50,90 zł
Z ajurwedą w stronę zdrowia
Przystępna książka o ajurwedzie dla kobiet, która sięga do starożytnej mądrości i mocy jedzenia jako lekarstwa.Pomaga zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie.Zawiera przepisy, menu i kulinarne remedia na zaburzenia równowagi dosz (energetycznych sił natury) i powszechne dolegliwości.
Ajurweda jest praktykowana w Indiach od ponad 5 tysięcy lat. Dzięki informacjom zawartym w tym poradniku:
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 154
Rok wydania: 2024
Dla kobiet z mojego matczynego rodu rdzennych Amerykanów Choctaw
Jedna z podstawowych zasad ajurwedy opiera się na założeniu, że makrokosmos – wszechświat – współistnieje z mikrokosmosem każdego człowieka i odwrotnie: to, co dzieje się na poziomie jednostkowym, ma swoje odbicie na zewnątrz. Oznacza to, że możemy zaglądać w siebie, aby lepiej zrozumieć świat, a obserwacja otoczenia ułatwi nam poznanie procesów zachodzących w naszym wnętrzu.
Gdy zaczniemy zgłębiać kondycję współczesnego świata, od razu zauważymy ocieplenie klimatu (niezależnie od tego, co uważamy za przyczynę). Temperamentów również. Można śmiało powiedzieć, że nasze otoczenie znajduje się w stanie nieustającej aktywności, jakiej prawdopodobnie nigdy wcześniej nie widzieliśmy. W wielu częściach planety dzięki elektryczności możemy używać światła zarówno w nocy, jak i w ciągu dnia. Pozostajemy aktywni długo po zachodzie słońca i niezależnie od tego, ile wykopiemy, wybudujemy, pozyskamy i nabędziemy jako jednostka, grupa ludzi lub korporacja, wydaje się, że zawsze mamy za mało.
Jeśli przyjrzymy się tym zjawiskom i zredukujemy je do ich jakości podstawowych, opiszemy je jako gorące, ruchome i lekkie. W ajurwedzie cechy te należą do kategorii zwanej laṅghana, czyli „lekkie”, i są uważane za archetypowo męskie (niezależnie od płci przypisanej przy urodzeniu), słoneczne z natury i służące do motywacji, ochrony, aktywacji i stymulacji. Istnieje wiele przekonujących powodów i przykładów sugerujących, że obecnie przyćmiewają one przeciwną kategorię: bṛṃhaṇa, czyli jakości „wzmacniające”, odżywcze i uspokajające, które są archetypowymi żeńskimi lub księżycowymi aspektami wszystkich istot reprezentowanymi przez chłodzenie, stabilizację, ciężkość i ciemność.
Zgodnie z ajurwedą, aby wrócić do stanu równowagi, należy zmniejszyć cechy występujące w nadmiarze, a jednocześnie wykorzystywać właściwości przeciwne. Bez względu na płeć przypisaną przy urodzeniu każde z nas ma w sobie archetypowe jakości słoneczne i księżycowe. W hipermobilnym, nadmiernie pobudzonym i niespokojnym świecie wszelkie środki i narzędzia, jakie możemy zastosować, aby odżywić nasze wewnętrzne cechy księżycowe, uspokajające i uziemiające, posłużą również uzdrowieniu makrokosmosu.
Chociaż kusząca wydaje się myśl, że zalecana dieta lub suplement rozwiąże nasze problemy, są to jedynie elementy większego przepisu: uziemienia, gdy czujemy się rozkojarzeni; uspokojenia przeciążonego lękiem układu nerwowego; ustabilizowania hałaśliwego umysłu; ochłodzenia i odpoczynku dla rozgrzanego serca i organizmu, gdy padają ze zmęczenia; oraz radzenia sobie i poddawania się uczciwym/realnym możliwościom ciała i duszy. Bez tego nie pomoże nam nawet specjalistyczna dieta czy suplementy. A jeśli uwzględnimy te czynniki, lepiej strawimy nawet niedoskonałe posiłki i zyskamy solidny fundament, na którym wzmocnimy, przywrócimy i utrzymamy równowagę.
