Trening twórczości - Edward Nęcka, Aleksandra Gruszka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura - ebook
59,90 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Czy twórczości można się nauczyć?

Czy można ją trenować i rozwijać, jak trenuje i rozwija się mięśnie?

Czy warto być twórczym?

„Trening twórczości” to podręcznik sprawdzonych metod, ćwiczeń i sposobów oddziaływania, które rozwijają twórcze myślenie i działanie, a przy okazji są świetną zabawą. Zostały opracowane bardzo starannie przez grono dociekliwych naukowców i praktyków. Książka pokazuje mnóstwo praktycznych zadań i analizuje ich wpływ na rozwój twórczości.

Jest to świetny przewodnik dla psychologów, trenerów, rodziców, szefów i wszystkich, którzy chcieliby pobudzać kreatywność w swoim otoczeniu. Dziesiątki ćwiczeń, zestaw problemów dyżurnych do pracy na sesjach kreatywnych i ćwiczenia na rozgrzewkę.

Zawarte w książce ćwiczenia oprócz twórczości rozwijają też skutecznie komunikację i sprzyjają budowaniu relacji międzyludzkich.

Chociaż głównym adresatem tej książki są osoby organizujące treningi w ścisłym sensie, zwłaszcza treningi grupowe, istnieje możliwość jej wykorzystania w sytuacjach mniej standardowych, na przykład w szkole. Przypuśćmy, że nauczyciel biologii uczy o tym, w jaki sposób wirus atakuje komórkę: wprowadza on do wnętrza komórki swój materiał genetyczny, który replikując się, zakłóca metabolizm komórki-nosiciela aż do jej zniszczenia. Postępuje więc tak, jak oddział dywersantów na tyłach nieprzyjacielskiej armii. Być może analogia mogłaby być bardziej trafna, chodzi jednak o to, aby w ogóle nauczać w konwencji analogii i metafory. Takie nauczanie bliższe jest myśleniu twórczemu, a przecież „uczymy się najlepiej wtedy, gdy robimy wynalazki” (Piaget). Inaczej mówiąc, wykorzystanie analogii, metafory lub innego narzędzia twórczości sprawia, że uczeń zdobywa wiedzę w sposób bardziej trwały i bardziej atrakcyjny, niż dzieje się to w wypadku klasycznych zabiegów metodycznych.

Fragment „Wstępu”

Edward Nęcka - profesor psychologii w Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje również z Uniwersytetem SWPS. Specjalizuje się w problematyce z pogranicza psychologii poznawczej i psychologii różnic indywidualnych. Prowadzi badania na temat poznawczego podłoża cech osobniczych, takich jak kreatywność, inteligencja i samokontrola. Oprócz licznych artykułów zawierających opis wyników badań, opublikował osiem książek – podręczników i monografii. Jest współautorem (z J. Orzechowskim i B. Szymurą) podręcznika pt. „Psychologia poznawcza” oraz autorem książki „Trening poznawczy”. Od roku 2001 jest członkiem Polskiej Akademii Nauk.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI

Liczba stron: 325

Oceny
4,5 (2 oceny)
1
1
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



PRZEDMOWA

Oddajemy w ręce Czytelników kolejne wydanie podręcznika, którego pierwsza edycja ukazała się w roku 1989. To wydanie zawiera niewiele zmian w stosunku do poprzedniego piątego (GWP, 2005). Zachowaliśmy oryginalną strukturę i większość treści, ponieważ odbierane przez nas sygnały nakazywały przyjęcie strategii zdrowego konserwatyzmu: tylko tyle zmian, ile to konieczne, z zachowaniem charakteru książki i podstawowych elementów jej formalnej budowy. Poprzednie wersje Treningu twórczości po prostu sprawdziły się w praktyce, więc nowa wersja nie może być czymś znacząco różnym.

