Tytuł dostępny bezpłatnie w ofercie wypożyczalni Depozytu Bibliotecznego.
[PK]
Tę książkę możesz wypożyczyć z naszej biblioteki partnerskiej!
Książka dostępna w katalogu bibliotecznym na zasadach dozwolonego użytku bibliotecznego. Tylko dla zweryfikowanych posiadaczy kart bibliotecznych.
Niniejsza książka nawiązuje do systematyki Buffona podziałem na rozdziały i hasła. W poszczególnych hasłach oraz w rozdziale poświęconym stworom fantastycznym staramy się nie zgubić piękna i smaku symboliki zakorzenionej w kulturze humanistycznej. Jej centrum, jak wiadomo, stanowi człowiek ("miara wszechrzeczy"), lecz zawsze w kontakcie z naturą, z jej najwspanialszymi, najbardziej zachwycającymi przejawami, jak choćby zwykłe i wzruszające piękno rozwijającego kwiatu.
Seria syntetycznych encyklopedii dotyczy ikonografii dzieł sztuki, odczytywania ich ukrytych znaczeń, interpretacji zarówno malarstwa mitologicznego, jak i religijnego, martwej natury, portretów, alegorii.
Książka dostępna w katalogu bibliotecznym na zasadach dozwolonego użytku bibliotecznego.
Tylko dla zweryfikowanych posiadaczy kart bibliotecznych.
Książka dostępna w zasobach:
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Barcin im. Jakuba Wojciechowskiego
Gminny Ośrodek Kultury w Domaniewicach
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Jarocin
Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Urbanowskiej w Koninie
Biblioteka Miejsko-Powiatowa w Kwidzynie
Miejska Biblioteka Publiczna im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Morągu
Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Pawła II w Opolu (3)
Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Próchnika w Piotrkowie Trybunalskim
Gminna Biblioteka w Pruszczu
Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 222
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Na okładce
Luca Longhi (atrybucja)
Dama z jednorożcem (przypuszczalnie portret Giulii Farnese) fragment, ok.1525
Rzym, Museo Nazionale di Castel Sant’Angelo
Leksykon historia, sztuka, ikonografia
Lucia Impelluso
Rośliny i zwierzęta
Arkady
Tytuł oryginału: Dizionari delTArte. La natura e i suoi simboli
© 2003 by Mondadori Electa S. p. A., Milano
Projekt graficzny: Dario Tagliabue
Ikonografia: Daniela Tarabra
© for the Polish edition by Wydawnictwo „Arkady” Sp. z o.o., Warszawa 2006
Tłumaczenie: Hanna Cieśla
Redakcja: Grażyna Kamińska-Sawicka
Korekta: Danuta Brzezińska
ISBN 83-213-4440-2
Strona 2.
Manufaktura książęca we Florencji
Waza z owocami
Madryt, Prado
Strona następna
Albrecht Dtirer
Madonna wśród zwierząt, 1503
Wiedeń, Albertina
CIP - Biblioteka Narodowa
Impelluso, Lucia
Natura i jej symbole: rośliny i zwierzęta/
Lucia Impelluso; (tł. Hanna Cieśla). - Warszawa:
Wydawnictwo “Arkady”, 2006. - (Leksykon - Arkady)
Wydawnictwo „Arkady” Sp. z o.o. 00-344 Warszawa, ul. Dobra 28 tel. (0-22) 635-83-44, fax 827-41-94 internet: www.arkady.com.pl e-mail: [email protected] księgarnia wysyłkowa (0-22) 864-95-50 księgarnia firmowa (0-22) 828-40-20 Wydanie I, 2006. Symbol 3654/R Skład i łamanie Vprint
Druk: Poznańskie Zakłady Graficzne SA
Spis treści
8 Wprowadzenie
11 Rośliny
131 Owoce
73 Kwiaty
191 Zwierzęta lądowe
287 Zwierzęta fruwające
357 Stwory fantastyczne
343 Zwierzęta wodne
Indeksy
380 Indeks symboli
381 Indeks artystów
WPROWADZENIE
Rok 1749. Paryskie drukarnie zawalone są rulonami, matrycami i prasami, gotowe do rozpoczęcia druku opasłych tomów wielkich dzieł nowego okresu w kulturze: oświecenia. Diderot
i d’Alembert dokonują korekt pierwszego tomu Encyklopedii. Georges-Louis Leclerc, hrabia Buffon i zarządca Jardin des Plantes przygotowują do druku pierwszy tom Historii naturalnej.
Przedsięwzięcie to będzie trwało bardzo długo, bo niemal pól wieku, publikacja będzie liczyć czterdzieści cztery tomy. Z historycznego punktu widzenia przedsięwzięcie Buffona obejmuje okres od ancien regime’u do czasów świetności Napoleona. Punktem wyjścia dla Buffona była teoria Linneusza, na podstawie której dokonał żmudnego dzieła skatalogowania zjawisk świata natury. Jest to niezwykły wysiłek edytorski, pomnik historyczny epoki, doskonały przykład wprowadzenia w życie oświeceniowych zasad przejrzystości, precyzji i praktycznego zastosowania wiedzy. Podobnie jak wiele innych dziel z tego okresu, dzieło Buffona z jego klasyfikacją roślin i zwierząt budzi podziw, lecz także melancholię.
Z pewnością dzięki uczonym i pisarzom epoki oświecenia wiedza nabrała konkretnego charakteru, a jej granice
zostały ściśle określone i sprecyzowane.
A jednak coś przy tym zaginęło: to poczucie tajemniczej i magicznej łączności czy wręcz dążenie do tego, co nieprzewidywalne, fantastyczne
i niezwykle. W rzeczywistości jest to przejście od Wunderkammer do muzeum. W poprzedzającym Encyklopedię vis combinatoria nauki świat natury obfituje w znaczenia symboliczne tak głębokie, że współczesny człowiek nie jest w stanie ich zrozumieć; to, co wydaje się zwykłą martwą naturą, może kryć w sobie niezwykłe bogactwo znaczeń: każdy owoc, kwiat czy zwierzę symbolizuje pewną szczególną cechę.
Niniejsza książka nawiązuje
do systematyki Bujfona podziałem na rozdziały i hasła; niemniej
w poszczególnych hasłach oraz w rozdziale poświęconym stworom fantastycznym staraliśmy się nie zagubić piękna i smaku symboliki zakorzenionej w kulturze humanistycznej, fej centrum, jak wiadomo, stanowi człowiek („miara wszechrzeczy”), lecz zawsze w kontakcie z naturą, z jej najwspanialszymi, najbardziej zachwycającymi przejawami, jak choćby zwykłe i wzruszające piękno rozwijającego się" kwiatu.
Hortus conclusus Drzewo
Zboże
Palma
Winorośl Wawrzyn Oliwka Bluszcz
Mirt
Wierzba
Topola
Dąb
Jałowiec Cyprys
Albrecht Dürer, Studium trawy, Wiedeń, Albertina
Maty, wydzielony ogród, w którym znajdują się Matka Boska z Dzieciątkiem w otoczeniu aniołów, to przedstawienie charakterystyczne zwłaszcza dla ikonografii średnio wiecznej.
Hortus conclusus
Znaczenie
Niepokalanie Marii Panny, niepokalane poczęcie
Źródła
Pieśń nad Pieśniami 4,12
Przedstawienie hortus conclusus zostało zainspirowane tym oto fragmentem Pieśni nad Pieśniami'. „Ogrodem zamkniętym jesteś, siostro ma, oblubienico, ogrodem zamkniętym, źródłem zapieczętowanym”, który zawsze był kojarzony z Marią Panną i jej niepokalaniem.
Znany jest też fragment z Mariale opata z Perseigne, w którym duchowny przyrównuje Matkę Boską do zamkniętego ogrodu, gdzie rośnie biała lilia symbolizująca jej niepokalanie, fiołek symbolizujący jej niewzruszoną pokorę i róża - symbol jej niewyczerpanego miłosierdzia. W ikonografii hortus conclusus jest często przedstawiany w posta
ci ogrodzonego ogrodu, w którym rosną kwiaty symbolizujące cechy Matki Boskiej oraz rośliny i kwiaty rajskie. Czasem pojawia się też drzewo wiadomości dobrego i złego oraz zdrój życia. To właśnie hortus conclusus stanowił inspirację do dekoracji dziedzińców klasztornych, miejsc, w których w średniowieczu rozpoczęto badanie i klasyfikację roślin. Wizerunek zamkniętego ogrodu przeobrazi się w przyszłości w ogród symbolizujący miłość dworną z Powieści o róży, miejsce rozkoszy, gdzie płodność jest kojarzona z miłością i gdzie postaci zbierają się wokół źródła miłości, zlaicyzowanego obrazu źródła -symbolu raju.
