Oferta wyłącznie dla osób z aktywnym abonamentem Legimi. Uzyskujesz dostęp do książki na czas opłacania subskrypcji.
14,99 zł
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 14,99 zł
Odtwarzacz mp3 w kształcie krzyża i świece „o zapachu Chrystusa”. Msza „odprawiana” w teatrze i mecze piłki nożnej mające w sobie coś z religijnego rytuału. Na styku sacrum i profanum, w spotkaniu wiary i niewiary rozgrywają się rzeczy zaskakujące, czasami wręcz szokujące. W książce Copyright na Jezusa ks. Andrzej Draguła przygląda się tej rzeczywistości, szukając miejsca religii w modernizującym się społeczeństwie. Nieustannie stawia czytelnika przed pytaniem, czy chrześcijanie, broniąc swoich znaków, sami nie przenoszą ich ze sfery wiary w sferę społeczno-polityczną.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 362
Rok wydania: 2021
Ks.Andrzej Draguła
Copyright na Jezusa
Język, znak, rytuał między wiarą a niewiarą
Biblioteka „Więzi”Tom 275Warszawa
© Copyright by Andrzej Draguła, Warszawa 2012
Projekt okładki i opracowanie wersji elektronicznej – Marcin KiedioRedaktor książki – Ewa Kiedio Zdjęcie na I stronie okładki – fot. Marcin KiedioZdjęcie autora – fot. Grażyna Makara / Tygodnik PowszechnyRecenzent – dr hab. Christopher Garbowski, prof. UMCS
ISSN 0519-9336ISBN 978-83-66769-11-3
Za zezwoleniem Kurii Diecezjalnej w Zielonej GórzeZielona Góra, 8.03.2012 r., znak K3-1/12
Towarzystwo „WIĘŹ”ul. Trębacka 3, 00-074 Warszawa, tel. 22 827 29 17
Zapraszamy do naszej księgarni internetowej – www.wiez.plZamówienia – Dział Handlowy, tel. 22 828 18 08, [email protected]
Poprzedni rozdział podejmował kwestię obecności znaków religijnych w sferze i przestrzeni – mówiąc ogólnie – pozaprywatnej (publicznej i państwowej). Znaki te pojawiały się tam „wniesione” przez konkretne osoby przekonane, że wkroczenie w sferę publiczną i cywilną nie niesie konieczności zdejmowania tych znaków, co w ich przekonaniu równałoby się choćby częściowemu wyrzeczeniu się wiary, jak akcentowały to zarówna Nadia Eweida, jak i Shirley Chaplin. Znak religijny – a dokładnie krzyż – może jednak pojawić się w tych przestrzeniach niejako na stałe, gdy zostanie powieszony na ścianie w miejscu, które uznane jest powszechnie za publiczne czy też kojarzone jest ze sprawowaniem władzy.
O problemie tym wspominałem w książce Ocalić Boga, gdzie analizowałem konkretne rozwiązania obecności krzyża w ogólnie rozumianej przestrzeni publicznej na przykładzie Québecu i państw Europy Zachodniej1. Punktem odniesienia był wówczas wyrok Trybunału Praw Człowieka z 3 listopada 2009 w sprawie Lautsi przeciwko Włochom, na mocy którego państwo włoskie zostało zobowiązane do zdjęcia krzyży w szkole, gdzie uczyły się dzieci skarżącej. Jak wiemy, sprawa ta miała ciąg dalszy, a jej finałem był wyrok Wielkiej Izby Trybunału wydany 18 marca 2011 r., który okazał się pomyślny dla Włoch. Wyrok ten jest niezwykle ciekawą lekturą, proponuje bowiem niejako urzędową interpretację obecności krzyża w przestrzeni publicznej, a dokładnie w szkole funkcjonującej w państwie o systemie republikańskim oraz z silną obecnością tradycji chrześcijańskiej.
