Przewodnik Managera - BPC GROUP POLAND - ebook

Przewodnik Managera ebook

BPC GROUP POLAND

0,0
250,00 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Jak prawidłowo zorganizować proces wyboru systemu informatycznegow przedsiębiorstwie? Które aspekty należy przeanalizować? Czego nie pominąć? Które systemy informatyczne znalazły już zastosowanie w naszej branży? Które rozwiązania wchodzą na rynek i spełniają nowoczesne standardy? Nie błądź. Pozyskaj wiedzę!

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 209

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



INWESTYCJE IT NA RYNKU PRZEDSIĘBIORSTW

SYSTEMYITW POLSCE

JAK INFORMATYZOWAĆ?

2022/2023

PRZEWODNIK

MANAGERA

Raport został opracowany na podstawie danych analitycznych BPC GROUP POLAND Sp. z o.o.

Dystrybuowany jest wśród uczestników spotkań edukacyjnych organizowanych przez BPC GROUP POLAND Sp. z o.o.

Część nakładu kierowana jest bezpośrednio do przedsiębiorstw sektora MSP i korporacyjnego zlokalizowanych na terenie Polski.

„Niniejsza publikacja stanowi utwór w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim o prawach pokrewnych (t.j. z 2006 r. Dz.U. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Autorskie prawa majątkowe oraz autorskie prawa osobiste przysługują twórcy tj. BPC GROUP POLAND Sp. z o.o. W związku z powyższym, prawo do korzystania z niniejszej publikacji i rozporządzania nią na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z niniejszej publikacji przysługuje wyłącznie jego twórcy. Korzystanie przez osoby trzecie z niniejszej publikacji na określonych polach eksploatacji wymaga uprzedniego zawarcia z twórcą umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowy o korzystanie z utworu (licencji). Zakazane jest przywłaszczanie sobie autorstwa niniejszej publikacji albo wprowadzanie w błąd co do jej autorstwa w całości lub w części, rozpowszechnianie niniejszej publikacji wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, a także jej zwielokrotnianie w wersji oryginalnej lub w postaci opracowania.

Zawarte w niniejszej publikacji ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje o charakterze handlowym lub marketingowym, zostały w całości przygotowane przez wskazanych w niej dostawców rozwiązań informatycznych. Nie stanowią one oferty w rozumieniu art. 66 § 1 kodeksu cywilnego. Twórca niniejszej publikacji nie ponosi odpowiedzialności za treści przygotowane przez wskazanych dostawców rozwiązań informatycznych.”

BPC GROUP POLAND

3

Trzeba było dostosować organizację do pracy zdalnej bądź hybrydowej i przemodelować procesy biznesowe. Najpierw ostrożnie, a potem coraz to śmielej decydenci analizowali systemy zarządzania fakturami i obiegiem dokumentów, ich ceny, funkcjonalności oraz różnice pomiędzy nimi. Interesowali się narzędziami programistycznymi low-code, jak też rozwiązaniami e-commerce. Pytali o możliwości dostosowania systemów ERP i aplikacji dedykowanych do pracy w chmurze. Ostatecznie uznali cloud computing za realną opcję biznesową, włączając ją do każdego zapytania ofertowego.

To cieszy. Nowoczesne technologie Przemysłu 4.0 szturmem wdarły się do przedsiębiorstw. Wszystko wskazuje na to, że zmian nie jest w stanie powstrzymać już żaden korona-kryzys, a nawet spowolnienie gospodarcze, którego nadejścia w 2023 roku spodziewają się analitycy.

Przedsiębiorcychcą Inteligentnej Fabryki, wykorzystującej czujniki IoT, autonomiczne roboty, zaawansowane systemy sterujące produkcją oraz nadzorujące ją. Wielu z nich zwraca się do BPC GROUP w poszukiwaniu wsparcia doradczego. Doskonale wiedzą, że transformacja jest procesem złożonym, który wymaga starannego przygotowania i wiedzy.

Narynku istnieje mnóstwo technologii dających nieograniczone możliwości usprawniania działalności przedsiębiorstwa, praktycznie w każdym jego obszarze. Istnieją dziesiątki firm wdrożeniowych, które posiadają własne

specjalizacje. Nie ma zatem problemu z podażą.

Może bardziej z porównywaniem dostępnych narzędzi oraz wyborem odpowiedniego dostawcy. Dlatego potrzebne są kryteria zestawiające, a także wiedza o tym, co ważne. Aby ją uzyskać, należy dokładnie przeanalizować procesy biznesowe. Określić, które z nich są kluczowe, wiedzieć, co zoptymalizować i zautomatyzować. W taki sposób, żeby nie zakłócić funkcjonowania organizacji, a jednocześnie wprowadzić ją świat nowoczesnych technologii Przemysłu 4.0.

Newralgicznym punktem decydującym o sukcesie informatyzacji jest zatem świadomość potrzeb przedsiębiorstwa i harmonogram pracy, który nie powinien wymknąć się spod kontroli.

Wychodząc naprzeciw tym potrzebom konsultanci BPC Group opracowali niniejszy Przewodnik Managera. Zamieszczone w nim wskazówki oraz informacje pomogą Państwu przebrnąć przez trudny proces transformacji firmy. Krok po kroku przeprowadzimy przez kolejne etapy wyboru rozwiązania.

W Przewodniku Manageraznajdziecie Państwo również listę najważniejszych aplikacji biznesowych, które wspierają zarządzanie przedsiębiorstwem i oferowane są obecnie na rynku. Rozwiązania IT podzieliliśmy na klasy systemowe, ze wskazaniem wybranych dostawców. W dokumencie zamieściliśmy także dane na temat stanu informatyzacji najważniejszych polskich branż. Dowiecie się, jakie rozwiązania IT wykorzystują przedsiębiorstwa oraz jakie planują inwestycje.

Życzę sukcesów i zapraszam do współpracy.

Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową przedsiębiorstw. Wiele zarządów zostało zmuszonych do zajęcia się sprawami informatyzacji i potraktowania jej priorytetowo.

Iwona Gajda Prezes Zarządu

BPC GROUP POLAND

Szturmem do Przemysłu 4.0

BPC GROUP POLAND ___________________________________________________ 6

Jak uniknąć błędów przy wyborze dostawców?

