Kalendarz liturgiczny TJ 2021 - Adam Matras SJ - ebook

Kalendarz liturgiczny TJ 2021 ebook

Adam Matras SJ

0,0

Opis

Kalendarz liturgiczny na 2021 r. - wykaz uroczystości i świąt, czytania brewiarzowe i mszalne z danego dnia. Mały, wygodny format, oprawa: karton ozdobny ze spiralą. 

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 302

Rok wydania: 2020

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



WYKAZ SKRÓTÓW

CE – Ceremoniał liturgicznej posługi biskupów, Katowice 2013

Enchir. indulg. – Enchiridion indulgentiarum

GCz – Godzina Czytań

Kompleta I N./II N. – Kompleta po I Nieszporach niedziel i uroczystości/po II Nieszporach niedziel i uro­czystości

KPK – Kodeks Prawa Kanonicznego

LG – Liturgia Godzin

LM – Lekcjonarz mszalny

LP – List Okólny o przygotowaniu i obchodzeniu Świąt Paschalnych, Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Rzym, 16 stycznia 1988

Md – Modlitwa w ciągu dnia

ME – Modlitwa Eucharystyczna

ME 1 – Modlitwa Eucharystyczna 1, czyli Kanon rzymski

ME 2 – Modlitwa Eucharystyczna 2

ME 3 – Modlitwa Eucharystyczna 3

ME 4 – Modlitwa Eucharystyczna 4

ME 5 – Modlitwa Eucharystyczna 5

MR – Mszał rzymski

OB – Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, Katowice 1994

OWLG – Ogólne wprowadzenie do Liturgii Godzin

OWMR – Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego

pref. – prefacja

SJ – własne teksty liturgiczne Prowincji Polskich Towarzystwa Jezusowego

Kongregacja ds. Kultu Bożegoi Dyscypliny SakramentówL. dz. 142/21

Do Towarzystwa Jezusowego

Niniejszym Najprzewielebniejszemu Ojcu Benedyktowi Malvaux, Prokuratorowi Generalnemu Towarzystwa Jezusowego, w piśmie z 11 marca 2020 roku, na mocy władzy udzielonej tej Kongregacji przez Ojca Świętego Franciszka, w swej wielkoduszności pozwalamy, aby w Kalendarzu własnym Prowincji Polskich Towarzystwa Jezusowego wspomnienia świętych Jakuba Berthieu, prezbitera i męczennika, oraz świętych Jana de Brébeufa i Izaaka Joguesa, prezbiterów, i Towarzyszy, męczenników, dotychczas przypadające w tymże Kalendarzu na dni 8 czerwca i 19 października, odtąd mogły zostać przeniesione na 7 czerwca i 25 października.

Bez względu na jakiekolwiek przeciwne zarządzenia.

Dane przez Kongregację ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, dnia 16 marca 2020 roku

Robert Kard. SarahPrefekt+ Artur RocheArcybiskup Sekretarz(tłum. o. Marek Blaza SJ)

KALENDARZ LITURGICZNY POLSKICH PROWINCJI TOWARZYSTWA JEZUSOWEGO

STYCZEŃ

3 NAJŚWIĘTSZEGO IMIENIA JEZUS Święto tytularne Towarzystwa Jezusowego

Uroczystość

19Świętego Jana Ogilvie, prezbitera; błogosławionych Ignacego de Azevedo, prezbitera, i Towarzyszy; Jakuba Salèsa, prezbitera, i Wilhelma Saultemouche’a, zakonników, męczenników; Męczennicy, którzy ponieśli śmierć za wiarę katolicką

Wspomnienie dowolne

LUTY

4Świętego Jana de Brito, prezbitera i błogosławionych Rudolfa Acquavivy, prezbitera, i Towarzyszy, męczenników Męczennicy w Indiach

Wspomnienie dowolne

6 Świętych Pawła Miki, zakonnika, oraz Towarzyszy, błogosławionychKarola Spinoli i Sebastiana Kimury, prezbiterów, i Towarzyszy; Piotra Kibe Kasui, prezbitera, i Towarzyszy, męczenników

Wspomnienie obowiązkowe

15 Świętego Klaudiusza La Colombière’a, prezbitera

Wspomnienie obowiązkowe

MARZEC

19 ŚWIĘTEGO JÓZEFA, OBLUBIEŃCA NMP Patrona

Towarzystwa Jezusowego

Uroczystość

KWIECIEŃ

22 NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY, MATKI TOWARZYSTWA JEZUSOWEGO Święto

27 Świętego Piotra Kanizjusza, prezbitera i Doktora Kościoła

Wspomnienie obowiązkowe

MAJ

4 Błogosławionego Józefa Marii Rubio, prezbitera

Wspomnienie dowolne

8Błogosławionego Jana Sullivana, prezbitera

Wspomnienie dowolne

16 ŚWIĘTEGO ANDRZEJA BOBOLI, PREZBITERA I MĘCZENNIKA, PATRONA POLSKI

Święto

17W Bytomiu i Gliwicach:ŚWIĘTEGO ANDRZEJA BOBOLI, PREZBITERA I MĘCZENNIKA, PATRONA POLSKI

Święto

24Najświętszej Maryi Panny, Matki Dobrej Drogi

Wspomnienie dowolne

CZERWIEC

7 Świętego Jakuba Berthieu, prezbitera i męczennika

Wspomnienie obowiązkowe

9 Świętego Józefa de Anchieta, prezbitera

Wspomnienie dowolne

21 Świętego Alojzego Gonzagi, zakonnika

Wspomnienie obowiązkowe

LIPIEC

2Świętych Bernardyna Realina, Jana Franciszka Régisa i Franciszka de Geronimo oraz błogosławionych Juliana Maunoira, Antoniego Baldinucciego i Tyburcjusza Arnaiza, prezbiterów; Misjonarze ludowi różnych regionów Europy

Wspomnienie dowolne

9 Świętych męczenników Leona Mangina, prezbitera, Marii Zhu Wu i Towarzyszy, męczenników

Wspomnienie obowiązkowe

31 ŚWIĘTEGO IGNACEGO LOYOLI, PREZBITERA I ZAŁOŻYCIELA TOWARZYSTWA JEZUSOWEGO

Uroczystość

SIERPIEŃ

2Świętego Piotra Fabera, prezbitera

Wspomnienie dowolne

18 Świętego Alberta Hurtado, prezbitera

Wspomnienie obowiązkowe

WRZESIEŃ

2Błogosławionych Jakuba Bonnauda, prezbitera, i Towarzyszy; Józefa Imberta i Jana Mikołaja Cordiera, prezbiterów; Tomasza Sitjara, prezbitera, i Towarzyszy; Jana Fausti, prezbitera, i Towarzyszy, męczenników

Wspomnienie dowolne

7 Świętych męczenników Melchiora Grodzieckiego, Stefana Pongrácza, prezbiterów Towarzystwa Jezusowego, i Marka Kriża, kanonika ostrzyhomskiego; Męczennicy, którzy ponieśli śmierć za wiarę katolicką

Wspomnienie obowiązkowe

9 Świętego Piotra Klawera, prezbitera

Wspomnienie obowiązkowe

10Błogosławionego Franciszka Gárate, zakonnika

Wspomnienie dowolne

17 Świętego Roberta Bellarmina, biskupa i Doktora Kościoła

Wspomnienie obowiązkowe

18 ŚWIĘTEGO STANISŁAWA KOSTKI, ZAKONNIKA, PATRONA POLSKI I NASZYCH NOWICJUSZY

Święto

PAŹDZIERNIK

3 Świętego Franciszka Borgiasza, prezbitera

Wspomnienie obowiązkowe

12 Błogosławionego Jana Beyzyma, prezbitera

Wspomnienie obowiązkowe

21Błogosławionego Dydaka Alojzego de San Vitores, prezbitera, iświętego Piotra Calungsoda, męczenników

Wspomnienie dowolne

25 Świętych męczenników Jana de Brébeufa i Izaaka Joguesa, prezbiterów, i Towarzyszy, męczenników

Wspomnienie obowiązkowe

30Błogosławionego Dominika Collinsa, zakonnika i męczennika

Wspomnienie dowolne

31 Świętego Alfonsa Rodrigueza, zakonnika

Wspomnienie obowiązkowe

LISTOPAD

3Błogosławionego Ruperta Mayera, prezbitera

Wspomnienie dowolne

5 WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH TOWARZYSTWA JEZUSOWEGO

Święto

6Wszystkich Zmarłych Towarzystwa Jezusowego

Wspomnienie dowolne

14 Świętego Józefa Pignatellego, prezbitera

Wspomnienie obowiązkowe

16Świętych Rocha Gonzaleza, Alfonsa Rodrigueza i Jana del Castillo, prezbiterów i męczenników

Wspomnienie dowolne

23Błogosławionych Michała Augustyna Pro i Salwatora Wiktora Emila Moscoso, prezbiterów i męczenników

Wspomnienie dowolne

26 Świętego Jana Berchmansa, zakonnika

Wspomnienie obowiązkowe

29Błogosławionego Bernarda Franciszka de Hoyos, prezbitera

Wspomnienie dowolne

GRUDZIEŃ

1 Świętych Edmunda Campiona, Roberta Southwella, prezbiterów i Towarzyszy, męczenników

Wspomnienie obowiązkowe

3 ŚWIĘTEGO FRANCISZKA KSAWEREGO, PREZBITERA

Święto

TABELA PIERWSZEŃSTWA DNI LITURGICZNYCH

I

1. Paschalne Triduum Męki i Zmartwychwstania Pańskiego.

2. Narodzenie Pańskie, Objawienie, Wniebowstąpienie i Zesłanie Ducha Świętego. Niedziele Adwentu, Wielkiego Postu, Okresu Wielkanocnego, Środa Popielcowa. Dni Wielkiego Tygodnia od poniedziałku do czwartku włą­cznie. Dni w Oktawie Wielkanocy.

3. Uroczystości Pańskie, Najświętszej Maryi Panny oraz świętych umieszczone w kalendarzu ogólnym. Wspomnienie wszystkich wiernych zmarłych.

4. Uroczystości własne, a mianowicie:

Uroczystość głównego patrona miejscowości lub miasta.

Uroczystość poświęcenia kościoła własnego i rocznicy poświęcenia kościoła własnego.

Uroczystość tytułu kościoła własnego.

Uroczystość tytułu lub założyciela albo głównego patrona zakonu lub zgromadzenia.

