Sekret medytacji samuraja - Richard L. Haight - ebook

Sekret medytacji samuraja ebook

Richard L. Haight

1,0

Opis

Czytając tę książkę, dowiesz się, jak nauczyć się medytacji samuraja, którą możesz wykonywać wszędzie, nawet w miejscu pracy. Znajdziesz w niej także informacje, jak zmienić fale mózgowe beta na fale alfa, by pokonać stres i zapewnić sobie odprężający relaks. Jak przekonuje Autor, który medytuje już od ponad 30 lat, a od dekady także naucza medytacji, to nie tylko świetny sposób na osiągnięciu stanu spokojnego umysłu. To również doskonała terapia służąca poprawie zdrowia i funkcjonowania mózgu. Kluczem do wprowadzenia korzystnych zmian jest Metoda Całkowitego Ucieleśnienia (TEM), która wykorzystuje między innymi ćwiczenia oddechowe i techniki skupiania uwagi inspirowane filozofią Wschodu. Medytuj jak samuraj! Oczyść swoje myśli i odzyskaj wewnętrzny spokój.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 245

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
1,0 (1 ocena)
0
0
0
0
1
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




REDAKCJA: Mariusz Golak

SKŁAD: Emilia Dajnowicz

PROJEKT OKŁADKI: Emilia Dajnowicz

TŁUMACZENIE: Agnieszka Rolka-Piotrowska

Wydanie I

Białystok 2022

ISBN 978-83-8171-832-5

Tytuł oryginału: The Warrior’s Meditation: The Best-Kept Secret in Self-Improvement,

Cognitive Enhancement, and Stress Relief, Taught by a Master of Four Samurai Arts

(Total Embodiment Method TEM)

Copyright © 2020 by Richard L. Haight

© Copyright for the Polish edition by Studio Astropsychologii, Białystok 2021

All rights reserved, including the right of reproduction in whole or in part in any form.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Bez uprzedniej pisemnej zgody wydawcy żadna część tej książki nie może być powielana w jakimkolwiek procesie mechanicznym, fotograficznym lub elektronicznym ani w formie nagrania fonograficznego. Nie może też być przechowywana w systemie wyszukiwania, przesyłana lub w inny sposób kopiowana do użytku publicznego lub prywatnego – w inny sposób niż „dozwolony użytek” obejmujący krótkie cytaty zawarte w artykułach i recenzjach.

Poczyniono wszystkie starania, aby upewnić się, że informacje zawarte w tej książce są pełne i dokładne. Niemniej jednak, ani wydawca, ani autor nie zajmują się udzielaniem profesjonalnych porad poszczególnym czytelnikom. Pomysły, procedury i sugestie zawarte w tej książce nie mają na celu zastąpienia konsultacji z lekarzem. Wszystkie sprawy dotyczące zdrowia wymagają nadzoru medycznego. Ani autor, ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody, rzekomo wynikające z korzystania z informacji i sugestii zawartych w tej książce.

Bądź na bieżąco i śledź nasze wydawnictwo na Facebooku.

www.facebook.com/Wydawnictwo.Studio.Astropsychologii

15-762 Białystok

ul. Antoniuk Fabr. 55/24

85 662 92 67 – redakcja

85 654 78 06 – sekretariat

85 653 13 03 – dział handlowy – hurt

85 654 78 35 – www.talizman.pl – detal

strona wydawnictwa: www.studioastro.pl

Więcej informacji znajdziesz na portalu www.psychotronika.pl

Podziękowania

Na początku chciałbym podziękować mojemu instruktorowi sztuk walki Shizenowi Osakiemu za pomoc i wspieranie moich poszukiwań medytacyjnych. Jestem pewny, że bez jego pomocy to nowe podejście do medytacji i świadomości nie przyniosłoby owoców.

Ponadto wyrażam szczere uznanie dla mojego ucznia Krisa Kokaya, który zainspirował mnie do napisania tej książki. Kieruję również podziękowania do moich uczennic: Lindy LaTores i Barbary Becker, za ich niezwykle pomocne informacje zwrotne dotyczące rękopisu tej książki.

