Uzyskaj dostęp do ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Podróż do Grecji inna niż wszystkie!
Poczytaj o Grecji, jakiej z pewnością nie znasz – ten fascynujący przewodnik podróżnika w czasie przeniesie Cię prosto do Aten z 420 roku p.n.e.! Daj się zaskoczyć antycznej przygodzie i odkryj to, co musiałbyś wiedzieć, aby przetrwać choć jeden dzień w krainie igrzysk i demokracji.
Jaki widok rozpostarłby się przed Tobą? Jak zachowywaliby się ludzie, co myśleli i w co wierzyli? Gdzie byś mieszkał i co jadł? Na jaką pomoc mógłbyś liczyć podczas choroby? Odpowiedzi na te i więcej pytań znajdziesz w tej wciągającej kompilacji poradnika i przewodnika przetrwania, który zanurzy Cię w starożytnej społeczności, wyjaśni wiele problemów i nieoczekiwanych zdarzeń, z którymi musiałbyś się zmierzyć, gdybyś zamieszkał pod dawnym Akropolem.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 209
Dla Richarda i Danielle,z wyrazami miłości.
1
Wstęp
Jak przeżyć w starożytnej Grecji nie jest publikacją historyczną w konwencjonalnym znaczeniu. Książka ta skłania do wyobrażenia sobie, że nagle cofacie się w czasie i trafiacie do miejsca, na które jesteście całkowicie nieprzygotowani. Co musicie wiedzieć, by przeżyć? Co będzie wyglądać trochę znajomo? Co będzie wydawać się radykalnie różne? Jakich ludzi napotkamy? Jak będą się wobec nas zachowywać – i jak powinniśmy zachować się względem nich? Jaka praca będzie dostępna? Jak będziemy się relaksować? Co robić, jeśli zachorujemy? Czy będziemy tam pasować? Czy jesteśmy w stanie się dopasować? To ostatnie, rzecz jasna, zależy tylko od was. Historia w najlepszym wydaniu to zawsze wyobrażanie sobie świata z przeszłości. Zapraszam was do wzięcia czynnego udziału w przywracaniu do życia świata starożytnej Grecji i umieszczenia siebie w samym jego środku.
Świat, w który wkroczycie, to Ateny z V wieku p.n.e. Wybrałem ten okres, ponieważ jest jedną z najwspanialszych chwil w rozwoju ludzkości, w dodatku bardzo dobrze udokumentowaną. Jest rok 420 p.n.e., gdy Ateny i Sparta cieszą się chwiejnym pokojem. W chwili waszego przybycia ludność Aten powoli uzupełnia straty wywołane katastrofalną zarazą. Miasto włada morskim imperium dominującym we wschodniej części Morza Śródziemnego i polega w większym stopniu na wierze w rozsądek zwykłych ludzi niż jakiekolwiek inne społeczeństwo wcześniej i później. Sofokles i Eurypides piszą tragedie, które będą poruszały i inspirowały publiczność po 2400 latach. Medycyna czyni postępy. Sokrates irytuje wielu ludzi, mówiąc im, że powinni pozbyć się wszystkich swych nieprzemyślanych opinii. Partenon, najwspanialsza z kiedykolwiek zbudowanych greckich świątyń, wieńczy szczyt Akropolu. Mówiąc krótko, ludzkość osiągnęła apogeum doskonałości. Lepiej jednak nie zostawajcie zbyt długo, pięć lat później bowiem Ateny podejmą decyzję, która pchnie je w spiralę upadku, prowadząc ostatecznie do całkowitej klęski z rąk Sparty i jej sprzymierzeńców.
Ponieważ nie jest to typowa książka historyczna, pozwoliłem sobie parę razy na dość swobodne podejście do czasu, w interesie... – cóż, by było interesująco. Przykładowo, kilka razy przywołałem na świadka Arystotelesa, mimo że urodził się on całe pokolenie później. Uczyniłem tak, ponieważ uznałem, że będziecie chcieli usłyszeć jego słowa, i ponieważ to, co mówi, jest reprezentatywne dla pewnych powszechnie wyznawanych poglądów, także dotyczących kobiet.
Starałem się dostarczyć możliwie wiele informacji na temat tego, czego możecie oczekiwać, niezależnie od waszego wieku czy płci. Musicie jednak wiedzieć, że jeśli jesteście kobietami, trudniej będzie wam zaadaptować się w starożytnej Grecji, niż gdybyście były mężczyznami.
Do podróży w czasie należy przygotować się zarówno mentalnie, jak i fizycznie, i starałem się w miarę możliwości wam w tym pomóc. To dlatego dodałem szereg wypowiedzi Greków z różnych warstw społecznych i miejsc, w nadziei, że dzięki temu spojrzycie na świat z ich perspektywy i wyrobicie sobie jeszcze lepsze pojęcie o tym, co was czeka.
