Coaching grupowy. Praktyczny przewodnik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli - Joanna Grela, Rafał Szewczak, Michał Bloch - ebook

Coaching grupowy. Praktyczny przewodnik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli ebook

Grela Joanna, Rafał Szewczak, Michał Bloch

4,7

Opis

Pracujesz z ludźmi? Jesteś coachem, trenerem, liderem, doradcą, nauczycielem, terapeutą? Szukasz inspiracji i skutecznych sposobów pracy z innymi?

Coaching grupowy to metoda, która pozwala wspierać klientów w zmianie życiowej i zawodowej. Sięga po to, co najlepsze w coachingu, aby pracować jednocześnie z wieloma osobami. Sprawdza się w pracy z różnorodnymi odbiorcami i z różnymi tematami. Każdy może wykorzystać coaching grupowy do swoich celów:

• Coach – jako sposób na pełniejszą realizację powołania i rozwój biznesu coachingowego.

• Trener – jako alternatywę dla szkoleń i warsztatów wdrożeniowych.

• Lider – jako narzędzie zwiększania efektywności pracowników.

• Doradca – jako sposób na wymianę doświadczeń i dzielenie się dobrymi praktykami.

• Nauczyciel – jako narzędzie do budowania motywacji i poczucia sprawczości u uczniów.

• Terapeuta – jako pomysł na formułę grup wsparcia.

W książce znajdziesz konkretne wskazówki, jak poprowadzić sesje coachingu grupowego. Dzielimy się w niej doświadczeniami i narzędziami, które stosujemy, pracując z naszymi klientami. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę i na co uważać. Książka jest instrukcją dla każdego, kto chciałby korzystać z coachingu grupowego w swojej codziennej pracy, aby wspierać innych w rozwoju.

Osoby pracujące z grupami chętnie sięgają po nowe narzędzia, poszukując sposobu na efektywne działanie, które przełoży się na proces skutecznej zmiany ich klientów. Profesjonalny coaching oferuje metody i narzędzia, z których coraz chętniej korzysta biznes, świat sportu, organizacji non-profit czy też klienci indywidualni. W książce w rzetelny sposób przedstawiono możliwości wykorzystania coachingu w kontekście grupowym. Polecam ją każdemu, kto pracuje z grupami i chce to robić w sposób profesjonalny, zgodnie z najwyższymi standardami, na straży których stoją takie organizacje jak International Coach Federation.

Artur Michalski, prezes zarządu ICF Polska w latach 2015-2018

 

Coaching grupowy to maksymalnie praktyczny poradnik z wieloma ćwiczeniami i narzędziami nie tylko dla coachów, którzy chcą usystematyzować swoją wiedzę w tym obszarze, ale także dla tych, którzy poszukują właściwej dla siebie metody rozwojowej albo interesują się coachingiem, a w przyszłości sami chcą zostać profesjonalnymi coachami. Polecam.

Ewa Walenda, redaktor naczelna „Personel i Zarządzanie”

 

Każdy specjalista wspierający rozwój potencjału i chcący pracować coachingowo z grupami na pewno znajdzie w tej książce wiele inspiracji i poszerzy swój warsztat pracy. Przeczytałam ją z dużą ciekawością i z prawdziwą przyjemnością i będę ją polecać swoim studentom coachingu profesjonalnego.

dr Lidia D. Czarkowska, dyrektor Centrum Coachingu i Mentoringu Akademii Leona Koźmińskiego

 

Książka Coaching grupowy to jedna z niewielu publikacji na polskim rynku traktujących o tej metodzie rozwoju. Tym bardziej cieszy wysoki poziom merytoryczny publikacji. Coaching grupowy dopiero zdobywa w Polsce popularność. Niewielu jest wykwalifikowanych coachów mających zarówno odpowiedni warsztat, jak i na tyle bogate doświadczenie w prowadzeniu podobnych procesów, by napisać podręcznik czy poradnik. A tak właśnie należy traktować tę książkę – jako przewodnik po metodzie, swoistą „instrukcję obsługi”.

Grzegorz Zawiłowski, certyfikowany Coach MLC, akredytowany Coach i Superwizor Izby Coachingu, członek zespołu CC Innovation

 

 

Joanna Grela – psycholog, coach zespołowy i grupowy akredytowany przez ICF, trener biznesu. Przeprowadza ludzi przez zmianę: awans, zmiana (w) pracy, zgrane zespoły. Uczy, jak zmieniać perspektywę innych. Autorka książek i narzędzi rozwojowych. Prowadzi blog ZmienPerspektywe.pl.

 

Rafał Szewczak – twój nauczyciel coachingu. Superwizor, coach, psycholog i trener zmiany. Współtwórca Szkół Coachingu NOVO. Wspiera coachów i trenerów w rozwoju ich praktyki. Pracuje z zespołami w kryzysie. Prowadzi blog rafalszewczak.com.

 

Michał Bloch – psycholog, podcaster, bloger, właściciel marki JakRzucicEtat.pl. Pomaga ludziom odzyskiwać wolność i cieszyć się pracą bez szefa! Autor książek i ebooków dla osób chcących zarabiać na marce osobistej. Twórca e-kursów i mentor dla freelancerów. Promuje ideę cyfrowego nomadyzmu, czyli pracy zdalnej z dowolnego miejsca na świecie. Master Coach ICF. Współautor szkół coachingu w Pracowni Coachingu NOVO.

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 238

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,7 (7 ocen)
5
2
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Redakcja: Małgorzata Szyfer

Skład: Zbigniew Kowalczyk

Projekt okładki: Urszula Szkuta- Kruk

Opracowanie e-wydania

Copyright © 2021 MT Biznes Sp. z o.o.

All rights reserved.

