Uzyskaj dostęp do ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Światowy fenomen! Książka na podstawie serialu, który pokochali młodzi widzowie na całym świecie!
Scenariusze do sezonu 1 serialu Skam, w formie, w jakiej zostały napisane.
Książka zawiera nigdy nienagrane sceny, komentarze i dialogi, które później wycięto.
Seria SKAM to oryginalne scenariusze kultowego już serialu internetowego, który odniósł sukces na całym świecie.
Każdy z czterech tomów zawiera scenariusz jednego z sezonów wyemitowanych pomiędzy 2015 i 2017 rokiem. W książkach znajdziemy ponadto nieuwzględnione w serialu sceny, wycięte podczas montażu kwestie, napisane na nowo prologi i epilogi, jak również komentarze twórczyni SKAM, Julie Andem, oraz nieupubliczniane wcześniej notatki. Książki z serii SKAM składają się na przewodnik po świecie, który zafascynował całe pokolenie. Odkryj na nowo losy Evy, Noory, Isaka oraz Sany i zbliż się do nich bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej.
W SKAM Sezon 1: Eva śledzimy losy Evy Kviig Mohn, nastolatki rozpoczynającej naukę w szkole średniej. Dziewczyna zaczyna spotykać się z Jonasem, ale nowy związek wpływa negatywnie na jej przyjaźń z byłą partnerką ukochanego. Pierwsza klasa Evy w Liceum im. Hartviga Nissena to trudny okres miłości, zdrady i zerwanych więzów – ale i nawiązywania nowych przyjaźni z Noorą, Chris, Vilde i Saną.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 193
EVA: Śpisz
EVA: ?
EVA: jonas
EVA: jonas
EVA: jonas
JONAS: yo
JONAS: co jest
EVA: DOSTŁAM SIE!!
JONAS: YEEEEE
JONAS: gratki! ja teeeeż!!
EVA: co nie gadaj???
EVA: Czemu nic nie mowiles???
JONAS: Przecież mówię!! Sprawdziłem 10 min temu
JONAS: Isak też się dostał
JONAS: Ingrid też
EVA: poważnie skad wiesz
JONAS: Isak gadał z sarą
EVA: fak
JONAS: wal to to zajebiście wielka szkoła nie będziemy jej w ogole widywać zobaczysz
JONAS: a jak tam w bergen?
EVA: spoko tylko lilian żona taty chyba mnie nienawidzi poza tym luz
JONAS: a jaki ona ma problem
EVA: ale że ingrid się dostała…
EVA: bedzie mi rąbać dupę
EVA: już to wiem
EVA: co jak nikt w nissen nie będzie chciał ze mna gadać
JONAS: a co jak poznasz tam nowych superludzi
EVA: Myślisz, że tak będzie?
JONAS: yas
JONAS: mysle ze poznasz przyjaciol na cale zycie
Książka zawiera scenariusze sezonu 1 SKAM w formie, w jakiej zostały napisane latem i jesienią 2015 roku.
SCENA 1LOKACJA: PLENER SZKOLNE PODWÓRKO WYSTĘPUJĄ: Eva i Jonas, Isak, Sara, Ingrid, Vilde, Chris, załoga Ładnych Dziewczyn REKWIZYTY: Plecaki, wypracowanie Jonasa, wypracowanie Isaka
JONAS czyta (Z OFFU): Globalna mentalność coraz mocniej skręca w stronę wolnego handlu i liberalizmu rynkowego –
MONTAŻ FILMÓW KRĘCONYCH KOMÓRKĄ (głos Jonasa w tle):Następujące jeden po drugim fragmenty filmów kręconych komórką przedstawiające SARĘ, INGRID i EVĘ, które wdzięczą się do aparatu, wygłupiają i dobrze bawią. Następujące jeden po drugim obrazy idylli. Drzewa, trawa, smoothie, kwiat –
JONAS czyta (Z OFFU): Jego apostołowie walczą o swobodny przepływ towarów, równe prawa, dobrobyt i bogactwo. Świat pełen możliwości, świat, w którym spełnić się może każde marzenie. Brzmi to fantastycznie. I jest fantastyczne, ale dla bardzo małego odsetka wszystkich z nas. Bo dla wielkiej ubogiej większości, dla więcej niż połowy ludności tego świata, system kapitalistyczny oznacza tylko jedno: śmierć i cierpienie.
MONTAŻ FILMÓW KRĘCONYCH KOMÓRKĄ (przyspiesza coraz bardziej aż do planszy z tytułem):– Młodzież, która tańczy, twerkuje, pozuje do aparatu, zdjęcia z insta jedno po drugim, niewyraźne filmy kręcone komórką przedstawiające imprezujących nastolatków, zmieniające się urywki przesyconego seksem teledysku, młodzież, która śpiewa, screeny z Facebooka, pijani młodzi ludzie na ulicach, wrzaski, pijaństwo.
