziemi, hodowca; niektórzy koloni (coloni) byli przywiązani doziemi, którą uprawiali, inni zachowali swobodę przemieszczania się.
Comitatenses – żołnierze albo jednostki armii polowych wokresie IV-VII wieku, ichdowódcami byli magistri militium; zob. limitanei.
Curia/curiales[kuria/kuriałowie]– rada miejska oraz radcy, ciało zarządzające miastem.
Cursus publicus [gr. demosios dromos] – system poczty iprzewozu osób itowarów.
Demy [gr. demoi, łac. populus] – kluby miłośników gonitw rydwanów [zwane też fakcjami cyrkowymi], czasem działające jako ośrodki protestu lub formułowania żądań politycznych czyreligijnych.
Despota [gr. despotes] – wysoki tytuł wpóźnym Bizancjum, naogół zastrzeżony dla cesarza iczłonków panującej dynastii; także określenie władcy w nawpół niezależnym terytorium Cesarstwa.
Diecezja [łac.dioecesis, gr.dioikesis] – jednostka administracyjna składająca się zkilku prowincji; odIV wieku jednostka administracji kościelnej, naktórej czele stał biskup.
Dioiketes – odVII wieku urzędnik odpowiedzialny zaściąganie podatku łanowego (gruntowego), zwykle wjednej diecezji.
Donatyzm – określenie radykalnego stanowiska członków sekty chrześcijańskiej [donatyści, od jejtwórcy Donata, biskupa zKartaginy], którzy podważali ważność sakramentów udzielanych przez kapłanów niebędących wstanie łaski uświęcającej, wszczególności tych, którzy szli nakompromisy zwładzami przed- iniechrześcijańskimi. Potępiany kilkakrotnie odIV wieku, wydaje się, żeprzetrwał doVII stulecia.
Dromos[demosios dromos] – grecki termin nacursus publicus.
Duks [łac. dux] – wpóźnym okresie rzymskim dowódca jednostki wojskowej; dowódca jednostki limitanei, czyli żołnierzy wgarnizonach pogranicznych; wśrodkowym ipóźnym okresie bizantyńskim tytuł douks przywrócono jako wysoki stopień wojskowy.
Dynatos – dosłownie „możnowładca”, osoba nazywana tak zewzględu na jejpozycję welicie woskowej lub administracyjnej.
Ekloga – „wybór” zprawa rzymskiego, sporządzony izinterpretowany wczasach panowania Leona III (717-741); podstawowy kodeks prawny wBizancjum doczasów cesarza Bazylego I(867-886).
Ekskubici [gr.ekskoubitoi, łac.excubitores] – początkowo niewielki oddział gwardii pałacowej składający się izauryjskich górali, utworzony przez cesarza Leona I. WVII wieku stali się oddziałem paradnym, alezaKonstantyna V wdrugiej połowie VIII wieku przywrócono im charakter elitarnej jednostki bojowej (ekskoubita). Zanikła pod koniec XI wieku.
Emfiteuza [łac.emphyteusis, wieczysta dzierżawa] – dziedziczne izbywalne prawo eksploatacji cudzej ziemi zastały czynsz (płacony wnaturze lub wgotówce).
Eunuch – wykastrowany mężczyzna; eunuchowie zajmowali większość stanowisk wadministracji państwa i nadworze cesarskim; pewne urzędy były zastrzeżone, przynajmniej teoretycznie, wyłącznie dla eunuchów, ainne dla nich zakazane.
Foederati[gr.foideratoi] – „sprzymierzeni”; odkońca IV wieku wojskowe oddziały barbarzyńców, rekrutowane napodstawie umowy, namocy której żołnierze i ichrodziny mogli osiedlać się naterytorium Cesarstwa, uprawiać ziemię imieć zniej dochody narówni zludnością miejscową iwłaścicielami ziemskimi [w zamian zaobronę Cesarstwa]. WVI wieku termin ten zaczął oznaczać jednostki wojskowe złożone znajemników pochodzenia nierzymskiego (chociaż Rzymianie też się mogli donich zaciągać); a wVII wieku tego rodzaju korpusy stacjonowały wAzji Mniejszej, gdzie tworzyły oddzielną jednostkę – turmę (tourma) – wtemie Anatolikon.
Follis – moneta brązowa omałej wartości, odpowiadająca 40 nummiom (nummi); 1/288 wartości złotego solida lub nomismy3.
3 Trudno powiedzieć, czy follis był monetą o małej wartości, bo to rzecz względna. W każdym razie jego wartośc była zmienna, podobnie jak relacja do solida (niekoniecznie wynosząca 1/288) (przyp. wyd.).
Gasmouloi – wpóźnym Cesarstwie osoby pochodzenia mieszanego, grecko-rzymskiego, opłacane jak najemnicy.
Genikon[sekreton] – ogólny skarbiec igłówny urząd podatkowy wVII wieku ipóźniej.
Gloriosus[gr. endoksotatos] – wysoki tytuł senatorski wprowadzony przez Justyniana I.