2
Kalendarium
Wszystkie daty to lata przed naszą erą.
Ok. 1200 – toczy się wojna trojańska.
594–593 – Solon, nazywany niekiedy ojcem demokracji, wprowadza w Atenach reformy ustrojowe, gospodarcze i społeczne.
508–507 – Klejstenes, też niekiedy nazywany ojcem demokracji, inicjuje zmiany administracyjne, które prowadzą Ateny dalej ku demokratycznemu ustrojowi.
490 – zwycięstwo Ateńczyków nad Persami w bitwie pod Maratonem, zwykle uznawane za początek okresu klasycznego.
483 – Ateńczycy odkrywają w Attyce bogatą żyłę srebra. Za radą czołowego polityka imieniem Temistokles przeznaczają zyski na budowę dużej floty wojennej.
480 – Persowie pod wodzą króla Kserksesa najeżdżają Grecję. Około 300 Spartan wraz z oddziałem helotów ginie, broniąc przed Persami przesmyku Termopile w północnej Grecji. Flota grecka, głównie dzięki Ateńczykom, którzy dostarczają największą liczbę okrętów, pokonuje Persów w bitwie pod Salaminą nieopodal brzegów Attyki.
479 – Persowie wycofują się po klęsce zadanej im przez połączoną armię grecką pod Platejami w środkowej Grecji.
478 – państwa greckie pod wodzą Aten tworzą antyperski sojusz, nazywany Związkiem Morskim, tworząc w ten sposób fundament pod przyszłe ateńskie imperium.
464 – trzęsienie ziemi w Sparcie skłania jej niewolników, zwanych helotami, do powstania.
461 – w większości pokojowa rewolucja przesuwa Ateny ku radykalnej demokracji.
460 – pierwsza wojna peloponeska.
458 – trylogia Ajschylosa, Oresteja, zdobywa pierwszą nagrodę podczas święta Wielkich Dionizji.
447 – za radą Peryklesa Ateńczycy uchwalają odbudowę spalonych przez Persów świątyń na Akropolu.
431 – wybucha druga wojna peloponeska, toczona pomiędzy Ateńczykami i ich sprzymierzeńcami a Spartanami i ich sprzymierzeńcami. Król Sparty, Archidamus II, rozpoczyna serię corocznych najazdów na Attykę.
430–429 – w Atenach szaleje zaraza, powodując ewakuację ludności wiejskiej za mury miasta.
425 – Ateńczycy pojmują 292 Spartan na wyspie Sfakteria w południowym Peloponezie, zmuszając Spartan do rezygnacji z dorocznych najazdów na Attykę.
421 – Ateny i Sparta zawierają pokój (tzw. pokój Nikiasza).
415 – Ateny organizują wyprawę na podbój Sycylii.
413 – wyprawa sycylijska zostaje zniszczona przez Syrakuzan; wszyscy ocalali Ateńczycy trafiają do niewoli. Niedługo potem Sparta wznawia działania wojenne przeciwko Atenom.
404 – Ateny poddają się Sparcie, co kończy wojnę peloponeską.
404–403 – w Atenach rządzi popierana przez Spartę oligarchia, nazywana Trzydziestoma Tyranami.
403 – wygnanie Trzydziestu Tyranów, przywrócenie ateńskiej demokracji.
399 – odrodzona demokracja skazuje na śmierć Sokratesa.
Ok. 387 – Platon zakłada szkołę filozoficzną w Ogrodzie Akademosa w Atenach.
338 – Filip II Macedoński pokonuje pod Cheroneą w środkowej Grecji koalicję greckich państw pod wodzą Aten. Przejmuje niekwestionowaną zwierzchność nad Grecją kontynentalną.
336 – udany zamach na Filipa II; tron obejmuje jego syn, Aleksander Wielki.
334 – Aleksander wkracza na teren współczesnej Turcji, rozpoczynając wyprawę na imperium perskie.
331 – Aleksander zakłada w Egipcie miasto Aleksandrię.
323 – śmierć Aleksandra w Babilonie prowadzi do podziału jego państwa na kilka dużych państw. Koniec okresu klasycznego w dziejach starożytnej Grecji
322 – Ateny dostają się pod panowanie macedońskie.
3
Co powinniście wiedzieć?
Mapa Grecji.
Jako obcokrajowcy zamieszkacie w klasycznych Atenach. Klasyczne oznacza okres 490–323 p.n.e., czyli od bitwy pod Maratonem, w której Ateńczycy walczą i pokonują perskich najeźdźców, po śmierć króla Macedonii Aleksandra Wielkiego, kiedy to ateńska demokracja zostaje już poważnie ograniczona, a grecka wolność w praktyce przestaje istnieć.
Co czyni klasyczne Ateny tak wyjątkowymi?
