Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Astrogenealogia łączy astrologię, genealogię i psychologię. Pozwala zrozumieć, kim jesteśmy, w jaki sposób działają nasze zależności rodzinne i jak możemy poprawić relacje z innymi w oparciu o cechy astrologiczne. Ta relatywnie nowa dziedzina psychologii – psychogenealogia – zajmuje się badaniem postaw, przekonań na temat życia, traum i wszystkiego, co często nieświadomie dziedziczymy oraz co wpływa na nasze postrzeganie świata i ważne wybory.
Astrologia zawsze pomagała człowiekowi nadawać sens różnym wydarzeniom, łącząc uniwersalność i indywidualność. Archetypy Junga dały początek narodzinom astrologii psychologicznej i humanistycznej. Autorzy tego poradnika udowadniają, że astrologia może współpracować z psychogenealogią, wzbogacając ją o język symboliczny dotyczący twoich nieuświadomionych korzeni. Pomogą ci zrozumieć pochodzenie niektórych emocji i zachowań. Pokażą też, jak stworzyć horoskop urodzeniowy, który pozwoli ci odczytać informacje dotyczące rodziny, konfliktów, traum, talentów. Możesz na podstawie swojego horoskopu przygotować astrogenosocjograf rodzinny, który będzie zawierał dane astrologiczne każdego członka rodziny. Taki wykres przeanalizujesz na dwa sposoby: systemowy, zgłębiający doświadczenie grupowe rodziny, oraz astrogenealogiczny, czyli indywidualny dla każdego członka klanu, badający jego rolę w rodzinie. Kluczowe są tu daty urodzin, godziny, inne istotne daty, powtarzalne momenty w życiu, schematy. Odczytując to wszystko w połączeniu z układem planet, Słońca, Księżyca, domami, będziesz w stanie dostrzec, z czego wynika twój stosunek do miłości, pieniędzy, wybór wykonywanego zawodu.
Jeśli chcesz się przekonać, jaki wpływ na ciebie i twoje życie ma historia rodziny oraz w jaki sposób możesz to kontrolować, ten poradnik ci w tym pomoże.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 340
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
TYTUŁ ORYGINAŁU:
Astro Genealogia:
Scopri chi sei e vivi piu liberamente con l’astrologia familiare
Redaktorka prowadząca: Marta Budnik
Wydawczyni: Katarzyna Masłowska
Redakcja: Anna Brzezińska
Korekta: Katarzyna Kusojć
Konsultacja merytoryczna: Karolina Kulawik, wspolczesnamistyczka.com
Opracowanie graficzne okładki: Wojciech Bryda
Ilustracje na okładce i wyklejka: © Stock.Adobe.com
DTP: Maciej Grycz
Copyright © 2023 by Giunti Editore S.p.A., Firenze-Milano www.giunti.it
Copyright © 2024 for the Polish edition by Wydawnictwo Kobiece Agnieszka Stankiewicz-Kierus sp.k.
Copyright © for the Polish translation by Joanna Tomaszek, 2024
Wszelkie prawa do polskiego przekładu i publikacji zastrzeżone. Powielanie i rozpowszechnianie z wykorzystaniem jakiejkolwiek techniki całości bądź fragmentów niniejszego dzieła bez uprzedniego uzyskania pisemnej zgody posiadacza tych praw jest zabronione.
Informacje zawarte w tej książce nie służą do postawienia diagnozy, leczenia, udzielenia zaleceń ani nie zastąpią porady uprawnionego pracownika ochrony zdrowia.
Wydanie elektroniczne
Białystok 2024
ISBN 978-83-8371-623-7
Grupa Wydawnictwo Kobiece | www.WydawnictwoKobiece.pl
Na zlecenie Woblink
woblink.com
plik przygotowała Katarzyna Błaszczyk
LIDIA FASSO
Zawsze odczuwam radość, gdy przychodzi mi napisać przedmowę do książki stworzonej przez osoby zafascynowane astrologią. Cieszę się też, że są tacy miłośnicy tej sztuki, którzy opierają się na astrologii humanistycznej, ale na tym nie kończą, lecz sięgają do nowych dyscyplin, aby wspólnie z astrologią wzbogaciły zrozumienie ludzkiej złożoności, zarówno w aspekcie jednostkowym, jak i rodzinnym.
Psychogenealogia to bardzo nowa dyscyplina. Zagłębia się w złożoną dynamikę międzypokoleniową, która, jeśli nie zostanie uświadomiona, utrudnia rozwój jednostki, powodując cierpienia i trudności. Gdy psychogenealogia spotka się ze znacznie bardziej starożytną dyscypliną, astrologią, ich owocna współpraca pozwala nam rzucić światło na dziedzictwo rodzinne, które, jak dobrze wiemy, wpływa na treści, dynamikę i obciążenia otrzymane w momencie naszych narodzin – i to w całkowicie nieuświadomiony sposób. Nikt z nas nie rodzi się w pustce, dlatego trzeba, abyśmy jako dorośli skupili się na uwarunkowaniach i historii naszej rodziny, która zostawiła nam w dziedzictwie warunkujące nas zachowania, wartości i sposoby myślenia. Jeśli ich sobie nie uświadomimy, nadal będą w nas działać automatycznie. Rzucając na nie światło, możemy przekroczyć rodzinne przeznaczenie i budować osobisty los, złożony ze świadomych wyborów, prowadzących do realizacji projektu wybranego przez naszą duszę.