◄Anonim, Maria Panna z Dzieciątkiem w hortus conclusus,
ok. 1410, Madryt, Museo Thyssen-Bornemisza.
Nicolas Rolin, znany prawnik z Autun, został mianowany kanclerzem i objął jedno z najbardziej prestiżowych stanowisk dworskich w Burgundii.
Jezus, z globem ziemskim zwieńczonym krzyżem, wykonujący gest błogosławieństwa, interpretowany jako Salvator mundi
Pawie stanowią nawiązanie do raju.
Alan van Eyck. Madonna kanclerza Rolin, ok. 1435, Paryż, Luwr.
Mały ogród, w którym rosną róże, irysy i lilie - symbole maryjne - nawiązuje do wizerunku hortus conclusus, bezpośrednio związanego z Madonną.
Drzewo może być czereśnią i nawiązywać do krwi Chrystusa na krzyżu.
Konwalie symbolizują czystość Marii Panny.
► Mistrz Górnoreński, Rajski ogród, ok.1410, Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut.
Irys, jako kwiat Marii Panny, pojawia się na przedstawieniach zwiastowania głównie u malarzy niderlandzkich. Dzieje się tak być może dlatego, że w języku niemieckim irys nazywany jest „szablastą lilią” ze względu na swe wydłużone liście.
Róże nawiązują do Marii Panny, „róży bez kolców”, wolnej od grzechu pierworodnego.
Truskawki, pożywienie błogosławionych, nawiązują do raju, a ich białe kwiatki symbolizują czystość Marii Panny.
Lilie stanowią symbol czystości
Marii Panny.
Drzewo
Pochodzenie symbolu
Adonis narodzi! się z drzewa
Znaczenie
Życie, śmierć, dobro, zio
Epizody i postaci
Atrybut św. Bonifacego i św. Bawona
Źródła
Księga Ezechiela 17,24
Księga Rodzaju 2,9
Księga Izajasza 11,1-3
Drzewo, utożsamiane zawsze z boską obecnością, było przedmiotem czci, symbolizując łączność pomiędzy królestwem niebieskim, światem ziemskim i królestwem zmarłych.
Na Bliskim Wschodzie drzewo wiąże się z kultem Matki Ziemi i rytuałami urodzaju; od nich wywodzi się opowieść o narodzinach Adonisa.
W religii chrześcijańskiej drzewo stanowi bardzo istotny symbol. W rajskim ogrodzie rosną wszystkie gatunki roślin, między innymi drzewo życia i drzewo wiadomości dobrego i złego, umieszczone pośrodku ogrodu. Adam i Ewa, kuszeni przez węża, zjadają owoc z drzewa wiadomości i za swój grzech płacą sami, a następnie płaci za niego cały rodzaj ludzki.
Często w przedstawieniach męki i zmartwychwstania Chrystusa ukazane jest suche drzewo i drzewo obsypane kwieciem, symbolizując przeciwstawienie zbawienia i grzechu. Obecność obu drzew może także nawiązywać do opozycji Kościół - Synagoga, a ogólnie dobra i zla. U proroka Izajasza czytamy, że Jezus narodzi się w rodzinie Jessego, ojca Dawida. Od czasów średniowiecza stwierdzeniu temu nadaje się plastyczny wyraz w postaci drzewa genealogicznego: drzewa Jessego. W tego typu przedstawieniach, obok leżącego śpiącego człowieka wznosi się drzewo, na którego gałęziach przedstawieni są wszyscy przodkowie Chrystusa.
►Caspar David Friedrich, Opactwo w dąbrowie, 1809, Berlin, Schloss Charlottenburg
Aniołowie ukazujący się Chrystusom trzymają narzędzia męki.
Judasz prowadzi do Chrystusa rzymskich żołnierzy, którzy go pojmają.
Czarny ptak przycupnięty na gałęzi może być symbolem złowieszczej przepowiedni.
Wizerunek królika symbolizuje duszę, która chce się wznieść do Boga.
Chrystus, lękający się czekającego go losu, modli się do Boga Ojca.
Kwitnące drzewo jest symbolem przyszłego zmartwychwstania.
Zwałone drzewo nawiązuje do grzechu.
Piotr, Jakub i Jan, którzy towarzyszyli Chrystusowi, zasnęli.
Czaple są symbolem Chrystusa.
AAndrea Mantegna, Modlitwa w Ogrójcu, ok. 1460, Londyn, National Gallery.
Według Ewangelii Jezus, powróciwszy do nich, będzie im wypominał brak
z? ■
1330^ W J/
Wstęga z napisem „Ecce agnus Dei” przytacza zdanie wypowiedziane przez Jana Chrzciciela na widok Chrystusa i jest znakiem rozpoznawczym świętego.
Gołębica symbolizuje Ducha Świętego.
Mały Jan Chrzciciel jest przedstawiony ze swoimi tradycyjnymi atrybutami: krzyżem i w ubraniu ze skóry wielbłądziej, które podarował mu anioł na pustyni, gdy jego dotychczasowy ubiór doszczętnie się podarł._______
Drzewo ścięte siekierą nawiązuje do fragmentu Ewangelii według św.
Mateusza (3,10): „Każde więc drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, będzie wycięte i w ogień wrzucone”.
Goździki i róże są uważane za atrybuty Chrystusa i symbole męki.
Szczygieł nawiązuje do męki Chrystusa. Jego łacińska nazwa carduelis podkreśla, że ptak ten żywi się nasionami ostu, który z kolei stanowi aluzję do korony cierniowej Chrystusa.
▲ Filippo Lippi, Adoracja Dzieciątka ze św. Janem Chrzcicielem i św. Bernardem, ok. 1495, Berlin, Gemäldegalerie.
Szczyt góry, na który można się dostać jedynie stromą ścieżką, symbolizuje trudną drogę ku duchowej doskonałości.
Zielona gęstwina gałęzi drzewa jest symbolem odrodzenia i zmartwychwstania. Odcina się ona na tle oświetlonego pejzażu w głębi, co podkreśla korzyści tych, którzy kroczą prostą drogą cnoty.
Pień roztrzaskanego drzewa jest symbolem śmierci i potępienia, odzwierciedlając to, co się dzieje w głębi z prawej strony obrazu, gdzie przedstawiono konsekwencje czekające tego, kto pogrąża się w grzechu.
Herb z lwem wspiętym na tylnych łapach na niebieskim tle należy do rodziny kardynała de’ Rossiego, dla którego był przeznaczony ten obraz.
Amorek trzyma w ręku cyrkiel, a przed nim leżą książki, instrumenty muzyczne i przyrządy geometryczne. Zalety rozumu to nieodzowne cnoty potrzebne do osiągnięcia duchowej doskonałości.
Zachmurzone niebo i tonący na skutek burzy statek nawiązują do ponurych konsekwencji grzesznego życia.
▲ Lorenzo Lotto, Alegoria Czystości, ok. 1506, Waszyngton, National Gallery of Art.
Pijany satyr, symbol grzechu, leży wśród poprzewracanych dzbanów, które symbolizują brak umiaru.
Zboże jest owocem ziemi w dosłownym tego słowa znaczeniu. Mitologiczna bogini Ceres podarowała je człowiekowi z okazji odzyskania córki Prozerpiny.