Większość źródeł na temat klasycznej Grecji pochodzi z Aten, miasta nazwanego na cześć bogini Ateny. Wynika to z faktu, że bardzo wielu Ateńczyków potrafi pisać i osiągnęło dużą biegłość we wszystkich rodzajach artystycznego wyrazu. Dzięki temu możemy wyobrazić sobie wiele szczegółów dotyczących tego, jak żyli.
Znacznie mniej wiemy o życiu, dajmy na to, Spartan. Pozostawili oni niewiele śladów archeologicznych czy pism świadczących o tym, jak wyglądało życie w Sparcie. Większość tego, co o nich wiemy, zachowało się w pismach nie-Spartan; najważniejszy z nich, biograf i moralista imieniem Plutarch, żył w okresie rzymskim setki lat po uwiądzie Sparty. Nie wiemy praktycznie niczego o życiu codziennym tych, którzy mieszkali w innych greckich polis – w około tysiącu państw-miast, takich jak Korynt, Teby, Syrakuzy, Mitylena, Milet i innych – mimo że miały one wielkie znaczenie.
Mapa Attyki.
Polis obejmuje zarówno kontrolowany przez nią obszar, jak i samo miejskie centrum. Rządzi się sama i jest w znacznej mierze samowystarczalna. Istnieje też szereg ludów w głębi Grecji, które zajmują terytoria, lecz nie posiadają centralnego miasta. To, jak się rządzą i jak żyją, pozostaje kompletną zagadką. Nie dysponujemy żadnymi widocznymi śladami ich istnienia.
Terytorium otaczające Ateny, zwane Attyką, ma kształt wydłużonej marchewki i powierzchnię około 2600 kilometrów kwadratowych. Jest podobne wielkością do hrabstwa Derbyshire lub Rhode Island, najmniejszego amerykańskiego stanu – jeśli jesteście Amerykanami. Miejskie centrum przypomina bardziej średniej wielkości prowincjonalne miasteczko niż metropolię w dzisiejszym rozumieniu tego słowa. Wśród zabudowań miasta powszechnym widokiem są zwierzęta gospodarskie, jak w całym świecie starożytnym. Przejścia między domami są wąskie i kręte. Większość ulic ma nawierzchnię z ubitej ziemi. Są pyliste latem i błotniste zimą.
Całkowita liczba mieszkańców Attyki wynosi około 150 tysięcy; połowa mieszka w Atenach, reszta na prowincji. Około połowy tej liczby stanowią niewolnicy, którzy będą niewolnikami przez całe życie. Jest to zatem zupełnie inny rodzaj niewolnictwa od praktykowanego przez Rzymian, nierzadko wyzwalających niewolników po szeregu lat wiernej i oddanej służby.
Klasyczne Ateny są pod każdym względem niezwykłe. Zrodziły więcej geniuszy per capita niż jakiekolwiek inne miejsce w dziejach. Ich wkład w zachodnią cywilizację – jej literaturę, sztukę, historię, architekturę, filozofię i wiele gałęzi nauki, w tym astronomię i medycynę – jest niezrównany. Ateny osiągają swój szczyt w drugiej połowie lat trzydziestych V wieku p.n.e., gdy na Akropolu wznoszone są nowe świątynie w miejsce spalonych przez Persów i przed wybuchem katastrofalnej drugiej wojny peloponeskiej w roku 431. Miasto podnosi się na krótko piętnaście lat później, tuż przed wysłaniem nieszczęsnej wyprawy na podbój Sycylii.
Mapa Imperium Perskiego.
Co powinniście wiedzieć o historii Aten?
Koniecznie musicie wiedzieć nieco o dwóch wielkich wydarzeniach, które miały miejsce w V wieku. Pomoże to wam wykazać się znajomością tematu w rozmowach z napotkanymi Ateńczykami. Pierwszym są wojny grecko-perskie. Persowie spodziewali się zwyciężyć i zmieść Ateny z powierzchni ziemi. Mieli żal do miasta, ponieważ udzieliło ono pomocy zbrojnej Grekom mieszkającym w Jonii – dzisiejszej zachodniej Turcji – którzy zbuntowali się przeciwko perskiej władzy. Persowie zostali jednak pokonani przez znacznie mniejszą armię ateńską. Maraton był niczym bitwa o Anglię: całkowicie pochłonął wyobraźnię Ateńczyków – i nadal pochłania.