Książki takie jak ta są zawsze na czasie. Karmimy się tym, na czym się skupiamy. Poświęcenie uwagi odnowie i zdrowiu ma potencjał przywrócenia równowagi nie tylko jednostce, ale także kolektywnej kobiecości makrokosmosu.
dr Claudia Welch
specjalistka medycyny orientalnej
Starożytna mądrość wypływająca z ajurwedy jest dziś bardziej aktualna niż kiedykolwiek. Powstałe w Indiach ponad 5000 lat temu praktyki i zasady przypominają współczesnym kobietom o żeńskiej sile – przyrodzonym prawie do tworzenia, karmienia i uzdrawiania. Naszą prawdziwą naturę tworzy pięć wielkich żywiołów: przestrzeń, powietrze, ogień, woda i ziemia. Ajurweda uczy nas słuchania własnego ciała i odżywiania się w harmonii z porami roku, co stanowi podstawę aktywnego dbania o zdrowie i o siebie.
Naszym obowiązkiem wobec ciała jest odpowiednie odżywianie go, uzdrawianie, utrzymanie łączności z naturą oraz boskością w sercu i łonie. Dzięki nauce czerpanej z przyrody uzyskujemy dostęp do kreatywności, mądrości i miłości. Niech ta książka zainspiruje cię do wewnętrznego wglądu, podczas gdy stopniowo zaczniesz dostrzegać nawet w najprostszych przejawach codziennego życia swoje święte połączenie z naturą.
Kiedy pracowałam jako pielęgniarka w szpitalu uniwersyteckim, zetknęłam się z wieloma chorobami, co sprawiło, że zainteresowałam się profilaktyką zdrowotną. Zmiana nawyków żywieniowych i stosowanie nauk zdobytych podczas dwuletnich studiów w Instytucie Ajurwedy w Stanach Zjednoczonych oraz w szpitalu w wiosce leczniczej Vaidyagrama Ayurveda w Coimbatore w południowych Indiach pozwoliły mi całkowicie pozbyć się własnych dolegliwości. Ajurweda objawiła mi moją osobistą prawdę, intuicję i cel, a także zainspirowała mnie do edukowania innych o możliwości ich własnego uzdrowienia.
Przykładem może być klientka, która zgłosiła się do mnie z uderzeniami gorąca odczuwanymi jako intensywny, przeszywający ból. Poprzedzał je przejmujący lęk, że „coś jest bardzo nie tak”. Zaczęłyśmy od procesu lekkiego oczyszczania poprzez wyeliminowanie z jej diety pokarmów wywołujących stany zapalne, a następnie pracowałyśmy nad podstawowymi praktykami żywieniowymi oraz stylem życia. Niemal natychmiast poczuła ulgę i odnalazła inspirację do gotowania i pracy nad uzdrowieniem – odkryła, że jest to możliwe. Mimo upływu lat nauki płynące z ajurwedy nadal są bliskie i drogie jej sercu.
Zawsze marzyłaś o instrukcji życia, prawda? Jest nią właśnie ajurweda, oferująca kuracje na wszelkie dolegliwości i dla każdej osoby. Jej zalecenia obejmują pory jedzenia i snu, codzienne rytuały samopielęgnacji, pozycje jogi, towarzystwo – co tylko chcesz! Kobietom podążającym ścieżką ku uzdrowieniu i dbaniu o siebie wskazuje moc płynącą z pożywienia. Trzy razy w ciągu dnia mamy możliwość wybrania pokarmów, które będą naszym lekarstwem, a kiedy to zrobimy, ajurwedyjska kuchnia dosłownie uratuje nam życie.
W pierwszej części książki przedstawiam ogólne założenia kulinarnej filozofii ajurwedy i opisuję trzy dosze – vatę, pittę i kaphę – a następnie udostępniam kwestionariusz, który pomoże ci określić twoją prakriti (podstawową lub dominującą doszę) i vikriti (obecną ekspresję doszy lub brak równowagi). Dowiesz się, jak stworzyć kuchnię zgodną z ajurwedą oraz kulinarną aptekę domową z kilkoma podstawowymi przepisami integrującymi styl gotowania z codziennym życiem. Część druga zawiera propozycje przepisów dla twojej dominującej doszy oraz menu na start. Podążaj za swoją inspiracją i poruszaj się swobodnie po pierwszej i drugiej części. Część trzecia zawiera zbiór przepisów służących kobiecemu zdrowiu oraz kuracje na powszechne dolegliwości.
Chociaż ta książka o podstawach ajurwedy jest przeznaczona dla kobiet, jej cel to leczenie i aktywacja żeńskiej energii niezależnie od identyfikacji płciowej. Zagłębiamy się zarówno w archetypowe, jak i biologiczne cykle życia kobiety, a wiele zawartych tutaj informacji można odnieść do podróży kobiecości, niezależnie od tego, jak się identyfikujesz (mężczyzna, kobieta, osoba niebinarna, transpłciowa lub jakakolwiek inna identyfikacja).