Wszystkie techniki, opisane w rozdziałach II–V, mają swój hasłowy tytuł, ułatwiający identyfikację, potem następuje opis przebiegu ćwiczenia, któremu czasem towarzyszy instrukcja dla uczestników, a niekiedy też interpretacja teoretyczna. Ta ostatnia ma ułatwić prowadzącemu komentowanie sensu ćwiczeń po ich wykonaniu lub pod koniec pewnej grupy technik. Zabieg taki uznaliśmy za niezbędny składnik dobrze przeprowadzonego treningu (zob. rozdział VI, część B). Rozdziały II–V zawierają praktycznie tylko opisy technik. Dopiero rozdział VI dostarcza wskazówek dotyczących przebiegu treningu, doboru ćwiczeń i tak dalej. Znalazł się on na końcu, ponieważ łatwo wtedy omawiać kwestie związane z organizacją treningu, odwołując się do treści poprzednich rozdziałów. Jeśli jednak komuś przeszkadza nieco katalogowy charakter rozdziałów II–V, może zacząć lekturę od rozdziału końcowego.

Pochodzenie poszczególnych technik treningowych jest bardzo różne. Częściowo są one zapożyczone wprost od innych autorów – wtedy staramy się podawać informację bibliograficzną. Do takich ćwiczeń należy na przykład „Winda”, „Bezludna wyspa” czy „Superpozycje”. Inna grupa technik zawiera modyfikacje – niekiedy dość znaczne – propozycji, które można znaleźć w pracach klasyków heurystyki. Modyfikacja polega na przykład na przerobieniu techniki pierwotnie zadaniowej na ćwiczeniową (treningową), zgodnie z rozróżnieniem dokonanym w rozdziale I, albo na opracowaniu ćwiczenia od strony techniczno-operacyjnej, tak aby nadawało się do zastosowania w praktyce treningu grupowego. Przykładami tego typu technik mogą być „Bricolage”, „Operator WCK” lub „Czasowniki modyfikujące”. Kolejna grupa to przekształcone techniki procedur wykorzystanych w badaniach podstawowych. Na przykład ćwiczenie „Łańcuch czy gwiazda” zostało opracowane na podstawie wyników eksperymentu Levin (1978). W tym wypadku doprowadziliśmy po prostu do wyciągnięcia praktycznego wniosku heurystycznego z badań psychologicznych o charakterze podstawowym. Podobnie uczyniliśmy w wypadku ćwiczenia „Percepcja fizjonomiczna”, „Technika tworzenia analogii” (wykorzystano tu badania Sternberga nad rozumowaniem przez analogię) i „Percepcja allocentryczna” (w tym ostatnim wypadku wykorzystano tylko sugestię Schachtela, ale nie badania, których autor nie przytacza). Wreszcie czwarta grupa technik to ćwiczenia oryginalne, wymyślone i wypróbowane przez nas samych. Stanowią one około 35% wszystkich proponowanych ćwiczeń. Należą do nich między innymi „Analogia nośna i analogia trafna”, „Właściwy nośnik”, „Alternatywne tytuły”, „Implikacje”, „Tysiąc definicji”, „Chińska encyklopedia” i inne.

Zapożyczenie techniki albo jej skonstruowanie na podstawie badań czy wcześniejszych propozycji nie oznacza naturalnie akcesu do teorii leżących u podstaw wykorzystanego źródła inspiracji. Zresztą na ogół są to teorie ukryte, ponieważ dziedzina twórczości stosowanej rozwijała się raczej pod kątem praktycznych potrzeb niż teorii. Nasze założenia teoretyczne sprowadzają się do idei zawartych w pracach Brocławika (1982, 1988), Nęcki i Brocławika (1984) oraz Nęcki (1985, 1987/1995, 1987, 2001). Tak więc adaptując jakieś ćwiczenie do naszego systemu, staraliśmy się opatrzyć je swoistą podbudową teoretyczną, chociażby przez zaklasyfikowanie go do takiej, a nie innej grupy technik.

