3,00 zł
Pytania nawiązują wprost do tekstów biblijnych, nakierowując młodego czytelnika na odpowiedzialne myślenie o przyszłości. „BRS młodych” to sposób na poznanie prawdy o sobie, której przyjęcie wymaga pokory i odpowiedzialności. Pozwala rozpoznać źródła własnego grzesznego postępowania i jest próbą rozpoznania woli Bożej w odniesieniu do dalszego życia.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 37
Redakcja
ks. dr hab. Krzysztof Jeżyna, prof. KUL
Zdjęcie na okładce
ks. Krzysztof Jeżyna
Projekt i wykonanie okładki
Krystyna Waseńczuk
Skład DTP
Hanna Fijołek
© Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Lublin 2007
© ks. Krzysztof Jeżyna
Imprimatur
Za zgodą Kurii Metropolitalnej w Lubinie
z dnia 14 grudnia 2006 r.
Nr 1231/Gł/2006
bp dr Artur Miziński, wikariusz generalny
ks. lic. Piotr B. Nowak, notariusz
ISBN 978-83-89659-69-9
Cytaty z Nowego Testamentu – na podstawie III wydania Biblii Tysiąclecia, Poznań – Warszawa 1982
Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium
20-075 Lublin, ul. Ogrodowa 12
tel. 0-81/442 19 00, fax 0-81/442 19 16
e-mail: [email protected]; www.gaudium.pl
Wprowadzenie
Wjakże wielu dziedzinach życia osobistego i społecznego można zaobserwować kryzys moralny, który przejawia się zarówno w trudnościach z właściwym rozróżnieniem dobra i zła, jak też w osobowym uznaniu zła grzechu. Kryzys moralny prowadzi do pewnych form kryzysu samego sakramentu pokuty poprzez odrzucenie tego sakramentu, poprzez zrytualizowaną formę praktyki pokutnej, albo poprzez brak przygotowania do sakramentu pokuty.
Wkontekście licznych wypowiedzi Jana Pawła II, który wskazywał na współczesną postawę utraty poczucia grzechu, czymś koniecznym stają się wysiłki pozwalające na dobre przygotowanie się do sakramentu pokuty i wejście na drogę nawrócenia. Pomocy potrzebują szczególnie ludzie młodzi, którzy szukając prawdy o sobie, będą mogli stanąć w prawdzie przed Bogiem.
Elementem koniecznym tego przygotowania jest odpowiednio pojęty rachunek sumienia. Ks. J. Nagórny, już dzisiaj świętej pamięci, rozmiłowany w studium Pisma św. zaproponował – przed laty – biblijną wersję rachunku sumienia dla młodych. Jest to niezmiernie bogaty materiał pozwalający na badanie swego wnętrza i całego życia. Jak sam zaznaczył, on zadaje tylko jedno lub dwa pytania na kanwie tekstu biblijnego, ale każdy sam na miarę swej wrażliwości moralnej może dopytać samego siebie o prawdę w kontekście życiowych wydarzeń.
Ks. Nagórny we wstępie do biblijnego rachunku młodych uzasadnia najpierw samą potrzebę rachunku sumienia i to zarówno o charakterze przyszłościowym, jak i pozytywnym. Bowiem celem rachunku sumienia i nawrócenia jest powrót do Boga oraz gotowość pełnienia Jego woli. Pomocą w tym procesie ma być w rachunku sumienia nie tylko uznanie grzesznej przeszłości, ale także ukazanie perspektywy przyszłości, która wskaże na gotowość wypełnienia Bożego powołania.
Obecny biblijny rachunek sumienia młodych jest pierwszą częścią pewnej serii rachunków sumienia poświęconych różnym osobom i stanom w Kościele. Ks. Nagórny, za swego życia, napisał również rachunek sumienia dla małżonków chrześcijańskich i kapłanów. Te kolejne wersje rachunku sumienia mają również charakter biblijnej inspiracji, a jednocześnie świadczą o moralnej wrażliwości autora.
Ks. Krzysztof Jeżyna
Drodzy Młodzi Przyjaciele!
Oddając Wam do ręki rachunek sumienia, w którym pytania nawiązują wprost do tekstów biblijnych (dokładniej – do Nowego Testamentu), pragnę najpierw odpowiedzieć krótko na dwa pytania: 1. Po co w ogóle rachunek sumienia? 2. Dlaczego „biblijny” rachunek sumienia?
1. Człowiek powinien umieć oceniać siebie, całe swoje życie, dotychczasowe dokonania i porażki, rozpoznawać słabości i grzechy, ponieważ tylko wtedy będzie umiał właściwie kształtować swoją przyszłość. Rachunek sumienia jest więc nie tylko rozliczeniem się z przeszłością, ale także odpowiedzialnym myśleniem o przyszłości. Nie powinniśmy zatem skupiać się w nim wyłącznie na tym, co trochę mylnie sugeruje polskie określenie „rachunek”; nie należy ograniczać się jedynie do „liczenia” („rachowania”) lub też do „ważenia” grzechów.
W rachunku sumienia chrześcijanin staje w prawdzie wobec Chrystusa-Prawdy i wobec samego siebie, by poznać pełną prawdę o sobie. Powinien przy tym pamiętać, że zdrada prawdy jest jednocześnie zniszczeniem wolności. Człowiek, który nie staje w prawdzie wobec siebie samego i wobec Chrystusa, staje się niewolnikiem własnego zakłamania. Przyjęcie pełnej prawdy o sobie w obliczu Chrystusa-Prawdy wymaga pokory i odpowiedzialności.
Nie wystarczy więc proste przyjrzenie się swoim grzechom i dokładne rozliczenie się z nich. Potrzebne jest nam bardziej pozytywne i bardziej przyszłościowe ukierunkowanie naszego rachunku sumienia, a więc próba rozpoznania woli Bożej w odniesieniu do dalszego życia. Jeśli więc oceniamy naszą przeszłość, to czynimy to zawsze z przekonaniem, że ona jakoś rzutuje na przyszłość. I że trzeba niejako oderwać się od tego, co złe w przeszłości, aby bardziej odpowiedzialnie myśleć o przyszłości.
Odwołajmy się tutaj do pewnego porównania związanego z prowadzeniem samochodu. Jedną z istotnych cech dobrego kierowcy jest umiejętność korzystania z lusterka wstecznego (może ich być nawet kilka). Takie lusterko, pozwalające widzieć to, co pozostaje z tyłu, za nami, służy ostatecznie do tego, by dobrze i odpowiedzialnie jechać do przodu. Kierowca ogląda więc to, co pozostaje za nim, po to, by bezpiecznie podążać do swego celu. Tak samo jest z rachunkiem sumienia, będącym próbą oceny naszej przeszłości (tego, co już za nami). W kształtowaniu dojrzałego sumienia chrześcijańskiego nie chodzi o samo przyjrzenie się przeszłości i rozliczenie się z nią, ale o odkrycie, co w życiu trzeba zmienić, czego trzeba się wyzbyć, jakiego wysiłku moralnego potrzeba, by w duchu odpowiedzialności za siebie i za innych ponownie odnaleźć cel życia i konkretne drogi odpowiedzi Bogu na Jego obdarowanie i powołanie.
T