Ajurweda oferuje głębokie zanurzenie się w świat kulinarnego uzdrawiania. Oby ta publikacja odpowiedziała na niektóre z twoich pytań i zainspirowała cię do zadania wielu innych. Baw się dobrze i pozwól, aby gotowanie było kreatywnym wyrazem troski o siebie na drodze do uzdrawiania.
Emily L. Glaser
dyplomowana pielęgniarka i certyfikowana specjalistka ajurwedy
Ajurweda mądrej kobiety
Ajurweda posługuje się językiem natury odzwierciedlającym jej inteligencję w każdej z nas. Ucząc się komunikować z tym bogatym systemem starożytnej wiedzy, poznasz swojego wewnętrznego ducha i znajdziesz wsparcie potrzebne do zbudowania fundamentu pod dobre życie. Wszystkie podróże rozpoczynają się od pierwszego kroku. Jeżeli go wykonasz, stopniowo rozwiniesz praktyki kultywowania samozrozumienia i wewnętrznej mądrości – stanowią one klucz do zdrowia i prawdziwego zadowolenia.
Starożytne uzdrawianie a odżywianie dzisiaj
Ajurweda powstała w Indiach jako nauka medyczna poświęcona zdrowiu i zapobieganiu chorobom. Postrzega każdą osobę jako unikatową ekspresję umysłu–ciała–ducha. Do zdrowia podchodzi holistycznie, sugerując odpowiednie pokarmy i praktyki stylu życia w celu poprawy ogólnego dobrostanu. Według ajurwedy podstawa zdrowia leży w tym, jak kobieta odżywia swoją siłę życiową, znaną jako prana, świeżą żywnością, czystym powietrzem i dobrym towarzystwem.
Ajurweda to kompletny system medyczny: czerpiąca z natury wiedza, która jest ponadczasowa i wieczna. Sanskryckie słowo ayur tłumaczy się jako „życie”, a veda jako „mądrość”. Ten piękny i starożytny system świadomości zapewnia dogłębne badanie żywiołów natury, wyrażonych w rytuałach dbania o siebie i miłości własnej, które są proste do wykonania i przynoszą długotrwałe uzdrowienie.
Ajurweda uczy życia w równowadze poprzez przywołanie świadomości siebie w relacji z naszym dynamicznym środowiskiem oraz zrozumienie, że nasze wybory mają znaczenie i wszystko wpływa na nasze samopoczucie. Ajurweda dąży do znalezienia i wyleczenia pierwotnej przyczyny każdej dolegliwości lub braku równowagi, przy czym bierze pod uwagę wyjątkową ekspresję umysłu, ciała i ducha kobiety. U podstaw trwałego zdrowia i witalności leży praktyka sezonowego wybierania pełnowartościowej żywności, prowadzenie zrównoważonego stylu życia, kultywowanie pokoju w sercu i rozwijanie poczucia spokoju.
Najważniejsze jest, aby kobiety świadomie uwzględniały wybory żywieniowe i styl życia, które odżywiają i odmładzają zdrowie i dobre samopoczucie, a następnie mogły oferować opiekę i wsparcie zarówno rodzinie, jak i społeczności. Ta książka zaprasza do podróży zaczynającej się od włączenia kulinarnej mądrości ajurwedy do planu opieki zdrowotnej.
Jedną z podstawowych zasad ajurwedy jest przekonanie, że każdy potrzebuje zdrowego wewnętrznego ognia, zwanego agni, do trawienia pokarmu i przekształcania oddechu w pranę – witalną siłę życiową. Zdrowie i siła kobiecego ognia trawiennego zależą w dużym stopniu od spożywanej żywności: od składników i przypraw po techniki gotowania, a nawet energię emocjonalną osoby, która je gotuje.
Podstawowe zrozumienie kulinarnych zasad ajurwedy – w tym znaczenia gotowania warzyw bogatych w pranę – daje kobietom możliwość odzyskania dobrego samopoczucia i wspierania zdrowia przez wiele sezonów życia.
VIII wiek n.e. był okresem podboju Indii, kiedy klasyczna kultura indyjska przeżyła gwałtowny upadek. Medycyna ajurwedyjska została wypchnięta z przestrzeni publicznej do zacisza domów, stając się czymś w rodzaju podziemnej praktyki kuchennej. Jej mądrość podtrzymywano, przekazując ją tradycją ustną z pokolenia na pokolenie. Obecnie ajurweda jest coraz częściej praktykowana na całym świecie jako kompletna nauka medyczna. Podkreśla rolę żywności jako lekarstwa i zapewnia, że właściwe remedium dla właściwej osoby we właściwym czasie stanowi najskuteczniejszą drogę do uzdrowienia. Zwracanie uwagi na to, co się je, oraz włączanie do diety większej ilości świeżych owoców, sezonowych warzyw, ziół i przypraw przyniesie uzdrawiające korzyści przekraczające wszelkie wyobrażenia.