Heksagram – srebrna moneta wprowadzona przez Herakliusza, dosłownie „sześć gramów”, 1/12 nomismy. Bita wdużych ilościach zaHeraklisza iKonstansa II, aleużywanie jejstale się zmniejszało, aż zaprzestano emisji napoczątku VIII wieku.
Hezychazm – późnobizantyńskie mistyczne podejście domodlitwy imedytacji, szczególnie rozpowszechnione wkręgach monastycznych.
Homoiousios – dosł. „o podobnej substancji”, opodobnej, ale nietej samej, istocie. Kluczowy termin wkontrowersjach chrystologicznych aż doVII wieku4.
4 Zwolennicy poglądu, żeChrystus jestwswej istocie podobny doBoga Ojca, nazywani sąhomojuzjastami.
Homousios [gr.homoousios] – dosł. „konsubstancjalny, współistotny”, otej samej istocie. Inny podstawowy termin wsporach chrystologicznych wokresie IV-VII wieku5.
5 Zwolennicy poglądu, żeChrystus jestwswej istocie równy Boga Ojcu, nazywani sąhomouzjastami.
Hyperpyron – złota moneta onajwyższej wartości odreformy Aleksego IKomnena [z 1092 roku; patrz też nomisma].
Ikonodulia – patrz ikonoklazm.
Ikonoklazm [obrazoburstwo] – pogląd sprzeciwiający się oddawaniu czci świętym obrazom [poglądowi ikonodulii] uznawanemu zaformę idolatrii (bałwochwalstwa). Potępiony nasoborze wNikei w787 roku i, ponownie, w843 roku.
Illustris – najwyższy tytuł (ranga) senatorski aż dopołowy VI wieku.
Kapnikon – podatek odgospodarstwa domowego [rodzaj podymnego], wprowadzony prawdopodobnie pod koniec VII lub wVIII wieku.
Kastrofylaks – „strażnik zamku”, dowódca twierdzy, kasztelu.
Kastron – „kasztel, twierdza”; termin ten odVII wieku znaczył też „miasto”.
Katepano – dowódca samodzielnej jednostki wojskowej lub okręgu wojskowego (VII-XII wiek); cesarski namiestnik, naczelnik prowincji lub regionu (od XIII wieku)6.
6 W XI wieku oznaczał też dowódcę temu, czyli stratega.
Kefale – naczelnik wojskowy icywilny prowincji, odpowiadał zakatepanikion, czyli okręg wojskowo-administracyjny, wXIV-XV wieku.
Kleisura [kleisoura] – niewielki okręg wojskowy napograniczu; odkońca VIII doX wieku tem nadgraniczny.
Kommerkiarioi – urzędnicy odpowiedzialni zapobór podatków handlowych iceł, apóźniej zainne podatki; wVII iVIII wieku wzrosła bardzo ichrola wsystemie skarbowym i wzaopatrzeniu wojska; odpołowy VIII wieku zaczęli powracać doswoich głównych funkcji wnadzorowaniu handlu.
Księga prefekta – zbiór zarządzeń wydany przez urząd naczelnika [prefekta, eparchy (eparchos)] Konstantynopola pod koniec IX lub napoczątku X wieku.
Limitanei – żołnierze lub oddziały armii nadgranicznych wpóźnym okresie rzymskim.
Logariastes[sekreton] – naczelny urzędnik skarbowy poreformach Aleksego I[Komnena].
Logoteta [gr.logothetes, łac. logotheta] – urzędnik skarbowy, dosł. „rachmistrz”; odVII wieku wszystkie główne biura fiskalne podlegały temu urzędnikowi, który miał często wysoką rangę [tytuł].
Logotetes ton agelon – „logoteta trzód”, odpowiadał zacesarskie stadniny koni weFrygii iinnych prowincjach azjatyckich; następca dawnego praepositus gregum.
Magister militum – najwyższe stanowisko dowódcze wdanym rodzaju wojsk [jazda, piechota; później wdanym okręgu wojskowym]; po660 roku zastąpione tytułem stratega (strategos).
Magister officiorum – „zwierzchnik urzędów”, główny urzędnik cywilny, bliski współpracownik cesarza wpóźnym okresie rzymskim.
Magnificus – wysoki tytuł (ranga) senatorski wprowadzony zaJustynianaI.
Metochion – klasztor podporządkowany innemu, filia klasztoru większego, znaczniejszego.
Miliarens [gr.miliaresion, łac.milliarensis] – srebrna moneta owartości 1/12 solida (nomismy). Pierwotnie bita wwadze 1/72 libry (funta) [4,54 g]; podstawowa moneta srebrna wokresie VII-XI wieku bita wróżnej wadze – od1/108 do1/144 libry, zwłaszcza odreformy monetarnej zaLeona III. Emisji zaprzestano zaAleksego I[Komnena], alenazwa pozostała jako termin obrachunkowy.
