Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Chińska astrologia opiera się na dwunastu znakach zodiaku zwierzęcego oraz pięciu żywiołach. Każdy kolejny rok nosi imię jednego z dwunastu zwierząt zodiakalnych. Zakłada, że ich cechy charakterystyczne odzwierciedlają zachowania, usposobienie i duszę człowieka. Dzięki mądrości Wschodu odkryjesz tajniki swojego charakteru. Dowiesz się jakie posiadasz zalety i wady, poznasz mocne i słabe strony. Odsłonisz swoją przyszłość i główne wydarzenia, które będą miały szczególny wpływ na Twoje życie. Nauczysz się przewidywać problemy związane ze zdrowiem, karierą czy partnerem, dzięki czemu zdołasz w porę im zapobiec. W oparciu o swoją datę urodzin wybierzesz najlepszy czas na dokonywanie zmian, podpisanie strategicznych umów, czy datę operacji. Mądrość Wschodu dla Ciebie.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 420
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
REDAKCJA: Irena Kloskowska
SKŁAD: Tomasz Piłasiewicz
PROJEKT OKŁADKI: Piotr Pisiak
Wydanie I
Białystok 2023
ISBN 978-83-8301-262-9
© Copyright for the Polish edition by Studio Astropsychologii, Białystok 2015
All rights reserved, including the right of reproduction in whole or in part in any form.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Bez uprzedniej pisemnej zgody wydawcy żadna część tej książki nie może być powielana w jakimkolwiek procesie mechanicznym, fotograficznym lub elektronicznym ani w formie nagrania fonograficznego. Nie może też być przechowywana w systemie wyszukiwania, przesyłana lub w inny sposób kopiowana do użytku publicznego lub prywatnego – w inny sposób niż „dozwolony użytek” obejmujący krótkie cytaty zawarte w artykułach i recenzjach.
Książka ta zawiera informacje dotyczące zdrowia. Wydawca dołożył wszelkich starań, aby były one pełne, rzetelne i zgodne z aktualnym stanem wiedzy w momencie publikacji. Tym niemniej nie powinny one zastępować porady lekarza lub dietetyka, ani też być traktowane jako konsultacja medyczna lub inna. Jeśli podejrzewasz u siebie problemy zdrowotne lub wiesz o nich, powinieneś koniecznie skonsultować się z lekarzem, zanim samodzielnie rozpoczniesz jakikolwiek program poprawy zdrowia. Wydawca ani Autor nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek negatywne skutki dla zdrowia, mogące wystąpić w wyniku stosowania zaprezentowanych w książce metod.
Bądź na bieżąco i śledź nasze wydawnictwo na Facebooku.
www.facebook.com/Wydawnictwo.Studio.Astropsychologii
15-762 Białystok
ul. Antoniuk Fabr. 55/24
85 662 92 67 – redakcja
85 654 78 06 – sekretariat
85 653 13 03 – dział handlowy – hurt
85 654 78 35 – www.talizman.pl – detal
strona wydawnictwa: www.studioastro.pl
Więcej informacji znajdziesz na portalu www.psychotronika.pl
Chiński system astrologiczny ma charakter księżycowy. Został on zapożyczony od Babilończyków, a następnie rozwinięty. Nagromadzone materiały astrologiczne zostały zbadane i ułożone w jednolity system przez taoistów. Sporządzone przez nich księgi wróżbiarskie, kalendarze astrologiczne, mapy gwiazd, katalogi, horoskopy, dzieła mantyczne i magiczne są do dziś wykorzystywane (z coraz większym entuzjazmem).
Zodiak chiński składa się z dwunastu zwierząt ofiarnych pięciu pór roku. Uwzględnia się także system dwudziestu ośmiu domów (stacji) księżycowych, zawierających określone gwiazdozbiory Zwierzyńca Niebieskiego (gwiazdowego). Cały ten pas podzielony jest na 365 i 1/4 stopnia, a każdy stopień odpowiada odległości, jaką pokonuje Słońce w ciągu jednej doby.
Ponieważ w kalendarzu chińskim miesiące księżycowe mają różną długość, dla celów astronomicznych rok słoneczny dzieli się na dwanaście części. Środek pierwszego odpowiada przesileniu zimowemu. Każdy okres podzielony jest na dwie części: początkową i końcową. Końcowa połowa jednego miesiąca słonecznego i początkowa połowa następnego odpowiada dwunastu fazom Zodiaku zwrotnikowego.