JONAS czyta (Z OFFU): Na co dzień żyjemy w beztrosce, marnotrawiąc dobra użytkowe i pochłaniając fast foody, co wpędza nas w otyłość i inne choroby, tymczasem ubodzy mieszkańcy tej ziemi harują w fabrykach przypominających kolonie karne. Ich wynagrodzenie obniżane jest do minimum, godziny pracy – rozciągane w nieskończoność. Związki zawodowe nie mogą działać, a warunki pracy są nie do wytrzymania.Więc zanim zaczniemy wznosić wiwaty na cześć wolności, bogactwa i festiwalu konsumpcji, pomyślmy o jednym: Że nasze patologicznie konsumpcyjne społeczeństwo stoi na barkach wycieńczonych uprawiaczy kawy z Peru, ubieramy się w pot i łzy importowane z Chin, pochłaniamy tanie jedzenie wyprodukowane w Indiach przez pracujące za grosze dzieci.
PLANSZA Z TYTUŁEM: SKAM
ODGŁOS Z OFFU: EVA klaszcze.
EVA i JONAS siedzą na ławce/schodach na szkolnym podwórzu. Jonas trzyma w rękach wypracowanie, które napisał. Tytuł: „Nasza wina”.
EVA: Świetne!
JONAS zadowolony: Myślisz, że powinienem raczej napisać „warunki pracy są nieludzkie”?
EVA: Nie, myślę, że jest dobrze tak, jak jest.
JONAS próbując wymusić więcej komplementów: Masz może jakieś inne sugestie?
EVA nie chce wyjść na głupią, więc próbuje coś wymyślić.
EVA: Może zmień to z pochłanianiem fast foodów. Bo piszesz o tym dwa razy z rzędu.
JONAS zerka zdezorientowany na swój tekst i zaczyna go czytać po cichu.
JONAS nie chcąc przyjąć krytyki: Nie, najpierw piszę, że marnotrawimy dobra użytkowe, a potem, że pochłaniamy fast foody. Zresztą o to przecież chodzi, używam powtórzenia jako zabiegu estetycznego, dla podkreślenia moich argumentów.
Na podwórze wychodzi grupa dziewczyn, w tym SARA, INGRID, VILDE i CHRIS.
EVA: Ok.
EVA dostrzega dziewczyny i ogarnia ją stres, ale próbuje się zachowywać jak gdyby nigdy nic.
JONAS: – Ale tak poza tym to co myślisz o całości?
EVA rozkojarzona: Bardzo dobre, mądre.
JONAS zauważa, że EVA jest skupiona na czym innym i odwraca się, by sprawdzić, co to takiego. Dostrzega mijającą ich grupkę dziewczyn. EVA za nimi spogląda. JONAS patrzy na nią z troską. Poprawia jej włosy i chce ją pocałować, ale w tej samej chwili podchodzi do nich od tyłu ISAK i wsuwa między ich twarze arkusz z wypracowaniem lub w inny sposób przeszkadza w pocałunku. IMPRO REAKCJA
ISAK siada obok EVY i macha arkuszem.
ISAK z dumą: 5!
JONAS pokazuje mu swoje wypracowanie z oceną 5+.
ISAK: Eva, a ty co dostałaś?
EVA: Nie chcę o tym rozmawiać.
IMPRO: ISAK próbuje to z niej wyciągnąć. EVA w końcu przyznaje, że dostała 4–. Chłopcy się z tego śmieją. JONAS próbuje ją pocieszyć, flirtuje, mówi, że dziewczyna ma wiele innych mocnych stron. Przecież z tyloma rzeczami doskonale sobie radzi. Zaczyna je wymieniać, mówiąc, że EVA doskonale potrafi myć sama zęby, doskonale potrafi sama się ubrać itd. EVA się śmieje, całuje go, wydają się zakochani. ISAK zaczyna się niecierpliwić
ISAK: Spadamy?
JONAS zaczyna wstawać: Tak.
EVA zdezorientowana: Gdzie idziecie?
JONAS: Do Eliasa. Później do ciebie zadzwonię.
JONAS kilka razy całuje EVĘ, ISAK czeka na niego niecierpliwie.
JONAS i ISAK oddalają się, EVA zostaje sama, spoglądając za chłopcami w szerokim, pustym kadrze. Wstaje i odchodzi w inną stronę.