Jedzenie zgodne z porami roku
Nacisk, jaki ajurweda kładzie na jedzenie sezonowe, ma fundamentalne znaczenie dla zrozumienia, że w makrokosmosie natury odbija się nasz wewnętrzny mikrokosmos, i vice versa. Ajurweda zachęca do sezonowego dostrojenia diety i stylu życia do kosmicznych wzorców. Rozwijając świadomość cykli zbiorów Matki Natury, tworzymy harmonię z jej rytmami. Proste modyfikacje pokarmów, które spożywamy w ciągu roku, pomogą w utrzymaniu dobrej kondycji wewnętrznych biorytmów. Sugestie sezonowe są zawarte w przepisach w dalszej części książki.
Kiedy ajurwedyjski lekarz spotyka się z pacjentem, ustala bilans energii (zwanych doszami), jakie dominują w danej osobie. Trzy dosze – vata, pitta i kapha – są obecne we wszystkim i w każdym z nas w różnych proporcjach. Każda z nich ma dynamiczną naturę, która oscyluje w stronę równowagi lub jej braku, w zależności od tego, co dostarczamy ciału i co dzieje się w naszym szerszym środowisku.
Dosze tworzą i podtrzymują fizyczne ciało oraz określają nasze właściwości i cechy. U wielu osób dwie dosze będą przeważać nad trzecią, ponadto jedna z nich prawdopodobnie będzie przynajmniej nieco bardziej dominująca niż druga. (Innymi słowy, niewiele osób będzie ucieleśniać tylko jedną doszę). Ajurweda opisuje ten wyjątkowy układ, który rządzi ciałem i umysłem, jako prakriti. Wiedza o swoim prakriti jest pomocna, ponieważ pozwala poznać ogólne predyspozycje: określić, kiedy jesteś w stanie równowagi, a kiedy w gorszym.
Poniższy kwestionariusz pomoże ci określić twoje prakriti. Nie przejmuj się, jeśli po wypełnieniu ankiety nadal nie masz pewności (co do swojego prakriti). Po prostu musisz poświęcić więcej czasu na autoeksplorację. Potrzeba wielu badań, aby dowiedzieć się, jak jesteśmy zaprojektowani i jak działa nasza fizjologia. Nieustannie się ucz i odkrywaj siebie.
Drugi kwestionariusz służy do określenia twojego vikriti – obecnego braku równowagi. Prakriti to twoja podstawowa konstrukcja, a vikriti to twój aktualny stan nierównowagi. Na przykład możesz odkryć, że masz konstytucję pitty (prakriti) z nierównowagą vaty (vikriti) lub masz konstytucję pitty (prakriti) i brak równowagi pitty (vikriti).
W poniższej tabeli zaznacz cechy i objawy, które cię dotyczą. Następnie w każdej kolumnie zsumuj zaznaczone symptomy. Kolumna z największą sumą to twoje prakruti, czyli dominująca dosza. Jak dalej pracować z wynikami testu, dowiesz się na stronie 22.
