Uzyskaj dostęp do ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
To nie jest kolejna książka na temat mowy ciała. To zbiór konkretnych, praktycznych technik psychologicznych, które można wykorzystać w każdej życiowej sytuacji, żeby dowiedzieć się, co ktoś naprawdę myśli.
Doktor D.J. Lieberman, bazując na badaniach psychologicznych, opracował zestaw uniwersalnych metod, dzięki którym w krótkim czasie zdołasz się przekonać, czy ktoś:
- coś przed tobą ukrywa;
- naprawdę jest pewny swego czy tylko udaje;
- mówi prawdę;
- jest tobą zainteresowany czy tracisz czas.
Dowiedz się, jak umiejętnie zadawać pytania, wykorzystywać proste skojarzenia, określać profil emocjonalny i na jakie sygnały zwracać uwagę w kontaktach, aby nigdy więcej nie dać się zwieść pozorom w pracy i w relacjach osobistych.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 153
Część pierwsza – dowiesz się, jak szybko rozszyfrować drugiego człowieka i określić jego podstawowe uczucia, emocje i myśli. Opisany tutaj system sprawdza się w przypadku każdej osoby, miejsca, sprawy lub sytuacji. Na przykład w ciągu kilku minut zdołasz stwierdzić, czy ktoś jest zainteresowany, pewny siebie, przerażony, uczciwy, czy może coś ukrywa.
W tej części skoncentrujemy się na siedmiu głównych kwestiach, z którymi będziesz się musiał zmierzyć, analizując myśli oraz zamiary innych osób; przedstawię szereg przykładów z życia, które pokażą, jak w prosty sposób zastosować daną technikę. Każdy rozdział opisuje różne techniki obserwacyjne i konwersacyjne.
Jeśli z jakichś powodów nie możesz porozmawiać z osobą, którą jesteś zainteresowany, posłuż się strategią opartą na wykorzystywaniu znaków i sygnałów. Z kolei gdy uda ci się nawiązać relację z daną osobą, przydadzą ci się bardziej wyrafinowane strategie.
Część druga – przydatna w sytuacjach, kiedy będziesz potrzebować głębszego zrozumienia i większej wnikliwości. Dowiesz się, jak tworzyć niemal doskonałe profile, jak się orientować, co ktoś myśli lub czuje, i jak przewidzieć, co ma zamiar zrobić.
Tak więc dzięki zastosowaniu technik z części pierwszej przekonasz się, czy osoba, z którą się umówiłeś, jest tobą zainteresowana. A później, jeśli będziesz chciał się dowiedzieć, jak zareaguje na to, co powiesz lub zrobisz, dzięki strategii psychologicznej opisanej w części drugiej stworzysz jej pełny profil. Będziesz mógł również szybko zmierzyć poziom uczciwości i pewności siebie drugiej strony podczas negocjacji.
Przedstawiona tu strategia pomoże ci także szybko i dyskretnie stworzyć profil rozmówcy, gdy będziesz chciał się przekonać, jak się zachowa, oraz ocenić jego umiejętności dostosowywania się lub znaleźć czułe punkty.
Dzięki konkretnym przykładom z realnego życia nauczysz się, w jaki sposób rozróżnić, czy łatwo będzie wywrzeć wpływ na sędziego, czy podejrzany przyzna się do winy, czy też będzie się trzymał własnej wersji, lub czy ktoś ci przebaczy, gdy pozna nieprzyjemną prawdę.
Książka ta nauczy cię, jak dotrzeć do sedna sprawy, zdobyć przewagę i nie dać się wykorzystać – i to w każdej sytuacji i w przypadku każdego.
Czy kiedykolwiek marzyłeś o tym, żeby zajrzeć komuś do głowy i dowiedzieć się, o czym naprawdę myśli? Teraz – dzięki zaawansowanemu systemowi opartemu na wiedzy psychologicznej – możesz to zrobić. To jedyny taki kompletny, praktyczny i prosty w użyciu system, który pozwoli ci w każdej chwili szybko rozpoznać myśli i uczucia drugiej osoby.
Powiedzmy to jasno – Możesz rozszyfrować każdego nie jest zbiorem odświeżonych i przetworzonych koncepcji dotyczących mowy ciała. Nie zamierzam zatem sugerować, że fryzura kobiety to wskazówka, dzięki której zdobędziesz nieograniczony dostęp do jej duszy, ani proponować dwuznacznych uogólnień na temat ludzi opartych na własnej intuicji bądź przeczuciach. Książka ta nie powie ci więc, jakie wyciągać wnioski na podstawie tego, jak ktoś składa ręce lub wiąże sznurowadła.
