Uzyskaj dostęp do ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Two Warsaw Mysteries to dwie opowieści należące do cyklu kryminalnego, którego głównym bohaterem jest inspektor Robert Nowak. Razem z partnerem stanowią niepowtarzalny duet, próbujący wyjaśnić sprawę zagadkowych morderstw. Dzięki lekturze wciągającej kryminalnej historii poznasz współczesne angielskie słownictwo, utrwalisz poprawne konstrukcje leksykalno-gramatyczne i przekonasz się, że nauka języka obcego może być przyjemnością, której nie sposób się oprzeć!
Nauka angielskiego z kryminałem pozwala na kontakt z żywym literackim językiem, dodatkowo tekst uzupełniono tłumaczeniami trudniejszych słówek, zamieszczono liczne ćwiczenia wraz z kluczem odpowiedzi oraz praktyczny słowniczek. Materiał przeznaczono dla użytkowników posługujących się językiem angielskim na poziomie podstawowym (A2).
Angielski Kryminał z ćwiczeniami to:
- nauka współczesnego angielskiego słownictwa
- ponad 80 urozmaiconych ćwiczeń leksykalno-gramatycznych
- na marginesach tłumaczenia trudniejszych słówek
- klucz odpowiedzi oraz praktyczny słowniczek angielsko-polski
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 196
WSTĘP
Serię Angielski z kryminałem kierujemy do uczniów szkół średnich, studentów i samouków pragnących w niekonwencjonalny sposób doskonalić znajomość języka angielskiego. Jako źródło ciekawych tekstów i ćwiczeń znakomicie uzupełni naukę w szkole i na kursach, zaś dla nauczycieli chcących urozmaicić zajęcia będzie dodatkowym atrakcyjnym materiałem lekcyjnym.
Angielski z kryminałem to jedyna seria podręczników, która sprawi, że nie będziesz mógł oderwać się od nauki języka! Łączy przyjemność lektury z intensywną pracą z tekstem, która rozwija umiejętność czytania ze zrozumieniem, wzbogaca słownictwo, utrwala znane konstrukcje gramatyczne oraz pozwala opanować nowe.
Jeśli znużyły Cię standardowe podręczniki i wkuwanie list słówek czy regułek gramatycznych, oto seria idealna dla Ciebie!
Opowiadania z Two Warsaw Mysteries zostały stworzone z myślą o czytelnikach, którzy znają podstawy języka angielskiego. Dzięki wciągającej fabule bez trudu zrozumiesz liczne niuanse znaczeniowe, poznasz powszechnie używane kolokwializmy oraz opanujesz kolokacje i struktury gramatyczno-leksykalne charakterystyczne dla naturalnego, współczesnego języka.
Tłumaczenia najtrudniejszych słów i zwrotów znajdziesz na marginesach, co umożliwi Ci sprawdzanie ich znaczenia bez konieczności zaglądania do słownika. W tym miejscu podano wyłącznie znaczenie, w jakim dane frazy pojawiają się w tekście; obszerniejsze wyjaśnienia przedstawiono zaś w słowniczku na końcu książki.
Opowiadania podzielono na krótkie rozdziały, którym towarzyszą różnorodne ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, m.in. łączenie synonimów lub antonimów, uzupełnianie zdań oraz zadania sprawdzające rozumienie tekstu. Rozwiązując je, utrwalisz zasady stosowania czasów gramatycznych, przyimków oraz tworzenia pytań. Dzięki lekturze poznasz nowe słownictwo w kontekście, a więc w sposób najbardziej sprzyjający zapamiętywaniu. Podział powieści na krótkie rozdziały ułatwi zrozumienie fabuły i opanowanie stworzonych w ten sposób niewielkich porcji materiału. Efektywną naukę dodatkowo wspomoże aktywne operowanie w ćwiczeniach nowo wprowadzonym słownictwem i strukturami.
Książkę zamyka klucz odpowiedzi, w którym możesz sprawdzić rozwiązania ćwiczeń, oraz słowniczek angielsko-polski zawierający definicje blisko 500 słów i wyrażeń.
Pełna i aktualna oferta książek, kursów oraz programów multimedialnych Wydawnictwa Edgard znajduje się na naszej stronie internetowej www.jezykiobce.pl.
Zapraszamy i życzymy zabójczo skutecznej nauki!