SCENA 1LOKACJA: Pokój Evy WYSTĘPUJĄ: Eva i Isak REKWIZYTY: Laptop, podręcznik FOKUS, sprawdzian z oceną
EVA leży na łóżku w swoim pokoju w piwnicy z laptopem na kolanach i odrabia lekcje. Na łóżku leżą książki i różne papiery, między innymi wypracowanie „Wina” z oceną 3+. Eva pisze „zadanie 1” w otwartym w Wordzie dokumencie, zerka do podręcznika wiedzy o społeczeństwie (s. 38 w FOKUSIE). Treść zadania brzmi: Czym jest społeczeństwo i jakie są najważniejsze powody, dla których ludzie je tworzą? EVA nie może się skoncentrować, w końcu rezygnuje i wchodzi na Facebooka. Scrolluje. Podnosi telefon, próbuje zadzwonić do Jonasa, ale łączy się z pocztą. Zauważa na ekranie roześmiane zdjęcie SARY i INGRID. Klika w nie, dokładnie ogląda. Czyta komentarze. Rozlega się sygnał Skype’a, to ISAK. EVA odbiera połączenie.
IMPRO WSTĘP (W rodzaju: Cześć, hej, yo, co robisz, a nic, grubo, grubo, grubo. Albo coś innego. Coś, co byłoby naturalne dla 16-latków. Co ja tam wiem).
EVA: Jest z tobą Jonas?
ISAK: Nie.
EVA: A nie mieliście iść do Eliasa?
ISAK: Byliśmy u niego, ale parę godzin temu.
EVA: Ok. Słuchaj. Widziałeś, że Sara ma sztuczne rzęsy?
ISAK: Nie?
EVA: Wejdź na fejsa i zobacz to zdjęcie, które wstawiła, jestem prawie na sto procent pewna.
ISAK: Co się dzieje z tymi dziewczynami?
EVA: No wiem, beka z tego, że robią się na takie laski.
ISAK: Słyszałaś, że kompletują ekipę do autobusu?
Evę zaczyna boleć brzuch.
EVA: Nie?
ISAK: Trochę z nich beka, przecież są dopiero miesiąc w pierwszej klasie.
EVA: A kto jest w tej ekipie?
ISAK: Nie wiem, jakieś inne dziewczyny, łażą po szkole i każą na siebie mówić ekipa pepsimax.
EVA próbuje udawać, że jej to nie obchodzi: Poważnie?
ISAK: Nie! Chyba jednak Pepsimax POWER!
EVA próbuje się śmiać: Ha, ha.
ISAK: Co za autentyczny śmiech.
EVA wzdycha.
ISAK: A wiesz, że mogłabyś spróbować z nimi pogadać?
Ktoś puka w okno, EVA podnosi wzrok.
EVA: Przyszedł Jonas, muszę kończyć.
ISAK: A co będziecie robić?
EVA: –
ISAK: – Dobra, nieważne. NARA!
EVA śmieje się, tym razem szczerze.
-——–
SCENA 2LOKACJA: Pokój Evy WYSTĘPUJĄ: Eva i Jonas REKWIZYTY: Laptop, podręcznik FOKUS, sprawdzian z oceną
EVA podchodzi do okna i otwiera je, JONAS wskakuje do środka. IMPRO powitanie, całują się, JONAS ją obejmuje.
JONAS: Tęskniłaś za mną?
EVA: Próbowałam do ciebie dzwonić, ale włączała się poczta.
JONAS: Wiem, telefon mi się wyładował.
JONAS zaczyna zdejmować kurtkę.
EVA: Nie mogłeś go doładować w domu?
JONAS: Nie byłem w domu.
EVA: A gdzie byłeś?
JONAS: U Eliasa.
EVA: Aż do teraz?
JONAS: Tak.
EVA …Ale ja właśnie rozmawiałam z Isakiem i on mi powiedział, że wyszliście od niego parę godzin temu.
JONAS zaczyna się śmiać: Co to ma być, przesłuchanie? Isak wyszedł, a ja zostałem.
EVA nie wierzy mu do końca: OK?
JONAS ze śmiechem: Nie ufasz mi?
EVA nie wie, co ma odpowiedzieć.
IMPRO:
JONAS: zaczyna się z nią dla zabawy siłować/łaskotać ją/robić coś, co sprawia, że Eva zaczyna się śmiać, dopracujemy to na planie.
JONAS: Nie ufasz mi?!
Eva zaczyna się śmiać.
JONAS podnosi ją i zaczyna nią potrząsać albo coś innego: Musisz mi ufać!!
EVA się śmieje, JONAS zanosi ją na łóżko.
JONAS: O rany, ale jesteś ciężka.
JONAS rzuca ją na łóżko i wskakuje za nią, spycha na podłogę wszystkie leżące tam przedmioty. Zauważa wypracowanie pod tytułem „Wina” i zaczyna się śmiać.
JONAS drocząc się: 3+? Mówiłaś, że dostałaś 4!