Po dziesięciu latach Persowie powrócili z jeszcze większą armią pod wodzą samego króla Kserksesa. Tym razem chcieli podbić całą Grecję. Dotarli do Aten, które doszczętnie spalili, zostali jednak pokonani na morzu, później zaś też na lądzie. Przed bitwą morską Ateńczycy ewakuowali swoją ludność cywilną na wyspę Salaminę, ledwie milę od brzegu Attyki. Jako że bitwę stoczono w cieśninie, uchodźcy mieli doskonały widok na zmagania okrętów. Musiały to być ciężkie chwile. Gdyby Persowie zwyciężyli, wylądowaliby na Salaminie, zabili wszystkich mężczyzn, a kobiety i dzieci zmienili w niewolników. Muszę tu zaznaczyć, że takie traktowanie pokonanych nie było w świecie starożytnym czymś niezwykłym. Choć z pewnością barbarzyńskie, w żadnej mierze nie stanowiło wyłącznej domeny barbarzyńców.
Jak można się spodziewać, Ateńczycy nienawidzą Persów za zniszczenie ich miasta, jednak nie powinniśmy zakładać, że nienawidzą ich dlatego, że są Persami. Choć Grecy zwykli spoglądać z góry na nie-Greków i utrzymywać, że ich kultura jest wyższa, nie ma przekonujących dowodów na to, że trapił ich nasz rasizm czuły na kolor skóry. Możecie spotkać Ateńczyków zaprzyjaźnionych z Persami.
Gdy Persowie wycofali się z kontynentalnej Grecji, Ateny stanęły na czele Związku Morskiego: konfederacji około 150 państw-miast, nazywanej niekiedy Ligą Delijską, jej siedziba znajdowała się bowiem na wyspie Delos w środku Cyklad. Słowo Cyklady oznacza wyspy okrężne, jako że archipelag ma w przybliżeniu kształt okręgu. W połowie V wieku, po próbach secesji niektórych państw, Związek Morski stał się narzędziem ateńskiego imperializmu. Członkostwo przestało być dobrowolne; ze Związku wystąpić nie było wolno, a większość tak zwanych sprzymierzeńców musiała płacić roczny trybut, choć kilku uprzywilejowanych członków dostarczało własne okręty.
Drugim wielkim wydarzeniem jest druga wojna peloponeska, którą prowadziły ze sobą Ateny i Sparta wraz ze swymi sojusznikami. Wybuchła w roku 431 i miała zakończyć się w 404, z przerwą w działaniach wojennych od 421 do 413 roku. Ateński historyk Tukidydes, który opisuje historię wojny, zauważa, że żadna kampania w dziejach nie była równie katastrofalna dla pokonanych co ateńska inwazja Sycylii, która miała miejsce w tym okresie przerwy. Wyprawa wyruszyła drogą morską w roku 415 z wielkimi nadziejami, a skończyła się dwa lata później całkowitą klęską. „Spośród wielu, którzy wyruszyli, do domu wróciło niewielu”, pisze sucho Tukidydes, z charakterystyczną dla Greków powściągliwością. Warto przeczytać dzieło Tukidydesa, nim cofniecie się w czasie do starożytnej Grecji. Jest on ojcem politologii.
Natychmiast po klęsce na Sycylii Ateńczycy muszą walczyć o życie. Miasto trzyma się – wbrew wszystkiemu – przez niemal dziesięć lat, w końcu jednak zostaje głodem zmuszone do uległości. Jego mury zostają zburzone, a flota ograniczona do ledwie 12 okrętów. Choć jego czasy świetności dobiegły końca, nie zostaje jednak zniszczone.
Wojna peloponeska okaże się punktem zwrotnym w dziejach Grecji. Choć Ateny zadziwiająco szybko podniosą się po porażce, a nawet zorganizują nowy sojusz, miasto już nigdy nie będzie takie samo. Ironią losu jego demokratyczne instytucje staną się skuteczniejsze w odpowiedzi na błędy popełnione podczas prowadzenia wojny peloponeskiej.
Spartanie stanowią dokładne przeciwieństwo Ateńczyków. Podczas gdy ci ostatni są pomysłowi, otwarci, przedsiębiorczy i kosmopolityczni, Spartanie są zamknięci, konserwatywni, nieawanturniczy i nieufni wobec obcych. Oba społeczeństwa doskonale ilustrują różnice pomiędzy tym, co francuski antropolog Claude Lévi-Strauss zdefiniował jako społeczeństwa zimne i gorące. Ateny były bliskie wrzenia, Sparta zaś pozostawała skuta lodem. Konserwatyzm Sparty nie jest współczesnym wyobrażeniem. Niezdolność do zmiany i adaptacji doprowadzi do jej stopniowego upadku w VI wieku, podobnie jak skłonność Aten do ryzyka przyniesie im gwałtowniejszą zapaść. Smutne, że obie strony nie uczą się od siebie. Rzadko kiedy ludzkość potrafi nauczyć się czegoś od swych wrogów.
Jak wyglądają Ateny?
