Książka do nauki zasad ruchu drogowego - Marcin Figarski - ebook

Książka do nauki zasad ruchu drogowego ebook

Marcin Figarski

1,0

Opis

Książka do nauki zasad ruchu drogowego

Rewolucyjny podręcznik składający się w przeważającej części z infografik na temat przepisów ruchu drogowego i ważnych tematów z nim związanych.

Przyswojenie wiedzy z zakresu przepisów ruchu drogowego jeszcze nigdy nie było tak proste. Wszystkie zasady poruszania się po drogach publicznych zostały przedstawione na wyraźnych infografikach oraz planszach z symulacjami sytuacji na skrzyżowaniach według litery Kodeksu Drogowego. Z niniejszej publikacji dowiesz się również jak udzielać pierwszej pomocy, nauczysz się obsługi nowoczesnego pojazdu hybrydowego oraz poznasz zasady panujące na egzaminie na prawo jazdy.

 

W ŚRODKU INFOGRAFIKI Z ZAKRESU:

KODEKSU DROGOWEGO

PORUSZANIA SIĘ PO SKRZYŻOWANIACH

ZNAKÓW DROGOWYCH

PIERWSZEJ POMOCY

OBSŁUGI NOWOCZESNYCH POJAZDÓW

ZASAD EGZAMINU NA PRAWO JAZDY

 

120 stron

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 133

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
1,0 (2 oceny)
0
0
0
0
2
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.
Sortuj według:
Katarzynaststst

Nie polecam

źle sformatowany plik
00
el_mariaci09

Nie polecam

Nie da się tego otworzyć. Cały plik jest rozjechany Czy ktoś to sprawdza ?
00

Popularność




Książka do nauki zasad ruchu drogowego

na podstawie aktualnych przepisów

Marcin Figarski

1

Wydawnictwo zdajtesty.pl spółka z o. o.