Zboże
Pochodzenie symbolu
Atrybut Ceres, bogini urodzajów
Znaczenie
Symbol eucharystii; atrybut alegorii lata, miesięcy: czerwca i lipca oraz obfitości
Epizody i postaci
Ofiara Kaina, sen faraona, sen Józefa, przypowieść o niezgodzie i siewcy,
Rut zbierająca kłosy, Ostatnia Wieczerza
Źródła
Księga Rodzaju 4,1-7;
37,5-8; 41,1-31
Księga Rut
Ewangelia wg św. Jana 12,24
Ewangelia wg św. Marka 14,12-26
Ewangelia wg św. Łukasza 22,14-23
Ewangelia wg św. Mateusza 13,24-30; 26,17-30
Obfitość; Czerwiec; Lipiec; Lato w: Cesare Ripa, Ikonologia
W Biblii jest wiele epizodów, w których pojawia się zboże, począwszy od sceny nieprzyjęcia przez Pana Boga ofiary Kaina, który za-bije następnie swego brata, Abla. W Księdze Rodzaju czytamy także o proroczym śnie Józefa, syna Jakuba, w którym występują snopy zboża. Ten sam Józef interpretuje później sen faraona, który ujrzał w nim krowy tłuste i krowy chude, a potem kłosy dorodne i kłosy wyschnięte.
Przedstawienie zboża, a więc chleba, ściśle wiąże się z eucharystią; podczas Ostatniej Wieczerzy Chrystus błogosławi chleb i wino, ofiarując swe ciało i krew dla zbawienia ludzkości. Zboże ukazywane jest też w scenach Narodzin; posłanie Jezusa składa się z kłosów zboża, nawiązujących do hostii. W ikonografii podobna aluzja do przyszłej ofiary Chrystusa występuje także w przedstawieniach Matki Boskiej z Dzieciątkiem, ściskającym w dłoni kłosy zboża lub kawałek chleba wraz z kiścią winogron. Podobną symbolikę dostrzec można w niektórych martwych naturach, gdzie na nakrytym stole pojawiają się chleb i kielich wina. Alegorie lata i miesięcy (czerwca i lipca) mają atrybuty w postaci kłosów czy snopków zboża; Obfitość jest przed
► Sandro Botticelli, Madonna Eucharystii, ok. 1470, Boston, Isabella Stewart Gardner Museum.
stawiana jako kobieta z wiązką kłosów w dłoni lub w rogu obfitości.
?n • ROŚI INY
Rak, znak zodiaku, opiekun początku lipca.
Lew, znak zodiaku, jest jednym z atrybutów alegorii lipca.
Sprawuje pieczę nad drugą połową tego miesiąca.
A Bracia Limbourg, Lipiec, 1413-1416, miniatura z Tres riches heures du duc de Berry, 1413-1416, Chantilly, Musee Condee.
Wieśniacy żnący zboże symbolizują lipiec w serii przedstawień dwunastu miesięcy roku.
Booz stoi przed klęczącą Rut. Mężczyzna, pojąwszy, że Rut jest kobietą cnotliwą, bierze ją za żonę.
W malarskich przedstawieniach czterech pór roku wieśniacy żnący zboże symbolizują lato. Tu przedstawienie pory roku nawiązuje do wątku biblijnego: historii Rut.
Klęcząca kobieta to Rut, prababka Dawida i antenatka Chrystusa. Gdy została wdową, postanowiła udać się do Betlejem wraz z teściową Noemi. Booz, bogaty krewny Noemi, pozieala Rut na zebranie kłosów ze swego poła.
Kobieta jest tu przedstawiona w chwili, gdy spotyka Booza.
A Nicolas Poussin, Lato, 1660-1664, Paryż, Luwr.
► Peter Paul Rubens, Poklon pasterzy, ok. 1606, Los Angeles, Fisher Gallery, University of Southern California.
Bluszcz wokół głowy pasterza może stanowić symbol oddania i wierności Mesjaszom.
Owieczka, ukazywana niekiedy ze związanymi nogami, jest ofiarowywana przez pasterzy w scenach Pokłonu, stanowiąc prefigurację męki Chrystusa.
Jezus leży na wiązce zboża, co w oczywisty sposób nawiązuje do eucharystii. Sama nazwa miejsca jego narodzin, Betlejem, pochodzi od hebrajskiego Bet-lehem, „dom chleba”. Miejscowość ta była otoczona polami pszenicy i uznawano ją za coś w rodzaju spichlerza.
Wiązka kłosów, z której zdają się wychodzić kiście 'winogron, przypomina róg obfitości, tłumacząc nieprzebrane bogactwo sakramentu.
Motyl nawiązuje do zmartwychwstania.
Alan Davidsz de Heęm,
Girlanda kwiatów ze Świętym Sakramentem, 1648, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.
W odpowiedzi na zasady reformacji protestanckiej kontrreformacja katołicka nadaje eucharystii dużo większe znaczenie.
Palma, dzięki harmonijnemu, promienistemu układowi liści, już od starożytności była kojarzona z mitem o stońcu, symbolizując chwalę i nieśmiertelność.
Palma, której gałązkami nagradzano zwycięzców, triumfalnie noszony symbol chwały, występuje także jako pomyślna wróżba w legendzie o początkach Rzymu. Owidiusz opowiada, jak Rea Sylwia, tuż przed urodzeniem Romulusa i Remusa, ujrzała ich we śnie pod postacią palm o majestatycznie wznoszących się ku niebu gałęziach.
Kultura chrześcijańska przyswoiła tę symbolikę, traktując palmę jako symbol zwycięstwa w rozumieniu triumfu męczeństwa nad śmiercią; z tego powodu święci na obrazach trzymają w dłoni gałązkę palmową.
Palma była także kojarzona z wizerunkiem Marii Panny, w nawiązaniu do fragmentu z Pieśni nad Pieśniami-. „Postać twoja podobna jest do palmy, a piersi do gron winnych”. Czasem gałązka palmowa pojawia się w dłoniach Archanioła Gabriela w scenach Zwiastowania, a także - przede wszystkim - w scenach, gdy oznajmia on Matce Boskiej zbliżającą się chwilę śmierci. Ponadto w samych scenach śmierci i pogrzebu Marii Panny święty Jan trzyma czasem w dłoni gałąz; kę palmową, bo - jak czytamy w żywotach świętych (Złota legenda Jacopa da Voragine) - Matka Boska osobiście poprosiła ewangelistę, by przyniósł ją na tę ceremonię. Niekiedy w scenach przedstawiających świętego Krzysztofa przenoszącego na drugi brzeg Dzieciątko kij, na którym święty się opiera, wykonany jest z drewna palmowego. Po przeprawie przez rzekę kij ten wypuści pędy, stanowiąc zapowiedź męczeństwa Krzysztofa.
Pochodzenie symbolu
Przed urodzeniem Romulus i Remus ukazują się swojej matce we śnie w postaci dwóch palm
Znaczenie
Zwycięstwo, sława, triumf nad śmiercią; symbol męczeństwa i Marii Panny; symbol Azji
Epizody i postaci
Zwiastowanie (rzadko), wjazd Chrystusa do Jerozolimy, zwiastowanie śmierci Marii Pannie;
atrybut świętych:
Krzysztofa, Jana Ewangelisty, Pawła Pustelnika, Faustyny (rzadko)
Źródła
Owidiusz, Fasti, 111,1
Apokalipsa 7,9
Pieśń nad Pieśniami 7, 8
Psalmy 91,13
Pseudo-Mateusz XX Prawda; Zwycięstwo w: Cesare Ripa, Ikonologia
► Leonardo da Vinci, Verrocchio i pracownia, Chrzest Chrystusa, 1470-1475, Florencja, Uffizi.
Niekiedy w scenach Zwiastowania Archanioł Gabriel trzyma w dłoniach gałązkę palmy zamiast tradycyjnej lilii.
Gwiazda na szacie Matki Boskiej nawiązuje do Stella maris, co odpowiada Miriam, hebrajskiemu brzmieniu jej imienia.
AAmbrogio Lorenzetti, Zwiastowanie, 1344, Siena, Pinacoteca Nazionale.
Według klasycznej ikonografii Maria Panna odrywa się od lektury, którą była pochłonięta.
Gołębica symbolizuje Ducha Świętego, który spływa w stronę Marii.
Artysta pragnął przedstawić dwie sceny z wędrówki Świętej Rodziny.
Na pierwszym planie widoczna jest scena odpoczynku w trakcie ucieczki, na drugim scena z drogi.