CECHY NIEZMIENNE
Vata
Pitta
Kapha
BUDOWA CIAŁA
szczupła i smukła, o delikatnej strukturze kości, bardzo wysoka lub bardzo niska
stonowana, przeciętna budowa kości
bujna, duża, mocna budowa kości
ZĘBY
krzywe
średnie, wrażliwe
duże, mocne
TEMPERATURA CIAŁA
zimna, zwłaszcza dłonie i stopy
od ciepłej do gorącej
chłodna i wilgotna
WŁOSY i paznokcie
włosy cienkie, delikatne, trudne do ułożenia, łamliwe paznokcie
włosy średniej grubości, przedwczesne siwienie
gęste włosy, duże faliste loki, mocne paznokcie
OCZY
małe, ciemnego koloru, przygaszone
średnie, jasnego koloru, przeszywające
duże, marzycielskie, głębokie
STAWY
elastyczne, strzelające, trzeszczące, guzowate
podatne na stany zapalne, średniej wielkości
dobrze nasmarowane, duże, mocne
MOWA
szybka, podczas mówienia trudno nadążyć za ciągiem myśl
potężna, inspirująca, cięta
melodyjna i powolna, celowa, ładnie wypowiadana
działanie dla świata
twórcza ekspresja, nauki ezoteryczne, asceza
zysk materialny, pionierstwo, przywództwo
naturalni opiekunowie, pielęgnujący i podtrzymujący dom, strażnicy i obrońcy
SEKSUALNOŚĆ
czysta i zmysłowa, tradycyjne wartości
namiętna, romantyczna, pożądliwa
płodna, wytrzymała w uprawianiu miłości, zmysłowa
UMYSŁ
bystry, szybko się uczy, łatwo zapomina
ostry, błyskotliwy, skoncentrowany
wolno się uczy, ale ma świetną pamięć
OSOBOWOŚĆ
ekscentryczna, unika tzw. norm, niepewna siebie, niekonsekwentna i niezręczna
szlachetna, wymagająca, ambitna, agresywna, arogancka
spokojna i obecna, nadmiernie przywiązana, ospała, depresyjna
NATURA PSYCHO-DUCHOWA
kosmiczna miłość, głębokie życie duchowe, wysoce rozwinięta kreatywność
wizjonerska, zdolna do zrozumienia głębokiej wiedzy o sobie
pobożna, archetypowa Matka Ziemia
RAZEM
W poniższej tabeli zaznacz cechy i objawy, który cię dotyczą. Następnie w każdej kolumnie zsumuj zaznaczone symptomy. Kolumna z największą sumą to twoje vikriti, czyli obecna nierównowaga doszy. Jak dalej pracować z wynikami testu, dowiesz się na stronie 27.
CECHY ZMIENNE
Vata
Pitta
Kapha
WYGLĄD
elegancki strój, zwiewna odzież i ekscentryczna biżuteria
strój dobrany z myślą o sukcesie, drogie ubrania, ostra i wyrazista prezencja
jednolity styl, prosty i spójny, bez zbędnych dodatków, ten sam zestaw w różnych kolorach
TRAWIENIE
gazy, wzdęcia, zaparcia
refluks, zgaga, luźne stolce
powolny metabolizm, śluz w stolcu
Waga
trudności w przybraniu na wadze
stabilna
łatwo przybiera na wadze
SKÓRA
sucha i szorstka
przetłuszczająca się, wrażliwa, podrażniona cera, trądzik
piękna, gładka cera
DZIĄSŁA
cofnięte
stany zapalne
ropnie
WIEK (w którym w sposób naturalny konkretna dosza dominuje bardziej nad innymi)
powyżej 50 lat
25–50 lat
mniej niż 25 lat
ENERGIA
wzloty i upadki, wielozadaniowość
wybuchy skoncentrowanej, intensywnej energii, nie śpi całą noc, zasypia dopiero przed świtem, wypalenie
długotrwała, stała wytrzymałość, spokój i odprężenie, siedzący tryb życia
APETYT
zróżnicowany
silny, stałe odczuwanie głodu
powolne odczuwanie głodu
sen
problemy z zasypianiem, bezsenność
śpi lekko, preferuje absolutną ciemność
głęboki, zdrowy sen, zawsze i wszędzie
EMOCJE
strach, niepokój, pobudzenie, rozkojarzenie
gniew, duma, zazdrość, samokrytyka, osądzanie
smutek, pamiętliwość, brak motywacji, przygnębienie
RAZEM
Zrozumienie własnego prakriti daje wgląd w cechy i jakości, które ogólnie wyrażasz. Poniższe opisy dosz pomogą ci poznać siebie przez pryzmat ajurwedy i dowiedzieć się więcej o własnym charakterze, skłonnościach, upodobaniach i antypatiach, a także o służących lub szkodzących ci sezonowych produktach spożywczych.
Vata wspiera budowę i funkcje ciała, zarządza ruchem i komunikacją. Dzięki niej wszystkie procesy biologiczne zachodzą we właściwym czasie i w optymalny sposób. Pomyśl o ciele jako o symfonii: vata pełni w niej funkcję dyrygenta orkiestry. Każda z dosz składa się z kombinacji cech, które wyrażają się poprzez pięć podstawowych żywiołów. Vata to powietrze i przestrzeń, manifestujące się jako suche, lekkie, zimne, szorstkie, ruchliwe, subtelne, przejrzyste i cierpkie w smaku. Brak równowagi tej doszy charakteryzuje się nieprawidłowym rytmem fizjologii i stłumioną ekspresją, lękiem, samotnością, izolacją, nerwowością i brakiem uwagi. Zrównoważona vata przejawia się ekspresją twórczą, elastycznym myśleniem, duchowymi aspiracjami, zdrowym snem, skupieniem oraz czystym i opanowanym stanem umysłu.
