Pakiet mobilności 2022. Co się zmieni dla polskich przewoźników - Praca zbiorowa - ebook

Pakiet mobilności 2022. Co się zmieni dla polskich przewoźników ebook

zbiorowa praca

0,0
79,90 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

W 2022 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące Pakietu Mobilności. Dla przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe będą to zmiany rewolucyjne! Nie daj się zaskoczyć! Poznaj fachowe wskazówki ekspertów, które przybliżą nowe regulacje w zakresie: 

- delegowanie kierowców,

- powrót pojazdu do macierzystego kraju,

- kabotaż,

- wymagania dotyczące siedziby,

a także obowiązkowe licencje dla pojazdów poniżej 3,5 t.

Poznaj również wytyczne Komisji Europejskiej  do przepisów o delegowaniu!

Co koniecznie musisz wiedzieć o tych zmianach? Sprawdź, co doradzają eksperci

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 152

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Spis treści

Redakcja

Rozdział 1. Kalendarium pakietu mobilności – kiedy musisz wprowadzić kolejne zmiany w swojej pracy?

Tematy publikacji w pełnej wersji

Landmarks

Cover

Redakcja

Redaktor Aldona Kapica

Product manager

Alina Sulgostowska

Segment manager Alina Sulgostowska

Koordynator produkcji

Magdalena Huta

Projekt okładki

Magdalena Huta

Korekta

Zespół

ISBN: 978-83-8276-320-1

Nr rejestrowy BDO: 000008579

Copyright © by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa, tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10

Skład i łamanie:

Dariusz Ziach

Druk:

KRM Druk

Książka „Pakiet mobilności 2022 – co się zmieni dla polskich przewoźników” chroniona jest prawem autor­skim. Przedruk materiałów opublikowanych w książce bez zgody wydawcy jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Informujemy, że Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez Wiedza i Praktyka sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Łotewskiej 9a w celu realizacji niniejszego zamówienia oraz do celów marketingowych – przesyłania materiałów promocyjnych dotyczących innych produktów i usług. Mają Państwo prawo do wglądu oraz poprawiania swoich danych, a także do wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania do celów promocyjnych. Podanie danych jest dobrowolne. Zapewniamy, że Państwa dane nie będą przekazywane bez Państwa wiedzy i zgody innym podmiotom. Zaproponowane w niej wskazówki, porady oraz interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku wymaga dodatkowych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji „Pakiet mobilności 2022 – co się zmieni dla polskich przewoźników” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.

Rozdział 1. Kalendarium pakietu mobilności – kiedy musisz wprowadzić kolejne zmiany w swojej pracy?

Nowe przepisy pakietu mobilności oraz polskie przepisy, wdrażające pakiet mobilności do polskiego prawa, wchodzą w życie według następującego harmonogramu:

20 sierpnia 2020 r.

Zmiany dotyczące limitów czasu pracy kierowcy i obsługi tachografów:

1. zakaz odbywania co najmniej 45-godzinnych odpoczynków (regularnych bądź skróconych z rekompensatą) w kabinie pojazdu,

2. w przewozach międzynarodowych towarów – możliwość odbywania odpoczynków skróconych (24 h) w ciągu dwóch kolejnych tygodni,

3. możliwość odbierania regularnych odpoczynków tygodniowych poza Polską, pod warunkiem zapewnienia kierowcy odpowiedniego zaplecza socjalnego i udokumentowania tego,

4. obowiązkowy powrót kierowcy do Polski co najmniej raz na cztery tygodnie,

5. dwa nowe odstępstwa od limitów czasu jazdy,

6. możliwość przerwania wjazdem na prom lub zjazdem odpoczynku tygodniowego skróconego,

7. możliwość przerwania tygodniowego odpoczynku regularnego wjazdem na prom lub zjazdem podczas co najmniej 8-godzinnej podróży promem,

8. konieczność rejestrowania zwolnień i urlopów kierowcy na tachografie,

9. obowiązek używania funkcji PROM w tachografie,

10. w przypadku tachografu analogowego – rejestrowanie symbolu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy (do 19 sierpnia 2020 r. taki obowiązek mieli tylko kierowcy rejestrujący swoją aktywność na tachografach cyfrowych),

11. w przypadku tachografu analogowego – wpisywanie na odwrocie wykresówki kraju po przekroczeniu granicy,

12. obowiązek rejestrowania za pomocą wpisów manualnych okresów gotowości i innej pracy,

13. zmiany w wyłączeniach spod przepisów rozporządzenia 561/2006.

2 lutego 2022 r.

