Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści - Norris Dana - ebook

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści ebook

Norris Dana

3,9

Opis

Wszyscy codziennie opowiadamy historie

Robimy to podczas prezentacji biznesowej, wygłaszając mowę w trakcie ważnej uroczystości czy podczas randki. Opowieść to idealny sposób na to, aby w zwięzły sposób przekazać informacje istotne, trafne i – co niezwykle ważne – dotyczące nas w sposób bezpośredni. Co jednak zrobić, aby z ciekawej anegdoty wydobyć coś, co zapadnie wszystkim w pamięć? Co właściwie mielibyśmy opowiadać? Od czego zacząć? Od lektury tej książki.

 

Wykorzystaj moc storytellingu

Storytelling to książka dla każdego, kto chce opowiadać – czy to po to, żeby zrobić dobre wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, dobrze wypaść podczas spotkania biznesowego, czy wygłosić intrygujący toast weselny. Ta książka podpowiada, jak dopracować opowieść oraz uwolnić drzemiący w nas potencjał mówcy. Zawiera też proste ćwiczenia, które ułatwiają wykorzystywanie umiejętności storytellingowych w praktyce. Wskazuje również dziesięć pułapek czyhających na autorów opowieści i pokazuje, co robić, żeby ich uniknąć.

 

Przygotowanie intrygującej opowieści

Co decyduje o potędze opowieści? Co sprawia, że dana historia ma w sobie coś takiego, że nie potrafimy się od niej oderwać? Wszystkie opowieści – te filmowe i te serialowe, te przytoczone w artykułach prasowych i te w opowiadaniach, powieściach i sztukach – mają zawsze tę samą strukturę. „Serio?”, pomyślisz sobie. „To niemożliwe”. Ale tak właśnie jest! Po rozłożeniu na czynniki pierwsze każda historia daje się wpisać w pewne ogólne ramy. Warto je znać, żeby wiedzieć, jak opowiadać o swoich doświadczeniach, żeby inni słuchali nas z zapartym tchem. Dana Norris krok po kroku pokaże ci, jak wyznaczyć cel opowieści, jak ukształtować fabułę i o czym jeszcze warto pamiętać.

 

Zostań mistrzem słowa

Zdobądź się na odwagę i zacznij występować przed publicznością (czyli przed każdym, kto cię słucha) – może nią być słuchacz twojego podcastu, uczestnik konferencji, na której jesteś prelegentem, czy grupa przyjaciół podczas spotkania towarzyskiego. W książce znajdziesz kilka prostych sposobów na podnoszenie pewności siebie oraz konkretne wskazówki, dzięki którym uwierzysz, że uda ci się przykuć uwagę publiczności i nawiązać z nią relację.

 

***

 

Ta książka to dowód prawdziwej pasji, z jaką Dana Norris podchodzi do pisania i opowieści. Storytelling to zbiór narzędzi przydatnych i cennych dla każdego twórcy tekstów.

 Brigid Murphy, twórczyni Shortcut to the Soul: Unlocking Your Creative Voice Through Autobiographical Writing

To Dona Norris stała przed publicznością, gdy miałam okazję po raz pierwszy wysłuchać opowieści. Sama zapragnęłam spróbować i w rezultacie od ponad dziesięciu lat występuję na różnych scenach w całym kraju. Dziękuję Ci, Dano, że zebrałaś swoje najcenniejsze spostrzeżenia w tej książce.

Shannon Cason, gospodyni podcastów Homemade Stories, The Trouble oraz In Good Co. Detroit

Ta książka jest niesamowicie pomocna. Pełno w niej konkretnych i praktycznych, a do tego sprawdzonych technik przydatnych przy tworzeniu porywających, przekonujących historii. Dana Norris dzieli się w niej wnioskami ze swoich wieloletnich doświadczeń. Teraz wszyscy możemy na tym skorzystać.

Kevin Allison, gospodarz i producent podcastu i programu Risk

***

Dana Norris jest założycielką Story Club, ogólnokrajowego programu storytellingu non-fiction. Ukończyła studia w zakresie kreatywnego pisarstwa non-fiction i religioznawstwa. Jej teksty ukazywały się między innymi w McSweeney’s Internet Tendency, Tampa Review, TriQuarterly Online, w podcaście RISK! oraz WCPN Cleveland. Więcej informacji na temat Dany znaleźć można na stronie danastories.com.

