Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Nasz sposób myślenia ma niezwykły wpływ na nasze umysłowe, emocjonalne a nawet fizyczne samopoczucie.
To, jak myślimy, może ograniczać nasze działania do tego, co wydaje nam się możliwe lub uwolnić nas do korzystania z umiejętności, które przekraczają nasze oczekiwania. Kiedy nasz sposób myślenia poszerza nasze zdolności, zamiast je ograniczać, doświadczamy większej satysfakcji intelektualnej, kontroli nad emocjami oraz poprawy zdrowia fizycznego. Warto więc zadać sobie pytanie, jak to osiągnąć?
Sięgając do biblijnych refleksji oraz najnowszych doniesień naukowych, dr Caroline Leaf prezentuje program 5 kroków, który pomoże ci:
Odkryj, jak wzmocnić zdolności kognitywne i praktykować uważność oraz poznaj twój wyjątkowy sposób przetwarzania informacji.
To i wiele więcej znajdziesz w najnowszej książce dr Leaf.
„Caroline Leaf dotyka jednego, lecz najważniejszego zagadnienia w naszym życiu – faktu, że możemy nauczyć się kontrolować pracę naszego mózgu, zarządzać naszym umysłem i ulepszać sposób, w jaki myślimy, czujemy i żyjemy. Nie potrzebujemy kuracji psychiatrycznej: potrzebujemy wiedzy, rozsądku i miłości, aby przezwyciężyć cierpienie i zacząć prowadzić spełnione życie”. ― dr n. med. Peter R. Breggin, psychiatra
Dr Caroline Leaf - jest autorką książek Włącz swój mózg oraz Myśl i Jedz mądrze, a także gospodarzem programu The Dr. Leaf Show. Od ponad trzydziestu lat prowadzi badania nad wzajemnymi zależnościami umysłu i ciała, które związane są z myśleniem, uczeniem się, emocjami, odnowieniem umysłu, uzdrowieniem, potencjałem i edukacją. Leaf i jej mąż Mac mieszkają z czworgiem dzieci w Kalifornii.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 386
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
„Caroline Leaf dotyka jednego, lecz najważniejszego zagadnienia w naszym życiu – faktu, że możemy nauczyć się kontrolować pracę naszego mózgu, zarządzać naszym umysłem i ulepszać sposób, w jaki myślimy, czujemy i żyjemy. Nie potrzebujemy kuracji psychiatrycznej: potrzebujemy wiedzy, rozsądku i miłości, aby przezwyciężyć cierpienie i zacząć prowadzić spełnione życie”.
dr n. med. Peter R. Breggin, psychiatra
Autor książki Guilt, Shame and Anxiety(„Wina, wstyd i niepokój” – przyp. tłum.)
„Pierwszy raz usłyszałam o pracy dr Caroline Leaf, gdy jej książka Włącz swój mózg, z pięciostopniowym procesem uczenia się, pozwoliła mojemu mężowi, Peterowi, przezwyciężyć rozpacz i znaleźć nadzieję, gdy kończył studia z neurobiologii. Od tamtej pory uznałam również, że jej prace mogą także przyczynić się do sukcesu edukacyjnego dzieci. Nawet nasz syn jako uczeń docenia przydatność jej metody. Uważam, że treść tej książki jest rewolucyjna. W ciągu osiemnastu lat mojej praktyki jako położna i ginekolog spotkałam niemało kobiet pozbawionych nadziei. Wiele z nich utknęło w cyklu ubóstwa, z jego niekorzystnym wpływem na rodzinęi często postrzegają siebie jako ofiary. Wierzę, że kiedy dostaną tę książkę, przeczytają ją i zastosują, zdadzą sobie sprawę, że w ich umysłach jest moc do zmiany nie tylko własnego życia, ale także życia ich dzieci i ich społeczności. Jak powiedział kiedyś słynny nauczyciel z Ghany dr James Kwegir-Aggrey: «Kiedy kształcisz mężczyznę, kształcisz jednostkę, ale kiedy kształcisz kobietę, kształcisz naród»”.
dr n. med. Mercy Amua-Quarshie,
American Board of Obstetrics and Gynecology
„Dr Leaf uczy nas pielęgnować zdrowe myśli, a jej naukowo zweryfikowana i stosowana klinicznie praca rzuca światło na to, w jaki sposób żyjemy, kochamy i uczymy się. Techniki i ćwiczenia zawarte w tej książce niosą wielką korzyść w szkole, pracy i relacjach!”
dr n. med. David I. Levy,
profesor neurochirurgii klinicznej, autor książki Gray Matter („Substancja szara”– przyp. tłum.)
„Jako neurolog przez prawie trzydzieści lat byłem świadkiem globalnej zmiany sposobu, w jaki myślimy, wraz z masowym spadkiem naszego ogólnego stanu zdrowia psychicznego i masowym wzrostem zaburzeń neurofizjologicznych. W związku z tym uważam, że ten nowy materiał dr Leaf powinien obowiązkowo przeczytać i przestudiować każdy, kto chce myśleć, uczyć się i odnosić sukcesy – jest to przesłanie, które niesie ze sobą praktyczną nadziejęi które jest programem działania opartym na badaniach naukowych”.
dr n. med. Robert P. Turner,
profesor pediatrii i neurologii klinicznej w School of Medicine
Uniwersytetu Południowej Karoliny oraz szpitala dziecięcego Palmetto Health Richland,
pracownik naukowy MIND Research Institute, Irvine, Kalifornia
„Wow! Kolejna niesamowita książka napisana przez dr Leaf! W skrócie, książka ta skutecznie opisuje, w jaki sposób złożone procesy neurofizjologiczne mogą pomóc ci osiągnąć lub przegapić sukces w życiu. To takie ekscytujące patrzeć, jak dr Leaf prostuje kilka nieporozumień i mitów pokutujących w świecie medycyny. Parafrazując prawdę, której się od niej nauczyłam, nie jesteśmy produktem własnej biologii. Mamy błyskotliwe umysły, które pomagają przekształcić napotykane bariery w trampolinę prowadzącą nas do miejsca, w którym możemy osiągnąć pełny potencjał – nie poprzez nadmierne lub niezdrowe harmonogramy pracy, ale poprzez uważność (mindfulness) we wszystkim, co robimy – od myśli, które mamy, przez jedzenie, które jemy, do sposobu, w jaki pracujemy i odpoczywamy. Jako endokrynolog widzę, jak codzienne «toksyczne» myślenie wpływa na moich pacjentów. Często stanowi ono ogromną barierę uniemożliwiającą im utrzymanie dobrego samopoczucia, powrót do zdrowia lub osiągnięcie wyznaczonych celów. Mam nadzieję, że wszyscy, zwłaszcza pacjenci z zaburzeniami hormonalnymi, przeczytają ten niesamowity zbiór życiodajnych, prawdziwych informacji! Zrozumienie mądrości, którymi dzieli się dr Leaf, może mieć ogromny wpływ na zmianę twojego życia na lepsze”.
dr n. med. Irinel Stanciu,
członek Amerykańskiego Koledżu Endokrynologii
„Niezależnie od twojej życiowej sytuacji masz moc czynienia pozytywnych zmian. Dr Leaf wykonała mistrzowską pracę, opisując, w jaki sposób różne rodzaje nastawienia i sposoby myślenia, poprzez efekty kwantowe, zmieniają nasz mózg. Dzięki prostym krokom przedstawionym w tej książce możesz zmienić swój mózg i doświadczyć życia pełnego sukcesów. Nie tkwij w poczuciu porażki – zastosuj metody opisane w tej książce i doświadcz zwycięskiego życia!”
dr n. med. Timothy R. Jennings,
były prezes Tennessee and Southern Psychiatric Association,
autor książki The Aging Brain („Starzejący się mózg” – przyp. tłum.)
„W tym przełomowym dziele genialna dr Caroline Leaf sięga poza modną uważność (mindfulness), proponując narzędzia do opracowania własnej transformacji poznawczej, tak by odnieść sukces! Słusznie odrzuca neuromity, postrzegane jako prawdziwe we współczesnym społeczeństwie; podobne do tych, które spotykamy w relacji lekarz-pacjent, gdy pacjent zdobywa powierzchowną wiedzę w internecie, która powinna zostać umieszczona w określonym kontekście. Obserwujemy również wzrost na masową skalę liczby ofiar śmiertelnych z powodu OUD (zaburzenia używania opioidów) i SUD (zaburzenia używania substancji uzależniających) w naszym kraju. Częściowo zaburzenia te wynikają z przeszłej traumy fizycznej i emocjonalnej, na którą wszyscy jesteśmy narażeni. Istotne kwestie ujawnione przez dr Leaf dają nam wgląd w to, jak te nawyki kształtują się w nieuporządkowanym umyśle. Daje nam ona także nadzieję, ujawniając Bożą metodologię, koncentrującą się na źródle zewnętrznych przejawów tych problemów «umysłu». Kolejny triumf, dr Leaf!”
Avery M. Jackson, neurochirurg,
założyciel i prezes Michigan Neurosurgical Institute PC
,,Jako była profesor dr Caroline Leaf na studiach magisterskich i doktoranckich, mentorka badawcza i jej długoletnia przyjaciółka, jestem zachwycona i podekscytowana, widząc, jak badania nad relacją między umysłem a mózgiem i neuronauką poznawczą, które rozpoczęła na swoich studiach jako logopeda, rozwinęły się w niezwykłą książkę, która pomoże ludziom myśleć, uczyć się i odnosić sukcesy w każdej dziedzinie ich życia. Ta dobrze opracowana naukowo książka pokazuje nie tylko jednostkom, jak wiele mocy kryją ich umysły, ale też jak mądrze z niej korzystać. Caroline nie tylko z powodzeniem zastosowała te naukowo zbadane koncepcje w swojej praktyce klinicznej, edukacyjnej i korporacyjnej, ale wprowadziła również to podejście w swoim prywatnym życiu i w życiu swojej rodziny – dlatego też jej najnowsza książka powinna spotkać się z taką samą aprobatą, jak jej własna historia sukcesu!”.