II

5. Święta Pańskie umieszczone w kalendarzu ogólnym.

6. Niedziele okresu Narodzenia Pańskiego i Okresu Zwykłego.

7. Święta Najświętszej Maryi Panny i świętych umieszczone w kalendarzu ogólnym.

8. Święta własne, a mianowicie:

Święto głównego patrona diecezji.

Święto rocznicy poświęcenia własnego kościoła katedralnego.

Święto głównego patrona regionu, prowincji, narodu lub większego terytorium.

Święto tytułu, założyciela lub głównego patrona zakonu albo zgromadzenia i prowincji zakonnej, z zachowaniem przepisów zawartych w nr 4.

Inne święta własne jakiegoś kościoła.

Inne święta wpisane do kalendarza diecezji, zakonu lub zgromadzenia.

9. Dni okresu Adwentu od 17 do 24 grudnia włącznie. Dni w Oktawie Narodzenia Pańskiego. Dni powszednie okresu Wielkiego Postu.

III

10. Wspomnienia obowiązkowe podane w kalendarzu ogólnym.

11. Wspomnienia obowiązkowe własne, a mianowicie:

a. Wspomnienie patrona miejsca, diecezji, regionu i prowincji, narodu, większego terytorium oraz patrona zakonu lub zgromadzenia i prowincji zakonnej.

b. Inne wspomnienia obowiązkowe własne danego kościoła.

c. Inne wspomnienia obowiązkowe wpisane w kalendarzu danej diecezji, zakonu lub zgromadzenia.

12. Wspomnienia dowolne. Można je obchodzić nawet w dni wymienione w nr. 9, z zachowaniem jednak odnośnych przepisów podanych w Ogólnym wprowadzeniu do mszału i do Liturgii Godzin.

W podobny sposób jak wspomnienia dowolne można obchodzić wspomnienia obowiązkowe zachodzące przypadkowo w dni powszednie Wielkiego Postu.

13. Dni powszednie Adwentu do 16 grudnia włącznie. Dni okresu Narodzenia Pańskiego od dnia 2 stycznia do soboty po Objawieniu Pańskim.

Dni powszednie Okresu Wielkanocnego od poniedziałku po Oktawie Wielkanocy do soboty przed Zesłaniem Ducha Świętego włącznie.

Dni powszednie Okresu Zwykłego.

Obchody liturgiczne zbiegające się w tym samym dniu lub bezpośrednio po sobie następujące

Jeżeli kilka obchodów liturgicznych zbiega się w tym samym dniu, pierwszeństwo ma ten, który zajmuje wyższe miejsce w Tabeli pierwszeństwa dni liturgicznych.

Uroczystość przypadającą na dzień liturgiczny mający pierwszeństwo przenosi się na najbliższy dzień wolny od obchodów wymienionych w nr. 1–8 Tabeli pierwszeństwa dni liturgicznych. Należy zachować przepisy zawarte w nr. 5 Ogólnych norm roku liturgicznego. Obchody niższego stopnia w tym roku opuszcza się.

Jeżeli w tym samym dniu zbiegają się II Nieszpory dnia bieżącego oraz I Nieszpory dnia następnego, to pierwszeństwo mają Nieszpory tego obchodu liturgicznego, który w Tabeli pierwszeństwa dni liturgicznych zajmuje wyższe miejsce. Gdy obydwa obchody są równe stopniem, pierwszeństwo mają Nieszpory dnia bieżącego.

WYBÓR MSZY I JEJ CZĘŚCI

1. W uroczystości kapłan obowiązany jest stosować się do kalendarza kościoła, w którym celebruje.

2. W niedziele, w dni powszednie Adwentu, okresu Narodzenia Pańskiego, Wielkiego Postu, Okresu Wielkanocnego, w święta i we wspomnienia obowiązkowe:

a. jeśli kapłan sprawuje Mszę świętą z udziałem ludu, winien się stosować do kalendarza kościoła, w którym celebruje;

b. jeśli sprawuje Mszę świętą, w której uczestniczy tylko jeden usługujący, kapłan może kierować się albo kalendarzem kościoła, albo kalendarzem własnym.

3. W dni, w które przypada wspomnienie dowolne:

a. w dni powszednie Adwentu od dnia 17 do 24 grudnia, w ciągu Oktawy Narodzenia Pańskiego i w dni powszednie Wielkiego Postu, z wyjątkiem Środy Popielcowej i Wielkiego Tygodnia, kapłan sprawuje Mszę świętą z bieżącego dnia liturgicznego; jeżeli w takim dniu w kalendarzu ogólnym przypada wspomnienie, może odmówić kolektę z tego wspomnienia, poza Środą Popielcową i Wielkim Tygodniem. W dni powszednie Okresu Wielkanocnego można obchodzić w całości wspomnienia Świętych.

b. W dni powszednie Adwentu przed dniem 17 grudnia, w dni powszednie okresu Narodzenia Pańskiego od dnia 2 stycznia i w dni powszednie Okresu Wielkanocnego kapłan może wybrać albo Mszę z dnia powszedniego, albo Mszę o świętym lub o jednym ze świętych, których wspomnienie przypada, albo Mszę o jakimś świętym wpisanym w tym dniu w Martyrologium.

c. W zwykłe dni powszednie kapłan może wybrać albo Mszę z dnia powszedniego, albo Mszę o świętym, którego wspomnienie dowolne przypada, albo Mszę o jakimś świętym wpisanym w tym dniu w Martyrologium, albo jedną z Mszy w różnych potrzebach, albo Mszę wotywną.

4. Kapłan celebrujący z udziałem ludu zadba o to, by zbyt często bez dostatecznego powodu nie opuszczać czytań, które w lekcjonarzu są wyznaczone na poszczególne dni; Kościół bowiem pragnie, aby wiernym hojniej zastawiano stół słowa Bożego.

5. Z tej samej przyczyny powinien z umiarem stosować Msze żałobne, albowiem każdą Mszę świętą ofiaruje się tak za żywych, jak i za zmarłych, i w Modlitwie eucharystycznej wspomina się zmarłych.

6. Tam, gdzie sercu wiernych bliskie są wspomnienia dowolne Najświętszej Maryi Panny lub Świętych, należy zadośćuczynić ich uprawnionej pobożności.

7. Gdy istnieje swoboda wyboru między wspomnieniem wpisanym do kalendarza ogólnego i wspomnieniem umieszczonym w kalendarzu diecezjalnym lub zakonnym, pierwszeństwo zgodnie z tradycją przysługuje wspomnieniu partykularnemu, jeżeli nie ma między nimi innych różnic.

(OWMR 353–355)

CZYTANIA

1. Przy wyborze tekstów różnych części Mszy, tak z okresów roku kościelnego, jak i o Świętych, należy zachować następujące normy:

a. Na niedziele i uroczystości są wyznaczone trzy czytania, mianowicie czytanie Proroka, Apostoła i Ewangelii; w ten sposób wychowuje się chrześcijan do zrozumienia ciągłości zbawczego dzieła, zgodnie z przedziwną Bożą pedagogią. Czytania te ściśle obowiązują. W Okresie Wielkanocnym zgodnie z tradycją Kościoła zamiast czytania ze Starego Testamentu bierze się czytanie z księgi Dziejów Apostolskich.

b. Na święta wyznaczone są dwa czytania. Jeśli jednak zgodnie z zasadami święto zostaje podniesione do rangi uroczystości, dodaje się trzecie czytanie, wzięte spośród tekstów wspólnych.

c. W dni wspomnień Świętych, jeśli nie ma czytań własnych, z zasady stosuje się czytania wyznaczone na dni powszednie. W niektórych przypadkach proponuje się czytania przystosowane, które naświetlają szczególny aspekt duchowego życia albo działalności Świętego. Używanie tych czytań nie obowiązuje, chyba że przemawiają za tym prawdziwe racje duszpasterskie.

d. W lekcjonarzu na dni powszednie zamieszczone są czytania na poszczególne dni każdego tygodnia w ciągu całego roku; należy więc z zasady stosować te czytania w te dni, na które je wyznaczono, chyba że przypadnie uroczystość lub święto albo wspomnienie mające własne czytania z Nowego Testamentu, to jest takie, w których występuje wzmianka o Świętym czczonym danego dnia.

Jeśli jednak czytanie ciągłe Pisma świętego zostanie przerwane w ciągu tygodnia przez jakąś uroczystość lub święto, albo przez jakiś szczególny obchód liturgiczny, kapłan, z uwagi na porządek czytań całego tygodnia, ma prawo albo części opuszczone połączyć z innymi, albo zdecydować, którym tekstom należy przyznać pierwszeństwo.

e. We Mszach świętych z udziałem specjalnych grup kapłan może wybrać czytania odpowiedniejsze na da­ną okoliczność, byleby pochodziły z zatwierdzonego lekcjonarza.

f. Ponadto specjalny wybór tekstów Pisma świętego podano w lekcjonarzu do Mszy obrzędowych, z którymi wiąże się sprawowanie niektórych sakramentów lub sakramentaliów, albo do Mszy, które celebruje się w szczególnych okolicznościach.

2. Lekcjonarze te ułożono w tym celu, aby przez lepszy dobór słowa Bożego wprowadzać słuchających go wiernych w pełniejsze rozumienie misterium, w którym uczestniczą, i wychowywać do głębszego umiłowania objawionego słowa.

Tak więc przy wyborze tekstów, które się czyta na zgromadzeniu liturgicznym, należy brać pod uwagę zarówno względy duszpasterskie, jak i swobodę wyboru, która została udzielona w tej dziedzinie.

Niekiedy proponuje się ten sam tekst w formie dłuższej i krótszej. W wyborze między jedną z tych dwóch form należy również stosować kryterium duszpasterskie. Należy się zastanowić, czy bardziej owocne będzie dla wiernych czytanie dłuższe czy krótsze; czy są oni zdolni wysłuchać tekstu bardziej kompletnego, który potem zostanie wyjaśniony w homilii.

3. Gdy istnieje możliwość wyboru spośród tekstów już ściśle określonych lub podanych do wyboru, należy brać pod uwagę pożytek uczestników. Chodzi tu zarówno o wybór tekstu łatwiejszego lub bardziej odpowiadającego danemu zgromadzeniu, jak i o powtórzenie lub odłożenie tekstu, który wyznaczony jest na pewną Mszę jako własny, a w innej może być zastosowany dowolnie, jeśli przemawiają za tym względy duszpasterskie.

