6 pytań o transport busami w 2022 r. - praca zbiorowa - ebook

6 pytań o transport busami w 2022 r. ebook

zbiorowa praca

0,0
39,90 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Firmy te muszą: uzyskać licencję transportową – na transport międzynarodowy, kierowcy-obcokrajowcy muszą dysponować świadectwem kierowcy, firma ma powołać zarządzającego transportem! Przewozy te objęte zostaną też taryfikatorem kar od maja 2022 r.

Należy jednak pamiętać, że zmiany te nie będą dotyczyły transportu krajowego, a także transportów zagranicznych, ale wykonywanych „na potrzeby własne”.

Sprawdź, jakich zmian w transporcie lekkimi ciężarówkami można spodziewać się w 2022 roku.  

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 19

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Spis treści

Redakcja

Czy bus z przyczepą musi mieć tachograf?

Tematy publikacji w pełnej wersji

Landmarks

Cover

Redakcja

Wydawca: Alina Sulgostowska

Redaktor: Mariusz Jendra

ISBN: 978-83-8276-383-6

Copyright © by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

Warszawa 2022

Skład i łamanie: Raster Studio

Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa

tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10

Niniejszy e-book chroniony jest prawem autorskim.

Przedruk materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Zaproponowane w niniejszym poradniku wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich za­stosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych.

W związku z powyższym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w poradniku wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.

6 pytań o transport busami w 2022 roku

W bieżącym roku dokonuje się rewolucja w międzynarodowych transportach lekkimi pojazdami ciężarowymi o dmc powyżej 2,5 t. Firmy te muszą uzyskać licencję transportową – na transport międzynarodowy, a ich kierowcy, jeśli są obcokrajowcami, muszą dysponować świadectwem kierowcy. Dodatkowo muszą też powołać zarządzającego transportem, a także przyjęto specjalne zmiany w taryfikatorze kar – dotyczące właśnie pojazdów od 2,5 tony. Kontrolę nad tymi przewozami sprawować będzie ITD. Należy jednak pamiętać, że zmiany te nie będą dotyczyły transportu krajowego, a także transportów zagranicznych, ale wykonywanych „na potrzeby własne”. Sprawdź, jakich zmian w transporcie lekkimi ciężarówkami można spodziewać się w 2022 roku.

Czy bus z przyczepą musi mieć tachograf?

Czy obowiązek instalowania tachografów dotyczy przewozu towarów zestawami: bus o dmc 3 t z przyczepką lekką o dmc 750 kg? Czy transport takim zestawem wymaga zainstalowania tachografu?

Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t, w sytuacji zespołu pojazdów składającego się z pojazdu ciągnącego o dmc 3 t z przyczepką lekką o dmc 750 kg, powoduje konieczność używania tachografu.

W takim zespole pojazdów nie tylko musi być zainstalowany tachograf, ale też kierowca musi stosować kartę kierowcy oraz przestrzegać norm określonych w przepisach unijnych i krajowych dotyczących zarówno czasu pracy kierowców, jak i obsługi urządzeń kontrolno-pomiarowych. W przedstawionej sytuacji nie ma znaczenia charakter wykonywanego przewozu, jak też nie znajdują zastosowania wyłączenia określone w art. 3 i art. 13 ust. 1 rozporządzenia 561/2006 WE.

Użytkowanie tachografu

Jeżeli masa pojazdu lub zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t, to nawet jeżeli tachograf jest zainstalowany, to nie ma obowiązku jego używania. Natomiast nawet nieznaczne przekroczenie masy pojazdu lub zestawu powoduje, że kierowca musi już z niego korzystać.

Wyjątki od zasady

Od tej zasady rozporządzenie 561/2006 (WE) przewiduje grupę wyłączeń tzw. obligatoryjnych, tj. pojazdy wymienione w art. 3 rozporządzenia 561/2006 (WE), oraz grupę wyłączeń tzw. fakultatywnych dotyczących określonych kategorii kierowców.

W tym drugim przypadku każdy kraj członkowski decyduje na swoim terytorium, czy dane pojazdy są objęte zwolnieniem z obowiązków rozporządzenia 561/2006 (WE), czy też nie.

W krajowych przepisach kwestia tych drugich wyłączeń została uregulowana w art. 29 ustawy o czasie pracy kierowców.

Zgodnie z tym przepisem na terenie Polski kierowcy wykonujący przewozy drogowe pojazdami wymienionymi w art. 13 ust. 1 rozporządzenia 561/2006 (WE) zostali objęci wyłączeniem z zakresu stosowania przepisów tego rozporządzenia oraz rozporządzenia 165/2014 (UE).

W związku z powyższym, skoro ustawodawca wyraźnie wskazał zarówno w ustawodawstwie wspólnotowym, jak i ustawodawstwie krajowym wymienione wyżej kategorie przewozów jako zwolnione z obowiązku stosowania tachografów, to kierowca wykonując taki przewóz podlegający wyłączeniu, nie musi rejestrować swojej aktywności na wykresówce lub karcie kierowcy.

Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji

Tematy publikacji w pełnej wersji

Czy bus z przyczepą musi mieć tachograf?

Międzynarodowy transport busem „na potrzeby własne”– czy trzeba mieć licencję

Terminy uzyskania licencji transportowej dla pojazdów do 3,5 t

Jak wyrobić licencję transportową dla busa od 2,5 do 3,5 t?

Świadectwo dla kierowcy busa do 3,5 t w międzynarodówce

Od kiedy będzie obowiązywał taryfikator kar dla dostawczaków?

Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71