dr Brenda Louw, profesor katedry Speech-Language
Pathology and Audiology, East Tennessee State University
„Dr Caroline Leaf to niesamowity dar dla nas wszystkich! W swojej nowej książce Myśl, ucz się, odnoś sukcesy uwalnia i odkrywa mądrość iwiedzę naukową mówiącą o tym, w jaki sposób przetwarzamy informacje, by zrozumieć, jak myślimy indywidualnie! To świetna i sprawdzona metoda! Dzięki jej badaniom opisanym w tej książce możemy uwolnić nasz pełen potencjał i wyjść poza mgłę, która nas spowija, gdy myślimy niewyraźnie lub nie jesteśmy nakierowani na sukces. Kryje ona odpowiedź dla ucznia, który zmaga się z nauką i zapamiętywaniem informacji, oraz dyrektora, który musi zmagać się ze stresem wygłoszenia prezentacji przed radą pedagogiczną... Jako lekarz jestem głęboko przekonany, że książka Myśl, ucz się, odnoś sukcesy może mieć ogromny wpływ na nasze zdrowie – poznawcze i fizyczne. Ta książka może znacząco pomóc w zmaganiu z demencją i pogorszeniem funkcji poznawczych. Umysł zmienia mózg i wiem, że ta lektura ci w tym pomoże. To obowiązkowa pozycja, którą musisz przeczytać i wdrożyć w swoje życie! Żałuję, że nie miałem tej książki, kiedy studiowałem na akademii medycznej. Na pewno polecę ją moim pacjentom i każdemu studentowi! W mojej praktyce korzystam ze wszystkich książek dr Leaf i polecam je moim pacjentom, ponieważ one naprawdę działają”.
dr n. med. Jason Littleton, prezes Family Medicine
w Orlando Regional Medical Center oraz założyciel i prezes Littleton Concierge Medicine
„Dr Leaf ma niesamowity umysł i wyjątkowy dar komunikacji. Jako doradca i osoba, która pomaga doradcom na arenie międzynarodowej, z całego serca polecam Myśl, ucz się, odnoś sukcesy! Jest to książka pełna potężnej wiedzy, która pokazuje ludziom, jak bardzo mogą sobie pomóc, dając im zarówno wiedzę, jak i środki, aby zmienić ich sposób myślenia, a tym samym zmienić ich sposób życia”.
dr Tim Clinton, prezes American Association of Christian Counselors
(Amerykańskiego Stowarzyszenia Chrześcijańskich Doradców – przyp. tłum.)
„Praca dr Leaf wywarła ogromny wpływ na moje życie. W 2015 roku znajdowałem się w poważnej depresji i miałem wiele ataków paniki. Męczyłem się, chodząc od jednego psychiatry do drugiego, niestety bezskutecznie. Dzięki badaniomdr Leaf znalazłem wiedzę, która całkowicie mnie uzdrowiła i zmieniła moje życie i życie innych. Najbardziej uderzające w książce Myśl, ucz się, odnoś sukcesy jest to, jak bardzo dr Leaf jest pełna pasji do zachęcania każdego z nas, byśmy uznali, jak potężni jesteśmy naprawdę i jak wiele można pokonać, jeśli tylko uda nam się prawidłowo ustawić umysł – choroby, trudności i kryzysy można pokonać dzięki mocy umysłu. Książka Myśl, ucz się, odnoś sukcesy to praktyczny przewodnik, który pomoże osiągnąć sposób myślenia, który przyniesie nam obfitość w życiu. W tej książce dr Leaf przedstawia śmiałą propozycję: nowy paradygmat, który może przynieść prawdziwą rewolucję w leczeniu i opiece zdrowotnej. Jestem przekonany, że wkraczamy w nową fazę opieki zdrowotnej, która będzie prowadzona przez badania i wiedzę dr Leaf. Zastanawialiśmy się, co by się stało, gdybyśmy zbudowali system, który nie koncentruje się na chorobie; jestem głęboko przekonany, że dr Leaf zna już odpowiedź, a my, jako organizacja, łączymy siły, by przyspieszyć realizację jej wizji”.
Igor P. Morais, chirurg stomatolog, University of Brasilia,
naukowiec w dziedzinie chirurgii stomatologicznej i publicznej opieki zdrowotnej
„Dr Leaf zapewnia pedagogiczne podejście do spełnionego życia. Czytając jej książkę, stajesz się jej uczniem, odkrywając, jak twój sposób myślenia utrzymuje twoje życie w stagnacji. Nauczysz się też jej metod, sprawdzonych przez dziesięciolecia badań naukowych i praktyki, które mogą zmienić twój stan umysłu. Dr Leaf ujawnia, jak negatywne myśli subtelnie opanowują nasze umysły poprzez różne doświadczenia życiowe, stając się planem, na podstawie którego budujemy życie. Ta książka odkrywa niszczycielską naturę niezdrowych myśli i uczy, jak wykorzystać moc własnego umysłu, odblokowując zdolność do przyswajania informacji, które mogą wydawać ci się przytłaczające lub niemożliwe do zapamiętania. Porusza wszystkie dziedziny życia, jest więc kierowana zarówno do studentów, którzy chcą osiągać lepsze wyniki na egzaminach, profesjonalistów pragnących osiągnąć sukces w karierze, pozostających w domu rodziców pragnących lepiej funkcjonować w codzienności, jak i emerytów próbujących powstrzymać lub złagodzić skutki choroby Alzheimera. Gdy wyruszasz w zmieniającą życie podróż, nie oczekujesz, że będzie szybka, tak samo jej metody nie oferują szybkiego rozwiązania, ale gwarantują za to rozwiązania, które są sprawdzone i długotrwałe, jeśli tylko będziesz nad nimi pracować. Powierzam ci zadanie przeczytania tej książki, jeśli chcesz uwolnić swój umysł od chaotycznego i nieproduktywnego myślenia, zwiększyć swoje IQ i przejąć kontrolę nad własnym życiem”.
dr n. med. Lillian Lockett Robertson
„Myśl, ucz się i odnoś sukcesy rozwiązuje wiele problemów, z którymi zmagamy się we współczesnej szkole. Gdybym miała podsumować tę książkę, określając jej najważniejszy temat, powiedziałabym, że pomaga uczyć «osobistej odpowiedzialności». Dr Leaf oferuje w niej unikalne podejście do nauki. Uczy w bardzo konkretny sposób i sprawia, że każdy rozdział: na temat sposobu myślenia, Profilu Daru czy też pięciostopniowego procesu uczenia się, jest dziecinnie łatwy do zrozumienia. Każdy rozdział tej książki jest niezwykle potrzebny dzisiejszym uczniom, szczególnie w szkołach publicznych, gdzie strach i samotność mogą próbować przejąć kontrolę nad ich życiem umysłowym. Ta książka nie tylko pomaga uczniom myśleć i uczyć się, ale także porusza bardzo ważne aspekty zdrowego stylu życia, szczególnie budowania pozytywnego sposobu myślenia. To jest właśnie początek rozwijania celów uczniów i budowania marzeń, zadań, które są ważne w naszej szkole. Wielu uczniów nie ma poczucia celu i pochodzi z toksycznych środowisk. Nie rozumieją, w jaki sposób na ich naukę w szkole i życiu wpływa ich własne myślenie, nastrój i emocje. Ta książka wyjaśnia, jak wprowadzać zmiany w każdym aspekcie naszego umysłu, ciała i emocji i odnosi się do potrzeby nauczania wprost. Uwielbiam również wskazówki aktywacyjne umieszczone na końcu każdego rozdziału, które zapewniają łatwe i rozsądne sposoby aktywacji nauki. Jako edukatorzy wiemy, że jeśli nie mamy produktu końcowego do nauki, pozostaje ona w pamięci krótkotrwałej i nie zostanie utrzymana”.
mgr Angela McDonald,
dyrektor i prezes Advantage Academy
Przestańmy się zmagać, a zacznijmy cieszyć się powodzeniem – razem!
Z piekielnej czerni, która trwa wkoło mnie,
Dziękuję bogom, obcym mi z imienia,
Za duszę moją hardą,
Wyciosaną z niepodatnego toporom kamienia.
Że w zdarzeń złych potrzasku
Ni razu nie zapłakałem,
Że głowa moja, choć obficie krwawi,
Przed niczym się nigdy kornie nie pochyli.
Stając nad tymi pagórami złości,
I padołem, jak mówią, łez,
Nie lękam się zmór nieodgadnionych dni
Ani sądnych, mrocznych lat.
Nieważne, jak wąską furtką przeciskać się mam,
Co spotyka mnie z litanii kar,
Sternikiem swoich losów jestem sam
Własnej duszy kapitanem.
William Ernest Henley „Niepokonany”
(polski przekład autorstwa
Czesława Sowy Pawłowskiego)
Nieco ponad dziesięć lat temu znalazłem się w bardzo trudnej sytuacji. Musiałem zdawać całodniowy egzamin pisemny w ramach programu dla absolwentów neurobiologii, w którym uczestniczyłem. Nikt, kogo znałem, nie zdał tego egzaminu, a ci, którzy oblali, zostali w zasadzie wykreśleni z programu. Wydawało mi się jasne, że istniał spisek zmuszający mnie do rezygnacji z programu, biorąc pod uwagę szereg wcześniejszych wydarzeń.
Uczenie się ogromnej ilości informacji nie szło mi najlepiej – byłem bardzo sfrustrowany i traciłem nadzieję. Nie mogłem spać. Właśnie taki był mój stan umysłu, gdy pewnej nocy, około drugiej nad ranem, przerzucałem kanały telewizyjne i natknąłem się na wywiad z dr Leaf w jakimś talk show. Moją uwagę zwróciła elokwencja, z jaką potrafiła wyjaśnić, w jaki sposób mózg działa w praktyce. Byłem studentem neurobiologii oraz już praktykującym lekarzem i to, co mówiła, miało dla mnie sens. Kiedy dowiedziałem się z jej strony internetowej, że opracowała proces, który pomógł wielu tysiącom studentów na całym świecie w osiągnięciu doskonałych wyników w nauce, nadzieja zaczęła wypełniać moje serce. Być może uda mi się dokonać niemożliwego? Kiedy zacząłem używać pięciostopniowego procesu uczenia się Włącz swój mózg i narzędzia Metacog, czerpiąc informacje z jej strony internetowej i jej książki (którą później zamówiłem z Południowej Afryki), wiedziałem, że odpowiedź na moje pytanie była tylko jedna: głośne tak!
Po tym, jak zdałem egzamin dzięki tym metodom, a następnie zdobyłem stopień magistra neurobiologii, zacząłem współpracę z dr Leaf.