4. Może się to zdarzyć, gdy jakiś tekst miałby być ponownie czytany w najbliższych dniach, np. w niedzielę i w dzień powszedni następującego tygodnia, albo też gdy istnieje obawa, że jakiś tekst spowoduje trudności w danym zgromadzeniu wiernych. Przy wyborze tekstów Pisma świętego trzeba jednak czuwać nad tym, aby pewnych jego fragmentów stale nie opuszczać.

5. Konferencje Episkopatów mają prawo nie tylko wybierać bardziej odpowiednie teksty, o czym wyżej była mowa, lecz także w szczególnych okolicznościach proponować pewne przystosowania czytań, pod warunkiem jednak, że teksty będą wybierane z zatwierdzonego lekcjonarza.

(OWMR 363–364)

MODLITWY

W każdej Mszy świętej, jeśli nie są podane inne wskazania, stosuje się modlitwy właściwe dla tejże Mszy. W dni wspomnienia Świętych stosuje się własną kolektę, a jeśli jej nie ma, bierze się kolektę z odpowiednich tekstów wspólnych. Jeśli nie ma własnych modlitw nad darami i po Komunii świętej, można je wziąć spośród tekstów wspólnych albo z powszedniego dnia danego okresu liturgicznego. W dni powszednie Okresu Zwykłego można wziąć oracje z poprzedniej niedzieli albo oracje z innej niedzieli ˂w ciągu roku˃, albo jedną z podanych w Mszale oracji w różnych potrzebach. Zawsze też można ze wspomnianych Mszy wziąć samą kolektę. W ten sposób Mszał dostarcza obfitości tekstów, które wzbogacają chrześcijańską modlitwę. W ważniejszych okresach roku kościelnego przystosowanie dokonuje się już poprzez oracje właściwe dla treści tych okresów, a podane w Mszale na poszczególne dni powszednie.

(OWMR 363)

ZASADY WYBORU MODLITW EUCHARYSTYCZNYCH

Zasady wyboru Modlitwy eucharystycznej są następujące:

1. Pierwszą Modlitwę eucharystyczną (Kanon Rzymski), którą zawsze można odmawiać, zaleca się stosować w dni mające własne Zjednoczeni i w Mszach z własnym Boże, przyjmij łaskawie tę ofiarę, a także w święta Apostołów i Świętych, których imiona wspomina się w tekście tej modlitwy; wskazane jest również stosowanie tej modlitwy w niedziele, jeśli racje duszpasterskie nie zalecają wyboru trzeciej Modlitwy eucharystycznej.

2. Druga Modlitwa eucharystyczna, ze względu na jej cechy charakterystyczne, zalecona jest w dni powszednie i w specjalnych okolicznościach. Modlitwa ta ma wprawdzie własną prefację, ale można ją stosować i z innymi prefacjami, z tymi zwłaszcza, które w sposób syntetyczny ujmują misterium zbawienia, np. z prefacjami zwykłymi. Kiedy Mszę sprawuje się za jakiegoś zmarłego, można użyć specjalnej formuły zamieszczonej przed Pamiętaj także.

3. Trzecią Modlitwę eucharystyczną można stosować w połączeniu z każdą prefacją. Zaleca się stosować tę modlitwę w niedziele i święta. Jeśli używa się jej w Mszach za zmarłych, można zastosować specjalną formułę, którą wprowadza się po słowach: Zjednocz ze sobą wszystkie swoje dzieci rozproszone po całym świecie.

4. Czwarta Modlitwa eucharystyczna ma prefację niezmienną i podaje pełniejsze streszczenie dziejów zbawienia. Można się nią posłużyć, gdy Msza nie ma własnej prefacji, i w niedziele Okresu Zwykłego. Do tej modlitwy, ze względu na jej budowę, nie można wprowadzać specjalnej formuły za zmarłego.

(OWMR 365).

W trzecim wydaniu typicznym Mszału rzymskiego piąta Modlitwa Eucharystyczna jest określana jako „Modlitwa Eucharystyczna na Msze w różnych potrzebach”. Jej poszczególne wersje mogą być używane w następujących Mszach:

a. wersja A: za Kościół, o powołania kapłańskie, za świeckich, za rodzinę, za zakonników, o powołania do życia zakonnego, o uproszenie miłości, za krewnych i przyjaciół, dziękczynna;

b. wersja B: o ewangelizację ludów, za chrześcijan prześladowanych, za ojczyznę lub miasto, za rządzących państwami, za zgromadzenie przedstawicieli narodów, na początek roku cywilnego, o postęp ludów;

c. wersja C: za uchodźców i wygnańców, w czasie głodu lub za głodujących, za tych, którzy nas trapią, za przebywających w niewoli, za uwięzionych, za chorych, za umierających, w jakiejkolwiek potrzebie;

d. wersja D: za Kościół, za papieża, za biskupa, o wybór papieża lub biskupa, za zgromadzenie na soborze lub synodzie, za kapłanów, kapłana za siebie, za pełniących służbę w Kościele, za zgromadzenie o charakterze duchowym lub duszpasterskim (por. Missale Romanum. Editio typica tertia, s. 686–706).

Modlitwy Eucharystyczne o tajemnicy pojednania można odmawiać w Mszach, które ukazują tajemnicę pojednania, a zatem w Mszach Wielkiego Postu, o Krzyżu świętym, o pojednaniu. Odmawia się ją z własną prefacją albo z innymi prefacjami, które mają za temat pojednanie i pokutę.

Trzecie wydanie Mszału rzymskiego zawiera następujące propozycje formularzy mszalnych odpowiednich dla tych Modlitw Eucharystycznych: o zgodę, o pojednanie, o zachowanie pokoju i sprawiedliwości, w czasie wojny lub rozruchów, o odpuszczenie grzechów, o uproszenie miłości, o tajemnicy Krzyża świętego, o Najświętszej Eucharystii, o Najdroższej Krwi Chrystusa.

Użycie Modlitw Eucharystycznych z udziałem dzieci ma być ograniczone do Mszy dla dzieci, na której stanowią one znaczną część zgromadzenia.

MSZE OBRZĘDOWE

1. Ponieważ liturgia sakramentów i sakramentaliów sprawia, że prawie każde wydarzenie życia u wiernych odpowiednio usposobionych zostaje uświęcone przez łaskę Bożą płynącą z paschalnego misterium, i ponieważ Eucharystia jest najgodniejszym sakramentem, Mszał podaje wzorce takich Mszy i modlitw, które można stosować w różnych okolicznościach chrześcijańskiego życia, w potrzebach całego świata oraz Kościoła powszechnego albo lokalnego.

2. Rozszerzenie możliwości w zakresie wyboru czytań i modlitw przemawia za tym, aby Msze okolicznościowe sprawowane były niezbyt często, to jest gdy wymaga tego potrzeba.

3. We wszystkich Mszach okolicznościowych, gdy nie podano wyraźnie przeciwnych postanowień, wolno stosować czytania z dni powszednich oraz związane z nimi śpiewy, jeśli odpowiadają celebracji.

4. Do Mszy tego rodzaju zalicza się: Msze obrzędowe, Msze w różnych potrzebach, Msze w różnych okolicznościach i Msze wotywne.

5. Msze obrzędowe łączą się ze sprawowaniem niektórych sakramentów lub sakramentaliów. Są one zakazane w niedziele Adwentu, Wielkiego Postu i Okresu Wielkanocnego, w uroczystości, w dni Oktawy Wielkanocnej, w dniu Wspomnienia wszystkich wiernych zmarłych, w Środę Popielcową i w Wielkim Tygodniu. Ponadto należy zachować przepisy podane w rytuale lub w samych formularzach mszalnych.

6. Msze w różnych potrzebach i w różnych okolicznościach sprawuje się w niektórych sytuacjach, występujących co pewien czas lub powtarzających się w stałych terminach. Kompetentna władza z Mszy w różnych potrzebach może wybrać Msze, które będą sprawowane z okazji publicznych modlitw błagalnych, wyznaczonych w ciągu roku przez Konferencję Episkopatu.

7. Gdy zajdzie jakaś poważniejsza potrzeba lub wymaga tego dobro wiernych, Mszę odpowiadającą tej potrzebie można sprawować na polecenie lub za zgodą biskupa diecezjalnego we wszystkie dni, z wyjątkiem uroczystości oraz niedziel Adwentu, Wielkiego Postu i Okresu Wielkanocnego, dni Oktawy Wielkanocnej, Wspomnienia wszystkich wiernych zmarłych, Środy Popielcowej i Wielkiego Tygodnia.

Msze wotywne o misteriach Pańskich albo ku czci Najświętszej Maryi Panny lub Aniołów, jakiegoś Świętego lub wszystkich świętych, dobierane zgodnie z pobożnością wiernych, można sprawować w dni powszednie w ciągu roku, choćby nawet przypadało wspomnienie dowolne. Nie wolno jednak sprawować jako wotywnych Mszy mających za treść misteria życia Chrystusa Pana lub Najświętszej Maryi Panny, z wyjątkiem Mszy o Jej Niepokalanym Poczęciu. Obchód tych misteriów wiąże się bowiem ściśle z biegiem roku liturgicznego.

8. W dni, w które przypada wspomnienie obowiązkowe albo dzień powszedni Adwentu aż do dnia 16 grudnia, okresu Narodzenia Pańskiego od dnia 2 stycznia i Okresu Wielkanocnego po Oktawie Wielkanocy, Msze w różnych potrzebach i wotywne zasadniczo są zakazane. Jeżeli jednak prawdziwa potrzeba lub dobro wiernych tego wymaga, można sprawować z udziałem ludu Mszę świętą odpowiadającą tej potrzebie lub temu dobru; decyduje o tym rektor kościoła albo sam kapłan celebrujący.

9. W dni powszednie Okresu Zwykłego, w które przypadają wspomnienia dowolne albo recytowane jest Oficjum dnia powszedniego, wolno sprawować jakąkolwiek Mszę lub użyć jakiejkolwiek modlitwy okolicznościowej z wyjątkiem Mszy obrzędowych.

10. W szczególny sposób zaleca się obchodzenie wspomnienia Najświętszej Maryi Panny w sobotę, ponieważ Kościół w liturgii oddaje Matce Odkupiciela kult wyjątkowy, przewyższający cześć oddawaną wszystkim Świętym.