IMPRO: EVA jest zawstydzona i próbuje odebrać mu wypracowanie. Jonas nie chce go oddać, siłują się na niby, EVA wybucha śmiechem.
JONAS czyta wypracowanie na głos: Wina może oznaczać różne rzeczy. Osoba, która jest winna w kontekście prawnym, może być sądzona za swoje przewinienia. W psychologii, jak również w normalnym życiu wina to stan, którego doświadczamy, gdy zrobiliśmy coś, czego naszym zdaniem nie powinniśmy byli robić.
EVA wyrywa wypracowanie z ręki JONASA.
JONAS ze śmiechem: Stan, którego doświadczamy?
IMPRO: EVA gra urażoną, JONAS próbuje ją rozśmieszyć i w końcu mu się udaje.
SCENA 1LOKACJA: Szkolna stołówka WYSTĘPUJĄ: Eva, Ingrid, Sara, Vilde, Chris, załoga ładnych dziewczyn, Argentina i IGOR, koordynatorzy szkolnej rewii REKWIZYTY: Podręcznik FOKUS, kartka, długopis.
EVA siedzi w jakimś typowym miejscu w szkole i próbuje się skupić na lekcjach. Przed nią leży otwarta książka do wiedzy o społeczeństwie, w zeszycie napisała „zadanie 1”. Wpatruje się w tekst o ludziach i społeczeństwie, czyta pierwsze zdanie, ale nie rozumie jego treści. Próbuje przeczytać je raz jeszcze. Dlaczego ludzie tworzą społeczeństwo? Kawałek dalej stoi grupka lubianych uczniów zbierających pieniądze na imprezę z okazji szkolnej rewii. Wchodzą VILDE, SARA, INGRID i ŁADNA DZIEWCZYNA, podchodzą do nich i płacą. EVA zdejmuje słuchawki, próbując podsłuchać, o czym rozmawiają. Dziewczęta flirtują ze zbierającym pieniądze trzecioklasistą, mówią o tym, jak fajnie będzie na imprezie, w której są grupie, gdzie pójdą na bifora. EVA próbuje podsłuchać szczegóły, ale jej zabawa w szpiega zostaje przerwana.
ARGENTINA: Hej!!!
EVA wzdryga się wystraszona. Stają przed nią dziewczyna (ARGENTINA) i chłopak (IGOR). Oboje są uśmiechnięci jak cholera. Chociaż nie. Ona jest uśmiechnięta jak cholera, on neutralny. Niemal bezpłciowy. Na twarzy.
EVA zaskoczona: Hej?
ARGENTINA: Chcesz dołączyć do rewii?
EVA: –
ARGENTINA: Jesteśmy z grupy scenograficznej, dumnej klasy pracującej przedstawienia, i chcemy, byś dołączyła do nas właśnie TY!
EVA zdezorientowana: OK?…
ARGENTINA i IGOR wpatrują się w EVĘ z wyczekiwaniem. Chociaż nie. Ona wpatruje się z wyczekiwaniem. On się tylko wpatruje.
EVA: …A co robi ta grupa scenograficzna?
ARGENTINA i IGOR spoglądają po sobie i recytują: Pędzlem machamy, aż odpadamy, chwytamy piły tak z całej siły, mierzymy deski jak wściekłe pieski, walimy młotkiem jak małym kotkiem, mrrrrrrr.
Oboje układają dłonie w kocie pazury i mruczą.
EVA patrzy na nich zdezorientowana i wystraszona.
ARGENTINA: Nie no, tylko się tak wygłupiamy. Nie musisz podejmować decyzji w tej chwili. Ale to ważne, byś wkrótce dokonała świadomego wyboru. Urządzamy jutro bifora. Wybierasz się na imprezę?
EVA: Eee –
ARGENTINA: – Musisz przyjść na imprezę! Wszyscy przecież idą!
EVA: Aha.
ARGENTINA ciągnie: Jesteś w pierwszej klasie, to TERAZ kładziesz fundament pod swoje życie towarzyskie na trzy kolejne lata. Obudź się! Argentina pstryka palcami z surową miną.
EVA podskakuje wystraszona.
ARGENTINA wybucha śmiechem.
ARGENTINA: Nie no, to tylko żart. Jak chcesz przyjść na naszego bifora, to mnie dodaj na fejsie. Nazywam się Argentina Mikołajewna Ihorska.
ARGENTINA i IGOR odchodzą. EVA zostaje przy stole kompletnie skołowana.