Przez lata napisała kilka świetnych książek; muszę jednak przyznać, że z wielu powodów niniejszy tytuł jest moją ulubioną pozycją. Po pierwsze, materiał z tej książki uratował moją karierę naukową. Po drugie, nauczyłem uczniów szkół średnich skutecznej nauki w szkole, stosując zasady zawarte w tej książce, i widziałem, jak dzięki temu zmienia się ich życie akademickie i emocjonalne. Po trzecie, zasady zawarte w tej książce pomogły mojej własnej rodzinie. I wreszcie, jest to moja ulubiona książka Caroline Leaf z bardzo emocjonalnych przyczyn, które sięgają 1976 roku, kiedy miałem około dwunastu lat. To był rok zamieszek szkolnych w Soweto w Południowej Afryce, wydarzenia, które wstrząsnęło światem. Z przerażeniem patrzyłem na zdjęcia dzieci wynoszących swoich zmarłych i rannych przyjaciół z linii ognia. Wiele lat później dr Caroline Leaf rozpoczęła pracę, którą kontynuowała przez ponad dwadzieścia lat w wielu gminach, w tym w Soweto, i radykalnie zmieniła setki szkół i setki tysięcy uczniów dzięki zasadom, procesom i technikom wyjaśnionym w tej książce.
W tej książce Dr Leaf przedstawia mapę dróg wiodących do sukcesu w naszych szkołach i na uczelniach, w miejscu pracy i w życiu osobistym. Sugeruję, byś przeczytał tę książkę w kolejności, w jakiej ją ułożyła, ponieważ każda zasada i proces opiera się na poprzedniej. Nie ma szybszej metody ani drogi na skróty. Zachęcam cię, drogi czytelniku, do trzymania kursu – wierzę, że ta podróż będzie tego warta, nie tylko dla ciebie, ale także dla kolejnych pokoleń.
Na całym świecie zachodzą głębokie zmiany w klasach szkolnych, miejscach pracy i w firmach. Ilość informacji pomnaża się w zawrotnym tempie, jednak technologia zarządzania informacją za tym nie nadąża. Przeciążenie danymi nie tylko negatywnie wpływa na naszą skuteczność, ale także na zdrowie psychiczne. Uważam, że ta książka oferuje dobre rozwiązanie tego problemu dla współczesnych czasów.
dr n. med. Peter Amua-Quarshie,
adiunkt w katedrze nauk medycznych
Mindfulness, czyli trening uważności i poświęcanie czasu na inwestowanie w siebie, wydaje się być na ustach wszystkich. Ale jak naprawdę sprawić, by twój umysł pracował dla ciebie? Jak używasz swojego umysłu do kształtowania swojego życia? Jak „inwestujesz” w siebie, kreując styl życia promujący zdrowie mózgu i ciała? Jak wykraczasz poza swoją świadomość, odnajdując spokój i kontemplując swoje uczucia, myśli i odczucia cielesne w danej chwili, by wprowadzić trwałe zmiany na dłuższą metę? W końcu to ty jesteś „kapitanem swojej duszy”!
Łatwo powiedzieć, że chcesz o siebie zadbać, ale jak dbasz o umysł, który dba o wszystko inne? Odpowiedzią nie jest jakaś pigułka, modna dieta, magiczna liczba, konto na Instagramie z ponad milionem obserwujących czy jakiś szybki trening poprawiający pamięć. Każdy z nas posiada znaczne zasoby, które są na wyciągnięcie ręki. Nasze umysły są niesamowicie potężne – możemy wykorzystać myśli, by poprawić inteligencję, zdolności poznawcze oraz samopoczucie psychiczne i fizyczne. Wykorzystanie tych zasobów naturalnych da ci władzę nad teraźniejszością, głębię i kontekst twojej przeszłości oraz pozwoli na przewidywanie przyszłości.
To, jak rozumiesz i używasz swojego umysłu, pozwala przewidzieć, jaki sukces osiągniesz. Wszyscy myślimy, czujemy i wybieramy w wyjątkowy sposób; wszyscy definiujemy znaczenie naszego sukcesu. Ta książka została napisana właśnie po to, by pomóc ci dotrzeć do miejsca, w którym osiągniesz sukces w tych wszystkich kluczowych dziedzinach, oraz by sprawić, że twoje życie będzie dobrze przeżyte i przepełnione sukcesem zgodnym z twoją definicją. Ta książka opowiada o sprawowaniu opieki nad swoim umysłem. Przeniesie cię ona poza trening umysłu do stylu życia opartego na poznawczej transformacji, która będzie jednocześnie zrównoważona i organiczna – stworzona dla twojego Doskonałego Ja1.
Sprawowanie opieki nad umysłem jest nierozerwalnie związane z życiem przepełnionym sensem, które naturalnie przekłada się na sukces w szkole, pracy i w każdej innej dziedzinie twojego życia. To jest klucz do znalezienia twojego powołania: to, co sprawia, że wstajesz z łóżka niezmiennie każdego ranka. Możesz być tylko sobą – a jesteś błyskotliwy, ekscytujący i inspirujący!
Po wielu latach badań i spotkaniu wielu tysięcy ludzi wciąż jestem zaskoczona mocą naszych umysłów, które potrafią:
skutecznie się uczyć, zmieniać okoliczności, usprawniać kreatywność, poprawiać pamięć i jej funkcjonalność, zwiększać kontrolę emocjonalną, sprawiając, że emocje i stres działają na twoją korzyść, a nie przeciwko tobie, doświadczać satysfakcji intelektualnej.Nieważne, czy jesteś w szkole i chcesz nauczyć się, jak się uczyć, czy pracujesz w korporacji i musisz poprawić swoją pamięć i wydajność, czy jesteś rodzicem zajmującym się dziećmi w domu lub rodzicem, który pracuje i próbuje pogodzić życie osobiste i zawodowe, czy też czujesz, że twój umysł i pamięć nie działają tak, jak powinny – potrzebujesz tej książki dlatego, że jesteś istotą myślącą i uczącą się. Ciągle myślimy i uczymy się, każdego dnia, w każdej chwili. W związku z tym pytania, które musimy sobie zadać, są następujące: Co powinienem myśleć i czego się uczyć? Jak powinienem myśleć i się uczyć?
Czy myślisz i uczysz się, by odnieść sukces?
W tej książce przedstawię ci trzy praktyczne naukowe narzędzia do sprawowania opieki nad umysłem, które pomogą ci rozwinąć myślenie i wyuczyć się nawyków prowadzących do sukcesów oraz osiągnąć zrównoważone, długotrwałe zmiany w twoim życiu. Przez trzydzieści lat badałam, opracowywałam i przedstawiałam te trzy narzędzia setkom tysięcy ludzi na całym świecie i byłam zdumiona wynikami:
Przewodnik po sposobach myślenia (nastawieniu) –praktyczny przewodnik, który da ci wgląd w potęgę tego, jak nastawienie w sposobie myślenia może zmienić twój mózg i rozwinąć odporność poznawczą, niezbędną do osiągnięcia sukcesu.Profil Daru – narzędzie do znalezienia indywidualnego sposobu myślenia – unikalny sposób przetwarzania informacji w celu zrozumienia tego, jak myślisz. Zrozumienie tego, jak myślisz, uruchomi moc myślenia, zmieniając je z „dobrze o tym wiedzieć” w prawdziwą siłę napędową zmian w twoim życiu. Przestań mówić i zacznij działać.Pięć kroków procesu uczenia się Włącz swój mózg – technika budowania pamięci i skutecznego uczenia się oparta na tym, w jaki sposób umysł przetwarza informacje poprzez mózg. Mózg jest zaprojektowany tak, by stale się rozwijać, a siła sposobu myślenia może tylko ożywić zrównoważone, udane zmiany, gdy myślimy indywidualnie i budujemy użyteczną pamięć.Różne rodzaje nastawienia mentalnego zawierają w sobie moc; unikalny sposób myślenia aktywuje ją; proces pięciu kroków przekształca ją w długoterminową, zrównoważoną zmianę. Te potężne narzędzia mogą pomóc poprawić twoją pamięć, uczenie się, wydajność poznawczą i intelektualną, wydajność w pracy, wydajność fizyczną, relacje i zdrowie emocjonalne.
Twoje życie przestawi się z trybu przetrwania na tryb sukcesu!
Kiedy napisałam pierwszy szkic tej książki i przekazałam go mojemu zespołowi współpracowników, podekscytowana tym, jak „mikrotubule i tubulina jako neurobiologiczne komputery kwantowe wyjaśniają, w jaki sposób w moim geodezyjnym modelu przetwarzania informacji (teoria i badania, które opracowałam trzydzieści lat temu) pamięć jest zasadniczo postrzegana jako część procesu poznawczego, w którym nowe systemy opisowe są rekonfigurowane lub przeprojektowywane”, jego członkowie spojrzeli po sobie, a potem na mnie, i powiedzieli: „Nikt oprócz ciebie i twoich kolegów akademickich tego nie przeczyta”. To wydarzyło się sześć tygodni przed terminem oddania rękopisu.
Wydarzenia, które nastąpiły potem, były niesamowitym doświadczeniem i ostatecznie zaowocowały moim najlepszym dziełem – tą właśnie książką, która jest moją siedemnastą publikacją.
Dominique, członkini mojego zespołu (i moja druga córka, absolwentka Pepperdine z doświadczeniem w pracy w Hollywood), posadziła mnie na fotelu i powiedziała wprost: „Mamo, co próbujesz przez to powiedzieć? Dorastałam z twoim naukowym myśleniem i metodami uczenia się i wiem, że one działają; co więcej, one są rewolucyjne. Jesteś specjalistką od umysłu, ale to, co właśnie wyjaśniłaś, jest zbyt skomplikowane”. I tak rozpoczęła się całodniowa dyskusja, z wieloma uwagami i notatkami, podczas której Dominique swoją wnikliwą inteligencją wydobyła ze mnie to, co najlepsze, a sześć tygodni później mój manuskrypt przekształcił się w coś, co nawet moje dzieci (najwięksi i najbardziej uczciwi krytycy) pokochali!
Potem wkroczyła moja najstarsza córka, Jessica, studentka historii teologii, by zadziałać swoją wyjątkową i potężną magią edytorską, a efekt końcowy – cóż, był taki, że nawet ja chciałam przeczytać tę książkę! Dziękuję, moje dziewczyny, za wasze niezwykłe wsparcie i geniusz.
Na tym etapie książka stała się sprawą rodzinną, ponieważ czworo moich dzieci zostało wychowanych, żyjąc i stosując zasady i techniki, o których tutaj przeczytasz. Mój syn Jeffrey, który studiuje anglistykę na UCLA, zaproponował kilka świetnych rozwiązań i pomógł w wymyślaniu tytułu; moja najmłodsza córka, Alexy, która studiuje biologię na UCLA, błyskotliwie podpowiedziała mi, czego jej przyjaciele i koledzy ze studiów oczekiwaliby od takiej książki, a mój wyjątkowy i wybitny mąż Mac, mój cheerleader i największy fan, przeczytał każde słowo z cudowną przenikliwością, którą wyniósł ze wszystkich lat pracy w środowisku korporacyjnym.