(OWMR 368–378)

MSZA OBRZĘDOWA ZA MAŁŻONKÓW

Mszę obrzędową za nowożeńców wolno celebrować, jeśli podczas niej błogosławi się małżeństwo:

1. we wszystkie dni w roku, z wyjątkiem niedziel Adwentu, Wielkiego Postu i Wielkanocy oraz wszelkich uroczystości (łącznie z całym Wiel­kim Czwartkiem, Piątkiem i Sobotą oraz dniami w Oktawie Wielkanocy i Wspomnienia Wszystkich Wiernych Zmarłych);

2. w niedziele okresu Narodzenia Pańskiego i w ciągu roku, jeśli ta Msza jest poza stałym porządkiem nabożeństw w danym kościele.

Jeśli małżeństwo zawiera się w uroczystość lub w niedzielę, wówczas bierze się formularz z przypadającego dnia liturgicznego. Wyznanie wiary odmawia się po modlitwie powszechnej.

Także w tej Mszy jest błogosławieństwo małżonków po Modlitwie Pańskiej, zamiast embolizmu. Błogosławieństwo na końcu Mszy świętej można wziąć ze Mszy obrzędowej. W takich Mszach istnieje również możliwość zastąpienia jednego z czytań z dnia liturgicznego perykopą przewidzianą dla obrządku zawarcia małżeństwa. Jednak w uroczystości Zmartwychwstania, Narodzenia Pańskiego, Objawienia, Wniebowstąpienia, Zesłania Ducha Świętego i Bożego Ciała oraz w inne uroczystości obowiązujące wszystkie czytania muszą być z tej uroczystości.

Mszę obrzędową w rocznicę małżeństwa (25. i 50.) wolno celebrować, jeśli podczas niej odprawiane są obrzędy jubileuszowe:

1. we wszystkie dni w roku, z wyjątkiem wszelkich niedziel, wszelkich uroczystości, łącznie ze Środą Popielcową, całym Wielkim Tygodniem oraz dniami w Oktawie Wielkanocy i Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych;

2. w niedziele okresu Narodzenia Pańskiego i w ciągu roku, tylko wtedy, jeśli biskup diecezjalny miejsca na to udzieli zezwolenia.

MSZE WOTYWNE

Msze wotywne o misteriach Pańskich albo ku czci Najświętszej Maryi Panny lub Aniołów, jakiegoś Świętego lub wszystkich świętych, dobierane zgodnie z pobożnością wiernych, można sprawować w dni powszednie w ciągu roku, choćby nawet przypadało wspomnienie dowolne.

W dni, w które przypada wspomnienie obowiązkowe albo dzień powszedni Adwentu aż do 16 grudnia, okresu Narodzenia Pańskiego od 2 stycznia i Okresu Wielkanocnego po Oktawie Wielkanocy, Msze w różnych potrzebach i wotywne zasadniczo są zakazane. Jeżeli jednak prawdziwa potrzeba lub dobro wiernych tego wymagają, można sprawować z udziałem ludu Mszę świętą odpowiadającą tej potrzebie lub temu dobru; decyduje o tym rektor kościoła albo sam celebrans. Pośród Mszy wotywnych szczególne miejsce zajmują te odprawiane w pierwszy czwartek, piątek i sobotę miesiąca. Zgodnie z zarządzeniem 124. Konferencji Episkopatu Polski z 31 marca 1971 roku wolno odprawić każdego dnia jedną wotywę, gdy nie przypadają uroczystości lub święta Pańskie albo Maryjne. Jeżeli prawdziwa potrzeba duszpasterska tego wymaga, można celebrować więcej razy wotywę. Decyduje o tym rektor kościoła.

MSZE ZA ZMARŁYCH

1. Kościół za zmarłych składa eucharystyczną Ofiarę Paschy Chrystusa w tym celu, aby dzięki jedności wiążącej wszystkie członki Chrystusa jednym wypraszać duchową pomoc, a innym przynosić pociechę płynącą z nadziei.

2. Wśród Mszy za zmarłych pierwsze miejsce zajmuje Msza pogrzebowa. Można ją sprawować we wszystkie dni, z wyjątkiem uroczystości obowiązujących, Wielkiego Czwartku, Triduum Paschalnego oraz niedziel Adwentu, Wielkiego Postu i Okresu Wielkanocnego. Należy ponadto zachować obowiązujące przepisy prawa.

3. Msze święte za zmarłych: po otrzymaniu wiadomości o zgonie, z okazji ostatecznego pogrzebania zmarłego i w pierwszą rocznicę śmierci można sprawować także w dni Oktawy Narodzenia Pańskiego, w dni, w które przypada wspomnienie obowiązkowe, oraz w dzień powszedni, z wyjątkiem Środy Popielcowej i Wielkiego Tygodnia. Inne Msze za zmarłych, czyli Msze „codzienne”, można sprawować w dni powszednie Okresu Zwykłego, w które przypadają wspomnienia dowolne albo Oficjum z dnia, pod warunkiem że rzeczywiście ofiaruje się je za zmarłych.

4. Podczas Mszy świętej pogrzebowej winna być z zasady wygłoszona krótka homilia, która w żadnym razie nie może przybierać formy pochwalnej mowy żałobnej.

5. Wiernych, zwłaszcza należących do rodziny zmarłego, trzeba zachęcać, aby w Ofierze eucharystycznej składanej za zmarłego uczestniczyli także przez przyjęcie Komunii świętej.

6. Jeśli Msza pogrzebowa łączy się bezpośrednio z obrzędem pogrzebu, po modlitwie po Komunii, opuściwszy obrzędy zakończenia, sprawuje się obrzęd ostatniego polecenia, czyli pożegnania zmarłego; obrzęd ten można sprawować tylko przy zwłokach.

7. Przy układaniu i wyborze zmiennych części Mszy za zmarłych, zwłaszcza Mszy pogrzebowej (np. modlitw, czytań, modlitwy powszechnej) należy mieć na uwadze względy duszpasterskie w odniesieniu do zmarłego, jego rodziny i obecnych. Niech duszpasterze zwracają szczególną uwagę na tych, którzy z okazji pogrzebu są obecni podczas sprawowania liturgii lub słuchają Ewangelii, czy to będą niekatolicy, czy katolicy, którzy nigdy nie uczestniczą w Eucharystii albo czynią to bardzo rzadko, albo nawet tacy, o których się sądzi, że utracili wiarę. Kapłani są bowiem sługami Ewangelii Chrystusa w stosunku do wszystkich ludzi.

(OWMR 379–385)

TABELA MSZY WOTYWNYCH, W RÓŻNYCH POTRZEBACH I OBRZĘDOWYCH

Ranga dnia liturgicznego

Msze wotywne

(np. o Najświętszej Eucharystii)

Msze w różnych potrzebach

(np. o jedność chrześcijan)

Msze obrzędowe

(np. przy zawieraniu małżeństwa)

Triduum Paschalne

Wielki Tydzień (pn., wt., śr.)

Dni w Oktawie Wielkanocy

Niedziele Adwentu

Niedziele W. Postu

Niedziele Wielkanocne

Uroczystości

Środa Popielcowa

Dzień Zaduszny

ZABRONIONE

(OWMR 375)

ZABRONIONE

(OWMR 374)

ZABRONIONE

(OWMR 372)

Niedziele Okresu Narodzenia Pańskiego

Niedziele Okresu Zwykłego

Święta

Ferie Adwentu (17–24 XII)

Oktawa Narodzenia Pańskiego

Ferie W. Postu

ZABRONIONE

(OWMR 375)

DOZWOLONE

na polecenie lub za zgodą biskupa diecezjalnego, gdy zajdzie poważniejsza potrzeba lub wymaga tego dobro wiernych

(OMWR 374)

DOZWOLONE

Z uwzględnieniem zastrzeżeń zawartych w formularzach mszalnych

Wspomnienia obowiązkowe

Ferie Adwentu (do 16 XII)

Ferie okresu Narodzenia Pańskiego (od 2 I)

Ferie Okresu Wielkanocnego

zasadniczo ZABRONIONE;

gdy wymaga tego prawdziwa potrzeba lub dobro wiernych, rektor kościoła lub sam celebrans może zdecydować o sprawowaniu według takiego formularza

(OWMR 376)

Wspomnienia dowolne

Ferie Okresu Zwykłego

DOZWOLONE

(OWMR 375)

DOZWOLONE

na polecenie lub za zgodą biskupa diecezjalnego, gdy zajdzie poważniejsza potrzeba lub wymaga tego dobro wiernych

(OMWR 374)

TABELA MSZY ZA ZMARŁYCH

Ranga dnia liturgicznego

Triduum Paschalne

Wielki Czwartek

Uroczystości obowiązujące

Niedziele Adwentu

Niedziele Wielkiego Postu

Niedziele Okresu Wielkanocy

ZABRONIONE

Dni w Oktawie Wielkanocy

Wielki Tydzień (pn., wt., śr.)

Środa Popielcowa

Dzień Zaduszny

Uroczystości nieobowiązujące

Niedziele Okresu Narodzenia Pańskiego

Niedziele Okresu Zwykłego

Święta

DOZWOLONE TYLKO POGRZEBOWE

Oktawa Narodzenia Pańskiego

Ferie Adwentu (wszystkie)

Ferie Okresu Narodzenia Pańskiego (od 2 I)

Ferie Okresu Wielkiego Postu

Ferie Okresu Wielkanocnego

Wspomnienia obowiązkowe

DOZWOLONE:

pogrzebowe, w pierwszą rocznicę śmierci oraz po otrzymaniu wiadomości o śmierci

Ferie Okresu Zwykłego

DOZWOLONE WSZYSTKIE

CELEBRACJA LITURGII GODZIN

1. „Słusznie zalicza się publiczną i wspólną modlitwę Ludu Bożego do głównych powinności Kościoła. Już od samych jego początków ci, którzy zostali ochrzczeni, «trwali w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwie» (Dz 2,42). Dzieje Apostolskie wspominają wielokrotnie jednomyślną modlitwę wspólnoty chrześcijańskiej” (OWLG 1).

2. „Celem Liturgii Godzin jest więc uświęcenie dnia i ludzkiej działalności. Jej układ ma przeto odpowiadać w miarę możności, przez poszczególne Godziny, odpowiednim chwilom dnia, z równoczesnym uwzględnieniem warunków życia współczesnego. Dlatego ˂dla rzeczywistego uświęcenia dnia i odmówienia z pożytkiem duchowym Godzin kanonicznych zaleca się zachowanie czasu najbardziej zbliżonego do właściwej pory tych Godzin˃” (OWLG 11).

3. „Liturgię Godzin powierzono szczególnie tym, którzy przyjęli święcenia, tj. biskupom, kapłanom i diakonom. Każdy więc z nich jest do niej obowiązany, i to nawet wtedy, gdy wierni nie biorą w niej udziału. W tym wypadku stosuje się odpowiednie zmiany. Kościół poleca tym duchownym odprawianie Liturgii Godzin, ponieważ modlitwa Chrystusowa ma trwać nieprzerwanie w Kościele. Stanie się to wtedy, kiedy przynajmniej oni będą spełniali stale i niezawodnie to, co jest zadaniem całej wspólnoty wierzących” (OWLG 28).

4. „Kościół powołał biskupów, kapłanów i diakonów do sprawowania Liturgii Godzin. Powinni więc oni codziennie wypełnić w całości ten obowiązek, przestrzegając, o ile to możliwe, odmawiania poszczególnych Godzin w odpowiedniej porze dnia.

Przede wszystkim niech zwrócą najbaczniejszą uwagę na Godziny, które są jak gdyby ośrodkiem tej liturgii, to znaczy na Jutrznię i Nieszpory, i niech nie opuszczają ich bez poważnego powodu.

Niech też wiernie odmawiają Godzinę Czytań, jest ona bowiem przede wszystkim sprawowaniem liturgii słowa Bożego. W ten sposób dopełnią codziennego zadania szczególnie im powierzonego, a mianowicie karmienia się tym słowem, by stawać się coraz bardziej doskonałymi uczniami Pana i coraz doskonalej wnikać w niezgłębione bogactwa Chrystusa.

Dla lepszego uświęcenia całego dnia niech z prawdziwej potrzeby serca odmawiają Modlitwę w ciągu dnia i na jego zakończenie. Przez tę ostatnią wypełnią w całości oficjum i polecą się Bogu” (OWLG 29).

5. „Wspólnoty zakonne obowiązane do Liturgii Godzin oraz ich poszczególni członkowie mają odprawiać oficjum zgodnie z własnymi ustawami” (OWLG 31b).

6. „W chórze oraz przy wspólnym odmawianiu oficjum należy się trzymać kalendarza własnego, tzn. diecezjalnego, instytutu zakonnego lub danego kościoła. Członkowie instytutów zakonnych obchodzą wraz z diecezją poświęcenie katedry i święta głównych patronów miejsca lub terytorium, na którym przebywają” (OWLG 241).

7. „W odmawianiu prywatnym można się stosować do kalendarza lokalnego albo do kalendarza własnego. Nie jest to jednak dozwolone w uroczystości i święta kalendarza własnego” (OWLG 243).

8. „W dni, które dopuszczają wspomnienia dowolne, można dla słusznych powodów wybrać oficjum jednego ze świętych wpisanych do Martyrologium rzymskiego lub do jego dodatku prawnie zatwierdzonego. To oficjum odprawia się tak jak we wspomnienia dowolne” (OWLG 244).

ZMIANY W OFICJUM

„Oficjum wotywne można odprawiać z powodów natury publicznej lub z pobudek pobożności, np. z okazji pielgrzymki, święta lokalnego albo uroczystości zewnętrznej świętego, i wolno je odprawiać w całości lub częściowo. Nie jest to jednak dopuszczalne w uroczystości, niedziele Adwentu, Wielkiego Postu i Wielkanocy oraz w Środę Popielcową, podczas Wielkiego Tygodnia, w ciągu oktawy Wielkanocy i we Wspomnieniu wszystkich wiernych zmarłych (2 listopada)” (OWLG 245).

„W niektórych poszczególnych wypadkach można zamienić pewne części oficjum na inne, pod warunkiem jednak nienaruszania struktury danej Godziny i przestrzegania zasad niżej podanych” (OWLG 246).

„Nigdy nie wolno zamieniać tekstów własnych lub dostosowanych do danego dnia. Dotyczy to antyfon, hymnów, czytań, responsoriów i modlitwy końcowej, a często także i psalmów. Powyższy przepis odnosi się do następujących dni: niedziel, uroczystości i świąt Pańskich umieszczonych w kalendarzu ogólnym, okresu Wielkiego Postu oraz Wielkiego Tygodnia, dni w oktawie Wielkanocy i Narodzenia Pańskiego, dni od 17 do 24 grudnia.

Zamiast psalmów niedzielnych bieżącego tygodnia można wybrać psalmy z niedzieli innego tygodnia, a nawet jeśli oficjum odprawia się z udziałem wiernych, wolno odmawiać psalmy tak dobrane, aby stopniowo doprowadzać wiernych do ich zrozumienia” (OWLG 247).

„W Godzinie Czytań zawsze należy zachować czytania bieżące, ponieważ życzenie Kościoła, ˂aby w określonym przeciągu lat odczytać wiernym znaczniejszą część Pisma świętego˃, odnosi się także i do Liturgii Godzin.

Należy więc w okresie Adwentu, Narodzenia Pańskiego, Wielkiego Postu i Wielkanocy trzymać się w Godzinie Czytań kolejności czytań ustalonej dla tych okresów. W okresie zwykłym i dla słusznych powodów wolno w danym dniu lub przez kilka dni wybrać czytania przeznaczone na inne dni albo nawet inne jeszcze czytania z Pisma świętego. Wolno tak postępować np. z okazji rekolekcji, zebrań duszpasterskich, modlitw o jedność Kościoła itp.” (OWLG 248).

„Jeżeli kolejność czytań jest przerwana przez uroczystość, święto lub inny obchód liturgiczny, można w ciągu tego tygodnia, biorąc pod uwagę układ jego czytań, albo połączyć czytania opuszczone z czytaniami bieżącymi, albo spośród wymienionych tekstów czytać te, które się uważa za ważniejsze” (OWLG 249).

„Ze słusznych powodów można w Godzinie Czytań zamiast drugiego czytania przeznaczonego na ten dzień wybrać inne czytanie z tego samego okresu, podane czy to w Liturgii Godzin, czy też w lekcjonarzu zawierającym czytania do wyboru. Ponadto w okresie zwykłym oraz jeśli uzna się to za wskazane, nawet i w okresie Adwentu, Narodzenia Pańskiego, Wielkiego Postu i Wielkanocy można czytać w sposób ciągły dzieło któregoś z Ojców Kościoła, byleby tylko treść tego czytania odpowiadała czytaniom Pisma świętego oraz duchowi danego okresu liturgicznego” (OWLG 250).

„Czytania krótkie, modlitwy, pieśni i prośby podane na poszczególne dni powszednie danego okresu mogą być użyte również i w inne dni tygodnia tego samego okresu” (OWLG 251).

„Zasadniczo należy się trzymać kolejności psałterza rozłożonego na cztery tygodnie, jednakże ze względu na pożytek duchowy lub duszpasterski wolno zamiast psalmów wyznaczonych na określony dzień wybrać psalmy wyznaczone na tę samą Godzinę w innym dniu.

W wyjątkowych okolicznościach wolno także dobrać inne odpowiednie psalmy i teksty podobnie jak w oficjum wotywnym” (OWLG 252).

SCHEMAT CELEBRACJI LITURGII GODZIN

NIEDZIELA

1. Wszystkie części odmawia się z psałterza z wyjątkiem części własnych.

2. Odmawia się I i II Nieszpory (chyba że zaznaczono inaczej, z racji innych uroczystości). Kompleta odpowiednio po I i II Nieszporach.

3. W Godzinie Czytań po II czytaniu wraz z jego responsorium odmawia się hymn Te Deum z wyjątkiem czasu Wielkiego Postu.

UROCZYSTOŚCI

1. I Nieszpory odmawia się z tekstów własnych albo wspólnych.

2. Kompleta po I Nieszporach.

3. Godzina Czytań z tekstów własnych albo wspólnych, zawsze z hymnem Te Deum.

4. Jutrznia z tekstów własnych albo wspólnych, z psalmami z Jutrzni niedzieli pierwszego tygodnia.

5. Modlitwa w ciągu dnia:

a. hymn z części stałych danego okresu liturgicznego;

b. antyfona, czytanie, werset oraz modlitwa własne albo z tekstów wspólnych;

c. psalmodia:

– niektóre uroczystości mają własne psalmy, należy je wtedy odmówić w jednej z godzin, gdy zaś odmawia się pozostałe godziny należy posłużyć się psalmodią dodatkową;

– jeżeli uroczystość nie ma własnej psalmodii i przypada w niedziele, wtedy odmawia się psalmy z niedzieli pierwszego tygodnia; gdy odmawia się pozostałe godziny w ciągu dnia, należy użyć psalmodii dodatkowej;

– w pozostałych przypadkach należy użyć psalmodii dodatkowej.

6. II Nieszpory odmawia się z tekstów własnych lub wspólnych.

7. Kompleta po II Nieszporach.

ŚWIĘTA

1. I Nieszpory odmawia się tylko w święta Pańskie, jeśli wypadają w niedziele.

2. Godzina Czytań z tekstów własnych albo wspólnych, zawsze z hymnem Te Deum.

3. Jutrznia z tekstów własnych albo wspólnych z psalmodią z niedzieli pierwszego tygodnia.

4. Modlitwa w ciągu dnia:

a. hymn z części stałych danego okresu liturgicznego;

b. w jednej z godzin odmawia się antyfonę (o ile nie ma własnej) i psalmy z dnia bieżącego; gdy odmawia się pozostałe godziny, używa się psalmodii dodatkowej;

c. czytanie, werset oraz modlitwa własne albo z tekstów wspólnych.

5. II Nieszpory z tekstów własnych albo wspólnych.

6. Kompleta z dnia bieżącego.

WSPOMNIENIA

1. Nie odmawia się I Nieszporów.

2. W Godzinie Czytań, Jutrzni i Nieszporach:

a. psalmy i antyfony z dnia bieżącego;

b. antyfona do Psalmu Wezwania, hymny, czytania krótkie ze swymi responsoriami, antyfony do Pieśni Zachariasza i Maryi, prośby (jeśli są własne) odmawia się ze wspomnienia, gdy zaś ich nie ma, wybiera się albo z dnia bieżącego, albo z tekstów wspólnych;

c. modlitwa końcowa ze wspomnienia.

3. W Godzinie Czytań:

a. I czytanie ze swoim responsorium z dnia bieżącego;

b. II czytanie z responsorium własnym ze wspomnienia (jeśli jest), gdy go brak, bierze się je z tekstów wspólnych; jeśli zaś nie ma, to odmawia się z dnia bieżącego;

c. Nie odmawia się Te Deum.