Chińska astrologia kojarzona jest z systemem dwunastu zwierząt Zwierzyńca Niebieskiego, odpowiadających kolejnym latom. Nie jest to jednak jedyny znany Chińczykom sposób liczenia i porządkowania lat. Podstawę chińskiego systemu pomiaru czasu stanowi cykl sześćdziesięciu lat (szóstka to władczyni narodu chińskiego) powstały na skutek wzajemnego oddziaływania elementów astrologicznych (sześćdziesięcioletni cykl Jowisza) znanych jako Niebiańskie Pnie i Ziemskie Gałęzie. Układają się one w pary powtarzające się w cyklu sześćdziesięcioletnim. Są one związane z dwoma pierwotnymi siłami natury (Yin [–] i Yang [+]), z podwójnymi godzinami doby, dniami miesiąca, pięcioma żywiołami, dziewięcioma energiami chi, tzw. Czasami Pustki oraz dwunastoma zwierzętami i ich towarzyszami (Towarzysz Drogi). Jest to skomplikowany system astrologiczno-numerologiczny (zwany systemem Niebiańskich Pni i Ziemskich Gałęzi), określający typy ludzi, ich osobowości, charaktery, temperamenty i losy.
Kalendarz księżycowy oparty jest na wędrówce Księżyca po nieboskłonie i jego fazach.
Rok księżycowy składa się z dwunastu miesięcy, z których każdy liczy dwadzieścia dziewięć i pół dnia. Miesiące księżycowe dzieli się na sześć dużych (po 30 dni) i sześć małych (po 29 dni). Cały rok liczy więc 354 dni i jest o jedenaście dni krótszy od roku słonecznego. Ulega on jeszcze pewnym zmianom, polegającym na tym, że czasem wyróżnia się w nim siedem małych miesięcy (liczy wtedy 353 dni), a czasem − siedem dużych miesięcy (liczy wtedy 355 dni). Rok księżycowy jest więc krótszy od roku słonecznego o dziewięć, dwanaście dni. By przywrócić jego zgodność z rokiem słonecznym, dodaje się do niego co trzy lata trzynasty miesiąc. Wprowadza się go do kalendarza bezpośrednio po miesiącu, z którym jest związany.
Dziesięć Niebiańskich Pni i dwanaście Ziemskich Gałęzi systemu chińskiego jest blisko ze sobą związanych. Symbolizują one spotkanie Niebios i Ziemi. Odgrywają główną rolę w chińskim systemie wróżbiarskim oraz w sztuce i nauce. Połączone są bowiem z pięcioma elementami Wszechświata, ośmioma stronami świata, porami roku, zwierzętami i różnymi formami pomiaru czasu: godzinami, dniami, miesiącami i latami. Gałęzie występują w parach, w powtarzających się co sześćdziesiąt lat cyklach. Cykl ten otwiera zawsze Niebiański Pień Jia i Ziemska Gałąź Zi. W ciągu następnych sześćdziesięciu lat, zanim para Jia i Zi wystąpi znowu razem, każdy z Pni pojawi się w cyklu sześć razy, a każda Gałąź − pięć razy.
Im więcej systemów numerologicznych i astrologicznych* bierze się pod uwagę i im więcej stosuje się różnych technik, tym prognoza jest pełniejsza i pewniejsza. Trzeba je tylko umieć wszystkie ująć syntetycznie i właściwie zinterpretować.
Liczby energii chi (osobiste oraz wybranych lat i miesięcy) każdy musi sobie obliczyć sam. Więcej na ich temat można się dowiedzieć m.in. z mojej książki NUMEROLOGIAPozaeuropejskie systemy numerologiczno-astrologiczne. Znajomość tych liczb oraz innych elementów numerologii i astrologii chińskiej jest w prognozowaniu numerologiczno-astrologicznym bardzo przydatna.