Według ewangelii apokryficznych (Pseudo-Mateusz XX) w trakcie ucieczki do Egiptu Święta Rodzina odpoczywała w cieniu palmy, która na znak dany przez Jezusa opuściła gałęzie ku ziemi, ofiarowując swe owoce
Jezus podaje aniołom gałązkę pałmową, aby zanieśli ją do raju na znak wdzięczności dla drzewa, które użyczyło swojego cienia i owoców strudzonej rodzinie.
W scenach ucieczki do Egiptu często ukazuje się Matkę Boską siedzącą z Dzieciątkiem na grzbiecie osiołka, podczas gdy Józef idzie obok nich.
▲ Fernando Llanos, Święta Rodzina podczas ucieczki do Egiptu, 1507, Walencja, katedra.
Święty Jan (12, 13) opowiada, jak tłum, posłyszawszy o Jezusie zbliżającym się do Jerozolimy, wyszedł mu na spotkanie z gałązkami palmowymi w dłoniach, wznosząc okrzyki: „Hosanna! Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie
Jezus jest ukazany w charakterystycznej pozie błogosławiącego.
W scenach wjazdu Chrystusa do Jerozolimy jest on zwykle przedstawiany na grzbiecie osła.
A David Vinckboons, Wjazd Jezusa do Jerozolimy, Sibiu, Muzeul National Brukenthal.
Jak głosi Ewangelia, niektórzy na znak szacunku rozłożyli przed zbliżającym się Jezusem własne okrycia.
Apostołem trzymającym
Piotr, zgodnie
w dłoni gałązkę palmy jest Jan. W Złotej
z tradycją, nosi szaty duchowne
legendzie czytamy, że to
i trzyma w ręku
Apostoł okadzający
Matka Boska prosiła go,
księgę, udzielając
kadzidłem jest zwykle
by przyniósł ją na
sakramentu
identyfikowany ze świętym
ceremonię pogrzebu.
ostatniego namaszczenia.
Andrzejem.
AAndrea Mantegna, Zaśnięcie Marii Panny, ok.1461, Madryt, Prado
Według jednego z licznych podań Matka Boska nie zmarła, lecz tylko zasnęła trzy dni przed wniebowzięciem; stąd określenie Dormitio.
Bóg Ojciec przyjmuje Urszulę do swego królestwa, a aniołki wkładają na jej głowę niebiańską koronę, w hołdzie za męczeńską śmierć.
A Vittore Carpaccio, Apoteoza św. Urszuli, z cyklu Dzieje św. Urszuli, 1495, Wenecja, Gallerie dell’Accademia.
Przedstawienie palmy w tym kontekście, zdaniem niektórych badaczy, symbolizuje zwycięstwo.
Anioł podaje Karolowi Vgałązkę palmy, symbol zwycięstwa, i gałązkę oliwną, symbol pokoju i zgody między narodami.
▲ Parmigianino (atrybucja), Portret alegoryczny Karola /, 1530, Nowy Jork, kolekcja prywatna.
Amorek ofiarowuje władcy kulę ziemską, jako zapowiedź jego panowania nad światem.
Winorośl kojarzona jest z Bachusem, bogiem wina, i z menadami (bachantkami), występującymi w jego orszaku. Na przedstawieniach stynnych bachanaliów wszyscy uczestnicy noszą na gtowie korony uplecione z winorośli.
Winorośl
Pochodzenie symbolu
Roślina droga Bachusowi, bogu wina
Znaczenie
Atrybut Chrystusa, symbol eucharystii, krwi i męki Pańskiej;
atrybut jesieni, września; atrybut postaci alegorycznych: Radości, Wspomożenia, Związku małżeńskiego, Przyjaźni
Epizody i postaci
Pijaństwo Noego, przypowieść o winnicy, Ostatnia Wieczerza, wieczerza w Emaus
Źródła
Apokalipsa 14,14-20
Księga Rodzaju 9, 20-27
Księga Izajasza 63,3 Księga Liczb 13, 17-29 Ewangelia wg św. Jana 6, 54; 15,1-8
Ewangelia wg św.
Łukasza 22,17-18 Ewangelia wg św Mateusza 20,1-16
Winorośl często występuje w charakterze motywu dekoracyjnego zarówno w sztuce, jak i w architekturze sakralnej. Widać ją na malowidłach zdobiących katakumby, na bizantyjskich mozaikach, a także w postaci rzeźb na frontonach średniowiecznych katedr.
Roślina i jej owoce są często wspominane w Piśmie Świętym, przede wszystkim jako symbol Chrystusa i jego ofiary, a także wiary chrześcijańskiej. Taka interpretacja opiera się na znanym fragmencie Ewangelii według św. Jana (15, 1-8), w którym Jezus stwierdza: „Jam jest prawdziwy szczep winny”.
Obraz winogron i wina stanowi zwłaszcza odniesienie do męki Chrystusa i Ostatniej Wieczerzy. Chleb, wino i winogrona występują na przedstawieniach martwej natury, Marii Panny z Dzieciątkiem czy Ostatniej Wieczerzy i wieczerzy w Emaus.
W Starym Testamencie znajdujemy epizod pijaństwa Noego, którego malarze przedstawiali nagiego, śpiącego we własnej winnicy. Na podstawie słynnej interpretacji świętego Augustyna oraz dwóch fragmentów Starego Testamentu (Księga Izajasza 63, 1-6; Księga Liczb 13, 17-29) rozpowszechnił się obraz tak zwanej „mistycznej prasy”. Święty porównuje Chrystusa do zgniatanej w prasie kiści winogron pochodzącej z Ziemi Obiecanej. Taki wizerunek często spotykamy w witrażach XVI-wiecznych kościołów francuskich i włoskich; przedstawiają one Chrystusa uginającego się pod prasą, obok naczy-
► Diego Velazquez,
Triumf Bachusa (fragment), 1628-1629, Madryt, Prado.
nia, do którego ska-puje jego krew.
Drzewo pokryte liśćmi i ivy dające owoce jest symbolem przyszłego zbawienia.
Bezpłodne drzewo, w przeciwieństwie do bujnie rosnącego, można potraktować jako symbol grzechu.
Olbrzymia kiść winogron niesiona na drewnianym kiju symbolizuje krzyż Chrystusa; kiść winogron jest wyraźnym nawiązaniem do eucharystii.
A Nicolas Poussin, Jesień, 1660-1664, Paryż, Luwr.
Wizerunek na witrażu przedstawia postać Wstrzemięźliwości z wędzidłem w ręku, jako upomnienie, aby pohamować namiętności.
Ofiarowanie kieliszka wina jest zachętą do aktu miłosnego, co dodatkowo podkreśla przymilna poza mężczyzny. Wyraz twarzy dziewczyny wskazuje na upojenie alkoholowe
A Jan Vermeer, Dziewczyna z kieliszkiem wina, 1659-1660, Brunszwik, Herzog Anton Ulrich-Museum.
Winorośl za plecami Noego nawiązuje do epizodu pijaństwa. Zazwyczaj przedstawia się Noego w pozycji siedzącej, pod altaną oplecioną winoroślą.
Sem i Jafet okrywają płaszczem nagie ciało ojca, starając się na niego nie patrzeć.
Jak czytamy w Księdze Rodzaju (9,20-27), Noe uprawia ziemię i sadzi winorośl Upija się winem i kładzie się nagi na ziemi.
Trzeci syn Noego, Cham, znajduje ojca pijanego i oznajmia to braciom.
▲ Bernardino Luini, Pijaństwo Noego, 1510-1515, Mediolan, Brera.
Altana opleciona winoroślą za plecami Matki Boskiej nawiązuje do przyszłej męki Chrystusa.
Jabłko w ręku Dzieciątka jest symbolem zbawienia człowieka przez mękę Pańską.
A Jan van Hemessen, Matka Boska z Dzieciątkiem, 1544, Sztokholm, Nationalmuseum.
W Apokalipsie (14, 17-20) anioł zostaje namówiony do użycia swego ostrego sierpa do zbioru dojrzałych już winogron w ziemskiej winnicy.
Anioł zbiera winogrona w ziemskiej winnicy i wrzuca kiście do wielkiej tłoczni Bożego gniewu.
▲ Jacobello Alberegno, Żniwa Świata (fragment Poliptyku Apokalipsy), 1343, Wenecja, Gallerie delTAccademia.