 

 

 

 

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 99

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
3,9 (21 ocen)
7
8
2
4
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.
Sortuj według:
Angelika111

Nie oderwiesz się od lektury

Krótko i na temat. Szybki bryk na temat storytelllingu. Wszystko co potrzebne w pigułce.
00
mwalorczyk

Całkiem niezła

Pierwsza część zdecydowanie lepsza od drugiej. Parę ciekawych informacji z tej książki wyniosłam, ale cały czas nie trafiłam na idealną książkę w tym temacie
01

Popularność




Tytuł oryginału: The Storytelling Code: 10 Simple Rules to Shape and Tell a Brilliant Story

Przekład: Magda Witkowska

Redakcja: Anna Żółcińska

Korekta: Maria Żółcińska

Projekt okładki: Michał Duława

Layout i grafiki: Darren Samuel

Zdjęcie Autorki dzięki uprzejmości © Elizabeth McQuern

Skład i łamanie: JOLAKS – Jolanta Szaniawska

Opracowanie e-wydania:

Copyright © 2020 by Rockridge Press, Emeryville, California

No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise, except as permitted under Sections 107 or 108 of the 1976 United States Copyright Act, without the prior written permission of the Publisher.

First published by Rockridge Press (May 5, 2020)

Copyright © 2021 by MT Biznes Sp. z o.o.

Copyright © 2021 for the Polish translation by MT Biznes Sp. z o.o.

All rights reserved.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.

Ograniczenie odpowiedzialności/wyłączenie gwarancji

Ani wydawca, ani autor nie udzielają żadnych oficjalnych zapewnień ani gwarancji co do rzetelności treści zawartej w tej publikacji, w szczególności nie udzielają żadnych gwarancji co do jej przydatności do jakiegokolwiek konkretnego celu. Nie dopuszcza się formułowania bądź rozszerzenia gwarancji w celach sprzedażowych bądź promocyjnych.

Rady i strategie przedstawione w książce mogą nie znajdować zastosowania w pewnych sytuacjach. Publikacja została wprowadzona do sprzedaży przy założeniu, że wydawca nie świadczy usług i nie udziela rad w dziedzinie medycyny, prawa ani w jakiejkolwiek innej szczegółowej dziedzinie wiedzy. W razie konieczności korzystania z fachowej pomocy należy zwrócić się w tej sprawie do kompetentnego profesjonalisty.

Ani wydawca, ani autor nie ponoszą odpowiedzialności odszkodowawczej w tym zakresie.

Fakt odwołania się przez osobę indywidualną, organizację bądź stronę internetową do treści tej publikacji w drodze cytatu bądź w bibliografii nie oznacza, że autor bądź wydawca popierają treści publikowane przez tę osobę, organizację bądź stronę internetową, ani że zgadzają się z formułowanymi przez te podmioty rekomendacjami.

Czytelnik powinien ponadto mieć na względzie, że treści publikowane na stronach internetowych, które zostały wskazane w książce, mogły ulec zmianie lub zostać usunięte w okresie między datą tworzenia a datą lektury tej książki.

Zezwalamy na udostępnianie okładki książki w internecie.

Warszawa 2021

MT Biznes Sp. z o.o.

www.mtbiznes.pl

[email protected]

ISBN 978-83-8087-978-2 (format epub)

ISBN 978-83-8087-979-9 (format mobi)

Dedykuję tę książkę mojemu mężowi, który niezmiennie zachęca mnie do pisania, pomaga mi tworzyć przestrzeń, w której jest to możliwe – i wciąż uważa, że moje historie są zabawne.