Monoenergetyzm – [w sporze onaturę Chrystusa] kompromisowa formuła wypracowana przez patriarchę [konstantynopolitańskiego, zm. w641 roku] Sergiusza, według której zagadnienie dwóch natur jestwtórne wobec tego, żesąone zjednoczone wjednej boskiej energii. Wkrótce po jejzaproponowaniu formułę tęodrzuciły wszystkie strony sporu izostała potępiona jako heretycka naVI soborze powszechnym [konstantynopolitańskim III] w681 roku.
Monofizytyzm – doktryna o„jednej naturze”: nurt wchrześcijaństwie odrzucający stanowisko, żeChrystus ma dwie natury – ludzką iboską [duofizytyzm, nestorianizm]; monofizyci wierzą, żepowcieleniu natura boska całkowicie przykryła naturę ludzką wChrystusie; pogląd ten został potępiony jako heretycki naSoborze wChalkedonie w451 roku, aleutrzymał się wdużych częściach Syrii iEgiptu, istnieje dodziś wKościołach syryjskich ikoptyjskim.
Monoteletyzm – [w sporze onaturę Chrystusa] druga próba rozwinięcia kompromisowej formuły patriarchy Sergiusza, poparta przez cesarza Herakliusza; według niej zarówno natura, jak ienergia podporządkowane sąjednej boskiej woli. Stanowisko tonarzucił jako obowiązujące cesarz KonstansII [641-668], alezostało odrzucone ipotępione nasoborze w681 roku.
Nestorianizm – herezja chrześcijańska z V wieku, według której boska iludzka natura wChrystusie niesąpołączone wjednej osobie rzeczywiście, tylko pozornie, tylko działają jak połączone7. Nestorianie byli oskarżani, żenauczają odwóch osobach wChrystusie, oBogu i oczłowieku, azatem i odwóch Synach – boskim iludzkim. Zostali potępieni w431 roku nasoborze wEfezie, opuścili Cesarstwo izałożyli w486 roku własny Kościół wPersji, rozprzestrzenili się następnie wpółnocnych Indiach, wśrodkowej Azji, anawet wChinach. Dziś żyją wpółnocnym Iraku itworzą Wschodni Kościół Asyryjski.
7 Nawiązuje ona donauk Nestoriusza, biskupa Konstantynopola (428-431).
Nomisma[solid, łac.solidus] – złota moneta wprowadzona przez Konstantyna I, pozostała podstawą bizantyńskiego systemu monetarnego opartego nametalach szlachetnych aż dopodboju Konstantynopola przez krzyżowców w1204 roku8. Ważyła 4,5 g, obliczano jąna12 keratia (karatów), czyli jednostek rozliczeniowych kruszca; warta była 12 srebrnych heksagramów lub miliarensów, albo 288 miedzianych folleis (follisów). Odpołowy XI wieku stopniowo traciła nawartości, aż doreformy Aleksego I[Komnena], odkąd zaczęła być znana pod nazwą nomisma hyperpyron lub poprostu – hyperpyron [łac. perperus].
8 Ta złota moneta zanika dopiero w XIV wieku i wtedy też ostatecznie dochodzi do dezintegracji systemu, który – co prawda już wcześniej ulegał modyfikacjom, ale wciąż oparty był na monecie złotej (przyp. wyd.).
Paulicjanie – sekta opoglądach dualistyczno-gnostycznych, aktywna wVII-IX wieku9. WIX wieku opanowali dużą część Anatolii iwalczyli zCesarstwem przy poparciu kalifatu; złamał ichBazyli I10.
9 Zwłaszcza wArmenii; odrzucali Stary Testament, bóstwo Chrystusa, chrzest, eucharystię, małżeństwo, cześć dla krzyża iświętych obrazów oraz urzędy kościelne.
10 Sekta istniała co najmniej do końca średniowiecza, a nie do IX wieku. Nawet później trwała na Bałkanach, jakkolwiek zacierała się jej odrębność. Określenie zajętej przez nich części Anatolii jako dużej jest raczej względne (przyp. wyd.).
Polis – patrz civitas.
Poroikos – wieśniak dzierżawiący ziemię prywatną lub państwową, płacący czynsz oraz podatek; bizantyński odpowiednik rzymskiego kolona (colonus).
Praktikon – dokument sporządzony przez urzędnika podatkowego, wymieniający obowiązki ciążące nadzierżawcy nieruchomości.
Prefektura pretorium [łac.praefectura praetorio] – największa jednostka administracyjna Cesarstwa odczasów Konstantyna I; na jejczele stał prefekt pretorium [gr. eparchos ton praitorion] (pierwotnie dowódca pretorian, gwardii cesarskiej). Prefektury dzieliły się nadiecezje, ate naprowincje, imiały własną administrację skarbową istrukturę sądową.
Prokathemenos – naczelnik miasta lub twierdzy zczasów dynastii Komnenów.
Pronoja [gr. pronoia] – forma nadania ziemskiego wraz zprawem korzystania zdochodów, jakie przynosiły nadane dobra, zazwyczaj żołnierzom wzamian zadalszą służbę wojskową. Wpoczątkowej, ograniczonej postaci, jako dożywotnia i[niezbywalna], pojawiła się wXII wieku, ostatecznie pronoja stała się dziedziczna.