Osobną kategorię stanowią ćwiczenia wymyślone i sprawdzone przez naszych kolegów i studentów. Lista nazwisk byłaby tu tak długa, że nie sposób jej przytoczyć. Wszystkim osobom, które przyczyniły się do powstania lub modyfikacji technik treningu twórczości, jak też do wypróbowania tych technik w praktyce treningowej, serdecznie dziękujemy.

Kilka słów o nietypowym wykorzystaniu proponowanych technik. Chociaż głównym adresatem tej książki są osoby organizujące treningi w ścisłym sensie, zwłaszcza treningi grupowe, istnieje możliwość jej wykorzystania w sytuacjach mniej standardowych, na przykład w szkole. Przypuśćmy, że nauczyciel biologii uczy o tym, w jaki sposób wirus atakuje komórkę: wprowadza on do wnętrza komórki swój materiał genetyczny, który replikując się, zakłóca metabolizm komórki-nosiciela aż do jej zniszczenia. Postępuje więc tak, jak oddział dywersantów na tyłach nieprzyjacielskiej armii. Być może analogia mogłaby być bardziej trafna, chodzi jednak o to, aby w ogóle nauczać w konwencji analogii i metafory. Takie nauczanie bliższe jest myśleniu twórczemu, a przecież „uczymy się najlepiej wtedy, gdy robimy wynalazki” (Piaget). Inaczej mówiąc, wykorzystanie analogii, metafory lub innego narzędzia twórczości sprawia, że uczeń zdobywa wiedzę w sposób bardziej trwały i bardziej atrakcyjny, niż dzieje się to w wypadku klasycznych zabiegów metodycznych. Ponadto ucząc się biologii (lub jakiegokolwiek przedmiotu), zarazem uczy się myślenia, czego żaden tradycyjny system szkolny nie jest w stanie mu zapewnić. Dlatego też zachęcamy nauczycieli do szerokiego korzystania z opisanych tu technik w pracy z klasą szkolną. Nawet bez rozbudowanego planu treningu, biorąc ad hoc jakieś ćwiczenie i przeprowadzając je na lekcji, mogą stać się pionierami nowego stylu nauczania, łączącego wiedzę, wyobraźnię i twórcze myślenie (por. Szmidt, 2003; Limont, 1994, 1996).

Inna możliwość to szerokie korzystanie z ćwiczeń interpersonalnych. Umiejętności słuchania, właściwego krytykowania, współpracy w grupie lub komunikatywnego przekazywania myśli potrzebne są każdemu, kto pracuje z ludźmi. Sens tych ćwiczeń nie ogranicza się zatem do treningu twórczości, a niektóre z nich, na przykład „Co by tu zrobić, żeby..., czyli konstruktywna krytyka” (rozdział II, część C), nadają się do zastosowania we wszelkich sytuacjach społecznych, poczynając od posiedzenia rady nadzorczej, a skończywszy na sprzeczce rodzinnej. Tak więc tytuł tej książki nie powinien sugerować, że zestaw opisywanych w niej ćwiczeń nadaje się do zastosowania tylko w sytuacji grupowego treningu twórczości, a zatem w sytuacji dla przeciętnego człowieka dość rzadko spotykanej i egzotycznej. Przeciwnie, zakres stosowania większości z nich jest bardzo szeroki, choć może to wymagać odejścia od dosłownego traktowania instrukcji. Jeśli uda się zachować sens ćwiczenia, modyfikacje co do formy są dopuszczalne, a w wielu wypadkach nawet konieczne. Ostatecznie prowadzenie treningów twórczości samo w sobie jest działaniem twórczym.

II UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE
A. KLIMAT GRUPOWY
1. PRZEDSTAWIANIE SIĘ

Dostępne w wersji pełnej

2. PRZEDSTAWIANIE SIĘ – WERSJA ZAAWANSOWANA

Dostępne w wersji pełnej

3. MOJE TRZY CECHY NA PIERWSZĄ LITERĘ MOJEGO IMIENIA

Dostępne w wersji pełnej

4. WSZYSTKIE OSOBY LATA

Dostępne w wersji pełnej

5. INDIAŃSKIE IMIONA

Dostępne w wersji pełnej

6. CZUJĘ SIĘ JAK...

Dostępne w wersji pełnej

7. JESTEM...

Dostępne w wersji pełnej

8. KOJARZYSZ MI SIĘ Z...

Dostępne w wersji pełnej

9. CO BY BYŁO, GDYBY TA OSOBA BYŁA...?

Dostępne w wersji pełnej

10. WADA STAJE SIĘ ZALETĄ

Dostępne w wersji pełnej

11. TOTEM

Dostępne w wersji pełnej

12. TOTEM GRUPOWY

Dostępne w wersji pełnej

13. CZĘŚĆ WIĘKSZEJ CAŁOŚCI

Dostępne w wersji pełnej

14. OBORA

Dostępne w wersji pełnej

15. WSPOMNIENIA

Dostępne w wersji pełnej

16. DŁONIE

Dostępne w wersji pełnej

17. TWARZE

Dostępne w wersji pełnej

18. IMPROWIZACJA MUZYCZNA

Dostępne w wersji pełnej

B. POROZUMIEWANIE SIĘ
1. WSPÓŁCZYNNIK WYMIANY MYŚLI

Dostępne w wersji pełnej

2. INACZEJ MÓWIĄC, ... (PARAFRAZOWANIE)

Dostępne w wersji pełnej

3. AKTYWNE SŁUCHANIE

Dostępne w wersji pełnej

4. KOMUNIKATYWNY EKSPERT

Dostępne w wersji pełnej

5. RZEŹBA

Dostępne w wersji pełnej

6. RZEŹBA GRUPOWA

Dostępne w wersji pełnej

7. JĘZYK CIAŁA

Dostępne w wersji pełnej

8. GDY BRAK MI SŁÓW...

Dostępne w wersji pełnej

9. KOMUNIKACJA „ZDEGRADOWANA”

Dostępne w wersji pełnej

C. WSPÓŁDZIAŁANIE
1. ANALIZA INFORMACJI ZWROTNYCH

Dostępne w wersji pełnej

2. SZTAFETA

Dostępne w wersji pełnej

3. BUDOWANIE

Dostępne w wersji pełnej

4. KOMICZNIE, ROMANTYCZNIE, STRASZNIE...

Dostępne w wersji pełnej

5. CO BY TU ZROBIĆ, ŻEBY..., CZYLI KONSTRUKTYWNA KRYTYKA

Dostępne w wersji pełnej

6. „MORDOWANIE” POMYSŁÓW

Dostępne w wersji pełnej

7. WSPÓLNE DZIEŁO

Dostępne w wersji pełnej

8. WSPÓLNE OPOWIADANIE (1)

Dostępne w wersji pełnej

9. WSPÓLNE OPOWIADANIE (2)

Dostępne w wersji pełnej

10. KWADRATY

Dostępne w wersji pełnej

11. KOŃSKI BIZNES

Dostępne w wersji pełnej

III ZDOLNOŚCI
A. ABSTRAHOWANIE
1. KOT MINISTRA

Dostępne w wersji pełnej

2. TYSIĄC DEFINICJI

Dostępne w wersji pełnej

3. PODOBIEŃSTWA

Dostępne w wersji pełnej

4. LISTA ATRYBUTÓW

Dostępne w wersji pełnej

5. ARCHIWUM

Dostępne w wersji pełnej

6. ARCHIWUM ODWRÓCONE

Dostępne w wersji pełnej

7. PRZYKŁADY

Dostępne w wersji pełnej

8. PODSTAWOWA SPRZECZNOŚĆ

Dostępne w wersji pełnej

9. UKRYTA ZASADA

Dostępne w wersji pełnej

10. O CO IM CHODZI?

Dostępne w wersji pełnej

11. CHIŃSKA ENCYKLOPEDIA

Dostępne w wersji pełnej

12. FUNKCJE BEZ PRZEDMIOTÓW

Dostępne w wersji pełnej

13. FUNKCJONALNE PRZEDMIOTY BEZ NAZW