PRODUKTY, KTÓRYCH VATA POWINNA UNIKAĆ
brokuły
brukselka
gryka
krakersy
jarmuż
jogurt
owoce suszone (większość z nich)
warzywa surowe
wieprzowina
ziemniaki białe
SEZONOWE PRODUKTY SPOŻYWCZE DO WYKORZYSTANIA
LATO
awokado
ciecierzyca (fasola garbanzo)
cukinia
jabłka (gotowane)
fasola adzuki
fasola mung
fasolka zielona
kurczak
mango
mleko
okra
szparagi
truskawki
JESIEŃ
bataty
brzoskwinie
buraki
dynia
fasola mung
kurczak
masło klarowane ghee
mango
pomarańcze
ryż
ser twarogowy
tofu
ZIMA
banany
bataty
indyk
jajka
kurczak
marchew
fasola mung
płatki owsiane
pomarańcze
por
pszenica
ryż brązowy
WIOSNA
buraki
ciecierzyca
fasolka zielona
indyk
komosa ryżowa
kurczak
łosoś słodkowodny
mleko kozie
por
soczewica czerwona
szparagi
truskawki
Pitta umożliwia trawienie i gwarantuje dynamiczny proces przemiany. Reprezentowana przez element ognia, manifestuje się jako gorąca, ostra, lekka, płynna, elastyczna, oleista i kwaśna, o intensywnym zapachu oraz pikantnym i gorzkim smaku. Wyraża się w formie wewnętrznego i zewnętrznego blasku, oświecenia i odwagi. Pitta dotyczy współzawodnictwa, ukierunkowanej ambicji i wytrwałości umysłu. Widać ją w ludziach, którzy uwielbiają rozwiązywać problemy, są silnie zmotywowani i odznaczają się perfekcjonizmem. W nadmiernym pobudzeniu może przejawiać się podwyższoną temperaturą ciała, stanami zapalnymi, wściekłością, osądem, złością i zniecierpliwieniem. Zrównoważona pitta daje moc przemiany rzeczywistości i umiejętność motywowania innych. Manifestuje się w osobach ceniących wykształcenie, odnoszących sukcesy w pracy, mających ciekawe pomysły, zdolności przywódcze i talent do inspirowania otoczenia za pomocą słów.
PRODUKTY, KTÓRYCH PITTA POWINNA UNIKAĆ
chili
czosnek
jogurt
kawa
kukurydza
ocet
owoce kwaśne
papryka
potrawy smażone
produkty fermentowane
szpinak
warzywa psiankowate
wieprzowina
wołowina
SEZONOWE PRODUKTY SPOŻYWCZE DO WYKORZYSTANIA
LATO
bataty
botwina
brokuły
indyk
jarmuż
jęczmień
kabaczek żołędziowy
koper włoski
masło klarowane ghee
mięta
ogórki
owoce jagodowe
ryby słodkowodne
ryż
szparagi
warzywa liściaste o gorzkim smaku
JESIEŃ
daktyle
indyk
kolendra
masło klarowane ghee
mleko
owies
pszenica
ryż
syrop klonowy
ZIMA
bataty
buraki
daktyle
fasola mung
kokos
komosa ryżowa
marchew
mleko surowe
owies
pszenica
ryż brązowy
ser świeży
ser twarogowy
WIOSNA
buraki
fasolka zielona
granaty
jarmuż
jęczmień
kapusta galicyjska
kiełki fasoli
komosa ryżowa
marchew
mleko kozie
owoce jagodowe
ryż brązowy
soczewica
szparagi
warzywa liściaste o gorzkim smaku
Kapha gwarantuje spokój i dobre odżywienie. Reprezentuje żywioły ziemi i wody. Jej właściwości są ciężkie, powolne, zimne, oleiste, płynne, gładkie, gęste, miękkie, statyczne, lepkie, mętne i twarde, a charakterystyczne smaki to słodki i słony. Jest najstabilniejszą i jednocześnie najmniej ciekawą z dosz. Obdarowuje doskonałą pamięcią i poczuciem prawdziwej satysfakcji. Ludzie z dominującą kaphą są zazwyczaj dobrze zintegrowani fizycznie i emocjonalnie oraz żyją długo i szczęśliwie. Zbyt duża ilość kaphy przejawia się powolnym metabolizmem, ociężałością lub przygnębieniem, a także uporem i tendencją do tkwienia w stałej perspektywie. Osoby typu kapha mają skłonność do nadmiernego gromadzenia śluzu, wydzieliny, lepkości emocjonalnej i przywiązania. Kapha w stanie równowagi czyni człowieka silnym, kochającym i współczującym. Ludzie o tej doszy są piękni, łagodni i mili.