Przedstawione tutaj zasady nie są pomysłami, teoriami albo sztuczkami, działającymi tylko w niektórych sytuacjach i na niektórych ludzi. W tej książce znajdziesz konkretne i sprawdzone techniki psychologiczne, które można zastosować w każdej chwili, w stosunku do każdej osoby i w każdej sytuacji.
Czy to oznacza, że będziesz mógł za każdym razem z doskonałą precyzją rozszyfrować daną osobę? Nie. System nie jest w stu procentach niezawodny, jednak podczas każdego spotkania z drugim człowiekiem zyskasz decydującą potencjalną przewagę. Posiądziesz umiejętność korzystania z najważniejszych narzędzi psychologicznych, które kierują ludzkim zachowaniem, i to nie tylko po to, by wyrównać szanse, ale przede wszystkim po to, by automatycznie zyskać przewagę.
A zatem nie jest to książka, dzięki której nauczysz się „telepatii”, żeby móc się dowiedzieć, co ktoś myśli albo czy zamierza zamówić na lunch kanapkę z tuńczykiem.
Możesz rozszyfrować każdego krok po kroku pokaże ci, jak w konkretnej sytuacji życiowej poznać, co ktoś myśli lub czuje. Dowiesz się na przykład, jak przewidzieć, czy inny pokerzysta spasuje, czy pozostanie w grze, czy sprzedawca jest godny zaufania lub czy pierwsza randka przebiegła zgodnie z twoimi oczekiwaniami, czy wprost przeciwnie.
Kiedy gra toczy się o wysoką stawkę, nie wystarczy przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. Musisz zrobić coś więcej i tak ustawić grę, żeby nie przegrać.
Dowiedz się, jak w określonej sytuacji szybko i łatwo odkryć, co ktoś myśli i czuje.
Jak sprawdzić, czy ktoś coś ukrywa?
Kciuki w górę czy w dół – coś się komuś podoba czy nie?
Ktoś jest pewny siebie czy tylko próbuje zachować spokój?
Jak idą sprawy… tak naprawdę?
Czy on jest tobą zainteresowany, czy tylko tracisz czas?
Po czyjej stronie ona tak naprawdę jest?
Czy ktoś jest bezpieczny, zrównoważony i przy zdrowych zmysłach?
Uczciwość to prawdopodobnie najlepszy sposób postępowania, ale warto pamiętać, że najwyraźniej – w drodze eliminacji – brak uczciwości zajmuje drugie miejsce. George Carlin
Kiedy prześladuje cię podejrzenie, że druga osoba coś knuje, masz trzy niewesołe opcje: konfrontację, zignorowanie sytuacji lub próbę zebrania większej liczby danych.
Jeśli wybierzesz konfrontację, zmusisz drugą stronę do defensywy. Jeśli się okaże, iż nie masz racji, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniesz posądzony o paranoję lub chorobliwą zazdrość, a twój związek na tym ucierpi.
Zignorowanie sytuacji może być trudne i przypuszczalnie będzie dla ciebie szkodliwe.
I wreszcie zbieranie informacji – na własną rękę jest czasochłonne, a poza tym może się obrócić przeciwko tobie, jeśli ktoś cię przyłapie na węszeniu.
Jeśli masz przeczucie, że dzieje się coś złego – na przykład twoje nastoletnie dziecko bierze narkotyki, pracownik kradnie, a przyjaciel jest nielojalny – zastosuj jedną z następujących technik, by się dowiedzieć, czy ta osoba naprawdę coś kombinuje, czy dopiero zamierza.
Technika, którą po raz pierwszy zaprezentowałem w książce Nie daj się oszukać, praktycznie daje gwarancję, że w ciągu kilku minut dowiesz się, czy ktoś ma coś do ukrycia. Działa podobnie jak test Rorschacha, nazywany powszechnie testem plam atramentowych. Na test Rorschacha składa się dziesięć plansz z abstrakcyjnymi, symetrycznymi plamami atramentu. Kryje się za nim teoria, że interpretacja tych kształtów ujawnia podświadome motywy i myśli badanej osoby.
W naszej technice opieramy się na tej samej teorii, ale wykorzystujemy ją w całkowicie inny sposób – werbalnie. Zadajesz pytanie, które nie jest oskarżeniem, ale wyraźnie nawiązuje do sytuacji. Potem – dzięki ocenie odpowiedzi – będziesz w stanie stwierdzić, czy dana osoba ma coś do ukrycia.
Dzięki temu poruszysz drażliwy temat i dowiesz się, czy ktoś czuje się swobodnie lub czy jest zaniepokojony. I to wszystko bez stawiania zarzutów. Przyjrzyjmy się przykładowi.
