Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania - Maria Deskur - darmowy ebook

Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania ebook

Maria Deskur

4,0

Opis

Po co upowszechniać czytanie? Jak powinniśmy do tego podejść, by osiągnąć zmianę na skalę kraju? Jakie są sprawdzone metodologie? Czy czytanie jest ważne dla zdrowia i dlaczego liderzy przedsiębiorczości czytają? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w „Supermocy książek". Publikacja jest wydana i rozpowszechniana nieodpłatnie dzięki współpracy Fundacji Powszechnego Czytania, Miast Literatury UNESCO Krakowa i Wrocławia, Polskiej Izby Książki i Fundacji Olgi Tokarczuk. Ebook przygotowało Legimi jako partner projektu. Zachęcamy do rozpowszechniania publikacji!

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 20

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,0 (35 ocen)
19
7
2
4
3
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.
Sortuj według:
mardob47

Nie oderwiesz się od lektury

Ciekawe ujecie problemu zwracam uwage na sposob czytania ksiazek i sposoby komunikacji poprzez czytanie ksiazek dzieciom ktory pozala na rozwiniecie ich intelektu o sobowosci popieram akcje czytelnicze nietulko u malych dzieci ale rowniez i udoroslych bez wzgledu na rase pochodzenie i poglady polityczne czy pozycje spoleczna
00
MagdalenaLukas

Nie polecam

Nie polecam.
00

Popularność




Okładka

SUPERMOC KSIĄŻEK

Poradnik upowszechniania czytania

Tekst: Maria Deskur Ilustracje: Joanna Gniady

Niniejsza publikacja powstała z myślą o profesjonalistach i wolontariuszach angażujących się w najróżniejszy sposób na rzecz zwiększenia liczby Polaków czytających książki. Chcielibyśmy, by stała się pomocą w pracy, katalizatorem rozmów, zaczynem do tworzenia współpracujących środowisk i inspiracją do dalszych działań.

Tekst dotyczy czytania książek: powieści, reportaży, opowiadań, zbiorów wierszy, a także dłuższych tekstów naukowych czy popularnonaukowych. Używając skrótowo słowa „czytanie”, zawsze odnosimy się do czytania książek.

POWODY,

czyli po co upowszechniać czytanie?

Ponieważ przyszłość Polski zależy od upowszechnienia czytania.

Zdrowie naszej społeczności, poziom edukacji, siła kapitału społecznego, przedsiębiorczość, wreszcie równość obywateli i przyszłość demokracji – to wszystko wynika ze skali upowszechnienia czytania w danej społeczności. Ważne jest, by to podkreślać! Czytanie nie jest żadnym przywilejem – jest warunkiem koniecznym wychowywania mądrych, odpowiedzialnych obywateli biorących udział w życiu demokracji.

ZDROWIE

Rola książek zaczyna się bardzo wcześnie.

Mózg człowieka rozwija się najintensywniej w ciągu pierwszych trzech lat naszego życia i najlepiej w kontakcie z bliskim człowiekiem. To w tym czasie budują się połączenia synaptyczne w naszym mózgu – a intensywność ich powstawania zależy od bodźców, którym go poddamy. Wspólne czytanie, a właściwie oglądanie, omawianie, zabawa i interakcja wokół książki jest doskonałym stymulatorem rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka. W tym procesie budowanie relacji z rodzicem oraz kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka są fundamentalne! Pediatra amerykański, który jako pierwszy na świecie zaczął rekomendować rodzicom niemowlaków regularne czytanie i rozmowę z dzieckiem, stwierdził, że jego pacjenci poddani takiej interwencji mniej chorują, kiedy zaczynają szkołę.

Czytajmy i rozmawiajmy z dziećmi – będą zdrowsze.

EDUKACJA

Czytanie jest fundamentem edukacji – zdecydowanie nie tylko humanistycznej, ale każdej. Oczywistość? A jednak – czy zdajemy sobie sprawę, jak bardzo ważne jest czytanie dla rozumienia matematyki? Badania pokazują, że czytanie książek rozwija myślenie krytyczne, ciekawość i umiejętność analizy wyszukiwawczej, rozumienie powiązań przyczynowo-skutkowych, zdolność dłuższej koncentracji. Czytanie książek zwiększa zatem szanse ucznia na sukces we wszystkich dziedzinach, również ścisłych. Dziecko ma się najpierw nauczyć czytać, by w drugim kroku czytać, aby się uczyć (po angielsku Learn to Read. Read to Learn). Potężnym problemem jest dziś oczywiście dysleksja. Czytanie na głos dziecku z dysleksją przynosi wielorakie pozytywne skutki, jest nawiązaniem relacji, wejściem w dialog, budowaniem semantyki – to wszystko fundamentalnie ważne. Oczywiście działanie to wymaga świadomości i poświęcenia czasu przez rodzica.

Bez czytania nie ma edukacji.

KAPITAŁ SPOŁECZNY

Czytanie – czynność prywatna?