Warszawa 2021

Książka, którą nabyłeś, jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, abyś przestrzegał praw, jakie im przysługują. Jej zawartość możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście znanym. Ale nie publikuj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. A kopiując ją, rób to jedynie na użytek osobisty.

Szanujmy cudzą własność i prawo!

Polska Izba Książki

Więcej o prawie autorskim na www.legalnakultura.pl.

Zezwalamy na udostępnianie okładki książki w internecie.

MT Biznes sp. z o.o.

www.mtbiznes.pl

[email protected]

ISBN 978-83-8231-091-7 epub

ISBN 978-83-8231-092-4 mobi

Moim ukochanym – mężowi Grzesiowi i Trzem Muszkieterom

Joanna

Dla Ani, mojej miłości i najdroższej przyjaciółki

Rafał

Mojej żonie, Agnieszce, oraz córkom, Hani i Matysi. Moim klientom – za wspólne przygody. Moim błędom – za rozwój. Wszystkim istotom duchowym, dzięki którym poznajemy wspólnie swoje możliwości i ograniczenia

Majkel

RECENZJE

Otrzymaliśmy bezcenny prezent w postaci publikacji pt. „Coaching grupowy”. Stanowi ona interesujące kompendium wiedzy z zakresu coachingu grupowego. W sposób metodyczny i merytoryczny ukazuje jego istotę, znaczenie, zastosowanie, daje praktyczne wskazówki, a także omawia najważniejsze i przydatne w tym zakresie techniki i narzędzia współpracy z klientem.

Atutem publikacji jest bogactwo przedstawionych w niej ćwiczeń, osobistych refleksji, spostrzeżeń, doświadczeń Autorów. Motywują oni Czytelnika do pogłębienia swojej wiedzy i zapoznania się z ważnymi pracami innych autorów, proponują również obejrzenie wybranych filmów. Publikację tę gorąco polecam zarówno początkującym, jak i zaawansowanym w praktyce coachom.

Dla tych pierwszych książka może stanowić prawdziwą „skarbnicę wiedzy i platformę przydatnych, różnorodnych narzędzi”, zaś dla profesjonalistów to kolejna inspiracja do wzbogacenia swojego warsztatu pracy oraz zachęta do odkrywania nowych perspektyw coachingu grupowego. Moim zdaniem książka przypadnie też do gustu innym grupom, m.in. nauczycielom, doradcom, trenerom, terapeutom, tym wszystkim specjalistom, którzy dbają o swój rozwój zawodowy i którym zależy na konstruktywnym wspieraniu drugiego człowieka w odkrywaniu siebie, w odblokowaniu swojego potencjału i zasobów, w autentycznym towarzyszeniu klientowi w drodze do jego celu. Przedstawiony tutaj materiał pozwoli na lepsze zrozumienie klienta oraz samego siebie, może okazać się bezcenną bazą do wypracowywania swojego niepowtarzalnego stylu pracy. Publikacja ta jest ogromną zachętą do pracy metodą coachingu grupowego, przełamała we mnie pewne bariery i nieuzasadnione blokady. Dzięki niej moja podróż z coachingiem będzie o wiele ciekawsza i bardziej twórcza. Autorom publikacji udało się mnie przekonać o efektywności i mocy metody coachingu grupowego. Książka pokazuje ponadto, jak cenny, fascynujący i kreatywny jest proces coachingu, a co najważniejsze – jakie mogą być jego rezultaty. Z drugiej strony Autorzy uświadamiają Czytelnikowi wagę i znaczenie niezbędnych umiejętności i kompetencji coachingowych.

Obfitość zaprezentowanej techniki połączona jest z dojrzałością wewnętrzną Autorów, z ich ogromną pasją, trafnością spostrzeżeń, odpowiedzialną postawą, zaangażowaną obecnością oraz z lekkim dystansem do siebie – to dodatkowo wyróżnia to dzieło.

Szczere gratulacje! Zachęcam do lektury.

Dr Małgorzata Jedynak

Certyfikowany Coach ICI, wykładowca akademicki WSPA w Lublinie

Zaletą książki jest konkretność i precyzja językowa, niestety nie zawsze spotykane w literaturze poświęconej coachingowi. Warto to docenić, zwłaszcza że mowa jest o zjawiskach subtelnych – unikatowej relacji coachingowej powstającej w pracy z grupą i specyficznej synergii jej towarzyszącej. Klarowność przedstawionego wywodu idzie w parze z rzetelnym, merytorycznym prezentowaniem treści, wspartych m.in. wieloletnim doświadczeniem i refleksyjnym podejściem do własnej praktyki. Autorzy chętnie dzielą się wiedzą o narzędziach oraz strukturach, wyjaśniają zasady, dbają o odróżnienie specyficznie coachingowego podejścia od innych form pracy z grupą. Polecam tę książkę wszystkim coachom, dydaktykom, studentom studiów coachingowych oraz osobom zainteresowanym samorozwojem. Jest to według mnie najlepsza publikacja poświęcona coachingowi grupowemu.

Dr Agnieszka Woszczyk

Coach, autorka pierwszego w Polsce akademickiego programu studiów „Doradztwo filozoficzne i coaching”

Wydawałoby się, że o coachingu napisano już wszystko. A jednak nowa książka pt. „Coaching grupowy” to unikalny, praktyczny i inspirujący podręcznik dla tych, którzy ciągle poszukują dróg swojego zawodowego rozwoju. Polecam tę publikację wszystkim, którzy chcą skorzystać z cennych doświadczeń Autorów i nie tracić czasu na odkrywanie tego, czego można się od nich nauczyć.