ul. Północna 13, 26-500 Szydłowiec

www.zdajtesty.pl

tel. 48 307 03 15

Wydanie I, Wydawnictwo zdajtesty.pl spółka z o. o., Szydłowiec 2022

Copyright © Marcin Figarski, 2022

ISBN 978-83-964549-7-3

Druk Kolor-Art

2

Spis treści

PODSTAWOWE OKREŚLENIA5

DROGA5

UŻYTKOWNIK9

POJAZD10

ZASADY OGÓLNE14

RUCH DROGOWY14

SZCZEGÓLNA OSTROŻNOŚĆ14

HIERARCHIA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH16

ZASADA OGRANICZONEGO ZAUFANIA16

POJAZD UPRZYWILEJOWANY17

KORYTARZ ŻYCIA17

RUCH POJAZDÓW18

ZASADY OGÓLNE18

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU19

PRĘDKOŚĆ I HAMOWANIE20

PRĘDKOŚCI DOPUSZCZALNE21

DROGA ZATRZYMANIA POJAZDU22

ZMIANA KIERUNKU JAZDY LUB PASA RUCHU23

JAZDA NA SUWAK24

ZAWRACANIE25

WYMIJANIE26

OMIJANIE27

COFANIE28

WYPRZEDZANIE29

PRZECINANIE SIĘ KIERUNKÓW RUCHU32

ZACHOWANIE WOBEC PIESZYCH33

ZACHOWANIE WOBEC ROWERZYSTÓW34

ZACHOWANIE WOBEC POJAZDÓW SZYNOWYCH35

OSTRZEGANIE36

JAZDA W WARUNKACH ZMNIEJSZONEJ PRZEJRZYSTOŚCI POWIETRZA37

HOLOWANIE38

RUCH POJAZDÓW W KOLUMNIE39

DOKUMENTY40

PASY BEZPIECZEŃSTWA41

PRZEWOŻENIE DZIECI42

DOPUSZCZALNE NORMY ALKOHOLU43

POZOSTAŁE PRZEPISY PORZĄDKOWE44

ZATRZYMANIE I POSTÓJ45

SYGNALIZOWANIE POSTOJU Z POWODU USZKODZENIA LUB WYPADKU49

UŻYWANIE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH50

POJAZDY UPRZYWILEJOWANE51

SPECJALNE OZNACZENIA POJAZDÓW52

PRZEWOŻENIE ŁADUNKU53

OZNACZANIE ŁADUNKU54

PRZYCZEPY55

PRZEWOŻENIE OSÓB56

3

SKRZYŻOWANIA57

SKRZYŻOWANIE NA KTÓRYM PIERWSZEŃSTWO NIE JEST OKREŚLONE ZNAKAMI57

SKRZYŻOWANIA ZE ZNAKAMI OKREŚLAJĄCYMI PIERWSZEŃSTWO PRZEJAZDU58

SKRZYŻOWANIA Z SYGNALIZACJĄ ŚWIETLNĄ59

SKRZYŻOWANIA Z RUCHEM OKRĘŻNYM60

PIERWSZA POMOC65

WYPADEK DROGOWY65

SPOSÓB POSTĘPOWANIA NA MIEJSCU ZDARZENIA66

MASAŻ ZEWNĘTRZNY SERCA67

AUTOMATYCZNY DEFIBRYLATOR ZEWNĘTRZNY69

ZNAKI DROGOWE70

ZASADY OGÓLNE70

ZNAKI OSTRZEGAWCZE71

ZNAKI ZAKAZU75

ZNAKI NAKAZU83

ZNAKI INFORMACYJNE85

ZNAKI KIERUNKU I MIEJSCOWOŚCI93

ZNAKI UZUPEŁNIAJĄCE97

ZNAKI PRZED PRZEJAZDEM KOLEJOWYM99

ZNAKI DROGOWE POZIOME100

SYGNAŁY ŚWIETLNE DLA KIERUJĄCYCH I PIESZYCH103

OBSŁUGA POJAZDÓW105

WNĘTRZE106

SILNIK108

ŚWIATŁA110

KONTROLKI112

EGZAMIN NA PRAWO JAZDY114

JAK UZYSKAĆ PRAWO JAZDY114

EGZAMIN TEORETYCZNY115

EGZAMIN PRAKTYCZNY116

PLAC MANEWROWY116

EGZAMIN NA MIEŚCIE118

PRZERWANIE EGZAMINU120

4

PODSTAWOWE OKREŚLENIA

DROGA

Chodnik – część drogi dla pieszych przeznaczo- na wyłącznie do ruchu pieszych i osób porusza- jących się przy użyciu urządzenia wspomagają- cego ruch.

Droga dla rowe-rów – droga lub część drogi nie-będąca jezdnią, oznaczona od-powiednimi zna-kami drogowymi, przeznaczona do ruchu rowerów, hulajnóg elek-trycznych i urzą-dzeń transportu osobistego oraz osób porusza-jących się przy użyciu urządze-nia wspoma-gającego ruch i ruchu pieszych, w przypadkach przewidzianych w ustawie.

Droga – budowla składającą się z części i urządzeń drogi, budowli ziemnych, lub dro-gowych obiektów inżynierskich, stanowiącą całość techniczno-użytkową, usytuowaną w pasie drogowym i przeznaczoną do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Pobocze – część drogi usytuowana przy jezdni, która może być przezna-czona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Pas ruchu – każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczają-cy do ruchu jedne-go rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nie-oznaczony znakami drogowymi.

Jezdnia – część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów, składająca się z pasa albo pasów ruchu, z wyjątkiem torowiska wydzielonego z jezdni.

5

Droga dla pieszych - droga lub część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych iosób poruszają-cych się przy użyciu urzą-dzenia wspomagającego ruch oraz pełnienia innych funkcji, w szczególności zatrzymania lub postoju pojazdów.

Śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżo-wania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierun-ku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczo-na odpowiednimi znaka-mi drogowymi.

Pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczo-na do ruchu rowerów w jednym kierunku, ozna-czona odpowiednimi znakami drogowymi.

Droga dla pieszych i ro-werów – droga lub część drogi, oznaczoną odpo-wiednimi znakami drogo-wymi, przeznaczoną do ruchu pieszych, osób po-ruszających się przy uży-ciu urządzenia wspoma-gającego ruch, rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu oso-bistego.

6

Skrzyżowanie – część drogi bę-dąca połączeniem dróg albo jezdni jednej drogi w jednym poziomie, z wyjątkiem połącze- nia drogi o nawierzchni twardej z drogą o nawierzchni gruntowej lub z drogą wewnętrzną.

Przejście sugerowane – nieozna-kowane, dostosowane tech-nicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przezpie-szych, nie będące przejściem dla pieszych.

Przejazd dla rowerów – po-wierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, hulajnoga-mi elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego oraz oso-by poruszające się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

Przejście dla pieszych – po-wierzchnia jezdni, drogi dla rowe-rów lub torowiska, przeznaczoną do przekraczania tych części dro-gi przez pieszych, oznaczoną od-powiednimi znakami drogowymi.

Strefa ruchu – obszar obejmu-jący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy ozna-czone są odpo-wiednimi znaka-mi drogowymi.

Droga o nawierzchni twardej – droga niebędącą drogą o na-wierzchni gruntowej.

Droga o nawierzchni gruntowej – droga z jezdnią o nawierzchni z gruntu rodzimego lub nasypowe-go, ulepszonego mechanicznie lub chemicznie, w której wierzchnia warstwa może być wykonana z kruszywa naturalnego, sztuczne-go lub pochodzącego z recyklingu.

Droga wewnętrzna – drogi, parkingi oraz pla-ce przeznaczone do ruchu pojazdów, niezali-czone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym takiej drogi. Droga wewnętrzna przeznaczona wy-łącznie do ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego albo pieszych, osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobiste-go - jest drogą rowerową.

Strefa zamieszkania – strefa w ruchu dro- gowym, w której pieszy może się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni i ma pierw-szeństwo przed pojazdami (kierujący musi ustąpić pieszemu w każdym wypadku). Obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h. Wolno parkować jedynie w miej-scach do tego wyznaczonych. Progi zwal-niające nie muszą być oznaczone znakami pionowymi. Opuszczając strefę zamiesz- kania, należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.

7

Autostrada – droga której jezdnie główne są przeznaczone wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czteroko-łowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość wynoszącą co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przy-czep, posiadająca, z wyjątkiem uzasadnio-nych przypadków, oddzielne jezdnie dla obu kierunków ruchu oddzielone od siebie środ-kowym pasem dzielącym nieprzeznaczonym do ruchu lub oddzielone wyjątkowo – w inny sposób, łącząca lub krzyżująca się na różnych poziomach z innymi drogami transportu lądo-wego i wodnego, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi

Obszar zabudowany – obszar oznaczony odpowiednimi zna-kami drogowymi.

Przystanek – miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego, ozna-czone odpowiednimi znakami drogowymi.

Droga ekspresowa – droga dwu- lub jednojezdniowa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczona tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca.

Tunel – budowla przeznaczona do przeprowadzenia drogi przez lub pod przeszkodą, oznaczoną odpo-wiednimi znakami.

8

Uczestnik ruchu – pieszy, osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspoma-gającego ruch, kierujący, a także inne osoby przeby-wające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na drodze.

Pieszy – osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonują-ca na niej robót lub czynności przewi-dzianych odrębnymi przepisami. Za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, hulajno-gę elektryczną, urządzenie transportu osobistego, urządzenie wspomaga-jące ruch, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

Urządzenie wspoma-gające ruch – urzą-dzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do po-ruszania się osoby w pozycji stojącej, napę-dzane siłą mięśni.

Kierowca – osoba uprawniona do kierowania pojaz-dem silnikowym lub motorowerem.