Ateny są miastem otoczonym murami z licznymi bramami. Sam mur został wzniesiony z inspiracji polityka i wodza Temistoklesa po odparciu perskich najeźdźców w roku 480. W jego budowie wykorzystano resztki świątyń, posągów i nagrobków zniszczonych przez Persów po opuszczeniu miasta przez Ateńczyków. Ateny chronione są też przez tak zwane Długie Mury, odległe o około 200 metrów od siebie, które łączą miasto z nadbrzeżnym miastem nazywanym Pireus, drugim co do wielkości ośrodkiem w Attyce. W czasie waszego przybycia Pireus jest najważniejszym portem handlowym w świecie klasycznym i główną bazą potężnej floty ateńskiej. Ma trzy przystanie, z których największa, nazywana ze względu na swój kształt Czarą, służy do celów importu i eksportu.
Grecy są niezwykle dumni ze swych gmachów publicznych. U Ateńczyków duma ta jest wyjątkowo silna. Dowodem na to są zdobiące miasto monumentalne świątynie, zwłaszcza te wznoszące się na Akropolu. Akropolis oznacza dosłownie: wyniesiona część miasta. Nazywa się tak imponującą skałę zwieńczoną sztucznie wykonaną platformą, o kształcie zbliżonym do prostokąta, która to skała nadal dominuje w krajobrazie dzisiejszej stolicy Grecji.
Akropol.
Żadna ze świątyń nie rzuca się w oczy tak jak Partenon, czyli dosłownie świątynia Dziewicy. Dziewicą tą jest czołowe bóstwo Aten, czyli Atena. Partenon jest uderzającym świadectwem wyjątkowej roli Aten w świecie greckim, niedościgłych zarówno w kulturze, jak i w rzemiośle. Wewnątrz znajduje się gigantyczna figura bogini, wysoka na 12 metrów i wykonana z rzeźbionego drewna pokrytego złotem i kością słoniową. Akropol zdobią także inne wspaniałe budowle, w tym monumentalna brama wejściowa, znana jako Propyleje.
Uderza kontrast pomiędzy tymi publicznymi wspaniałościami a nielicznymi oznakami prywatnego bogactwa – mimo że niektórzy Ateńczycy, jak to bywa w każdym społeczeństwie, są bardzo bogaci. Nawet bogaci żyją jednak skromnie wedle współczesnych standardów. Gość zauważy zatem dość zapuszczony wygląd domów prywatnych w porównaniu do skali i bogactwa budowli publicznych. Tę różnicę rekompensuje poczucie obywatelskiej dumy, odmienne od wszystkiego, co rozumiemy i co potrafilibyśmy dzisiaj naśladować. Gdy w roku 483 Ateńczycy przeżywają gospodarczy boom z racji odkrycia w Laurion w południowej Attyce bogatej żyły srebra, wykorzystują go na zbudowanie floty wojennej, zamiast – jakbyśmy to zrobili dzisiaj – rozdać wszystkim część dochodu lub obniżyć podatki. Później wydadzą nadwyżki z daniny płaconej przez sojuszników na odbudowę tego, co Persowie zniszczyli na Akropolu.
Partenon.
Jak się żyje w mieście?
Centrum każdej polis jest otwarte miejsce nazywane agorą, które stanowi obywatelskie, prawne i handlowe serce społeczności. Ateńska Agora (tu wielką literą) leży na północ od Akropolu. Mężczyźni, by wejść, muszą mieć co najmniej 18 lat. Kobietom odradza się wstęp, chyba że są przekupkami. Najczęstszym budynkiem na agorach są stoy, czyli budowle z zadaszoną kolumnadą, która daje schronienie przed słońcem, wiatrem i deszczem, a także z rzadka śniegiem w zimie. To tu mężczyźni zawierają transakcje handlowe. Z tego powodu w stoach rozstawiają swe stoły bankierzy. W starożytnej i współczesnej grece na bank mówi się trapeza, czyli stół.
Plan Pireusu.
Na Agorze odbywają się też sądy. Rozprawy toczą się pod gołym niebem w kilku wyznaczonych miejscach. Ławy przysięgłych są bardzo liczne – niekiedy zasiada w nich nawet 601 mężczyzn. Ma to na celu uniknięcie przekupstwa. Ateńczycy są bardzo skorzy do pozwów, więc ich sądy zbierają się na sesje do 200 dni w roku – praktycznie w każdy dzień, w którym nie odbywają się finansowane publicznie świąteczne uroczystości.