Wprowadzenie

Gdy byłam dzieckiem, podczas Święta Dziękczynienia najbardziej lubiłam moment tuż po zakończeniu posiłku, ale jeszcze zanim zaczęło się sprzątanie. Wszyscy byli wtedy najedzeni i szczęśliwi, rozsiadali się wokół stołu i opowiadali historie. Moja ciotka snuła opowieść o trudnym locie, który przeżyła, gdy pracowała jako pielęgniarka w siłach powietrznych, mój ojciec wspominał podróż samochodową pośród śnieżycy, a matka wracała myślami do młodości, którą spędziła na farmie. To był wyjątkowy czas, a ja robiłam, co mogłam, żeby pozostać przy stole. Siedziałam cichutko i chłonęłam każde słowo.

Nieco później, gdy miałam już 25 lat i nudną pracę w Chicago, odkryłam nagle, że też mam dar opowiadania. Cały czas pisałam, choć nie miałam zamiaru ani niczego publikować, ani nikomu przedstawiać mojej pisaniny. Pewnego wieczoru przyjaciółka, która przyjechała w odwiedziny, namówiła mnie na udział w slamie poetyckim. Ze zdumieniem obserwowałam wtedy ludzi, którzy czytali swoje wiersze przed zgromadzoną publicznością. Niesamowicie mnie to zafascynowało!

Każdy mógł wejść na scenę i sięgnąć po mikrofon, ale ja nie miałam odwagi. Wydawało mi się, że moje historie nie są dość interesujące. Postanowiłam tylko słuchać. Kolejni ludzie snuli opowieści o tym, jak to mieszkali w samochodzie w Arizonie, jak zostali wyrzuceni z mieszkania, jak chcieli po raz ostatni spotkać się z mamą. Słuchając tych występów, uświadomiłam sobie, że ja też mogłabym się podzielić ze światem moimi historiami. Musiałam tylko zdobyć się na odwagę i powiedzieć coś od siebie zamiast tylko słuchać. Brakowało mi jednak przekonania, że mam do powiedzenia coś ciekawego. Że moja opowieść w ogóle ma sens. Że ktokolwiek będzie chciał jej słuchać. Co innego opowiadać historie przy kuchennym stole, a co innego – zupełnie obcym ludziom.

Zabrałam się do pracy. Tamtego wieczoru postanowiłam, że dowiem się, jak się opowiada dobre historie. Podjęłam studia teoretyczne, zaczęłam się tym zajmować zawodowo, a potem nawet uczyć tego innych. Ukończyłam studia w zakresie pisarstwa niefabularnego na Northwestern University, byłam też gościem setek różnych programów dotyczących storytellingu. Założyłam również własny Story Club, którego członkowie wymieniają się doświadczeniami i słuchają nawzajem swoich opowieści.

W tej książce przedstawiam dziesięć prostych rad, które sformułowałam na podstawie całej posiadanej przeze mnie wiedzy o opowieści. Polecałabym czytelnikom zapoznać się z jej treścią w całości, a następnie wybrać to, co jest im akurat najbardziej potrzebne. Tamtego wieczoru 15 lat temu, gdy w moim życiu dokonał się przełom, mnie najbardziej przydałaby się Zasada nr 6: „Opowiadać każdy może”. Ktoś inny może jednak zainteresować się w szczególności zasadami konstruowania fabuły na podstawie określonego planu (Zasada nr 2: „Według planu”), a jeszcze ktoś inny zechce się dowiedzieć, jak dopasować treść opowieści do potrzeb konkretnego grona odbiorców (Zasada nr 8: „Z poszanowaniem dla publiczności”). O tym wszystkim – i jeszcze o paru innych rzeczach – piszę w tej książce. Czytając, warto jednak pamiętać, że historie opowiada się nie tylko po to, aby dostarczać ludziom rozrywki. Opowieść to również narzędzie bardzo przydatne w codziennym życiu. Czasami warto przytoczyć jakąś historię, aby wyjaśnić pewną kwestię podczas spotkania biznesowego. Storytelling pomaga też rekrutować wolontariuszy. Ta książka jest dla każdego, kto chce opowiadać historie klientom, szefowi, przyjaciołom lub zupełnie obcym ludziom. Dzięki niej każdy się przekona, że – owszem – potrafi opowiadać. Bo nie ulega wątpliwości, że każdy potrafi opowiadać historie i każdy powinien to robić.