4. W Modlitwie w ciągu dnia i Komplecie:

– wszystko odmawia się z dnia bieżącego, z wyjątkiem części własnych;

– gdy odmawia się wszystkie trzy godziny w ciągu dnia, wówczas w jednej z nich używa się psalmodii z dnia bieżącego, w pozostałych – dodatkowej.

WSPOMNIENIA PRZYPADAJĄCE W OKRESIE UPRZYWILEJOWANYM

„Opuszcza się wspomnienia przypadające w niedziele, uroczystości i święta oraz w Środę Popielcową, w Wielkim Tygodniu i podczas oktawy Wielkanocy” (OWLG 237).

„Nie uwzględnia się wspomnienia obowiązkowego, i to nawet w kalendarzach partykularnych, w następujące dni: od 17 do 24 grudnia, w oktawie Narodzenia Pańskiego i w okresie Wielkiego Postu. Jeżeli te wspomnienia przypadają w danym roku w okresie Wielkiego Postu, można je obchodzić w tym roku jako wspomnienia dowolne” (OWLG 238).

„Jeśli w wymienionych okresach pragnie się uczcić wspomnienie jakiegoś świętego, należy zachować, co następuje:

a) w Godzinie Czytań po czytaniu patrystycznym podanym na dzień bieżący tego okresu i jego responsorium dodaje się czytanie hagiograficzne z responsorium i odmawia się modlitwę końcową o świętym;

b) w Jutrzni i Nieszporach, po modlitwie końcowej, opuściwszy jej zakończenie, można dodać antyfonę (własną lub z tekstów wspólnych) oraz modlitwę o świętym” (OWLG 239).

DNI POWSZEDNIE

1. Wszystko odmawia się jak w częściach stałych w psałterzu, według okresu liturgicznego.

2. W Godzinie Czytań nie odmawia się hymnu Te Deum.

3. Modlitwa końcowa w Godzinie Czytań w Okresie Zwykłym pochodzi z części stałych. Czytania do pozostałych godzin w okresie zwykłym bierze się z psałterza, w pozostałych zaś okresach liturgicznych z części własnych.

4. Gdy odmawia się wszystkie trzy godziny w ciągu dnia, wówczas w jednej z nich używa się psalmodii z dnia bieżącego, w pozostałych – dodatkowej.

STYCZEŃ

1 piątek – UROCZYSTOŚĆ ŚWIĘTEJ BOŻEJ RODZICIELKI MARYI – Oktawa Narodzenia Pańskiego – biały

LG z uroczystości. Kompleta II N.

MSZA ŚWIĘTA wł., Chwała, Wierzę, pref. o NMP nr 55 (obchodząc macierzyństwo), w ME 1–3 wspomnienie tajemnicy dnia (z uroczystości Narodzenia Pańskiego), w Zbiorze Mszy o Najświętszej Maryi Pannie jest własna prefacja o Świętej Maryi Bożej Rodzicielce, s. 44, nie wolno użyć ME 4 i 5 oraz ME o tajemnicy pojednania

CZYTANIA wł. Lb 6,22–27; Ga 4,4–7; Łk 2,16–21

Nie można sprawować Mszy pogrzebowej.

1. Dzisiaj można zyskać odpust zupełny za pobożne odmówienie lub śpiew w kościele lub kaplicy hymnu O Stworzycielu, Duchu, przyjdź w celu uproszenia błogosławieństwa Bożego na cały rok.

2. Z racji uroczystości nie ma obowiązku wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych (KPK 1251).

3. Z racji uroczystości nie sprawuje się Mszy pierwszopiątkowej.

4. Dziś Światowy Dzień Pokoju.

Dzisiaj imieniny świętują:

o. Mieczysław Jóźwiak, o. Mieczysław Kożuch, o. Mieczysław Łusiak, o. Prowincjał Mieczysław Smyda (BRA), o. Mieczysław Sołowiej

W dniach powszednich od 2 do 12 stycznia:

1. Msze w różnych potrzebach i wotywne zasadniczo są zakazane, jednak można je celebrować wtedy, gdy zachodzi rzeczywista potrzeba duszpasterska, decyduje o tym rektor kościoła lub sam celebrans (OWMR 376).

2. Nie można sprawować Mszy za zmarłych tzw. codziennych.

2 sobota – wspomnienie obowiązkowe Świętych Bazylego Wiel­kiego i Grzegorza z Nazjanzu, biskupów i doktorów Kościoła – biały

LG (Psałterz pierwszego tygodnia) z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o pasterzach albo o doktorach Kościoła; w GCz II czytanie, w Jutrzni antyfona oraz modlitwa własne

MSZA ŚWIĘTA wspólna o wielu pasterzach albo o doktorach Kościoła, kolekta wł., pref. o Narodzeniu Pańskim nr 3–5 albo o pasterzach nr 73.

CZYTANIA 1 J 2,22–28; J 1,19–28

Pierwsza sobota miesiąca. Jeżeli wymaga tego potrzeba lub dobro dusz, można sprawować Mszę o Niepokalanym Sercu Maryi,s. 128’, pref. o NMP nr 55–58 lub wł. ze Zbioru Mszy o Najświętszej Maryi Pannie. Decyduje o tym rektor kościoła lub sam celebrans.

Msza wieczorna oraz I Nieszpory z uroczystości.

Kompleta I N.

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Ryszard Więcławski (1983, Radom), br. Stanisław Kosin (1987, Kraków), o. Tadeusz Andersohn (1993, Gdynia), o. Tadeusz Maciejowski (1994, Wrocław), o. Władysław Herczyński (2007, Ojców)

3niedziela –UROCZYSTOŚĆ NAJŚWIĘTSZEGO IMIENIA JEZUS, ŚWIĘTO TYTULARNE TOWARZYSTWA JEZUSOWEGO – biały

LG z uroczystości, w Md psalmodia z niedzieli pierwszego tygodnia psałterza. Kompleta II N.

MSZA ŚWIĘTA wł., Chwała, Wierzę, pref. o Narodzeniu Pańskim nr 3–5, w ME 1–3 wspomnienie tajemnicy dnia (z niedzieli), nie wolno użyć ME 4 i 5 oraz ME o tajemnicy pojednania

CZYTANIA wł. Syr 51,11–17; Flp 2,1–11; Łk 2,21–24

Można sprawować Mszę pogrzebową.

Formularz mszalny znajduje się wśród Mszy wotywnych (s. 184’’). Można też posłużyć się formularzem własnym Towarzystwa znajdującym się w zbiorze pt. Msze święte o świętych i błogosławionych Towarzystwa Jezusowego, WAM, Kraków 1992, s. 6–7.

Psałterz drugiego tygodnia

4 poniedziałek – dzień powszedni (przed Objawieniem Pańskim) – biały

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA wł., pref. o Narodzeniu Pańskim nr 3–5

CZYTANIA 1 J 3,7–10; J 1,35–42

Dzisiaj Jubileusz 50-lecia życia zakonnego obchodzi:

o. Jakub Gorczyca

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Teofil Bzowski (1959, Stara Wieś), o. Stanisław Wawryn (1991, Warszawa), o. Wincenty Pudełko (2019, Bielsko-Biała), br. Józef Ożóg (2020, Brzozów)

5 wtorek – dzień powszedni (przed Objawieniem Pańskim) – biały

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA wł., pref. o Narodzeniu Pańskim nr 3–5

CZYTANIA 1 J 3,11–21; J 1,43–51

Dzisiaj imieniny świętuje:

br. Edward Jawor

Dzisiaj odeszli do Pana:

br. Joachim Baran (1950, Stara Wieś), o. Franciszek Sąsiadek (1997, Nowy Sącz), o. Wacław Niedźwiadek (1998, Gdynia)

Msza wieczorna oraz I Nieszpory z uroczystości. Kompleta I N.

6 środa – UROCZYSTOŚĆ OBJAWIENIA PAŃSKIE­-GO – biały

LG z uroczystości. Kompleta II N.

MSZA ŚWIĘTA wł., Chwała, Wierzę, pref. o Objawieniu Pańskim nr 6, w ME 1–3 wspomnienie tajemnicy dnia, nie wolno użyć ME 4 i 5 oraz ME o tajemnicy pojednania

CZYTANIA wł. Iz 60,1–6; Ef 3,2–3a.5–6; Mt 2,1–12

Nie można sprawować Mszy pogrzebowej.

1. Dzień modlitw w intencji misji oraz Światowy Dzień Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci.

2. Zgodnie ze wskazaniami zawartymi w łacińskim Mszale rzymskim na każdej Mszy świętej po Ewangelii można dokonać ogłoszenia daty Wielkanocy i innych świąt ruchomych, posługując się następującym tekstem:

Drodzy Bracia i Siostry!

Chwała Pańska objawiła się pośród nas i zawsze będzie się objawiać, aż do powtórnego przyjścia Chrystusa. W rytmie i wydarzeniach czasu wspominamy i przeżywamy tajemnice zbawienia. Centrum całego roku liturgicznego jest święte Triduum Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Pańskiego, które osiąga szczyt w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. W tym roku Wielkanoc będziemy obchodzili 4 kwietnia. W każdą niedzielę – Paschę tygodnia, Kościół Święty uobecnia wielkie wydarzenie, przez które Chrystus zwyciężył grzech i śmierć. Ze świąt Paschalnych, wypływają wszystkie święte dni.

Środa Popielcowa, rozpoczynająca Wielki Post, przypada w tym roku 17 lutego. Wniebowstąpienie Pańskie 16 maja. Zesłanie Ducha Świętego 23 maja. Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej 3 czerwca. W dniu 28 listopada przypada Pierwsza Niedziela Adwentu. Równocześnie w święta Matki Bożej, Apostołów, świętych i we Wspomnienie Wiernych Zmarłych Kościół pielgrzymujący na ziemi głosi Paschę swojego Pana.

Chrystusowi, który był, który jest i który przychodzi, Panu czasu i historii, niech będzie wieczna chwała przez wszystkie wieki wieków. Amen.

3. Po homilii albo po modlitwie po komunii można sprawować poświęcenie kadzidła i kredy (oraz wody) (OB II, s. 242).

Stara Wieś – willa: W latach 1872–1887 powstała na brzegu lasów biskupich, koło Orzechówki, jezuicka willa, stopniowo potem przebudowywana i powiększana, przy której znajduje się publiczna kaplica pw. Trzech Króli. Dzisiaj jest jej patronalne święto.