SCENA 1LOKACJA: Na ulicy tuż przed Nissen WYSTĘPUJĄ: Eva, Jonas, Isak REKWIZYTY: Plecaki
JONAS i EVA idą ulicą niedaleko szkoły. IMPRO: JONAS opowiada o chłopaku, z którym chodzi na francuski. Chłopak jest przegrywem i nikt go nie lubi. EVA myśli, że sama jest przegrywem i nikt jej nie lubi.
EVA: Może powinniśmy jutro iść na tę imprezę grupy rewiowej?
JONAS patrzy na nią ze zdziwieniem/zaskoczeniem: Dlaczego?
EVA: Bo… Cała szkoła się tam wybiera. I to tak jakby teraz kładziemy fundament pod całe nasze życie towarzyskie w liceum.
JONAS reagując na wypowiedź EVY: Fundament pod całe nasze życie towarzyskie?
EVA niecierpliwie: Heloł! Takie imprezy są super. NAPRAWDĘ!
Jonas po zastanowieniu: OK, pójdę z tobą na tę imprezę, jeśli Isak będzie mógł z nami pojechać do domku w przyszłym tygodniu –
EVA wzdycha zrezygnowana, zupełnie jakby już wcześniej o tym dyskutowali.
JONAS: – Bardzo cię proszę! Wiem, że mieliśmy spędzić czas tylko we dwoje, ale Isak nie ma co robić w ferie. Chcesz pozwolić, żeby się wałęsał jak kompletny samotnik?
EVA patrzy na niego zrezygnowana.
JONAS: Ty też możesz zabrać koleżankę!
EVA patrzy na JONASA wzrokiem zdającym się mówić: wiesz przecież, że nie mam koleżanek. JONAS uświadamia sobie, że EVA nie ma koleżanek, i patrzy na nią z rezygnacją/troską, obejmuje ją i przytula.
JONAS całuje EVĘ.
EVA zastanawia się i poddaje: No dobra. Isak może z nami jechać.
ISAK (Z OFFU): Dokąd?
JONAS i EVA odwracają się i widzą ISAKA, który wyrasta nagle przed nimi jak spod ziemi. To znaczy nie jak spod ziemi, wychodzi zza rogu albo coś w tym stylu, wymyślę coś, jak zobaczę lokację.
JONAS: Do mojego domku wakacyjnego!
IMPRO radość ISAKA i JONASA.
EVA surowym tonem: Pod JEDNYM warunkiem: macie ze mną jutro pójść na imprezę grupy rewiowej.
ISAK: Jutro nie możemy.
JONAS zdziwiony: Dlaczego nie?
ISAK: Mamy bilety na _____ WPISAĆ KONCERT, KTÓRY SIĘ TEGO DNIA ODBYWA W OSLO, NA KTÓRY CHCIELIBY PÓJŚĆ
JONAS: O fak, zupełnie zapomniałem!
EVA patrzy na JONASA z rezygnacją.
JONAS: Sorry, naprawdę zapomniałem!!
EVA rusza przed siebie, JONAS posyła ISAKOWI nerwowe spojrzenie i biegnie za EVĄ, próbując się tłumaczyć.
SCENA 1 & 2LOKACJA: Pokój Evy WYSTĘPUJĄ: Eva REKWIZYTY: Odcinek Dr. Phila, płatki kukurydziane, dwie miniaturowe butelki wina, szminka, dziurawe rajstopy, eyeliner, cień do oczu, facebookowe grafiki
EVA leży na łóżku z ręcznikiem na głowie i laptopem na kolanach. Je płatki kukurydziane i ogląda najlepszy program na świecie, Dr. Phila (cały odcinek można znaleźć tu:https://www.youtube.com/watch?v=PwooWt6JLO8). Na ekranie wyskakują facebookowe powiadomienia. EVA w nie klika, w jej newsfeedzie pojawia się zdjęcie INGRID, SARY, VILDE, CHRIS i kilku innych dziewcząt bawiących się świetnie na biforze przed imprezą.
Kobieta w programie Dr. Phila jest zrozpaczona, mówi, że czuje się głupia i obawia się bycia ocenianą, twierdzi, że ludzie patrzą na nią jak na idiotkę. EVA ma łzy w oczach. Dr Phil wygłasza płomienną mowę, nakazując kobiecie odzyskać kontrolę nad swoim życiem. Kobieta nie może być dłużej ofiarą, musi walczyć. Przemowa trafia EVIE prosto do serca. Dziewczyna się zastanawia. Patrzy na zdjęcie wiszące na ścianie, przedstawiające ją, Sarę i Ingrid. Zatrzaskuje laptop.
-—-
SCENA 2: MONTAŻ Z MUZYKĄ
PATRZ SPECYFIKACJE DO SCENY 1
– UJĘCIE 1: Szuflada pod łóżkiem zostaje wysunięta. Leżą w niej dwie miniaturowe butelki białego wina.
