129,00 zł
Podmiot, który chce przetwarzać lub zbierać odpady powinien uzyskać stosowną decyzję właściwego miejscowo organu ochrony środowiska. Podobnie w przypadku podmiotów wytwarzających odpady w ilości powyżej 5.000 Mg/rok w przypadku odpadów innych niż niebezpieczne oraz 1 Mg/rok odpadów niebezpiecznych. Książka zawiera szereg porad, odpowiedzi na pytania czytelników oraz podpowiedzi, jak prawidłowo sporządzić wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie czy przetwarzanie odpadów oraz pozwolenia na ich wytwarzanie. Wszystko omówione zostało na konkretnych przykładach.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 113
Redakcja
Wstęp
1. Kiedy możemy mówić o odpadach powstających poza instalacją
2. Ogólne zasady składania wniosku o wydanie decyzji
3. Aktualizacja decyzji w pytaniach i odpowiedziach
4. Zabezpieczenie roszczeń w pytaniach i odpowiedziach
5. Operat przeciwpożarowy krok po kroku
6. Wizyjny system kontroli
7. Wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów
8. Wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów
9. Zezwolenie na zbieranie odpadów
Podstawa prawna
Cover
Autorzy:
Marzena Litwin-Gratkowska, Marta Leśniczuk, Ewa Romanowska, Katarzyna Rosińska,Natalia Springer, Karolina Szewczyk-Cieślik, Norbert Szymkiewicz
Redakcja:Marta Hebda
Menedżer produktu:Mariusz Miętusiewicz
Kierownik grupy tematycznej:Alina Sulgostowska
Zdjęcie na okładce:fotolia.pl
Korekta:Zespół
Koordynator produkcji:Mariusz Jezierski
Projekt graficzny okładki:Magdalena Huta
Skład i łamanie:Dariusz Ziach
Druk:KRM Druk
ISBN: 978-83-8344-135-1
Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa 2023
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a Tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: [email protected] NIP: 526-19-92-256
Nr rejestrowy BDO: 000008579
Numer KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Publikacja „Zezwolenia i pozwolenia w gospodarce odpadowej” chroniona jest prawem autorskim. Przedruk i sprzedaż tych materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Publikacja „Zezwolenia i pozwolenia w gospodarce odpadowej” została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów i konsultantów. Zaproponowane w publikacji „Zezwolenia i pozwolenia w gospodarce odpadowej” oraz w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówki, porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej i dotyczą sytuacji typowych. Ewentualne zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane z wykwalifikowanym specjalistą lub ekspertem, w celu uwzględnienia indywidualnych okoliczności związanych z daną sprawą, w związku z czym zastosowanie lub wykorzystanie w jakikolwiek sposób informacji zawartych w tych materiałach następuje na własne ryzyko i odpowiedzialność osoby tego dokonującej. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowiska organów i urzędów państwowych.
Praktycznie każda działalność gospodarcza powoduje wytwarzanie różnego rodzaju odpadów. Niekiedy wytwarzane są tylko odpady komunalne, co nie generuje zbyt wielu dodatkowych obowiązków dla przedsiębiorców, a czasem mamy do czynienia z odpadami z produkcji, których wytwarzanie wymaga prowadzenia ewidencji oraz opracowywania rocznych sprawozdań.
W niektórych przypadkach gospodarowanie odpadami jest tak złożone, że wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. Podmiot, który wytwarza:
•powyżej 1 Mg/rok odpadów niebezpiecznych i/lub
•5000 Mg/rok odpadów innych niż niebezpieczne,
zobowiązany jest uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów.
Podmiot, który przetwarza lub zbiera odpady, bez względu na ich ilość, powinien posiadać zezwolenie na taki proces. Postępowanie w zakresie gospodarowania odpadami regulują przede wszystkim ustawa o odpadach oraz ustawa Prawo ochrony środowiska.
Niniejsza książka jest skompensowanym materiałem dotyczącym gospodarowania odpadami.Znajdują się w niej przykładowe wnioski o wydanie decyzji na wytwarzanie, zbieranie czy przetwarzanie odpadów wraz ze szczegółowym omówieniem załączników, które należy dołączyćdo ww. wniosków. Ponadto opisano przykłady wyliczania zabezpieczenia roszczeń oraz zawarto odpowiedzi na kilka ciekawych pytań naszych Czytelników.
Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy Prawo ochrony środowiska (dalej: POŚ) instalacja to stacjonarne urządzenie techniczne lub zespół stacjonarnych urządzeń technicznych powiązanych technologicznie, do których tytułem prawnym dysponuje ten sam podmiot, i położonych na terenie jednego zakładu, a także budowle niebędące urządzeniami technicznymi ani ich zespołami, których eksploatacja może spowodować emisję.
Eksploatacja instalacji lub urządzenia to ich użytkowanie oraz utrzymywanie w sprawności. Nie istnieją jednoznaczne przepisy, które pozwoliłyby określić, które odpady można uznać za pozainstalacyjne. Dodatkowo urzędnicy wydający pozwolenia w zakresie gospodarki odpadami i kontrolujący przestrzeganie tych wymogów mają często odmienne opinie w tym zakresie.
Przykładowe niebezpieczne odpady pozainstalacyjne
Warsztat samochodowy – zazwyczaj prace te wykonywane są przy użyciu narzędzi ręcznych, bez użycia stacjonarnych urządzeń. Przykładowo wysysarka oleju to urządzenie o charakterze typowo przewoźnym, nieposiadającym cech stacjonarności i choć
zasadniczo działa w jednym określonym miejscu, to jednak przemieszczanie ma charakter powtarzalny. Odpady niebezpieczne pozainstalacyjne stanowią: przepracowany olej, filtry olejowe, opakowania po oleju lub smarach, czyściwo zanieczyszczone substancjami ropopochodnymi lub olejami, zużyte świetlówki.
Zakład produkcyjny – produkcja z wykorzystaniem urządzeń stacjonarnych powiązanych ze sobą technologicznie, np. montaż i lakierowanie elementów z metali wyciętych na prasach. Odpady niebezpieczne pozainstalacyjne: opakowania po oleju, czyściwo zanieczyszczone substancjami ropopochodnymi lub olejami.
Gabinet zabiegowy w przychodni zdrowia – odpady niebezpieczne pozainstalacyjne to: chemikalia, w tym odczynniki chemiczne, zawierające substancje niebezpieczne; odpady, które zawierają żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego.
Wszystkie podmioty mające zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów oraz pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające ich zbieranie lub przetwarzanie czy pozwolenie zintegrowane, które obejmuje tego rodzaju działalność, zgodnie z aktualnymi wymaganiami prawnymi, mają obowiązek prowadzić swoje przedsiębiorstwo do aktualnych wymagań prawnych.
2.1. Rozpoczęcie działalności na przykładzie zakładu przetwarzania zużytego sprzętu
Podmiotom, które chcą rozpocząć działalność polegającą na prowadzeniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu zawierającego substancje lub mieszaniny niebezpieczne, wyznaczono następujące kroki postępowania:
1) pierwszy krok – złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z uwagi na to, że ten rodzaj działalności zaliczany jest do przedsięwzięć zawsze znacząco oddziałujących na środowisko,
2) drugi krok – po uzyskaniu decyzji należy opracować wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie zużytego sprzętu oraz skompletować wszystkie niezbędne załączniki.
Wykaz danych, które muszą znaleźć się we wniosku, określa art. 42 ust. 2 ustawy o odpadach (dalej: uo), natomiast niezbędnymi załącznikami są:
•zaświadczenia i oświadczenia o niekaralności,
•decyzja o warunkach zabudowy (jeśli dla danego terenu nie ustanowiono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego),
•tytuł prawny do nieruchomości,
•operat przeciwpożarowy,
•postanowienie dotyczące spełnienia wymagań przeciwpożarowych wydane przez komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej.
Kontrola WIOŚ instalacji
Złożenie do właściwego organu wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na prowadzenie przetwarzania odpadów wiąże się z koniecznością skontrolowania eksploatowanej instalacji przez przedstawiciela organu oraz inspektora WIOŚ. Kontrola ma na celu weryfikację spełniania wymagań określonych w przepisach i obejmuje zarówno instalację, jak i miejsca magazynowania odpadów (tak wewnątrz budynków, jak poza nimi).
Podmioty, które posiadają decyzję zezwalającą na przetwarzanie zużytego sprzętu, są wpisywane do rejestru BDO z urzędu, co oznacza, że prowadzący działalność nie muszą składać wniosku o wpis do rejestru. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy przedsiębiorca prowadzi oprócz przetwarzania inną działalność, wymagającą wpisu do BDO, czyli którąkolwiek z określonych w art. 50 ust. 1 uo.
Zaświadczenia i oświadczenia
Osoby pragnące podjąć działalność związaną z przetwarzaniem odpadów, w tym podmioty prowadzące zakład przetwarzania ZSEiE, muszą dowieść swojej niewinności w odniesieniu do przestępstw popełnionych przeciwko środowisku, poprzez uzyskanie zaświadczeń bądź złożenie stosownych oświadczeń. Poniżej przedstawiamy ich wykaz.
Zaświadczenie należy uzyskać w dowolnym biurze informacyjnym przy Krajowym Rejestrze Karnym (nie obowiązuje rejonizacja). Aby je otrzymać, konieczne jest wypełnienie odpowiedniego formularza i uiszczenie opłaty skarbowej (w kasie sądu lub przelewem – numery rachunków bankowych wskazane na stronach internetowych sądów). Podmioty rozpoczynające ten typ działalności składają oświadczenia wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przetwarzanie ZSEiE.
Zaświadczenie o niekaralności muszą uzyskać wszystkie osoby wskazane w KRS, czyli wspólnicy, członkowie rady nadzorczej i zarządu czy prokurenci. Jeżeli te osoby i/lub podmiot zbiorowy dopuścili się czynów opisanych w tabeli, organ nie wyda decyzji zezwalającej na gospodarowanie odpadami.
Tabela 1. Wykaz oświadczeń i zaświadczeń niezbędnych do uzyskania i podtrzymania zezwolenia na przetwarzanie ZSEiE
Rodzaj dokumentu
Dla kogo
Za co
Zaświadczenie o niekaralności
Posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność, a także wspólników, prokurentów, członków rady nadzorczej czy zarządu w przypadku prowadzenia spółki (wszystkie osoby wskazane w KRS)
Za przestępstwa przeciwko środowisku lub czyny określone w art. 163, 164 lub 168 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
Zaświadczenie o niekaralności
Posiadacza odpadów – podmiotu zbiorowego
Za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary
Oświadczenie o niekaralności lub liczbie prawomocnych wyroków skazujących
Posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność, a także wspólników, prokurentów, członków rady nadzorczej czy zarządu w przypadku prowadzenia spółki (wszystkie osoby wskazane w KRS)
•Zlecanie gospodarowania odpadami podmiotom, które nie uzyskały wymaganych decyzji lub nie mają właściwego wpisu do rejestru BDO;
•poddawanie odzyskowi odpadów medycznych lub weterynaryjnych, których odzysk jest niedopuszczalny lub jest prowadzony z naruszeniem określonych przepisów;
•odmowę przyjęcia niektórych odpadów do składowania na składowisku odpadów; termiczne przekształcanie odpadów poza spalarnią lub współspalarnią odpadów
Oświadczenie zawierające informacje dotyczące cofnięcia decyzji lub nałożenia kary
Posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność lub będącego osobą prawną/jednostką administracyjną nie-
posiadającą osobowości prawnej, wspólnika, prokurenta, członka rady nadzorczej lub zarządu tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność jako osoba fizyczna
•Informujące o tym, czy dla wskazanych osób nie wydano w ciągu ostatnich 10 lat decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów;
•informujące o tym, czy wskazanym osobom nie wymierzono w ostatnich 10 latach co najmniej trzykrotnej administracyjnej kary pieniężnej w wysokości większej niż 150.000 zł
Oświadczenie zawierające informacje dotyczące cofnięcia decyzji lub nałożenia kary
Dla wszystkich osób wpisanych w KRS
Informujące o tym, że osoba ta nie jest lub nie była uwzględniona w KRS innego przedsiębiorcy, w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano decyzję o cofnięciu zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów (a także wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem tych procesów) lub któremu wymierzono w ostatnich 10 latach co najmniej trzykrotną administracyjną karę pieniężną w wysokości większej niż 150.000 zł za naruszenia popełnione w czasie, gdy osoba ta była lub jest wpisana do KRS innego przedsiębiorcy
Poniżej przedstawiamy przykład poprawnie wypełnionego zapytania dla osoby oraz podmiotu zbiorowego.
Wzory w formacie umożliwiającym edycję można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości pod adresem:
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/formularze-zapytan-o-udzielenie-informacji-z-krajowego-rejestru-karnego.