Jacek Walkiewicz

Psycholog

„Coaching grupowy” to niezwykle praktyczny przewodnik, w którym Autorzy krok po kroku prowadzą po metodzie, od pierwszych do ostatnich sesji. Można wręcz odczuć, że towarzyszą osobiście w kolejnych etapach i działaniach, podając konkretne wytyczne, wskazując na to, co ważne, zwracając uwagę na możliwe pułapki i wyzwania, dzieląc się własnym bogatym doświadczeniem, pobudzając do refleksji i kreatywności. Siłą tej książki jest przejrzystość i uporządkowanie, a przede wszystkim jasne ramy, czym jest coaching grupowy, a czym nie, jak odróżnić go od innych form pracy rozwojowo-pomocowej oraz jaki powinien być profesjonalny coach. Czytelnik znajdzie tu konkretne modele i techniki z opisem, jak i kiedy je zastosować, a także karty pracy i ćwiczenia. Doceniam w tej książce stale podkreślaną postawę profesjonalnego coacha, w tym potrzebę superwizji, która jest niezbędna we wszelkich zawodach pomocowych. Aby być rzeczywiście obiektywnym i prowadzić ludzi przez proces, zarówno terapeutyczny, jak i rozwojowy – superwizja to podstawa zapewniająca bezpieczeństwo każdej stronie tego procesu.

„Coaching grupowy” to przede wszystkim publikacja dla coachów i trenerów, jednak wiele praktycznych pomysłów zaczerpną również osoby pracujące z ludźmi w obszarze pomocowym, liderzy, nauczyciele, osoby z obszaru pracy z grupami, z młodzieżą, w doradztwie zawodowym.

Katarzyna Dorosz-Dębska

Psycholog, psychoterapeuta, autorka bloga Planeta prze-Myśl-eń

„Coaching grupowy” to swego rodzaju mapa, dzięki której Autorzy w sposób bezpieczny i przejrzysty wprowadzają nas w świat coachingu grupowego.

Dzięki dużemu doświadczeniu i pokorze Autorów udało się stworzyć praktyczny podręcznik, który pokazuje jednocześnie proces i strukturę coachingu grupowego. Natomiast uzupełnienie książki o pytania autocoachingowe sprawia, że Czytelnik już w trakcie lektury może zapoczątkować swój proces uczenia się tej niezwykle skutecznej metody pracy z różnorodnymi grupami.

Z publikacji będą mogły skorzystać zarówno osoby doświadczone w pracy z grupą, jak i początkujący.

Książka ta będzie pomocna w przygotowywaniu procesu pracy z grupą, wyznaczaniu jasnych zasad, czym jest coaching i gdzie są jego granice. Ponadto stanowi podstawę biblioteki każdego praktyka, ponieważ można do niej wracać na każdym etapie prowadzonego procesu coachingu grupowego.

Polecam!

Krzysztof Błażejewski

Coach grupowy, psychoterapeuta, trener

„Coaching grupowy” to niezwykle potrzebna, praktyczna i spójna publikacja. Napisana w sposób przejrzysty, gdzie logika, konsekwencja w pisaniu oraz porządek treści sprzyja czytaniu oraz pozwala z łatwością znaleźć zagadnienie, do którego pragniemy wrócić. Ma w sobie to „coś”, co powoduje, że z jednej strony pochłaniasz ogromną wiedzę, którą przekazują Autorzy, poszerzasz swój warsztat pracy, swoją perspektywę, a z drugiej – pracujesz sam ze sobą, wracasz do pewnych pytań, arkuszy. Książka zachęca także do refleksji nad samym sobą, nad własnym warsztatem pracy.

Autorzy krok po kroku wyjaśniają, czym jest coaching grupowy, jak przebiega procesowo, dzielą się także swoimi doświadczeniami. Wielką wartością tej książki są też praktyczne wskazówki, konkretne arkusze, narzędzia, instrukcje, z których można z powodzeniem korzystać lub inspirować się nimi, tworząc własne.

To publikacja absolutnie wyjątkowa, użyteczna dla mnie, nie tylko jako coacha, ale też superwizora, trenera czy menedżera.

Z całego serca polecam!

Anna Chraniuk

Akredytowany Coach i Superwizor IC, Coach ACC ICF,

mentor, trener biznesu, menedżer

Książka stanowi ciekawe uzupełnienie warsztatu pracy doradcy zawodowego. Z pewnością jest cennym źródłem inspiracji w realizowanych treningach kompetencji społecznych oraz treningach pracy. Może posłużyć w procesie realizowanego doradztwa zawodowego z osobami poszukującymi zatrudnienia. Przykładowe sesje opisane są prostym i zwięzłym językiem, dzięki czemu mogą nakłonić uczestników warsztatów do głębszych refleksji, wzmocnić ich motywację do aktywności na rynku pracy i wiarę we własne umiejętności. Wykorzystywane treści programowe przez doradców zawodowych mogą korzystnie wpływać na aktywizację społeczną i zawodową uczestników zajęć grupowych.

Łukasz Ipnar

Doradca zawodowy

Nie miałam żadnych wątpliwości, że książka napisana przez Rafała Szewczaka, Joannę Grelę i Michała Blocha będzie doskonale przygotowana merytorycznie. Było również pewne, że będzie praktyczna, z gotowymi sposobami pracy. Najbardziej jednak zachwyca mnie w niej to, że łączy w sobie prostotę, merytorykę na najwyższym poziomie, poparte własnymi doświadczeniami przykłady oraz to, co w biznesie cenię najbardziej – zwłaszcza szkoleniowo-coachingowym – dzielenie się tą wiedzą w sposób tak oczywisty. Zdecydowanie brakowało takiej książki na polskim rynku. W końcu ktoś podjął to wyzwanie!

Powinni ją przeczytać nie tylko coachowie czy osoby pracujące z grupami, ale też sami uczestnicy coachingu grupowego. Dlaczego? Autorzy pokazują wyraźnie, że rozwój jednostki czy grupy nie jest tylko odpowiedzialnością osoby prowadzącej grupę, czyli coacha grupowego, ale też każdego, kto w tej grupie jest i funkcjonuje. Uczymy się od siebie, rozwijamy się nawzajem – ważne, aby o tym pamiętać.