Dzisiaj odeszli do Pana:

br. Jan Golis (1959, Kalisz), o. Czesław Michalunio (2013, Kraków)

7 czwartek – dzień powszedni (po Objawieniu Pańskim) – biały

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA wł., pref. o Narodzeniu Pańskim nr 3–5 albo o Objawieniu Pańskim nr 6

CZYTANIA 1 J 3,22 – 4,6; Mt 4,12–17.23–25

Albo:

Wspomnienie dowolne Świętego Rajmunda z Penyafort, prezbitera – biały

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o paste­rzach, w GCz II czytanie oraz modlitwa własne

MSZA ŚWIĘTA wspólna o jednym pasterzu, kolekta wł., pref. o pasterzach nr 73 albo o Narodzeniu Pańskim nr 3–5, albo o Objawieniu Pańskim nr 6

Pierwszy czwartek miesiąca. Można sprawować w kolorze białym Mszę o Najświętszej Eucharystii nr 3, s. 182’’ albo Mszę o Jezusie Najwyższym i Wiecznym Kapłanie nr 4, s. 183”, pref. o Najśw. Eucharystii nr 46–47 lub Mszę o powołania kapłańskie nr 16, s. 131’’, lub Mszę o powołania do życia zakonnego nr 18, s. 134’’, pref. o Narodzeniu Pańskim nr 3–5 albo o Objawieniu Pańskim nr 6

8 piątek – dzień powszedni (po Objawieniu Pańskim) – biały

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA wł., pref. o Narodzeniu Pańskim nr 3–5 albo o Objawieniu Pańskim nr 6

CZYTANIA 1 J 4,7–10; Mk 6,34–44

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Henryk Klincewicz (1994, Warszawa), o. Tadeusz Sierpiński (2017, Piotrków Trybunalski)

9 sobota – dzień powszedni (po Objawieniu Pańskim) – biały

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA wł., pref. o Narodzeniu Pańskim nr 3–5 albo o Objawieniu Pańskim nr 6

CZYTANIA 1 J 4,11–18; Mk 6,45–52

Dzisiaj imieniny świętuje:

o. Adrian Helik

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Marian Spytkowski (1981, Częstochowa), br. Władysław Jasiecki (1993, Warszawa)

Msza wieczorna i I Nieszpory ze święta Chrztu Pańskiego

Psałterz trzeciego tygodnia

10 niedziela – ŚWIĘTO CHRZTU PAŃSKIEGO – biały

LG ze święta, w Md antyfona i czytania wł., psalmodia z niedzieli trzeciego tygodnia psałterza. Kompleta II N.

MSZA ŚWIĘTA wł., Chwała, Wierzę, pref. o Chrzcie Pańskim nr 7, w ME 1–3 wspomnienie tajemnicy dnia (z niedzieli), nie wolno użyć ME 4 i 5 oraz ME o tajemnicy pojednania

CZYTANIA wł. Iz 55,1–11; 1 J 5,1–9; Mk 1,7–11

Można sprawować Msze pogrzebowe.

Można pobłogosławić wodę zgodnie z obrzędem zawartym w OB II, s. 245.

Po Komplecie kończy się okres Narodzenia Pańskiego.

Dzisiaj odszedł do Pana:

br. Antoni Wąsacz (1986, Wrocław)

OKRES ZWYKŁY

LITURGIA GODZIN: TOM III

LEKCJONARZ MSZALNY: TOM III

CYKL CZYTAŃ: NIEDZIELNY B, POWSZEDNI I

1. Oprócz okresów mających własny charakter zostają trzydzieści trzy lub trzydzieści cztery tygodnie w ciągu cyklu rocznego, w które nie wspomina się żadnej szczegółowej tajemnicy Chrystusa, lecz wspomina się misterium Chrystusa w całej jego pełni, zwłaszcza w niedziele. Czas ten nazywa się okresem zwykłym lub okresem „w ciągu roku” (per annum).

2. W niedziele bierze się formularz mszalny oznaczony numerem odpowiedniej niedzieli zwykłej, chyba że wypada uroczystość albo święto Pańskie, które zajmuje miejsce niedzieli.

We wszystkie niedziele w roku, we wszystkich kościołach i kaplicach, może się odbywać obrzęd poświęcenia i pokropienia wodą święconą. Obrzęd ten zastępuje akt pokuty na początku Mszy świętej.

W niedziele Okresu Zwykłego odmawia się hymn Chwała na wysokości Bogu oraz wyznanie wiary. Używa się prefacji na niedziele zwykłe (nr 28–35) z Modlitwami Eucharystycznymi 1–3, w których następuje wspomnienie tajemnicy dnia z niedzieli. Można także zastosować Modlitwę Eucharystyczną 4, która nie ma wspomnienia tajemnicy dnia. Ma ona natomiast własną i niezmienną prefację i to ją należy recytować lub śpiewać razem z ME 4. Na komunię podano do wyboru dwie antyfony. Celebrans może wybrać jedną z nich, pierwszeństwo ma jednak zawsze ta, która zgadza się z odczytaną Ewangelią.

3. W dni powszednie bez wspomnienia obowiązkowego używa się formularza z niedzieli poprzedzającej albo z którejkolwiek niedziel zwykłych, z czytaniami podanymi w Lekcjonarzu Mszalnym na poszczególne dni tygodnia.

Można sprawować Mszę o Świętym, którego wspomnienie dowolne przypada, albo Mszę o jakimś Świętym wpisanym w danym dniu do Martyrologium rzymskiego, albo jedną z Mszy w różnych potrzebach, albo Mszę wotywną. Można też sprawować tzw. Msze codzienne za zmarłych.

4. W soboty Okresu Zwykłego, w które dopuszcza się wspomnienie dowolne, można obchodzić wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę. Formularz należy wziąć z Mszału rzymskiego albo ze Zbioru Mszy o Najświętszej Maryi Pannie. Sprawuje się tę Mszę w szatach koloru białego albo zielonego. Zasadniczo używa się czytań mszalnych z dnia bieżącego.

5. We wspomnienia świętych, jeśli nie ma czytań własnych, z zasady stosuje się czytania wyznaczone na dni powszednie. Jednak niektóre wspomnienia mają teksty własne, które są wyraźnie zaznaczone w lekcjonarzu mszalnym.

6. W dni, w które wypada wspomnienie obowiązkowe, albo dzień powszedni można sprawować Mszę w pierwszą rocznicę śmierci. Inne Msze za zmarłych, tzw. codzienne, można celebrować w dni powszednie albo we wspomnienia dowolne, pod warunkiem że rzeczywiście ofiaruje się je za zmarłych. Należy z umiarem jednak stosować Msze żałobne, ponieważ każdą Mszę świętą ofiaruje się zarówno za żywych, jak i za zmarłych, i w każdej Modlitwie Eucharystycznej wspomina się zmarłych.

7. W dni, w które przypada wspomnienie obowiązkowe,Msze w różnych potrzebach i wotywne (w tym Msze w pier-wszy czwartek, pierwszy piątek i pierwszą sobotę) zasadniczo są zakazane. Jeżeli jednak prawdziwa potrzeba albo dobro wiernych tego wymaga, można sprawować dla ludu Mszę odpowiadającą tej potrzebie lub dobru; decyduje o tym rektor kościoła lub sam celebrans.

W Mszach wotywnych można użyć koloru z dnia (okresu liturgicznego) albo własny Mszy świętej; zasada ta dotyczy także Mszy wotywnych o NMP w sobotę.

8. Formularze mszalne wybranych Mszy wotywnych:

Pierwszy czwartek miesiąca:

w kolorze białym Msza o Najświętszej Eucharystii nr 3, s. 182’’ lub Msza o Jezusie Chrystusie Najwyższym i Wiecznym Kapłanie, nr 4, s. 183”, pref. o Najśw. Eucharystii nr 46–47 lub na Mszę krzyżma nr 78 lub w kolorze zielonym albo białym Msza o powołania kapłańskie nr 16, s. 131’’ lub w kolorze zielonym albo białym Msza o powołania do życia zakonnego nr 18, s. 134’’, pref. zwykła

Pierwszy piątek miesiąca:

w kolorze białym Msza o Najświętszym Sercu Pana Jezusa, nr 7, s. 186’’ lub s. 279, pref. o Najświętszym Sercu Pana Jezusa nr 48

Pierwsza sobota miesiąca:

w kolorze białym Msza o Niepokalanym Sercu NMP, s. 116’, pref. o NMP nr 55–58 lub wł. ze Zbioru Mszy o Najświętszej Maryi Pannie

Pierwszy tydzień zwykły

Psałterz pierwszego tygodnia

11 poniedziałek – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z pierwszego tygodnia zwykłego lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 1,1–6; Mk 1,14–20

„Abrahama zobaczy”:

o. Adam Tomaszewski

Dzisiaj odszedł do Pana:

br. Eugeniusz Otrębski (1963, Grottaferrata k. Rzymu)

12 wtorek – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z pierwszego tygodnia zwykłego lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 2,5–12; Mk 1,21–28

Dzisiaj imieniny świętuje:

sch. Arkadiusz Ciemięga

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Aleksander Preisner (1984, Brzozów), o. Alojzy Hus (1986, Nowy Sącz), o. Stanisław Czapiewski (2013, Gdynia)

13 środa – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z pierwszego tygodnia zwykłego lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 2,14–18; Mk 1,29–39

Albo:

wspomnienie dowolne Świętego Hilarego, biskupa i doktora Kościoła – biały

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o świętych pasterzach albo o doktorach Kościoła, w GCz II czytanie i modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o biskupie lub o doktorze Kościoła, kolekta wł., pref. o świętych nr 70–71 albo o pasterzach nr 73, albo zwykła

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Stanisław Podoleński (sł. Boży, 1945, Dachau), o. Jan Rostworowski (1963, Warszawa), o. Wacław Jaziewicz (1978, Lublin)

14 czwartek – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z pierwszego tygodnia zwykłego lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 3,7–14; Mk 1,40–45

Dzisiaj odeszli do Pana:

br. Piotr Michałowski (1951, Lublin), sch. Paweł Fudali (2003, Kraków), o. Bernard Piepiórka (2016, Gdynia)

15 piątek – Dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z pierwszego tygodnia zwykłego lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 4,1–5.11; Mk 2,1–12

Dzisiaj imieniny świętuje:

o. Paweł Beń

Dzisiaj odeszli do Pana:

br. Szczepan Przygoda (1968, Stara Wieś), br. Marcin Gogół (1972, Kalisz), o. Stanisław Bąk (2001, Bytom), o. Wiktor Kaniewski (2005, Warszawa), o. Roman Darowski (2017, Kraków), o. Tadeusz Wołoszyn (2018, Warszawa)

16 sobota – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z pierwszego tygodnia zwykłego lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 4,12–16; Mk 2,13–17

Albo:

wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę – biały

LG ze wspomnienia

MSZA ŚWIĘTA wspólna o NMP, pref. o NMP nr 55–58

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Franciszek Piątek (1950, Zakopane), o. Adam Kubisz (2009, Nowy Sącz)

Msza wieczorna i I Nieszpory z niedzieli. Kompleta I N.