Równie interesującą lekturą są cztery ekspertyzy zamówione przez Ewę Kopacz, marszałka Sejmu RP VI kadencji w sprawie obecności krzyża w sali obrad polskiego parlamentu2. Zostały one zamówione w związku ze zgłoszeniem w listopadzie 2011 r. wniosku klubu poselskiego Ruch Palikota o wydanie zarządzenia nakazującego usunięcie wspomnianego krzyża. Ekspertyzy te nie mają oczywiście takiej rangi prawnej jak sentencja wyroku trybunału międzynarodowego, są jednak o tyle istotne, iż dotyczą już nie obecności znaku religijnego w szkole, którą można jednak zakwalifikować do sfery publicznej, a obecności w budynku państwowym, co więcej – w budynku, gdzie stanowi się prawo, a więc w sferze i przestrzeni stricte cywilnej, państwowej. Wszystkie te ustalenia zmierzają w tym samym kierunku: krzyż jest nie tylko znakiem religijnym, ale ma także znaczenie kulturowe. I przede wszystkim jako taki wisi w sali szkolnej czy sali parlamentu. Przyjmując, że teza ta jest prawdziwa, nie można jednak uciec od pytania, czy jest to teza zadowalająca chrześcijan, a zwłaszcza katolików. Czy powinniśmy wyrażać radość – jak to się działo po ogłoszeniu wyroku i przedstawieniu wspomnianych ekspertyz w wielu katolickich środowiskach i mediach – że krzyż wisi w tych miejscach właśnie jako znak kulturowy? Czy ten stan winien nas satysfakcjonować? A może zamiast wygranej jest to nasza przegrana?
To, że krzyż ma nie tylko religijne, ale także kulturowe znaczenie, nie ulega wątpliwości. Wystarczy spojrzeć dookoła, by się przekonać, jak wiele krzyży funkcjonuje w sztuce, na herbach, godłach, flagach, a nawet w reklamie. O wiele mniej oczywiste jest to, które znaczenie wysuwa się na plan pierwszy: czy krzyż jest przede wszystkim znakiem religijnym, czy kulturowym? Wśród wyznawców krzyża pytanie o to, które znaczenie dominuje, też nie powinno budzić wątpliwości. Bardziej skomplikowane jest pytanie, które znaczenie dominuje w odbiorze krzyża, zwłaszcza tych, którzy w niego nie wierzą.
Stwierdzenie, że w krzyżu dominuje znaczenie religijne, było podstawą wyroku Trybunału z 2009 roku. Wychodząc z tego założenia, Trybunał uznał, że obowiązkowa i bardzo wyraźna obecność krucyfiksów w salach lekcyjnych może nie tylko stać w sprzeczności ze świeckimi przekonaniami skarżącej, której dzieci uczęszczały do szkoły państwowej, ale także wywoływać emocjonalny niepokój u uczniów wyznających religie niechrześcijańskie lub niewyznających żadnej religii3.
Znamienne jest to, że w trakcie procesu religijny wymiar krzyża podkreślany był przede wszystkim przez przeciwników jego obecności w szkole: tzn. przez skarżącą oraz przez część interwenientów4. Według wnoszącej pozew pani Lautsi, krucyfiks jest niewątpliwie symbolem religijnym, a usiłowanie przypisania mu wartości kulturowej stanowi w istocie rozpaczliwą próbę znalezienia argumentu na poparcie tezy, której inaczej nie da się obronić. Poza tym – jak uważa – żadna z norm włoskiego systemu prawnego nie uzasadnia poglądu, zgodnie z którym krzyż jest symbolem tożsamości narodowej. To flaga według niej symbolizuje taką tożsamość. Podobnie zresztą wypowiedział się prof. Henryk Markiewicz, który komentując ekspertyzy prawników, pisze: „nie sposób chyba zaprzeczyć, że krzyż nigdy nie był symbolem narodowym w tym znaczeniu, w jakim jest nim orzeł biały, sztandar biało-czerwony czy Mazurek Dąbrowskiego”5.
