34,90 zł
W serii „Poeci do kwadratu” Dariusz Brzóska Brzóskiewicz przedstawia Haiku – images Stanisława Grochowiaka. Autor wyboru zdecydował się na przedstawienie wszystkich haiku Grochowiaka, które ukazały się pośmiertnie w roku 1978. Grochowiak odkrył tę nową formę poezji u samego schyłku swojego życia. Autor Menuetu z pogrzebaczem jako pierwszy twórca w Polsce spotkał się i skonfrontował ze ,,wschodnim murem kulturowym” – murem pojęć, pojmowania i postrzegania świata oraz przeżywania emocji w sposób odmienny niż było to przyjęte w zachodniej tradycji poetyckiej. Był to niezwykły, poetycki eksperyment. Dopiero w 1983 roku opublikowano w Polsce pierwsze, przetłumaczone przez Agnieszkę Żuławską-Umedę, oryginalne XVII-wieczne haiku mistrzów japońskich typu Bashio. „Perłopław na piasku/Haiku-images” Stanisława Grochowiaka, przypomina ostatni wybuch talentu wybitnego poety.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 37
poeci2 – („poeci do kwadratu”) – seria poetycka PIW-u zapoczątkowana w 2017 roku, w ramach której wybitny współczesny twórca dokonuje autorskiego wyboru wierszy jednego ze swoich „mistrzów poetyckich”. Autor wyboru poprzedza go esejem, tłumaczącym fascynację wskazanym poetą, związki z nim lub ewolucję stosunku do niego i jego twórczości. Tekst ten jest również wyjaśnieniem, jakim kluczem autor posługiwał się podczas doboru i rozmieszczenia utworów w tomie. Tytuł każdej kolejnej edycji jest cytatem – wersem lub jego fragmentem – który na użytek tych książek staje się myślą przewodnią lektury.
W serii ukazały się:
♦
Beata Obertyńska,
TARTA RÓŻA
(wybór i wstęp)
ANNA PIWKOWSKA
(2017)
♦♦♦♦♦
Tadeusz Różewicz,
I ZNÓW ZACZYNA SIĘ PRZESZŁOŚĆ
(wybór i wstęp)
JAN POLKOWSKI
(2018)
♦♦
Władysław Broniewski,
WIOSNO, WARSZAWO, CÓRECZKO
(wybór i wstęp)
JACEK PODSIADŁO
(2018)
♦♦♦♦♦♦
Kazimiera Iłłakowiczówna,
IKAROWE LOTY
(wybór i wstęp)
ANNA PIWKOWSKA
(2019)
♦♦♦
Jan Lechoń,
KASANDRA SIĘ MYLI
(wybór i wstęp)
WOJCIECH WENCEL
(2018)
♦♦♦♦♦♦♦
Stanisław Grochowiak,
PERŁOPŁAW NA PIASKU
(wybór i wstęp)
DARIUSZ BRZÓSKA BRZÓSKIEWICZ
(2019)
♦♦♦♦
Julia Hartwig,
INNA WYSPA
(wybór i wstęp)
ANNA NASIŁOWSKA
(2018)
KOŃ EUROPY NA CUGLACH ORIENTU
DARIUSZ BRZÓSKA BRZÓSKIEWICZ
Moje spotkanie ze Stanisławem Grochowiakiem i jego poezją haiku jest zaiste symboliczne. Równo 40 lat temu, w 1978 roku, ukazały się pośmiertnie jego prekursorskie Haiku – images. Dopiero w 1983 roku opublikowano w Polsce pierwsze, przetłumaczone przez Agnieszkę Żuławską-Umedę, oryginalne XVII-wieczne haiku mistrzów japońskich typu Bashio. Myślę, że o ile dla mnie niejakim kompendium tego gatunku stał się zbiór 400 starojapońskich haiku z XVII wieku, które mogłem przeczytać w słynnej żółtej książeczce, o tyle Grochowiak był takiej możliwości pozbawiony. Jego kontakt z haiku był raczej powierzchowny, oparty na przedrukach w pismach literackich i kilku artykułach. Co musiał przeżywać autor Agrestów, odkrywając tę nową formę poezji (uznawanej jednocześnie za filozofię) u samego schyłku swojego życia? Moje rozważania są myślami poety, a nie krytyka literackiego i opierają się wyłącznie na intuicji. Przeczucie podpowiada mi więc, że ta fascynacja pojawiła się nagle, nie wynikała z konceptualizmu i dywagacji, lecz z nagłego olśnienia i niepojętego zachwytu. Grochowiak odkrył nowe możliwości wyrazu poetyckiego, przez nikogo wcześniej w Polsce w tej formie nieeksplorowane. Ujrzał nowe „usensowienie Świata”, w całkowitej opozycji do form poetyckich, które dotąd uprawiał.
Dysonans poznawczy, pojęciowy i kulturowy poety w Haiku – images