Kolumna pieszych – zorgani-zowana grupa pieszych pro-wadzona przez kierownika lub dowódcę.

Kierujący – osoba, która kie-ruje pojazdem lub zespołem pojazdów, a także osoba, któ-ra prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem albo pędzi zwierzęta pojedynczo lub w stadzie.

UŻYTKOWNIK

9

Pojazd – środek transportu przeznaczony do poru-szania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wy-jątkiem urządzenia wspo-magającego ruch .

Pojazd silnikowy – pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.

Pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Pojazd wolnobieżny – pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłą-czeniem ciągnika rolniczego.

Ciągnik rolniczy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia roz-wijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych. Ciągnik taki może być również przystosowa-ny do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.

Pojazd niesilnikowy, niemechaniczny - Pojazd, który nie jest pojazdem mechanicznym, w szczególności po-jazd zaprzęgowy, rower, jak również statek żaglowy (żaglówka) i szybowiec. Pojęcie nie występuje w żadnej ustawie, chociaż jest stosowane w doktrynie oraz orzecznictwie.

POJAZD

10

Pojazd używany do ce-lów specjalnych – pojazd samochodowy przysto-sowany w sposób szcze-gólny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczy-pospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kon-trwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojsko-wego, Centralne Biuro An-tykorupcyjne, Biuro Ochro-ny Rządu, Straż Graniczną, Służbę Celno-Skarbową, jednostki ochrony prze-ciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną.

Pojazd członowy – ze-spół pojazdów skła-dający się z pojazdu silnikowego złączo-nego z naczepą.

Zespół pojazdów – pojazdy złączone ze sobą w celu poru-szania się po drodze jako ca-łość. Nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania.

Ciągnik samochodowy – pojazd samo-chodowy przeznaczony konstrukcyjnie wyłącznie do ciągnięcia przyczepy. Określenie to obejmuje ciągnik siodło-wy i ciągnik balastowy.

Autobus szkolny – autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły, barwy po-marańczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej „autobus szkolny”.

Autobus – pojazd samochodowy przezna-czony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

Samochód ciężarowy – pojazd samochodo-wy przeznaczony konstrukcyjnie do przewo-zu ładunków. Określenie to obejmuje również samochód ciężarowo - osobowy przezna-czony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą.

Pojazd specjalny – pojazd samocho-dowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia. W pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związa-ne z wykonywaniem tej funkcji.

Pojazd nienormatywny – pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładun-kiem lub bez ładunku są większe od dopusz-czalnych, przewidzianych dla danej drogi, lub którego wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych.

11

Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Motocykl – pojazd samochodo-wy dwukołowy (max. prędkość powyżej 45 km/h, pojemność powyżej 50 cm3)

- bez bocznego wózka

- z bocznym wózkiem

- trójkołowy o symetrycznym roz-mieszczeniu kół.

Motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w sil-nik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Trolejbus – autobus przystosowany do zasila-nia energią elektryczną z sieci trakcyjnej.

Tramwaj – pojazd przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy zasilany energią elektryczną, poruszający się po szynach na drogach pu-blicznych.

Pojazd zabytkowy – pojazd, który na podstawie odrębnych prze-pisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabyt-ków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Kolejka turystyczna – zespół pojazdów składają-cy się z ciągnika rolniczego, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, albo po-jazdu wolnobieżnego oraz przyczepy (przyczep) dostosowanej do przewozu osób, wykorzysty-wanych w ramach prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług turystycznych.

Czterokołowiec – pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ła-dunków, z wyłączeniem samochodu oso-bowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:

a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg

b) w przypadku przewozu osób 400 kg

Czterokołowiec lekki – czterokołowiec, któ-rego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Taksówka – pojazd samochodowy, odpowiednio wyposażony i ozna-czony, przeznaczony do przewozu osób w liczbie nie większej niż 9 łącznie z kierowcą oraz ich bagażu podręcznego za ustaloną na pod-stawie taksometru opłatą.