Z rośliną kojarzoną z Apollem łączy się juz od czasów starożytnych uczucie radości. Wieńce laurowe są wkładane na głowy poetom; liście laurowe noszono triumfalnie na znak zwycięstwa.
Wawrzyn
Pochodzenie symbolu
Ulubiona roślina Apolla i Jowisza
Znaczenie
Zwycięstwo, życie wieczne; atrybut alegorii zwycięstwa
Epizody i postaci
Atrybut Marii Panny
Źródła
Owidiusz, Metamorfozy,
1,450-567; X, 92
Mignę, Patrologia latina, 75,560
Zwycięstwo w: Cesare Ripa, Ikonologia
Owidiusz opowiada, jak nimfa Dafne, uciekając przed zakochanym w niej Apollem, została przemieniona przez swojego ojca w drzewo wawrzynu. Od tej chwili laur stal się ulubioną rośliną boga słońca. Jako że Apollo był też bogiem piękna, muzyki i poezji, wyroczni i proroctw, wawrzyn stal się atrybutem poetów i tych, którzy poświęcają się muzyce, a także miał zastosowanie w rytuałach wieszczych i oczyszczających.
W starożytnym Rzymie laur był ulubioną rośliną Jowisza, a zwycięskich wodzów poprzedzali wysłannicy ofiarujący posągowi boga na Kapitolu gałązki laurowe. Sam przywódca wkraczał do miasta niosąc triumfalnie liście wawrzynu na znak zwycięstwa.
W chrześcijaństwie wawrzyn, jako roślina wiecznie zielona, jest symbolem wieczności, a także czystości, dziewictwa, ponieważ jego liście nie opadają. Czasem jest kojarzony z wizerunkiem Marii Panny, której słowa, jak mawiano, pachniały jak liście lauru.
Zwłaszcza w okresie renesansu rozpowszechni! się alegoryczny wizerunek Zwycięstwa, uskrzydlonej postaci kobiecej, koronującej głowę zwycięzcy wieńcem laurowym.
► Luca Signorelli, Dante Alighieri (fragment), 1499-1502, Orvieto, katedra, kaplica San Brizio.
Kiedy Apollo już właśnie doganiał ukochaną Dafne, dziewczyna zaczęła ulegać metamorfozie. Wtedy bóg postanowił, że skoro nie może pojąć jej za żonę, laur będzie odtąd zawsze jego ulubioną rośliną.
Młodzieniec, który chwyta Dafne, to bóg Apollo, zakochany w niej bez wzajemności.
▲ Pollaiolo, Apollo i Dafne, 1470 -1480, Londyn, National Gallery.
Gałązki laurowe (po łacinie laurus? za plecami kobiety symbolizują jej imię, z racji podobnego brzmienia. Istnieje przypuszczenie, że sportretowaną kobietą jest słynna Laura, ukochana i opiewana przez Petrarkę.
Obnażona pierś, zdaniem niektórych, nawiązuje do postaci Amazonek, wiążących się z mężczyznami tylko w celach prokreacji, i jest symbolem wierności.
Welon, który nosi kobieta, jest welonem ślubnym.
A Giorgione,/.aura, 1506, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.
► Camillo Boccaccino (?), Portret męzczyzny z gałązką wawrzynu, 1527-1530, Wichita (Kansas), Wichita Center for the Arts, kolekcja Samuela H.Kressa.
Nie wiadomo, kim jest mężczyzna z obrazu. Zdaniem niektórych badaczy może to być poeta, jako że trzyma w dłoni gałązkę wawrzynu.
Ponieważ mężczyzna trzyma w dłoni gałązkę wawrzynu zamiast nosić koronę laurową, zdaniem niektórych badaczy, nie jest ona atrybutem jego „profesji”.
Wawrzyn, symbol chwały nieśmiertelnej poetów i zwycięzców, może być też symbolem wieczności i wytrwałości.
Jest to prawdopodobnie portret zakochanego, który ofiaruje swej ukochanej dozgonną miłość (laur) w nadziei, że jego uczucie zostanie odwzajemnione.
Orzeł, bezsprzeczny symbol władzy, wkłada wieniec laurowy na głowę Karola V, dla podkreślenia sławy cesarza, który włączył do swego imperium niemal całą Europę.
A Anton van Dyck, Karol k'na koniu, ok.1620, Florencja, Uffizi.
Rozpowszechniony w dobie renesansu zwyczaj portretowania władców na koniu, na podobieństwo kondotierów, był zainspirowany słynnym klasycznym posągiem Marka Aureliusza na Kapitolu w Rzymie.
Drzewo oliwne, znane już w starożytności, stanowi symbol pokoju w każdej kulturze i religii w basenie Morza Śródziemnego.
Jak głosi mit, Neptun i Minerwa walczący o władzę w Attyce stanęli przed obliczem bogów mających rozstrzygnąć, który z ofiarowanych przez nich darów jest cenniejszy. Neptun uderzeniem trójzębu sprawił, że wytrysło źródło, a za sprawą Minerwy wyrosło drzewo oliwne. Bogowie uznali, że dar Minerwy jest cenniejszy, i od tej chwili oliwka stała się atrybutem bogini oraz symbolem pokoju. Jako bogini wojowniczka, w przeciwieństwie do Marsa, walczyła o utrzymanie porządku i poszanowanie praw.
Podobnie, symbolem pokoju między Bogiem a ludźmi jest gałązka oliwna w dziobie gołębicy powracającej do Noego, co oznaczało koniec potopu i opadanie wody.
W przedstawieniach wjazdu Jezusa do Jerozolimy witający go tłum trzyma czasem w dłoniach nie gałązki palmy, lecz oliwki. Jak głosi Pismo Święte, modlitwa i wniebowstąpienie Jezusa miały miejsce na Górze Oliwnej.
Czasami, choć rzadko, w scenach Zwiastowania Archanioł Gabriel jest przedstawiany z gałązką oliwną zamiast śnieżnobiałej lilii w dłoni. Taki rodzaj przedstawień charakterystyczny jest zwłaszcza dla malarzy sieneńskich, dla których lilia była symbolem znienawidzonej
Oliwka
Pochodzenie symbolu
Ulubiona roślina
Minerwy
Znaczenie
Pokój, zgoda; atrybut postaci alegorycznych: Łagodności, Miłosierdzia, Pokoju, Jedności obywatelskiej; symbol zakonu oliwetanów
Epizody i postaci Zwiastowanie (rzadko)
Noe i koniec potopu, wjazd Jezusa do Jerozolimy, modlitwa na Górze Oliwnej;
atrybut Marii Panny (rzadko), świętego
Brunona, świętej Barbary i świętej
Agnieszki
Źródła
Apollodor, Bibliotheke
3,14 Owidiusz, Metamorfozy,
VI, 70
Księga Rodzaju 8,11 Ewangelia wg św Łukasza 22
Dzieje Apostolskie 1, 9-12 Łagodność; Miłosierdzie;
Pokój, Jedność obywatelska w: Cesare Ripa, Ikonologia
rywalki - Florencji.
► Ambrogio Lorenzetti, Pokój, fragment Alegorii dobrych rządów, 1337-1340, Siena, Palazzo Pubblico.
Gołębica przylatuje z gałązką oliwną w dziobie na znak, że wody potopu opadły. Prawdopodobnie dlatego w kulturze chrzęści]ańskiej oliwka stała się symbolem zgody między Bogiem a rodzajem ludzkim.
Jak głosi Stary Testament, Noe wypuszcza gołębicę, by przekonać się, czy wody potopu opadły.
kNoe i gołębica (IV-VI wiek). Rzym, katakumby św. Marcelina i św. Piotra.
► Mistrz z Uttenheim, Wjazd Chrystusa do Jerozolimy, 1465-1475, lewa kwatera ołtarza św. Stefana, Moulins, Musee Annę de Beaujeu.
Przedstawienia Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy zazwyczaj ukazują go, jak błogosławi lud.
Tłum oblegających Chrystusa zamiast liści palmowych trzyma w dłoniach gałązki oliwne na znak pokoju. Zdaniem niektórych badaczy, gałązki te świadczą, że scena ma miejsce nieopodal Góry Oliwnej.
Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy przedstawia się zazwyczaj na grzbiecie osła.
Gdy Chrystus wkraczał do Jerozolimy, niektórzy na znak szacunku kładli mu pod nogi swoje okrycia.
