BHP w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z - Praca zbiorowa - ebook

BHP w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z ebook

zbiorowa praca

0,0
159,00 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

„BHP w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z” to jedyna taka publikacja dla pracowników służby bhp, która pozwoli stworzyć faktyczne bezpieczeństwo w zakładzie pracy. Można się z niej przede wszystkim dowiedzieć, jak rozmawiać z pracownikami, aby przestrzegali zaleceń, i jak przewidywać ich najbardziej niespodziewane zachowania. W „BHP w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z” znajdują się szczegółowe i zarazem praktyczne omówienia przepisów oraz zasad bhp, których znajomość jest niezbędna w codziennej pracy.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 256

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Redakcja

Kierownik grupy TEMATYCZNEJ

Alina Sulgostowska

Redaktor prowadzącA

Iga Wall-Majcher

MENEDŻER PRODUKTU

Anna Zawitkowska

Koordynator produkcji

Mariusz Jezierski

Korekta

Zespół

Skład i łamanie

Triograf, Dariusz Kołacz

Druk

KRM Druk

ISBN 978-83-8276-411-6

Nr rejestrowy BDO: 000008579

© Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.Warszawa 2022

Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa

tel.: 22 518 29 29, faks: 22 617 60 10 e-mail: [email protected]

NIP: 526-19-92-256, KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł

Publikacja „Bhp w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z” chroniona jest prawem autorskim. Przedruk i sprzedaż tych materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło.

Publikacja „Bhp w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z” została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów i konsultantów. Zaproponowane w publikacji „Bhp w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z” wskazówki, porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej i dotyczą sytuacji typowych. Ewentualne zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane z wykwalifikowanym specjalistą lub ekspertem, w celu uwzględnienia indywidualnych okoliczności związanych z daną sprawą, w związku z czym zastosowanie lub wykorzystania w jakikolwiek sposób informacji zawartych w tych materiałach następuje na własne ryzyko i odpowiedzialność osoby tego dokonującej . Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowiska organów i urzędów państwowych.

OD REDAKCJI

Drodzy Czytelnicy!

Pracownicy służby bhp ponoszą przed swoimi pracodawcami odpowiedzialność za niewykonywanie obowiązków wynikających z pracy w tej służbie, a pracodawcy ponoszą odpowiedzialność prawną za nieprzestrzeganie przepisów oraz zasad bhp. Praktyka zna przypadki, w których kary wynikające z tej odpowiedzialności doprowadzały firmy do bankructwa. Aby do tego nie dopuścić, polecam uważną lekturę „BHP w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z”, która pomoże jak najskuteczniej wywiązywać się ze swoich obowiązków.

Bezpieczne i higieniczne warunki pracy nie zostaną osiągnięte w żadnej firmie bez pełnej współpracy między pracodawcą a pracownikami. Jest to warunek, przy którym nawet najlepsze rozwiązania technologiczne nie będą miały większego znaczenia w podwyższeniu bezpieczeństwa procesów pracy. Niezbędna zatem jest służba bhp, będąca swoistym łącznikiem między pracodawcą a pracownikami. Ich konstruktywny dialog w zakresie bhp umożliwia stworzenie bezpiecznych warunków pracy, co każdej stronie przyniesie wymierne korzyści. Pracownicy będą pracować w bezpieczniejszych warunkach, oszczędzając tym samym zdrowie, a nawet chroniąc życie. Pracodawca natomiast skorzysta na jakości wykonywanej pracy i niskiej absencji wśród załogi. Dlatego tak ważne jest zapewnienie pracownikom ich praw i egzekwowanie od nich wykonywania obowiązków w zakresie bhp. Odpowiedź na pytanie, jak to skutecznie zrobić, znajduje się w publikacji „BHP w firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy od A do Z”.