– UJĘCIE 2: EVA nakłada maskarę.
– UJĘCIE 3: EVA wkłada czarne rajstopy.
– UJĘCIE 4: EVA pociąga łyk białego wina i krzywi usta.
– UJĘCIE 2: EVA nakłada krzywo eyeliner, próbuje ratować makijaż, ale tylko rozmazuje tusz.
– UJĘCIE 3: EVA zauważa, że przez dziurę w rajstopach wystaje jej paluch z poodpryskiwanym lakierem na paznokciu.
– UJĘCIE 4: EVA opróżnia miniaturową butelkę białego wina i beka.
– UJĘCIE 2: EVA maskuje rozmazany tusz ciemnym cieniem do powiek.
– UJĘCIE 3: EVA podwija dziurawe palce rajstop, ukrywa je pod podeszwą stopy i przykleja taśmą klejącą.
– UJĘCIE 5: EVA przegląda się w lustrze, trochę tańczy, mizdrzy się. Wygląda bardzo dobrze, jest z siebie zadowolona. Bierze torebkę. Odwraca się do kamery plecami i rusza w stronę drzwi. Spódnicę ma podwiniętą, wciągniętą w rajstopy. Gaśnie światło.
(Światło znów się włącza. Eva ogląda się przez ramię i zerka w lustro. Wyciąga spódnicę z rajstop. Światło znów gaśnie).
-—-
SCENA 3LOKACJA: PLENER/WNĘTRZE Wejście do Garage WYSTĘPUJĄ: Eva, ochroniarz przy drzwiach, całująca się para, kilkoro przypadkowych statystów REKWIZYTY:
EVA mija ochroniarza przy drzwiach, wchodzi do Garage. Już w korytarzu ktoś się całuje, ktoś płacze i jest pocieszany przez koleżankę.
-—-
SCENA 4LOKACJA: Garage WYSTĘPUJĄ: Eva, Argentina, Igor, Ingrid, Sara, Vilde, Chris, ekipa ładnych dziewczyn REKWIZYTY:
EVA wchodzi do lokalu. Ludzie są wyraźnie pijani, tańczą i dobrze się bawią. EVA nie wie, co ma ze sobą zrobić, i staje pod ścianą. Zauważa SARĘ, INGRID, VILDE i CHRIS oraz kilka innych fajnych dziewcząt, które stoją i rozmawiają/tańczą w kącie sali. Postanawia podejść do nich bliżej i może nawiązać z nimi rozmowę, ale powstrzymuje ją ARGENTINA, która rzuca jej się na szyję.
ARGENTINA: Przyszłaś!!
EVA jest przytłoczona tą demonstracją emocji. Rozgląda się zawstydzona i napotyka wzrok INGRID.
ARGENTINA: Chodź potańczyć!
ARGENTINA zaczyna tańczyć przed EVĄ szalony taniec. Pojawia się IGOR. Tańczy razem z ARGENTINĄ. EVA próbuje uprzejmie się uśmiechać i trochę ruszać. Rozgląda się zawstydzona, bojąc się, że ktoś ją zauważy. Widzi, że ŁADNA DZIEWCZYNA i INGRID idą do baru, rozmawiając ze sobą po drodze. ŁADNA DZIEWCZYNA zostawia INGRID, INGRID stoi sama przy barze i coś zamawia. EVA dostrzega szansę, by z nią porozmawiać. Grzecznie informuje ARGENTINĘ, że idzie na chwilę do baru. ARGENTINA kiwa głową.
-—-
SCENA 5 LOKACJA: Garage WYSTĘPUJĄ: Eva, Ingrid, ładna dziewczyna, Noora, barman REKWIZYTY: Szklanka wody, szklanka red bulla
EVA podchodzi do baru i staje obok INGRID. INGRID zauważa EVĘ i się od niej odwraca.
EVA zrozpaczona: Nie możesz mnie bez końca ignorować, prędzej czy później będziemy musiały porozmawiać.
INGRID odwraca się i patrzy na EVĘ.
EVA w duchu Dr. Phila: Ingrid, tęsknię za tobą. Mam już dość bólu brzucha na widok ciebie albo Sary. Nie chcę już być smutna. Musimy sobie wszystko wyjaśnić. Ta przyjaźń jest warta tego, by o nią walczyć.
INGRID przygląda się EVIE, ale nic nie mówi.
EVA ze smutkiem: Proszę, powiedz coś.
INGRID zastanawia się przez chwilę.
INGRID: Na twoim miejscu chyba nie malowałabym oczu aż tak bardzo na czarno. Wyglądasz jak dziwka.
EVA rozdziawia usta, w tej samej chwili do INGRID podbiega ŁADNA DZIEWCZYNA.