Polecam absolutnie każdemu, kto pracuje z grupami!

Katarzyna Dujanowicz

Coach PCC ICF, Superwizor IC, trener biznesu

WPROWADZENIE

Po co i dla kogo ta książka?

Wszystko zaczęło się w 2013 roku, kiedy spotkaliśmy się przy okazji tworzenia Szkoły Coachingu Zespołowego i Grupowego. Jako trenerzy zauważyliśmy, że szkolenia nie zawsze są skuteczne. Jako coachowie doświadczyliśmy użyteczności coachingu – mieliśmy przyjemność towarzyszyć wielu ludziom w procesie zmiany. Zyskaliśmy przy tym przekonanie, że grupa może być bardzo pomocna w poszerzaniu samoświadomości poszczególnych uczestników oraz że zachodzące podczas wspólnej pracy procesy uruchamiają silną motywację do działania. Uznaliśmy więc za sensowne, by połączyć coaching z pracą w grupie.

Wiedzieliśmy oczywiście o istnieniu coachingu grupowego, ale trudno nam było znaleźć w Polsce ofertę szkoleniową czy choćby literaturę na ten temat. Również nasi koledzy, inni coachowie borykali się z wątpliwościami, co jest coachingiem grupowym, co zespołowym, co szkoleniami, a co warsztatami budowania zespołu. Spotykaliśmy się z sytuacjami, w których te pojęcia były używane zamiennie. Czasami, zwłaszcza w świecie biznesu, w którym coaching stał się bardzo modny, wszelkie formy rozwoju pracownika nazywane były coachingiem…

Metodą nauki na własnych błędach zaczęliśmy więc odróżniać coaching grupowy od tego, co nim nie jest. Testowaliśmy różne sposoby i techniki, szukając tych kontekstów, w których najlepiej się one sprawdzają. Tworzyliśmy własne metody. Uczyliśmy naszych klientów, innych coachów, uczyliśmy się sami. Napisanie tej książki zrodziło się z potrzeby zebrania w jednym miejscu naszych przemyśleń i odkryć, stanowiło naturalny proces dokumentowania doświadczeń. Potrzebowaliśmy jej dla słuchaczy Szkoły Coachingu Zespołowego i Grupowego Pracowni Coachingu Novo. Kiedy absolwenci pytali nas, gdzie o tym, czego się uczyli podczas zajęć mogą przeczytać, rozkładaliśmy ręce. Teraz wręczymy im ten podręcznik.

Kolejnym krokiem był pomysł, by coaching grupowy wykorzystywać w różnych innych od szkoleniowego kontekstach: organizacjach non-profit, stowarzyszeniach, w edukacji, biznesie, w pracy z klientami indywidualnymi. Jesteśmy pewni, że można z niego korzystać na wiele różnych sposobów i wielu różnych sytuacjach, np. pracując z uczniami, z osobami bezrobotnymi, z mamami wracającymi do pracy, z trenerami, czy też przywódcami wielkich korporacji.

Szanowny Czytelniku, oddając z przyjemnością w Twoje ręce ten podręcznik, mamy nadzieję, że zdołamy zainteresować Cię coachingiem grupowym i podsunąć Ci wiele praktycznych wskazówek do codziennej pracy.

Jak zbudowana jest książka i jak najlepiej z niej korzystać?

Książka składa się z trzech części. W pierwszej wyjaśniamy, czym jest coaching grupowy, prezentujemy jego istotę i możliwe zastosowania. Omawiamy też podstawowe umiejętności coacha grupowego. Dodatkowo skupiamy się na samym procesie coachingu, na specyficznych wyzwaniach, jakie niosą za sobą sesje pierwsza, kolejne i ostatnia. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę, dobierając uczestników spotkań, a także, jak mierzyć efektywność postępów.

W drugiej części dzielimy się doświadczeniami z zastosowań różnorodnych metod wykorzystywanych w pracy coacha grupowego. Przybliżamy szereg narzędzi, jakie można stosować, opierając coaching grupowy o podstawowy model GROW. Poza tym opowiadamy o naszych spostrzeżeniach ze stosowania określonych struktur poszczególnych sesji coachingu grupowego, np. Action Learning, Grup Balinta, Metody Aktywizującej Przeżywanie czy naszej autorskiej Metody Analizy Grupowej.

Trzecia część to zbiór case studies, w których zarówno my, jak i zaproszeni przez nas praktycy referują przykładowe, realizowane w różnych sytuacjach, procesy coachingu grupowego. To żywa relacja z tego, co w danym procesie coachingu zadziałało, a co można było zrobić inaczej.

Naszym celem było napisanie książki maksymalnie użytecznej dla jej Czytelników. Każdy rozdział zaczynamy więc od pytania: Co w rozdziale? i krótkiego Wprowadzenia, w którym streszczamy zawartość, ułatwiając tym samym korzystanie z podręcznika. Każdy rozdział kończymy natomiast zbiorem Inspiracji do dalszego rozwoju, czyli podaniem lektur, ćwiczeń i pomysłów do dalszego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności z danego obszaru. W rozdziałach zamieszczamy także nasze doświadczenia z zakresu Wyzwań i możliwych sytuacji trudnych. Chcemy tym samym uchronić kolejnych praktyków przed popełnianiem błędów, z jakimi nam przyszło się zmierzyć. Dodatkowo w książce znalazły się liczne ćwiczenia, które nazwaliśmy Autocoachingiem. Służą one samopoznaniu, ułatwiają identyfikację swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju na drodze do bycia profesjonalnym coachem grupowym.