WYPADKI PRZY PRACY

Sposoby na prawidłowewypełnienie statystycznej karty wypadku

Jerzy Wroński

specjalista i rzeczoznawca ds. bhp,

były zastępca Głównego Inspektora Pracy

Jak wykazuje praktyka, największe trudności w prawidłowym wypełnianiu statystycznych kart wypadku dotyczą zakresu i klasyfikacji danych dotyczących przebiegu oraz okoliczności wypadku przy pracy.

Statystyczna karta wypadku to bardzo ważny dokument, niezbędny w celu określenia kierunków działalności profilaktycznej w skali firmy, regionu i państwa.

Oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz określenia kierunków i zadań w zakresie działań profilaktycznych w zakładzie pracy, regionie (województwie), jak również w skali całego kraju, dokonywane są między innymi w oparciu o dane dotyczące liczb i wskaźników oraz przyczyn i okoliczności zaistniałych wypadków przy pracy.

Rzetelne dochodzenie powypadkowe i prawidłowa dokumentacja

Wcześniej wspomniane zostały tylko niektóre dane dotyczące wypadkowości pozwalające na dokonywanie ocen i analiz stanu bhp w skali kraju oraz poszczególnych województw. Jednak aby uzyskać pełne i prawdziwe dane w tym zakresie, ważne jest:

•prowadzenie pełnej rejestracji zaistniałych w zakładach zdarzeń wypadkowych,

•rzetelne przeprowadzanie dochodzenia powypadkowego,

•prawidłowe sporządzanie wymaganej dokumentacji powypadkowej.

•WAŻNE

Uzyskanieautentycznychipełnychinformacjiozaistniałychwypadkachprzypracyjestważnenie tylkodlapodejmowanianowychlubzmianyjużwprowadzonychdziałańprewencyjnych,aletakże wkolejnychocenachryzykazawodowego,cowefekciesłużypoprawiestanubezpieczeństwapracy wfirmie.Ponadtoprzeprowadzeniesolidnegodochodzeniapowypadkowegojestniezbędnetakże dlacelówubezpieczeniowych.

Postępowanie powypadkowe

Zespół powypadkowy niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku jest zobowiązany przystąpić do ustalania okoliczności i przyczyn wypadku (rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy – Dz.U. nr 105, poz. 870).

W szczególności zespół powypadkowy powinien:

1) dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,

2) sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku (jeżeli jest to konieczne),

3) wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego (jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala),

4) zebrać informacje dotyczące wypadku od jego świadków,

5) zasięgnąć opinii lekarza, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku, a także w razie potrzeby opinii – innych specjalistów,

6) zebrać inne dowody dotyczące wypadku,

7) dokonać kwalifikacji prawnej wypadku, kierując się zasadami określonymi w art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1205),

8) określić środki profilaktyczne i wnioski, w szczególności wynikające z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.

Wypełnianie protokołu powypadkowego

Opierając się na ustaleniach dokonanych w trakcie dochodzenia powypadkowego, sporządza się protokół powypadkowy, którego wzór został określony w załączniku do rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 24 maja 2019 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. z 2019 r. poz. 1071).

Całą treść znajdziesz w pełnej wersji publikacji

Znajdziesz tam również:

Nieergonomiczne stanowisko może być przyczyną wypadku przy pracy

Nie skutki, ale okoliczności wypadku decydują o dokładności jego badania

Procedury dotyczące chorób zawodowych wraz z orzecznictwem sądowym

Dokumentowanie oceny ryzyka zawodowego kształtuje świadomość pracowników

Stanowisko pracownika biurowego musi być ergonomiczne

Wszystko, co dotyczy bhp, trzeba konsultować z załogą

Wymogi, jakie powinny spełniać środki ochrony zbiorowej

Pierwsza pomoc w przypadku urazów, oparzeń, ran, zakrztuszeń

Podręczny sprzęt gaśniczy trzeba dostosować do profilu firmy

Środki higieny osobistej trzeba dostosować do stopnia zanieczyszczenia ciała

Odpowiedzi na pytania Czytelników