W opinii organizacji pozarządowej Greek Helsinki Monitor (jednego z interwenientów) krzyż może być postrzegany wyłącznie jako symbol religijny, tak więc jego eksponowanie w salach lekcyjnych może być odbierane jako instytucjonalny wyraz poparcia dla konkretnej religii. Organizacja ta powoływała się na inny wyrok Trybunału, w którym stwierdzono, że udział uczniów w zajęciach o charakterze religijnym mógł na nich wpływać oraz że podobny wpływ może mieć uczęszczanie na lekcje prowadzone w salach, w których eksponowany jest symbol religijny.
W ostatecznym wyroku także sam Trybunał uznał, że „krucyfiks jest przede wszystkim symbolem religijnym”. Co więcej, według Trybunału „pytanie o to, czy krucyfiks posiada inne znaczenie, niezwiązane ze sferą symboliki religijnej, nie ma rozstrzygającego charakteru”. Trybunał odrzucił jednakże sugestię, że obecność krzyża wskazuje na niejako religijny przymus ze strony państwa:
[…] prawdą jest, że wprowadzenie nakazu umieszczania w salach lekcyjnych szkół państwowych krucyfiksu (symbolu, który, bez względu na przypisywane mu świeckie wartości symboliczne, bez wątpienia reprezentuje chrześcijaństwo), stanowi regulację skutkującą podkreśleniem dominującej obecności w środowisku szkolnym religii wyznawanej przez większość społeczeństwa. Jednakże unormowanie takie samo w sobie nie świadczy o prowadzeniu przez pozwane Państwo indoktrynacji.
Na fakt religijnego znaczenia krzyża powołało się dwóch sędziów w zdaniu odrębnym sprzeciwiającym się wyrokowi (Giorgio Malinverni,Zdravka Kalaydjieva). Według nich znaczenie religijne krzyża „ma charakter dominujący”, a „obecność krucyfiksów w salach lekcyjnych z pewnością wykracza poza sferę używania symboli w określonych kontekstach historycznych”. Sędziowie wskazali także na istotną różnicę pomiędzy regulacją prawną dotyczącą indywidualnych osób (na przykład zakaz noszenia chust islamskich) a regulacją dotyczącą władz państwowych:
Obecność krucyfiksów w szkołach stanowić może naruszenie wolności religijnej i przysługującego uczniom prawa do nauki w większym stopniu niż związany z wyznawaną religią strój, na przykład noszona przez nauczycielkę islamska chusta. […] nauczycielka mogłaby powołać się na jej własną wolność religijną, którą należy wziąć pod uwagę i którą państwo ma obowiązek respektować. Takiego uprawnienia nie mogą jednak przywołać władze publiczne. Z punktu widzenia stopnia naruszenia zasady wyznaniowej neutralności państwa zakres takiego naruszenia będzie tym samym mniejszy w przypadku tolerowania przez władze publiczne chust w szkole aniżeli w sytuacji, gdy władze te narzucają obecność krucyfiksów.
Jak widać, sędziowie przyjęli tutaj za istotną dystynkcję pomiędzy sferą prywatną (osobistą), w której realizuje się religijność nauczycielki, a sferą publiczną, którą stanowi szkoła będąca domeną działania państwa, przez co sfera ta sytuuje się już na pograniczu sfery cywilnej. Wolność jednostki została tutaj przeciwstawiona zasadzie neutralności państwa. Jednostka ma prawo manifestować swoją religijność, państwo zaś musi manifestować swoją neutralność, co – według sędziów – zostaje naruszone poprzez zgodę na obecność krzyża w szkole państwowej (publicznej). Głos sędziów, którzy zgłosili zdania odrębne, idzie w przeciwnym kierunku niż ostateczny wyrok Trybunału, o którym prof. Joseph H.H.Weiler mówi, że pozostawia poszczególnym państwom decyzję, „jaki powinien być poziom symboli religijnych i kultury religijnej w życiu publicznym” z uwzględnieniem „wolności religii i wolności od religii na poziomie indywidualnym”6.