CHAPTER 1
IT WAS TEN O’ CLOCK on a Monday morning in early December and it was really snowing. The Mokotow branch of the BPP bank was very quiet. Three cashiers were checking documents and making calculations. The security guard was reading his newspaper. The entrance door opened suddenly and everyone looked up. The two people who walked in were wearing Santa Claus costumes with long, white beards. They had snow on their red hats and coats. The first Santa told the security guard to lie down on the floor. Then he told the cashiers not to move. He walked quickly over to the counter, opened his coat, and took something out. The cashiers saw it was a gun. Then he took a piece of paper from his pocket and gave it to one of the cashiers. On it were some instructions.
READ THIS NOTE SO EVERYONE CAN HEAR
NOBODY WILL BE HURT IF YOU FOLLOW THE INSTRUCTIONS
DO NOT PRESS THE ALARM
DO NOT MOVE
FILL THE BAG WITH MONEY
When she finished reading the note, the robber gave her a black, plastic bag. She did exactly as he said. The bank trained them for such events. The other robber, who was standing by the door, watched closely the other two cashiers and the security guard. The guard was lying on his front with his eyes to the floor. The two cashiers had their heads down and weren’t moving, but both of them were secretly watching. When the cashier filled the plastic bag with money, the robber took it. He turned to his colleague and they ran out of the bank. It was less than two minutes since they had entered.
For a moment, the security guard and the three cashiers didn’t move. Then, the manageress came out of the back room. “They’ve gone,” she said. “I was watching everything on the CCTV.”
The security guard was the first to speak. “Have you called the Police?”
“Yes, they’ll be here very soon,” said the manageress. “Well done everyone. Nobody got hurt. That’s the most important thing.”
1. Połącz wyrażenia w pary.
[ check the answer ]
1. to check
a. a costume
2. to make
b. the alarm
3. to read
c. calculations
4. to wear
d. (the) instructions
5. to follow
e. hurt
6. to press
f. documents
7. to call
g. the Police
8. to get
h. a newspaper
2. Phrasal verbs. Uzupełnij zdania przyimkami z ramki. Jeden przyimek jest zbędny.
[ check the answer ]
in down up on out with of over out down
1. When they walked ......................................, everyone looked ................................ .
2. The security guard lay .................................... on the floor.
3. The Santa Claus took a gun .................................... .
4. The cashier filled the bag .................................... money.
5. The criminals ran out .................................... the bank.
6. One of the Santas walked .................................... to the counter.
7. The women kept their heads .................................... .
8. The robbers left and the manageress came .................................... of the back room.
CHAPTER 2
SERGEANT PAWLUK and Inspector Nowak were sitting in Nowak’s office. Nowak’s phone rang and he answered it immediately. When he finished talking, he stood up.
“Time to go,” he said to Pawluk.
“Why, what’s happened?”
“A bank robbery in Mokotow. The uniformed Police are there already.”
They put their coats on and left quickly. Outside, they brushed the snow off Nowak’s Saab, and got in. Ten minutes later, they arrived at the bank. As they opened the door, everyone looked at them.
“Don’t worry,” Pawluk said, “we’re detectives.”
They talked first to the policemen to find out what had happened. Then they spoke to the manageress.
“Is there a room we can use?” asked Nowak. “We need to speak to everyone who was in the bank when the robbery happened.”
“Of course, Inspector,” the manageress said. “We can use my office. Who would you like to speak to to begin with?”
“We’ll begin with you,” said Nowak.
They followed her through a door and climbed some stairs. The manageress’s office was on the first floor.
“I was in my office the whole time,” she said. “But I saw everything. The CCTV cameras are connected to my computer.” She explained what she had seen.
“Is the CCTV footage recorded?” Pawluk asked.
“Of course,” she said.
She opened a programme on the computer and they sat and watched the footage.
“It only took two minutes,” the manageress said.
“Yes, a perfect robbery,” Nowak said. “Nobody was injured. It’s good that we have pictures of the robbers. There’s one thing that’s interesting.”
“What’s that?” asked Pawluk.
“The one with the gun is definitely a man. But I think the second one might be a woman,” said Nowak.
“It’s difficult to say for sure,” said Pawluk.
“I had the same impression, Inspector. We can’t see much of the second robber. But the way she moves...” said the manageress.
“Could you go downstairs and send us the lady who read the note?” asked Nowak.
“The chief cashier. Of course.”
The chief cashier arrived and sat down.
“I’d like you to tell me what happened,” said Nowak. “There’s no hurry. Are you still upset?”
“Not really,” she sad, “We’re prepared for such things. And it’s not my first robbery. It’s the fourth one I’ve been in.” Then she told her version of events.
“Did they leave the note?” Pawluk asked when she had finished.
“Yes,” she said. “It’s downstairs on my desk. Shall I bring it?”
“No, we’ll come down with you.”
They followed her downstairs and she gave Pawluk the note. It had been typed on a computer.
“It’s not written by hand then,” said Pawluk. “It’s a shame. Tell me, was the man wearing gloves?”
“Yes,” said the woman.
“So probably no fingerprints,” Pawluk said. “Put it in a plastic bag and we’ll take it. Maybe our forensic team can find something.”
The detectives spoke quickly to the other two cashiers and the security guard. Their descriptions of what had happened were all the same and they soon finished.
“Thank you all for your co-operation,” Nowak said. “The Police artist will be here soon. We will need a description of the robbers. Anything that you can remember will be useful. It’s important to do it soon, before you forget things.”
“There is one thing,” said one of the cashiers.
“What’s that?” asked Nowak.
“I think the robber by the door was a woman. I couldn’t see the face, but I’m sure I saw red fingernails.”
“Did you notice anything else?” asked Pawluk.
“No. Just the fingernails. It was strange. That’s why I noticed.”
“Okay, thank you. One or both of us will probably return this afternoon,” said Pawluk, before the detectives left.
1. Wybierz prawidłową odpowiedź.
[ check the answer ]
1. Sergeant Pawluk and Inspector Nowak arrived at the bank...
a. before the uniformed Police.
b. at the same time as the Police.
c. after the uniformed Police.
2. When they arrived, Inspector Nowak asked...
a. if he could use the bathroom.
b. the manageress where her office was.
c. the manageress where they could interview her, the cashiers and the security guard.
3. When the robbery happened, the manageress...
a. was not in the bank.
b. was in the bank but didn’t know what was going on.
c. saw everything.
4. The manageress showed the detectives...
a. some pictures of the robbers.
b. a video recorded by the security camera in the bank.
c. the note that the robbers had left.
5. ... thought one of the robbers might be a woman.
a. Three people
b. Only Inspector Nowak
c. All the cashiers
ODPOWIEDZI
A Strange Couple
Chapter 1.
1.
[ back to the exercise ]
1. f, 2. c, 3. h, 4. a, 5. d, 6. b, 7. g, 8. e.
2.
[ back to the exercise ]
1. in / up,
2. down,
3. out,
4. with,
5. of,
6. over,
7. down,
8. out.
Chapter 2.
1.
[ back to the exercise ]
1. c, 2. c, 3. c, 4. b, 5. a.
SŁOWNICZEK WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
A STRANGE PAIR
Chapter 1
branch – oddział, filia
cashier – kasjerka
make calculations – obliczać, liczyć
security guard – ochroniarz
look up – spojrzeć do góry
lie down – kłaść się
counter – lada
take out – wyciągać
be/get hurt – doznawać krzywdy
follow – podążać, tu: postępować zgodnie z
fill – napełniać
exactly – dokładnie
closely – uważnie
lie on one’s front – leżeć na brzuchu
have one’s head down – mieć opuszczoną głowę
back room – zaplecze
CCTV – kamera przemysłowa
get hurt – zostać skrzywdzonym
nobody got hurt – nikomu nic się nie stało
Chapter 2
immediately – natychmiast
uniformed – mundurowy
outside – na zewnątrz
brush sth off – zmiatać
get in – wsiadać
to begin with – na / z / od początku
follow sb – iść za kimś
the whole time – cały czas
connected – podłączony
footage – materiał filmowy
take + time – trwać ileś czasu
injured – zraniony, ranny
definitely – na pewno
for sure – na pewno
have an impression – odnieść wrażenie
downstairs – na dole, na dół
chief – tu: główny
hurry – pośpiech
upset – zdenerwowany
event – zdarzenie
typed – napisany na maszynie / komputerze
by hand – ręcznie
fingerprint – odcisk palca
forensic – medycyna sądowa
description – opis
notice – zauważyć
return – (po)wracać