Strategia, portfele, programy, projekty - z góry na dół czy z dołu do góry? - Hanna Hanć, Tomasz Borucki, Jakub Lesiński - ebook
PROMOCJA

Strategia, portfele, programy, projekty - z góry na dół czy z dołu do góry? ebook

Hanna Hanć, Tomasz Borucki, Jakub Lesiński

0,0
59,99 zł
47,99 zł
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 59,99 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Realizujesz projekty❓Chcesz lepiej nimi zarządzać i je rozumieć❓Szukasz drogi do rozwoju❓
Jeśli choć na jedno z tych pytań padła odpowiedź TAK❗️, to znaczy, że ten e-book jest właśnie dla Ciebie!

Dowiesz się z niego m.in.👇

🔸 Jak przejść od tego, JAK JEST – do tego, JAK BYĆ POWINNO
🔸 Dlaczego program ułatwia życie projektom
🔸 Dlaczego cel bez planu jest tylko MARZENIEM
🔸 Co jest, A CO NIE JEST naszym biznesem

Poznasz liczne techniki 👇

🔹 Definiowania celów
🔹 Metod ich realizacji
🔹 Zasad adaptacji do zmiennych warunków

Nie czekaj! Pamiętaj: dla świetnego project managera ciągły rozwój to gwarancja sukcesu!

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 38

Rok wydania: 2023

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Strategia, portfele, programy, projekty – z góry na dół czy z dołu do góry?

 

Czas czytania: 40 min

Zagadnienia:

Istota strategii i jej rola w organizacji

Wymiary i wyzwania związane z zarządzaniem strategicznym

Sposoby osiągnięcia zaplanowanych celów i utrzymania zamierzonego kierunku działania

Zacznijmy od tego, co na dole w organizacji.

Projekty nie funkcjonują w próżni: zawsze mają własny kontekst organizacyjny i ludzki. Takie samo z pozoru wdrożenie systemu ERP1 w kilku różnych przedsiębiorstwach może mieć rozmaite cele i inne podejścia do realizacji, rozbieżne zakresy i odmiennie zaangażowane zasoby. Kontekst organizacyjny określają inne inicjatywy, które toczą się równolegle, ambicje i pragnienia kadry zarządzającej, refleksje dotyczące tego, jak można pracować łatwiej, pracować lepiej i dostarczać coraz to wyższą jakość. Obrazek ten złożony jest z bardzo wielu elementów. Tworzą go puzzle, których układ – a czasem i kształt, i liczba – non stop się zmienia. Michael Porter2 powiedział kiedyś: Istotą strategii jest decyzja o tym, czego nie robić3 – i dokładnie o tym jest ten rozdział.

Mamy zatem regularnie do czynienia z walką kilku sił: przewidywania z reagowaniem, usprawniania z innowacyjnością. Każda z nich ma swoje ograniczenia, ale jednocześnie stwarza ogromne szanse. Przewidywanie opiera się zawsze na danych historycznych – rokujemy, że coś się stanie na bazie analizy trendów, zakładając, że skoro historia jest nauczycielką życia4, to w przyszłości będą się wydarzać rzeczy analogiczne do tego, co się wydarzyło w przeszłości. Nie jesteśmy jednak, niestety, właścicielami wróżbiarskiej szklanej kuli. Nie potrafimy przewidywać przyszłości skutecznie – dlatego tak często się mylimy. Możemy określać przyszłość tylko z pewnym prawdopodobieństwem. Udać się to może nam zazwyczaj w dwóch przypadkach – jeśli procesy, które analizujemy, są w okresie poddanym analizie stabilne, lub w przypadku gdy mamy do czynienia z powtarzalnymi zdarzeniami masowymi bez zdarzeń zmieniających je w przełomowy sposób. Nasze plany w większości przypadków są i muszą być więc modyfikowane w reakcji na zdarzenia i informacje zwrotne. I nie ma znaczenia, czy rozmawiamy tutaj o strategii fuzji dwóch wielkich koncernów, czy o pojedynczym sprincie zespołu deweloperskiego. Skala jest inna, ale każdorazowo mamy jakąś wizję końca, uzgodnioną między kluczowymi interesariuszami, a także mamy do wykonania działania, które tę wizję realizują. Mamy również – zarówno w skali makro, jak i w skali mikro – zagrożenia i zmiany, na które napotykamy, i sposoby reagowania na nie. I naprawdę nie ma znaczenia, czy mówimy tu o szeregu wyzwań prawnych w ramach konsolidacji spółek, czy też o trudności w zrealizowaniu danej historyjki użytkownika w sprincie.