W tradycji ikonograficznej anioł ukazujący się Jezusowi, by go pocieszyć, najczęściej jest przedstawiany z kielichem w dłoni, symbolem męki czekającej Chrystusa.
Drzewa oliwne przypominają, że scena modlitwy w Ogrójcu ma miejsce nieopodal Góry Oliwnej.
▲ Sandro Botticelli, Modlitwa w Ogröjcu, Grenada, Museo de la Capilia Real.
Apostołowie: Jakub, Jan i Piotr, którzy towarzyszyli Jezusowi do ogrodu, zasypiają głębokim snem.
Scena Zwiastowania w ikonografii renesansowej jest zwykle przedstawiana na wolnym powietrzu, na ogól pod portykiem.
Artyści przedstawiają zazwyczaj Marię podnoszącą wzrok znad książki, w której jest zaczytana.
A Francesco di Giorgio Martini, Zwiastowanie, 1470, Siena, Pinacoteca Nationale.
Archanioł Gabriel bywa przedstawiany z gałązką oliwną w dłoni, symbolem pokoju, zamiast śnieżnobiałej lilii, zwłaszcza w dziełach malarzy sieneńskich, którym lilia kojarzyła się z herbem Florencji, rywalizującej ze Sieną.
Diana, bogini łowów, utożsamiana z Księżycem, nosi na gło wie jego wizerunek.
Ceres, bogini ziemi i patronka urodzajów, jest zazwyczaj przedstawiana w koronie z kłosów zboża na głowie.
Merkury, boski wysłannik, jest przedstawiony w skrzydlatym nakryciu głowy i z kaduceuszem w ręku.
Podczas walki z Neptunem o władzę w Attyce Minerwa sprawia, że wyrasta drzewo oliwne, i w ten sposób wygrywa. Oliwka jest ulubioną rośliną Minerwy i symbolem pokoju.
AMerry Joseph Blondel, Spór Minerwy z Neptunem, 1822, Paryż, Luwr.
W Metamorfozach (VI, 70-82) Owidiusza Neptun w trakcie sporu z Minerwą o władzę w Attyce uderza trójzębem o skalę, z której wyskakuje rączy koń.
Na piedestale tronu Jowisza ijunony widnieją symbole króla bogów: orzeł oraz straszliwe pioruny i błyskawice
Bogiem odzianym w szaty wojownika, z tarczą w ręku, jest
Mars, bóg wojny.
Półnaga Wenus, która rychło wyjawi miłosne zapędy, symbolizuje zgubną zmysłowość
Młotek jest jednym z atrybutów, po których można rozpoznać Wulkana, boga ognia i boskiego kowala.
Trójząb jest jednym z atrybutów Neptuna.
Pochodzenie symbolu
Ulubiona roślina Bachusa, symbol
Bachusa i menad
Znaczenie
Zycie wieczne, oddanie i wierność;
symbol krzyża
Chrystusa i wizerunku
Chrystusa
Źródła
Owidiusz, Fasti, III, 767-770
Katullus, Carmina, 61,31-35
Pliniusz, Historia naturalna, XVI, 144-152
Mignę, Patrologia latina, 205,206
Wraz z winoroślą bluszcz jest atrybutem Bachusa, boga wina, i jego bachantek, menad. Z reguty oplata tyrs (laskę) lub głowę boga. Symbolizuje przede wszystkim wieczną miłość i wierność.
Owidiusz opisuje, jak dopiero co narodzony Bachus zostaje powierzony nimfom z kraju Nysa, które okrywają kolebkę bluszczem, by uchronić chłopca przed gniewem Junony. Bachus narodzi! się bowiem w wyniku romansu Jowisza z Semele. Bluszcz jest związany z bogiem wina także dlatego, że napar z niego sporządzony ma właściwości łagodzące skutki pijaństwa.
Jako roślina pnąca, oplatająca pnie drzew, często byl kojarzony z miłością i przyjaźnią, stanowiąc symbol wierności i trwałego uczucia. Ponieważ jest rośliną wiecznie zieloną, w ikonografii chrześcijańskiej i średniowiecznej stał się symbolem nieśmiertelności duszy. Bluszcz może też nawiązywać do krzyża Chrystusa i jego męki, ponieważ ma mocne korzenie i trzeba się mocno natrudzić, żeby go wyrwać.
Może także symbolizować postać samego Chrystusa, jako że bujne pączki bluszczu wyrastające z cienkiej łodygi przywodzą na myśl pokornego człowieka i nieśmiertelną istotę boską.
► Caravaggio, Bachus, 1595-1596, Florencja, Uffizi.
► Rafael, Święta Rodzina
ze świętym Janem, 1511-1520, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.
Bluszcz opasujący biodra świętego Jana jest wyraźnym symbolem oddania i mary
Krzaczek poziomek może nawiązywać do przyszłej męki Chrystusa.
Osiołek przytrzymywany przez Józefa i palma przypominają scenę odpoczynku w trakcie ucieczki do Egiptu.
Krzyż u stóp małego Jana Chrzciciela jest jednym z jego atrybutów.
Tej miseczki użyje Jan Chrzciciel do ochrzczenia Chrystusa.
Szczygieł nawiązuje do przyszłej męki Chrystusa.
Wyobrażenie bluszczu oplatającego pień można rozumieć jako symbol krzyża i męki Chrystusa: bluszcz ma mocne korzenie i trzeba się sporo natrudzić, by go wyrwać
Pieta, czyli przedstawienie Matki Boskiej plączącej w samotności nad martwym ciałem syna, nie występuje w tekstach Ewangelii, lecz pochodzi ze sztuki bizantyjskiej.
Powój jest symbolem boskiej miłości.
▲ Giovanni Bellini, Pieta, 1504, Wenecja, Gallerie dell’Accademia.
► Anton van Dyck, Sir George Villier i lady Catherine Manners jako Adonis i Wenus, 1620-1621, Londyn, kolekcja prywatna.
Pies jest symbolem wierności.
Małżonkowie zażyczyli sobie, by ich sportretować w szatach Adonisa i Wenus. Prawdopodobnie ten dość śmiały jak na owe czasy obraz byl przeznaczony do ich komnat prywatnych.
Bluszcz na pniu drzewa w tym przypadku symbolizuje wierność i dozgonną miłość przedstawionej pary.
Dwa splecione pnie symbolizują głęboki związek łączący parę
Anemon, kwiat kojarzony z pogrzebem, jest symbolem śmierci.
Bluszcz ze świeżymi jeszcze owocami, owinięty wokół czaszki, symbolizuje nieśmiertelność ducha.
Więdnące tulipany przypominają marność i przemijalność rzeczy ziemskich w obliczu śmierci.
Wypalona lampka oliwna i suche kłosy zboża są symbolem śmierci.
A Rachel Ruysch, Vanitas, ok.1690, La Fere, Musee Jeanne d’Aboville.
Mirt to ulubiona roślina Wenus, bo - jak opowiada Owidiusz - gdy zrodzona z fal morskich bogini piękności została wyrzucona na Kyterę, mirtem właśnie okryta swą nagość.
Inna legenda opowiada o tym, jak Bachus, który zszedł do podziemia, by uwolnić swą matkę Semele rażoną piorunem Jowisza, obiecał zostawić w zamian gałązkę mirtu. Dlatego roślinie tej przypisuje się znaczenie żałobne, dość rzadko zresztą spotykane w ikonografii. Wyobrażenie mirtu zawsze miało konotacje pozytywne. Jako ulubiona roślina Wenus stal się symbolem płodności; małżonkowie w trakcie zaślubin zwykli nosić wieńce z mirtu, a sam Pliniusz określa ten krzew jako myrtus coniugalis. Roślinę tę, wiązaną z małżeństwem i wiecznie zieloną, w okresie renesansu kojarzono z wiernością oraz dozgonną miłością i przedstawiano w alegoriach małżeństwa. Z racji swej delikatności i bieli kwiatów mirt symbolizuje Marię Pannę, a zwłaszcza jej niepokalanie i pokorę.
Gałązka mirtu może pojawiać się w dłoni proroka Izajasza, jako interpretacja fragmentu Biblii: „Zamiast cierni wyrosną cyprysy, zamiast pokrzyw wyrosną mirty. I będzie to Panu na chwalę, jako znak wieczysty, niezniszczalny”.