ŁADNA DZIEWCZYNA 2: Vilde kompletnie odbiło!!
INGRID posyła EVIE lodowate spojrzenie i rusza z ŁADNĄ DZIEWCZYNĄ 2 w kierunku grupki kłócących się koleżanek. EVA zamiera zszokowana.
NOORA (Z OFFU): Wydaje się fajna.
EVA odwraca się i zauważa NOORĘ stojącą obok niej po drugiej stronie. EVA nie wie, co odpowiedzieć, wciąż jest w szoku po komentarzu INGRID.
NOORA wyciągając rękę: Chyba chodzimy razem na hiszpański. Noora.
EVA witając się z nią: Eva.
NOORA: Wiesz, że dziewczyny, które nazywają inne dziewczyny dziwkami, mają statystycznie o dziewięćdziesiąt procent większe prawdopodobieństwo na złapanie chlamydii przed osiemnastką?
EVA skołowana: Naprawdę?
NOORA: Nie.
EVA uśmiecha się zdezorientowana.
NOORA: Ale pomyśl tylko, jakby było fajnie, gdyby to była prawda.
NOORA uśmiecha się do EVY i odchodzi. EVA spogląda za nią, po czym stwierdza, że wygląda jak dziwka, i odchodzi od baru.
-—-
SCENA 6LOKACJA: Toaleta w podziemiach Garage WYSTĘPUJĄ: Eva i Vilde REKWIZYTY: Szklanka na umywalce. Papier toaletowy na podłodze
EVA wchodzi do damskiej toalety. Staje przed lustrem, przegląda się i próbuje zetrzeć czarny makijaż. Z jednej z kabin dochodzą odgłosy wydmuchiwania nosa i płaczu. EVA zamiera i nasłuchuje, po czym wraca do ścierania makijażu. VILDE wychodzi z kabiny, pociągając nosem. EVA patrzy na nią w lustrze. Widać, że dziewczyna płakała.
EVA ostrożnie: Wszystko w porządku?
VILDE próbując ją przekonać: Jasne! Wszystko okej!
EVA ostrożnie: Jesteś pewna?
VILDE kiwa głową, ale przypomina sobie nagle, co się stało, i jak brutalnie obeszło się z nią życie. Znów zaczyna płakać. Ukrywa twarz w dłoniach. EVA nie wie, co ma robić. Podchodzi do niej i próbuje ją pogłaskać.
EVA zażenowana: No juuuż.
VILDE płacząc: Wszystko okej!
EVA nie wie, co ma zrobić: Może mogę kogoś zawołać? Twoją koleżankę albo coś?
VILDE kręci głową.
EVA: Jesteś pewna?
VILDE przestaje płakać i patrzy na EVĘ: Może niech przyjdzie Chris?
EVA: Chris?
-—-
SCENA 7 (DO WYCIĘCIA?)LOKACJA: Toaleta/parkiet w Garage WYSTĘPUJĄ: Eva i całująca się para REKWIZYTY:
EVA wychodzi z toalety. W drzwiach prowadzących na salę z parkietem stoi para, intensywnie się całując. EVA próbuje ich wyminąć, ale blokują całe przejście. Stara się przemknąć za nimi, ale w tej samej chwili chłopak pcha dziewczynę na EVĘ, tak że EVA musi odskoczyć.
CHŁOPAK: Powiedz, że chcesz, żebym cię zerżnął.
EVA jest przerażona, przemyka obok nich do sali z parkietem.
-—-
SCENA 8LOKACJA: Parkiet w Garage WYSTĘPUJĄ: Eva, statyści i CHRISTOFFER REKWIZYTY:
EVA rozgląda się po lokalu. Gdzie powinna zacząć poszukiwania? Podchodzi do kilku stojących nieopodal dziewcząt, pyta, czy wiedzą, gdzie jest Chris. Dziewczęta kręcą głowami. EVA przedziera się przez tłum imprezowiczów. Jakiś chłopak próbuje z nią tańczyć, EVA wymyka mu się z grzecznym uśmiechem. Zwraca się z pytaniem do nowej grupki imprezowiczów, którzy wskazują jej stojących niedaleko chłopaków. EVA podchodzi do nich i pyta jednego z nich, czy ma na imię Chris. Chłopak wskazuje na kolegę, który tańczy na środku parkietu w kapeluszu i okularach przeciwsłonecznych. EVA podchodzi do CHRISTOFFERA i wyjaśnia mu, że w toalecie jest dziewczyna, która chce z nim rozmawiać. CHRISTOFFER idzie za EVĄ, widać, że jest pijany.