STOPKLATKA
Dyrektor sprzedaży uważa, że jedna z jego sprzedawczyń najprawdopodobniej kradnie materiały biurowe. Bezpośrednie pytanie: „Czy okrada pani firmę?” – natychmiast zmusi pracownicę do obrony i prawdopodobnie uniemożliwi wydobycie z niej prawdy. Jeśli jest niewinna, rzecz jasna powie dyrektorowi, że nie kradnie. Jeżeli jest winna, prawdopodobnie skłamie i powie, że niczego nie podbierała. Ale zamiast tego kierownik może powiedzieć coś zupełnie niegroźnego, na przykład: „Jill, zastanawiam się, czy mogłabyś mi pomóc. Zauważyłem, że ktoś z działu sprzedaży zabiera do domu materiały biurowe. Masz pomysł, jak położyć temu kres?”. A potem po prostu obserwować jej reakcję.
Jeśli zadaje pytania i wydaje się zainteresowana problemem, kierownik może być pewien, że nie kradnie. A jeśli zrobi się niespokojna i będzie chciała zmienić temat, wówczas najprawdopodobniej jest winna.
Kierownik natychmiast zauważy zmianę jej zachowania i postawy (oznaki niepokoju zostały szczegółowe opisane w rozdziale 3).
Jeśli jest niewinna, prawdopodobnie coś doradzi i będzie zadowolona, że kierownik zapytał ją o zdanie. Jeśli jest winna, zaniepokoi się w zauważalny sposób i przypuszczalnie zapewni, że nigdy niczego nie ukradła. Nie ma żadnego innego powodu, żeby pasowała do tego opisu.
Inny sposób zastosowania tej techniki to wyrażenie głośno zdziwienia, jak ktoś mógł zrobić daną rzecz (tę, którą według ciebie robi), a potem ocena odpowiedzi. Przyjrzyjmy się, jak to działa.
STOPKLATKA
Kobieta uważa, że mężczyzna, z którym się umówiła, trochę dziwnie się zachowuje, i zastanawia się, czy zażywa on jakieś podejrzane specyfiki – przepisane przez lekarza bądź inne. Aby się tego dowiedzieć, głośno myśli: „Czy to nie dziwne, że ludzie zażywają narkotyki i myślą, że nikt o tym nie wie?”. Może też ewentualnie powiedzieć: „Właśnie przeczytałam, że trzydzieści trzy procent dorosłych w jakimś momencie swojego życia okazjonalnie zażywało narkotyki”.
Dzięki temu w okrężny sposób porusza interesujący ją temat i obserwuje, czy reakcja mężczyzny wskaże na zażywanie narkotyków. Osoba, której to nie dotyczy, prawdopodobnie chętnie podejmie wątek, natomiast ktoś uwikłany w sprawę będzie próbował szybko zmienić temat.
Tę technikę można również zastosować w formie prośby o radę.
STOPKLATKA
Administratorka szpitala podejrzewa, że jeden z lekarzy pije podczas dyżurów. W tej sytuacji może powiedzieć: „Doktorze Smith, chciałabym prosić pana o radę. Moja koleżanka z innego szpitala ma pewien kłopot z jednym z lekarzy. Otóż podejrzewa, że pije on alkohol w trakcie dyżurów. Czy ma pan jakieś sugestie, co mogłaby zrobić w tej sytuacji?”.
I jeszcze raz: jeśli lekarz jest winny i faktycznie pije podczas dyżurów, prawdopodobnie poczuje się bardzo nieswojo. Jeżeli nie pije w pracy, będzie zadowolony, że poproszono go o radę, i z radością zaoferuje pomoc.
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
Tytuł oryginału: You Can Read Anyone.
Never Be Fooled, Lied to, or Taken Advantage of Again
Originally published by Yorwerth Associates, LLC
You Can Read Anyone Copyright © 2007. All Rights Reserved. Published by arrangement with the author, David Jay Lieberman.
Polish translation copyright © 2016, 2020 by Dom Wydawniczy Rebis Sp. z o.o.
Informacja o zabezpieczeniach
W celu ochrony autorskich praw majątkowych przed prawnie niedozwolonym utrwalaniem, zwielokrotnianiem i rozpowszechnianiem każdy egzemplarz książki został cyfrowo zabezpieczony. Usuwanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.
Redaktor: Agnieszka Horzowska
Projekt i opracowanie graficzne okładki: Piotr Majewski
Ilustracja na okładce
© Dennis Cox / Fotolia
Wydanie I e-book (opracowane na podstawie wydania książkowego: Jak rozszyfrować każdego, wyd. I, dodruk, Poznań 2023)
ISBN 978-83-8338-714-7
Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o.
ul. Żmigrodzka 41/49, 60-171 Poznań
tel. 61-867-47-08, 61-867-81-40
e-mail: [email protected]
www.rebis.com.pl
Konwersję do wersji elektronicznej wykonano w systemie Zecer