Mirt
Pochodzenie symbolu
Ulubiona roślina Wenus;
Dionizos przynosił do Hadesu gałązki mirtu
Znaczenie Wierność, dozgonna miłość, żałoba (rzadko)
Epizody i postaci
Symbol Wenus i trzech Gracji; atrybut Marii Panny i proroka Izajasza
► Lorenzo Lotto, Wenus i Kupidyn, 1513, Nowy Jork, Metropolitan Museum of Art.
Źródła
Owidiusz, Fasti, W, 141-143 Pliniusz Starszy, Historia naturalna, XV, 122-126 Księga Izajasza 55,13
Dzieciątko Jezus trzyma w ręku koronę cierniową, symbol czekającej je męki.
Józef trzyma białe kwiaty mirtu, symbol jego czystego związku z Marią.
Przedstawianie samego Józefa upowszechniło się zwłaszcza po okresie kontrreformacji i stało się dość popularne w Hiszpanii.
▲ Francisco de Herrera El Viejo, Święty Józef z Dzieciątkiem Jezus, 1645, Budapeszt, Szepmuveszeti Muzeum.
Panna młoda za chwilę będzie ukoronowana wieńcem z mirtu, który jest symbolem wierności i dozgonnej miłości. Od czasów starożytnych mirt był używany podczas ceremonii zaślubin.
Młoda para trzyma w dłoniach gałązkę oliwną, symbol pokoju i zgody.
Pies jest symbolem wierności.
k Paolo Veronese, Szczęśliwy związek, ok.1570, Londyn, National Gallery of Art.
Już od czasów starożytnych obraz wierzby budzi! skojarzenia negatywne, prawdopodobnie dlatego, ze uchodziła ona za roślinę, której owoce opadają jeszcze zanim dojrzeją.
Wierzba
Pochodzenie symbolu
Drzewo bogiń związanych z cyklem księżycowym; Junona urodziła się pod wierzbą
Znaczenie
Grzech, żałoba, wiara; atrybut alegorii biedy
Źródła
Homer, Odyseja, X, 508-512
Pauzaniasz, Przewodnik po Helladzie, VII, 4 Pliniusz Starszy, Historia naturalna, XXIV, 56-58
Księga Hioba 40, 22 Księga Izajasza 44,4
Księga psalmów 136,1-2 Bieda w: Cesare Ripa, Ikonologia
Tę cechę szczególną ukazuje Homer w Odysei. W scenie pożegnania z Kirke nimfa, tłumacząc Odysowi, jak dostać się do Hadesu, mówi: „Lecz gdy okręt przepłynie Okean, będzie tam mały przylądek i gaj Persefony, wielkie sokory i wierzby bezpłodne. Tam wyprowadź okręt z odmętów Okeanu, a sam idź w zmurszały dom Hadesa” (tłum. Jan Parandowski). Kojarzenie wierzby z bezpłodnością było dość rozpowszechnione wśród starożytnych; mówi o tym także Pliniusz.
W chrześcijaństwie wierzba budzi skojarzenia zarówno pozytywne, jak i negatywne: jako symbol grzechu i żałoby, lecz także wiary i wierności w sensie ogólnym. Ta ostatnia symbolika jest związana zwłaszcza z fragmentem Księgi Izajasza, w którym Bóg mówi o potomkach Jakuba; „I będą róść między ziołami jak wierzby przy wodach ciekących”. Obraz negatywny wynika z interpretacji fragmentu Księgi psalmów, gdzie czytamy: „Nad rzekami Babilonu - tam myśmy siedzieli i płakali, kiedyśmy wspominali Syjon. Na wierzbach w tamtej krainie zawiesiliśmy lutnie nasze”.
◄ Andrea Mantegna, Pokłon pasterzy (fragment), 1451-1453, Nowy Jork, Metropolitan Museum of Art.
Rzekoma bezpłodność wierzby była inspiracją renesansowych przedstawień alegorii biedy, ukazywanej pod postacią wynędzniałej i obdartej kobiety stojącej obok chudej krowy. W prawej ręce kobieta trzyma witkę wierzbową, a w lewej pumeks, które to przedmioty były uważane za jałowe. Jak komentuje Ripa, „jalo-wość jest główną przyczyną niedostatku”.
Owidiusz opisuje, jak Heliady, siostry Faetona, zostały zamienione w topole, gdy opłakiwały brata, który wywrócił słoneczny rydwan i utonął w Erydanie.
Topola od czasów starożytnych była kojarzona z żałobą. U Pliniusza czytamy, że zmarłych przykrywano liśćmi topoli czarnej. XVII--wieczny rytownik Vincenzo Cartari twierdził, że topolę utożsamiano z drzewem piekielnym, ponieważ rosła wzdłuż brzegów Achero-nu. Ponadto, utrzymuje dalej Cartari, kiedy Herakles udał się do podziemi, by porwać Cerbera, włożył na głowę wieniec z liści topoli; liście od strony wewnętrznej, w kontakcie ze spoconym czołem, pojaśniały, od strony zewnętrznej zaś ściemniały pod wpływem oparów piekielnych,. Na niektórych obrazach przedstawiających schwytanie Cerbera Herakles nosi na głowie wieniec z liści topoli.
W chrześcijaństwie ze względu na właściwości liści topoli, którym starożytni przypisywali zdolność leczenia ukąszonych przez żmije, drzewo może symbolizować zbawienie, a w skojarzeniach żałobnych mękę Chrystusa.
Czasem, choć rzadko, topola symbolizuje związek małżeński. Taka symbolika wywodzi się z interpretacji fragmentu dzieła Pliniusza Historia naturalna, w którym ten rzymski erudyta pisze, że na wsi powój „bierze ślub” z topolą; rosnące szybko pnącze owija się wokół pnia docierając aż do wierzchołka
drzewa.
Topola
Pochodzenie symbolu
Heliady opłakujące śmierć Faetona, zamienione w topole
Znaczenia
Śmierć, zbawienie, męka Chrystusa, związek małżeński (rzadko)
Źródła
Owidiusz, Metamorfozy, II, 340-366 Pliniusz Starszy, Historia naturalna, XTV, 10, XXXV, 13
Vincenzo Cartari, Le immagini de i dei degli antichi
► Francisco de Zurbaran, Herakles i Cerber, 1634, Madryt, Prado.
Topola biała jest symbolem zbawienia. Już starożytni wierzyli, że jej liście mogą uleczyć człowieka ukąszonego przez żmiję.
▲ Giovanni Bellini, Madonna z Dzieciątkiem, 1487, Wenecja, Gallerie dell’Accademia.
Kojarzona z uroczystościami żałobnymi, topola czarna symbolizuje mękę Chrystusa.
Wizerunek słońca i księżyca pochodzi ze średniowiecznych przedstawień ukrzyżowania. Dla świętego Augustyna księżyc jest symbolem Starego Testamentu, zrozumiałego tylko w świetle Nowego Testamentu, reprezentowanego przez słońce.
W Ewangeliach synoptycznych czytamy, że kolo południa Słońce pociemniało i zapadł mrok nad całą Ziemią. Takie zaćmienie Słońca można uznać za znak żałoby po śmierci Chrystusa.
Topole w głębi są wyraźnym nawiązaniem do męki Chrystusa.
▲ Rafael, Ukrzyżowanie, 1503-1504, Londyn, National Gallery.
Dąb, od najdawniejszych czasów podziwiany ze względu na potężny pień i bujne listowie, a także twarde drewno, symbolizuje silę fizyczną i niezłomność.
Pochodzenie symbolu Ulubione drzewo Zeusa (Jowisza)
Znaczenie
Drzewo życia, zbawienie, niezłomność wiary świętych; alegoria siły i pomyślności; herb rodziny della Rovere
Epizody i postaci Atrybut Marii Panny
Źródła
Herodot, Dzieje, II, 54-57 Mignę, Patrologia latina, 111,118; 2,1113
Dąb, czczony już przez Celtów, w mitologii stanowi! ulubione drzewo Zeusa. Wielki dąb rósł w gaju jemu poświęconym, w Dodonie. Była to jedna z najstarszych wyroczni greckich w Epirze, w kraju Tesprotów.