Przed koniecznością doprecyzowania znaczenia krzyża stanęli także eksperci poproszeni o przygotowanie ekspertyz prawnych na potrzeby Sejmu RP. Ich interpretacje idą w podobnym kierunku, co argumenty przedstawione przez rząd Włoch w trakcie procesu w Strasburgu. I tak według prof. Romana Wieruszewskiego,
krzyż, zarówno w polskiej, jak i europejskiej przestrzeni społecznej funkcjonuje przede wszystkim jako symbol o charakterze religijnym, który zarazem niesie określoną treść o znaczeniu uniwersalno-historycznym, a niekiedy nawet, jak w przypadku Polski, patriotycznym. Krzyż znajdujący się w Sejmie ma postać krucyfiksu z figurą ukrzyżowanego Chrystusa, co niewątpliwie wzmacnia jego odbiór jako symbolu określonej wiary7.
Analizując cytowane tutaj wypowiedzi, trzeba zauważyć, że ich autorzy – owszem – wciąż powracają do podkreślania pierwotnie religijnego znaczenia krzyża. Jednocześnie jednak czasami trudno jest jednoznacznie zinterpretować, które ze znaczeń krzyża – religijne czy pozareligijne – w rozumieniu tych autorów jest obecnie pierwszoplanowe i dominujące. Odnosi się wrażenie, że znaczenie pozareligijne jest niejako potrzebne do skonstruowania argumentacji, którą można także zastosować w dyskusji z niewierzącymi, a jednocześnie przywoływane jest znaczenie religijne, by nie zostać posądzonym o wrogość wobec religii.
1 Zob. A.Draguła, Ocalić Boga. Szkice z teologii sekularyzacji, Warszawa 2010, s.87–118.
2 Na zlecenie Biura Analiz Sejmowych opinie dla marszałek Ewy Kopacz przygotowali: prof. Roman Wieruszewski z Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, profesorowie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: dr hab.Dariusz Dudek i ks.dr hab.Piotr Stanisz, ponadto – prof. Lech Morawski, kierownik Katedry Teorii Państwa i Prawa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, oraz doc. dr Ryszard Piotrowski z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
3 Większość przywoływanych tutaj danych, faktów i wypowiedzi, jeśli nie zaznaczono inaczej, pochodzi z uzasadnienia wyroku Wielkiej Izby Międzynarodowego Trybunału Praw Człowieka, Sprawa Lautsi i inni przeciwko Włochom (skarga nr 30814/06), Strasburg, 18.03.2011 r.
4 Interwenient to uczestnik postępowania cywilnego, osoba trzecia, inna niż powód i pozwany, przystępująca do już toczącego się w danej sprawie postępowania cywilnego po jednej ze stron postępowania.
5 H.Markiewicz, Okiem laika, „Tygodnik Powszechny” 2012, nr 2.
6 J.H.H.Weiler, [wywiad:] Krzyż czy pusta ściana?, „Więź” 2011, nr 10, s.112.
7 R.Wieruszewski, Opinia w sprawie wniosku Klubu Poselskiego „Ruch Palikota” o wydanie zarządzenia nakazującego usunięcie krzyża łacińskiego, znajdującego się w sali posiedzeń Sejmu RP, 12.12.2011 r., http://slimak.onet.pl/_m/TVN/tvn24/182_11_Wieruszewski(wer).pdf, s.7.
Abraham
Adamek Zbigniew
Antonowicz Dominik
Arkadius, wł. Arkadiusz Weremczuk
Artaud Antonin
Augustyn, św.