Na zachodniej stronie Agory znajduje się szereg posągów naturalnej wielkości, ustawionych na cokole. Są to podobizny dziesięciu herosów eponimów, którzy dali imiona dziesięciu ateńskim plemionom, na które dzieli się społeczność obywateli. Do cokołu przymocowana jest tablica ogłoszeń, gdzie zamieszcza się wszystkie obwieszczenia publiczne. Nieopodal stoi okrągły budynek znany jako Tolos, gdzie pięćdziesięciu członków Rady Pięciuset z jednego z dziesięciu plemion jest żywionych w czasie, gdy obradują. Siedemnastu z pięćdziesięciu członków spędza noc w Tolosie, dzięki czemu są oni zawsze na miejscu, by móc reagować na wszelkie nieprzewidziane zdarzenia. Obowiązkiem Rady jest przygotować program obrad Zgromadzenia (Eklezja). Rada debatuje też nad każdą kwestią przed zebraniem w celu ustalenia, który z członków przekaże jej rekomendację.
Na Agorze ateńskiej znajduje się wiele innych gmachów publicznych, jak również szereg świątyń i budowli religijnych. Na wzgórzu po zachodniej stronie Agory stoi świątynia Hefajstosa. Wokół niej rozciąga się dzielnica kowali, którzy uprawiają rzemiosło pod opieką swego patrona.
Agora stanowi handlowe centrum Aten, przyciągając kupców ze wszystkich wybrzeży Morza Egejskiego. O świcie rozstawiają oni swoje kramy, w których można kupić produkty rolne i wyroby rzemieślnicze.
Wreszcie Agora jest miejscem do rozmów i wymiany plotek, jak sugeruje to słowo agorazein, które między innymi znaczy w przybliżeniu: obijać się na Agorze. Grupki osób o podobnych zainteresowaniach czy pochodzeniu, jak i przyjezdni z tego samego miasta, mają tu swoje ulubione miejsca. Filozofowie, jak na przykład stoicy, których nazywa się tak od malowanej stoi (portyku), gdzie zbierają się codziennie, pojawią się tu za około 150 lat, by debatować nad naturą, cnotą i innymi tematami.
Jak zarządzane jest miasto?
Społeczność obywatelska składa się z 30–50 tysięcy wolnych mężczyzn, których oboje rodzice urodzili się jako wolni Ateńczycy. Nazywa się ich demos, czyli lud. Lud posiada władzę absolutną, ponieważ Ateny są demokracją skrajną, czyli bezpośrednią. Nie ma rządu ani opozycji, nie ma partii politycznych, premiera czy prezydenta, nie ma też wyborów. Każda ważna decyzja państwowa podejmowana jest głosami ludu w Zgromadzeniu. Innymi słowy, każde głosowanie jest jednocześnie referendum. Wszyscy obywatele cieszą się równością wobec prawa, a jeśli są oskarżeni o jakieś przestępstwo, podlegają osądowi przez ławę równych im obywateli.
Zeus z orłem siedzący na tronie. Moneta wybita w imieniu Aleksandra Wielkiego.
Od wszystkich obywateli wymagana jest służba wojskowa. W greckiej sztuce wojennej jazda odgrywa niewielką rolę, a to z powodu nierównego terenu. Ci, których stać na zakup zbroi – hełmu, nagolenników, napierśnika, miecza i włóczni – służą jako ciężka piechota, nazywana hoplitami. Słowo hoplita pochodzi od greckiego hoplon, co oznacza dużą, okrągłą tarczę noszoną przez hoplitę. Jest to najbardziej charakterystyczna część jego wyposażenia. Zbyt biedni na zakup zbroi mają obowiązek służyć jako wioślarze we flocie. Wszyscy obywatele są powoływani rotacyjnie. Wojsko dzieli się na dziesięć kast, które stosowane są także do wszystkich kwestii administracyjnych. W Sparcie natomiast, tym postrachu Aten, obywatele pozostają pod bronią bezustannie.
Jak wspomniano, Ateny są miastem bardzo otwartym, gościnnym dla przybyszy, tak gości, jak i rezydentów. W mieście przebywa być może nawet 20 tysięcy tak zwanych metojków – obcokrajowców mieszkających w jego granicach. Czyni to Ateny wyjątkowymi w całym greckim świecie. Przeważająca część metojków mieszka w Pireusie i para się handlem. Ogromną większość stanowią obywatele innych polis, są też jednak nie-Grecy, w tym Fenicjanie i Egipcjanie. Ich talenty poważnie przyczyniają się do żywotności ateńskiej kultury i wielu z nich dorabia się wielkich majątków. Dla uznania ich znaczenia i przynależności pozwala im się brać udział w Panatenajach, czyli najważniejszym święcie Aten. W czasie wojny służą w wojsku lub marynarce, jednak, jeśli zechcą, mogą w każdej chwili opuścić Ateny i powrócić do swych ojczyzn.
Atena w hełmie.
Jak funkcjonuje religia?
