Jak wydać książkę - Iza Labe - ebook

Jak wydać książkę ebook

Iza Labe

0,0

Opis

Marzysz o wydaniu własnej książki, ale nie wiesz od czego zacząć? "Jak wydać książkę" to kompleksowy przewodnik,  który poprowadzi cię przez zawiły świat wydawniczy. Znajdziesz w nim wyczerpujące informacje o trzech głównych modelach wydawniczych: tradycyjnym, vanity i self-publishingu. Odkryjesz etapy powstawania książki - od napisania tekstu po druk i dystrybucję. Poznasz też sposoby na skuteczną promocję, marketing i sprzedaż twojego dzieła oraz dowiesz się, jak wykorzystać sztuczną inteligencję, aby ułatwić sobie pracę.

Przewodnik zawiera:

  • szczegółowe omówienie zalet i wad każdego modelu wydawniczego
  • praktyczne wskazówki dotyczące poszukiwania wydawcy
  • plany działania dostosowane do twoich możliwości i budżetu
  • skuteczne strategie dotarcia do czytelników
  • korzyści i zagrożenia wynikające z wykorzystania AI w procesie wydawania książki.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 97

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Contents

Wstęp

Czy ten przewodnik jest dla ciebie?

Dlaczego chcesz wydać książkę?

Czy warto wydać książkę?

Proces wydawniczy

Wydanie książki krok po kroku

Krok 1: Dokończenie książki

Krok 2: Wybór modelu wydawniczego

Krok 3: Redakcja i korekta

Krok 4: Przygotowanie okładki

Krok 5: Skład i konwersja do wersji elektronicznych

Krok 6: Druk książki

Krok 7: Przygotowanie strategii sprzedażowej i marketingowej

Krok 8: Premiera książki

Krok 9: Kontynuacja działań marketingowych

Modele wydawnicze.

Wydanie z tradycyjnym wydawnictwem

Vanity publishing

Self‑publishing

Którą opcję wybrać?

Wydanie z tradycyjnym wydawnictwem

Jak znaleźć wydawcę?

Poszukiwanie wydawcy

Przygotowanie propozycji wydawniczej

Treść wiadomości e‑mail

Opis propozycji

Streszczenie

Biogram autora

Próbka lub całość tekstu

Wysyłanie propozycji wydawniczej

Proces wydawania książki w tradycyjnym wydawnictwie

Podpisywanie umowy wydawniczej

Współpraca z redaktorem

Okładka i skład

Druk i konwersja

Promocja i dystrybucja książki wydanej w tradycyjnym wydawnictwie

Vanity publishing

Na czym polega vanity publishing?

Definicja vanity publishing

Najczęstsze problemy w vanity publishingu

Jak wybrać firmę do vanity publishingu?

Kryteria wyboru odpowiedniej firmy

Umowa i prawa autorskie

Koszty wydania książki w modelu vanity

Podsumowanie

Self‑publishing

Czy self‑publishing jest dla ciebie?

Na czym polega self‑publishing?

Co jest najtrudniejsze w samodzielnym wydawaniu?

Self-publishing i podatki - jakie masz opcje?

Własna firma

Działalność nierejestrowana

Sprzedawanie jako osoba fizyczna

Podsumowanie

Proces wydawniczy w self‑publishingu

Redakcja i korekta

Przygotowanie okładki

Przygotowanie strony tytułowej i redakcyjnej

Czym jest numer ISBN i skąd go wziąć?

Skład i konwersja do wersji elektronicznych

Druk książki

Przygotowanie sprzedaży

Sprzedaż przez własną stronę internetową

Umowy z dystrybutorami

Platformy wydawniczo‑sprzedażowe

Inne platformy sprzedażowe

Logistyka

Ile kosztuje samodzielne wydanie książki?

Wydatki, z którymi musisz się liczyć

Skąd wziąć na to pieniądze?

Jak twoja książka może zarabiać?