Zmiany dotyczące delegowania, pracy w nocy i tachografów:

1. w przypadku tachografu cyfrowego – obowiązek wprowadzenia przez kierowcę na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego symbolu państwa, do którego wjechał,

2. wprowadzenie zasady, że wymiar czasu pracy kierowcy w związku z ograniczeniem pracy do 10 godzin z powodu pracy w nocy ma być liczony od odpoczynku do odpoczynku,

3. zmiany związane z delegowaniem kierowców, m.in.:

•obowiązek wypłacania delegowanemu kierowcy normalnej pensji w wysokości obowiązującej w kraju przyjmującym zamiast pensji minimalnej, która tam przysługuje,

•zakaz zaliczania do pensji delegowanego kierowcy diet i ryczałtów noclegowych,

•zwolnienie z delegowania kierowców wykonujących przewozy dwustronne, tranzyt i przewozy w transporcie kombinowanym w ramach przewozów dwustronnych,

•koniec możliwości wypłacania kierowcom pracującym na trasach międzynarodowych diet i ryczałtów noclegowych z tytułu podróży służbowych,

•wprowadzenie dla kierowców pracujących na trasach międzynarodowych części wynagrodzenia wolnej od podatków i składek ZUS.

5 lutego 2022 r.

Wdrożenie w Polsce procedur umożliwiających ubieganie się o wydanie zezwolenia i licencji dla przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe pojazdami od 2,5 do 3,5 t.

21 lutego 2022 r.:

Baza transportowa, kabotaż i licencje dla busów:

1. zmiany w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego, zawartych w rozporządzeniach 1071/2009, 1072/2009 i 1024/2012,

2. nowe wymagania w odniesieniu do baz transportowych, które wyeliminują istnienie fikcyjnych oddziałów firm w innych krajach, tworzonych w celu obchodzenia prawa,

3. nowe zasady wykonywania kabotażu,

4. nakaz powrotu pojazdu co 8 tygodni do bazy w państwie członkowskim siedziby przewoźnika.

5. obowiązek przechowywania dokumentów księgowych na terenie Polski,

6. obowiązek objęcia licencją na transport pojazdów od 2,5 do 3,5 t, przewożących towary na trasach międzynarodowych na rzecz przewoźników, którzy wykorzystują w swojej działalności pojazdy o DMC poniżej i powyżej 3,5 t.

1 marca 2022 r.

Pozostałe przepisy, zawarte w nowelizacji ustawy o transporcie drogowym z 26 stycznia 2022 r., m.in.:

1. więcej uprawnień dla ITD,

2. nowe kary ITD,

3. zmiany w przepisach o dobrej reputacji,

4. prawo do kontaktu kierowcy z firmą podczas kontroli ITD,

5. możliwość wyznaczenia osoby spoza firmy jako zarządzającego,

6. obowiązek corocznego składania oświadczeń o liczbie zatrudnionych dla firm transportowych,

7. zmiany w kabotażu,

8. obowiązek przechowywania dokumentacji firmy w Polsce,

9. zmiany w przepisach dotyczących przerw kierowcy.

21 maja 2022 r.

Licencje dla pojazdów od 2,5 do 3,5 t wykonujących przewozy towarów w transporcie międzynarodowym na rzecz przewoźników, którzy nie korzystają z pojazdów powyżej 3,5 t.

Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji

Tematy publikacji w pełnej wersji

Rozdział 1. Kalendarium pakietu mobilności – kiedy musisz wprowadzić kolejne zmiany w swojej pracy?

Rozdział 2. Czym jest pakiet mobilności i jak został wdrożony do polskich przepisów

Rozdział 3. Zmiany w procedurze kontroli ITD – nowe uprawnienia inspektorów i obowiązki kierowców

Rozdział 4. Od 2025 roku inspektor skontroluje aż 56 dni

Rozdział 5. Zmiany w taryfikatorach kar stosowanych przez ITD

Rozdział 6. Pora nocna – nowe zasady rozliczania czasu pracy kierowcy

Rozdział 7. Po przekroczeniu granicy do tachografu wpisujemy symbol kraju

Rozdział 8. Obowiązkowy powrót pojazdów do siedziby

Rozdział 9. Zmiany dotyczące czasu przerw kierowców

Rozdział 10. Zmiany w dokumentacji

Rozdział 11. Nowe wymagania dla baz transportowych – od 1 stycznia 2023 r.

Rozdział 12. Jakie warunki musi spełniać po zmianach kabotaż

Rozdział 13. Dobra reputacja – dużo łatwiej będzie ją stracić i dużo trudniej Odzyskać

Rozdział 14. Transport busami od 2,5 do 3,5 t – licencje, zarządzający transportem i kontrole ITD

Rozdział 15. Delegowanie zamiast delegacji – co zmienia pakiet mobilności w wynagrodzeniach kierowców

Rozdział 16. Delegowanie kierowców w przewozach rzeczy – wskazówki Komisji Europejskiej

Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71