Grecy wyznają politeizm. Zeus, „ojciec bogów i ludzi”, władający piorunem, jest najpotężniejszy, ale w żadnym razie nie wszechpotężny. Inne bóstwa olimpijskie, które tworzą podzieloną i wysoce dysfunkcyjną rodzinę, także posiadają znaczną władzę. Najpopularniejszą dwunastkę nazywamy bogami olimpijskimi, ponieważ zamieszkują na szczycie Olimpu w północnej Grecji. Turystyka wysokogórska nie jest uprawiana w starożytnym świecie; żaden Grek nigdy dotąd nie wszedł na wierzchołek tej góry, by odkryć, że nie mieszkają tam żadni bogowie.
Większość bogów czczonych w świecie greckim to odmiany bóstw olimpijskich, znanych już Homerowi. Wśród nich jest Zeus, poręczyciel przysiąg i bóg gościnności; Hera, bogini małżeństwa; Posejdon, bóg mórz; Hades, bóg podziemnego świata; Atena, bogini kobiecej sztuki i wojny; Ares, bóg wojny; Hermes, posłaniec bogów i bóg kupiectwa; Demeter, bogini zbóż i żniw; Dionizos, bóg wina i teatru; Afrodyta, bogini miłości i piękna; Artemida, bogini łowiectwa i opiekunka dzikich zwierząt; Apollo, bóg muzyki, leczenia i przepowiadania; wreszcie Hefajstos, chromy bóg kowalstwa. Każdy z tych bogów odpowiada również za inne obszary życia, jednak te wymienione stanowią ich główne obowiązki.
Ponadto wszystkie bóstwa mają drugie imiona, w zależności od miejsca kultu oraz przypisywanych im cech. Na samym tylko Akropolu ateńskim czczone są cztery różne Ateny: Atena Partenos (Dziewica), Atena Polias (Opiekunka Miasta), Atena Promachos (Walcząca w Pierwszym Szeregu) i Atena Hygieia (Zdrowie). Ateńczycy nie mają wyłączności na życzliwość bogini Ateny. Spartanie na przykład oddają cześć Atenie Poliouchos (Opiekunce Miasta) jako jednemu ze swych najpierwszych bóstw, obok odmian wszystkich innych bóstw olimpijskich. Gdy więc Grecy idą na wojnę, obie strony wzywają tych samych bogów, choć z innych powodów.
Kult sprawuje się pod otwartym niebem dookoła ołtarza. Świątynie służą jedynie jako pomieszczenie dla posągu bóstwa oraz złożonych mu darów. Partenon był trafnie porównywany do ozdobnej szkatułki, jego główną funkcją było dawanie przyjemności Atenie i zapewnienie jej „mieszkania” na czas wizyt w mieście.
Bogowie są antropomorficzni, czyli przypominają istoty ludzkie tak fizycznie, jak i psychicznie. To dlatego znajdują przyjemność w zapachu palonych zwierząt składanych w ofierze na ich cześć. Radują się też, obserwując ludzi prezentujących swe umiejętności w konkursach atletycznych, jeździeckich i muzycznych. Z tego powodu takie konkursy regularnie stanowią część obchodów dni świątecznych.
Kapłaństwo nie jest powołaniem, a zadaniem kapłanów nie jest udzielanie wsparcia duchowego czy rad wiernym. Zanotujcie sobie – w starożytnej Grecji nie ma terapeutów. Główne zajęcie kapłanów i kapłanek to opieka nad sanktuarium oraz nadzorowanie odbywających się przy nim nabożeństw. Nie oczekuje się od nich dawania przykładu, moralnego czy innego, w znacznej mierze ze względu na to, że grecka religia nie promuje moralności. Jej głównym celem jest oddawanie czci bogom i zmarłym, nie zaś dobre zachowanie. Grecy wzywają bogów, by zaszkodzić swoim wrogom, równie często, jak wzywają ich, prosząc o łaski dla siebie i dla swych bliskich.
Kapłani służą bogom, kapłanki zaś boginiom. Droga kapłaństwa może być otwarta dla wszystkich obywateli, zależnie jedynie od płci, bądź dziedziczna w niektórych rodzinach, albo też dostępna dla każdego, kto wniesie odpowiednią opłatę za ten przywilej. Większość kapłanów pełni swą funkcję tylko przez rok, niektórzy jednak są kapłanami dożywotnio. W Atenach najważniejszą rolę odgrywają kapłanki Ateny Polias (Opiekunki Miasta). Jej kapłanka wybierana jest spośród członków najdostojniejszego rodu Aten – Eteobutadów. Nie ma jednak wpływów politycznych, ponieważ jako kobieta nie może brać udziału w Zgromadzeniu. O ile wiemy, kapłani nigdy nie stanowili politycznego lobby czy grupy interesów. Najpewniej było dokładnie odwrotnie, jako że musieli rywalizować między sobą o fundusze publiczne. Z Eteobutadów wywodził się też kapłan drugiego najważniejszego kultu w Atenach – Posejdona Erechteosa. Erechteos to imię dawnego króla Aten, którego zostało dołączone do imienia Posejdona tylko w tym jednym przypadku.