Sprzedaż e‑booków

Sprzedaż książek w wersji papierowej

Sprzedaż audiobooków

Udzielanie licencji na korzystanie z utworu

Merchandising – gadżety literackie

Subskrypcje

Kwestie prawne w self‑publishingu

Kilka zagadnień prawa autorskiego

Najczęstsze problemy, z którymi możesz się zetknąć

Plagiat

Nadużywanie i łamanie praw autorskich (piractwo)

Umowy z wykonawcami

Podsumowanie

Błędy, których lepiej uniknąć

Self‑publishing Michała Szafrańskiego

Marketing i promocja książki

Budowanie marki autora i książki

Czym jest marka autora?

Z jakich elementów składa się marka autora?

Logo i identyfikacja wizualna

Strona internetowa

Newsletter

Budowanie marki książki

Podstawowe błędy w budowaniu marki

Media społecznościowe

Facebook

Instagram

TikTok

YouTube

Lubimy Czytać

X (dawny Twitter) i LinkedIn

Współpraca z czytelnikami i recenzentami

Jak współpracować z czytelnikami i recenzentami?

Tworzenie społeczności

Inne działania promocyjne

Konkursy

Promocje czasowe

Book trailer

SEO i content marketing

Tradycyjne media

Mniej standardowe pomysły na promocję książki

Strategia sprzedażowo‑marketingowa

Cele sprzedażowe

Opracowanie strategii

Monitoring

Sprzedaż

Marketing i promocja

Analiza wyników i skuteczności działań

Wyciąganie wniosków i weryfikacja strategii

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w procesie wydawniczym

Jak sztuczna inteligencja może pomóc wydawcy?

Wydanie książki

Sprzedaż książki

Promocja książki

Narzędzia

Problemy i zagrożenia związane z wykorzystaniem AI

Błędy i jakość

Prywatność i ochrona danych

Koszty

Wątpliwości prawne

Zależność od technologii

Zakończenie

Landmarks

Cover

Wstęp

Napisałeś książkę. Po tygodniach, miesiącach, może i nawet latach mozolnego wklepywania tekstu do komputera postawiłeś wreszcie ostatnią kropkę. Doskonale wiesz, że niestety to nie koniec. Samo napisanie książki to dopiero połowa sukcesu. Drugą, równie ważną częścią tej literackiej przygody, jest wydanie twojego dzieła. I nie, niestety nie wystarczy przesłanie pliku do jednego czy kilku wydawnictw, by potem już tylko czekać na wiadomość o terminie premiery. Przed tobą znacznie więcej pracy. I mnóstwo decyzji do podjęcia.

Mówi się, że „pisanie to sztuka, wydawanie to rzemiosło”. Wydanie książki wymaga nie tylko talentu literackiego, ale również umiejętności strategicznego myślenia, planowania oraz solidnej dawki cierpliwości i wytrwałości. To skomplikowany proces, jednak nie martw się – ten przewodnik przeprowadzi cię przez niego szybko i w miarę bezboleśnie.

Znajdziesz w nim przede wszystkim informacje o różnych modelach wydawniczych – od tradycyjnych wydawnictw, przez vanity publishing aż po zupełnie samodzielne wydawanie. Omawiam również kwestie prawne, finansowe i marketingowe.

Przygotuj się na pełną wrażeń podróż przez meandry rynku wydawniczego. Czas odkryć tajemnice wydawniczego świata i sprawić, by twoja książka znalazła się tam, gdzie jej miejsce – na półkach w księgarniach, w rękach czytelników, a może nawet na listach bestsellerów.

Czy ten przewodnik jest dla ciebie?

Na pewno nie – jeśli szukasz łatwych i szybkich rozwiązań. Wydanie książki to czasochłonny proces, który wymaga zaangażowania oraz ciężkiej pracy. Przeczytanie niniejszego poradnika nie da ci gwarancji sukcesu, ale pomoże krok po kroku pokonywać kolejne etapy wydawniczej drogi.

Napisanie i wydanie książki nie jest też sposobem na łatwy zarobek. Jeśli chcesz opublikować książkę wygenerowaną przez sztuczną inteligencję i liczysz na duże zyski, mój przewodnik w tym także ci nie pomoże. Owszem, znajduje się w nim opis możliwości i wsparcia jakie AI może ci dać podczas procesu wydawania książki, ale to tylko mały fragment całej drogi, zdecydowaną większość pracy wciąż musisz wykonać ty.

Oczywiście wydanie książki może się okazać dużym sukcesem finansowym. I nie mam na myśli twórców z pierwszej dziesiątki najlepiej zarabiających polskich pisarzy. Jest naprawdę spore grono takich, których nazwisk prawdopodobnie nawet nie kojarzysz, a którzy zarobili dziesiątki lub setki tysięcy złotych wydając kilka czy kilkanaście swoich książek.

Planując wydanie książki musisz też być gotowy do nauki. Ten przewodnik zawiera wiele cennych informacji i wskazówek, ale nie będą one wiele warte bez twojej chęci do samodzielnego zgłębiania wiedzy.

Podsumowując – jeśli jesteś gotowy na ciężką pracę i poświęcenie czasu, aby zrealizować swoje marzenie o wydaniu książki, ten przewodnik jest właśnie dla ciebie. I nie ma znaczenia, czy chcesz wydać powieść czy książkę ekspercką – proces wydawniczy w obu przypadkach jest właściwie taki sam, masz również do wyboru te same modele wydawnicze. Zanim jednak przejdę do konkretów, jeszcze wspomnę o jednej istotnej kwestii. Odpowiedz szczerze na poniższe pytanie.

Dlaczego chcesz wydać książkę?

Możesz uznać, że zadawanie takiego pytania jest bezsensowne. Wszak książkę po prostu trzeba wydać – w przeciwnym razie nie trafi do czytelników, a to jest celem każdego pisarza. Uważam jednak, że przeanalizowanie własnych motywacji jest ważne – w chwilach zwątpienia (a uwierz, w trakcie procesu wydawania książki nie raz będziesz miał ochotę odpuścić, może nawet swoje dzieło wrzucić do kominka) przypominanie sobie, dlaczego to wszystko robisz, ma ogromną wartość.

Każdy autor ma swoje powody, by siadać przed komputerem i pisać. Dlaczego warto o nich pamiętać? Bo dzięki temu łatwiej ci będzie dotrzeć do celu i pokonać wszelkie przeszkody na tej drodze.

Mogłeś po prostu chcieć wyrazić siebie. Pisanie to jeden z najbardziej intymnych sposobów na to. Pisząc, przelewasz na papier swoje myśli, uczucia, doświadczenia i przekonania. Dla wielu osób jest to wręcz forma terapii i sposób na uporządkowanie swojego świata wewnętrznego.

A może po prostu uwielbiasz opowiadać historie? Od zawsze tworzysz w wyobraźni różne światy, bohaterów, wymyślasz fabuły. Pisząc, możesz utrwalić te opowieści i podzielić się nimi ze światem.

Możliwe, że chcesz podzielić się wiedzą. Napisanie książki to doskonały sposób na przekazanie innym swojej mądrości oraz doświadczenia. Twoja książka ekspercka może być ogromną pomocą i inspiracją dla innych.

Pragniesz sławy i uznania? Któż nie chciałby zobaczyć swojego nazwiska na okładce? Napisanie i wydanie książki może ci przynieść mnóstwo satysfakcji płynącej z zachwytu czytelników i dobrych recenzji.

Być może napisałeś książkę po to, by zostawić coś po sobie. Twoja książka przetrwa lata, a kolejne pokolenia będą mogły poznawać historie, które stworzyłeś.

Niektórzy piszą książki przede wszystkim po to, żeby zarobić pieniądze. I nic w tym złego, wszak bycie autorem może być zawodem jak każdy inny. Czy tobie się to uda? Przekonasz się dopiero, kiedy wykonasz kolejny krok – czyli wydasz swoją książkę.

Czy warto wydać książkę?

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie wcale nie jest oczywista. Bo czasem nie warto. Są ludzie, którzy piszą tylko „do szuflady” i to im w zupełności wystarcza. Są też tacy, którzy żałują decyzji o wydawaniu – bo cały proces pochłonął mnóstwo środków finansowych, a nie przyniósł zysków. Albo przytłoczyły ich negatywne recenzje, których aż tylu się nie spodziewali. Dlatego musisz rozważyć wszystkie za i przeciw, w czym ten przewodnik ci pomoże. Na razie jednak wolę skupić się na korzyściach, bo przy rozsądnym podejściu do wydawania książki, jest ich jednak moim zdaniem więcej.

Przede wszystkim – wydanie własnej książki to ogromna satysfakcja i poczucie spełnienia. Każda strona, każdy rozdział to efekt twojej ciężkiej pracy, talentu i wytrwałości. Zapamiętasz na zawsze moment, w którym zobaczysz własną książkę na półce.

Twoja książka może być źródłem dochodu. Choć nieliczni autorzy zostają milionerami dzięki sprzedaży książek, to jednak wielu z nich utrzymuje się z pisania, albo dochodami z książek uzupełnia swój budżet. Pamiętaj, że możesz zarabiać także na prawach autorskich, licencjach filmowych czy adaptacjach teatralnych. Książka ekspercka natomiast staje się często narzędziem do przyciągania klientów i generowania dodatkowych źródeł dochodu.

Wydanie książki to także sposób na budowanie marki osobistej. Bez względu na to, czy jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, przedsiębiorcą czy freelancerem, książka może stać się narzędziem do zwiększenia twojej widoczności i autorytetu, a to, poza dochodem, może dać ci nowe możliwości zawodowe.

Sam proces pisania i wydawania książki rozwija oraz uczy. To ogromne wyzwania, które udoskonalają twoje umiejętności organizacyjne, dyscyplinę oraz kreatywność. Możesz odkryć w sobie talenty, o których wcześniej nie miałeś pojęcia, a także rozwinąć nowe kompetencje, które przydadzą się w innych sferach życia.

Proces wydawniczy

Wydanie książki krok po kroku

Wydanie książki jest procesem skomplikowanym, złożonym z wielu etapów i związanych z nimi decyzji. Jednak z odpowiednim planem, a także z odrobiną determinacji, możesz osiągnąć swój cel. Przygotuj się na podróż, która wymaga nie tylko talentu literackiego, ale także strategicznego myślenia, planowania i – nie oszukujmy się – sporej ilości kawy.

W procesie wydawniczym są etapy, których nie można pominąć (lub których pominięcie zamieni twoją premierę w katastrofę). W zależności od tego, który model wydawniczy wybierzesz (o nich za chwilę), będziesz mniej lub bardziej odpowiedzialny za każdy z tych kroków. Musisz je jednak wszystkie znać – wszak nawet jeśli nie będziesz bezpośrednio uczestniczyć na przykład w procesie projektowania i wyboru ostatecznej wersji okładki, to musisz przynajmniej wiedzieć, kiedy i jak ten etap przebiega.

Krok 1: Dokończenie książki

Zacznijmy od podstaw – zakończenie i poprawienie tekstu. To moment, w którym twoja książka z marzenia staje się rzeczywistością. Upewnij się, że twoje dzieło jest naprawdę skończone i dopracowane. Co to oznacza? Powinieneś je kilka razy przeczytać, najlepiej w dłuższych odstępach czasowych, i poprawić kolejne wypatrzone błędy (gwarantuję, że za każdym razem je znajdziesz). Warto też znaleźć beta-czytelników, czyli osoby, które w zamian za możliwość wcześniejszego przeczytania książki, podzielą się z tobą swoimi refleksjami na jej temat. Na pewno warto również skorzystać z profesjonalnej recenzji przedwydawniczej. Za taką usługę będziesz musiał zapłacić, ale w zamian otrzymasz nie tylko uwagi dotyczące udoskonalenia samego tekstu, ale i wskazówki związane z procesem wydawniczym.

Krok 2: Wybór modelu wydawniczego

Masz trzy główne opcje: tradycyjne wydawnictwo, vanity publishing lub self-publishing (każdy z tych modeli omówię szczegółowo w dalszej części przewodnika). Decyzja, przed którą staniesz, jest bardzo ważna, bo zdeterminuje kolejne kroki. Będzie miała wpływ nie tylko na sukces (lub jego brak) wydawanej książki, ale także na twoją sytuację finansową. Dlatego bardzo poważnie podejdź do tego kroku, przeanalizuj wszystkie wspomniane na dalszych stronach zalety oraz wady każdego modelu i realnie oszacuj swoje możliwości – czasowe, merytoryczne, a przede wszystkim finansowe (bo, w zależności od wybranej opcji, wydanie książki może kosztować cię kilkaset lub nawet kilkanaście tysięcy złotych).

Krok 3: Redakcja i korekta