Przedstawione charakterystyki należy przyjmować z wyczuciem (elastycznie) i odpowiednio modyfikować, w zależności od posiadanych przez charakteryzowaną osobę liczb osobistych: Duchowej (dzień narodzin), Drogi Życia (zredukowana data narodzin), Imiennej (imienia i nazwiska), Dominantowej itd. – z uwzględnieniem władców życia (pola działania) i ich aspektów: solarnego (władca znaku, w którym przyszliśmy na świat [świadomy aspekt męski, indywidualność]), ascendentowego (władca znaku wschodzącego w momencie przyjścia na świat [ciało, wygląd, cele drugiej połowy życia]), księżycowego (podświadomy aspekt żeński, odziedziczona osobowość, doświadczenia z przeszłości, emocje), hylegu (władca życia wcielonego) oraz postrzeganych cech i doświadczeń osoby charakteryzowanej. Posługiwanie się tylko jednym systemem (np. systemem 12 znaków [typów osobowości] Zodiaku zwrotnikowego czy systemem 12 zwierząt Zwierzyńca chińskiego) jest uproszczeniem, które należy traktować nie jako zamknięty system, lecz jako schematyczne wejście do systemu, który (poprzez zastosowanie wielu technik) umożliwia dokładne scharakteryzowanie człowieka (jego osobowości, temperamentu, charakteru, indywidualności, duszy, ego, relacji ze światem, Przeznaczenia itd.). Ale i na tym nie koniec. Astrologia i numerologia nie są bowiem celem samym w sobie (czy to poznawczym, czy służącym do zadowalania zmysłów), lecz kolejnym etapem rozwoju duchowego człowieka (rozwoju wyższej świadomości duchowej boskiej indywidualności), przygotowującym go do życia wiecznego.
Dzięki analizie osobowości ludzi urodzonych w latach podlegających określonym zwierzętom Zwierzyńca chińskiego można zrozumieć nie tylko naturę tych ludzi, ale także, a nawet przede wszystkim, naturę zwierząt z nimi związanych, a dzięki obserwacji życia tych zwierząt zrozumieć lepiej własne cechy, zachowania, zwyczaje i doświadczenia życiowe. To nas prowadzi do zrozumienia WSZYSTKIEGO, zwanego wiecznym UNIWERSUM, BOGIEM, JEDNOŚCIĄ, ABSOLUTEM.
Chiński horoskop to zbiór różnego rodzaju charakterystyk (pni, zwierząt, żywiołów, towarzyszy drogi, energii chi, podwójnych godzin, sił Yin i Yang itd.), za pomocą których próbuje się określić podstawowe rysy charakteru człowieka, poznać jego zalety, wady, mocne i słabe punkty, konstrukcję psychiczną, skłonności, prawdopodobne przeżycia i doświadczenia życiowe itd. Nie jest to więc horoskop w ścisłym tego słowa znaczeniu, będący obrazem nieba w danym miejscu i czasie na Ziemi, gdzie i kiedy narodził się człowiek, a więc strukturą zawierającą: znaki (30° Ekliptyki), domy (podziały czasowe i przestrzenne, wynikające z obrotu Ziemi wokół własnej osi), Słońce, Księżyc, planety, asteroidy, ważne punkty sferyczne, aspekty, progresje, tranzyty itd. Poznając w ten sposób cechy człowieka, Chińczycy starają się wspierać jego zdolności i talenty, temperować słabości i wady, wykorzystywać możliwości rozwoju. Za pomocą horoskopu chińskiego analizuje się także wspólne życie rodzinne, stosunki międzyludzkie (dom, praca, sąsiedzi, przyjaciele) itd. Nie można więc za jego pomocą dokładnie przepowiadać przyszłości, odpowiadać na zadane pytania dotyczące dziedziny życia lub konkretnego dnia czy okresu czasu życia człowieka (państwa, miasta, firmy itd.) – jak praktykuje się to w astrologii i numerologii zachodniej oraz hinduskiej. W astrologii i numerologii chińskiej także się prognozuje, lecz dokonuje się tego nie poprzez analizę położeń planet*, aspektów, progresji, solariuszy, lunariuszy, tranzytów itd., lecz w oparciu o analizę lat, pór roku, miesięcy, dni, podwójnych godzin, sił Yin i Yang, itd.
Jeśli używamy różnych technik astrologicznych i numerologicznych w różnych częściach świata, musimy dokonywać dodatkowo różnych drobnych korekt, wynikających z wpływu określonego znaku Zodiaku zwrotnikowego, zwierzęcia Zwierzyńca chińskiego, energii chi, liczb itd. w danym miejscu i czasie. Z tego powodu w każdym kraju nieco inaczej postrzega się poszczególne znaki Zodiaku zwrotnikowego i Zwierzyńca chińskiego oraz związanych z nimi ludzi, inny znak Zodiaku i Zwierzyńca ceni się najwyżej i najniżej, itd. – w zależności od znaku (Zodiaku zwrotnikowego i Zwierzyńca chińskiego), jakiemu podlega dany kraj. Pamiętać należy również, że na Zachodzie ważniejsza jest indywidualność i posiadanie, a na Wschodzie − zbiorowość i mądrość. Nie to, co człowiek posiada, lecz to, kim jest (w sensie duchowym [świadomość] i intelektualnym).