Mówię ci to z następującego powodu: ta książka jest sprawą rodzinną, a ty, czytając ją, stajesz się częścią rodziny. Jesteśmy społecznością skupioną na umiłowaniu myślenia, uczenia się i osiągania sukcesów w szkole, pracy i w życiu – i pomagamy sobie nawzajem to osiągnąć.
Łącząc w tej książce pojęcia z nauki i z życia, czerpię z moich badań oraz bogatego doświadczenia klinicznego, edukacyjnego i korporacyjnego – dlatego też pragnę podziękować moim profesorom i mentorom, zwłaszcza prof. Brendzie Louw, która pomogła udoskonalić moje naukowe i badawcze umiejętności i jest moją przyjaciółką od trzydziestu lat. Dziękuję również każdemu pacjentowi, klientowi i osobie, z którą kiedykolwiek współpracowałam, a także wszystkim, którzy czytali moje publikacje, widzieli mnie na konferencjach lub oglądali i słuchali mnie w telewizji, na YouTube i w moich podcastach. Twoja opinia jest nieoceniona, ponieważ także jesteś częścią tej rodziny i to ty pomogłeś mi zrozumieć i pracować nad udoskonaleniem pojęć i technik, których nauczam w tej książce.
Dziękuję również zespołowi wydawnictwa Baker, który stał się nierozłączną częścią sukcesu rozpowszechnienia tej książki na świecie. Chad, Mark, Karen, Patti, Lindsey, Erin, Colette, Dave i pozostali: dziękuję za Waszą wiedzę, profesjonalizm i wskazówki podczas tych wszystkich lat naszej współpracy. Jestem podekscytowana na myśl o tym, co przyniesie nam przyszłość!
Współczesny człowiek ma dostęp do niezliczonej ilości informacji, a jednak tylko nieliczni wiedzą, w jaki sposób je przetwarzać i używać, tak aby odnosić sukcesy w szkole, pracy i w życiu. Wciąż powiększa się przepaść między „co” (informacją) a „jak” (zarządzaniem informacją). Nasze zdolności przetwarzania i rozumienia informacji są rozwijane poprzez rewolucję technologiczną, która jednocześnie stanowi dla nas nie lada wyzwanie. Mamy świat w zasięgu ręki, lecz paradoksalnie prowadzimy coraz bardziej osamotnione i nieskuteczne, próżne życie. W rezultacie narastają problemy w szkołach, na uczelniach, w korporacjach, instytucjach i w życiu osobistym, ponieważ tracimy sprzed oczu znaczenie naszego nastawienia: tego, jak myśleć i jak się uczyć. To ogólnoświatowy problem związany z jakością „zdrowia psychicznego”!
Trudności w uczeniu się, nieumiejętna socjalizacja, zły stan zdrowia psychicznego i samotność, która w skali światowej nabiera rozmiarów epidemii, powodując więcej zgonów niż otyłość1, przynaglają nas do dokonania ponownej oceny naszych zdolności myślenia oraz ponownego odkrycia pojęcia mądrości społecznej, a także celu prawdziwego uczenia się. Jego przeciwieństwem jest zbieranie strzępków informacji, niezbędnych, by otrzymać piątkę w szkole, która ucieszy rodziców, a nam przyniesie nieco pustego poczucia własnej wartości.
Wpis na Twitterze, liczący sobie 140 znaków, może na przykład pochłonąć nadmierną ilość czasu, ale nie wywołać głębokiego procesu myślowego – umysł nie osiąga prawdziwego zaspokojenia. Czy rozumiemy rozmiar zniszczenia, do jakiego tutaj dochodzi? Czy możemy mu przeciwdziałać?
Zbieranie informacji niczym puzzli, bez składania ich w jedną całość, powoduje spowolnienie intelektualnego rozwoju. To swoisty kryzys spowodowany przewagą ilości nad jakością, którego konsekwencje są przerażająco widoczne w społeczeństwie. Świat rozwinięty gospodarczo dotyka obecnie rzekoma epidemia ADHD2 – tysiące ludzi, młodych i starszych, zmaga się z trudnościami z koncentracją, uczeniem się, zapamiętywaniem i przetwarzaniem informacji. Tysiące jednostek w każdym wieku otrzymują nieprawdziwą etykietkę osób niepełnych biologicznie i są zmuszane do leczenia farmakologicznego, które uszkadza ich mózg3. Zamiast zastanowić się, co jest nie tak z naszym społeczeństwem i jaki sposób myślenia jest w nim promowany, zrzucamy winę bezpośrednio na osobę – a dokładniej na jej mózg – wyrywając ją z kontekstu codziennego życia.
Przychodzi nam dzisiaj zdecydowanie łatwiej nazwanie czegoś chorobą czy zaburzeniem niż skorzystanie z mądrości i zbadanie, co w rzeczywistości dzieje się w naszych społeczeństwach, poczynając od ogólnego obrazu i zagłębiając się stopniowo w szczegóły4. W obecnych czasach nietrudno jest obawiać się zagrożeń związanych z automatyzacją i sztuczną inteligencją, jako że zjawiska te nie są już wyłączną domeną znawców najnowszych trendów z Doliny Krzemowej – nawet naukowcy Uniwersytetu Oxfordzkiego publikują złowieszcze przepowiednie5. A jednak coraz liczniejsze wyniki badań wskazują na to, że zadajemy niewłaściwe pytania. Problem nie leży w tym, że automatyzacja przejmie nasze miejsca pracy (i nasze umysły), ale w tym, że zmieni sposób, w jaki myślimy (automatyzacja łącznie z postrzeganiem istot ludzkich jako biologicznych automatów, czyli inaczej mówiąc dehumanizacja). Co oczywiste, ta zmiana nie będzie wyłącznie zmianą na lepsze6.
W jaki sposób rewolucja technologiczna wpływa na naszą zdolność myślenia, uczenia się, prowadzenia życia społecznego i radzenia sobie z normalnym, codziennym życiem istoty ludzkiej? Co tak naprawdę składa się na współczesną „pracę”? Czy nasz sposób wykonywania obowiązków jest skuteczny? Czego się uczymy? Co jest celem edukacji? Czy nasz sposób myślenia ulega zmianom?
Dla przykładu, używanie platform cyfrowych – takich jak tablety i laptopy – do czytania może sprawiać, że będziemy bardziej skupiać się na konkretnych szczegółach niż na interpretowaniu informacji w sposób bardziej abstrakcyjny7. To z kolei ma wpływ na czytanie ze zrozumieniem i umiejętność rozwiązywania problemów.
Według badań World Economic Forum, przeprowadzonych przez „Harvard Business Review” w 2013 roku wśród 12 tysięcy osób czynnych zawodowo, prawie 50 procent z nich powiedziało, że ich praca „jest nieznacząca i nieistotna”8. Co sprawia, że wiedza jest istotna? Co sprawia, że praca staje się powołaniem? Dlaczego zazwyczaj pytamy ludzi, co robią, a nie dlaczego to robią? Jak przejść z punktu A – wiedzy, do punktu B – znaczenia i istotności? Choć takie pytania mogą się wydawać zniechęcające, bo przymuszają nas do szukania igły wiedzy w stogu siana informacji, to musimy je zadawać, ponieważ jesteśmy ludźmi.
Celem myślenia, uczenia się, edukacji, technologii, medycyny i filozofii powinno być budowanie lepszego świata, u którego podstaw leży postawa nastawiona na człowieka oraz łączność. Dziennikarz Rutger Bregman wyraził to bardzo elokwentnie w swojej przemowie w programie TEDtalks: „Wierzę w przyszłość, w której celem edukacji nie jest przygotowanie do kolejnej bezużytecznej pracy, ale do życia wartego przeżycia”9. To, inaczej mówiąc, dbanie o własne zdrowie psychiczne – życie warte przeżycia, życie sukcesu. Ludzkość udaje się w pogoń za „dobrym życiem” już od tysiącleci. Czy możesz szczerze powiedzieć, że nie chciałbyś odkryć tego, co oznacza „dobre życie” w twoim przypadku?
Potrzebujemy zrozumieć, że ani społeczeństwo, ani nasz mózg nie są jedynymi czynnikami determinującymi, co zrobimy z naszym życiem. Potrzebujemy także zobaczyć, że nasze własne myśli mogą ograniczać zdolność myślenia, uczenia się i odnoszenia sukcesu, wykraczającego poza ramy nakładane przez jakiekolwiek społeczeństwo. Czy zdarzyło ci się kiedykolwiek przeglądać Instagram i z przerażeniem pomyśleć, że twoje życie jakoś „nie wpasowuje się” w to wszystko? Czy kiedykolwiek czułeś się zawalony pracą, bo twój szalony szef żywcem wyjęty z filmu Diabeł ubiera się u Prady wciąż się na tobie wyżywał, czy byłeś przekonany, że jako dorosły człowiek powinieneś wykonywać właśnie taki rodzaj pracy? Czy zdarzyło ci się czuć się zagubionym w trakcie przygotowywania do egzaminu, bo spodziewałeś się, że oblejesz? Czasem jesteśmy swoim największym wrogiem! Odnosisz takie wrażenie, że każdego dnia zderzasz się z kolejną sprawą, z którą musisz się uporać?
Może ci się wydawać, że nie masz władzy nad swoim życiem lub okolicznościami, ale to nieprawda! Twoja umiejętność myślenia, odczuwania i dokonywania wyborów jest z natury potężna i wytrzymała – posiadasz umysł, który jest wydajniejszy niż wszystkie smartfony razem wzięte! Możesz przejść od trybu przetrwania do trybu sukcesu – a wszystko zaczyna się w twoim umyśle. Rozumiejąc zarówno wpływ kontekstu społeczno-kulturowego, jak i twoich myśli, możesz przedefiniować swoją przeszłość, na nowo wyobrazić sobie teraźniejszość oraz uświadomić sobie i zrealizować przyszłość.
Musimy opuścić laboratoria i zostawić media społecznościowe oraz uświadomić sobie, że żyjemy w dynamicznych, złożonych i zmieniających się społeczeństwach, które potrzebują każdego z nas i tego, co możemy im zaoferować. Najwyższy czas, by wprowadzić pojęcie stylu życia do świata edukacji, pracy i życia. Potrzebujemy uznać wyjątkowość natury procesu myślenia i uczenia się, występującego w konkretnych kontekstach i kulturach – zarówno wśród społeczności, jak i u jednostek.
W związku ze swoimi najnowszymi próbami odniesienia się do tych współczesnych wyzwań związanych z myśleniem i uczeniem się neuronauka stała się bardzo popularna. Jest niemalże tak, jakby dodanie przedrostka „neuro” do słów, na przykład neuroedukacja, neuroprzywództwo, neuroduchowość i tak dalej, zwiększało siłę przebicia danej metody, kursu, programu czy książki, a tym samym jej wiarygodność. W konsekwencji tego w obrębie owej neurocentryczności zrodziły się pewne „neuromity”, tłumiąc ludzką kreatywność i wyobraźnię, zamiast ją wzmacniać i uwydatniać. Błędne przekonania (mity) zaspokajają pragnienie szybkich, jednoznacznych i prostych wyjaśnień, stając się potencjalnym źródłem nieprawdziwych przekonań i błędnych interpretacji, które są następnie używane, a nawet nadużywane w massmediach, których wpływ na kształtowanie i utrwalanie opinii jest kluczowy.
Zredukowanie złożoności ludzkiej natury do pozornie uproszczonych, neurobiologicznych wyjaśnień, w próbie odniesienia się do potrzeb całego społeczeństwa, jest tego przykładem, ale nie jest właściwym rozwiązaniem. Taki sposób myślenia prowadzi do błędnego postrzegania, a przez to do złego zarządzania procesami uczenia się i edukacji10. Co więcej, powinniśmy przejmować się tym, w jaki sposób myślimy na poziomie indywidualnym, narodowym i międzynarodowym, ponieważ sprytni marketingowcy i politycy są w stanie manipulować populacją ignorantów przy pomocy mitów, tym samym sterując kręgosłupem demokratycznego systemu rządowego.
Czym dokładnie są „neuromity”? To powszechne i szkodliwe błędne koncepcje na temat natury badań mózgu, które odnoszą się do naszego zrozumienia procesu uczenia się, edukacji, pracy, nauki i życia. Naukowcy badali dydaktyków, ogół społeczeństwa oraz ludzi, którzy kończyli kursy z neuronauki, po to, by ocenić ich przekonania na temat neuromitów11. Badania wykazały, że przekonania będące w istocie neuromitami występują powszechnie wśród ogółu społeczeństwa, dydaktyków, a nawet neurobiologów (wiedza z zakresu neuronauki niekoniecznie przekłada się na psychologię czy edukację!). Stąd zachodzi niebezpieczeństwo, że błędy w interpretacji mogą wkraść się do naszego myślenia, wyrządzając większą szkodę, niż mogłyby przynieść korzyść12. Na przykład wiele neuromitów błędnie zakłada, że jeden czynnik może być odpowiedzialny za dany rezultat podczas procesu uczenia się. Takie podejście zdradza jednak rażące niedocenienie złożoności ludzkiego zachowania, zwłaszcza kognitywnych i metakognitywnych zdolności skupienia uwagi, wnioskowania, zapamiętywania i uczenia się, które napędzają procesy życiowe13.
Co ciekawe, według tego badania najbardziej powszechnie wyznawanym mitem było przekonanie, że jednostki uczą się lepiej, jeśli otrzymują informacje w preferowanym przez nie stylu uczenia się. W rozdziałach siedemnastym i osiemnastym wyjaśniam dokładnie, dlaczego i w jaki sposób to przekonanie jest nieprawdziwe, przedstawiając też bardziej naukowe i logiczne wyjaśnienie tego, w jaki sposób nasz proces myślenia jest wyjątkowy i dostosowany do każdego człowieka. Badam ten temat i wykładam go od trzydziestu lat.
Nauka podąża do przodu metodą prób i błędów. Powstaje teoria, a nowe zjawiska potwierdzają, modyfikują lub obalają ją. Niestety taki „nieporządny” sposób rozwoju nauki jest jedynym dostępnym, w związku z czym niepotwierdzone hipotezy mogą zawsze zamienić się w mity. Chociaż przekonania te są później obalane przez społeczny proces nauki, to wciąż potencjalnie mogą być wyznawane i przekazywane dalej, a nawet używane przez różne korporacje lub instytucje, aby promować konkretny światopogląd lub program.
Od dawna spotykam się z neuromitami w moich badaniach i w mojej pracy. Na temat dwóch z nich nauczałam w szczególności i spędziłam trzy dekady, wykazując ich nieprawdziwość. Są to: teoria o prawej i lewej półkuli mózgu oraz teoria stylów uczenia się. Z tego też powodu bardzo ucieszyły mnie neurobiologiczne badania Kelly Macdonald i Lauren McGrath14. Kolejnymi mitami, jakie zostały zdemaskowane, były: efekt Mozarta, dysleksja, korzystanie z 10 procent mózgu oraz wpływ cukru na skupienie i uwagę. Okazało się również, że te „klasyczne” mity mają tendencję do zbijania się w jedną grupę, tak więc jeśli uwierzyłeś w jeden mit, jest bardziej prawdopodobne, że uwierzysz w pozostałe. Taki stan rzeczy potwierdziły moje badania wśród dydaktyków i specjalistów od zdrowia psychicznego. Zmiana ich sposobu myślenia opartego na neuromitach15 była wielkim wyzwaniem. Wiele jest również neuromitów na temat zapamiętywania i pamięci. Pamięć jest sercem uczenia się, ale jest również nieodzowna w pozostałych obszarach naszego życia. Na jej temat pojawiło się wiele fantazji i fałszywych przekonań. „Popraw swoją pamięć!”, „Zwiększ pojemność swojej pamięci!”, „Jak szybko uzyskać wyjątkową zdolność zapamiętywania?” – to typowe przykłady sloganów reklamowych różnych aplikacji, książek, tabletek i programów. Pamięć jest złożona, nie w pełni poznana i wymaga intensywnego poświęcenia jej uwagi. Pamięć długotrwała i kształtowanie nawyków myślowych potrzebują czasu i ciężkiej pracy – nie istnieje szybka recepta czy proste rozwiązanie, jeśli chcemy poprawić naszą zdolność zapamiętywania.
Niestety programy komercyjne, realizowane przy komputerze i mające wspomagać pamięć, opierają się na tym założeniu neurocentrycznym. Mają pomóc osobom cierpiącym na rzekome ADHD, dysleksję, zaburzenia mówienia, demencję, choroby psychiczne, zmagającym się ze słabymi wynikami w nauce czy też z innymi problemami. Niektóre z tych treningów chwalą się nawet podniesieniem IQ (ilorazu inteligencji) czy EQ (poziomu inteligencji emocjonalnej)16. Stosowane są na całym świecie przez instytucje edukacyjne i kliniki, a większość z nich to platformy cyfrowe zawierające zadania, w których uczestnicy rozwiązują testy na zapamiętywanie, które powinny stanowić dla nich wyzwanie.
Badania jednak wykazują, że pamięć krótkotrwała i zdolności sensoryczne, pogłębiane w tych tak zwanych grach umysłowych, niekoniecznie rozwijają głębokie myślenie czy ważne umiejętności kognitywne, które mają wpływ na zachowanie w taki sposób, żeby prowadzić do odniesienia sukcesu17. Owe gry nie usprawniają tego rodzaju pamięci, który pomaga ludziom teoretyzować, wnioskować, rozwiązywać problemy czy podejmować mądre decyzje. Natomiast trening umysłowy w obszarach głębokiego myślenia i rozumienia procesu budowania pamięci i uczenia się – co będę wyjaśniać na przykładzie technik prezentowanych w tej książce – zwiększa liczbę neuronów, które nie obumierają, zwłaszcza kiedy cele treningu stanowią wyzwanie18. Przetrwanie neuronów z dendrytami (w których przechowywana jest pamięć) oznacza formowanie się długoterminowych, użytecznych i ważnych wspomnień.
W rzeczywistości, zgodnie z badaniami opublikowanymi przez Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologów (APA), ćwiczenia pamięci oparte na grach intelektualnych raczej nie będą skutecznym lekarstwem dla dzieci cierpiących na zaburzenia uczenia się19. Podobnie zadania takiego programu okazują się mieć niewielki wpływ na zdrowych dorosłych i dzieci, którzy chcą polepszyć swoje wyniki w szkole lub rozwinąć swoje intelektualne i kognitywne umiejętności20.
Wiele programów skupia się w swej konstrukcji bardziej na uczeniu się na pamięć niż rozumieniu – na własne ryzyko. Nie jesteśmy skonstruowani tak, by pamiętać wszystko. Mamy pamiętać to, czego potrzebujemy, aby odnieść sukces. To z kolei wymaga zdolności pojmowania i głębokiego, skoncentrowanego zrozumienia. Potrzebujemy nauczyć się, czego się uczyć i w jaki sposób to robić.
W rozdziale dwudziestym wyjaśnię, w jaki sposób budować znaczące wspomnienia, które nie tylko zwiększają naszą inteligencję, ale polepszają zdrowie mózgu i przedstawiają złożoność procesu myślowego21. Istnieje wiele pomocnych technik polepszających pamięć, ale koncentrują się one tylko na jednym, konkretnym rodzaju pamięci, niezależnie od tego, czy chodzi o mnemotechnikę, powtarzanie bodźców czy inne sprawy. Preferuję skupienie się na tym, aby nauczyć cię, w jaki sposób rozwijać pamięć, która jest użyteczna, znacząca i może pomóc ci odnieść sukces w szkole, miejscu pracy i w życiu. Jeśli nauczysz się zdobywać wiedzę z wykorzystaniem umysłu, zaczniesz, tak jak moi pacjenci, nie tylko rozwijać głęboką pamięć, ale zauważysz też wzrost swoich zdolności w rozwiązywaniu problemów, a także zwiększysz swoją elastyczność kognitywną.
Coraz obszerniejszy materiał dowodowy wykazuje, że nasze życie umysłowe, życie naszych myśli, ma niesamowitą władzę nad naszym intelektualnym, emocjonalnym, poznawczym i fizycznym samopoczuciem. Nasze myśli mogą nas ograniczać do tego, co wierzymy, że jesteśmy w stanie uczynić, lub uwolnić nas do rozwijania umiejętności przekraczających nasze oczekiwania czy oczekiwania ze strony innych. Kiedy przyjmiemy nastawienie poszerzające nasz zakres umiejętności i zdolności, zamiast ograniczającego, doświadczymy większej satysfakcji intelektualnej, kontroli emocjonalnej oraz zdrowia umysłowego i fizycznego.
Jak tego jednak dokonać? Jak możemy ujarzmić moc naszych myśli, tak aby myśleć głęboko, uczyć się skutecznie i radzić sobie z problemami tego cyfrowego, pędzącego wieku, tak aby prowadzić życie pełne znaczenia? Jak osiągnąć sukces? Przez ponad trzydzieści lat pracowałam z tysiącami rodzin, dzieci, nastolatków i dorosłych, u których zdiagnozowano ADHD, autyzm, demencję i inne trudności emocjonalne i w uczeniu się. Uczyłam ich, jak mogą sprostać swoim wyzwaniom i poprawić zdolność myślenia. Moje doświadczenie, zarówno osobiste, jak i zawodowe, a także świadectwa osób, które oglądały moje programy telewizyjne22 i czytały moje książki, wskazują na to, że jeśli nauczysz ludzi myśleć głęboko, będą w stanie zrobić wszystko, co sobie postanowią. Nauczą się, jak się uczyć.
Niezależnie od tego, co ci powiedziano, jesteś w stanie się uczyć. Możesz odnieść sukces w życiu. Kiedy uczysz się uczyć, zgłębiać, rozumieć i dbać o swoje zdrowie umysłowe, możesz wykroczyć poza samą uważność, rozwijając swoisty umysłowy styl życia, który pozwoli ci przemienić sąsiedztwo, społeczność lokalną, naród i świat.
Sposób myślenia to nastawienie lub nagromadzenie myśli zawierających informacje oraz emocje, które generują konkretne postrzeganie. Kształtują twój sposób interakcji ze światem. Mogą wystrzelić cię do przodu, umożliwiając ci zrealizowanie marzeń, lub wrzucić cię na bieg wsteczny, jeśli nie będziesz wystarczająco ostrożny. Sposób myślenia jest zatem znaczącym źródłem zasobów umysłowych oraz mocy. Twoje przekonania przekładają się na poziom oczekiwań, które będą albo pozytywne, albo negatywne.
W każdej chwili każdego dnia twój mózg i ciało reagują fizycznie i podlegają zmianie w reakcji na myśli przebiegające przez umysł. Twój sposób myślenia dodaje „smaku” myślom, sprawiając, że twój mózg i ciało będą z tobą współpracować lub nie. Ponieważ to ty kontrolujesz swój sposób myślenia (który nie jest jakąś wstępnie zaprogramowaną funkcją), to tak naprawdę ty sam odpowiadasz za współpracę lub jej brak ze strony mózgu i ciała. Zrozumienie tego, w jaki sposób kształtowane są sposoby myślenia oraz jak zmieniają nasz proces myślenia, jest praktycznym i pomocnym narzędziem do zrozumienia mocy umysłu w procesie zmiany mózgu. Sposób myślenia pomaga zauważyć znaczenie postrzegania rzeczywistości, podczas gdy optymalizujemy życie myśli poprzez tworzenie właściwych spostrzeżeń, odsłaniających naszą wewnętrzną siłę i wytrzymałość. Odpowiedni sposób myślenia jest nieodłączną częścią odnoszenia sukcesu w szkole, pracy i w życiu.
Mózg reaguje na twoje życiowe wybory, które z kolei są wynikiem twoich przekonań i sposobu myślenia. Nie jesteś kontrolowany przez biologię, niezależnie od tego, jak bardzo wyblakle emocjonalnie lub chaotycznie czuje się twój umysł w danej chwili1. Samo myślenie o czymś może spowodować zmianę w twoim mózgu poprzez fale energetyczne, które wytwarzają się na poziomie strukturalnym poprzez ekspresję genów, a na poziomie chemicznym poprzez uwolnienie neurotransmiterów. Moc umysłu w procesie przemiany mózgu jest niezwykle ekscytująca i przynosi nadzieję!
Nasze myśli mogą zwiększyć poczucie pokoju, zdrowia, wizji, sprawności, siły i wielu innych aspektów2. Zdolność myślenia, odczuwania i dokonywania wyborów oraz przekształcania myśli w całą postawę to jedna z najpotężniejszych umiejętności we wszechświecie, ponieważ jest źródłem ludzkiej kreatywności i wyobraźni. Badaczka Lynne McTaggart zauważyła: „Myśl to nie tylko jakaś rzecz; myśl to coś, co wpływa na inne rzeczy”3. Twoje życie podąża w tym kierunku, w którym zmierza twój umysł.
Zarówno badania – jak i zdrowy rozsądek – dowodzą, że zapowiedzią sukcesu jest wiara w to, że go odniesiemy4. I odwrotnie – myślenie, że jesteśmy ograniczeni, jest samo w sobie czynnikiem ograniczającym – to tak zwany efekt nocebo5. Możemy zdecydować o przyjęciu takiego sposobu myślenia, który wzmacnia naszą kreatywność i funkcjonowanie, lub przyswoić taki, który będzie nas hamował i ograniczał.
Prawdą jest, że nie potrzebujemy uczyć się myślenia nieszablonowego. Musimy natomiast zrozumieć, że to „pudełko” jest wytworem naszej wyobraźni – jesteśmy tak inteligentni, jak tylko chcemy być. Napisałam tę książkę, aby pomóc ci odkryć, jak bardzo nieograniczona jest w istocie twoja zdolność myślenia. Możesz dosłownie projektować i rzeźbić swój mózg przy pomocy myśli.
Pomyśl o swoim umyśle jako o przepływie informacji w postaci energii, zachodzącym w twoim systemie nerwowym. Każda myśl jest nośnikiem energii kwantowej oraz sygnałów elektrochemicznych i elektromagnetycznych, które przepływają przez mózg i ciało poniżej poziomu świadomości twojego nieświadomego umysłu (w rozdziale dwudziestym pierwszym znajdziesz więcej informacji na ten temat). Samo rozmyślanie o kimś, kogo kochasz, może spowodować pozytywne zmiany strukturalne w jądrze ogoniastym mózgu, które jest blisko połączone z uczuciami nagrody i szczęścia6. Podobnie zdrowe sygnały elektromagnetyczne i pola kwantowe są rozbudzone w mózgu i ciele w odpowiedzi na dobre nastawienie, dając ci siłę do zmierzenia się z wyzwaniami codzienności7.
Prawdą jest również odwrotność tej zasady. Stres, który właściwie powinien działać na naszą korzyść, może stać się bardzo toksyczny, w zależności od naszego postrzegania sytuacji8. Pewnego dnia koleżanka opowiadała mi, jak samo tylko przejechanie obok jej poprzedniego miejsca pracy wzbudziło znaczący ból serca, którego doświadczała codziennie w tamtym nieprzyjemnym środowisku zawodowym. W tamtym czasie rozważała konsultację u kardiologa, ponieważ te toksyczne, związane ze stresem symptomy były bardzo poważne. Zniknęły jednak, kiedy zwolniła się z pracy. Terapią w jej przypadku nie były leki ani ewentualny zabieg, tylko decyzja wynikająca z troski o zdrowie umysłowe!
Badania w zakresie fizyki kwantowej i połączeń między umysłem a ciałem dowodzą istnienia sygnałów wysyłanych przez nasz umysł, które uważa się za niematerialne fale światła lub pakiety energii i które stanowią od 90 do 99 procent tego, kim jesteśmy. Właśnie te fale są naszą podstawową rzeczywistością; nie możemy ignorować tej niematerialnej, silnej i znaczącej części składowej nas – ludzi – a mianowicie umysłu9. Kiedy myśli przebiegają przez nasz mózg z prędkością kwantową, neurony zapalają się wspólnie na różne sposoby, w zależności od konkretnej informacji, jaka jest przetwarzana. Te ścieżki aktywności nerwowej przekształcają naszą strukturę nerwową (dowiesz się więcej na ten temat w rozdziale dwudziestym drugim). W gruncie rzeczy to, jak myślisz w oparciu o sposób myślenia i mentalność, jakie przyjmujesz, będzie wywierać wpływ na korelaty nerwowe w mózgu i wpływać na twoje słowa i działanie. W rezultacie te słowa i działania będą wpływać na mózg i w oparciu o ten sposób myślenia uformuje się pętla przyczynowo-skutkowa. Pętla ta może ulec zmianie w dowolnym momencie poprzez twoją decyzję o zmianie sposobu myślenia. Pewne interesujące badania wykazały, że zamiast próbować uspokoić się, aby poradzić sobie z lękiem poprzedzającym wystąpienie (np. przed spotkaniem z przełożonym, publiczną przemową czy przystąpieniem do egzaminu z matematyki), lepiej jest zrekonceptualizować lęk i określić go mianem podekscytowania, a jednocześnie głęboko oddychać (co pomaga rozłożyć kortyzol). Decyzja o przejściu z nastawienia skupionego na zagrożeniu do nastawienia otwartego na możliwości powoduje zmianę w naszym funkcjonowaniu10.
Drzemie w tobie wielki potencjał do tego, by odnosić sukcesy, zamiast się zmagać. Kiedy ludzie świadomie decydują się na działanie w nastawieniu pełnym wdzięczności, doświadczają przyrostu liczby neurotransmiterów nagrody, takich jak dopamina, oraz ogólnego poczucia sprawności i jasności umysłu. Ścieżka sukcesu rozpoczyna się od naszego myślenia, a nasz mózg odpowiednio na nie reaguje.
Jeśli jednak bombardujesz twoje 75 do 100 bilionów komórek mózgu i ciała toksycznymi sygnałami płynącymi z negatywnych myśli, wywierasz zły wpływ na procesy kwantowe i ekspresję genu w twoich komórkach, ucząc je, jak powielać negację i sceptycyzm w przyszłości. Myśląc w taki sposób, rozwijasz w sobie negatywistyczną mentalność, która może siać spustoszenie w twoim umyśle, mózgu i ciele. Ten negatywny sposób myślenia nie jest jednakże twoim przeznaczeniem. Możesz zmienić go, przekształcając sposób, w jaki myślisz, czujesz i dokonujesz wyborów. Możesz postanowić, że będziesz bombardować komórki twojego ciała pozytywnym nastawieniem i afirmacją, skupiając całą swoją uwagę na naturalnej skłonności do miłości11. Jesteśmy predysponowani do optymizmu.
Dopóki oddychasz, mózg może wytworzyć nowe neurony w procesie zwanym neurogenezą12. Komórki macierzyste pozostają w mózgu osoby dorosłej i w okresie jej życia produkują nowe neurony – codziennie powstają tysiące nowych komórek. Te tysiące nowych neuronów pojawiających się codziennie w mózgu nie przetrwają. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na uchronienie ich przed obumarciem (co podnosi poziom toksyczności w mózgu i ciele) jest odpowiednie myślenie i uczenie się13. W tym zakresie będę cię szkoliła w trzeciej części tej książki. Różne sygnały pobudzają komórki macierzyste do formowania neuronów, które następnie migrują do swojego miejsca aktywności14. W mózgu masz również komórki glejowe, które codziennie wytwarzają więcej nowych komórek15. Komórki te służą jako „gosposie” i są też zaangażowane w procesy poznawcze.