Prosalentai – wioślarze nastatkach cesarskich, którym nadano ziemię wokreślonych regionach nadmorskich iwyspach za ichsłużbę.
Protonotarios – główny urzędnik administracji cywilnej iskarbowej wtemie odok. 820 roku dopołowy XI wieku.
Res privata[Comitiva rerum privatarum]– [organ centralnego zarządu finansami], część cesarskiego skarbca biorąca swój początek zosobistego majątku cesarza. Wwieku VII podporządkowany sakellariosowi, który dbał także ocesarskie nieruchomości.
Sacrae largitiones [sacrarum largitionum comitiva] – [organ centralnego zarządu finansami], część cesarskiego skarbca biorąca swój początek zgospodarstwa rodzinnego cesarza, dowieku VII odpowiedzialna zazapasy kruszcu ibicie monet; później jejfunkcje przejął sakellarios.
Sakellarios – odVII wieku naczelny urzędnik skarbowy nadzorujący inne organy finansowe; początkowo odpowiedzialny tylko zaskarbiec cesarza, jego prywatną „szkatułę” (sakellion, łac. sacellum).
Schola [gr. schole] – odczasów Konstantyna I dopóźnych lat V wieku jednostka konnicy wyborowej, alepod koniec tego okresu była to jużtylko jednostka paradna; poreformie Konstantyna V stała się napowrót elitarną jednostką bojową iaż doXI wieku stanowiła serce armii Cesarstwa [a dowodził nią domestyk – domestikos ton scholon].
[Solid – patrz nomisma].
Spectabilis – pośredni tytuł (ranga) senatorska.
Strateg [strategos] – najwyższy tytuł (stopień) warmii bizantyńskiej, generał; zwykle naczelnik okręgu wojskowo-administracyjnego, czyli temu, idowódca jednostek wojsk tam stacjonujących.
Stratiotikon logothesion – wydział skarbowy [w każdej prefekturze] zajmujący się sprawami finansowymi wojska; odVII wieku zajmował się rekrutacją, kwatermistrzostwem iwypłatą żołdu.
Tagmata – (1) elitarne jednostki wojskowe [piechoty lub jazdy] stworzone przez Konstantyna V, doXI wieku stanowiły główną siłę taktyczną armii polowych11; (2) wX-XII wieku jednostka składająca się zzawodowych żołnierzy najemnych, wszczególności obcego pochodzenia.
11 Stacjonowały w Konstantynopolu lub w najbliższej jego okolicy, w przeciwieństwie do themata, czyli garnizonów w prowincjach (patrz tem).
Tem [thema] – odpołowy VII wieku (1) okręg, zktórego rekrutowano żołnierzy i wktórym stacjonowali; (2) jednostka podziału administracyjno-wojskowego Cesarstwa, którą faktycznie kierował strateg; (3) armia stacjonująca wtakim okręgu.
Terytorium [łac. territorium] – region należący domiasta iprzez nieadministrowany.
Tetrarchia – dosł. „rządy czterech”, wprowadzony przez Dioklecjana system rządów [dwóch augustów idwóch cezarów] wcelu lepszego zarządzania Cesarstwem pod względem administracyjnym iwojskowym; załamał się jednak pookresie lat 305-310.
Thelematarioi – „ochotnicy”, żołnierze istrażnicy służący wzamian zaotrzymaną odcesarza ziemię wregionie Konstantynopola.
Theotokos – dosłownie „Bogurodzica”, epitet nadawany Najświętszej Marii Pannie.
Typikon [tipikon] – dokument ustanawiający statut, inwentarz klasztoru ireguły życia wspólnoty mnichów.
Tzakonowie albo Lakonowie – lekkozbrojni żołnierze pochodzący zpołudniowego Peloponezu, zLakonii12.
12 Identyfikacja tych dwóch nazw jest tylko hipotetyczna. Tzakonowie to faktycznie w czasach bizantyńskich rodzaj żołnierzy lekkozbrojnych, jakkolwiek jest to także grupa etniczna, peloponescy górale (przyp. wyd.).
Waregowie [Baraggoi] – jednostka żołnierzy najemnych utworzona zapanowania Bazylego II, składająca się zeskandynawsko-ruskich awanturników inajemników13.
13 Waregowie nie byli jednostką żołnierzy najemnych utworzoną za panowania Bazylego II. Była to grupa społeczna (etniczna) wojowników i kupców skandynawskich działających w Europie wschodniej. Byli oni włączani do różnych jednostek bizantyńskiego wojska. Za Bazylego II powstał natomiast korpus 6000 wojowników wareskich (przysłanych przez ruskiego księcia Włodzimierza Wielkiego), który wszedł w skład gwardii cesarskiej, i jest on określany mianem „gwardii wareskiej” (przyp. wyd.).
