Kodeks pracy w placówkach oświatowych - Praca zbiorowa - ebook

Kodeks pracy w placówkach oświatowych ebook

zbiorowa praca

2,0

Opis

Zarówno Karta Nauczyciela, jak i przepisy o pracownikach samorządowych, nie określają w pełni regulacji w zakresie stosunku pracy pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych w placówkach oświatowych. Ustawodawca przyjął regułę, zgodnie z którą w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach stosuje się przepisy Kodeksu pracy. Rozwiązanie takie rodzi jednak dla dyrektorów wiele problemów, które wbrew pozorom, nie ograniczają się one tylko do teoretycznych rozważań, ale mają wpływ na codzienne funkcjonowanie szkół i przedszkoli.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 120

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
2,0 (1 ocena)
0
0
0
1
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Autorzy:

Maciej Karpiński, Michał Kowalski, Patryk Kuzior, Michał Mazur, Leszek Skupski, Joanna Suchanowska, Anna Trochimiuk, Katarzyna Wrońska-Zblewska

Redaktor:Leszek Skupski

Wydawca produktu:Paulina Stanek

Projekt graficzny okładki:Piotr Fedorczyk

Korekta:Zespół

Koordynator produkcji:Magdalena Huta

Druk:KRM Druk

Skład i łamanie:Triograf Dariusz Kołacz

ISBN: 978-83-8344-208-2 Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.Warszawa 2023

Wiedza i Praktyka sp. z o.o.ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa,tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: [email protected] NIP: 526-19-92-256, KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,Wysokość kapitału zakładowego 200.000 zł.

Publikacja „Kodeks pracy w placówkach oświatowych” została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy oraz doświadczenia jej twórców. Zaproponowane w niej wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Opublikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym autorzy, konsultanci oraz redakcja nie mogą ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji „Kodeks pracy w placówkach oświatowych” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.

Rozdział 1. Stosunek pracy pracowników oświaty

Karta Nauczyciela czy Kodeks pracy – które przepisy stosować względem nauczycieli

Mimo że większość zagadnień związanych ze sprawami pracowniczymi nauczycieli uregulowana jest w Karcie Nauczyciela, to jednak w wielu kwestiach trzeba sięgnąć do Kodeksu pracy. Dotyczy to spraw nieuregulowanych w Karcie lub uregulowanych częściowo.

Zastosowanie Kodeksu pracy – zasada ogólna

Podstawą do stosowania w sprawach pracowniczych nauczycieli Kodeksu pracy jest art. 91c ust. 1 KN, zgodnie z którym w zakresie spraw wynikających ze stosunku pracy, nieuregulowanych przepisami ustawy, mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy. Trzeba przy tym pamiętać, że w wyroku z 5 lutego 2003 r., sygn. akt I PK 84/03 Sąd Najwyższy wskazał, że art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela „nie może być rozumiany jako odesłanie do stosowania tych wszystkich przepisów Kodeksu pracy o umowie o pracę, których odpowiednika brak w Karcie Nauczyciela. Taka wykładnia doprowadziłaby do „rozmontowania” konstrukcji stosunku pracy z mianowania, zmiany jego charakteru prawnego, rozmycia różnic między mianowaniem i umową o pracę, zaniku odmienności statusu nauczyciela w zależności od podstawy nawiązania stosunku pracy (…)”.

Jak zatem poprawnie sięgać po przepisy Kodeksu pracy w sprawach pracowniczych nauczycieli? Prześledzimy to na kilku przypadkach, których Karta Nauczyciela nie reguluje całościowo.

Zwolnienie nauczyciela – treść i forma

O ile przepisy Karty Nauczyciela określają przesłanki rozwiązania, okres wypowiedzenia, uprawnienie do odprawy czy obowiązek konsultacji związkowej, o tyle nie odnoszą się do formy i treści oświadczenia woli o rozwiązaniu stosunku pracy. Dlatego Sąd Najwyższy przyjął, iż: „określenie formy złożenia oświadczenia o rozwiązaniu stosunku pracy z nauczycielem w trybie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela oraz treści tej czynności prawnej jest «sprawą wynikającą ze stosunku pracy, nieuregulowaną przepisami Karty Nauczyciela» w rozumieniu art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Oznacza to, że w tym przedmiocie ma zastosowanie art. 30 § 3 Kodeksu pracy oraz art. 30 § 4 i 5 Kodeksu pracy co do elementów składowych pisma dyrektora szkoły o wypowiedzeniu stosunku pracy. W konsekwencji, oświadczenie o wypowiedzeniu nauczycielskiego stosunku pracy, podyktowane okolicznościami wskazanymi w art. 20 ust. 1 Karty Nauczyciela, powinno zostać sporządzone w formie pisemnej, a pismo rozwiązujące ten stosunek pracy musi określać przyczynę wypowiedzenia oraz zawierać pouczenie o przysługującym nauczycielowi prawie odwołania do sądu pracy” (wyrok Sądu Najwyższego z 17 marca 2016 r., sygn. akt III PK 80/15).

Całą treść przczytasz w pełnej wersji publikacji

Znajdziesz tam również:

Rozdział 2. Zakładowa kontrola trzeźwości w szkole lub przedszkolu

Rozdział 3. Praca zdalna

Rozdział 4. Odpowiedzialność porządkowa pracownika

Rozdział 5. Odpowiedzialność materialna pracowników oświaty

Rozdział 6. Czas pracy pracowników niepedagogicznych

Rozdział 7. Kodeksowe zasady udzielania urlopu wypoczynkowego

Rozdział 8. Urlopy związane z rodzicielstwem

Rozdział 9. Obowiązki w zakresie bhp pracowników oświaty