PRODUKTY, KTÓRYCH KAPHA POWINNA UNIKAĆ
awokado
bataty
cukinia
dynia
mango
melon
napoje zimne
nabiał (większość)
ogórki
oliwki
potrawy słone
wieprzowina
wołowina
SEZONOWE PRODUKTY SPOŻYWCZE DO WYKORZYSTANIA
LATO
botwina
brokuły
ciecierzyca (fasola garbanzo)
czereśnie
fasolka zielona
gruszki
granaty
indyk
jarmuż
kolendra
rzodkiewka
soczewica
warzywa liściaste o gorzkim smaku
JESIEŃ
brokuły
buraki
granaty
gruszki
imbir
jabłka
jarmuż
kurczak
ryby słodkowodne
szpinak
ZIMA
buraki
cebula
chili
imbir
indyk
morele
papryka
ryby słodkowodne
żurawina
żyto
WIOSNA
ciecierzyca (fasola garbanzo)
fasolka zielona
granaty
jarmuż
jęczmień
kapusta galicyjska
owoce jagodowe
papryka
proso
rzodkiewki
sałata
soczewica
szpinak
warzywa liściaste o gorzkim smaku
Vikriti odzwierciedla twoją obecną nierównowagę i informuje o tym, jakie wybory żywieniowe i te dotyczące stylu życia są niezbędne, aby ją przywrócić. Jeśli prakriti i vikriti się różnią, należy jeść przede wszystkim według vikriti, aż objawy ustąpią (wybieraj pokarmy i przepisy specjalnie dla swojego vikriti). Jeśli są takie same, zwróć większą uwagę na sezonową żywność i dietę, aby zrównoważyć konkretną doszę.
Język ajurwedy pomaga nam rozpoznawać pojawiające się stopniowo zaburzenia równowagi. Któregoś dnia odczuwasz gorąco i zniecierpliwienie? Tak objawia się pitta. Jesteś bardziej rozkojarzona lub zapominalska niż zwykle? To oznacza vatę. Czujesz się bardziej zmęczona i przytłoczona? Do głosu dochodzi kapha. W każdym przypadku wybierz pokarmy odpowiadające manifestującej się doszy lub te, które ją uspokajają. Spożywaj je tak długo, aż poczujesz większą równowagę.
Nasze vikriti, czyli obecna ekspresja doszy, nieustannie się zmienia w odniesieniu do rytmów sezonowych, żywności, którą spożywamy, towarzystwa, w którym przebywamy, i naszych myśli. W czasie nauki dobrze jest powracać do kwestionariusza vikriti, aby zbadać swoją aktualną nierównowagę. Możesz powtarzać to sezonowo lub w dowolnym momencie, gdy doświadczasz zmian w codziennym życiu lub w zależności od pojawiających się objawów.
Pamiętaj, że związek z jedzeniem jest całkowicie indywidualny i poznanie go wymaga nauki i praktyki trwających całe życie. Kiedy już rozwiniesz świadomość tego, jak czujesz się w danym momencie, zaczniesz pracować nad optymalną dietą i stylem życia, aby pielęgnować dobre samopoczucie. Kobieta, która decyduje się odpowiednio odżywiać ciało i umysł, dzień po dniu doświadcza większej witalności do działania jako siła czyniąca dobro na świecie. Na następnej stronie znajdziesz listę polecanych produktów, których spożywanie przywróci równowagę zaburzonej doszy.