Axelos Kostas
Bach Jan Sebastian
Bajer Magdalena
Bajerowa Irena
Baldwin I, król
Baranowska Kamila
Bareja Stanisław
Barlak Marianna
Baron Arkadiusz
Bartyzel Jacek
Bator Zofia
Baudouin I zob. Baldwin I, król
Bazyli, św.
Bątkiewicz-Brożek Joanna
Bellah Robert Neelly
Benedykt XVI, papież
Bernard z Clairvaux, św.
Besançon Alain
Boespflug François, o.
Boissevain Jeremy
Bonawentura, św.
Bonello Giovanni
Boniecki Adam, ks.
Borowik Irena
Boruc Artur
Boy-Żeleński Tadeusz
Braun Kazimierz
Bromberger Christian
Brook Peter
Burbach Hermann-Josef
Burke Peter
Bush George W.
Casanova Jose
Casement Roger
Chaplin Shirley
Chirac Jacques
Chmielowski Albert, św.
Chmielowski Franciszek
Choduń Marcin
Chorzewski Leszek
Chrostowski Waldemar, ks.
Chyrowicz Barbara, s.
Comte-Sponville André
Czerni Krystyna
Czeszewski Maciej
Darski Adam ps. Nergal
Dawkins Richard
Debord Guy
Debray Régis
Derkaczew Joanna
Deyna Kazimierz
Die Marguerite Van
Dmowski Roman
Douglas William O.
Draguła Andrzej, ks.
Dudek Dariusz
Durkheim Emil
Dyczewski Leon
Eliade Mircea
Eweida Nadia
Fahda, król
Fallaci Oriana
Fellerer Karl Gustav
Figo Luis
Filip, apostoł
Fitzgerald Ella
Floreński Paweł
Fra Angelico
Frossard André
Gałązka Grzegorz
Gancarczyk Marek, ks.
Gärtner Katarzyna
Germann Brian
Gervais Ricky
Giesey Ralph
Gilkey Langdon
Giraudo Cesare
Gładziuk Nina
Gnoiński Leszek
Góra Jan, o.
Goślińska Małgorzata
Grabowski Mateusz
Grabowski Tomasz, o.
Grotowski Jerzy
Gryko Filip
Grzegorz Wielki, papież
Gullan Desire
Halík Tomáš, ks.
Hasik Daniel
Hass Frederick
Heinrich Böll
Hennessy Theresa
Hiob
Hitler Adolf
Hofman Iwona
Hołownia Szymon
Hopper Dennis
Hoser Henryk, abp
Hőss Rudolf
Huston Nancy
Idestrom Olle, ks.
Imbs Paul
Jakub, patriarcha
Jan Paweł II, papież
Jan XXIII, papież
Jan z Damaszku, św.
Janus Tomasz
Janyga Wojciech
Jarosz Agnieszka
Jaszewska Dagmara
Jezus Chrystus
Józef, patriarcha
Józef, św.
Justyn, św.
Kaczyński Jarosław
Kaczyński Lech
Kalaydjieva Zdravka
Kalina Jerzy
Kantorowicz Ernst
Karabin Ewa
Karkosz Tadeusz
Karol Wielki
Kawecki Witold
Kazejak Anna
Kaznowski Piotr
Kennedy John F.
Kiedzik Mirosław
Kiljan Dariusz, ks.
Kinski Klaus
Klaudia Prokula, żona Piłata
Kłoczowski Jan Andrzej, o.
Kolankiewicz Leszek
Komorowski Bronisław
Kopacz Ewa
Kosiewicz Jerzy
Kosiewski Piotr
Kostołowski Andrzej
Kowalczyk Dariusz, o.
Kowalczyk Józef, abp
Kowalska Faustyna, św. wł. Kowalska Helena
Koziara Stanisław
Kozioł Justyna
Kózka Karolina, bł.
Krasiński Zygmunt
Krutul Piotr
Krzysztof, św.
Kucharczak Franciszek
Kucz Jan
Kumar Krishan
Kydryński Lucjan
Lautsi Soile
Leach Edmund R.
