9,99 zł
Nie wydaje ci się przypadkiem, że kreatywność to jakiś tajemniczy, niezwykły dar, uzdolnienie nielicznych? John Cleese ma na ten temat zupełnie odmienne zdanie! Jak dowodzi w swoim krótkim, praktycznym i błyskotliwym poradniku, kreatywność to umiejętność, którą zdobyć może każdy.
Cleese – współzałożyciel grupy Monty Pythona, scenarzysta i aktor (Rybka zwana Wandą, Lemur zwany Rollo, Monty Python i Święty Graal, Żywot Briana, Hotel Zacisze) – korzystając ze swojego bogatego doświadczenia, dzieli się spostrzeżeniami dotyczącymi procesu twórczego i radzi, jak rozbudzić w sobie kreatywne myślenie w dowolnej dziedzinie.
Czego potrzebujesz, żeby twój umysł wszedł w kreatywny tryb pracy? Co powinieneś zrobić, gdy czujesz, że doszedłeś do ściany? Skąd wiadomo, że pomysł, który właśnie zaświtał ci w głowie, to coś, czym warto się zająć?
Każdy może być kreatywny. A John Cleese pokazuje, jak to osiągnąć.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 39
Tytuł oryginału Creativity. A Short and Cheerful Guide
Copyright © John Cleese 2020
Ilustracje z lemurem © Martin Rowson 2020
Ilustracje na okładce © Jonathan Burton 2020
Projekt i kierownictwo artystyczneCeara Elliot
Projekt i skład oryginałuTim Barnes, herechickychicky.com
First published in the United Kingdom by Hutchinson in 2020
Hutchinson, 20 Vauxhall Bridge Road, London SW1V 2SA
Hutchinson is part of the Penguin Random Housegroup of companies whose addresses can be found atglobal.penguinrandomhouse.com
Przekład i składTomasz Brzozowski
Redakcja i korektaDominika Rychel, Maria Brzozowska
Konwersja do wersji elektronicznej Aleksandra Pieńkosz
Copyright © for this editionInsignis Media, Kraków 2021Wszelkie prawa zastrzeżone
ISBN pełnej wersji 978-83-66873-05-6
Insignis Media ul. Lubicz 17D/21–22, 31-503 Kraków tel. +48 (12) 636 01 [email protected], www.insignis.pl
facebook.com/Wydawnictwo.Insignis
twitter.com/insignis_media (@insignis_media)
instagram.com/insignis_media (@insignis_media)
Większość osób sądzi, że kreatywność dotyczy wyłącznie sztuki – muzyki, malarstwa, kinematografii, tańca, rzeźby i tak dalej, i tak dalej.
Wcale tak nie jest. Kreatywnością można wykazać się w każdej dziedzinie życia – na przykład w nauce, w biznesie, w sporcie.
Zawsze, kiedy uda ci się wymyślić, jak zrobić coś lepiej, niż inni robili to wcześniej, jesteś kreatywny.
Kolejny mit na temat kreatywności mówi, że trzeba się z nią urodzić. To nieprawda. Każdy może być kreatywny.
Kiedy chodziłem do szkoły pod koniec lat czterdziestych i w latach pięćdziesiątych, żaden nauczyciel nigdy nawet nie wspomniał o kreatywności. Tylko pomyśl: czy to nie zdumiewające?
Muszę jednak zaznaczyć, że w szkole uczyłem się głównie przedmiotów ścisłych – na maturze zdawałem matematykę, fizykę i chemię – i siłą rzeczy nie mogłem być w tych dziedzinach zbyt kreatywny.
Żeby w ogóle zacząć myśleć o kreatywnym podejściu do nauki, trzeba ją najpierw dogłębnie poznać.
Następnie przeniosłem się do Cambridge i studiowałem tam prawo. Prawo pozostawia bardzo mało miejsca na kreatywność. To dlatego, że w gruncie rzeczy polega ono na orzekaniu, czy dany zbiór faktów przyporządkować do tej czy innej kategorii.
Ale niezależnie do tego, czego się uczyłem i co studiowałem, ewidentnie nikt w całym angielskim systemie szkolnictwa najwyraźniej nie dostrzegał potrzeby uczenia kreatywności.
Tymczasem kreatywności można nauczyć.
Choć może powinienem ująć to precyzyjniej: każdego można nauczyć, jak stwarzać okoliczności, w których będzie kreatywny.
I o tym właśnie jest ta książeczka.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.
Rozdział dostępny w wersji pełnej.