W chrześcijaństwie dąb ma wiele znaczeń, wiążących się z jego właściwościami, głównie botanicznymi. Przede wszystkim może symbolizować drzewo życia; poza tym, prawdopodobnie ze względu na bardzo twarde, niezniszczalne drewno, jest utożsamiany ze zbawieniem. Z drewna dębowego wyciosany został krzyż Chrystusa. Już od czasów średniowiecza drzewo to było kojarzone z wizerunkiem Matki Boskiej. Zwłaszcza we Włoszech istnieje dużo podań na ten temat; na licznych przedstawieniach utrwalił się obraz „Matki Boskiej z dębem”. Z racji swych właściwości, solidności i siły, dąb stal się symbolem głębokiej wiary i niezłomności chrześcijanina w obliczu przeciwności. Te cechy charakterystyczne występują także w przedstawieniach alegorycznych siły i pomyślności, ukazywanych jako dwie postaci, które oprócz innych atrybutów trzymają gałąź dębu. W przeciwieństwie do drzewa, jego owoc - żolądź - nabrał znaczenia negatywnego i był interpretowany jako symbol lu-bieżności lub bezpłodno
► Giulio Romano i Rafael, Madonna pod dębem, 1518-1520, Madryt, Prado.
ści, nieefektywności. Wynika to z faktu, że jest on ulubionym pożywieniem świń, z którymi kojarzono diabla.
Obecność dębu nawiązuje tu do niezłomnej wiary świętego.
Anioł wkłada na głowę Marii Panny wieniec z kwiatów jaśminu. Kwiat ten jest atrybutem Matki Boskiej, ponieważ rozkwita na ogół w maju, miesiącu jej poświęconym, a swą bielą symbolizuje czystość i niewinność
Dąb może być atrybutem Marii Panny, a także symbolem siły i niezłomnej mary chrześcijanina w obliczu przeciwności.
Włócznia, narzędzie męczeństwa, jest jednym z atrybutów świętego Tomasza.
Kolo zębate to symbol męczeństwa świętej Katarzyny.
◄ Lorenzo Lotto,
Madonna z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych Katarzyny z Aleksandrii i Tomasza, 1528-1530,
Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.
Apollonios Rodyjski pisze o tym, jak Medea pomogfa Jazonowi w zdobyciu złotego runa, uśpiwszy pilnującego je smoka naparem z jałowca.
Jałowiec
Pochodzenie symbolu
Medea usypiająca gałązkami jałowca smoka strzegącego złotego runa
Znaczenie
Niewinność, wieczność, męka
Chrystusa
Źródła
Apollonios Rodyjski, Argonautika, IV, 156-157 Pliniusz Starszy, Historia naturalna, XVI, 212-216
Owoc jałowca, chroniony ostrymi kolcami, podobnie jak kasztan w kolczastej łupinie, był kojarzony z niewinnością. Taki pogląd utwierdził Pliniusz, pisząc, że drewna jałowcowego nie toczą robaki. Twierdził ponadto, że jest ono bardzo wytrzymałe i niezniszczalne. Jako przykład rzymski historyk podaje świątynię poświęconą Dianie w Saguncie w Hiszpanii, wzniesioną z bali z drewna jałowcowego dwieście lat przed wojna trojańską, a dotychczas znajdującą się w świetnym stanie. Z tych powodów jałowiec stał się także symbolem wieczności. Zdaniem licznych autorów, kolczaste gałązki jałowca kojarzą się z męką Chrystusa, a zwłaszcza z koroną cierniową, którą włożono mu na skronie przed wejściem na Golgotę. Zgodnie z tą tradycją, jałowiec można odnaleźć w niektórych scenach Narodzenia Chrystusa czy Matki Boskiej z Dzieciątkiem, jako nawiązanie do tragicznego przeznaczenia Chrystusa.
Wioska nazwa jałowca (ginepro) przypomina imię Ginerry, dziewczyny z tego wspaniałego portretu.
▲ Leonardo da Vinci, Portret Ginevry Benci, 1474-1475, Waszyngton, National Gallery of Art.
Według najnowszych badań pierwotny obraz był większy i przedstawiał także ręce dziewczyny.
Judyta, udając, że zdradziła swój lud i pragnie pomóc najeźdźcy, przedostała się do jego obozu. Rozkochała w sobie dowódcę, Hołofernesa, który na jej cześć urządził przyjęcie. Judyta, wykorzystując odurzenie mężczyzny alkoholem, zostawszy z nim sama, zabiła go, ucinając głowę jednym cięciem miecza.
Drzewo jałowca ■symbolizuje zachowaną cnotę Judyty.
Odcięta głowa należała do Hołofernesa, dowódcy asyryjskiego, który oblegał Betulię, miasto w Galilei.
▲ Sandro Botticelli,
Judyta z głową Hołofernesa, 1469-1470, Florencja, Uffizi.
Judyta trzyma w ręku gałązkę oliwną, na znak, że zabijając Hołofernesa przyniosła pokój swojemu ludowi.
Greccy i rzymscy poeci przypisywali cyprysowi znaczenie żałobne, uchodzi! on za drzewo poświęcone zmarłym. Pliniusz podaje, że cyprys byt ulubionym drzewem Plutona, boga podziemi.
Owidiusz opowiada legendę o młodym Kyparissosie, który większość czasu spędzał w lasach, w towarzystwie świętego dla nimf jelenia o złotych rogach. Pewnego parnego, letniego popołudnia, gdy strudzony jeleń wyciągnął się w cieniu drzew, Kyparissos przez nieuwagę zabił go oszczepem. Zrozpaczony młodzieniec pragnął śmierci i bogowie przemienili go w cyprys, drzewo smutku, które od tej pory „rośnie w pobliżu cierpiącego”, sadzone przy grobach jako symbol żałoby i nieutulonego bólu. Z tego też powodu może się pojawiać w scenach męczeństwa świętych. Z cyprysem jest także kojarzony wizerunek Marii Panny, Chrystusa i Kościoła, prawdopodobnie dlatego, że jest drzewem strzelistym. Sądzono także, że obok cedru, oliwki i palmy był jednym z czterech drzew, z których zrobiono krzyż Chrystusa. Ponadto cyprys jest jednym z atrybutów alegorii Rozpaczy, która ściska w lewej dłoni jego gałązkę, bo człowiek ogarnięty rozpaczą nie zasieje już ziaren cnoty niczym ścięte drzewo, które się nie odradza.
Cyprys
Pochodzenie symbolu
Ulubione drzewo Plutona; miody Kyparissos, zabiwszy świętego jelenia, zostaje przemieniony w cyprys
Znaczenie Symbol żałoby i śmierci, Marii Panny, Chrystusa i Kościoła; drzewo użyte na krzyż Chrystusa; atrybut alegorii
Rozpaczy
Źródła
Owidiusz, Metamorfozy, X, 106-142
Pliniusz, Historia naturalna, XVI, 139-142 Mignę, Patrologia latina, 76, 560; 111,517 Rozpacz w: Cesare Ripa, Ikonologia
Leonardo da Vinci, ◄ Zwiastowanie (fragment), ok. 1474, Florencja, Uffizi.
Snop promieni słonecznych symbolizuje obecność Ducha Świętego, zazwyczaj przedstawianego pod postacią gołębicy.
Z cyprysem kojarzona jest też postać Marii Panny prawdopodobnie dlatego, że jego gałęzie rosną strzeliście.
Scena Zwiastowania w ikonografii renesansowej jest na ogól umiejscowiona na wolnym powietrzu, zazwyczaj pod portykiem.
Obszar pomiędzy murem a portykiem to z całą pewnością hortus conclusus, symbol czystości Matki Boskiej.
▲ Alesso Baldovinetti, Zwiastowanie, ok. 1457, Florencja, Uffizi.
Cyprys, drzewo smutku i żałoby, zapowiada bliską śmierć Łucji.
Jak głosi legenda, Łucja - poddawana licznym torturom - umarła, w końcu od ciosu zadanego nożem w gardło.
Paskazjusz, konsul Syrakuz, wydaje rozkaz zabicia Łucji.
▲ Domenico Veneziano, Męczeństwo świętej Łucji, ok. 1445, Berlin, Gemäldegalerie.