Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Wyobraź sobie, że wchodzisz na spotkanie sprzedażowe z potencjalnym klientem i w ciągu kilku minut rozumiesz, z kim masz do czynienia.
Ponieważ znasz jego typ osobowości, wiesz dokładnie, co i jak powiedzieć, aby zbudować relację. Dzięki temu skutecznie przedstawiasz ofertę w taki sposób, aby najlepiej do niego przemówiła, a następnie domykasz sprzedaż.
Pamiętaj, że nie chodzi tutaj o zmianę tego, kim TY jesteś, tylko o zrozumienie, kim oni są i danie im tego, czego potrzebują!
Koniec ze zgadywaniem. Koniec z zastanawianiem się, dlaczego nie reagują. Otrzymasz ode mnie konkretne techniki i metody, które przynoszą rezultaty.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 65
Rok wydania: 2024
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
© Copyright by Karol Froń
Autor: Karol Froń
Tytuł: TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW CZ. 1
Projekt okładki i grafika: Bernadetta Wrona
Skład i łamanie – Bernadetta Wrona
ISBN druk oprawa twarda ISBN
Wydawca: Karol Froń Sales Management Coaching 24
Wydanie I
Częstochowa 2024
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub frag-mentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku fil-mowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszelkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź to-warowymi ich właścicieli.
SPIS TREŚCI
I. Wstęp 7
II. Wprowadzenie do typologii osobowości 11
III.Dlaczego osobowość klienta w sprzedaży jest WSZYSTKIM? 17
IV. Choleryk – wie czego chce i do tego dąży 31
V. Sangwinik – nie wie czego chce, ale ufa, że Ty mu powiesz 53
VI. Flegmatyk – nie wie czego chce, ale wie, czego nie chce71
VII.Melancholik – wie czego chce, ale sprawdza czy kupi to od Ciebie 91
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
6
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
7
Wstęp
I.
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
8
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
9
Wszyscy jesteśmy niepowtarzalnymi jednostkami. Reprezentujemy odmien-ne sposoby komunikacji, mamy inne poglądy, inaczej podejmujemy też decyzje o wyborze konkretnych produktów. Tak naprawdę w niepowtarzalnej galerii osobo-wości wszyscy jesteśmy niezwykli, jedyni w swoim rodzaju. Jednocześnie można po-wiedzieć, że każdy z nas przynależy do większej grupy, jaką definiują cechy wspólne dla określonych jednostek. Grupy te można określić mianem typów osobowości.
Biznes to dziedzina, w której każdy z nas może osiągnąć sukces. Stanowi on rezultat splotu wielu czynników i okoliczności. Ważna jest tutaj m.in. zdolność do pro-wadzenia skutecznych rozmów z kontrahentami. Jeżeli zależy Ci na tym, aby bez pro-blemu porozumiewać się z innymi oraz móc perfekcyjnie opanować sztukę oddzia-ływania na podejmowane przez nich decyzje, należy najpierw zgłębić to, co ma na nich największy wpływ. Później wystarczy dostosować swój styl i sposób komunikacji do określonego typu osobowości. W tej książce przeczytasz nie tylko o tym, jakie ich rodzaje można wyróżnić, ale także, jakie czynniki wywierają wpływ na ich postawy, jakie można wyodrębnić różnice pomiędzy poszczególnymi typami oraz w jaki sposób decydują one o zakupach. Dowiesz się również, jak tworzyć z nimi relacje, aby mogły Ci one w pełni zaufać.
Mam nadzieję, że ta publikacja pomoże m.in. osobom pracującym w sprzeda-ży, szefom firm, managerom czy po prostu przedsiębiorcom. Dzięki niej będziesz mógł w bardziej przemyślany sposób opracowywać strategie: negocjowania, sposobów ko-
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
10
I. Wstęp
munikacji z klientami oraz prezentacji produktów. Strategie idealne dopasowane do klientów, który będą wpisywały się w ich gust i znajdą odzwierciedlenie w większej skuteczności na wielu płaszczyznach.
W tej książce wytłumaczę Ci, jak należy porozumiewać się, współpracować i postępować z odmiennymi typami osobowości na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego. Stawiasz pierwsze kroki w biznesie? A może jesteś przedsiębiorcą od lat? Bez względu na to, zawartość tej książki umożliwi Ci zostanie profesjonalistą w dziedzinie sprzedaży. To z kolei przyczyni się do poprawy Twoich wyników finanso-wych oraz ułatwi Ci prowadzenie działalności. Ponadto będzie Ci się łatwiej komuniko-wać nie tylko na polu zawodowym, ale również tym osobistym.
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
11
Wprowadzenie
do typologii osobowości
II.
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
12
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
13
II. Wprowadzenie do typologii osobowości
Zacznijmy od tego, czym właściwe jest typologia osobowości. Jak się okazuje, jest to koncepcja, zgodnie z którą można pogrupować ludzi w grupy uwzględniające ich cechy charakteru i zachowania. Pozwala ona łatwiej pojąć czyjeś sposoby myślenia oraz działania, a to z kolei jest pomocne nie tylko na polu biznesowym, ale i w szeroko rozumianych relacjach.