Wzór 1. Poprawnie wypełnione zapytanie dla osoby o wydanie zaświadczenia o niekaralności
MINISTERSTWO SPRAWIEDLIWOŚCI
BIURO INFORMACYJNE
KRAJOWEGO REJESTRU KARNEGO
Data wpływu: …………………………………………………………………
Nazwa i adres podmiotu kierującego zapytanie oraz numer urządzenia służącego do automatycznego odbioru informacji: ……………………
miejsce na znaki opłaty sądowej*): …………………………………………
ZAPYTANIE O UDZIELENIE INFORMACJIO OSOBIE**)
7 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0
Numer PESEL
.………………………………………..…………
numer paszportu albo innego dokumentu
stwierdzającego tożsamość***)
1. Nazwisko rodowe: KOWALSKI
2. Nazwisko (w tym przybrane): –
3. Imiona: JAN
4. Imię ojca: ADAM
5. Imię matki: ANNA
6. Data urodzenia: 01.01.1970 r.
7. Nazwisko rodowe matki: NOWAK
8. Miejsce urodzenia: WARSZAWA
9. Obywatelstwo: POLSKIE
10. Miejsce zamieszkania: UL. AKACJOWA 15, 00-300 WARSZAWA
11. Wskazanie postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji o osobie:
Postępowanie w celu uzyskania decyzji, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.).
W przypadku kiedy osoba składa zapytanie o siebie, nie ma konieczności wskazywania postępowania, o którym mowa w pkt 11.
12. Rodzaj danych, które mają być przedmiotem informacji o osobie:****)
1. Kartoteka karna
2. Kartoteka nieletnich
3. Kartoteka osób pozbawionych wolności oraz poszukiwanych listem gończym
13. Zakres danych, które mają być przedmiotem informacji o osobie:
art. 42 ust. 3a ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach
…………………………………
(podpis osoby uprawnionej)
*) Jeżeli zapytanie podlega opłacie i jest ona wnoszona znakami opłaty sądowej.
**) Dane osobowe należy podać na podstawie dokumentów stwierdzających tożsamość.
***) Należy wypełnić, w przypadku gdy zapytanie dotyczy osoby nieposiadającej numeru PESEL.
****) W punkcie 12 należy wstawić X przy odpowiedniej odpowiedzi.
Pouczenie
Uzyskanie bez uprawnienia informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego jest zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności do lat 2 (art. 25 ustawy z 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym).
Wzór 2. Poprawnie wypełnione zapytanie dla podmiotu zbiorowego o wydanie zaświadczenia o niekaralności
MINISTERSTWO SPRAWIEDLIWOŚCI
BIURO INFORMACYJNE
KRAJOWEGO REJESTRU KARNEGO
Data wpływu: …………………………………………………………………
Nazwa i adres podmiotu kierującego zapytanie oraz numer urządzenia służącego do automatycznego odbioru informacji: ……………………
miejsce na znaki opłaty sądowej*): ………………………………………
ZAPYTANIE O UDZIELENIE INFORMACJI O PODMIOCIE ZBIOROWYM**)
7 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0
Numer PESEL
.………………………………………..…………
numer paszportu albo innego dokumentu
stwierdzającego tożsamość***)
1. Oznaczenie podmiotu zbiorowego:
Nazwa/firma: zakład przetwarzania zużytego sprzętu xyz sp. z o.o.
2. Siedziba podmiotu zbiorowego – kraj: Polska
Miejscowość: Warszawa, ul. Sprzętowa 12
Województwo: mazowieckie
Powiat: m. Warszawa
3. Wskazanie postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji o podmiocie zbiorowym:
Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2019 r. poz. 701 ze zm.).
4. Rodzaj danych, które mają być przedmiotem informacji o podmiocie zbiorowym:
Przestępstwa przeciwko środowisku
5. Zakres danych, które mają być przedmiotem informacji o podmiocie zbiorowym
Art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.)
…………………………………
(podpis osoby uprawnionej)
**) Dane identyfikujące podmiot zbiorowy należy podać na podstawie aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Karnego Sądowego. Jeśli dane wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego nie odpowiadają aktualnemu stanowi prawnemu albo podmiot nie jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, dane identyfikujące podmiot zbiorowy należy podać na podstawie innego dokumentu, który je zawiera.
***) Wypełnić, jeśli podmiot podlega wpisowi do innego rejestru niż Krajowy Rejestr Sądowy.
Pouczenie