Dostępne w wersji pełnej

14. ANALIZA FUNKCJONALNA

Dostępne w wersji pełnej

B. DOKONYWANIE SKOJARZEŃ
1. ŁAŃCUCH CZY GWIAZDA?

Dostępne w wersji pełnej

2. NAJKRÓTSZY ŁAŃCUCH

Dostępne w wersji pełnej

3. ŁAŃCUCHY ALTERNATYWNE

Dostępne w wersji pełnej

4. ŁAŃCUCHY INTERAKTYWNE

Dostępne w wersji pełnej

5. TRIGRAMY (TRIBONDY)

Dostępne w wersji pełnej

6. SIEĆ SKOJARZEŃ

Dostępne w wersji pełnej

7. DYNAMICZNA SIEĆ SKOJARZEŃ

Dostępne w wersji pełnej

8. PIRAMIDA SKOJARZEŃ

Dostępne w wersji pełnej

9. LISTA DO ZAPAMIĘTANIA

Dostępne w wersji pełnej

10. BRICOLAGE (ŁATANINA)

Dostępne w wersji pełnej

11. MONTAŻE

Dostępne w wersji pełnej

12. SUPERPOZYCJE

Dostępne w wersji pełnej

13. KOLOROWE SUPERPOZYCJE

Dostępne w wersji pełnej

14. SUPERPOZYCJE TERENOWE

Dostępne w wersji pełnej

15. ANALIZA MORFOLOGICZNA

Dostępne w wersji pełnej

C. ROZUMOWANIE DEDUKCYJNE
1. CO BY BYŁO, GDYBY...?

Dostępne w wersji pełnej

2. IMPLIKACJE

Dostępne w wersji pełnej

3. PISANIE SCENARIUSZY

Dostępne w wersji pełnej

4. DIAGRAM RYBY

Dostępne w wersji pełnej

D. ROZUMOWANIE INDUKCYJNE (ANALOGIE)
1. TECHNIKA TWORZENIA ANALOGII

Dostępne w wersji pełnej

2. ANALOGIA NOŚNA I ANALOGIA TRAFNA

Dostępne w wersji pełnej

3. WŁAŚCIWY NOŚNIK

Dostępne w wersji pełnej

4. WYMUSZONA SYMETRIA

Dostępne w wersji pełnej

5. WYMUSZONY NOŚNIK

Dostępne w wersji pełnej

6. BIONIKA

Dostępne w wersji pełnej

7. CIRCEPT (KOŁO ANALOGII)

Dostępne w wersji pełnej

E. METAFORYZOWANIE
1. ŻYCIE JEST JAZDĄ NA TYGRYSIE, BO...

Dostępne w wersji pełnej

2. TWORZENIE NOWYCH SYMBOLI

Dostępne w wersji pełnej

3. PERCEPCJA FIZJONOMICZNA

Dostępne w wersji pełnej

4. SYNESTEZJA[1]

Dostępne w wersji pełnej

5. METAFORYCZNE RYSUNKI

Dostępne w wersji pełnej

6. PERSONIFIKACJA

Dostępne w wersji pełnej

7. MAŁE LUDZIKI

Dostępne w wersji pełnej

8. IDENTYFIKACJA Z OBIEKTEM

Dostępne w wersji pełnej

9. PYTANIA STYMULUJĄCE IDENTYFIKACJĘ

Dostępne w wersji pełnej

10. IDENTYFIKACJA PSYCHODRAMATYCZNA

Dostępne w wersji pełnej

11. EMPATIA

Dostępne w wersji pełnej

12. ALEGORIA

Dostępne w wersji pełnej

13. BAŚŃ

Dostępne w wersji pełnej

14. OŻYWIANIE MARTWYCH METAFOR

Dostępne w wersji pełnej

15. RYSOWANIE MARTWYCH METAFOR

Dostępne w wersji pełnej

16. FRAZESY, PRZYSŁOWIA, SENTENCJE

Dostępne w wersji pełnej

F. TRANSFORMOWANIE
1. ŁAŃCUCH OBRAZÓW

Dostępne w wersji pełnej

2. OPERATOR WCK

Dostępne w wersji pełnej

3. PYTANIA OSBORNA (CZASOWNIKI MODYFIKUJĄCE)

Dostępne w wersji pełnej

4. ZALETY WAD I WADY ZALET

Dostępne w wersji pełnej

5. LIBERALNE WOJSKO

Dostępne w wersji pełnej

6. LUNETA

Dostępne w wersji pełnej

[1] Ćwiczenie opracowane przez Anitę Całek.