Astrologia dostarcza psychogenealogii języka symbolicznego, który nadaje się do opisania zakamarków psychiki nie tylko indywidualnej, ale, jak w tym przypadku, także rodzinnej.
Astrologia zawsze pomagała człowiekowi zrozumieć, że jest częścią szerszego kontekstu, łączyła to, co indywidualne, z tym, co uniwersalne – jak to ujmuje słynne prawo zgodności z Kybalionu: „tak jak na górze, tak i na dole” – a teraz użycza swego potężnego języka symbolicznego tej nowej gałęzi psychologii, przypominając nam, że bez korzeni nie można wznieść się w powietrze i latać. Przeszłość ma fundamentalne znaczenie dla dobrej teraźniejszości i wspaniałej przyszłości: jak słyszymy w scenie z filmu Amistad, przodkowie są wewnątrz nas, ponieważ pomogli nas ukształtować. Dlatego jeśli chcemy najlepiej wykorzystać energię, którą ze sobą niosą, musimy zrozumieć glinę, z której jesteśmy ulepieni, a tym samym nadać sens powtarzającym się wydarzeniom i zachowaniom, unikać automatycznego reagowania na zadane nam sytuacje, przekształcać surowe treści w pełne światła i użyteczne energie. Tylko wtedy będą one dostępne dla jednostki, tylko wtedy umożliwią świadome i odpowiedzialne wybory.
Ta książka, napisana na cztery ręce przez Elenę Londero i Maura Malfę, poprowadzi czytelników do odkrycia astrogenealogii, pozwoli im pogłębić wiedzę o sobie, oddać cześć tym, którzy byli przed nimi i walczyli o przetrwanie ich niezwykłego dziedzictwa genetycznego i kulturowego, aby mogło żyć dalej w przyszłości.
Owocnej lektury
Lidia Fassio
1
RODZINA,
HISTORIA SUKCESU
MAURO MALFA
Przez wiele wieków historii ludzkości rodzina przeszła wiele transformacji, pozostając jednak wierna swoim szczególnym funkcjom: wzajemnej pomocy, emocjonalnemu bezpieczeństwu i wydawaniu na świat potomstwa oraz kształtowaniu nowych pokoleń. Po przejściu od epoki matriarchatu do patriarchatu, które dokonało się około piętnastu tysięcy lat temu, w rodzinie utrwaliła się swego rodzaju nierównowaga na korzyść mężczyzny, który przejął kontrolę, narzucił nowe wartości, oparte bardziej na konkurencji i skierowane na osobistą afirmację i sukces, nawet gdy było to ze szkodą dla pozostałych członków grupy i społeczności.
W ostatnich czasach system patriarchalny przeszedł radykalną transformację. Role rodzicielskie, zarówno matczyne, jak i ojcowskie, zostały oddzielone od płci jednostek, a stało się to przede wszystkim za sprawą dwóch zmian społecznych: zgody na zawieranie małżeństw przez pary homoseksualne wraz z prawem do posiadania przez nie dzieci oraz legalizacji rozwodów, które stworzyły nowe typy doświadczeń rodzinnych, niezwiązane już tak ściśle jak dotąd z pochodzeniem i wspólnotą krwi. W wyniku separacji, rozwodów lub wdowieństwa możemy dziś tworzyć rodziny rozszerzone, które opierają się na nowych, ale równie silnych i stabilnych relacjach.
Gleba i rodzaj drzewa, z którego człowiek się wywodzi, mówią wiele o czekających go doświadczeniach i wyzwaniach. Informacje płynące z przeszłości opowiadają o zwycięstwach, bohaterskich czynach, nadużyciach, zbrodniach, wojnach i chorobach; to cała epopeja drzewa genealogicznego, w której uczestniczą kolejne pokolenia w niekończącej się walce na drodze ludzkiej ewolucji. W opowieściach przodków ukryte jest doświadczenie każdej jednostki, złożone z tragicznych i nieoczekiwanych miłości, emigracji do obcych i wrogich krajów w celu zapewnienia potomkom lepszej przyszłości. Wszystkie te historie czynią ludzkie doświadczenie intensywnym i brzemiennym, dosłownie wpisanym w genetykę każdej ludzkiej istoty.
Każde drzewo przekazuje swoim potomkom doświadczenie światła i cienia, błogosławieństwa i przekleństwa oraz energie mogące pomóc lub utrudnić rozwój jednostki i grupy. Możemy odziedziczyć wartości, umiejętności i talenty rozwinięte przez pokolenia, które nas poprzedziły. Wyzwania, wzorce karmiczne i wspomnienia przekazywane potomkom są jednak często związane z oczekiwaniami, kompensacjami lub bolesnymi doświadczeniami przodków, takimi jak utrata dziecka, trudności finansowe, przedwczesna śmierć rodzica, przeszkody na drodze do spełnienia miłości lub stłumione pragnienia seksualne. Pojawienie się niechcianego dziecka, adopcja, żałoba lub inne perturbacje dotykające całego drzewa genealogicznego mogą wywołać echa niepokoju, frustracji lub urazy, które utrwalają się w pamięci i wykraczają daleko poza osobiste wspomnienia. Emocje te mogą spływać do krypty rodzinnej, czyli do mrocznego i trudno dostępnego dla racjonalnego umysłu miejsca psychicznego, zamieszkanego przez dające odczuć swoją obecność „widma”. A wszystko to zostaje przekazane na poziomie rodzinnej nieświadomości.