Pojazd uprzywilejowany – pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwięko-we o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w ko-lumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające do-datkowo sygnały świetlne w postaci czerwo-nego światła błyskowego.

12

Wózek inwalidzki – pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się osoby niepełnosprawnej, napędzany siłą mięśni lub za pomocą silnika, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do prędkości pieszego.

Rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Rower może być wy-posażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdują-cego się na tym pojeździe.

Inne określenia

Naczepa – przyczepa, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd.

Przyczepa – pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.

Przyczepa lekka – przyczepa, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg.

VIN – numer identyfikacyjny pojazdu nadany i umieszczony przez producenta.

Nacisk osi – suma nacisków, jaką na drogę wywierają koła znajdujące się na jednej osi.

Masa własna – masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nomi-nalnych, bez kierującego.

Dopuszczalna masa całkowita – największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze.

Rzeczywista masa całkowita – masa pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób.

Dopuszczalna ładowność – największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu.

Ruch kierowany – ruch otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji świetlnej albo przez uprawnioną osobę.

Wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.

Wyprzedzanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.

Ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku, a osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch – do zatrzymania się, zmiany kierunku albo istotnej zmiany prędkości.

Omijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody.

Zatrzymanie pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów.

Postój pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę.

Blokada alkoholowa – urządzenie techniczne uniemożliwiające uruchomienie silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego, w przypadku gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Niedostateczna widoczność – widoczność występującą od zmierzchu do świtu, a także w warunkach zmniejszonej przejrzy-stości powietrza od świtu do zmierzchu.

Urządzenie transportu osobistego – pojazd na-pędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poru-szania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.

Wózek rowerowy – pojazd o szeroko-ści powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Wó-zek rowerowy może być wyposażony w uruchamiany na-ciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyj-ściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

13

RUCH DROGOWY

Włączanie się do ruchu

Manewr wyprze-dzania.

Zmiana pasa ru-chu lub kierunku jazdy.

Zbliżanie się do przejścia dla pieszych, przejazdu dla rowerzystów.

Zbliżanie się do skrzyżo-wań.

Przejeżdżanie obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznaj-dującego się przy chodniku.

Zbliżanie się i przejazd przez tory kolejowe i tramwajowe.

Manewr cofania.

Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze lub w pobliżu drogi są obowiązani zachować ostrożność albo szcze-gólną ostrożność, unikać wszel-kiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpie-czeństwa lub porządku ruchu dro-gowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz nara-zić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

Jeżeli uczestnik ruchu lub inna osoba spowodowała jednak za-grożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest obowiązana przedsięwziąć niezbędne środki w celu niezwłocznego usunięcia zagrożenia, a gdyby nie mogła tego uczynić, powinna o zagro-żeniu uprzedzić innych uczestni-ków ruchu.

Szczególna ostroż-ność zachowana przez kierującego pojazdem jest wymagana kiedy następuje:

ZASADY OGÓLNE

SZCZEGÓLNA OSTROŻNOŚĆ

14

Jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza.

Znak ostrzegawczy.

Nadawany sygnał drogo-wy barwy żółtej.

Znak drogowy „Szpital”

Przejeżdżanie obok lub za pojazdem do nauki jazdy lub egzaminu państwo-wego.

Omijanie pojazdu prze-wożącego osoby nie-pełnosprawne podczas wsiadania lub wysiada-nia tych osób.

Przejeżdżanie obok autobusu szkolnego oraz omijanie pojazdu do przewozu dzieci lub młodzieży do lat 18 podczas wsiadania lub wysiadania tych osób.

15

Uczestnik ruchu i inna osoba znaj-dująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wów-czas, gdy z przepisów wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.

Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub upraw-nione do jego kontroli mają pierw-szeństwo przed sygnałami świetlny-mi i znakami drogowymi.