PROJEKTY INWESTYCYJNE 2022-2024 __________________________________ 9

100 projektów inwestycyjnych

Przykładowe 30 projektów inwestycyjnych

Branża metalowa

Branża maszyn i urządzeń

Branża motoryzacyjna i lotnicza

Branża kosmetyczno-farmaceutyczna

Branża handlowo-dystrybucyjna

Branża spożywcza

Branża meblarska

Branża tworzyw sztucznych

Branża elektroniczna

Branża inne wybrane branże

NOWOCZESNE TRENDY NA RYNKU __________________________________ 31

Ktokorzysta na wdrożeniach systemów MES?

Traceability w procesach przemysłowych.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu MES?

Low-code ułatwia ewolucję w kierunku Przemysłu 4.0.

RPA od A do Z, czyli Robotyzacja procesów biznesowych w pigułce.

Przyczyny niepowodzeń w realizacji projektów RPA.

Korzyści z robotyzacji. Co może zrobić RPA?

10 Przykładów zrobotyzowanej automatyzacji procesów w praktyce.

Przeczytaj o korzyściach jakie osiągnęli klienci AmnisCode, zatrudniając cyfrowego pracownika.

APS i jego korzyści - czego potrzebujesz?

ERP i APS doskonałyduet produkcyjny

Integracja systemów planowania APS z systemami realizacji produkcji MES.

Jak sprostać wyzwaniomwspółczesnego świata?

Cyfrowa metamorfoza.

W jakich przypadkach dobrze jest stosować rozwiązania ERP, a kiedy osobne rozwiązanie do obiegu dokumentów?

Osobny system do obiegu dokumentów czy kompleksowy ERP?

Krajowy System e-Faktur

8 głównych problemów przy wdrażaniu workflow

Zarządzanie informacją na platformie Xprimer

Automatyzacja i cyfryzacja dzięki usłudze EDI

W jakich przypadkach dobrzejest stosować rozwiązania ERP, a kiedy osobne rozwiązanie do obiegu dokumentów?

SPIS TREŚCI

Materiały od dostawców:

DSR:Planowanie a harmonogramowanie produkcji – Na czym polega różnica?

CompuTec: System ERP w wersji chmurowej.

ELO Digital Office: O firmie ELO Digital Office

VECTO: Backup! Na błędach trzeba się uczyć, nawet cudzych!

EDOCS SYSTEM: Sposoby informatyzacji i zarządzania zróżnicowanym parkiem maszynowym

LSI: PIM, a PDM - różnice i korzyści biznesowe

APLIXCOM: Case study z wdrożenia systemu rozwiązania SCADA-MES.

APLIXCOM: Case study z wdrożenia systemu ERP oraz rozwiązań SCADA-MES.

SUPREMIS: Jakie korzyści otrzyma Klient wybierając IT w modelu chmurowym?

ORGANIZACJA PROCESU WYBORU I WDROŻENIA____________________ 57

Analiza procesów biznesowych

Tworzenie zapytania ofertowego

Analiza ofert

Licencjonowanie

Inwestycje w IT, doradztwo i pandemia

SYSTEMY IT NA RYNKU POLSKIM_____________________________________ 63

Systemyklasy ERP

Kluczowe wymagania wobec systemów klasy ERP według branż Systemy do zarządzania całym przedsiębiorstwem (systemy ERP)

Systemy klasy APS

Główne problemy w planowaniu produkcji

System klasy MES

Systemy realizacji produkcji

System klasy CMMS

Poszukiwane funkcje w systemach CMMS

Kluczowe wymagania

KATALOG DOSTAWCÓW______________________________________________ 85

Anegis

APLIXCOM

ANT

ARCHMAN

ASKOM

Asseco Business Solution

Axacom

Baseline

BPSC

CompuTec

CFI Systemy Informatyczne

Data Consult

DCLOG

DSR

EDOCS Systems

ELO Digital Office

Exact Software Poland

iPCC

Gardens-Software

HOST

LSI Software

Mantis Polska

MERINOSOFT

NAV.COM

nAxiom

Operator Systems

proALPHA Polska

PSI Polska

Queris

SAP Polska

SimplyMobile

SUPREMIS

SŁOWNIK_____________________________________________________________ 134

BPC GROUP POLAND

6

Od 15 lat BPC GROUP POLAND świadczy usługi doradcze dla przedsiębiorstw, które planują inwestycje w technologie informatyczne.

Uczy kadrę decyzyjną w jaki sposób prawidłowo przeprowadzić procesy wyboru systemów IT, które wspierają zarządzanie organizacją oraz jak ochronić przedsiębiorstwo przed licznymi błędami tego zakresu, które w konsekwencji mogą prowadzić do ogromnych strat finansowych, a nawet upadku firmy.

Z usług edukacyjnych i doradczych BPC GROUP POLAND korzysta rocznie ponad 6 tysięcy przedsiębiorców.

Konsultanci BPC GROUP POLAND prowadzą systematyczne analizy rozwiązań informatycznych, które oferowane są przedsiębiorstwom przez producentów z Polski i z zagranicy. Na bieżąco gromadzą dane o możliwościach systemów, aktualizacjach i warunkach sprzedaży. Co roku pozycjonowanych jest ok. 250 zaawansowanych systemów informatycznych oraz weryfikowanych jest kilkaset firm IT pod kątem posiadanych przez nie kompetencji.

Konsultanci na bieżąco monitorują również opinie kadry zarządzającej przedsiębiorstw na temat stopnia wykorzystania rozwiązań IT w praktyce oraz badają zadowolenie użytkowników systemów.

Aktualne i kompleksowe informacje z rynku o potrzebach informatycznych przedsiębiorstw oraz obszerna baza wiedzy o funkcjach systemów i kompetencjach dostawców IT czyni usługi doradcze unikatowymi na rynku polskim.

BPC GROUP POLAND organizuje liczne konferencje tematyczne, publikuje wydawnictwa książkowe oraz raporty analityczne, prowadzi też internetowe serwisy doradcze. Wiele przedsięwzięć objętych jest Patronatami Honorowymi Ambasad, opiniotwórczych Stowarzyszeń i Organizacji, dzięki czemu wydarzenia te mają większą rangę i docierają do większego grona przedsiębiorców.