Apendyks 1: Cesarze bizantyńscy
Konstantyn I Wielki 324-337
Konstancjusz II 337-361
Julian Apostata 361-363
Jowian 363-364
Walens 364-378
Teodozjusz I Wielki 379-395
Arkadiusz 395-408
Teodozjusz II 408-450
Marcjan 450-457
Leon I 457-474
Leon II 474
Zenon 474-475
Bazylisk 475-476
Zenon (powtórnie) 476-491
Anastazjusz I / Dikoros 491-518
Justyn I 518-527
Justynian I 527-565
Justyn II 565-578
Tyberiusz I Konstantyn 578-582
Maurycjusz 582-602
Fokas 602-610
Herakliusz 610-641
Konstantyn III 641
Heraklonas 641
Konstans II 641-668
Konstantyn IV / Pogonat 668-685
Justynian II 685-695
Leoncjusz II, Leo 695-698
Tyberiusz III albo II Apsimar 698-705
Justynian II (powtórnie) 705-711
Filipik Bardanes 711-713
Anastazjusz II 713-715
Teodozjusz III 715-717
Leon III zwany błędnie
Izauryjczykiem 717-741
Konstantyn V Kopronim 741-775
Artabasd 741-743
Leon IV Chazarski 775-780
Konstantyn VI 780-797
Irena 797-802
Nikefor I Arab, Łysy 802-811
Stauracjusz 811
Michał I Rangabe, Rangabeusz 811-813
Leon V Armeński 813-820
Michał II Jąkała 820-829
Teofil 829-842
Michał III 842-867
Bazyli I Macedończyk 867-886
Leon VI Mądry 886-912
Aleksander 912-913
Konstantyn VII Porfirogeneta 913-959
Roman I Lekapen (Lakapen) 920-944
Roman II 959-963
Nikefor II Fokas 963-969
Jan I Tzymiskes 969-976
Bazyli II Macedończyk,
Bułgarobójca 976-1025
Konstantyn VIII 1025-1028
Roman III Argyros 1028-1034
Michał IV Paflagończyk 1034-1041
Michał V Kalafata 1041-1042
Zoe i Teodora 1042
Konstantyn IX Monomach 1042-1055
Teodora (powtórnie) 1055-1056
Michał VI Stratiotyk, Stary 1056-1057
Izaak I Komnen 1057-1059
Konstantyn X Dukas 1059-1067
Eudokia Makrembolitissa 1067-1071
Roman IV Diogenes 1068-1071
Eudokia M. (powtórnie) 1071
Michał VII Dukas,
Parapinakes 1071-1078
Nikefor III Botaniata 1078-1081
Aleksy I Komnen 1081-1118
Jan II Komnen 1118-1143
Manuel I Komnen 1143-1180
Aleksy II Komnen 1180-1183
Andronik I Komnen 1183-1185
Izaak II Angelos 1185-1195
Aleksy III Angelos 1195-1203
Izaak II (powtórnie)
i Aleksy IV Angelos 1203-1204
Aleksy V Dukas Murzuflos 1204
Teodor I Laskarys (Ces. Nik.) 1204-1222
Jan III Dukas Watatzes
(Ces. Nik.) 1222-1254
Teodor II Laskarys (Ces. Nik.) 1254-1258
Jan IV Laskarys (Ces. Nik.) 1258-1261
Michał VIII Paleolog 1259-1282
Andronik II Paleolog 1282-1328
Andronik III Paleolog 1328-1341
Jan V Paleolog 1341-1391
Jan VI Kantakuzen 1341-1354
Andronik IV Paleolog 1376-1379
Jan VII Paleolog 1390
Manuel II Paleolog 1391-1425
Jan VIII Paleolog 1425-1448
Konstantyn XI Paleolog 1448-1453
Apendyks 2: Chronologia najważniejszych wydarzeń
284-305 Panowanie Dioklecjana, anastępnie tetrarchii.
306-337 Konstantyn I(od 324 rządzi samodzielnie).
311 Galeriusz wydaje edykt tolerancyjny.
312 Konstantyn odnosi zwycięstwo nad Maksymianem przy moście Mulwijskim koło Rzymu [i przechodzi nachrześcijaństwo].
313 Konstantyn IiLycyniusz [august Wschodu] wydają wMediolanie edykt uznający chrześcijaństwo.
325 Sobór wNikei (Nicei) – pierwszy sobór powszechny – ipotępienie arianizmu.
330 Konsekracja Konstantynopola.
337 Konstantyn Iprzyjmuje chrzest, anastępnie umiera [w Nikomedii].
361-363 Julian Apostata staje naczele reakcji pogańskiej iusiłuje ograniczyć wpływ chrześcijaństwa.
364 Śmieć Jowiana: Cesarstwo Rzymskie podzielone między Walentyniana (zachód) iWalensa (wschód).
378 Walens ponosi klęskę iginie zrąk Wizygotów wbitwie pod Adrianopolem.
381 Pierwszy sobór konstantynopolitański (drugi powszechny) potwierdza odrzucenie arianizmu iprzyznaje patriarchatowi Konstantynopola pierwszeństwo przed patriarchatem Rzymu.
