Wielki Testament - François Villon - ebook + audiobook

Wielki Testament ebook i audiobook

François Villon

4,0

Ten tytuł dostępny jest jako synchrobook® (połączenie ebooka i audiobooka). Dzięki temu możesz naprzemiennie czytać i słuchać, kontynuując wciągającą lekturę niezależnie od okoliczności!
Opis

Po zwolnieniu z więzienia François Villon postanawia spisać testament. Nie było jego zamiarem zapisywanie dóbr ziemskich najbliższym, ale sformułowanie podsumowania swojego życia, refleksji egzystencjalnych oraz wielu przestróg i rad dla potomnych.

Nie jest żadną ważną osobistością — to przeciętny człowiek, paryski nędzarz. W swoim wywodzie opowiada o swojej przeszłości — na postawie swoich przeżyć udziela rad, jak korzystać z młodości i jakich błędów nie popełniać m.in. w miłości i karierze. Wyraża jednak ogromną tęsknotę za minionymi czasami, realizując motyw ubi sunt? (gdzież są?). W utworze Villon przypomina wciąż o tym, że wobec śmierci każdy jest równy, a ta — nieuchronna.

François Villon to jeden z najsłynniejszych francuskich poetów średniowiecznych. Znany przede wszystkim jako autor autobiograficznych utworów Mały Testament i Wielki Testament. W jego twórczość wpisane są echa długiego pobytu w więzieniu, będącego karą za awanturniczy styl życia, udziały w bijatykach i napadach. Jego utwory były inspiracją dla wielu artystów, zarówno kultury wysokiej, jak i popularnej.

Książkę polecają Wolne Lektury — najpopularniejsza biblioteka on-line.

tłum. Tadeusz Boy-Żeleński
Epoka: Średniowiecze Rodzaj: Liryka Gatunek: Poemat

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 115

Audiobooka posłuchasz w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS

Czas: 2 godz. 8 min

Lektor: Fundacja Nowoczesna Polska
Oceny
4,0 (3 oceny)
0
3
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




François Villon

Wielki Testament

tłum. Tadeusz Boy-Żeleński

Ta lektura, podobnie jak tysiące innych, jest dostępna on-line na stronie wolnelektury.pl.

Utwór opracowany został w ramach projektu Wolne Lektury przez fundację Nowoczesna Polska.

ISBN 978-83-288-4005-8

Wielki Testament

(1461)

Książka, którą czytasz, pochodzi z Wolnych Lektur. Naszą misją jest wspieranie dzieciaków w dostępie do lektur szkolnych oraz zachęcanie ich do czytania. Miło Cię poznać!

I

W trzydziestym życia mego lecie, 
Hańbą do syta napoiony, 
Ni źrały mąż, ni puste1 dziecię, 
Mimo iż ciężko doświadczony 
Kaźnią, ścirpianą z ręki krwawey 
Tybota, pana Ossyńskiego...2
— Biskup iest — pełen czci y sławy — 
Mnie ta nie będzie za świętego. 

II

Nie iest biskupem mym ni panem;  
Ni ziarnam nie miał zeń, ni plewy;  
Anim mu sługą, ni poddanym,  
Ani o iego stoię gniewy;  
Wodą y kęsem chleba suchym  
Karmił mnie zacnie całe lato,  
Na chłód przyodział mnie łańcuchem:  
Niechay go Bóg wypłaci za to. 

III

A gdyby ktoś mi chciał przyganić,  
Y rzec, iż ciężkiem miotam słowem: 
Nie chcę ia (wiedzcie) xiedza zranić; 
Ba, cóż: w ozwaniu się takowem,  
Tyle wam ieno3 słyszeć trzeba:  
Ieśli on był mi miłościwy,  
To niechay Iezus, xiążę Nieba,  
Takiż mu będzie w żywot żywy4! 

IV

Ieśli był srogi y sierdzisty5,  
Więcey, niż mówić się przygodzi6, 
Niechay Bóg, sędzia wiekuisty,  
Tąż samą miarą mu nagrodzi!...  
Lecz Kościół nam zaleca pilnie, 
By modlić się za nasze wrogi:  
Kaiam7 się tedy, y niemylnie  
Rzecz całą ślę przed boskie progi. 