APS

BI

BPM

CMMS

CRM

CSM

DMS

DWH

EAM

ECM

EFM

EIS

ERP

HRM

MES

PLM

PMS

RCP

RFID

SCADA

SCM

SFA

WF

WMS

BPC GROUP POLAND

7

Usługi

Doradcze

Doradztwo w zakresie poprawy sprawności operacyjno-organizacyjnej przedsiębiorstwa. Opis kluczowych procesów biznesowych ze wskazaniem wąskich gardeł przepływu informacji oraz identyfikacją nieefektywnych obszarów funkcjonowania firmy.

Precyzyjne sformułowanie wymagań funkcjonalnych, operacyjnych oraz technologicznych projektu z uwzględnieniem ramowego harmonogramu prac. Opracowanie kryteriów wyboru rozwiązania oraz oceny ofert.

Weryfikacja formalna ofert pod kątem zdefiniowanych kryteriów, wskazanie oferentów – faworytów; zorganizowanie prezentacji dedykowanych według opracowanego, jednolitego scenariusza.

Opiniowanie i sugerowanie zmian zapisów umowy pod kątem prawno-merytorycznym, które są najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa wraz z ich wyjaśnieniem i uzasadnieniem.

Uczestniczenie w opracowywaniu harmonogramu wdrożenia i nadzór nad realizacją prac i podziałem obowiązków pomiędzy Zespołem Wdrożeniowym przedsiębiorstwa, a dostawcą systemu IT.

Identyfikacja potrzeb i zakresu prac związanych z uszczegółowieniem zasobów informacji co do wymagań wobec systemu informatycznego.

Audyt organizacyjny

Analiza procesów biznesowych

Zapytanie ofertowe

Analiza ofert

Umowa prawna

Nadzór nad wdrożeniem

BPC GROUP POLAND

8

Sprawdź czy producent

rekomenduje dostawcę

Status partnerski jest rekomendacją, którą udziela producent dostawcy w obszarze sprzedaży i/lub wdrożenia danego rozwiązania. Informuje, czy dany dostawca posiada zespół wykwalifikowanych inżynierów, którzy będą w stanie zrealizować projekt, określić ilość i rodzaj kadry wdrożeniowej. Sprawdź, czy dostawca, który złożył ofertę widnieje na stronach internetowych producenta, jaki posiada status partnerski. Dowiedz się u źródła (np. zadzwoń do producenta) czy rekomenduje dostawcę, jako swojego partnera handlowo-wdrożeniowego do współpracy z Twoim przedsiębiorstwem (wskaż branżę, profil działalności, wielkość, lokalizację).Zweryfikuj referencje

Okazane przez dostawcę

Referencja referencji nierówna. Dostawca mógł zaprezentować referencję, która nie dotyczy zakresu merytorycznego objętego realizowanym przez nas projektem. Może wskazywać przykłady realizacji systemów IT dokonane przez producenta lub innego partnera handlowego. Poproś dostawcę o przedstawienie pełnych referencji wdrożenia systemu IT, zwróć szczególną uwagę na obszary merytoryczne objęte Twoim projektem np. produkcja, magazyn, mobilność. Dowiedz się, czy dostawca dokonywał wdrożeń samodzielnie, czy dokonywał wdrożeń z innym dostawcą uzupełniającym. Zadzwoń do wskazanych przedsiębiorstw i porozmawiaj z Członkiem Zarządu o zakresie wdrożenia, zweryfikuj jakość świadczonych usług.

Zawierzenie marce

Przedsiębiorstwa chcą współpracować z dostawcą wiarygodnym, który zapewni solidną realizację procesu wdrożenia. Z założenia bardziej ufnie podchodzą do przedsiębiorstw korporacyjnych, które mogą pochwalić się kilkuset osobową kadrą pracowników, wieloma certyfikatami, wieloma referencjami i długoletnią obecnością na rynku. Sprawdź jednak, czy dostawca posiada zespół wdrożeniowy do obsługi twojego projektu. Może bowiem okazać się, że posiłkuje się podwykonawcami, a swoją kadrę przeznacza do realizacji większych i bardziej prestiżowych projektów. Możesz również odkryć, że w ogóle nie dysponuje kadrą w obszarze wybranego przez Twoje przedsiębiorstwo rozwiązania.

Zły dobór dostawców

prezentujących rozwiązania

Na podstawie prezentacji przeprowadzonej przez dostawcę przedsiębiorstwo dokonuje oceny danego rozwiązania systemu IT Może zdyskwalifikować rozwiązanie lub też w dalszym ciągu rozważać jego wdrożenie. Sprawdź czy dostawca ma wystarczające kompetencje do dokonania prezentacji rozwiązania. Zwróć uwagę, czy posiada wymagane kompetencje do realizacji Twojego projektu i czy przypadkiem nie specjalizuje się w obsłudze innych branż.

Zawierzenie słowom dostawcy

Na rynku dostępnych jest wiele źródeł, na podstawie których można poznać strukturę rynku, pozycjonować dostawców, zweryfikować kompetencje i ceny rozwiązań. Przedsiębiorcy natomiast mają skłonność do zawierzania dostawcom, ich opiniom na temat produktów konkurencyjnych. Znajdź czas na własną analizę rynku. Dotrzyj do raportów i stron internetowych, dzięki którym pozyskasz wiedzę na temat potencjału rynku i dowiesz się jak oceniane są rozwiązania. Załóż, że dostawca manipuluje informacją na swoją korzyść.

Zła konstrukcja

zapytania ofertowego

Jeśli źle zdefiniujesz problemy, nie będziesz mógł ich rozwiązać. Źle konstruując zapytanie ofertowe, spowodujesz, że dostawca nie przekaże Ci informacji, które chciałbyś uzyskać. Skoncentruj się na problemach kluczowych obszarów merytorycznych, na opisaniu charakterystycznych zakresów prac dla Twojego przedsiębiorstwa. Nie wstawiaj do zapytania ofertowego zbyt dużej ilości pytań o funkcjonalności systemu, gdyż podniesiesz cenę projektu, a nadal nie zweryfikujesz możliwości rozwiązania. Nie pytaj o podstawowe funkcjonalności, które posiada każdy system, bo na tej podstawie nie będziesz w stanie dokonać selekcji rozwiązań.