395 Śmierć Teodozjusza Iponowny podział imperium rzymskiego naczęść zachodnią iwschodnią.
410 Wizygoci plądrują Rzym.
413 Teodozjusz II wznosi mury obronne wKonstantynopolu.
429-533 Królestwo Wandalów wAfryce Północnej.
431 Sobór wEfezie – trzeci powszechny, odrzucenie nestorianizmu.
449 Kolejny sobór wEfezie („synod zbójecki”).
451 Wódz rzymski Aecjusz pokonuje Hunów pod wodzą Attyli naPolach Katalaunijskich.
451 Sobór wChalkedonie (Chalcedonie) – czwarty powszechny, odrzucenie monofizytyzmu [i rozłam wKościele].
455 Wandalowie plądrują Rzym.
476 Zbuntowane wojska pod wodzą Odoakra detronizują [cesarza] Romulusa Augustulusa. Koniec cesarstwa zachodniorzymskiego.
488 Ostrogoci pod wodzą króla Teodoryka wkraczają doItalii.
493-526 Teodoryk panuje wkrólestwie Ostrogotów wItalii.
507-711 Królestwo Wizygotów wHiszpanii.
529 Justynian Izamyka Akademię Platońską wAtenach; zakończenie prac nad Codex Iustinianus.
532 Bunt „Nika” wKonstantynopolu.
533-534 Belizariusz odzyskuje tereny wpółnocnej Afryce (całkowita pacyfikacja wlatach 540.); dokończenie kodyfikacji (Digesta).
534 Belizariusz rozpoczyna odzyskiwanie terenów wItalii (wojna trwa do553 r.).
537 Konsekracja nowego kościoła Mądrości Bożej, czyli św. Zofii (Hagia Sophia) wKonstantynopolu.
540 Perski król Chosroes Izdobywa Antiochię wSyrii.
542 Wybuch długotrwałej zarazy wBizancjum.
550 Awarowie zaczynają panować nad Słowianami napółnoc odMorza Czarnego iDunaju.
552 Narses odnosi zwycięstwo nad Totilą ilikwiduje resztki oporu Ostrogotów wItalii.
553 Drugi sobór wKonstantynopolu (piąty powszechny): potępienie Trzech rozdziałów, ustępstwa narzecz monofizytów.
553 Początek odzyskiwania południowo-wschodniej Hiszpanii opanowanej przez Wizygotów.
558 Traktat zAwarami izgoda napłacenie „zapomóg”.
562 Podpisanie „pięćdziesięcioletniego pokoju” zPersją.
568 Longobardowie odepchnięci nazachód odDunaju zaczynają najeżdżać Italię.
561-591 Wojny zPersją.
566 Plemiona słowiańskie zaczynają przenikać przez granicę naDunaju; Awarowie napierają nagraniczne kasztele.
572 Longobardowie oblegają Rawennę.
577 Główna inwazja Awarów naBałkany.
584, 586 Ataki Słowian iAwarów naTesalonikę.
591-602 Stopniowe odrzucanie Awarów zaDunaj.
602 Detronizacja Maurycjusza, wojsko obwołuje cesarzem Fokasa.
603 Wojna zPersją; pogorszenie sytuacji naBałkanach.
610 Herakliusz, syn egzarchy Kartaginy, [zdobywa Konstantynopol], obala Fokasa izostaje cesarzem.
611-620 Bizancjum traci tereny naśrodkowych ipółnocnych Bałkanach.
614-619 Persowie zajmują Syrię, Palestynę iEgipt.
622 Mahomet ucieka zMekki doMedyny (hidżra).
622-628 Herakliusz prowadzi nawschodzie kampanie przeciwko Persom.
626 Załamuje się połączone, awaro-słowiańsko-perskie oblężenie Konstantynopola.
626-628 Herakliusz zadaje klęskę wojskom perskim nawschodzie.
629 Pokój zPersją.
634 Rozpoczynają się arabskie najazdy naPalestynę.
634-646 Arabowie zdobywają izajmują Syrię, Palestynę, Mezopotamię iEgipt (636 – bitwa pod Gabitha/Yarmuk).
638 Herakliusz ogłasza Ekthesis [wykład monoteletyzmu], próbę pogodzenia monofizytów zezwolennikami postanowień soboru chalkedońskiego.
644 Pierwsze, trwające wiele lat napaści [Arabów] igrabieże terenów Bizancjum wAzji Mniejszej.
648 Konstans II ogłasza Typos, cesarskie wsparcie monoteletyzmu.
649 Synod lateraneński wRzymie: Maksym Wyznawca ipapież Marcin Iodrzucają monoteletyzm popierany przez cesarza.
653 Egzarcha Teodor Kalliopas aresztuje papieża Marcina IiMaksyma Wyznawcę iwysyła obu doKonstantynopola.
655 Marcin iMaksym uznani winnymi zdrady iskazani nawygnanie. Bizancjum ponosi klęskę wbitwie morskiej [z Arabami uwybrzeży Licji].