Lefebvre Solange
Leszczyński Zenon
Lévi-Strauss Claude
Libiszowska-Żółtowska Maria
Limon Jerzy
Lindstrom Martin
Lis Tomasz
Llosa Mario Vargas
Luckmann Thomas
Luter Andrzej, ks.
Łukasz z Penny
Mach Zdzisław
Madonna, piosenkarka
Majewski Józef
Majewski Mariusz
Makuchowska Marzena
Malinverni Giorgio
Małkowski Stanisław, ks.
Maradona Diego
Mariański Janusz
Marion Jean-Luc
Markiewicz Henryk
Marti Kurt
Maryja
Massot Alain
Matejko Jan
McKenna Terence
Mengele Josef
Menozzi Daniele
Michalski Cezary
Mickiewicz Adam
Mieszko I, książę
Mikołajczak Stanisław
Mikołejko Zbigniew
Mojżesz
Morawski Lech
Morgan David
Mozart Wolfgang Amadeusz
Mrożek Maciej
Müller Gerhard Ludwik
Nadeau Jean-Guy
Newcombe Russel
Nieśpiał Tomasz
Nietzsche Fryderyk
Nitschowa Ludwika
Nodzyńska Paulina
Norwid Cyprian Kamil
Nosowski Zbigniew
Nossol Alfons, abp
Nowacki Oskar
Nowak Małgorzata
Nycz Kazimierz, kard.
Oder Stanisław, ks.
Oldenburg Ray
Ong Walter, o.
Onori Maria Florencia
Orsini Joseph, ks.
Osterwa Janusz
Ostrowski Andrzej
Ożóg Kazimierz
Palikot Janusz
Pankiewicz Ryszard
Paweł, św.
Pawłowski Roman
Peszkowski Zdzisław
Pietras Henryk
Pietryga Tomasz
Pigoń Stanisław
Piłat zob. Poncjusz Piłat
Piotr, św.
Piotrowski Ryszard
Pius IX, papież
Pius XII, papież
Piwowarski Władysław
Platon
Poncjusz Piłat
Popiełuszko Jerzy ks.
Popowski Remigiusz, ks.
Power Ann
Poźniak Grzegorz, ks.
Prothero Stephen
Proust Marcel
Putin Władimir
Rabczewska Dorota ps. Doda
Rachela, żona Jakuba
Radwański Zbigniew
Rafael
Rainaldi Olivier
Rappaport Roy Abraham
Ratzinger Joseph zob. Benedykt XVI, papież
Rawls John
Reese Thomas J.
Repohl Roger F.
Rey Alain
Reymond Bernard
Rezau Pierre
Ricoeur Paul
Rogozińska Renata
Rojek Paweł
Rothenbuhler Eric W.
Rousseau Jan Jakub
Różewicz Tadeusz
Ruciński Stanisław
Rusinek Michał
Sakaguchi Alicja
Sakiewicz Tomasz
Sałwacka Maja
Saramago José
Sartre Jean-Paul
Saussure Ferdynand de
Schmitt Éric-Emmanuel
Segalen Martine
Serenus z Marsylii
Siński Jacek
Skaradziński Jan
Sławińska Irena
Smerda Marcin
Smoczyński Wawrzyniec
Sobol Elżbieta
Sobolewski Tadeusz
Solecka Ewa
Sontag Susan
Stafiej Leszek
Stanisz Piotr
Stokfiszewski Igor
Straus Grażyna
Szlendak Tomasz
Szostkiewicz Ł.
Szymborska Wisława
Szymik Jerzy, ks.
Środa Magdalena
Śwerdzewska Irena
Święcka Krystyna
Taieb Eric
Tatarkiewicz Władysław
Teodozjusz Wielki
Terlikowski Tomasz
Tischner Józef, ks.