PRODUKTY USPOKAJAJĄCE VATĘ
awokado
banany
bataty
brzoskwinie
buraki
cukinia
fasola mung
fasolka zielona
jabłka
mango
marchewka
masło klarowane ghee
mleko
płatki owsiane
pomarańcze
pszenica
ryż
truskawki
PRODUKTY USPOKAJAJĄCE PITTĘ
bataty
brokuły
buraki
daktyle
fasola mung
granaty
komosa ryżowa
marchewka
masło klarowane ghee
mleko
owies
owoce jagodowe
ryż
syrop klonowy
szparagi
warzywa liściaste o gorzkim smaku
PRODUKTY USPOKAJAJĄCE KAPHĘ
brokuły
buraki
cebula
chili
ciecierzyca (fasola garbanzo)
fasolka zielona
granaty
gruszki
imbir
jabłka
jarmuż
jęczmień
owoce jagodowe
proso
rzodkiewka
soczewica
szpinak
warzywa liściaste o gorzkim smaku
Słowo o produktach organicznych
Lokalne, sezonowe, świeże i organiczne produkty dostarczają najwięcej prany oraz zapewniają ciału i umysłowi energię witalną i składniki odżywcze. Żywność uprawiana bez chemikaliów i pestycydów jest najbogatsza w pranę i stanowi najlepszy wybór dla naszego zdrowia. Decydując się na jedzenie organiczne, doświadczysz właściwości wzmacniających życie i uzdrawiających korzyści płynących bezpośrednio z żywności. Oto pięć wskazówek dotyczących zakupów i oszczędzania na lokalnych, sezonowych i ekologicznych produktach:
1. Planuj posiłki, korzystając z sezonowych przepisów, rób zakupy raz w tygodniu; kupuj tylko to, czego aktualnie potrzebujesz.
2. Unikaj Brudnej Dwunastki* i wybieraj z Czystej Piętnastki** (patrz Źródła). Najlepsze są produkty ekologiczne i lokalne.
3. Kupuj pełnowartościową żywność, która często jest tańsza niż przetworzona lub paczkowana.
4. Zaopatruj się lokalnie i sezonowo; ceny są niższe, gdy trwa sezon, a produkty występują obficie.
5. Sprawdź, co dzieje się na targach rolnych lub śniadaniowych. To dobry sposób na wsparcie miejscowego i ekologicznego rolnictwa.
* Do tej grupy zaliczają się: truskawki, szpinak, jarmuż (kapusta bezgłowa, musztardowiec), brzoskwinie, gruszki, nektarynki, jabłka, winogrona, papryka, wiśnie, borówki, zielona fasolka. [Wszystkie przypisy pochodzą od tłumaczki].
** W skład tej grupy wchodzą: marchew, arbuz, słodkie ziemniaki, mango, grzyby, kapusta, kiwi, melon miodowy, szparagi, słodki groszek (mrożony), papaja, cebula, ananas, słodka kukurydza, awokado.
Kuchnia ajurwedyjska
Kuchnia jest niezbędnym do szczęścia, świętym miejscem w domu. To, jak jest urządzona i wykorzystywana, przekłada się na energię, wibrację i dobroczynność żywności, którą spożywamy. Czysta i uporządkowana kuchnia staje się przestrzenią pełną pozytywnej aktywności. Ten rozdział pomoże ci w urządzeniu jej zgodnie z duchem ajurwedy. Wyobraź sobie, że jesteś artystką, a twoja kuchnia to pracownia, w której powstają wspierające i napędzające życie posiłki.
Dalsza część dostępna w wersji pełnej
TYTUŁ ORY GINAŁ U:
Ayurveda for Women:
The Power of Food as Medicine with Recipes for Health & Wellness
Redaktorka prowadząca: Ewa Pustelnik
Wydawczyni: Katarzyna Masłowska
Redakcja: Ewa Pustelnik
Korekta: Małgorzata Denys
Fotografie: © Clare Barboza
Projekt okładki: Łukasz Werpachowski
Zdjęcie na okładce: © 2ragon / Stock.Adobe.com
Copyright © 2022 by Penguin Random House LLC
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form.
Published in the United States by Zeitgeist, an imprint of Zeitgeist™, a division of Penguin
Random House
LLC, New York. penguinrandomhouse.com
Zeitgeist™ is a trademark of Penguin Random House LLC
Copyright © 2024 for the Polish edition by Wydawnictwo Kobiece
Agnieszka Stankiewicz-Kierus sp.k.
Copyright © for the Polish translation by Urszula Musyl, 2024
Informacje zawarte w tej książce nie służą do postawienia diagnozy, leczenia, udzielenia zaleceń ani nie zastąpią porady uprawnionego pracownika ochrony zdrowia.
Wszelkie prawa do polskiego przekładu i publikacji zastrzeżone. Powielanie i rozpowszechnianie z wykorzystaniem jakiejkolwiek techniki całości bądź fragmentów niniejszego dzieła bez uprzedniego uzyskania pisemnej zgody posiadacza tych praw jest zabronione.
Wydanie elektroniczne
Białystok 2024
ISBN 978-83-8371-169-0
Grupa Wydawnictwo Kobiece | www.WydawnictwoKobiece.pl
Na zlecenie Woblink
woblink.com
plik przygotowała Katarzyna Rek