Korzenie typologii osobowości tkwią w V w p.n.e. To właśnie wtedy Hipokra-tes opracował koncepcję na temat 4 płynów (czarnej żółci, flegmy, krwi i żółci), znaj-dujących się w ludzkim organizmie. Jego zdaniem ich ilość oddziaływała nie tylko na zdrowie, ale również na konkretny zestaw zachowań. Na bazie tego, który płyn prze-ważał w przypadku danej jednostki, przedstawił on cztery typy osobowości.
Flegmatyk– w jego organizmie jest najwięcej flegmy, cechuje się on spoko-jem i cierpliwością, z wyrozumiałością podchodzi do innych ludzi, jest rozważ-ny i troskliwy, ale trudno mu podejmować decyzje.
Melancholik– dominuje u niego czarna żółć, dużo analizuje i rozmyśla, kieru-je się logiką, ale jest jednocześnie pesymistyczny i bardzo ostrożny.
Choleryk – dominuje u niego żółć, jest pełen energii i ambicji, ale jednocze-śnie zaborczy i władczy, łatwo podejmuje decyzje oraz ryzyko.
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
14
II. Wprowadzenie do typologii osobowości
Sangwinik– przeważa u niego krew, jest pełen optymizmu i dobrej energii, lubi towarzystwo i przygody, ma afirmatywny stosunek do życia.
Odkrycia Hipokratesa wykorzystał w następnej kolejności Sigmund Freud, który – uwzględniając je – opracował teorię psychoanalizy. Stał się on również twórcą kon-cepcji o fazach rozwoju psychoseksualnego dzieci – te z kolei wykorzystali jego kon-tynuatorzy, którzy przygotowali osobne teorie dotyczące typów osobowości. Warto tu powiedzieć choćby o Carlu Gustavie Jungu, który opisał najważniejsze wymiary osobowości. Później jego koncepcję nieco wzbogaciły Katharine Cook Briggs i Isabel Briggs Myers. Przygotowały one bardzo popularne dziś narzędzie, test MBTI, który po-zwala definiować różne typy osobowości. Jungowi udało się wyodrębnić dwie orien-tacje psychiczne, które wpływają na percepcję otaczającej rzeczywistości oraz podej-mowanie różnych interakcji.
Introwersjato postawa ukierunkowana na doznania wewnętrzne, czyli koncentrująca się na osobistych emocjach i przemyśleniach, wewnętrznych doświadczeniach oraz re-fleksjach. Introwertycy ładują z reguły swoje akumulatory, kiedy spędzają czas osobno. Gdy stykają się z innymi ludźmi, po pewnym czasie czują się wyczerpani. Do tej grupy można zaliczyć melancholika i flegmatyka.
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
15
II. Wprowadzenie do typologii osobowości
Ekstrawersjato postawa ukierunkowana na doznania zewnętrzne. Cechuje się ona niezwykłą otwartością na to, co daje nam rzeczywistość, a także na kontakty z ludźmi. W przeciwieństwie do Introwertyków ekstrawertycy zyskują energię wtedy, gdy znaj-dują się w towarzystwie innych osób – stymuluje to ich do twórczego działania. Do tej grupy można zaliczyć sangwinika i choleryka.
Jak zaznaczył sam Jung, zdecydowana większość z nas lokuje się na linii po-między dwoma punktami, oznaczającymi różne orientacje. Aby rozwinąć swoją oso-bowość, ważne jest jednak to, aby odkryć, która z nich jest nam najbliższa.
Kolejnym istotnym aspektem wpływającym na typy osobowości jest tzw. po-ziom neurotyczności, czyli drażliwości emocjonalnej lub jej brak, tożsamy z równowa-gą emocjonalną. Oznacza on skłonność danej osoby do doświadczenia intensywnych emocji, np. strachu czy gniewu. Jednostki z niskim poziomem neurotyczności (a więc flegmatycy i sangwinicy), są bardziej zrównoważone, a stres wpływa na nie w mniej-szym stopniu. U jednostek, u których odnotowuje z kolei się wysoką neurotyczność (a więc u choleryka czy melancholika), widoczne są większe wahania nastrojów. Są one również bardziej drażliwe i podatne na czynniki stresogenne.
Mimo że wszystkie omówione przez nas podziały powstały już jakiś czas temu, wciąż należą do najpopularniejszych teorii typologii osobowości. Na ich podstawie wypraco-wano też inne metodologie. W naszej publikacji poddajemy analizie przede wszystkim osoby z introwersją i ekstrawersją.
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
16
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
17
Dlaczego osobowość klienta w sprzedaży jest WSZYSTKIM?
III.
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
18
TYPOLOGIA OSOBOWOŚCI - DLA SZEFÓW I HANDLOWCÓW
19
III. Dlaczego osobowość klienta w sprzedaży jest WSZYSTKIM?
W dzisiejszym konkurującym świecie każda firma stara się docierać do jak największej liczby klientów, ponieważ wiadomo, że przynoszą oni do firmy pieniądze. Z racji tego, że konsument ma dziś wybór, jakiego nie miał nigdy w całej historii ludz-kości, może przebierać w ofertach i firmach proponujących produkty i usługi, jakimi jest zainteresowany. W sytuacji gdy dany produkt jest dostępny w kilku przedsiębior-stwach lub u kilku sprzedawców i jest to ten sam przedmiot, a do tego można otrzy-mać go natychmiast, na bardzo zbliżonych lub takich samych warunkach, w podobnej cenie i jakości, to klient kupi go tam, gdzie lepiej ostanie obsłużony. Co mam tutaj na