Każda jednostka zawiera w sobie projekt ewolucyjny. Jest on aktywowany już na dziewięć miesięcy przed urodzeniem i określa rolę, jaką mające się narodzić dziecko ma odegrać w swoim drzewie. Wiążą się z nim nieuświadomione zadania, związane z gojeniem cudzych ran, rozwojem, kompensacjami i powielaniem wzorców, którymi zarządza system rodzinny. Każde dziecko jest wzywane do wypełnienia ważnych ról i zadań, takich jak utrzymanie rodziców razem ze sobą lub bycie dzieckiem zastępczym, wypełniającym pustkę pozostawioną przez zmarłe wcześniej rodzeństwo.
Ci, którzy nas opuścili, nie są nieobecni, są tylko niewidzialni. Więź z przodkami jest w nas zawsze aktywna, jak przeczuwał Jung. W swojej pracy Wspomnienia, sny, myśli pisał: „Nasza dusza, tak jak nasze ciało, składa się z tych wszystkich elementów, które istniały już w linii rodowej. To, co «nowe» w indywidualnej duszy, jest – w nieskończoność urozmaicaną nową kombinacją prastarych składników”*.
W jaki sposób drzewo komunikuje to wszystko swoim potomkom? Poprzez system przekazywania informacji, który znajduje się w strefie połączenia między nieświadomością osobistą a rodzinną. Przekaz może odbywać się na poziomie intergeneracyjnym i transgeneracyjnym. Ten pierwszy odnosi się do komunikacji między pokoleniami będącymi ze sobą w kontakcie, na przykład rodzicami i dziećmi, podczas gdy przekaz transgeneracyjny odnosi się do informacji między pokoleniami niesąsiadującymi ze sobą, na przykład dziadkami i wnukami. Komunikacja na poziomie intergeneracyjnym często pozwala na krytyczną i racjonalną dyskusję na temat przekazywanych treści. Możliwa jest ciągła rewizja, dostosowująca się z czasem do potrzeb i zwyczajów nowych pokoleń. Komunikacja na tym poziomie oparta jest ma modelach zachowań przekazywanych ustnie lub poprzez naśladownictwo i nierzadko wykorzystuje bezpośrednie, werbalne kanały transmisji. Komunikacja transgeneracyjna natomiast może dokonywać się także pośrednio i podprogowo, a zatem może być odbierana nieświadomie. Jest ona często bardziej związana z bagażem rodowym pochodzącym nawet od bardzo odległych pokoleń i dociera do nas na poziomie rodzinnej nieświadomości. Bywa wyrażana poprzez przysłowia, powiedzenia czy historie opowiadane nowym pokoleniom. Może też przybrać formę listów, testamentów, fragmentarycznych historii, zagubionych i wyblakłych wspomnień. Wpływy te są tym silniejsze, im bardziej były ukrywane, zatajane lub uważane za nieodpowiednie lub niedopuszczalne przez członków rodzinnego drzewa, jako związane z zakazanymi sytuacjami lub społecznymi tabu. Wszystko to schowane jest w rodzinnym cieniu, którego rozmiar jest wprost proporcjonalny do bólu lub wstydu ukrywanego przez system.
Proces ewolucji pozwolił człowiekowi osiągnąć nieznany nigdy wcześniej poziom złożoności, zarówno w jego życiu wewnętrznym, jak i w relacjach społecznych. Astrologia przeszła ten sam proces transformacji i zaktualizowała swoje instrumenty analizy i interpretacji, dzieląc się z psychologią szeregiem ważnych narzędzi badawczych. W astrologii korespondują one zarówno z czynnikami znanymi od starożytności (septenarium, czyli analiza ruchów pierwszych siedmiu ówcześnie znanych planet), jak i z odkrytymi w czasach współczesnych, jak Uran, Neptun, Pluton, Lilith, Chiron i różne asteroidy. Interpretacja horoskopu urodzeniowego korzysta zatem z nowych archetypów przydatnych do lepszego zrozumienia i przeżywania psychologicznego i introspektywnego aspektu ludzkiej natury. Wychodząc od praktyki wróżbiarskiej i prognostycznej, mającej określać korzystne i niekorzystne momenty w życiu, astrologia z czasem stała się „kamieniem z Rosetty”, który na podstawie pewnych konfiguracji astralnych pomaga także tłumaczyć i interpretować psychiczny, wewnętrzny i relacyjny świat jednostki.
Fundamentalne znaczenie dla narodzin astrologii psychologicznej i humanistycznej miał wkład Junga. Jego badania nad mitami, archetypami, definicja typów psychologicznych i nieświadomości zbiorowej są dziś niezbędnymi narzędziami analizy psychoastrologicznej.
Astrologia ewolucyjna dodaje bardzo ważny postulat: projekt duszy. Dusza, wieczna boska iskra, zapala ciało przy każdym wcieleniu, stawiając mu zadanie zdobycia doświadczenia, nauczenia się czegoś znaczącego i użytecznego, a następnie zabrania go z powrotem do swojego stwórcy, Boga.
Astrologia ewolucyjna zakłada zatem istnienie karmy, czyli swego rodzaju prawa odpłaty, zgodnie z którym każda akcja determinuje adekwatną do niej reakcję. Źródła tej duchowej i filozoficznej koncepcji można znaleźć w starożytnej tradycji wedyjskiej i dąży ona do odnalezienia w horoskopie urodzeniowym wszystkich informacji związanych z tym, kim się było w poprzednich żywotach. Ma to na celu stworzenie stałego i spójnego przepływu wiedzy i rozwoju jednostki, który uwzględnia nie tylko projekt psychologiczny, typowy dla astrologii humanistycznej, ale także projekt duchowy.