Jak uniknać błędów

przy wyborze dostawców?

Wskazówkikonsultantów BPC GROUP POLAND

Pamiętaj! Przedsiębiorstwo dyktuje dostawcy warunki do momentu podpisania umowy, potem role się zmieniają.

PROJEKTY

INWESTYCYJNE

2022-2024

BPC GROUP POLAND

10

BRANŻA METALOWA

100 projektów inwestycyjnych

Częstymi problemami, z którymi borykają się przedsiębiorstwa z branży metalowej to przede wszystkim zagadnienia związane z obszarem produkcji. Zwracana tutaj jest uwaga na takie rzeczy jak: dostępność aktualnych danych z maszyn, częsta zmienność planu produkcyjnego, dostępność aktualnej dokumentacji technologicznej, określenie optymalnej kolejności obłożenia maszyn.

Dlatego firmy coraz częściej sięgają po rozwiązania dedykowane dla produkcji, które pozwolą stale nadzorować realizację zaplanowanych zleceń produkcyjnych od momentu otrzymania nowego zamówienia, aż do dostarczenia wyrobów gotowych na magazyn. Dodatkowo problem z brakiem dokładnych danych dotyczących wszystkich etapów procesu produkcyjnego oraz częste zmiany planu produkcyjnego i czasochłonna modyfikacja harmonogramu skłania firmy do inwestycji w systemu do planowania i harmonogramowania produkcji.

Dzięki rozwiązaniom, które wspomogą zoptymalizować powyższe obszary przedsiębiorstwo jest w stanie zautomatyzować wiele procesów i odciążyć pracowników od wykonywania niektórych zadań.

Wiele przedsiębiorstw ma również problemy z monitorowaniem w jakim stanie jest ich park maszynowy i ciężko jest im utrzymać stan techniczny zakładu na odpowiednim poziomie. Brak stałego nadzoru stanu maszyn i urządzeń powoduje częste awarie oraz przestoje maszyn.

Duża liczba firm nie ma funkcjonalności raportowania MTTR (Mean Time to Repair) oraz MTBF (Mean Time Between Failures). Żeby zoptymalizować ten obszar przedsiębiorstwa coraz częściej poszukują systemów wspomagających utrzymanie ruchu. Oprogramowanie CMMS ma za zadanie optymalizację prac serwisowych związanych m.in. z parkiem maszynowym oraz pomoc osobom odpowiadającym za utrzymanie ruchu w przedsiębiorstwie.

Wykres przedstawia procesy inwestycyjne podejmowane przez 100 przedsiębiorstw branży metalowej o zatrudnieniu >200 pracowników, które są monitorowane przez BPC GROUP POLAND (stan inwestycyjny na okres: I półrocze 2022) Firmy znajdują się na różnych etapach wyboru rozwiązań np. analiza potrzeb, tworzenie zapytań ofertowych, prezentacje, testowanie, negocjacje warunków współpracy z dostawcami. W wielu przedsiębiorstwach zakres projektów obejmuje więcej klas systemowych, gdyż jest dookreślany lub procesy inwestycyjne prowadzone są równolegle.

CMMS - 20%

APS -33%

MES - 30%

Inne - 13%

BPC GROUP POLAND

11

LP

Województwo

Zatrudnienie

Odlewnie

Posiadane systemy IT

ERP

MES

APS

Planowanie produkcji

1

Małopolskie

1500

Nie

Impuls EVO

Moduł ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

2

Świętokrzyskie

1300

Nie

Autorski system

Opera MES

Brak

Microsoft Office Excel

3

Lubelskie

1200

Nie

Impuls EVO

Moduł ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

4

Opolskie

1000

Nie

Comarch ERP XL

Stabilis MES

Moduł ERP

Moduł ERP

5

Wielkopolskie

800

Nie

SAP ERP

HYDRA MES

Moduł ERP

Moduł ERP

6

Wielkopolskie

700

Nie

Gardens ERP

Brak

Brak

Microsoft Office Excel

7

Kujawsko-pomorskie

630

Nie

Microsoft Dynamics AX

Golem OEE SuperVisor Next

Moduł ERP

Moduł ERP

8

Małopolskie

600

Tak

IFS Applications

Moduł ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

9

Łódzkie

600

Nie

SIMPLE.ERP

Autorski

Brak

Brak

10

Podkarpackie

600

Nie

SyKOF

Brak

Brak

Microsoft Office Excel

11

Mazowieckie

570

Nie

SIMPLE.ERP

Brak

Brak

Microsoft Office Excel

12

Lubelskie

550

Nie

Comarch ERP XL

Moduł ERP

Brak

Microsoft Office Excel

13

Kujawsko-Pomorskie

550

Nie

Impuls EVO

Autorskie

Asprova APS

Asprova APS

14

Wielkopolskie

550

Nie

Graffiti.ERP

Moduł ERP

Brak

Microsoft Office Excel

15

Śląskie

520

Nie

Infor LN

Brak

Queris APS

Queris APS

16

Kujawsko-pomorskie

500

Nie

SAP ERP

Brak

Moduł ERP

Moduł ERP

17

Małopolskie

400

Nie

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Autorski

Brak

Microsoft Office Excel

18

Małopolskie

340

Tak

IFS Applications

Moduł ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

19

Mazowieckie

300

Nie

Autorski

Autorski

Brak

Brak

20

Małopolskie

300

Tak

Streamsoft Prestiż

Brak

Brak

Microsoft Office Excel

21

Małopolskie

300

Tak

IFS Applications

Moduł ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

22

Opolskie

300

Nie

QAD Enterprise Applications

SFC 4FACTORY

Siemens Opcenter APS

Siemens Opcenter APS

23

Warmińsko-Mazurskie

300

Nie

proALPHA ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

24

Zachodniopomorskie

290

Nie

SAP S/4HANA

Brak

Siemens Opcenter APS

Siemens Opcenter APS

25

Warmińsko-Mazurskie

260

Nie

Graffiti.ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

Moduł ERP

26

Zachodniopomorskie

250

Nie

Rekord.ERP

EDOCS MES

Brak

Moduł ERP

27

Mazowieckie

250

Nie

Zlepek oprogramowań

Autorskie

Brak

Microsoft Office Excel

28

Śląskie

250

Nie

Impuls EVO

Queris MES

Moduł ERP

Moduł ERP

29

Małopolskie

250

Nie

Microsoft Dynamics AX

Brak

Brak

Microsoft Office Excel

30

Świętokrzyskie

200

Tak

SIMPLE.ERP

Brak

Asprova APS

Asprova APS

Tab. 1 Przykładowe 30 projektów inwestycyjnych - branża metalowa

Zeskanuj kod QR, aby przeczytać wskazówki dotyczące systemów IT.

www.bpc-guide.pl/jak-wybrac-system-it

NOWOCZESNE

TRENDY NA RYNKU

BPC GROUP POLAND

32

Kto korzysta na wdrożeniach systemów MES?

Dlaczego warto wdrożyć system klasy MES?

Traceability w procesach przemysłowych

Pomiar wydajności produkcji wskaźnik OEE

Kontrola jakości

Rozliczenia

Portaleraportowanie BI (Business Intelligence)

UtrzymanieRuchu

Automatyka,a system MES

Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu?

Gotowość firmy do wejścia w świat Przemysłu 4.0

Przykłady wdrożeń

Kto korzysta na wdrożeniach systemów MES?

Korzyści wynikające z wdrożeń systemów klasy MES można rozpatrywać na wielu płaszczyznach. Każde wdrożenie można oceniać pod kątem korzyści, które otrzyma przedsiębiorstwo w kontekście m.in.: czasu (korzyści krótko- oraz długoterminowe), procesów (wzrost najważniejszych wskaźników), pieniędzy (redukcja kosztów oraz wzrost zysków).

Ponadto korzyści z wdrożenia można rozpatrywać z perspektywy działów w firmie, a co za tym idzie pracowników na różnych szczeblach zarządzania. Największymi beneficjatami wdrożenia systemu MES w firmie są działy: produkcji, utrzymania ruchu, logistyki, jakości, zakupów, sprzedaży.

Fragment artykułu autorstwa firmy RAION AUTOMATYKA.

Traceability w procesach przemysłowych

Pojęcie „traceability” czyli „identyfikowalność” w kontekście produktu odnosi się ono do możliwości jego dokładnej identyfikacji i rejestracji parametrów wytwarzania na każdym etapie produkcji aż do przekazania go do logistyki. Pozwala to na poznanie historii produktu oraz jego drogi, która rozpoczyna się już w momencie pozyskania niezbędnych do jego wytworzenia materiałów lub półproduktów.

Identyfikowalność pozwala także na:

optymalne dostosowanie procesu planowania do potrzeb odbiorców

utrzymaniepełnej przejrzystości każdego z etapów wytwarzania

spełnienieodgórnie narzuconych wymogów i dostosowanie się do przepisów obowiązującego prawa,

ograniczenieryzyka wystąpienia kryzysu wizerunkowego firmy,

identyfikacjękluczowych problemów na każdym etapie produkcji,

znalezienie„słabych ogniw” w łańcuchu produkcyjnym,

dostosowanie procesu do oczekiwań klientów.

Fragment artykułu autorstwa firmy ABIS.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu MES?

Nie zawsze raz „uszyty” system MES będzie działał w całym cyklu życia danego procesu. Modyfikacji ulega sposób prowadzenia procesu podstawowego, jak i procesów pomocniczych. Wprowadzane są nowe organizacje, technologie. System powinien mieć możliwość wprowadzania zmian i to na dwóch poziomach: modelowania i zastosowania produkcyjnego. Dotyczy to wyglądu panelu raportowego, zmian w transakcjach systemu, czy wręcz pisania nowych i modyfikowania istniejących interfejsów.

Fragment artykułu autorstwa firmy eq system.

Zeskanuj kod QR, aby przejść do magazynu lub wejdź na stronę:

www.bpc-guide.pl/magazyny

BPC GROUP POLAND

33

Low-code ułatwia ewolucję w kierunku Przemysłu 4.0.

Platformy low-code mają potencjał, aby stać się akceleratorem transformacji cyfrowej w przemyśle. Ich wykorzystanie ułatwia i przyspiesza wdrożenie aplikacji w zakładach produkcyjnych. Zmiany, których doświadczają w ostatnich latach producenci, zmierzają w kierunku ciągłej wymiany informacji pomiędzy fabrykami, dostawcami i klientami. W tym procesie coraz ważniejszą rolę odgrywają nowe technologie. Wykorzystanie internetu rzeczy, urządzeń mobilnych czy analizy danych sprawia, że zakłady produkcyjne zwiększają swoją wydajność i szybko dostosowują się do zachodzących na rynku przemian. Jednym z największych wyzwań stojących przed producentami jest czas opracowywania aplikacji w stosunku do tempa koniecznych zmian. W tym przypadku bardzo pomocne mogą być platformy low-code.

Platformy low-code na fali wznoszącej

Programowanie z wykorzystaniem platform low-codowych pozwala firmom szybko tworzyć i wdrażać aplikacje przy niewielkim nakładzie pracy ze strony programisty. Zamiast pisać każdą linijkę kodu dla określonej aplikacji, użytkownicy mogą budować swoje projekty za pomocą interfejsów graficznych typu „przeciągnij i upuść”. Gartner przewiduje, że na koniec 2021 roku globalne przychody ze sprzedaży platform low-code wyniosą 13,8 miliarda dolarów, co oznacza 23 procentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Dariusz Pruchnik, Dyrektor Zarządzający w LLCD, spółce będącej właścicielem platformy nAxiom, przyznaje, że tworzenie aplikacji z wykorzystaniem platform low-codowych nie jest niczym nowym, ale deficyt programistów oraz dążenie firm do poprawy efektywności sprawiają, że platformy tego typu zyskują wielu zwolenników, w tym również w szeroko pojętej branży przemysłowej.