V

Tak, modlić się zań będę szczerze, 
Na cnego Kotra mistrza8 duszę; 
Ano, lekuchne to pacierze: 
Do xiążki9 nierad się przymuszę. 
Pikardzki10 pacierz mu ukropię; 
Gdy nie zna — widzisz mi niezgułę! — 
Iedź pilnie na naukę, chłopie, 
Do Yl11 we Flandryey12 lub do Duę13, 

VI

Ieśli chce, aby się za niego 
Modlić — ha! świadkiem wszytcy święci! 
Mimo, iż wszem nie krzyczę tego, 
Spełnione będą iego chęci; 
Wnet Psałterz w dobrą porę chwytam, 
Chocia oprawą mało zdobny, 
Y siódmy werset pilnie czytam,  
Psalm: Deus laudem...14 dość sposobny...  

VII

Do Syna modlę się Bożego, 
Którego wzywam w każdey doley,  
Iżby dotarła aż do Niego 
Prośba ma, ieśli on zezwoli; 
Który mnie wspiera nieustannie, 
Y wydarł z ręki mnie katowi15
Chwała mu, y Nayświętszey Pannie, 
Y cnemu królu Ludwikowi16! 

VIII

Niechay mu szczęście da Iakuba17,  
Salomonową18 cześć y chwałę; 
Męstwa ma dość, od pięt do czuba, 
Y siły takoż nie za małe. 
Niech na tym biednym kręgu świata,  
Iako iest długi y obszerny,  
Matuzalema19 żyie lata, 
Y trwa w pamięci ludu wierney. 

IX

Dwanaście dziatek niech mu służy,  
Chłopców, z krwie królów purpurowey, 
Tak dzielnych, iak ów Karol Duży20, 
Wszczętych w żywocie21 cney królowey;  
Iako ów Marcin22 święty dobrych.  
Toż dla Delfina23 los podobny: 
Na ziemi żywot czynów chrobrych24, 
W Raiu zbawienia kęs nadobny. 

X

Chocia niewiele ia posiadam  
Mienia, którego bych mógł zażyć, 
Póki rozumu pełnią władam, 
Z tego, czem raczył mnie obdarzyć 
Bóg (ludzie mało! ), w mey niedoley 
Spisuię ów testament walny25,  
Na znak ostatniey moiey woley, 
Iedyny y nieodwołalny. 

XI

Piszę go w sześćdziesiątym roku 
Y pierszym, kiedy mnie wyzwolił 
Dobry król z kaźniey y wyroku, 
Y znów ku życiu mnie pozwolił; 
Za co, póki mi serce biie,  
Zawżdy on będzie móy dobrodziéy, 
Y czcić go będę, póki żyię:  
Dobra przepomnieć26 się nie godzi. 
Tutay poczyna Wilon wchodzić w materię pełną erudycii y dobrej wiedzy.

XII

Prawdać, iż, po bolesnych iękach,  
Ucisku srogim a mitrędze,  
Po ciężkich smutkach, wielkich mękach,  
Mozołach długich y włóczędze,  
Cierpienie, bakalarstwo27 wraże,  
Rozum otwarło mi, do biesa,  
Barziey, niż wszytkie komentarze  
Nad Arystotem Awerresa28. 

XIII

Iak często, śród nasrogszey zimy, 
Mnie, odartemu gorzey dziada, 
Bóg, co Emauskie wsparł pielgrzymy  
(Iak Ewangelia opowiada)29, 
Ukazał drogi kres pocieszny,  
Nadzieią30 krzepiąc31 moią żałość:  
Chociaby człek by iak był grzeszny,  
Bóg karci ieno zatwardziałość. 

XIV

Iam grzesznik, złego iadem struty,  
Iednak Bóg nie chce mey katuszy, 
Lecz nawrócenia y pokuty, 
Y widzi, aża z szczerey duszy, 
Czy z nagabywań k’niemu dążę;  
Toć, ieśli weźrzy w me sumienie,  
Snadno32 z występku mię rozwiąże 
Y ześle na mnie przebaczenie. 

XV

Y, iak ów piękny Romans Róży33
Powiada (ba, nie bez powodu!),  
W samym początku swey podróży,  
Iż trzeba płochość34 serca z młodu  
Darować, ieśli wiek znów męski  
Iest statecznieyszy, mnimam przecie, 
Iż ci, co pragną moiey klęski, 
Nie chcą mnie widzieć w męskiem lecie35. 

XVI

Gdybych znał, iż publiczney sprawie  
Może się to by na co przydać,  
Iak mi Bóg miły, byłbych prawie  
Sam siebie gotów na śmierć wydać. 
Nikomu ia nie życzę złego,  
Żywli36 kto, czy iuż zbawion duszy: 
Ni w przód, ni w tył dla ubogiego 
Góra się z mieścca nie poruszy. 

XVII

Za Alexandra króla37 pono38,  
Człeka, zwanego Diomedesem,  
Przed berło pańskie przywiedziono,  
Skutego w łańcuch het, z kretesem; 
Ten ci Diomedes, nicdobrego,  
Zgarniał po morzu, co dołapił:  
Za to był stawion przed sędziego,  
Iżby na śmierć się szpetną kwapił39. 
Podoba Ci się to, co robimy? Jesteśmy organizacją pożytku publicznego. Wesprzyj Wolne Lektury drobną wpłatą: wolnelektury.pl/towarzystwo/

XVIII

Cysarz tak ozwie się surowo: 
«Czemuś iest zbóycą morskim, bracie?» 
Aż tamten, mało robiąc głową:  
«Czemu mnie zbóycą nazywacie?  
Dlatego, że na iedney łodzi? 
Gdybych miał statków choć ze dwieście 
Nie byłbych, iako iestem, złodziey,  
Lecz cysarz, iako wy iesteście». 

XIX

«Ale co chcecie! Z doley moiey  
(Przeciw losowi człek nie zradzi!)  
Co mnie tak ciężko niepokoi, 
Płynie to, co wam we mnie wadzi; 
Daruy mi tedy biedne życie, 
Y wiedz, iż nędza nazbyt sroga  
(Tak powiedaią pospolicie) 
To nie iest ku zacności droga». 

XX

Gdy cysarz dobrze to rzeczenie  
Diomedesowe w myśli zważył:  
«Dolę twą (prawi) wnet odmienię  
Lichą na dobrą». Y tak zdarzył. 
Zbóyca, opatrzon hoynie złotem,  
Żył odtąd zacnie, pełen chwały; 
Walery40 nam zaświadcza o tem,  
Wielkim wołany przez Rzym cały. 

XXI

Gdyby Bóg kiedy mi dozwolił  
Usłyszeć tak wspaniałe słowo, 
Gdyby był szczęścia mi pozwolił, 
Naówczas, skoro bych na nowo 
W grzèch popadł, niechbych od pochodni 
Wraz smolnej zginął bez honoru:  
Potrzeba ludzi pcha do zbrodni, 
A głód wywabia wilki z boru.  

XXII

Żałuię czasu mey młodości41: 
— Barziey niż inny iam weń szalał! — 
Aż do mych lat podeszłych mdłości42
Iam pożegnanie z nią oddalał; 
Odeszła; ba, ni to piechotą, 
Ni konno; pomkła iako zaiąc; 
Tak nagle uleciała oto, 
Nic w darze mi nie ostawiaiąc. 

XXIII

Odeszła, a ia tu ostałem,  
Ubogi w rozum y nauki; 
Smutny, zmurszały duchem, ciałem, 
Próżen rzemiosła, mienia, sztuki. 
Nalichszy z moich (prawda szczera),  
Świętey zbywaiąc powinności,  
Krewieństwa mego się wypiera  
Dla braku trochy maiętności.  

XXIV

Tem nie zgrzeszyłem, bym grosz trwonił 
Na smaczne kąski, tłuste dania;  
Anim za cudzem ia nie gonił, 
By złotem płacić me kochania; 
Z ludzim korzystał nie za wiele,  
Tak świadczę (co tu wiele baiać!)  
Czegom nie winien, mówię śmiele:  
Nad grzech nie lża się człeku kaiać43.  

XXV

Zaiste, nieraz miłowałem, 
Y miłowałbych ieszcze chętnie;  
Lecz serce smutne z wygłodniałym  
Brzuchem, co skwierczy zbyt natrętnie, 
Odwodzą mnie z miłosnych dróżek.  
Ktoś inny, syty, swey ochocie  
Folguie za mnie: Amor-bożek 
W pełnym wszak rodzi się żywocie44!  

XXVI

Wiem to, iż, gdybych był studiował 
W płochey młodości lata prędkie, 
Y w obyczaiu zacnym chował, 
Dom miałbych y posłanie miętkie!  
Ale cóż? Gnałem precz od szkoły,  
Na lichey pędząc czas zabawie... 
Kiedy to piszę dziś, na poły  
Omal że serca wnet nie skrwawię... 

XXVII

Nadtom brał wiernie, co powiada  
Mędrzec, y Pismam wierzył słowu:  
«Baw się, używay, synu (gada), 
W młodości swoiey»; ale znowu  
Indziey zaświadcza barzo iaśnie,  
Że «czas młodości kwietnych latek, 
(To iego słowa, takie właśnie!)  
Ot, sama głupiość y niestatek». 

XXVIII

Dnie moie tako się rozbiegły,  
Iako Hiob45 mówi, w lnianem płótnie 
Nitki, gdy słomy garść zażegłey46
Tkacz przytknie doń: y żar okrutnie  
Wnet strawi płótna sztukę całą,  
Niedoszły ludzkiey szmat odzieży...  
Nic mi iuż ciężkiem się nie zdało,  
Śmierć bowiem wszytko wnet uśmierzy. 

XXIX

Gdzież są kompany owe grzeczne,  
Których chadzałem niegdy śladem; 
Tak mowne, śpiewne, tak dorzeczne  
W trefnym47 figielku, w słowie radem48? 
Iedni pomarli, leżą w grobie;  
Nie tu iuż po nich nie ostało;  
Dusze niech Bóg przygarnie sobie, 
Ziemia niech strawi grzeszne ciało. 

XXX

Z żywych dziś iedni, Bogu chwała, 
Możni panowie, z biedy szydzą!  
Drugim — po prośbie iść bez mała,  
Y chleb za szybką ieno widzą; 
Z inszych znów zakonniki godne, 
Ba, ba! Kartuzy49, Celestyny50, 
Trepki51 obuli se wygodne...  
Różnie los sadza ludzkie syny52. 

XXXI

Możnym Bóg zsyła moc dobrego,  
Żyią w spokoiu y swobodzie; 
W nich nie ma przeinaczać czego,  
Ani co rzec o tym narodzie;  
Lecz biedakowi, co, wpółżywy,  
Jak ia, do gęby czego włożyć  
Nie ma, Bóg winien bydź cierpliwy:  
Nad takim iakże mu się srożyć? 

XXXII

Ci maią winka y pieczyste, 
Ptaszęta, rybki, leśne zwierzę, 
Sosy y smaki zawiesiste, 
Iayca kładzione, z octem, świeże; 
Nie są podobni do murarzy, 
Którym trza służyć w wielkim trudzie: 
Tu się pomocnik nie nadarzy; 
Sami se zżuią, dobrzy ludzie. 

XXXIII

Ot, w puste wdałem się baybaiu,  
Bez inszey racyey y przyczyny; 
Nie iestem sędzią, panem kraiu,  
By karać lub odpuszczać winy;  
Ze wszytkich iam nayułomnieyszy;  
Niech będzie Iezus pochwalony!  
Przeze mnie im się nie umnieyszy!  
Tak sobie bzdurzy człek szalony. 

XXXIV

Zostawmyż oną materyię53, 
O uciesznieyszey mówmy sprawie; 
Nie każdy rad z tey beczki piie: 
Przykra iest y nieluba prawie54. 
Nędza markotna, boleściwa, 
Zawżdy55 obrazy szpetne kryśli, 
Zawżdy w sądzeniu iest zelżywa56: 
Gdy nie śmie w słowach, boday w myśli. 

XXXV

Biedakiem iestem iuż od młodu,  
— Ot, niebożęta leda iacy! —  
Ociec móy był z biednego rodu,  
Toż praszczur, co był zwan Horacy. 
Bieda nas ściga aż do trumny,  
Gdzie zewłok przodków mych złożony:  
Nie sterczy tam grobowiec dumny,  
Nie uźrzysz bereł ni korony. 
Przyjaciele Wolnych Lektur otrzymują dostęp do prapremier wcześniej niż inni. Zadeklaruj stałą wpłatę i dołącz do Towarzystwa Przyjaciół Wolnych Lektur: wolnelektury.pl/towarzystwo/

XXXVI

Kiedy nad moią biedą kwilę57,  
Serce me często tak mnie pieści:  
«Człeku, nie krzywduy sobie tyle 
Y nie dopuszczay tey boleści. 
Ieśliś nie dosyć użył sobie, 
Zaliż nie lepiey pod łachmanem,  
Bydź żywym, niźli leżeć w grobie,