Psałterz drugiego tygodnia

172. NIEDZIELA ZWYKŁA – zielony

LG z niedzieli. Kompleta II N.

MSZA ŚWIĘTA wł., Chwała, Wierzę, pref. na niedziele zwykłe nr 28–35, w ME 1–3 wspomnienie tajemnicy dnia, można użyć także ME 4, nie wolno użyć ME 5 oraz ME o tajemnicy pojednania

CZYTANIA 1 Sm 3,3b–10.19; 1 Kor 6,13c–15a.17–20; J 1,35–42

Dzisiaj imieniny świętuje:

o. Antoni Masier

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Stanisław Mrozik (1973, Opole), o. Mieczysław Oleksy (1993, Nowy Sącz), o. Piotr Świerczek (1996, Kraków)

W dniach od 18 do 25 stycznia:

We wszystkich kościołach i kaplicach można sprawować w kolorze białym lub zielonym Mszę o jedność chrześcijan nr 20–22, s. 136’’–137’’, pref. o jedności Kościoła nr 85. Można też użyć ME w różnych potrzebach – ME 5, pref. wł. D. Czytania zachowuje się z dnia albo wybiera się je z czytań wspólnych o zjednoczenie chrześcijan (LM VII).

18 poniedziałek – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z bieżącej niedzieli lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 5,1–10; Mk 2,18–22

W Świętej Lipce:

Wspomnienie dowolne bł. Reginy Protmann, dziewicy – biały

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o świętych dziewicach, w GCz II czytanie oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o dziewicy, kolekta wł., pref. o świętych nr 70–71 albo o dziewicach nr 74, albo zwykła

Dzisiaj imieniny świętuje:

sch. Vladislav Šimák (BOH)

19 wtorek – wspomnienie obowiązkowe Świętego Józefa Sebastiana Pelczara biskupa – biały

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o świętych pasterzach, w GCz II czytanie oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wł., pref. o świętych nr 70–71 albo o pasterzach nr 73, albo zwykła

CZYTANIA Hbr 6,10–20; Mk 2,23–28

Albo w Towarzystwie Jezusowym (w prywatnym odmawianiu Liturgii Godzin, w Mszach sprawowanych bez udziału nie-jezuitów oraz poza kościołami i kaplicami publicznymi):

wspomnienie dowolne Świętego Jana Ogilvie, prezbitera; błogosławionych Ignacego de Azevedo, prezbitera, i Towarzyszy; Jakuba Salèsa, prezbitera, i Wilhelma Saultemouche’a, zakonników, męczenników – czerwony

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o świętych męczennikach, w GCz II czytanie oraz modlitwa wł. (SJ)

MSZA ŚWIĘTA wspólna o wielu męczennikach, kolekta wł., pref. o świętych nr 70–71 albo o męczennikach nr 72, albo pref. o męczennikach (SJ), albo zwykła

Dzisiaj imieniny świętują:

o. Mariusz Balcerak, o. Mariusz Bigiel, o. Mariusz Han, o. Mariusz Kubów, o. Mariusz Łobodziński, o. Henryk Urban

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Franciszek Kałuża (sł. Boży, 1941, Dachau), o. Paweł Olesch (1952, Gliwice), br. Wojciech Pączka (1955, Kasisi, Zambia), o. Stanisław Kuczkowski (2001, Kraków), o. Jerzy Świerkowski (2015, Warszawa)

20 środa – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z bieżącej niedzieli lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 7,1–3.15–17; Mk 3,1–6

Albo:

wspomnienie dowolne Świętego Fabiana, papieża i męczennika – czerwony

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o świętych pasterzach albo o jednym męczenniku, w GCz II czytanie oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o jednym męczenniku albo o papieżu, kolekta wł., pref. o świętych męczennikach nr 72 albo o świętych pasterzach nr 73, albo zwykła

Albo:

wspomnienie dowolne Świętego Sebastiana, męczennika – czerwony

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o jednym męczenniku, w GCz II czytanie oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o jednym męczenniku, kolekta wł., pref. o świętych męczennikach nr 72 albo o świętych pasterzach nr 73, albo zwykła

Dzisiaj imieniny świętują:

sch. Sebastian Dulian, sch. Sebastian Gensina, sch. Sebastian Lelek, o. Sebastian Masłowski, sch. Sebstian Parczewski, o. Sebastián Prieto Silva (CHL)

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Marian Smul (1979, Katowice), o. Marek Gawlik (2014, Wrocław)

21 czwartek – wspomnienie obowiązkowe Świętej Agnieszki, dziewicy i męczennicy – czerwony

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o jednej męczennicy albo o dziewicach, w GCz II czytanie, w Jutrzni i Nieszporach teksty wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o dziewicy męczennicy albo o dziewicy, kolekta wł., pref. o świętych męczennikach nr 72 lub zwykła, zalecana ME 1

CZYTANIA Hbr 7,25 – 8,6; Mk 3,7–12

Dzień Babci. Podczas Mszy świętej lub nabożeństwa można udzielić specjalnego błogosławieństwa osobom starszym (OB I, s. 118–132).

Dzisiaj imieniny świętują:

o. Jarosław Charchuła, o. Jarosław Kuffel, o. Jarosław Mikuczewski, o. Jarosław Stawarz

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Józef Mastaj (1953, Nowy Sącz), br. Bolesław Król (2019, Gdynia)

22 piątek – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z bieżącej niedzieli lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 8,6–13; Mk 3,13–19

Albo:

wspomnienie dowolne Świętego Wincentego, diakona i męczennika – czerwony

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o jednym męczenniku, w GCz II czytanie oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o jednym męczenniku, kolekta wł., pref. o świętych męczennikach nr 72 albo zwykła

Albo:

wspomnienie dowolne Świętego Wincentego Pallottiego, prezbitera – biały

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o świętych pasterzach, w GCz II czytanie oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wł., pref. o świętych pasterzach nr 73 albo zwykła

Dzisiaj odszedł do Pana:

o. Franciszek Płatek (1980, Recz)

23 sobota – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z bieżącej niedzieli lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 9,1–3.11–14; Mk 3,20–21

Albo:

Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę – biały

LG z tekstów wspólnych o NMP

MSZA ŚWIĘTA wspólna o NMP, pref. o NMP nr 55–58

Dzisiaj odszedł do Pana:

o. Jan Bułynko (2020, Gdynia)

Msza wieczorna i I Nieszpory z niedzieli. Kompleta I N.

Psałterz trzeciego tygodnia

243. NIEDZIELA ZWYKŁA – NIEDZIELA SŁOWA BOŻEGO – zielony

LG z niedzieli. Kompleta II N.

MSZA ŚWIĘTA wł., Chwała, Wierzę, pref. na niedziele zwykłe nr 28–35, w ME 1–3 wspomnienie tajemnicy dnia, można użyć także ME 4, nie wolno użyć ME 5 oraz ME o tajemnicy pojednania

CZYTANIA Jon 3,1–5.10; 1 Kor 7,29–31; Mk 1,14–20

Niedziela Słowa Bożego została ustanowiona przez papieża Franciszka Listem apostolskim Aperuit illis z 30 września 2019 roku.

Dzisiaj odszedł do Pana:

br. Zygmunt Geppert (2005, Gdynia)

25 poniedziałek – ŚWIĘTO NAWRÓCENIA ŚWIĘTEGO PAWŁA – biały

LG ze święta; w Md psalmodia z poniedziałku trzeciego tygodnia psałterza. Kompleta z dnia

MSZA ŚWIĘTA wł., Chwała, pref. o Apostołach nr 67, zalecana ME 1, nie wolno użyć ME 4 i 5 oraz ME o tajemnicy pojednania

CZYTANIA wł. Dz 22,3–16 lub Dz 9,1–22; Mk 16,15–18

Dzisiaj imieniny świętuje:

sch. Paweł Bondaruk

Dzisiaj odszedł do Pana:

o. Alojzy Matczak (1974, Kalisz)

26 wtorek – wspomnienie obowiązkowe Świętych Biskupów Tymoteusza i Tytusa – biały

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o paste­rzach; w GCz II czytanie, w Jutrzni i Nieszporach antyfony oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o pasterzach, kolekta wł., pref. o świętych pasterzach nr 73 albo zwykła

CZYTANIA wł. 2 Tm 1,1–8 lub Tt 1,1–5; Łk 10,1–9

Dzisiaj odeszli do Pana:

o. Józef Curzytek (1958, Kraków), br. Władysław Szarek (1963, Stara Wieś), o. Alfred Cholewiński (1988, Warszawa)

27 środa – dzień powszedni – zielony

LG z dnia

MSZA ŚWIĘTA z bieżącej niedzieli lub z dowolnej niedzieli zwykłej

CZYTANIA Hbr 10,11–18; Mk 4,1–20

Albo:

wspomnienie dowolne Świętej Anieli Merici, dziewicy – biały

(teksty w księgach liturgicznych pod datą 29 stycznia)

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o świętych dziewicach, w GCz II czytanie oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o dziewicy lub o wychowawcach, kolekta wł., pref. o świętych nr 70–71 albo o dziewicach nr 74, albo zwykła

W Warszawie (Narbutta, Św. Szczepana, Świętojańska i Rakowiecka) i Wasilkowie:

wspomnienie dowolne Błogosławionego Jerzego Matulewicza, biskupa – biały

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o paste­rzach; w GCz II czytanie oraz modlitwa wł.

MSZA ŚWIĘTA wspólna o biskupie, kolekta wł., pref. o świętych pasterzach nr 73 albo zwykła

28 czwartek – wspomnienie obowiązkowe Świętego Tomasza z Akwinu, prezbitera i doktora Kościoła – biały

LG z dnia powszedniego lub z tekstów wspólnych o doktorach Kościoła, w GCz II czytanie, w Jutrzni antyfona oraz modlitwa wł.