Zachęcamy Cię do eksperymentowania. Testuj opisane przez nas metody, badaj ich efektywność, rozwijaj je, dostosowuj do swoich potrzeb i do oczekiwań grup, z którymi pracujesz. Koniecznie daj nam znać o efektach: Joanna Grela – [email protected], Rafał Szewczak

[email protected], Michał Bloch – [email protected]

Naszym celem było takie przedstawienie coachingu grupowego, aby osoby zainteresowane pracą z wykorzystaniem tej metody mogły samodzielnie zaprojektować proces i sprawnie go przeprowadzić. Książka, co oczywiste, nie zastąpi praktycznych szkoleń rozwijających kompetencje coachingowe. Jeśli więc myślisz o rozpoczęciu kariery coacha grupowego, zapraszamy do kontaktu: [email protected].

Zachęcamy też do śledzenia naszych stron internetowych, na których dzielimy się wiedzą i doświadczeniem: www.ZmienPerspektywe.pl, www.RafalSzewczak.com, www.WolnyLancer.pl. Chcemy tworzyć w Polce przestrzeń do wymiany dobrych praktyk. Możesz ją z nami współtworzyć. Zapraszamy do opisywania swoich obserwacji i refleksji. Zależy nam szczególnie na rzetelnym badaniu efektywności procesów coachingu grupowego. Jesteśmy więc otwarci na współpracę w tym zakresie.

Podziękowania

Dziękujemy wszystkim osobom, które wspierały nas podczas pisania tej książki.

Naszym Rodzinom i Przyjaciołom dziękujemy za mobilizację do pracy i wyrozumiałość.

Składamy również podziękowania Recenzentom – za ich pracę i cenne wskazówki, a także Organizacjom, które objęły książkę swoim patronatem. To dla nas zaszczyt i wyróżnienie.

Podziękowania kierujemy także do uczestników Szkoły Coachingu Grupowego i Zespołowego Pracowni Coachingu Novo, którzy motywowali nas do nieustannego rozwoju.

Dziękujemy również Tobie, Drogi Czytelniku, że sięgasz po naszą książkę. Mamy nadzieję, że będzie to dla Ciebie wartościowa i inspirująca lektura.

Joanna, Rafał i Michał

Część I COACHING GRUPOWY JAKO METODA ROZWOJOWA

Co w tej części?

Czym jest coaching grupowy?

Czym coaching grupowy różni się od innych metod rozwoju?

Jaka jest specyfika coachingu grupowego?

Jak radzić sobie z trudnościami w pracy coacha grupowego?

Jakie są zastosowania coachingu grupowego?

Jakie są najważniejsze kompetencje coacha grupowego?

Co coaching grupowy czerpie z coachingu indywidualnego, a co ze szkoleń?

Czym jest pętla coachingowa?

Po co coachowi grupowemu umiejętność moderowania i facylitacji?

Jak wygląda proces coachingu grupowego?

Na co zwracać uwagę, dobierając uczestników do grupy?

Jakie są specyficzne wyzwania pierwszej, kolejnych i ostatniej sesji?

Które narzędzia podnoszą efektywność procesu coachingu grupowego?

Co czytać i co robić, by rozwijać się jako coach grupowy?

ROZDZIAŁ 1 ISTOTA I ZASTOSOWANIE COACHINGU GRUPOWEGO

Co w rozdziale?

Coaching grupowy to samodzielna i niezwykle efektywna metoda wspierania rozwoju.

W tym rozdziale pokażemy, na czym polega jej specyfika, co ją różni od innych rozwojowych metod pracy z grupami oraz jakie może mieć zastosowania.

Wprowadzenie

W dzisiejszych czasach w dziedzinie rozwoju osobistego mamy szeroki wybór metod pracy z drugim człowiekiem. Od skoncentrowanych na pracy jeden na jeden coachingów indywidualnych, spotkań mentoringowych czy tutoriali po odbywające się w grupie szkolenia, warsztaty, treningi interpersonalne.

Czy jest w tym gąszczu propozycji miejsce na coaching grupowy? Mamy pełne przekonanie, że tak. Siła tej metody pracy jest bowiem zaskakująca. Unikatowa relacja coachingowa, której towarzyszy efekt grupowej synergii, to niezwykła mieszanka. Pobudza do działania i skutecznie prowadzi w kierunku zmiany.

Jak rozumiemy i definiujemy coaching grupowy?

Coaching grupowy jest to proces coachingu prowadzony w grupie, gdzie każdy z uczestników realizuje swój indywidualny cel, a pozostali członkowie stanowią dla siebie wzajemne wsparcie w procesie realizacji tego celu. Definicja ta akcentuje dwa aspekty. Po pierwsze, jest to proces indywidualnej zmiany, który odbywa się w towarzystwie innych. Po drugie, grupa pełni znaczącą rolę w procesie indywidualnej zmiany. Rola ta może być pasywna – wtedy inni członkowie grupy są jedynie obserwatorami procesu zmiany, któremu podlega jednostka – albo aktywna wówczas inni uczestnicy są zaangażowani w proces zmian jednostki, np. dając bezpośrednie wsparcie osobie pracującej coachingowo. Warto tutaj zauważyć, że w praktyce coachingu grupowego do wspólnego procesu dobiera się osoby, które pracują nad podobnymi tematycznie problemami. Dzięki temu praca coachingowa jednej osoby staje się użyteczna dla pozostałych obserwujących ją osób.

Mogą to być na przykład grupa osób mających problemy z nadwagą lub stresem, grupa młodych przedsiębiorców planujących uruchomienie własnych firm, grupa składająca się z rodziców nastolatków, którzy chcą lepiej komunikować się ze swoimi dziećmi, uczniowie klas licealnych, którzy zastanawiają się nad wyborem kierunku dalszej nauki, osoby zadłużone lub w trudnej sytuacji finansowej itd.