Sygnały świetlne mają pierwszeń-stwo przed znakami drogowymi re-gulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepi-sów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możli-wość odmiennego ich zachowania.

Polecenia osoby kierującej ruchem

Sygnały świetlne

Znaki drogowe

Przepisy ruchu drogowe-go

ZASADA OGRANI-CZONEGO ZAUFA-NIA

HIERARCHIA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH

16

Uczestnik ruchu i inna osoba znaj-dująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywile-jowanego, w szczególności przez nie-zwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się. Kierujący pojazdem uprzywilejowa-nym z zastosowaniem szczególnej ostrożności może nie stosować się do sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych ale ma obowiązek stoso-wać się do poleceń dawanych przez osoby kierujące ruchem.

W warunkach zwiększonego natęże-nia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzy-wilejowanego w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojaz-du:

Na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kie-runku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu po-jazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poru-szający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usu-nąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu.

Na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kie-rujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu po-jazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.

Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany za-brania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzy-wilejowanego utworzonej w sposób, o którym mowa wyżej. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego. Przepisu tego nie stosuje się do pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących udział w akcji ratowniczej.

POJAZD UPRZYWILEJOWANY

KORYTARZ ŻYCIA

17

Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.

RUCH POJAZDÓW

ZASADY OGÓLNE

Kierujący pojazdem, ko-rzystając z drogi dwujez-dniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni. Do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do dojazdu do nierucho-mości położonej przy drodze.

Kierujący pojazdem, ko-rzystając z jezdni dwu-kierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmo-wać pas ruchu znajdują-cy się na prawej połowie jezdni.

Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jed-nego pasa.

Kierujący pojazdem znaj-dującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miej-sca nadjeżdżającemu po-jazdowi szynowemu.

Na skrzyżowaniu i bez-pośrednio przed nim kierujący rowerem, mo-torowerem lub moto-cyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeżeli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowa-nia w więcej niż jednym kierunku.

18

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU

Na drogę z nieruchomości.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczone-go przystanku autobusowego lub trolejbusowe-go na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzy-mać się, aby umożliwić kierującemu autobusem lub trolejbusem włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierun-kowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wje-chania z zatoki na jezdnię. Tymczasem kierujący autobusem lub trolejbusem, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do miejsca postoju autobusu szkolnego, jest obowiązany:

Zatrzymać się, o ile kierujący tym autobusem podał sygnał zatrzymania.

Zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu tym autobusem wjazd na jezdnię lub sąsiedni pas ruchu, o ile sygnalizuje on zamiar wykonania takiego manewru.

Tymczasem kierujący autobusem szkolnym, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Na drogę z obiektu przy-drożnego lub dojazdu do takiego obiektu.

Z drogi niebędącej drogą publiczną.

Na drogę z pola lub na drogę o nawierzchni twardej z drogi o na- wierzchni gruntowej.

Na jezdnię z pobocza, z drogi dla pieszych lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych.

Ze strefy zamieszkania.

Kierujący pojazdem, włą-czając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa inne-mu pojazdowi lub uczestni-kowi ruchu.

Włączanie się do ruchu (z zachowa-niem szczególnej ostrożności) nastę-puje przy wjeżdżaniu:

19

Poza obszarem zabu-dowanym, na jezdniach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu, kierujący pojazdem ob-jętym indywidualnym ograniczeniem prędko-ści albo pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczają-cej 7 m jest obowiązany utrzymywać taki odstęp od pojazdu silnikowego znajdującego się przed nim, aby inne wyprze-dzające pojazdy mogły bezpiecznie wjechać w lukę utrzymywaną między tymi pojazdami. Przepisu tego nie sto-suje się, jeżeli kierujący pojazdem przystępuje do wyprzedzania lub gdy wyprzedzanie jest zabronione.

Kierujący pojazdem podczas przejazdu au-tostradą i drogą ekspre-sową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojaz-dem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym sa-mym pasie ruchu. Od-stęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie