Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Supermoc książek w przedszkolu. Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci? to siostrzana publikacja wydanej w kwietniu Supermocy książek. Poradnika upowszechniania czytania. Książki powstały dzięki rozmowom, wspólnej wizji i współpracy pięciu instytucji: KBF – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, Wrocławskiego Domu Literatury – operatora programu Wrocław Miasto Literatury UNESCO, Polskiej Izby Książki, Fundacji Olgi Tokarczuk i Fundacji Powszechnego Czytania. Publikację poświęconą edukacji czytelniczej w przedszkolach współtworzyło Wydawnictwo Nowa Era. Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci i zapewnić im dostęp do wartościowych książek? Jak sprawić, by dzięki opowieściom dziecko wyrosło na dorosłego o supermocach? Co zrobić, by nasze społeczeństwo więcej czytało i co dzięki temu zyskamy? Wspólna inicjatywa miast i instytucji w uporządkowany, prosty i atrakcyjny wizualnie sposób odpowiada na te pytania.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 20
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Oddajemy w Państwa ręce publikację SUPERMOC KSIĄŻEK W PRZEDSZKOLU. JAK ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA CZYTELNICZE DZIECI?, która powstała z myślą o nauczycielach przedszkola. Przygotowaliśmy praktyczne narzędzia, pomysły i inspiracje dotyczące tego, jak zwiększyć zainteresowanie książką, jakie działania można podjąć, angażując nauczycieli, rodziców i innych opiekunów dzieci.
Wydanie SUPERMOCY KSIĄŻEK W PRZEDSZKOLU w 2021 roku jest nieprzypadkowe. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa pierwszy raz w tym roku przeznacza fundusze na zakupy do biblioteczek przedszkolnych. Zachęcamy przedszkola, aby występowały o te środki. Przekazujemy jednocześnie tę publikację, która, mamy nadzieję, pomoże nauczycielom przedszkoli rozwinąć i zintensyfikować dotychczasowe działania proczytelnicze.
Nieustanne poszukiwanie ciekawych metod z uwzględnieniem celów, które chcemy i mamy osiągnąć, to podstawowy element życia nauczyciela. Definiujmy precyzyjnie cele, analizujmy, co sprzyja ich realizacji i zastanawiajmy się, czy nasze metody pracy są odpowiednio dobrane do realizacji tychże celów. Takiej analizie służy pierwsza część publikacji.
Bardzo dobrym wstępem będzie także lektura broszury „Supermoc książek”, którą można pobrać tu: www.fpc.org.pl/supermoc.
Oczywistym i najważniejszym odbiorcą działań proczytelniczych jest dziecko. Nasze działania powinny mieć na celu doprowadzenie dziecka do autodefinicji, którą najprościej można wyrazić zdaniami: „tak, jestem czytelnikiem” czy „tak, czytanie, to moja rzecz” lub po prostu „lubię czytać, czytanie jest fajne”.
W tym procesie superważny będzie dostęp do książek oraz pozytywne skojarzenie z książką jako przyjemnością (zabawą), którą dzielimy z innymi (koleżanki, koledzy, opiekunowie).
Dostęp do książek to oczywiście możliwość wypożyczenia książki z biblioteki, lecz także posiadanie książek na własność. Aż 30% polskich rodzin nie ma w domu książek – jest to jedna z największych przeszkód w rozwoju czytelnictwa, tak więc zdecydowanie warto:
namawiać rodziców do kupowania książek jako prezentów urodzinowych czy na zakończenie roku przedszkolnego;
organizować wymiany książek i kiermasze;
prosić rodziców odchodzących dzieci o podarowanie młodszym przedszkolakom książek, z których ich dzieci „wyrosły”.
Temat wydaje się banalny i błahy, a jest fundamentalny. Wspierajmy budowanie biblioteczek domowych naszych podopiecznych. Bez książek w domu nie będzie czytelników.
Dziecko dojdzie do autodefinicji siebie jako czytelnika, jeśli książka będzie się mu kojarzyła z przyjemnością. To kolejne „banalne” stwierdzenie oznacza, że należy wsłuchiwać się w to, co dzieciom się podoba, starać się dostosowywać lektury do wyborów i etapów rozwoju dzieci – powinny móc się pośmiać, nawet jeśli dowcip jest dla dorosłego infantylny czy wręcz niesmaczny (!). Akcje, w których dzieci mają wpływ na to, co czytają, przynoszą udowodnione pozytywne efekty.
„Czytanie na śniadanie” książek wybranych przez dzieci,
zabawy ilustracyjne,
deklamowanie,
rysowanie treści,
odgrywanie scenek z książki,
projektowanie okładek – to wszystko może zbudować skojarzenie książki z przyjemnością i dobrą zabawą.
Takie skojarzenie może z pozoru wydawać się mało użyteczne pod względem edukacyjnym. Bo przecież książka pełna kiepskich dowcipów bawi, ale niewiele uczy. Oczywiście, taka książka nie przekazuje wiedzy. Jest za to narzędziem do osiągnięcia celów pierwotnych i fundamentalnych: buduje silne skojarzenie książki z przyjemnością, które pociąga za sobą zdefiniowanie się dziecka jako czytelnika i gotowość do regularnego czytania. To z kolei otwiera nam drogę do budowania wiedzy i kompetencji dziecka – w nieskończoność.
Olbrzymi wpływ na autodefinicję dziecka ma oczywiście otoczenie, w tym rolę nie do przecenienia odgrywa przykład rodzica i nauczyciela.
Jako nauczyciele, rodzice czy bibliotekarze mamy olbrzymi wpływ na naszych podopiecznych. Jesteśmy dla nich autorytetem i wzorem do naśladowania. Jeśli wypełniamy swoją rolę dobrze, wspomnienia z dzieciństwa będą pozytywnymi, kształtującymi i definiującymi przeżyciami. Obecność książki w tych wspomnieniach jest niewypowiedzianie ważna. Regularne głośne czytanie książek dziecku przez osobę, która jest mu bliska, sprawia, że książka staje się przedmiotem lubianym, oczywistym, koniecznym.
Spotkania z bibliotekarzami pasjonatami czy twórcami książek;
Regularne głośne czytanie w domu i w przedszkolu – przez nauczycieli, rodziców, dziadków czy starszych kolegów (wolontariuszy ze szkoły podstawowej czy liceum) – wszystko to buduje wzór dorosłego czytającego.