Księżycowy (żeński, negatywny, zmienny) charakter astrologii chińskiej, związanej z rocznym cyklem miesięcy księżycowych, tłumaczy nam, dlaczego azjatycki Nowy Rok (wietnamskie święto Tet) nie przypada nigdy w tym samym czasie.
Jest oczywiste, że wszyscy ludzie urodzeni w roku Szczura, Bawołu itd. – podobnie jak ludzie urodzeni w roku Barana, Byka itd. – nie podlegają tym samym schematom losu i charakteru.
Indywidualizacja charakterystyki astrologicznej w astrologii zachodniej dokonuje się poprzez sporządzenie indywidualnego horoskopu narodzin (sporządzonego na dokładny czas i miejsce narodzin człowieka), składającego się z dwunastu domów, czterech punktów kardynalnych: Ascendent, Descendent, Medium Coeli, Imum Coeli, Słońca, Księżyca, planet, ważnych punktów sferycznych itd.
Podobną indywidualizację w astrologii chińskiej próbuje się osiągnąć poprzez określenie Zwierzęcia roku narodzin, Towarzysza Drogi, określonego przez godzinę narodzin, jeden z pięciu żywiołów (Woda, Metal, Ogień, Drewno, Ziemia), zasadę Yin i Yang, energię chi roku i miesiąca. Taki szeroki punkt widzenia przynosi różnorodność uzupełniających się informacji przez nakładanie się na siebie dokładnie sprecyzowanych i szeroko zinterpretowanych perspektyw, które wzbogaca się o szczegółowy wykaz zależności zachodzących między znakami chińskimi a zachodnimi, jako że oba te zasadniczo odmienne systemy astrologiczne nigdy nie są sprzeczne. Zbliżenie i ukazanie wzajemnych związków między astrologią wschodnią i zachodnią przynosi w efekcie pogłębienie analizy typów psychologicznych ukształtowanych tak przez jedną, jak i drugą.
Yin i Yang symbolizują dwie jednocześnie antagonistyczne i wzajem się uzupełniające zasady. Nieustająca gra, jaka toczy się między nimi, i stałe podleganie przemianom, stanowią fundament, zasadniczą osnowę Wszechświata w działaniu. Przedstawiają one odwieczne związki przeciwieństw: Pozytywne/Negatywne, Tak/Nie, Białe/Czarne, Dzień/Noc, Światło/Ciemność, Pełnia/Pustka, Aktywne/Pasywne, Męskie/Żeńskie itp. Każdy z członów opozycji zawiera w sobie zalążek drugiego. Mężczyzna (Yang) ma w sobie zalążek kobiecy (Yin), a kobieta (Yin) – zalążek męski (Yang). Związek Yin-Yang jest nierozerwalny i zmienny ze swej natury, jako że każdy z tych dwóch członów spełnia równocześnie rolę przeciwieństwa i uzupełnienia.
Yin jest zasadą lunarną (Księżyc, –), Yang jest zasadą solarną (Słońce, +). Są to dwie pierwotne, przyciągające i odpychające się siły-energie (zasady pierwotne, symbole życia, ruchu, przeciwieństw, podobieństw itd.), które uruchomiły wszystkie procesy życiowe. Moc jednej wzmaga się, gdy zmniejsza się moc drugiej. Ich ciągłe zmienianie się określa porządek świata. Żadna z tych sił-zasad nie jest dobra czy zła, mocniejsza czy słabsza, nie ma nad drugą przewagi ani jej nie podlega. Jedna potrzebuje drugiej. Tylko wtedy, gdy istnieje jedna, egzystuje druga, są nierozdzielne.
Yin to między innymi: kobiecość, słabość, ciemność, miękkość, woda, Księżyc, Ziemia.
Yang to: jasność, siła, męskość, suchość, ogień, niebo, Słońce.
Yin i Yang nie mogą istnieć rozdzielnie, gdyż jedno nie może istnieć bez drugiego (wszystko jest kompletną całością).
Każdy rok podlega ciągłym ruchom Yin i Yang, wznoszeniu i opadaniu obu kosmicznych sił.
Wiosna i lato podlegają zasadzie Yang.
Jesień i zima podlegają zasadzie Yin.