Grupę rozumiemy tutaj jako grono składające się z osób, które oddziałują na siebie nawzajem. Co jednak ważne, odróżniające grupę od zespołu i warte podkreślenia, to fakt, że członkowie grupy bardziej cenią cele indywidualne niż grupowe i mają większe (niż zespół) poczucie swobody w samodzielnym podejmowaniu działań[1]. W coachingu zespołowym coach pracuje nad jednym, wspólnym celem zespołu. W coachingu grupowym każdy z uczestników realizuje swój osobisty cel. Uczestnicy grupy stanowią dla siebie wsparcie, ale każdy idzie we własnym, samodzielnie obranym kierunku.

1.1. Warunki i specyfika coachingu grupowego

Coach grupowy, podobnie jak coach indywidualny, ma za zadanie wspierać swojego klienta w działaniach zmierzających do realizacji jego dążeń. Różnica polega na tym, że coach grupowy pracuje jednocześnie z wieloma klientami. W tym aspekcie coaching grupowy podobny jest do szkoleń czy warsztatów rozwojowych. Z drugiej zaś strony w tej metodzie pracy, tak jak w coachingu indywidualnym, występują charakterystyczne zasady:

 Cele definiuje klient

Coach nie narzuca i nie sugeruje, co ma być wyzwaniem do pracy.nKlienci samodzielnie wybierają obszar, nad jakim chcą pracować.

 Relacja coach-klient jest symetryczna

Coach jest towarzyszem w drodze do zmiany, nie zaś doradcą mówiącym, w którą stronę należy się rozwijać i jakie cele realizować.

 Pracuje się na procesie

Coaching grupowy to kilka spotkań odbywających się w pewnych odstępach czasu.

Czas ten niezbędny jest, aby zaszły zmiany – by klienci mogli poszerzyć swoją samoświadomość, wdrożyć zaplanowane zmiany w życie i zmierzyć się z rzeczywistością.

Zarówno praca z grupą jako całością, jak i indywidualnie z poszczególnymi uczestnikami stawia przed coachem pewne specyficzne wymagania. Po pierwsze, musi on proponować takie metody i narzędzia pracy, które będą pozwalały na jednoczesną pracę wielu klientów stanowiących grupę coachingową. Po drugie, powinien zarządzać interakcjami, które zachodzą w grupie na kilku liniach: grupa – coach, uczestnicy między sobą, poszczególni uczestnicy – coach. Pracując zatem w roli coacha grupowego, czerpiesz zarówno z coachingu indywidualnego, jak i ze szkoleń.

Ze świata coachingu coach grupowy wykorzystuje:

 Postawę coacha

Warunkiem tego, aby pracę coacha grupowego nazywać coachingiem, jest zachowanie symetrycznej relacji pomiędzy coachem i uczestnikami grupy coachingowej. W odróżnieniu od trenera szkoleń, coach grupowy nie jest ekspertem, który przekazuje członkom grupy określoną, wcześniej zdefiniowaną wiedzę. Używając metafory, jest to raczej życzliwy, oddany towarzysz podróży. Mimo że to coach proponuje efektywne struktury pracy, to uczestnicy grupy decydują, co będzie przedmiotem ich pracy. W każdym przypadku coach dostosowuje się do oczekiwań grupy coachingowej, a nie grupa do założonego planu coacha. Program coacha nie może być ważniejszy niż potrzeby poszczególnych uczestników.

 Umiejętności coachingowe

Coach grupowy korzysta ze wszystkich kluczowych kompetencji coacha, w szczególności z pętli coachingu: zadaje pytania, słucha i odzwierciedla (więcej w ROZDZIALE 2).

 Techniki coachingowe

Coach grupowy wykorzystuje w procesie coachingu grupowego te same narzędzia co coach pracujący w relacji indywidualnej, takie jak: koło życia, mapa zasobów czy indywidualne karty pracy.

Ze świata szkoleń coach grupowy wykorzystuje:

 Pracę z procesem grupowym

Zważywszy na fakt, że w coachingu grupowym pracuje się z grupą i jej uczestnicy wchodzą ze sobą w interakcje, coach grupowy musi rozumieć mechanizmy psychologiczne, które są charakterystyczne dla małych grup społecznych. Powinien więc umieć rozpoznać specyficzne potrzeby uczestników, które wynikają z poszczególnych etapów procesu grupowego i potrafić nimi umiejętnie zarządzać.

 Umiejętności trenerskie

W odróżnieniu do coacha pracującego w indywidualnych procesach coachingowych, coach grupowy musi posiadać kompetencje trenerskie, aby efektywnie kierować pracą grupy. W tym obszarze najważniejsze są dwie umiejętności:

Facylitowanie

, czyli zdolność zarządzania pożądanymi w kontekście realizacji celów coachingowych aktywnościami grupy i poszczególnych uczestników.

Moderowanie

, czyli zarządzanie procesem dyskusji w grupie (więcej w ROZDZIALE 2).

 Techniki trenerskie

Coach grupowy może korzystać z całego repertuaru technik i narzędzi trenerskich, jeśli tylko mają one wspierać proces zmiany i cele uczestników grupy coachingowej. Przykładowe techniki to: rundy otwierające, podsumowujące i zamykające, techniki kreatywnego rozwiązywania problemów czy gry szkoleniowe.

Od coacha grupowego oczekuje się zatem zarówno kompetencji trenerskich, jak i coachingowych. Jedynie dysponując obydwiema, będzie on w stanie efektywnie wspierać członków grupy. Bez perspektywy i kompetencji coachingowych w ogóle nie będzie mowy o coachingu grupowym. Bez kompetencji trenerskich proces coachingu grupowego nie będzie najprawdopodobniej tak efektywny, jak mógłby i powinien być.