-—-
SCENA 9 (DO WYCIĘCIA?)LOKACJA: Toaleta/parkiet w Garage WYSTĘPUJĄ: Eva i CHRISTOFFER, całująca się para REKWIZYTY:
EVA idzie szybkim krokiem przez korytarz, CHRISTOFFER maszeruje za nią, zerka na jej tyłek i się uśmiecha.
-—-
SCENA 10LOKACJA: Toaleta w Garage WYSTĘPUJĄ: Eva i CHRISTOFFER, CHRIS i VILDE REKWIZYTY:
EVA wchodzi do damskiej toalety z CHRISTOFFEREM.
IMPRO: VILDE, na granicy histerii, rozmawia z CHRIS. Opowiada z rozpaczą o paletach papieru toaletowego kupionych przez nią za 40 000 koron. Co ona z nimi zrobi, skoro została wywalona z ekipy autobusowej? CHRIS próbuje ją uspokoić, mówi, że to właściwie nie tak dużo papieru, że sama zużywa co najmniej dwie rolki tygodniowo, i jeśli tak na to spojrzeć, to wcale nie jest to tak dużo. EVA próbuje zwrócić na siebie ich uwagę. Chrząka. VILDE i CHRIS odwracają się do EVY i CHRISTOFFERA.
EVA trochę dumna: Ech… nie chcę przeszkadzać, ale zobacz, przyszedł Chris.
CHRISTOFFER rozkłada z uśmiechem ręce: Przybyłem!
VILDE i CHRIS patrzą na nich z głupimi minami.
VILDE: Przecież to jest Chris.
CHRIS: Przecież ja jestem Chris.
CHRISTOFFER: Masz na imię Chris? Ja też mam na imię Chris!
CHRIS podjarana: Poważnie? Yeah! Bliźniaki!
CHRIS i CHRISTOFFER przybijają sobie piątkę/żółwika.
VILDE i EVA patrzą zdezorientowane na nich i na siebie nawzajem. Zapada cisza.
VILDE: Właściwie to o czymś rozmawiałyśmy.
EVA: Tak, jasne, sorry.
EVA chwyta CHRISTOFFERA i zaczyna go wyciągać z toalety.
CHRISTOFFER skołowany: Co się dzieje, nie mieliśmy przypadkiem rozmawiać?
EVA: Nie.
VILDEkrzyczy za EVĄ: Ej, zaczekaj!
EVA odwraca się z nadzieją.
EVA: Tak?
VILDE: Spódnica ci się z tyłu podwinęła.
CHRISTOFFER: Wiem, zajebiście to wygląda.
EVA dotyka spódnicy i dociera do niej, że Vilde ma rację. Ogarnia ją wstyd. Musiała tak chodzić przez całą imprezę. Poprawia spódnicę i znika za drzwiami.
-—-
SCENA 10LOKACJA: Korytarz w Garage WYSTĘPUJĄ: Eva i CHRISTOFFER, CHRIS I VILDE REKWIZYTY:
EVA jest na korytarzu i idzie w stronę wyjścia, ma już dość tej imprezy.
CHRISTOFFER wychodzi z toalety za jej plecami.
CHRISTOFFER: Hej, dokąd się wybierasz?
EVA: Do domu.
CHRISTOFFER: Nie, no daj spokój, zrobiłaś mi nadzieję!
EVA wpatruje się w przestrzeń i wychodzi z kadru.
— CZARNY EKRAN/
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
Tytuł oryginału: SKAM Sesong 1: Eva
Copyright © Julie Andem 2018
All rights reserved
Published by agreement with Salomonsson Agency
SKAM, an original NRK series, produced and broadcasted by the Norwegian Broadcasting Corporation 2015-2017
Niniejsza publikacja jest chroniona prawem autorskim i jest to oficjalny produkt na licencji NRK, wydany we współpracy z NRK Aktivum.
Copyright © for the Polish e-book edition by REBIS Publishing House Ltd., Poznań 2018
Informacja o zabezpieczeniach
W celu ochrony autorskich praw majątkowych przed prawnie niedozwolonym utrwalaniem, zwielokrotnianiem i rozpowszechnianiem każdy egzemplarz książki został cyfrowo zabezpieczony. Usuwanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.
Redaktor: Elżbieta Bandel
Projekt okładki: Snøhetta
Opracowanie graficzne polskiej wersji okładki: Sławomir Folkman
This translation has been published with the financial support of NORLA
Wydanie I e-book (opracowane na podstawie wydania książkowego: SKAM Sezon 1: Eva, wyd. I, Poznań 2019)
ISBN 978-83-8062-691-1
Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o.
ul. Żmigrodzka 41/49, 60-171 Poznań
tel.: 61 867 81 40, 61 867 47 08
fax: 61 867 37 74
e-mail: [email protected]
www.rebis.com.pl
Konwersję do wersji elektronicznej wykonano w systemie Zecer