662 Konstans II prowadzi ekspedycję przez Bałkany doItalii, postanawia rezydować wSyrakuzach naSycylii.
668 Konstans zostaje zamordowany wSyrakuzach, Mezezius ogłasza się tam cesarzem, alezostaje pokonany [w 669 roku] przez Konstantyna IV.
674-678 Arabowie blokują iprzez rok oblegają Konstantynopol. Poraz pierwszy odnotowano użycie „płynnego ognia” (ognia greckiego) doniszczenia okrętów arabskich.
679-680 Bułgarzy podchodzą nad Dunaj, zadają klęskę wojskom Konstantyna IV.
680-681 Trzeci sobór wKonstantynopolu [tzw. in trullo] (szósty powszechny): odrzucenie monoteletyzmu.
685-692 Rozejm zkalifatem (Arabowie walczą między sobą).
691-692 Quinisextum [czyli piąto-szósty sobór powszechny, zwany również trullańskim] wKonstantynopolu; [przez katolików uznawany zalokalny synod wschodni] jego kanony Rzym częściowo odrzucił.
693 Klęska Bizancjum pod Sebastopolis.
698 Arabowie zdobywają Kartaginę; ostateczna utrata Afryki.
717-718 Oblężenie Konstantynopola; Leon strateg temu Anatolikon sięga potron, ukoronowany jako Leon III.
726 Erupcja wulkaniczna nawyspie Santoryn (obecnie Thira) skłania Leona III doprzyjęcia ikonoklazmu.
730 Patriarcha [Konstantynopola] Germanos rezygnuje zurzędu; prawdopodobny początek oficjalnej polityki obrazoburstwa.
739 Trzęsienie ziemi powoduje zniszczenia wKonstantynopolu.
740 Leon III wraz z[synem] Konstantynem zwyciężają pod Akroinon, powstrzymując najakiś czas najazdy Arabów.
741 Artabasd, szwagier Leona III, buntuje się przeciwko Konstantynowi V izdobywa stolicę.
743 Artabasd ponosi klęskę.
746 W Konstantynopolu wybucha zaraza.
750 Rewolucja Abbasydów, odsunięcie odwładzy Umajjadów, przeniesienie stolicy kalifatu doBagdadu.
751 Konstantyn V zaczyna publicznie głosić pochwałę ikonoklazmu.
754 Synod wHierei (w zamierzeniu siódmy sobór powszechny) potępia kult ikon jako herezję.
746-772 Kilka poważnych wypraw Konstantyna V przeciwko Arabom iBułgarom.
786 Irena próbuje zwołać siódmy sobór powszechny wKonstantynopolu, niedochodzi on doskutku zpowodu oporu wojskowych zwolenników obrazoburstwa.
787 Drugi sobór wNikei (siódmy powszechny): ikonoklazm zostaje odrzucony ipotępiony.
792 Konstantyn VI ponosi pod Markellai druzgocącą klęskę wwojnie zBułgarami.
797 Irena, matka Konstantyna VI, pozbawia gotronu ioślepia, wkrótce cesarz umiera.
800 Papież koronuje Karola Wielkiego wkatedrze św. Piotra wRzymie.
802 „Minister finansów” Nikefor [Arab] odsuwa Irenę odwładzy izostaje cesarzem.
811 Nikefor Iponosi klęskę wkampanii, początkowo pomyślnej, przeciwko bułgarskim siłom chagana Kruma izostaje zabity wboju.
813 Bułgarzy odnoszą zwycięstwo nad wojskami bizantyńskimi wbitwie koło Adrianopola.
815 Leon V zwołuje synod wKonstantynopolu iprzywraca ikonoklazm jako oficjalną politykę.
821-823 Rebelia Tomasza „Słowianina”.
824 Rozpoczynają się arabskie podboje Sycylii iKrety.
826 Umiera Teodor Studyta.
838 Arabska inwazja wAzji Mniejszej, zdobycie, splądrowanie ispalenie Amorion [oraz wymordowanie lub sprzedanie wniewolę jego mieszkańców].
843 Synod wKonstantynopolu potwierdza postanowienia siódmego soboru powszechnego (787); cesarzowa regentka Teodora iwysocy dworzanie przywracają kult świętych obrazów [„triumf ortodoksji”], koniec ikonoklazmu jako oficjalnej polityki państwa.
lata 850. Aktywność misyjna wBułgarii.
860 Rusowie (Waregowie) atakują Konstantynopol; [późniejszy] św. Cyryl prowadzi działalność misyjną wśród Chazarów.
863 Ważne zwycięstwo nad Arabami pod Lalakaon wPaflagonii.
864 Chagan bułgarski iczołowi bojarowie przyjmują chrześcijaństwo.
869-870 Bazyli Izwołuje sobór wKonstantynopolu [ósmy powszechny] wcelu rozwiązania schizmy Focjusza: Focjusza pozbawiono stanowiska patriarchy, przywrócono jego poprzednika Ignacego; wbrew woli papieża Bułgarię poddano konstantynopolitańskiej jurysdykcji kościelnej.
879-880 Dochodzi doanulowania niektórych postanowień poprzedniego soboru nasynodzie wKonstantynopolu; Focjusz zostaje przywrócony naurząd iuznany przez Rzym; koniec schizmy.
900 Ostateczna utrata Sycylii; ekspansja Bułgarii zarządów cara Symeona; wojna zBizancjum.
917 Bułgarzy zwyciężają nad rzeką Acheloos.
920 Synod lokalnego Kościoła wKonstantynopolu wsprawie zażegnania schizmy natle czwartego małżeństwa Leona VI [zawartego w906 roku] (tetragamia) doprowadza dopojednania między patriarchą Mikołajem [Mistykiem] ijego zwolennikami, którzy potępili ten związek, apatriarchą Eutymiuszem, który wybaczył ten krok cesarzowi.
922 Zawarcie pokoju zBułgarami.
923-944 Sukcesy militarne domestyka Jana Kurkuasa nawschodzie.
960-961 Domestyk Nikefor Fokas odzyskuje Kretę.
963 Bizancjum rozpoczyna potężną ofensywę przeciwko Arabom izdobywa nowe tereny graniczne nawschodzie.
965 Nikefor II [Fokas] zdobywa Tars iCypr.
969 Nikefor II zdobywa Aleppo iAntiochię.
969-976 Panowanie Jana ITzymiskesa; trwa ekspansja nawschodzie; cesarz pokonuje także ruskiego [kijowskiego] księcia Świętosława (Światosława) wbitwie pod Sylistrą [Dorystolon] (971), uprzednio będącego sojusznikiem, który jednak chciał się nastałe usadowić nad Dunajem.
975 Jan Inajeżdża naPalestynę, zajmuje szereg miast itwierdz, alemusi się wycofać.
985 Rozpoczyna się silny opór Bułgarów wzachodniej części Bałkanów połączony zrozwojem cesarstwa bułgarskiego zacara Samuela.
989 Książę kijowski Włodzimierz przyjmuje chrześcijaństwo.
990-1019 Bazyli II [Macedończyk, Bułgarobójca] łamie opór Bułgarów, których państwo zostaje inkorporowane doBizancjum, nową północną granicą Cesarstwa staje się napowrót Dunaj.
1022 Bizancjum anektuje terytorium Armenii.
1034-1041 Michał IV [Paflagończyk] obniża wartość złotego pieniądza.
1054 Schizma wschodnia [czyli trwały rozłam wKościele chrześcijańskim].
1055 Seldżukowie zdobywają Bagdad; rozszerza się panowanie Normanów wpołudniowej Italii.
1070 Zaczynają się poważne wyprawy Pieczyngów naBałkany, a w Cesarstwie wojna domowa.
1071 Roman IV [Diogenes] ponosi klęskę wbitwie zSeldżukami pod Mantzikert idostaje się doniewoli; zaczyna się turecka okupacja środkowej Anatolii; Normanowie zdobywają Bari.
1081 Bunt Aleksego Komnena; pokonuje on Nikefora III ikoronuje się nacesarza.
1081-1085 Normanowie najeżdżają zachodnie prowincje naBałkanach.
1082-1084 Wenecja otrzymuje przywileje handlowe.
1091 Seldżukowie iPieczyngowie oblegają Konstantynopol; pokonanie Pieczyngów.
1092 Aleksy I[Komnen] przeprowadza reformę monetarną.
1094 Synod wBlachernach wsprawie rozważenia sprawy [patriarchy] Leona zChalkedonu, zdecydowanego przeciwnika kościelnej zgody naprzetopienie kosztowności Kościoła wcelu wsparcia skarbu Cesarstwa, usuniętego zestanowiska przez synod w1086 roku; synod przywraca Leona poprzyjęciu przez niego oficjalnego stanowiska Kościoła wtej kwestii.
1097 Rozpoczyna się pierwsza wyprawa krzyżowa; Seldżukowie zostają pokonani.
1098-1099 Zdobycie Jerozolimy przez krzyżowców; powstają księstwa łacińskie oraz Królestwo Jerozolimskie wPalestynie i wSyrii.
1108 Aleksy Izwycięża Normanów dowodzonych przez Boemunda.
1111 Piza otrzymuje przywileje handlowe.
lata 1130. Sojusz zCesarstwem Niemieckim przeciwko Normanom wpołudniowej Italii.
1138-1142 Bizancjum wkonfrontacji zksięstwem krzyżowców wAntiochii.
1143-1180 Panowanie Manuela IKomnena: orientacja prozachodnia staje się głównym czynnikiem polityki zagranicznej Bizancjum.
1146-1148 Druga krucjata.
1153 Traktat wKonstancji zawarty między Fryderykiem I(Rudobrodym) apapieżem Eugeniuszem III, wymierzony wBizancjum [i Normanów wpołudniowej Italii].
1155-1157 Udana kampania cesarza w