Aplikacje niskokodowe dla małych i średnich producentów

Ostatnimi czasy bardzo dużo dyskutuje się o Przemyśle 4.0 i takich pojęciach jak automatyzacja czy sztuczna inteligencja. Analitycy i media koncentrują swoją uwagę na spektakularnych wdrożeniach w globalnych koncernach. Zdecydowanie rzadziej słyszy się o średnich czy małych zakładach produkcyjnych, których nie stać na wdrożenie zaawansowanych, kosztownych systemów.

Platformy low-code są wręcz idealnym rozwiązaniem dla mniejszych producentów. Z jednej strony pozwalają rozwiązać problemy związane z wydajnością czy organizacją pracy, z drugiej, łagodnie i przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich nakładów finansowych wdrażać aplikacje wspierające efektywność firmy – tłumaczy Dariusz Pruchnik.

W rozmowach z klientami zauważam, iż często nie potrafią oni określić, co jest źródłem problemów występujących na taśmie produkcyjnej. Tymczasem okazuje się, że proste aplikacje, opracowane za pomocą platformy low-code, pozwalają odnaleźć wąskie gardła – dodaje Dariusz Pruchnik.

Przyszłość platform low-code w branży przemysłowej rysuje się w jasnych barwach. Ich zastosowanie przyspiesza ewolucję w kierunku inteligentnej produkcji, dostarczając rozwiązania do łączenia technologii, procesów i ludzi w coraz bardziej inteligentnych fabrykach.

Ideątrendu jest połączenie nowoczesnych systemów IT, innowacyjnych urządzeń i maszyn w kompleksowe środowisko. Dzięki temu, producenci mogą spełnić indywidualne wymagania klienta. Technologie Internetu Rzeczy, Big Data, Cloud Computing oraz inteligentne maszyny umożliwiają wytwarzanie pojedynczych produktów oraz optymalizują koszt i czas produkcji.

!

Przemysł 4.0

Zeskanuj kod QR, aby przeczytać wskazówki dotyczące systemów IT.

www.bpc-guide.pl/jak-wybrac-system-it

ORGANIZACJA PROCESU WYBORU

I WDROŻENIA

BPC GROUP POLAND

58

Jak prawidłowo zorganizować proces wyboru systemu informatycznego

w przedsiębiorstwie?

Które aspekty należy przeanalizować?

Czego nie pominąć?

Które systemy informatyczne znalazły już zastosowanie

w naszej branży?

Które rozwiązania wchodzą na rynek i spełniają nowoczesne standardy?

Aby prawidłowo sporządzić listę wymagań funkcjonalnych wobec systemu informatycznego przedsiębiorstwo powinno wykonać analizę potrzeb biznesowych. Powinna ona obejmować opis bieżących procesów w przedsiębiorstwie (ze wskazaniem wąskich gardeł w działalności), jak i wymagań wobec systemu w perspektywie najbliższych lat.

Analizę procesów biznesowych najczęściej dokonuje się poprzez mapowanie, czyli zbiór wszystkich procesów na diagramie. Podstawą do stworzenia diagramu jest określenie wkładu (inputs) i rezultatu (outputs).

Bez przeprowadzenia analizy procesów biznesowych może dojść do skonstruowania złego zapytania ofertowego: zbyt obszernego (z pominięciem priorytetów) lub zbyt wąskiego (z pominięciem strategicznych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa).

Pytania, na które powinna odpowiedzieć analiza procesów biznesowych:

W których obszarach występują wąskie gardła w przedsiębiorstwie?

Które procesy wymagają zoptymalizowania?

Jakie są średnie czasy i koszty każdego procesu zachodzącego w firmie?

Na co zwracać uwagę?

Analiza powinna być przeprowadzana przez osoby z zewnątrz, które mają neutralny stosunek do poszczególnych stanowisk i pracowników oraz nie są zaangażowane w wewnętrzne konflikty, dzięki czemu żaden z procesów nie będzie pomijany lub faworyzowany;

Analiza procesów biznesowych wymaga także sporego zaangażowania od kadry wewnętrznej, która powinna być do dyspozycji analityków i skrupulatnie odpowiadać na zadawane pytania;

Podczas analizy należy przede wszystkim skupić się na korowych procesach, które przynoszą zyski przedsiębiorstwu, a dopiero w drugiej kolejności na kwestiach pobocznych.

Analiza

procesów

biznesowych

INFORMATYZACJA- NIE BŁĄDŹ

BPC GROUP POLAND

59

Tworzeniezapytaniaofertowego

Określenie właściwej ilości wymagań funkcjonalnych to pierwsza trudność, z którą spotyka się przedsiębiorstwo przy tworzeniu zapytania ofertowego. Kluczowym problemem jest ich właściwe doprecyzowanie, nazwanie oraz nadanie im określonego statusu ważności.

Decydenci powinni ustalić krytyczność wymagań funkcjonalnych wobec nowego systemu w końcowej fazie analizy potrzeb, w momencie, gdy powstanie formalny dokument zapytania ofertowego. Krytyczność ustalimy w arkuszu wymagań, który będzie zawierał wynik wywiadu i analiz z wszystkich kluczowych działów przedsiębiorstwa.

Sporządzony dokument powinien zostać dokładnie przeanalizowany przez komitet sterujący (składający się z minimum jednego przedstawiciela zarządu spółki) oraz koordynatora projektu. Osoby koordynujące proces oraz przedstawiciele władz spółki, którzy znają strategiczne cele biznesowe spółki powinni na ich podstawie ustalić odpowiednią krytyczność wymagań funkcjonalnych.

Konsultanci BPC GROUP POLAND wskazują trzy poziomy krytyczności:

Kluczowy, który dotyczy podstawowej działalności organizacji i jest bezpośrednio związany z celami wdrożenia. Decydenci nie powinni rezygnować z tych funkcjonalności w procesie wyboru systemu ERP, gdyż są one krytyczne z punktu widzenia realizacji projektu.

Wysoki, który związany jest z realizacją podstawowych celów wdrożenia o znaczeniu drugorzędnym. W przypadku zmniejszenia zakresu projektu powinno się sięgać do tych funkcjonalności tylko w ostateczności.

Życzeniowy często dotyczy obszarów nie będących podstawą działalności przedsiębiorstwa. W tej grupie znajdują się wszelkie funkcjonalności, które potencjalnie usprawniają pracę. Często są to potrzeby wynikające z przyszłościowych planów przedsiębiorstwa. W przypadku konieczności zmniejszenia zakresu projektu firma powinna sięgać w pierwszej kolejności do tych funkcjonalności.