IV MOTYWACJE
A. KATALOG MOTYWÓW
1. GIEŁDA STYMULATORÓW

Dostępne w wersji pełnej

2. GIEŁDA INHIBITORÓW

Dostępne w wersji pełnej

B. CIEKAWOŚĆ POZNAWCZA
1. BURZA PYTAŃ

Dostępne w wersji pełnej

2. NAIWNE PYTANIA

Dostępne w wersji pełnej

3. ADWOKAT DIABŁA

Dostępne w wersji pełnej

4. CO MNIE DZIWI?

Dostępne w wersji pełnej

5. CO CHCIAŁ(A)BYM WIEDZIEĆ?

Dostępne w wersji pełnej

6. CIEKAW(A) JESTEM, CZY RZECZYWIŚCIE...?

Dostępne w wersji pełnej

7. MOJA NAJWIĘKSZA BZDURA

Dostępne w wersji pełnej

8. BYŁAM(EM) PRZEKONANA(Y), ŻE...

Dostępne w wersji pełnej

9. CIEKAW(A) JESTEM, JAK ON NA TO WPADŁ?

Dostępne w wersji pełnej

10. INTERESUJĄCY EKSPERT

Dostępne w wersji pełnej

C. POTRZEBA NAPRAWIANIA
1. KRUSZENIE

Dostępne w wersji pełnej

2. INWENTARZ POTRZEB

Dostępne w wersji pełnej

3. CO JEST DO ZROBIENIA?

Dostępne w wersji pełnej

4. MIASTO KOBIET

Dostępne w wersji pełnej

5. MASZYNA BEZ WAD

Dostępne w wersji pełnej

6. ULEPSZANIE PRODUKTU

Dostępne w wersji pełnej

D. INNE MOTYWACJE
1. MOTYWACJA IMMANENTNA

Dostępne w wersji pełnej

2. MOTYW KONTROLI POZNAWCZEJ

Dostępne w wersji pełnej

3. MOTYW OBCOWANIA Z WARTOŚCIAMI

Dostępne w wersji pełnej

4. MOTYW EKSPRESJI I KOMUNIKOWANIA SIĘ

Dostępne w wersji pełnej

V PRZEZWYCIĘŻANIE PRZESZKÓD
A. WIDZENIE INACZEJ
1. BEZLUDNA WYSPA

Dostępne w wersji pełnej

2. ALTERNATYWNE TYTUŁY

Dostępne w wersji pełnej

3. ZALETY, WADY, TO, CO INTERESUJĄCE

Dostępne w wersji pełnej

4. ALTERNATYWNE ZAKOŃCZENIA

Dostępne w wersji pełnej

5. PERCEPCJA ALLOCENTRYCZNA

Dostępne w wersji pełnej

B. OSŁABIENIE CENZURY WEWNĘTRZNEJ
1. CENZOR ZDEMASKOWANY

Dostępne w wersji pełnej

2. ODRACZANIE OCENY

Dostępne w wersji pełnej

3. BURZA MÓZGÓW

Dostępne w wersji pełnej

4. PISEMNA BURZA MÓZGÓW

Dostępne w wersji pełnej

5. INSTYTUT IRRELEWANCJI PORÓWNAWCZEJ

Dostępne w wersji pełnej

6. MYŚLENIE ŻYCZENIOWE

Dostępne w wersji pełnej

7. WINDA

Dostępne w wersji pełnej

