39,90 zł
Drugi w dorobku twórczym tom młodej hiszpańskiej poetki, która zasłynęła jako laureatka najważniejszej w kraju Nagrody Młodej Poezji im. Antonia Carvajala. Dojrzałość prezentowanych w tym zbiorze wierszy została doceniona przez krytyków, piszących o nich jako „wyprawie w ciemność, którą rozjaśnia język” i przyniosła autorce Nagrodę Estandarte oraz miejsce w rankingu „El País” najlepszych książek roku 2022.
Polskie wydanie wzbogacają grafiki brytyjskiej artystki, mieszkającej w Walencji - Celii Kettle.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 21
redaktor serii
Paweł Orzeł
redaktor tomu
Elżbieta Brzozowska
konsultacja liryczna
Marcin Sendecki
korekta
Michał Trusewicz
projekt okładki
Barbara Bugalska
© Copyright by Rosa Berbel
© Copyright for the Polish edition
by Państwowy Instytut Wydawniczy, 2024
© Copyright for the Polish translation
by Paweł Orzeł
© Copyright for the illustrations
by Celia Kettle
Wydanie pierwsze, Warszawa 2024
Państwowy Instytut Wydawniczy
ul. Foksal 17, 00–372 Warszawa
tel. 22 826 02 01
e-mail: [email protected]
Księgarnia internetowa www.piw.pl
www.fb.com/panstwowyinstytutwydawniczy
ISBN 978-83-8196-821-8
To miłość, która zaraża
Juan Luis Guerra
In literature and song
love is often expressed
in the imagery of
weatherRon Padgett
W pierwszy dzień nowego roku leżeliśmy na trawie.
Nie było wcale zimno i podobało nam się
oddychanie chlorem, odrywanie płytek,
odtwarzanie sierpnia wzdłuż i wszerz.
Chwyciłam cię za rękę z pragnieniem
równym temu z pięknych zdjęć przyszłości.
Jednak basen był pusty.
Potem rozpadało się gwałtownie,
ulewa pozrywała girlandy,
ubłociła obraz.
Nie byliśmy oswojeni z deszczem
ani z miłością tak suchą,
że zmuszała nas do biegania o każdej porze,
kręcenia się w kółko.
Gdy przestało padać, wróciliśmy do domu.
Święto skończyło się na zawsze.
Nagi chłopak
– podobny do ciebie –
wygląda przez okno swojego pustego mieszkania.
Nic nowego: jego penis uderza o szybę
raz za razem,
na wieki wieków.
W tej samej chwili, w innym mieszkaniu,
naga dziewczyna
– podobna do mnie –
wskazuje palcem nagie ciało
chłopaka.
Jej pragnienie jest naiwne i anaforyczne.
Nie mogliśmy lizać się ani dotykać
bez rozbijania szyb, bez nazywania emocji
zużytymi słowami z innego czasu.
Jak rozpoznać wiersze miłosne,
gdy pole semantyczne
okazuje się przestarzałe?
Wszystko, co kiedyś wywoływało nasz uśmiech,
jest teraz martwe.
Dom wypełnił się duchami.
Nie wszyscy mogą je zobaczyć.
Tylko ty i ja,
rozmawiający w niemożliwych językach.
Emocje tworzą rzeczywistości.
Są miejsca, które istnieją tylko dla nas,
gdyż zostały umyślnie nazwane.
Komu mamy być wdzięczni za dom pełen
złotych refleksów,
za spokój niektórych koszmarów,
za przekazanie nam innych kluczy.
Nie będziemy spać sami tej nocy.
Nie będziemy żyć sami.