Rudolf Steiner, założyciel antropozofii, mówi nam, że dusze reinkarnują się zawsze w grupach, poprzez określone cywilizacje, aby wspólnie doświadczać bycia z innymi, dzielić się coraz bardziej złożoną i głęboką dynamiką relacji i wiedzy. Niektóre nowsze badania, zwłaszcza w dziedzinie hipnozy regresywnej, zabierają nas z powrotem do doświadczeń przeżytych w poprzednich wcieleniach, potwierdzonych przez precyzyjnie opisane wydarzenia i odniesienia niedostępne w stanie świadomym, ale przywoływane przez pamięć osób badanych po wprowadzeniu ich w hipnozę.
Brian Weiss, amerykański psychiatra i hipnoterapeuta, w swojej książce Prawdziwa jest tylko miłość opowiada o nierozerwalnych więzach łączących dwie osoby lub więcej w kolejnych egzystencjach i przeplatających ich życie. Możemy zatem wyobrazić sobie całe drzewa genealogiczne jako struktury zamieszkane przez dusze, które już się ze sobą zetknęły, znają się i mają wspólne doświadczenia, obejmujące, z życia na życie, różne role rodzinne w tym samym systemie.
Badania astrologa Jeffreya Wolfa Greena uzupełniają narzędzia pozostające do dyspozycji eksperta. Pluton staje się u Greena symbolem projektu duszy, który powtarza ścieżkę przebytą już w poprzednich wcieleniach.
Astrolog Daniel Dancourt, syn peruwiańskiej psycholożki, jako pierwszy poszedł za intuicją, by połączyć badania astrologiczne i genealogiczne. Już w latach dziewięćdziesiątych XX wieku rozpoczął pionierskie studia nad powiązaniami między rodzinną genealogią a astrologią. W tych samych latach dzięki pracy psychiatry i psychoterapeutki Anne Ancelin Schützenberger narodziła się również psychogenealogia. Był to zatem bardzo płodny okres, w którym tematy rodziny i genealogii zostały poddane badaniom z różnych punktów widzenia. W roku 2000, na kongresie astrologicznym w Buenos Aires, Dancourt po raz pierwszy zdefiniował astrogenealogię. Narodziło się nowe podejście badawcze, skupiające się na dynamice rodziny obserwowanej jako całość w teraźniejszości i przeszłości, poprzez analizę porównawczą genogramów i horoskopów urodzeniowych, widzianych w perspektywie zarówno indywidualnej, jak i grupowej.
Astrogenealogia to połączenie dwóch dyscyplin, astrologii i genealogii, które staje się czymś więcej niż sumą tych dwóch części, ponieważ przedstawia wielowymiarowe podejście od strony archetypowej i psychologicznej, interpretowane i opisywane za pomocą łatwej do zrozumienia techniki graficznej.
Celem tej nowo powstałej dyscypliny jest zrozumienie, w jaki sposób – świadomy lub nieświadomy – relacje i nierozstrzygnięte kwestie w ramach dziedzictwa rodzinnego są przekazywane i wpływają na następne pokolenie. Opiera się ona na założeniu, że każdy i każda z nas dziedziczy historię swojej rodziny i aktualizuje ją w swoim życiu ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Drzewo genealogiczne działa systematycznie poprzez – uświadomioną lub nieuświadomioną – solidarność, która od przodków do potomków generuje powielane wzorce i kompensacje. Zasługi i talenty nabyte przez przodków mogą być dziedziczone. Można to również zaobserwować, analizując horoskopy urodzeniowe członków klanu, często wyrażane przez harmonijne aspekty między planetami. Solidarność rodzinna zawsze wpływa na zachowanie potomków.
Horoskop urodzeniowy człowieka jest wielowymiarową holograficzną mandalą i jak w każdym hologramie, jego najmniejsza część zawiera w sobie również całość. Wiele informacji dotyczących rodziny i przodków jest zatem zawartych w pojedynczym kosmogramie. Horoskop urodzeniowy, odczytywany jak hologram, pozwala na zmianę kąta widzenia, uchwycenie różnych poziomów interpretacji. Analiza pojedynczego horoskopu urodzeniowego pozwala zaobserwować dziedzictwo klanu, traumy, konflikty, nabyte talenty.
Planety i znaczące punkty na wykresie reprezentują zarówno osobiste aspekty psychologiczne, jak i aspekty genealogiczne, z transgeneracyjnym dziedziczeniem pochodzącym z drzewa genealogicznego.
Horoskop urodzeniowy potomka, wraz ze zwięzłym drzewem genealogicznym zawierającym jego dane oraz dane jego rodziców i dziadków, to wszystko, czego potrzeba do analizy astrogenealogicznej.
Zawsze możemy pogłębić analizę, sporządzając genosocjogram, który stanie się astrogenosocjogramem dzięki dodaniu informacji o charakterze astrologicznym na temat każdego członka rodziny. Następnie możemy przeanalizować badanie żeńskiej lub męskiej linii drzewa lub przestudiować konkretne aspekty życia potomka (uczuciowe, zawodowe, finansowe...).
Gdy astrogenosocjogram jest już dostępny, można przeanalizować drzewo genealogiczne za pomocą dwóch różnych podejść: astrogenealogicznego i systemowego. Astrologia systemowa skupia się na całym drzewie, śledzi wspólne cechy doświadczenia, do którego powołana jest grupa, oraz to, jak całe drzewo wpływa na jednostkę. Podejście astrogenealogiczne natomiast koncentruje się na jednostce i jej roli w klanie.
Aby przeprowadzić szerszą i bardziej pogłębioną analizę, przydatne może być rozszerzenie jej na cztery pokolenia, tj. pradziadków, dziadków, rodziców i dzieci, w tym także, jeśli to możliwe, ich rodzeństwo, wujów i kuzynów (to jest rodzeństwo i pokolenia horyzontalne).
Oprócz horoskopu urodzeniowego z godziną urodzenia, którą zawsze należy dokładnie zweryfikować, można również obserwować tranzyty i horoskop progresywny potomka. Umożliwia to zbadanie poszczególnych momentów czasowych drzewa, by dostarczyć konsultantowi cennych informacji na temat jego własnego systemu rodzinnego. Pozwoli mu to uczynić swoje badanie bardziej skutecznym i świadomym.
Zawsze możliwe jest opracowanie tak zwanego family time, to jest listy dat związanych z rodzinnymi wydarzeniami, co prowadzi do odkrycia wzorców karmicznych, powielanych wzorców i analogii znaczących wydarzeń, które miały miejsce w klanie. W ten sposób możemy też odkryć obecność traum lub nierozwiązanych zdarzeń, które są nadal aktywne i wymagają przepracowania, albo szczególnie wrażliwych dat związanych z powtarzającymi się wydarzeniami, wypadkami lub chorobami. Mogą one wskazywać na przykład na aktywny syndrom rocznicy.
PODSTAWY PSYCHOGENEALOGII
Carl Gustav Jung
Jung wypracował wiele ważnych koncepcji, na których później oparła się psychogenealogia. Przede wszystkim – synchroniczność. Polega ona na połączeniu między światem wewnętrznym a rzeczywistością zewnętrzną, która powraca do nas poprzez znaczące wydarzenia, powiązane ze sobą, nawet jeśli nie zachodzi między nimi związek przyczynowo-skutkowy. Zakłada to inny fundamentalny aspekt: obecność podstawowych informacji, które Jung nazwał nieświadomością zbiorową, umiejscowioną z dala od zwykłej świadomości i połączoną z nieświadomością osobistą i rodzinną. Powstają z niej wzorce zachowań, które Jung zdefiniował jako archetypy (termin pochodzi od greckiego archeos, pierwsza zasada). Archetypy to wzorce mentalne wspólne dla całej ludzkości, niezależne od kultury, z jakiej pochodzą, i przekształcane w obrazy archetypowe po dostosowaniu do czasów i narodów.
Jacob Levi Moreno
Temu wybitnemu psychologowi zawdzięczamy opracowanie kilku kluczowych koncepcji podejścia genealogicznego, w tym socjogramu, psychodramy i analizy transgeneracyjnej. Jego zainteresowania koncentrowały się na relacjach międzyludzkich badanych z zastosowaniem socjometrii. Moreno wyczuwał, że między członkami grupy powstaje bardzo intensywna sieć nieświadomych powiązań.
W roku 1921 założył teatr spontaniczności, w którym zwykli ludzie stawali się aktorami inscenizującymi relacje istniejące w grupie, tworząc w ten sposób pierwszą teatralną reprezentację socjogramu. Później wykorzystał to nowe podejście do badania i przedstawiania dynamiki rodziny, wraz z innym bardzo innowacyjnym narzędziem: genogramem, graficzną reprezentacją drzewa genealogicznego.
Dopiero w 1978 roku, dzięki innemu francuskiemu psychiatrze, Henriemu Collombowi, genogram został rozszerzony o treści dotyczące różnych relacji w klanie, co doprowadziło do wprowadzenia genosocjogramu, który szczegółowo opisuje związki, wykluczenia, substytucje, podział dóbr, dziedzictwo, faworytów i wyrodków, rodzinne niesprawiedliwości i rachunki.
Anne Ancelin Schützenberger
Jest powszechnie uważana za założycielkę psychogenealogii. Według tej psycholożki i psychoterapeutki życie każdej rodziny jest niezmierzoną powieścią, pełną spotkań z przeznaczeniem, czyli wydarzeń niekiedy tak emocjonalnie intensywnych, że tworzą kalendarz dat do zapamiętania, które krewni starają się, głównie nieświadomie, uhonorować nawet pokolenia później.
Nieświadomość ma dobrą pamięć; kocha więzi rodzinne i podkreśla ważne wydarzenia w cyklu życia poprzez powtarzanie dat, jak pisze Schützenberger w swojej książce pod tytułem Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny**. Praca ta bardzo dobrze wprowadza w temat synchroniczności w drzewie rodowym. Trafną intuicją tej badaczki było połączenie historiografii z psychologią, czym udoskonaliła koncepcję nieświadomości zbiorowej Junga.
Syndrom rocznicy zakłada transgeneracyjne przekazywanie informacji. Jest trudny do rozpoznania, ponieważ rozprzestrzenia się w drzewie rodowym nieświadomie, działa na odległość przez pokolenia i jest tym bardziej skuteczny, im bardziej traumatyczne, ukryte lub nieprzepracowane było początkowe wydarzenie. Istnieje niewidzialna lojalność rodowa, która skłania członków rodziny do powtarzania lub ponownego przeżywania bez żadnej świadomości doświadczeń swoich przodków, aby je naprawić lub uzdrowić.
Ivan Boszormenyi-Nagy
Ten teoretyk lojalności rodowej zdefiniował rodzinę jako matrycę czy też formę, w której kształtuje się tożsamość jednostki, i określa sposób, w jaki odnosi się ona do innych członków. Klan łączy niewidzialna nić, złożona z poczucia lojalności, wzajemnej pomocy i jednomyślności. Jest to rodzaj dziennika rejestrującego dawanie i branie każdego członka rodziny, tworzącego zestawienie wynikające z poczucia sprawiedliwej wymiany, bez której rodzina stałaby się polem bitwy. To zapis tego, co zostało dane i co zostało otrzymane w formie wsparcia, dzielenia i uznania. Mogą być także osoby, które nie są w stanie spłacić swojego długu wobec klanu.
Nicolas Abraham i Maria Torok
Od nich pochodzi definicja krypty i widma, pojęć opartych na tajemnicy, której siła i energia są wprost proporcjonalne do stopnia jej ukrycia, do poziomu wstydu, jaki wzbudza, oraz do cierpienia i niesprawiedliwości, którymi jest obciążona. „Ciężkie” działania pozostają odciśnięte w rodzinnej nieświadomości aż do momentu, gdy pozostając ignorowane, gromadzą się w systemie niczym woda nad zaporą, która nie mając ujścia, w pewnym momencie przelewa się i niszczy wszystko, co napotka na swej drodze. Z tym wszystkim będą musiały sobie poradzić kolejne pokolenia.
Oboje badaczy skupiło swoją uwagę na przypadkach „opętania” osób działających w sposób niewytłumaczalny i niezrozumiały, czego źródła sięgają najciemniejszej i najbardziej nienaruszalnej części krypty, tam, gdzie ukryte zostały najbardziej niewypowiedziane sekrety rodziny.
2
MIT RODZINNY
ELENA LONDERO
„Kiedy pracowałem nad tablicami poświęconymi moim przodkom, pojąłem dziwną wspólnotę losu łączącą mnie z moimi pradziadami. Miałem bardzo silne wrażenie, że pozostaję pod wpływem spraw i problemów, które moi rodzice, dziadkowie i inni przodkowie pozostawili bez odpowiedzi, nie dokończone. Często wydaje się, że w rodzinie istnieje bezosobowy karman, przechodzący z rodziców na dzieci. Zawsze mi się zdawało, że muszę odpowiedzieć na pytania, które los postawił już moim przodkom, na które jednak nie znaleziono jeszcze żadnej odpowiedzi”.
– C.G. Jung, Wspomnienia, sny, myśli*
Mit rodzinny jest jak długa chóralna opowieść przekazywana w drzewie z pokolenia na pokolenie. Kształtuje się w czasie, poprzez ciągły przepływ przeżywanych doświadczeń naszych przodków. Jest to coś narracyjnego, miejscami epickiego, przywołującego rodzinną przeszłość, często podkreślając przy tym jakieś jej aspekty. Tę opowieść współdzielą wszyscy członkowie rodziny.
Każdy z nas zachowuje głęboką relację z własnym mitem, nawet jeśli nasza rola polega tylko na kwestionowaniu go lub zdecydowanym przezwyciężaniu.
Mit definiuje tożsamość rodziny i wizerunek, który projektuje ona w świecie i wśród jej członków. Tworzy nawyki, zasady, przekonania, wyznacza granicę między tym, co uprawnione w systemie, a tym, co uznaje się za złe lub zakazane. Pośrednio definiuje zatem również i to, co rodzina uważa za niedopuszczalne i co z tego powodu może ona schować w cień, usunąć, otoczyć tajemnicą. Znajdujemy się w obszarach, które są jednocześnie saturniczne (związane z zasadami i tym, co dozwolone w systemie) i plutoniczne (związane z cieniem rodziny i tym, co zakazane).
Mit opiera się na wszystkim, co na przestrzeni lat najsilniej zdefiniowało tożsamość klanu. Pośrednio ujawnia, co rodzina umieściła na szczycie swoich aspiracji i co uważa za ważne, ponieważ naznaczyło to jej historię i wydarzenia. Istnieją mity związane głównie z miłością i zjednoczeniem rodzinnym, inne, bardziej intelektualne, związane z nauką, wiedzą, kulturą. Niektóre mity są bardzo silnie zdefiniowane przez zawód, pieniądze lub sukces osiągnięty przez klan.
Mit rodzinny może również opierać się na traumach lub żałobie, które dotknęły rodzinę w przeszłości. Pamięć o żałobie jest długa i trwała, aktywuje głęboką lojalność rodową i może znacząco wpłynąć na tworzenie mitu. Konkretne tragedie mogą prowadzić do kompleksowych identyfikacji, sprawiających, że członkowie rodziny czuć się będą nieszczęśliwi lub wiecznie pokrzywdzeni przez los, a czasami mogą aktywować powtórzenia nieszczęść, które jeszcze bardziej popchną tożsamość grupy w tym kierunku.
Podobnie jak nasza psychika, mit rodzinny jest płynny i dynamiczny, pozostaje w ciągłym ruchu. Każdy potomek swoim własnym życiem i doświadczeniami doda coś do niego lub przepisze jakąś jego część. Historie, które tworzą mit, są często przekształcane przez ciągłe zmiany, jakim podlega opowieść w czasie. Pod tym względem znany mit przypomina grę w głuchy telefon. Z każdym przejściem coś się zmienia, zostaje utracone lub zmodyfikowane. To nieuchronnie podkreśla lub osłabia pewne jego cechy.
Mit może w niektórych przypadkach prowadzić nas w kierunkach, których nie uważamy za nasze, co może rodzić w nas niepokój lub wywoływać konflikty lojalności. Są to sytuacje, w których trudno nam pogodzić to, czego wymaga rodzina, z tym, co uważamy za ważne dla nas. Psychogenealogia nauczyła nas, że lojalność rodowa tworzy silne i trwałe więzi, które czasami mogą prowadzić nawet do wyrzeczenia lub osobistego poświęcenia. W każdym drzewie są ludzie, których życie zostało przez tę lojalność naznaczone – ludzie zmuszeni do wyboru oczekiwanych przez rodzinę studiów lub podjęcia wymaganej przez nią pracy czy też do rezygnacji z wyboru życiowego partnera lub ukrycia własnej orientacji seksualnej.
W niektórych przypadkach rozpoznanie tej dynamiki rodzinnej wystarczy, aby ją rozbroić lub zmniejszyć jej rozmiary. Niekiedy jednak świadomość nie wystarcza. Niemniej zawsze przynosi ulgę i większą świadomość oraz wiedzę o sobie i swoim drzewie. Czasami mamy z członkiem rodziny lub naszym przodkiem wyjątkowe i szczególne połączenie, nawet jeśli jest ono nieświadome. Jeśli mamy bardzo podobną datę urodzenia, co ta osoba*, jeśli nosimy to samo imię, wykonujemy ten sam zawód lub łączy nas uderzające podobieństwo fizyczne, możemy myśleć o sobie jako o jego doble. Ten moim zdaniem nieprzetłumaczalny hiszpański termin wykracza poza dosłowne znaczenie słowa „dubler” i wskazuje na głęboką i nierozerwalną duchową więź z przodkiem. Jakbyśmy byli dwiema stronami tej samej monety. Zwykle skłania nas to – nieświadomie – do kontynuowania jego projektów, leczenia jego ran lub rozwiązywania nierozwiązanych przez niego spraw.
Genealogiczny punkt widzenia nigdy nie jest indywidualny, ale zawsze zbiorowy. Mit rodzinny wyraża ten rodzaj perspektywy, która jest przekazywana od przodków do potomków. Dzieje się to zarówno w sposób jawny, jak i ukryty. Bezpośrednie przekazywanie mitu odbywa się poprzez opowiadanie anegdot i historii rodzinnych. Będzie ono zawsze podkreślać te aspekty, które są najbardziej zbliżone do mitu rodzinnego, i bagatelizować, a nawet odrzucać te, które są postrzegane jako bardziej odległe (lub zagrażające). Siłę narracyjną mogą mieć także rodzinne fotografie, listy, pamiętniki, testamenty, ale również przysłowia używane w domu, muzyka słuchana w rodzinie lub bajki opowiadane dzieciom.
Źródła mitu mają jednak zawsze odległe korzenie, sięgające rodzinnej nieświadomości. I to właśnie na tym poziomie aktywowany jest mniej świadomy przekaz, wyrażony poprzez programy genealogiczne, wzorce karmiczne, niewidzialną lojalność.
Nieświadomość rodzinna jest wspólna dla wszystkich członków rodziny i umiejscawia się pomiędzy nieświadomością indywidualną (która jest tylko nasza) a nieświadomością zbiorową (która należy do całej ludzkości, poza czasem i miejscem, w którym żyje jednostka). Nieświadomość zbiorowa jest najgłębszym punktem naszego aparatu psychicznego i to tutaj zdeponowane są archetypy, uniwersalne wzorce wspólne dla każdego człowieka, wzorce same w sobie neutralne. Dopiero specyficzne doświadczenia przeżywane przez rodzinę i jednostkę „zabarwiają” te wzorce z czasem w wyjątkowy i osobisty sposób.
Mit rodzinny zawsze uświadamia nam, które archetypy są najbardziej aktywne w rodzinie.
Nie ma tu żadnych formuł zdefiniowanych a priori. To, co ważne, to przestudiowanie horoskopu urodzeniowego jako całości, aby zrozumieć, czy to, co wyraża mit rodzinny, jest zgodne z tożsamością i aspiracjami indywidualnego potomka. Innymi słowy, aby zrozumieć, czy mit odgrywa rolę wspierającą dla danej osoby, czy też jest czymś, co może ją hamować. Mit nadaje tożsamość (Słońce), przekazuje wspólne wspomnienia (Księżyc), określa, w jaki sposób odbywa się komunikacja między członkami rodziny (Merkury), jak się ta rodzina kocha (Wenus), jak się broni i wyraża swoją dynamikę (Mars). Mit jest przeniknięty również wartościami moralnymi grupy (Jowisz) i zasadami, które pozwalają mu działać (Saturn).
Cennymi wskaźnikami do zrozumienia rodzaju mitu aktywnego w drzewie są zawsze żywioły. Jeśli na przykład w rodzinie dominuje żywioł ognia, napotkamy dynamiczne mity związane z odkrywaniem, odwagą, zdolnością do awansu społecznego lub odniesienia sukcesu. Walka i rywalizacja będą doświadczane w rodzinie i poza nią. Wszystko to może być stymulowane przez sport, zawód lub relacje w grupie.
Przewaga żywiołu ziemi sprawi, że system będzie bardziej konkretny i ostrożny oraz połączy się z mitami rodzinnymi, które mają na celu wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa i stabilności ekonomicznej grupy. Będą to mity związane z oszczędnością, pracą, pieniędzmi i ochroną.
Przewaga żywiołu powietrza wprowadzi mity bardziej związane z relacjami (mit idealnego małżeństwa, mit harmonii) lub wielkimi ideałami (rodziny współdzielące pasje polityczne, zainteresowania kulturalne, wartości społeczne). Powietrze aktywuje również mity intelektualne, w których tożsamość rodzinna jest powiązana z inteligencją, wiedzą czy nauką.