Poniżej znajdziesz użyteczne porównanie coachingu grupowego z innymi formami rozwoju ułatwiające zrozumienie specyfiki tej metody pracy:

 Coaching grupowy a indywidualny

Coach grupowy pracuje z kilkoma osobami naraz. Coach indywidualny pracuje z jedną osobą.

 Coaching grupowy a zespołowy

Każdy uczestnik ma swój cel. Zespół pracuje nad wspólnym celem.

 Coaching grupowy a szkolenia

Coach nie przekazuje wiedzy. Trener przekazuje konkretną wiedzę.

 Coaching grupowy a trening interpersonalny

Coach proponuje określoną strukturę, metody i narzędzia. Celem trenera jest praca na tym, co pojawia się w grupie.

 Coaching grupowy a warsztat rozwoju osobistego

Uczestnicy coachingu grupowego mogą mieć zupełnie różne cele.

Uczestników warsztatu łączy ten sam cel.

W coachingu grupowym kluczowa jest symetryczna relacja między coachem a uczestnikami. Ważna jest tu postawa coacha. W warsztacie relacja trenera z uczestnikami nie jest symetryczna, jest on ekspertem proponującym właściwe struktury, które służą do rozwijania konkretnej kompetencji.

AUTOCOACHING

Wypisz swoje doświadczenia związane z pracą w relacji indywidualnej, np. jako coach, doradca, mentor, przyjaciel:

Co jest dla Ciebie łatwe we wspieraniu innych w relacji indywidualnej?

Co jest dla Ciebie trudne?

Wypisz swoje doświadczenia związane z pracą z grupami, jako lider zespołów, trener, nauczyciel:

Co jest dla Ciebie łatwe w pracy z grupami i zespołami?

Co jest dla Ciebie trudne?

Jakie umiejętności coacha grupowego chciałbyś zdobyć?

Gdzie możesz doskonalić umiejętność pracy w relacji indywidualnej i w pracy z grupą?

Co możesz zrobić już dziś, żeby zacząć rozwijać się w kierunku coachingu grupowego?

 Coaching grupowy a tutoring

Coach towarzyszy w procesie zmiany i rozwoju. Tutor prowadzi do celu, jest doświadczonym przewodnikiem. Tutor to wychowawca, tworzy relację nauczyciel-uczeń.

 Coaching grupowy a mentoring

Coach grupowy nie musi być specjalistą w tematach, nad jakimi pracują klienci coachingu. Mentor jest specjalistą w obszarze, w którym doradza klientom, ma od nich większe doświadczenie i chętnie się nim dzieli.

1.2. Zastosowania coachingu grupowego

Jeśli miałeś kiedykolwiek do czynienia z coachingiem indywidualnym, to pomyśl sobie, że jego siła może być jeszcze wzmocniona obecnością i doświadczeniem innych. Trudno nie docenić korzyści z coachingu grupowego: jego efekty mogą być takie same lub nawet większe niż w tradycyjnym coachingu, a jego koszty w przeliczeniu na jednego klienta są dużo niższe. Oto dlaczego coaching grupowy wykorzystywany jest w tak różnych kontekstach i zagadnieniach, z tak bardzo różnorodnymi grupami klientów.

Najogólniej mówiąc, na coaching grupowy możemy popatrzeć jak na:

 Samodzielną i niezależną metodę rozwojową

Coaching grupowy to proces rozwojowy dedykowany danej grupie osób, który ma na celu pobudzanie do realizacji celów, do zmiany i do działania.

 Narzędzie wspierające wdrożenie np. nowych umiejętności

Coaching grupowy może być elementem większego procesu rozwojowego, np. składającego się również ze szkoleń czy sesji mentoringowych. W takich przypadkach często staje się kontynuacją działań szkoleniowych, przestrzenią, w której zdobyta wcześniej wiedza poddawana jest refleksji i ocenie użyteczności oraz gdzie dochodzi do samodzielnego planowania i wdrożenia.

 Platformę wzajemnego wsparcia i inspiracji

Poszczególni uczestnicy biorący udział np. w otwartych grupach mają szansę wzajemnie się inspirować i motywować, mogą wymieniać się doświadczeniami i wspierać w realizacji określonej zmiany.

Przedstawiamy kilkanaście obszarów, w których mieliśmy okazję pracować sami, obserwować je lub słyszeć o takim zastosowaniu coachingu grupowego. Oczywiście na tym lista się nie kończy. Im dłużej pracujemy jako coachowie, tym wyraźniej widzimy, że jedynym ograniczeniem stosowania tej metody jest nasza wyobraźnia.

Biorąc więc pod uwagę kontekst, grupę docelową i tematykę, wyróżniamy następujące rodzaje coachingu grupowego:

Kontekst:

Coaching grupowy dla klientów indywidualnych

Coaching grupowy dla pracowników małych i średnich firm

Coaching grupowy dla pracowników dużych korporacji

Coaching grupowy dla organizacji pozarządowych i stowarzyszeń

Coaching grupowy w edukacji

Coaching grupowy w służbie zdrowia

Coaching grupowy w sporcie

Grupy klientów:

Coaching grupowy dla menedżerów i liderów

Coaching grupowy dla przedsiębiorców

Coaching grupowy dla studentów i uczniów

Coaching grupowy dla nauczycieli

Coaching grupowy dla coachów

Coaching grupowy dla trenerów wewnętrznych

Coaching grupowy dla rodziców

Coaching grupowy dla kobiet kończących urlopy macierzyńskie

Coaching grupowy dla ojców nastolatków

Coaching grupowy dla osób 50+

Coaching grupowy dla osób bezrobotnych

Coaching grupowy dla osób poszukujących pracy

Coaching grupowy dla trenerów sportowych

Coaching grupowy dla singli

Coaching grupowy dla osób zadłużonych

Coaching grupowy twórców i artystów

Tematy pracy coachingowej:

Coaching w obszarze rozwoju kompetencji menedżerskich

Coaching w obszarze budowania firmy

Coaching w obszarze komunikacji

Coaching w obszarze budowania relacji

Coaching w obszarze poszukiwania pracy

Coaching w obszarze realizowania marzeń i pasji życiowych

Coaching w obszarze zarządzania własną efektywnością

AUTOCOACHING

Jakie jeszcze widzisz zastosowania coachingu grupowego?