Aleksander Wielki w skórze Lwa Nemejskiego. Moneta wybita w imieniu Aleksandra Wielkiego.
Kult bóstw olimpijskich to tylko jeden z aspektów greckiej religii. Drugą istotną grupą są bóstwa chtoniczne, których nazwa pochodzi od słowa chton, czyli ziemia – jako że żyją pod ziemią. O bóstwach chtonicznych wiemy znacznie mniej niż o olimpijskich, ponieważ nie wznoszono na ich cześć świątyń i nie obchodzono ich świąt. Choć jednak nie posiadają takich zasobów jak olimpijczycy, są wciąż bardzo potężni.
By zapoznać się z ich modus operandi, najlepiej sięgnąć do ostatniego aktu trylogii Ajschylosa Oresteja, zatytułowanego Eumenidy, czyli „Łaskawe”. Jest to eufemizm dla szczególnie złośliwej grupy bóstw chtonicznych, znanych jako Erynie. Gdy tylko Orestes, mszcząc swego ojca, morduje swoją matkę, Furie zaczynają go bezlitośnie ścigać. Ajschylos sugeruje, że są wrednymi, odpychającymi kobietami z wężami we włosach i o świszczącym oddechu. Pod koniec sztuki jednak zmieniają się w Łaskawe, jak głosi tytuł aktu, i otrzymują honorowe miejsce w państwie wraz z ośrodkiem kultu na północnej krawędzi Akropolu.
Trzecim istotnym aspektem greckiej religii jest kult herosów. Słowo heros w tym kontekście oznacza coś bardzo odmiennego od bardziej współczesnego: bohater. Odnosi się do osoby, której życie było wyjątkowe, tak w dobrym, jak i złym sensie. Najbardziej sławionym herosem jest Herakles, przez Rzymian zwany Herkulesem, który w ramach swych dwunastu prac zabił lwa nemejskiego. Dla podkreślenia, że pochodził od Heraklesa, Aleksander Wielki prezentowany jest na monetach ustrojony w lwią skórę. Innym sławnym herosem jest Edyp, który nieświadomie zabił swego ojca i poślubił własną matkę[1]. Jego życie ukazuje straszliwe konsekwencje zmian tożsamości i przerażającej siły przypadku. Herosi pomagają również zza grobów i mogą zostać wezwani na pomoc państwu-miastu, w którym spoczywają ich szczątki. Sposobem na przywrócenie im żywotności i uzyskanie ich wsparcia jest złożenie na ich grobie krwawej ofiary. Krew przywraca im wigor.
Mówiłem sporo o bogach, ponieważ będziecie mieli z nimi wiele do czynienia. Zapewne przybędziecie drogą morską, nie tylko dlatego, że Grecy są ludem żeglarzy. Nie chcę was niepokoić, ale nie zapomnijcie przed wejściem na pokład złożyć ofiary Posejdonowi. Odyseja Homera nieustannie podkreśla niebezpieczeństwa kryjące się w głębinach, jako że Morze Egejskie jest bardzo nieprzewidywalne i sztormy nadchodzą często bez ostrzeżenia. Nieprzejednana wrogość Posejdona wobec Odyseusza ma zatem dowód w postaci przerażającego żywiołu. Wrogość ta spowodowana być miała oślepieniem przez Odyseusza olbrzyma Polifema – jednookiego syna Posejdona, jednak wszyscy greccy żeglarze wiedzą, że boga mórz należy się lękać.
Czym jest rodzina w starożytnej Grecji?
Grecy, którzy mają słowa na określenie wszystkiego, nie mają słowa na określenie rodziny. Najbliższym ekwiwalentem jest oikos lub oikia, które tłumaczy się jako domostwo. Oba słowa oznaczają zarówno grupę osób żyjących pod jednym dachem, jak i majątek należący do domu – czyli sam dom i przyległe budynki, ziemię, na którym stoją, oraz wszelki majątek ruchomy, w tym niewolników. W skrócie: oikos to jednocześnie ludzie i majątek.
Mężowie zwykle są co najmniej o dziesięć lat starsi od swych żon. Wiele dziewcząt wychodzi za mąż z chwilą rozpoczęcia dojrzewania lub wkrótce potem, gdyż uważa się, że dzięki temu mają największe szanse na urodzenie zdrowych dzieci. W rzeczywistości praktyka ta przynosi skutek zupełnie przeciwny, ponieważ wiele młodych dziewcząt biologicznie nie nadaje się do rodzenia tuż po rozpoczęciu dojrzewania i w ten sposób doznaje trwałych obrażeń. Dodatkowo osłabia je częstotliwość zachodzenia w ciążę. W efekcie przeciętna długość życia kobiety wynosi około dziesięciu lat mniej niż mężczyzny.