Od tego, jak jest – do tego, jak być powinno

Celem projektu, programu, portfela i strategii jest zawsze przejście ze stanu obecnego do stanu pożądanego, który dostarczy zwiększoną wartość interesariuszom.

Zmianie od modelu aktualnego do docelowego będzie towarzyszyć tymczasowość i niepewność. Nawet strategie czy projekty rozpisywane na lata mają swoją datę ważności (czy nasi Drodzy Czytelnicy zastanawiali się kiedyś, ile czasu zajęło zaprojektowanie np. myśliwca F-35 – od koncepcji do wersji produkcyjnej?). Wyzwania są więc podobne na każdym poziomie zarządzania inicjatywami i zmianą w organizacji, nawet jeśli poszczególne cztery elementy, o których tu rozmawiamy, różnią się od siebie.

Projekt, czyli to, co ma początek i koniec

Zacznijmy od, wydawałoby się, najprostszego i najmniejszego z nich – czyli od projektu:

Projekt to tymczasowe przedsięwzięcie podejmowane w celu wytworzenia unikalnego produktu, usługi lub rezultatu. Przez tymczasowość należy rozumieć, że każdy projekt lub każda faza pracy projektowej ma swój początek i koniec. Projekty mogą być definiowane jako oddzielne przedsięwzięcia albo mogą być częścią programu lub portfela projektów5.

Mówimy tu o zrealizowaniu zmiany, która będzie niosła wartość dla interesariuszy – ktoś zawsze będzie zainteresowany sukcesem projektu i osiągnięciem pewnych celów. Mechanizm ten działa niezależnie od tego, czy mówimy o wdrożeniu nowego udoskonalonego produktu na nowy rynek, czy też o rezultacie w organizacji polegającym na zmianie postaw w obszarze współpracy zespołowej. Zawsze ktoś czegoś od projektu i tej zmiany będzie chciał. I będzie widział jakąś wartość w poszczególnych elementach lub całości przedsięwzięcia.

Program, czyli ułatwienie życia projektom

Czasem kilka projektów albo działań innego typu jest tak ze sobą powiązanych, że można nimi zarządzać w skoordynowany sposób. Dla osiągnięcia efektu synergii6 warto wówczas przemyśleć, czy można je koordynować w grupie, którą nazywamy programem:

Program to zbiór pozostających w relacji projektów, pomocniczych programów oraz aktywności programowych zarządzanych w sposób skoordynowany dla osiągnięcia korzyści, które byłyby niedostępne, gdyby prowadzono je indywidualnie7.

Metody zarządzania programem skupiają się przede wszystkim na dostarczaniu wartości w zadanych okresach oraz na zwiększaniu efektu synergii pomiędzy poszczególnymi komponentami programu. Jeśli kończą się korzyści ze wspólnej koordynacji, program rozwiązujemy i kontynuujemy działania osobno.

1 System ERP – z ang. Enterprise Resource Planning – to oprogramowanie do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, które obejmuje kontrolę i zarządzanie najważniejszymi zasobami i procesami w niemal każdym obszarze biznesowym firmy: sprzedaży, finansów, księgowości, magazynu, zasobów ludzkich, zaopatrzenia, produkcji itd.

2 Michael E. Porter – amerykański ekonomista, profesor, kierownik Instytutu Strategii i Konkurencyjności na Harvard Business School, światowej sławy ekspert w dziedzinie strategii organizacji i konkurencji.

3 Tłumaczenie własne. W oryginale (ang.): The essence of strategy is choosing what not to do. Cyt. za: J.P. Kotter, M. Porter, E.O.Teisberg, Leadership, Strategy, and Innovation: Health Care Collection (8 Items), „Harvard Business Review” 2015, s. 1721.

4 Autorem tych słów jest Tytus Liwiusz (żyjący w latach 59 p.n.e.–17 n.e.) – historyk rzymski, autor monumentalnego dzieła o historii Rzymu. Więcej na: https://ownetic.com/cytaty/tytus-liwiusz-historia-jest-nauczycielka (dostęp: maj 2023).

5A Guide to the Project Management Body of Knowledge PMBOK® GUIDE. Seventh Edition and The Standard for Project Management, Project Management Institute, 2021, s. 4 (tłumaczenie własne).

6 Synergizm to współdziałanie różnych czynników, skuteczniejsze niż suma ich oddzielnych działań.

7A Guide to the Project…, op. cit., s. 4 (tłumaczenie własne).