W rzeczywistości co dziesięć sekund masz moc do przemiany toksycznego sposobu myślenia poprzez dostosowane i dopasowane do potrzeby myśli! Mózg jest zestrojony z umysłem i został zaprojektowany tak, aby reagować na świadome procesy myślowe (zobacz więcej w rozdziale dwudziestym pierwszym).
Na tym naprawdę polega odnawianie i przemiana naszego umysłu oraz poddawanie wszelkiej myśli w posłuszeństwo. To oznacza również, że możesz przy pomocy swojego sposobu myślenia przeprogramować mózg poprzez decyzję o byciu bardziej optymistycznym oraz przyjęcie zdrowych nawyków myślowych, takich jak techniki dbania o zdrowie umysłowe, o których dowiesz się w tej książce. Proces powtórnego oceniania i ponownego dostosowywania sposobu myślenia do naszej naturalnej, predysponowanej do miłości, pierwotnej konstrukcji jest integralną częścią dobrze przeżytego życia. To sposób, by umyślnie i celowo zwracać uwagę na to, co myślimy, mówimy, ale robić to w sposób autorefleksyjny i samoregulujący. Wszystko natomiast zależy od tego, o czym postanowimy myśleć.
Twoje myślenie, odczuwanie i dokonywanie wyborów wywiera wpływ na ekspresję genu. Każdą swoją myślą włączasz lub wyłączasz geny, a każda myśl następuje w odpowiedzi na to, w jaki sposób widzisz i postrzegasz swoje życiowe doświadczenia16. Badania dowodzą, że tylko około 5 procent mutacji genetycznych powoduje problemy zdrowotne w bezpośredni sposób17. Prawie 95 procent genów podlega wpływowi czynników i wyborów życiowych18. Twoja aktywność genetyczna jest w dużej mierze zdeterminowana twoimi myślami, postawami i postrzeganiem świata, co w sumie składa się na twoją mentalność.
W jaki sposób kontrolować ekspresję genu? Nauka zwana epigenetyką pokazuje, że myśli kontrolują naszą biologię19, a wyobrażenia zbudowane są z myśli powstających w naszym systemie myślenia. Nasze wybory życiowe można prześledzić na poziomie genetyki. To, o czym myślisz w danym momencie, staje się bardzo ważne, ponieważ twoje myśli warunkują sygnały, które dotrą do twoich genów. Zmieniając myśli, zmieniasz swoje schematy myślenia, a w rezultacie możesz wpływać na swój odczyt genetyczny i kształtować go. Badania pokazują, że twój sposób myślenia może wpływać nawet na to, jak się starzejesz!20
Im więcej będziesz myślał w swój własny, wyjątkowy, potężny i indywidualny sposób (więcej dowiesz się w części drugiej tej książki), tym bardziej uważny, autorefleksyjny i samoregulujący staniesz się w swoim procesie myślenia oraz rozwiniesz w sobie skuteczny sposób myślenia. Im zdrowszy sygnał wejściowy, tym zdrowsza ekspresja genu, a tym samym zdrowszy i odnoszący sukcesy ty.
Nie mogłabym przecenić znaczenia, jakie ma uczenie się w procesie kontrolowania i aktywowania mocy sposobu myślenia, które wpływa na nasze życie. Podczas badań naukowych i w mojej praktyce klinicznej wciąż zauważałam, jak ważna w nastawieniu na sukces, a nie tylko przetrwanie, była pozytywna troska o zdrowie umysłowe, po prostu ze względu na wpływ myślenia na pamięć oraz zdrowie umysłowe i fizyczne.
Oczywiście wszyscy jesteśmy inni. Myślimy w odmienny sposób, a to, jak myślimy, wpływa na efektywność budowania użytecznej, długofalowej pamięci. Kiedy poznajemy to, w jaki sposób my, konkretne jednostki, myślimy i uczymy się, zyskujemy poczucie celu, które zgodnie z niedawnymi badaniami zwiększa tendencję do zdrowszego stylu życia, a poprzez to długowieczności. Czyli poprzez myślenie w naszym predysponowanym do kochania trybie21, w połączeniu ze zdrowym odżywianiem się, snem i nawykami aktywności fizycznej22, możemy rozwijać głęboko zakorzenione wspomnienia, redukując ryzyko chorób psychicznych, problemów z nauką i chorób zwyrodnieniowych. Dostępne są ważkie dowody naukowe wskazujące na fakt, iż kontrolowanie wewnętrznego życia myśli oraz detoksykacja umysłu zapobiega chorobie Alzheimera23. Prawdziwe dbanie o zdrowie umysłowe prowadzi do sukcesu. (Aby dowiedzieć się więcej o detoksie umysłu, zajrzyj do mojej aplikacji dostępnej na stronie drleaf.com).
Zrozumienie swojego „daru”, indywidualnego myślenia oraz tego, jak używać programu „Włącz swój mózg! Pięć kroków w procesie uczenia się”, aktywuje i podtrzyma moc pozytywnego sposobu myślenia, a to w rezultacie umożliwi ci bezpośredni, korzystny wpływ na twoją aktywność genetyczną. Kiedy zaczniesz rozumieć, jaką mocą dysponuje twój umysł, zaczniesz używać myśli z korzyścią dla siebie, a nie przeciwko sobie.
Jesteśmy predysponowani do tego, aby myśleć pozytywnie i optymistycznie24. Twoje ciało i mózg są precyzyjnie dostrojone do twojej wyjątkowości i pozytywnego nastawienia umysłu. Jesteś z gruntu rzeczy predysponowany do miłości i to aż na poziomie genetyki. Im bardziej ulepszasz swoje nawyki dbania o zdrowie umysłowe, tym częściej twój mózg i ciało będą reagować w pozytywny sposób25.
Kiedy pielęgnujesz negatywne nastawienie, które nie jest zsynchronizowane z twoją predysponowaną do miłości konstrukcją, uszkadzasz mózg i ciało. Zaczynasz funkcjonować na poziomie kompromisu, co ma wpływ na zdrowie umysłowe i fizyczne. Na szczęście możesz pokonać tę negatywną spiralę, kiedy postanowisz zmienić sposób myślenia, naprawić zniszczenia i ulepszyć swój sposób funkcjonowania. Możesz nawet na nowo napisać swoją przeszłość!26
Pielęgnowanie zdrowego, skutecznego sposobu myślenia jest decydującym czynnikiem uzyskania efektywnego stylu życia. Wszyscy mamy dostęp do kluczowych wewnętrznych zasobów potrzebnych do myślenia, uczenia się i odnoszenia sukcesu, lecz często albo z nich nie korzystamy, albo robimy to w niewłaściwy sposób. Dzięki wiedzy, jaką otrzymasz w tej książce, nauczysz się, jak ujarzmić moc twojego umysłu dla własnego sukcesu.
Zanim jednak zajmiemy się skutecznymi sposobami myślenia, potrzebujemy najpierw zrozumieć, co to znaczy być „predysponowanym do miłości”. Nie ma takiej struktury, tkanki, komórki, białka, molekuły, atomu czy fali kwantowej, które byłyby zaprojektowane dla toksycznego sposobu myślenia. Jesteśmy predysponowani do miłości, a uczymy się lęku27.
Czy to znaczy, że każdy rodzaj lęku jest całkowicie zły? Niekoniecznie. Kochamy życie, dlatego boimy się rzeczy, które mogą nam je odebrać, a w związku z tym unikamy ich, na przykład wbiegania pod pędzący samochód czy podróżowania po niebezpiecznych dzielnicach późno w nocy. Podobnie doświadczamy smutku i żałoby – ponieważ kochamy.
Miłość to pojęciowy parasol, pod którym kryją się wszystkie atrybuty, które cenimy jako ludzie, takie jak wdzięczność, radość, pokój, cierpliwość, dobroć, afirmacja, szczęście i tak dalej. Z tego powodu używam pojęcia „mentalność miłości”, odnosząc się do wszystkich typów mentalności, które pomagają odnosić powodzenie w naszych codziennych zajęciach. Kiedy działamy w oparciu o mentalność miłości, wzmacniamy mózg, umysł i duchowe zdrowie28. W miłości chodzi o powodzenie, a nie tylko o przetrwanie. Życie w miłości jest „dobrym życiem”. Lęk, z drugiej strony, jest zaburzoną miłością. Jest przeciwieństwem miłości, tak jak niewdzięczność jest przeciwieństwem wdzięczności, a okrucieństwo jest przeciwieństwem dobroci. Lęk nie daje spokoju, paraliżując naszą zdolność do prowadzenia takiego życia, jakiego pragniemy. Mentalność lęku skupia się na braku miłości. Lęk przed porażką tłumi kreatywność i wyobraźnię, ograniczając zdolność człowieka do podążania za swoimi celami i marzeniami.
Nasza mentalność nadaje ton temu, w jaki sposób podchodzimy do wydarzeń i okoliczności życia, które często znajdują się poza naszą kontrolą. Zostaliśmy zaprojektowani, by reagować w postawie miłości, co nie znaczy, że sprawy będą zawsze dla nas łatwe, ale dzięki temu będziemy mogli wejść w tryb sukcesu i zarządzać sytuacją bardziej efektywnie.
Plastyczność mózgu oznacza zmiany zachodzące w mózgu w rezultacie myślenia i wyborów życiowych. Umożliwia nauczenie się prostych umiejętności czy uprawianie sportów, a także pozwala na uczenie samych siebie, jak być bardziej pozytywnymi, niezależnie od tego, czy pada deszcz, czy świeci słońce, dosłownie i w przenośni. Pierwsze badania nad neuroplastycznością prowadziłam w latach osiemdziesiątych, wykazując, jak celowe, świadome myślenie zmienia osiągnięcia intelektualne, poznawcze, emocjonalne, społeczne i akademickie29. W mojej praktyce klinicznej skuteczność neuroplastyczności nie przestawała się potwierdzać u ludzi, z którymi pracowałam – możesz zmienić swój mózg przy pomocy umysłu, a poprzez to możesz zmienić swoje życie.
Jesteśmy w stanie na nowo nauczyć mózg, aby skupiał się na dobrych rzeczach w życiu. Kiedy to robimy, poruszamy się w sferze dla nas „normalnej”, ponieważ zostaliśmy predysponowani do miłości. „Postawa wdzięczności” umożliwia funkcjonowanie w taki sposób, że zauważamy więcej możliwości, odczuwamy więcej energii i odnosimy większe sukcesy w różnych dziedzinach życia.
Podkreślam fakt ponownego wytrenowania mózgu, w przeciwieństwie do zwykłego treningu. Niewłaściwym jest założenie, że mózg ma negatywne tendencje i że musimy zwalczyć jego naturalną inklinację do wyszukiwania i zauważania tego, co niepożądane. Ten rodzaj negatywnego nastawienia działa w opozycji do wrodzonego optymizmu funkcji mózgu i zaburza wzorce myślowe!