Popatrz na swoje doświadczenia, zainteresowania, preferencje.

W jakich kontekstach mógłbyś wykorzystywać coaching grupowy?

Jakie tematy wydają Ci się najbardziej interesujące?

Z jakimi grupami klientów mógłbyś pracować?

1.3. Inspiracje do dalszego rozwoju

W Polsce jest niewiele źródeł wiedzy na temat coachingu grupowego, szczególnie coachingu grupowego realizowanego w naszym kraju. Inspirację i wiedzę czerpaliśmy pośrednio m.in. z następujących źródeł (więcej lektur w LITERATURZE zebranej na końcu książki):

 Coaching grupowy

Britton J. J., Skuteczny coaching grupowy, Warszawa 2016.

 Proces grupowy i terapia grupowa

Bernard H. S., MacKenzie K. R. (red.), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2000.

Kennard D., Roberts J., Winter D. A., Interwencje w psychoterapii grupowo-analitycznej, Warszawa 2013.

Kozak A., Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Gliwice 2010.

Schneider Corey M., Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 2002.

Vinogradov S., Yalom I. D., Psychoterapia grupowa. Krótki przewodnik dla terapeutów, Warszawa 2007.

Yalom I., Leszcz M., Psychoterapia grupowa. Teoria i praktyka, Kraków 2006.

Zych A., Zych R., Szef w relacji z zespołem. Jak proces grupowy wpływa na psychologię teamu, Gliwice 2017.

 Inne

Berne E., Dzień dobry i co dalej, Poznań 2016.

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2010.

James M., Jongeward D., Narodzić się, by wygrać, Poznań 2003.

O własnych coachingowych doświadczeniach piszemy na naszych blogach. Zapraszamy właśnie tam po dodatkową dawkę rzetelnej wiedzy:

www.ZmienPerspektywe.pl

www.RafalSzewczak.com

www.WolnyLancer.pl

ROZDZIAŁ 2 KOMPETENCJE COACHA GRUPOWEGO

Co w rozdziale?

Kluczowe umiejętności coacha grupowego mają dwa źródła. Jedno wypływa z coachingu indywidualnego, a drugie z doświadczeń zebranych na sali szkoleniowej. Z jednej bowiem strony celem tego rodzaju coachingu jest wspieranie każdego uczestnika w jego indywidualnych dążeniach, z drugiej – skuteczne zarządzanie procesem grupowym. W tym rozdziale dowiesz się, jak połączyć te dwa źródła. Podpowiemy także, jakie kompetencje rozwijać i na jakie potencjalne niebezpieczeństwa zwracać szczególną uwagę.

Wprowadzenie

W coachingu grupowym to każdy uczestnik grupy samodzielnie decyduje, co ma być dla niego efektem wspólnej pracy. Coach dba o bezpieczne warunki pracy, proponuje określone struktury i ćwiczenia oraz towarzyszy uczestnikom w drodze do realizacji obranego celu. Chcąc zatem stworzyć każdemu członkowi grupy optymalne warunki do rozwoju w tym procesie, coach nieustannie korzysta z pięciu kluczowych umiejętności (zobrazowanych poniżej).

Słuchanie, zadawanie pytań i odzwierciedlanie tworzą PĘTLĘ COACHINGOWĄ, która charakterystyczna jest dla całego procesu coachingowego i dotyczy głównie interakcji z pojedynczym uczestnikiem. Moderacja i facylitacja niezbędne są natomiast w pracy z grupą jako całością.

O tym, że coaching grupowy jest indywidualnym procesem zmiany, który odbywa się przy asyście innych uczestników grupy, świadczą refleksje uczestników naszych sesji grupowych:

Przeszedłem swoją drogę, do własnego celu. Inne osoby na sali mi tylko w tym pomagały, towarzyszyły.

To było moje i tylko moje przeżycie. Czułem, że tak naprawdę miałem coacha tylko dla siebie, ale z widownią w pakiecie.

Dla mnie coaching grupowy to coaching indywidualny „w gromadzie”. Czasem sobie przeszkadzamy, czasem się wzajemnie pobudzamy. Nie jest łatwo, ale razem raźniej i przez to też skuteczniej!

Ponieważ w coachingu grupowym pracujemy z wieloma osobami równocześnie, coach zmuszony jest nieustannie do zarządzania interakcjami zachodzącymi między uczestnikami nawzajem oraz między uczestnikami i nim samym. To powoduje, że od coacha oczekuje się sprawnego kierowania toczącym się procesem, o czym mogą świadczyć takie oto wypowiedzi:

Prowadzący bardzo pomógł nam poczuć się bezpiecznie. Byłam tu w pełni sobą.

Obecność coacha była bardzo pomocna, towarzyszył nam i dbał, aby każdy z nas miał dla siebie odpowiednią przestrzeń do pracy.

Były takie momenty trudne dla mnie. Na szczęście prowadzący nie pozwolił innym, aby zadawali mi wtedy kolejne pytania. To było dla mnie ważne, bo mogłem wtedy spokojnie dojść do siebie.

Jak zatem skutecznie słuchać, pytać i odzwierciedlać? Co robić jako moderator, a co jako facylitator? Zapraszamy do kontynuowania lektury.

2.1. Słuchanie