Przejście z Yin do Yang i z Yang do Yin następuje powoli, płynnie. Im większy przód, tym mniejszy tył, i odwrotnie.
Każda ze zwierzęcych energii rządzona jest przez Yin albo Yang i w związku z tym także każdy rok podlega lunarnej bądź solarnej zasadzie. To samo dotyczy pięciu żywiołów: Drewna, Ognia, Ziemi, Metalu i Wody.
Yin i Yang nie mają wartości moralnej: jedno nie jest lepsze czy gorsze od drugiego. Zachodząca między nimi opozycja jest również konieczna i w niewielkim stopniu konfliktowa.
Niektórzy ludzie są bardziej Yang, a inni bardziej Yin. Zazwyczaj człowiek posiada cechy obu tych elementów (cechy mieszane), np. ciało bardziej typu Yin, a osobowość bardziej typu Yang, itd.
Symbol Yin i Yang
Szczur, Bawół, Zając, Pies i Świnia są Yin.
Tygrys, Koń, Smok, Wąż, Koza i Kogut są Yang.
Człowiek typu Yin
Wygląd: postawny, średniego wzrostu, muskularny, odporny fizycznie, cieszy się dobrym zdrowiem, ma twarz okrągłą, rzadko się uśmiecha.
Ciało ma szczupłe, nieco żylaste, miękkie i zbite.
Posiadając takie ciało, lubi ciszę, spokój i proste życie. Nie potrzebuje dużo jeść, nie pochłania go praca i kontakty towarzyskie. Stara się unikać stresów i regularnie odpoczywać. Choroba atakuje go powoli, objawy pojawiają się stopniowo. Pomaga mu Yang (w razie przeziębienia potrzebuje dużo ciepła). Jest konsekwentny i wydajny.
Psychologia: Jest zaabsorbowany samym sobą, ma tendencję do kręcenia się wokół własnego pępka, spokojny w zachowaniu, wiele w jego życiu zależy od innych ludzi i otoczenia, ulega zmianom nastrojów w zależności od otoczenia i aury, ma dużą wiarę we własne siły, lecz odczuwa lęk przed porażką (często w świecie Yin przegrywa z typem Yang), jest towarzyski, życzliwy, optymistyczny w stosunku do siebie i innych, prowadzi życie aktywne, jest pragmatyczny i rzeczowy we wszystkim, do czego się weźmie.
Człowiek typu Yang
Wygląd: tusza przeciętna, sylwetka wysmukła, strzelista, twarz uśmiechnięta, lubi żywe kolory, ma delikatne zdrowie, o które musi dbać poprzez profilaktykę.
Ciało ma mocne, sprężyste i muskularne, potrzebuje dużo ruchu i pożywienia, nie wymaga długiego wypoczynku.
Posiadając takie ciało, najlepiej czuje się w stymulującym, skomplikowanym otoczeniu, działa szybko i impulsywnie, jakby posiadał nieograniczone zasoby sił życiowych i odporność na urazy. Może sobie folgować bez większych konsekwencji dla zdrowia. W czasie choroby bardzo cierpi, ale szybko wraca do zdrowia. Pomaga mu Yin. Konsekwencje nieprawidłowego trybu życia i zaniedbań ponosi w przyszłości.
Psychologia: Jest indywidualistą poszukującym własnej drogi i sposobów ewolucji, lubi polegać na sobie, nierzadko uprawia medytację, jest inteligentny, niezależny, często żyje samotnie, nie ma poczucia hierarchii, najważniejszą wartością dla niego jest wolność, od przebywania w tłumie woli odosobnienie i kontakt z naturą, w przeciwieństwie do typu Yin poszukuje równowagi wewnętrznej w sobie samym, a nie poprzez innych ludzi.
Nie można powiedzieć, że ciało typu Yang jest zdrowsze od ciała typu Yin. Osoba posiadająca ciało typu Yin może żyć dłużej i więcej osiągnąć niż osoba posiadająca ciało typu Yang (kobiety [Yin] żyją dłużej). Jest bowiem odporniejsza na stres i wytrzymalsza. Można powiedzieć, że Yin się rozkręca powoli, osiągając apogeum pod koniec życia, a Yang działa na początku gwałtownie, a pod koniec życia ponosi tego konsekwencje (spadek energii, schorzenia spowodowane nieprawidłowym trybem życia).