Silna obecność żywiołu wody połączy mit z głębszymi uczuciami drzewa, aktywując temat zjednoczenia, miłości, ale czasem także smutku lub żałoby, które mogły głęboko naznaczyć przeszłość rodziny i wpłynąć na zdefiniowanie jej tożsamości. Równie ważne są Ascendent i Medium Coeli, ponieważ reprezentują odpowiednio rolę i oczekiwania rodzinne, które każda osoba odczuwa wobec siebie. Są one kluczowe w zrozumieniu, jak mocno indywidualny potomek odczuwa mit rodzinny przekazany jemu lub jej. Sprawdźmy również aspekty, które tworzą te dwa miejsca wykresu. Aspekt Urana doprowadzi osobę do odnowienia i unowocześnienia mitu, podając go w wątpliwość. Pluton popchnie osobę do przekształcenia mitu, być może poprzez przejęcie niewygodnych, złożonych, destabilizujących ról rodzinnych. Z drugiej strony trygon Saturna będzie motywujący, utwierdzi i wzmocni mit. Kwadratura tej samej planety sprawi, że mit będzie odczuwany jako narzucony z góry przez autorytet, a zatem potencjalnie zdolny do stania się klatką.
Martina pochodzi z drzewa, w którym śluby od pokoleń były wizytówką rodziny w oczach świata. Od dziecka wskazywano jej małżeństwo jako ważny cel do osiągnięcia. W jej rodzinie od wszystkich potomków oczekuje się wspaniałych i udanych w oczach społeczności małżeństw, a życie miłosne, nawet jeśli nie zostaje to wyraźnie powiedziane, nigdy nie jest całkowicie wolne i niezależne. Nikt w jej rodzinie nie jest singlem ani rozwodnikiem, nigdy nie było par homoseksualnych.
Martina, podobnie jak jej brat, pracuje w kancelarii swojego ojca, adwokata. Mamy zatem powtórzenie zawodu. Studiując horoskop urodzeniowy Martiny, od razu zauważamy, że jej wykres nie opowiada historii szczęśliwych małżeństw, ale wręcz przeciwnie, przedstawia je jako męczące i konfliktowe. Descendent znajduje się w Koziorożcu, co wskazuje na trwałe, ambitne małżeństwa, dla których ważniejsze może być wymaganie utrzymania status quo niż potrzeby emocjonalne pary. Saturn, który rządzi osią i siódmym domem, znajduje się w Raku (wygnanie) i w kwadraturze do Wenus w Wadze. Dwa główne wskaźniki modelu pary są zatem w kwadraturze ze sobą, wskazując, że życie sentymentalne jest złożonym, tworzącym napięcie terytorium. Wenus, piękna i silna w swoim domu, jest zmęczona wymaganiami Saturna, które przynoszą jej silne poczucie obowiązku. To odbiera jej wolność doświadczania miłości tak, jak chce.
Kwadratura sygnalizuje również poczucie niepewności i samotności w parze. Martina wyszła za kolegę z uczelni, który był bardzo ceniony w rodzinie, ale wkrótce poczuła się od niego odległa, zarówno afektywnie, jak i seksualnie. Słońce w Lwie i Księżyc w Skorpionie są ze sobą w kwadraturze, wskazując, że archetyp małżeństwa rodziców jest przede wszystkim związany z prestiżem nazwiska rodziny (Lew), a jednocześnie zawsze przeżywa głębokie chwile kryzysu (Skorpion). Martina opowiada mi, jak od najmłodszych lat dostrzegała rozdźwięk między tym, co działo się między rodzicami w domu – napięciem, milczeniem, kłótniami – a obrazem pokazywanym światu, w którym para zgodnie odgrywała rolę idealnego związku. Bardzo męcząca wszystkich maska społeczna.
Dalsza część książki dostępna w wersji pełnej
3
ŻYWIOŁY
W ASTROGENEALOGII
Dostępne w wersji pełnej
4
ZNAKI
W ASTROGENEALOGII
Dostępne w wersji pełnej
5
DOMY
W ASTROGENEALOGII
Dostępne w wersji pełnej
6
PLANETY
W ASTROGENEALOGII
Dostępne w wersji pełnej
7
SŁOŃCE
Dostępne w wersji pełnej
8
KSIĘŻYC
Dostępne w wersji pełnej
9
MERKURY
W ASTROGENEALOGII
Dostępne w wersji pełnej
10
WENUS I WZORZEC
KARMICZNY PARY
Dostępne w wersji pełnej
11
MARS
Dostępne w wersji pełnej
12
SATURN I RODZINNY
WZORZEC KARMICZNY
Dostępne w wersji pełnej
13
ASCENDENT
I PROJEKT EWOLUCYJNY
Dostępne w wersji pełnej
14
ŻAŁOBA I TRAUMA
W HISTORII RODZINY
Dostępne w wersji pełnej
15
ZAWÓD I PIENIĄDZE
W ASTROGENEALOGII
Dostępne w wersji pełnej
16
BÓL WYKLUCZENIA
Dostępne w wersji pełnej
17
RODZINNE SEKRETY
Dostępne w wersji pełnej
18
UZDROWIENIE I PRACA
Z DRZEWEM GENEALOGICZNYM
Dostępne w wersji pełnej
Dostępne w wersji pełnej
Dostępne w wersji pełnej