Managerowie, którzy biorą udział w wyborze systemu informatycznego często koncentrują swoje działania wokół obszarów, które sprawiają trudność i które należy zoptymalizować. Są to także obszary nie objęte dotąd żadnym rozwiązaniem IT. Niejednokrotnie jednak taka taktyka odwraca ich uwagę od funkcji, które stanowią core działalności przedsiębiorstwa. Nie umieszczają ich w zapytaniu, ponieważ są dla nich zbyt oczywiste.

Zeskanuj kod QR, aby przeczytać wskazówki dotyczące systemów IT.

https://bpc-guide.pl/doradztwo

SYSTEMY IT NA

RYNKU POLSKIM

BPC GROUP POLAND

64

SYSTEMY ERP

Producenci rozwiązań klasy ERP oprócz podstawowych modułów umożliwiających zarządzanie obszarami biznesowymi rozwijają gamę rozwiązań dodatkowych, które stanowią uzupełnienie podstawowego zakresu biznesowego dla przedsiębiorstw. Uzupełnienie to ma zastosowanie oprócz tego w obszarach takich jak: rzeczywistość cyfrowa (m.in. IoT, rozszerzona rzeczywistość, rzeczywistość wirtualna), BigData (analityka), wsparcia mobilnego w zarządzaniu, a także rozwoju w myśl idei Przemysłu 4.0 (np. sztuczna inteligencja, machine learning).

Firmy informatyczne podejmują inwestycje związane ze zmianami technologicznymi, budową inteligentnych interfejsów w połączeniu z chatbox’ami, rozwijają swoje rozwiązania informatyczne w zakresie zauważalnego trendu związanego z zastępowaniem tradycyjnych klawiatur na rzecz paneli dotykowych, sterowania głosowego, podpisów elektronicznych, zaawansowanych sieci połączeń (np. integracyjne szyny danych), a także zastąpienie tradycyjnej infrastruktury serwerowej technologią chmury.

Producenci rozwiązań informatycznych klasy ERP oferują coraz częściej rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję. Skutkuje to owocnymi analizami, które pozwalają na to, aby skutecznie konkurować na rynku.

Nie sposób pominąć ukazujący się trend na rynku związany z mobilną rewolucją. Przedsiębiorcy chcą mieć dostęp do danych, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Ten trend skutkuje również postępem nowej generacji technologii takich jak: sieci 5G, technologie satelitarne lub ultra szerokopasmowe. W tym segmencie producenci systemów ERP nie pozostają bez odpowiedzi. Producenci systemów ERP oferują łatwy dostęp do systemów oparty zarówno o wersje webowe (www/przeglądarka), jak również poprzez aplikacje mobilne.

Cieszącym się trendem wśród producentów i dostawców rozwiązań klasy ERP są rozwiązania cloudowe (chmurowe). System jako usługa SaaS (opłata subskrypcyjna) stara się wyprzeć On-Premise (licencja dożywotnia) ukazując przy tym jej wiele zalet, co coraz częściej zauważają przedsiębiorcy. Do głównych zalet należy m.in. niższy koszt uruchomienia systemu, czas wdrożenia (szybszy niż implementacja On-Premise), dostęp do danych przechowywanych w chmurze np. na zewnętrznych serwerach, co umożliwia oszczędność kosztów związanych z zakupem sprzętu, a w tym dostęp do danych z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu, który ułatwia pracę np. w zarządzaniu łańcuchem dostaw, co więcej pozwala zwiększyć efektywność zarządzania produkcją.

Ten trend zauważyli przede wszystkim globalni producenci tacy jak: SAP, Microsoft, Infor, czy Oracle oferując rozwiązania takie jak: SAP S/4HANA, Microsoft Dynamics 365, Infor CloudSuite, czy Oracle ERP Cloud. Trend ten jest zauważalny również u polskich producentów systemów ERP dostarczanych dla sektora małych i średnich firm, takich jak np. Comarch, oferując rozwiązania Comarch Cloud lub firma Gardens Software, która swoje oprogramowanie Gardens Basic ERP oparła o chmurę Azure.

KLUCZOWE WYMAGANIA WOBEC SYSTEMÓW KLASY ERP WEDŁUG BRANŻ

BPC GROUP POLAND

65

Kto inwestuje

w erp?

Migracje do nowych wersji systemów

Decyzjao migracji do nowej wersji systemu była wynikiem ograniczenia wsparcia starych wersji systemu. Najczęściej dotyczyła rozwiązań: SAP ERP, Microsoft AX. Dla użytkowników systemu oznaczało to, że w okresie przedłużonego wsparcia nadal dostarczane będą tylko poprawki zabezpieczeń. W przypadku migracji do nowej wersji rozwiązania praktycznie mówimy o wdrożeniu nowego systemu, gdyż technologicznie mieliśmy do czynienia z różnymi rozwiązaniami. Z reguły przedsiębiorstwa przeprowadzają ponowną analizę procesów biznesowych i rozważają wdrożenie alternatywnego systemu ERP.

Ujednolicenie infrastruktury

Zakłady produkcyjne przechodziły zmiany strukturalne, zmieniały właściciela czy łączyły się w grupy. Operacje te wymuszały potrzebę ujednolicenia występującego w obrębie organizacji środowiska informatycznego. Sytuacja ta dotyczyła nie tylko koncernów zagranicznych, ale także przedsiębiorstw, które na wskutek naleciałości historycznych korzystały z odrębnych programów w poszczególnych komórkach biznesowych. W wyniku rozwoju organizacji lub dokonanych przekształceń stryktury organizacyjnej przedsiębiorcy decydowały się na ujednolicenie środowiska informatycznego poprzez wprowadzenie systemu ERP, który obejmowałby swoim zakresem funkcjonalnym cały obszar działalności spółki, grupy. Takie podejście miało pozwolić na zwiększenie efektywności działania organizacji oraz ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem różnych środowisk technologicznych i zespołów kompetencyjnych. Ujednolicenie struktury likwiduje problem komunikacji między komórkami biznesowymi, które pracują na niespójnych i nieaktualnych danych.