C. TWÓRCZA SAMOOCENA
1. W CZYM JESTEM DO NIEGO PODOBNA(Y)?

Dostępne w wersji pełnej

2. CZYM SIĘ OD NIEGO RÓŻNIĘ?

Dostępne w wersji pełnej

3. ZAPROŚMY GO DO SIEBIE

Dostępne w wersji pełnej

4. MÓJ DOBRY POMYSŁ

Dostępne w wersji pełnej

5. MÓGŁBYM BYĆ BARDZIEJ TWÓRCZY, GDYBYM...

Dostępne w wersji pełnej

6. OUTDOOR CIRCEPT, CZYLI CIRCEPT W PLENERZE

Dostępne w wersji pełnej

D. W NOWEJ ROLI
1. PSYCHODRAMA

Dostępne w wersji pełnej

2. PSYCHODRAMA GRUPOWA

Dostępne w wersji pełnej

3. KOLOROWE KAPELUSZE

Dostępne w wersji pełnej

E. NORMY GRUPOWE

Dostępne w wersji pełnej

VI ORGANIZACJA I PRZEBIEG TRENINGU
A. SKŁAD GRUPY

Dostępne w wersji pełnej

B. KOMPOZYCJA ĆWICZEŃ

Dostępne w wersji pełnej

C. FAZY PRACY GRUPY I PRZEBIEG TRENINGU

Dostępne w wersji pełnej

LITERATURA CYTOWANA

Dostępne w wersji pełnej

ANEKS ZAŁĄCZNIK 1. KATALOG PROBLEMÓW DYŻURNYCH

Dostępne w wersji pełnej

ZAŁĄCZNIK 2. ĆWICZENIA FIZYCZNE W GRUPOWYM TRENINGU TWÓRCZOŚCI[2]

Dostępne w wersji pełnej

[2] Pierwotny zestaw tych ćwiczeń opracowała Marzanna Herzig.

ZAŁĄCZNIK 3. SPOSOBY TŁAMSZENIA (MORDOWANIA) POMYSŁÓW[3]

Dostępne w wersji pełnej

[3] Według: Davis, 1981, s. 31–33.

BIOGRAMY AUTORÓW

Dostępne w wersji pełnej

Copyright © 2019 by Edward Nęcka and Wydawnictwo Smak Słowa

Wszystkie prawa zastrzeżone. Książka ani żadna jej część nie może być publikowana ani powielana w formie elektronicznej oraz mechanicznej bez zgody wydawcy.

Wydanie szóste zmienione

Edytor: Anna Świtajska

Redakcja: Małgorzata Jaworska

Korekta: Anna Mackiewicz

Opracowanie graficzne i skład: Intergraf Gdańsk

Okładka i strony tytułowe: Agnieszka Karmolińska

Rysunek z okładki: © istockphoto.com / Vizerskaya

ISBN 978-83-66420-03-8

Smak Słowa

ul. Boh. Monte Cassino 6a, 81-805 Sopot

www.smakslowa.pl

Szukaj nas także na:

i

Plik ePub przygotowała firma eLib.pl

al. Szucha 8, 00-582 Warszawa

e-mail: [email protected]

www.eLib.pl