Tkocz Ewa
Tołstoj Lew
Tosterud Bob
Tosterud Karen
Turek Andrzej
Turner Steve
Tusk Donald
Tymoteusz
Tysiąc Alicja
Urban VIII, papież
Valadier Paul
Wałęsa Lech
Weber Max
Węcławski Tomasz, ks.
Weiler Joseph Halevi Horowitz
Weintraub Jeff
Weiss Wiesław
Wieruszewski Roman
Wierusz-Kowalski Jan
Wierzbicki Alfred, ks.
Więckowski Krzysztof
Wilczyński Przemysław
Wiloszewska Krystyna
Włodarczyk Wojciech
Wojciechowski Jan Stanisław
Wojciechowski Michał
Wojewódzki Kuba
Wojtyła Karol zob. Jan Paweł II
Wolff Katarzyna
Woźniak Zbigniew ks.
Wójcik Tomasz 129
Wrzesiński Łukasz
Wyszyński Stefan, kard.
Zdort Dominik
Zieliński Jan
Zoll Andrzej
Zwingli Ulrich
Żeleński Tadeusz zob. Boy-Żeleński Tadeusz
Żmijewski Artur
Żukowska-Gardzińska Dominika
Kiedy mówię: Jezus
Język religijny czy języki religijne?
Teologia czy teologie?
Język wiary, język bluźnierstwa
Konfesyjność i misyjność
Co się Bogu podoba, czyli język, który zaklina rzeczywistość
Mowa nienawiści?
Pan życia i śmierci
Interwencja i opatrzność
Naturalnie i nienaturalnie
Bezradność językowa
O wyłączności na papieża i zapachu Chrystusa
Wizerunek pod ochroną
Ogólna dostępność papieża
Papier w formacie „Jezus”
Bezprawne naśladownictwo
Pobożna empetrójka i maryjny pendrive
Bluźnierstwo okładkowe. Lżenie Boga czy gra religijnym tabu?
Bez wiary nie ma bluźnierstwa
Fenomenologia bluźnierstwa
Siła rażenia symboli
Pobożne awatary
Katolik obrażony
Postmodernistyczna gra?
Pochwała kremówki i gipsowej figurki, czyli o kulcie bł. Jana Pawła II
Żarliwość wiary rodzi się przez oczy
Kremówka jak magdalenka
Społeczeństwo spektaklu
Papież z Photoshopa
Drzwi dla kiczu?
Kremówka jako „memento”
Krzyżyk na szyi i schizofrenia tożsamości
W samolocie i w szpitalu
Prywatna, publiczna, cywilna
Na skrzyżowaniu przestrzeni i sfer
W szkole i parlamencie. O rzekomej pasywności znaków
Znak religijny
Znak tożsamości narodowej i kulturowej
Znak pasywny?
Pusta ściana
Votum separatum
Rzecz o narodowości krzyża
Polityka z krzyżem w tle
Krzyż z biało-czerwoną flagą
Polak – nie tylko katolik
Krzyż sprzeciwu i krzyż podziału
Msza w teatrze, czyli rytuał na niby
Nic nie mogło się wydarzyć
Teatr bez rytuału
Teatr bez manifestu
Msza jako alternatywa alternatywy
Król umiera, czyli (świeckie) ceremonie
Śmierć w świecie przedrepublikańskim
Republika i obrzędy
Bez rozdziału Kościoła i państwa
Liturgia w wersji rock, pop, psychodelik?
Liturgia na wygnaniu?
Dobre intencje
Antyboża muzyka?
Mity stare i nowe
„Bóg, Honor, Apator”. Religia na stadionie
W pięknych zawodach wystąpiłem?
Od widzów do wiernych
Religia graczy i kibiców
Miejsca i czasy święte
Niebezpieczny mariaż z chrześcijaństwem
Zamiast zakończenia: od wyznania wiary do ceremonialnej konfesyjności
Nota bibliograficzna
Indeks osób