Biznesowe zależności

Na rynku przedsiębiorstw produkcyjnych zauważyliśmy postępującą globalizację. Przedsiębiorstwa nawiązywały współpracę z kontrahentami (dostawcy, podwykonawcy oraz klienci), którzy narzucają standardy biznesowe. Spełnienie ich wiązało się z wprowadzeniem nowego systemu klasy ERP.

Usprawnienie produkcji

Coraz częściej rozwiązania stosowane przez przedsiębiorstwo w obszarze produkcyjnym nie spełniają oczekiwań decydentów. Dzieje się tak, ponieważ stosowane już systemy IT były wybrane pod kątem zaspokojenia potrzeb pozaprodukcyjnych obszarów działalności takich jak: finanse-księgowość, kadry-płace, sprzedaż.

W produkcji wykorzystywane były arkusze Microsoft Excel lub rozwiązania przestarzałe technologicznie. Wraz z rozwojem organizacji i skali prowadzenia produkcji oczekiwania stale rosły, a wykorzystywane systemy stawały się niewystarczające.

W wielu spółkach informatyzacja obszaru produkcyjnego związana była z prowadzeniem nowego systemu klasy ERP. Dlaczego? Ponieważ produkcja ma ścisłe powiązania z innymi obszarami biznesowymi przedsiębiorstwa np. w obszarze technologii (macierze przezbrojeń, parametry parku maszynowego, BOM, zamienniki, marszruty etc.), sprzedaży (warunki dostawy, priorytet, klient, który wymusza sposób pakowania/wariant etc.) czy gospodarce magazynowej (dostępne surowce, wygenerowanie zapotrzebowania, termin dostawy surowca etc.).

KATALOG

DOSTAWCÓW

Zeskanuj kod QR, aby przeczytać wskazówki dotyczące systemów IT.

https://katalog.bpc-guide.pl/

BPC GROUP POLAND

86

Profil dostawcy

Microsoft Dynamics 365, Microsoft Azure, Power BI, Power Apps

OPIS FIRMY

ANEGIS jest liderem wśród dostawców rozwiązań informatycznych optymalizujących i automatyzujących procesy biznesowe. Łączy wieloletnie doświadczenie i wiedzę ekspertów, zdobyte w projektach dla firm brytyjskich, skandynawskich i niemieckich, z wiodącymi technologiami rozwijanymi przez firmę Microsoft.

Zespół ANEGIS wykorzystuje swoje kompetencje w połączeniu z produktami Microsoft do wzmacniania pozycji rynkowej swoich klientów.

Architekci rozwiązań, konsultanci, programiści, testerzy i pracownicy wsparcia technicznego specjalizują się wyłącznie w Dynamics 365, co stawia ANEGIS w czołówce dostawców rozwiązań z wiedzą ekspercką w zakresie produkcji, dystrybucji, handlu, usług profesjonalnych, mediów i reklamy.

Oferowane rozwiązania

ANEGISoferuje rozwiązania w obszarach ERP i CRM. Dostarcza usługi na platformie chmurowej Microsoft Azure, łączy urządzenia IoT z infrastrukturą przedsiębiorstw, dostosowuje narzędzia analizy biznesowej, technologie rzeczywistości mieszanej w urządzeniu HoloLens, kognitywne w systemach wizyjnych i modele predykcyjne do potrzeb i możliwości klientów.

Flagowym rozwiązaniem dla firm poszukujących kompleksowego i elastycznego systemu do zarządzania danymi przedsiębiorstwa jest Microsoft Dynamics 365.

Dynamics 365 składa się ze zintegrowanych aplikacji, które mogą funkcjonować niezależnie i jest odpowiedzią dla firm zorientowanych na rozwój – system można wzbogacać modułami w zależności od potrzeb. Wdrożenie Dynamics 365 w modelu SaaS gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa, jednak istnieje możliwość osadzenia instalacji na serwerach lub implementacji systemu w modelu hybrydowym.

Aplikacje w Microsoft Dynamics 365:

ERP – rozwiązania do planowania zasobów przedsiębiorstwa umożliwiają sprawne i wydajne zarządzanie danymi i procesami

Microsoft Dynamics 365 Finance

Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management

Microsoft Dynamics 365 Commerce

Microsoft Dynamics 365 Human Resources

Microsoft Dynamics 365 Talent

dane kontaktowe

ANEGIS Sp. z o.o.

50-125 Wrocław

ul. Św. Mikołaja 7

tel. +48 71 881 0563

[email protected]

www.anegis.com

ZAKRES DZIAŁANIA

Polska / Europa

CRM– w aplikacjach do zarządzania relacjami z klientami można gromadzić i analizować informacje o klientach i ich potrzebach, tworzyć przejrzyste profile i budować z klientami angażujące relacje oraz automatyzować sprzedaż i obsługę klienta

Microsoft Dynamics 365 Sales

Microsoft Dynamics 365 Customer Service

Microsoft Dynamics 365 Project Operations

Microsoft Dynamics 365 Marketing

Rozwiązania do interaktywnej współpracy techników:

Microsoft Dynamics 365 Field Service

Microsoft Dynamics 365 Remote Assist

Microsoft Dynamics 365 Guides

HoloLens

Usługi na platformie Microsoft Azure:

Azure IoT Hub

Azure Cognitive Services

Azure Databricks

Azure Metrics Advisor

Azure Spatial Analysis

Azure Machine Learning

Narzędzie analizy biznesowej, które łączy różne źródła danych i przetwarza je na interaktywne raporty i wizualizacje:

Power BI

Rozwiązania do tworzenia i rozwoju aplikacji w środowisku Power Platform:

Power Apps

Power Automate

REFERENCJE

ETON, New Yorker– branża modowa

VOLVO, Bury – branża motoryzacyjna

Georg UTZ, Trelleborg– produkcja

Leroy Merlin, TERG - handel

Selena, Nicols –branża chemii gospodarczej i artykułów dla gospodarstw domowych

WPP, Exterion Media –marketing i reklama

Przedsiębiorstwo dyktuje dostawcy warunki do momentu podpisania umowy,

potem role się zmieniają.

www.bpc-group.pl

www.bpc-guide.pl