Jako że Zachód jest bardziej Yin, zyskują tam przewagę cechy Yang. Ludzie odznaczają się dużą siłą fizyczną, sprytem i przebiegłością. Są agresywni, ambitni, dumni, egocentryczni, podziwiani i nagradzani. Nie oszczędzają się. Starają się osiągnąć sukces za wszelką cenę.
Na Wschodzie bardziej ceni się ukrytą moc mądrości i kolektywność. Nie to, co człowiek posiada, lecz to, kim jest. Nie cele indywidualne, lecz cele zbiorowe.
Rozpoznanie wzorów Yin i Yang pomaga dostrzec, jak dany człowiek będzie przeżywał swoje życie i podpowiada, jak powinien dbać o swoje ciało i zdrowie (typ Yin ma niedobór Yang, a typ Yang ma niedobór Yin).
Dokładniejsze wskazania na ten temat można formułować po dokładnym, profesjonalnym przestudiowaniu kosmogramu narodzin (horoskop radix) i portretu numerologicznego.
Ogólnie rzecz biorąc:
Osoba typu Yin („zimnokrwista”, chłodna, powolna) musi się rozgrzewać. Nie może wstawać zbyt wcześnie rano, zbyt lekko się ubierać, wychładzać ciało. Potrzebuje słońca, ciepła, czasu, energetycznego posiłku, by się rozkręcić. Stąd najlepiej czuje się w ciepłe dni roku. Żyjąc w zimnym klimacie, ma problemy z krążeniem, trawieniem, popędem płciowym i chęcią do życia. Całe swoje wewnętrzne ciepło zużywa bowiem na podtrzymywanie podstawowych funkcji życiowych. Niedobór Yang spowalnia funkcje życiowe ciała: oddychanie, trawienie, krążenie krwi. Ciało nie potrafi sprawnie funkcjonować i budować tkanek. Człowiek staje się słaby, zmęczony, apatyczny. Zranienia i choroby trudno się leczą.
Osoba typu Yang („ciepłokrwista”, gorąca, nadaktywna) musi zapobiegać rozpraszaniu się energii (czi) w ciele, uczyć się relaksu, ćwiczyć samokontrolę i cierpliwość, dopełniać się poprzez różne aspekty Yin. Funkcjonując na wysokich obrotach, trwoni swoje zasoby. Żyjąc w gorącym i suchym klimacie, trudno jej uniknąć odwodnienia, niepokoju i zdenerwowania. Niedobór Yin powoduje niedobór Yang, a niedobór Yang – niedobór Yin.
Rozproszenie Yin wyczerpuje krew i wilgoć, a Yang – energię (czi). Człowiek traci swoje źródło, staje się słaby, zmęczony i ma zmniejszoną odporność na stres. Niedobór Yang spowalnia funkcje życiowe ciała: oddychanie, trawienie, krążenie krwi. Ciało zatraca zdolność budowania tkanek. Przez to człowiek staje się słaby i zmęczony, zranienia trudno się goją, choroba wolniej mija.
Szybko rozwijająca się choroba oznacza przewagę Yang. Wolno rozwijająca się choroba i przewlekła oznacza przewagę Yin lub przejście w fazę Yin.
Ostre stany chorobowe zazwyczaj atakują powierzchnię ciała. Przechodzą wtedy przez pierwszą linię obrony energetycznej Yang (wei czi). Jeśli przedostaną się głębiej, przechodzą w stan Yin.
Wyraźne i poważne objawy sugerują chorobę z nadmiaru (Yang). Średnio nasilone i rozproszone objawy oznaczają chorobę z niedoboru (Yin).
Yin/Yang
Yin
Yang
Księżyc
Słońce
Minus (−)
Plus (+)
Ziemia-Woda
Ogień-Powietrze
Noc
Dzień
Ciemne
Jasne
Czarne
Białe
Zimne
Gorące
Żeńskie
Męskie
Pasywne
Aktywne
Powolne
Szybkie
Laminarne
Bystre
Statyczne
Ruchome
Nietwórcze
Twórcze
Negatywne
Pozytywne
Apatyczne
Czułe
Pesymistyczne
Optymistyczne
Opadanie
Wznoszenie
Pustka
Pełnia
Niedobór
Nadmiar
Nie
Tak
Lewa strona
Prawa strona
Słabość
Siła
Zastój
Wzrost
Spokój
Podniecenie
Apatia
Wigor
Bezruch
Ruch
Materia
Energia
Ziemia
Niebo
Zachowawcze
Twórcze
Smutek
Radość
Południe
Północ
Potrzebuje Yang
Potrzebuje Yin