Jak wspomniałam wcześniej, mózg jest predysponowany do tego, co pozytywne, co możemy również nazywać tendencją do optymizmu. Ja nazywam to byciem stworzonym do miłości. Okazjonalnie możesz mieć wrażenie, że to, co negatywne, przeważa w twoim życiu, ale poświęć chwilę i zastanów się nad swoimi myślami. O czym myślisz najczęściej? To, o czym myślisz najwięcej – urośnie. Jeśli myślisz o czymś codziennie, w przeciągu około dwóch miesięcy twój mózg zmieni się, aby dostosować się do tego schematu myślowego (więcej na ten temat w rozdziale dwudziestym pierwszym). Zasadzasz te myśli głęboko w swoim nieświadomym umyśle, pozwalając im swobodnie rządzić i kształtować twój sposób myślenia, a to w rezultacie ma wpływ na przyszłe myśli, słowa i działanie. Stapiamy się z naszym otoczeniem. To, o czym myślimy najwięcej, zyskuje najwięcej energii i zdominuje nasze myśli, te dobre i te złe. W trzeciej części tej książki pokażę ci, jak to się dzieje i w jaki sposób zaledwie siedem minut dziennie ukierunkowanego, celowego myślenia przez sześćdziesiąt trzy dni może odmienić twój sposób myślenia!
Możemy ujarzmić plastyczność mózgu poprzez używanie umysłu do jego trenowania w budowaniu normalnych, pozytywnych schematów. Nazywa się to automatyzacją i zawiera w sobie nową konceptualizację pamięci – czyli celowe, intencjonalne, uważne i intelektualne przeprojektowanie myśli (a przez to struktury naszego mózgu).
Automatyzacja nie jest szczególnie trudna, ale wymaga czasu, dyscypliny i wysiłku. Gdyby ktoś cię zapytał, z pewnością potrafiłbyś wskazać swoje pozytywne i negatywne nawyki oraz systemy myślenia oparte na miłości i na lęku. Już teraz praktykujesz budowanie schematów myślenia, tyle że robisz to, nie będąc świadomym techniki! Świadoma kontrola tego procesu może zaprowadzić cię na całkiem nowy poziom życia, pozwalając odnieść sukces w wymiarze osobistym i zawodowym. Nauczysz się rozwijać nie tylko pozytywną perspektywę, ale także poczucie sprawczości i intelektualnej satysfakcji, które umożliwiają ci bycie kreatywnym. Najwyższy czas zacząć ujarzmiać swój potężny umysł po to, by zmienić swoje życie!
Wraz ze wzrastającą świadomością misternej złożoności całego makrokosmosu „na zewnątrz” nas oraz stale rozszerzającego się mikrokosmosu „wewnątrz” nas ta pozycja dr Caroline Leaf powinna stać się obowiązkową dla każdej dorosłej osoby. To wezwanie do świadomości owego katastrofalnego upadku prawdziwej sztuki uczenia się, spowodowanego przez socjologiczny trend kierujący nas z dala od prawdziwej umiejętności myślenia i prowadzący nas ku destrukcyjnej i pustej definicji tego, co społeczeństwo określa mianem sukcesu.
Dr Leaf kolejny raz unaocznia, jak sposób myślenia – nasze nastawienie w myśleniu – właściwie prowadzi do skuteczności uczenia się. Jak mówi we wprowadzeniu: „Nie zostaliśmy zaprojektowani, by pamiętać wszystko lub cokolwiek. Mamy pamiętać to, co jest nam potrzebne, by odnieść sukces. To wymaga zdolności pojmowania i głębokiego, skupionego zrozumienia. Potrzebujemy nauczyć się, czego się uczyć i jak to robić”.
Ponieważ większość ludzi doświadcza stałego bombardowania informacjami, poczynając od najmłodszych lat, coraz bardziej będąc wystawionymi na wpływ „ustawicznego trajkotu”, który nieustannie przejmuje kontrolę nad naszymi umysłami, myślami, emocjami i działaniem, jesteśmy świadkami globalnej zmiany w podejściu do „sposobu”, w jaki myślimy. Rezultaty nie są zadowalające – obojętnie, czy analizujemy dane pochodzące z Amerykańskiej Agencji Epidemiologicznej (CDC), Narodowego Instytutu Zdrowia Psychicznego (NIMH) czy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) lub jakiejkolwiek innej organizacji skutecznie badającej epidemiologiczny w swym charakterze spadek ogólnej jakości naszego zdrowia psychicznego – łącznie z obserwowanym epidemicznym wzrostem w zakresie występowania neurofizjologicznie destrukcyjnych zaburzeń.
Jak skutecznie uciszyć ów wyczerpujący, negatywistyczny, napędzany lękiem i nieustanny trajkot umysłowy? W tej książce otrzymujemy przesłanie praktycznej nadziei na to, iż oparty na naukowych założeniach, praktycznie zastosowany i możliwy do zrealizowania program działania znajduje się w naszych rękach.
Każdy rozdział omawiający ważny rodzaj nastawienia naszego umysłu jest empatycznie pozytywny i praktyczny, a związane z nim „wskazówki uaktywnienia” go sprowadzają informację do praktycznego zastosowania w kilku prostych krokach, co ostatecznie może sprowokować realny sukces, widoczny w zmianach w życiu.
Mając owo podstawowe zrozumienie naszego unikalnego sposobu myślenia, odczuwania i podejmowania decyzji, poddane refleksji w obrębie naszego nastawienia, „unikalnego” sposobu myślenia, możemy przejawiać je poprzez nasze indywidualne obdarowanie, które precyzujemy przy pomocy Profilu Daru, nieocenionego narzędzia, pomagającego zrozumieć siedem modułów myślenia. Poprzez to otrzymujemy empiryczne wyjaśnienie naszych cykli myślowych.
A na samym końcu książki znajduje się lista polecanej literatury (uważam, że to jeden z najważniejszych elementów każdej książki dr Leaf). Ta część, często przeoczana przez czytelników, ma niezwykłą wartość. Dokumentuje bowiem założenia naukowe, podstawy dowodowe i trzeźwą mądrość wszystkich dzieł dr Leaf – a także służy jako obszerna bibliografia i źródło wielu odnośników.
Każdy rozdział i każda część książki Myśl, ucz się, odnoś sukcesy czeka na czytelników pragnących zanurkować głębiej w życie uwolnionego, pełnego pokoju i zdrowego umysłu.
Robert P. Turner, neurolog
Poniżej znajduje się czternaście przykładów schematów Metacog, którym możesz się przyjrzeć. Mam nadzieję, że zachęcą cię do stworzenia twoich własnych!
Prolog
Caroline Leaf, Doskonałe Ja! Wydawnictwo Szaron 2016.Wprowadzenie: Odnosisz sukces czy walczysz o przetrwanie?
Julianne Holt-Lunstad et al., „Loneliness and Social Isolation as Risk Factors for Mortality: A Meta-Analytic Review”, Perspectives on Psychological Science 10, no. 2 (2015): 227–37; Stephanie Cacioppo et al., „Loneliness: Clinical Import and Interventions”, Perspectives on Psychological Science 10, no. 2 (2015): 238–49; Ye Luo et al., „Loneliness, Health, and Mortality in Old Age: A National Longitudinal Study”, Social Science & Medicine 74, no. 6 (2012): 907–14; Yang Claire Yang et al., „SocialRelationships and Physiological Determinants of Longevity across the Human Life Span”, Proceedings of the National Academy of Sciences 113, no. 3 (2016): 578–83.Philip Hickey, „ADHD: A Destructive Psychiatric Hoax”, Mad in America, Oc-tober 30, 2016, https://www.madinamerica.com/2016/10/adhd-destructive-psychiatric-hoax/; S. P. Hinshaw and R. M. Scheffler, The ADHD Explosion: Myths, Medica-tion, Money, and Today’s Push for Performance (New York: Oxford University Press,2014).Eric Maisel, „Future of Mental Health Interview Series: Interview with Joanna Moncrieff on the Myth of the Medical Cure”, Mad in America, February 15, 2016, https://www.madinamerica.com/2016/02/future-of-mental-health-interview-series-interview-with-joanna-moncrieff-on-the-myth-of-the-chemical-cure/.P. Kinderman, A Prescription for Psychiatry: Why We Need a Whole New Ap-proach to Mental Health and Wellbeing (London: Palgrave Macmillan, 2014); P. Kin-derman, New Laws of Psychology: Why Nature and Nurture Alone Can’t ExplainHuman Behaviour (London: Constable & Robinson, 2014).Carl Benedikt Frey and Michael A. Osborne, „The Future of Employment: How Susceptible Are Jobs to Computerisation?”, Technological Forecasting and SocialChange 114 (2017): 254–80.Andi Horvath, „How Does Technology Affect Our Brains?”, The Age, June 4, 2015, http://www.theage.com.au/national/education/voice/how-does-technology-affect-our-brains-20150604-3x5uq.html; Cornell University, „Chances Are You Don’t Remember What You Just Retweeted: Experiments Show ‘Retweeting’ Can Interfere with Learning and Memory, Both Online and Off”, ScienceDaily, April 29, 2016, www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160429095028.htm; Davide Ponzi et al., „Cortisol, Salivary Alpha-amylase and Children’s Perceptions of Their Social Networks”, SocialNeuroscience 11, no. 2 (2016): 164–74; Bernard McCoy, „Digital Distractions in theClassroom: Student Classroom Use of Digital Devices for Non-Class Related Purposes”, Journal of Media Education, October 15, 2013; Jeffrey H. Kuznekoff, Stevie Munz, andScott Titsworth, „Mobile Phones in the Classroom: Examining the Effects of Texting, Twitter, and Message Content on Student Learning”, Communication Education 64, no. 3 (2015): 344–65; „Digital Media May Be Changing How You Think”, DartmouthPress Releases, May 8, 2016, https://www.dartmouth.edu/press-releases/digital-media-change050816.html; Daniel B. le Roux and Douglas A. Parry, „In-Lecture Media Use and Academic Performance: Does Subject Area Matter?”, Computers in HumanBehavior 77 (2017): 86–94; Stephen Houghton et al., „Virtually Impossible: LimitingAustralian Children and Adolescents Daily Screen Based Media Use”, BMC PublicHealth 15, no. 1 (2015): 5; Andrew K. Przybylski and Netta Weinstein, „A Large-ScaleTest of the Goldilocks Hypothesis: Quantifying the Relations between Digital-Screen Use and the Mental Well-being of Adolescents”, Psychological Science