Chciałbym również podziękować moim pozostałym uczniom za ich oddanie procesowi medytacji oraz za liczne pytania, które przyczyniły się do bardziej zrozumiałego przedstawienia treści tej książki.

Moim redaktorom: Edwardowi Austin Hallowi i Hester Lee Furey (która robiła również korektę) wyrażam najszczersze uznanie za pomoc w odnalezieniu mojego własnego głosu! Mojemu projektantowi okładki Nathanielowi Dasco dziękuję za oszałamiający projekt.

Moja żona, Teruko Haight, okazała cierpliwość, wsparcie i poświęcenie, aby w życiu codziennym stawiać wysokie wymagania mojej świadomości, co jest nieocenioną praktyką, za którą jestem nieskończenie wdzięczny.

Na zakończenie dziękuję licznym darczyńcom, których finansowe wsparcie pozwoliło opublikować tę książkę. Pragnę, abyście się dowiedzieli, że nie mógłbym tego zrobić bez waszej pomocy.

Poniżej zamieszczam listę wszystkich osób, które wsparły finansowo tę publikację:

Barbara Becker

Linda LaTores

Neal Jepson

Dan Smith

Rona Bennett

Toni Hollenbeck

Kiri Varatharajan

Micheal Elliott

Gagandeep Singh

Scott Hughes

Jeffry Meyer

Irina Pushkina

John Bishop

Diane Wright

Spencer Udelson

Joop Tjeertes

Masaya Higuma

Roi Gary

Z głębi mojego serca wszystkim wam dziękuję!

Przedmowa

W chwili publikacji tej książki jestem człowiekiem oddanym medytacji od ponad 30 lat, a od przeszło 10 uczę medytacji. Od początku mojej praktyki, gdy byłem nastolatkiem, podchodziłem do medytacji wyłącznie jako do narzędzia duchowego. Ale w zeszłym roku, podczas omawiania postępów w tworzeniu tej książki na zajęciach z medytacji, jeden z moich długoletnich uczniów, Kris, zasugerował, bym w przypadku niniejszej książki obrał podejście nieduchowe, aby zainteresować Metodą Totalnego Ucieleśnienia (TEM, z ang. Total Embodiment Method) większą liczbę osób.

Kris doszedł do wniosku, że skoro nasze podejście do medytacji jest w pełni oparte na zasadach, to praktyka także może przynieść korzyść każdemu, niezależnie od przygotowania, nawet tym osobom, które nie są zainteresowane przebudzeniem duchowym. Jako że zawsze używałem medytacji do przebudzenia duchowego, nigdy nie brałem pod uwagę udostępnienia jej szerokiej rzeszy ludzi.

Pomimo że wiele osób praktykujących medytację TEM informuje, że w jej rezultacie doświadczają „duchowego” poczucia łączności ze wszechświatem, nie ma powodu, ażeby Metoda Totalnego Ucieleśnienia nie mogła poprawić jakości czyjegoś życia. Ostatecznie chęć wzbogacenia życia to pragnienie powszechne dla wszystkich istot ludzkich.

Z wielu wariantów wzbogacających życie, medytacja może być jednym z najmądrzejszych wyborów ze względu na to, że prowadzi do trwałych dobroczynnych zmian w mózgu, które pozytywnie wpływają na naszą percepcję każdego doświadczenia.

Dzięki osobowości, zainteresowaniom i doświadczeniu życiowemu przechodzącym w praktykę, niektórzy ludzie mogą interpretować wewnętrzną transformację pochodzącą z potężnej praktyki medytacyjnej jako coś duchowego, podczas gdy inni mogą w ogóle nie myśleć o tym w kategoriach duchowych. Nie jestem pewien, czy żargon używany do opisania naszej wewnętrznej przemiany ma tak duże znaczenie jak sama przemiana – wzbogacenie naszego życia. W ostatecznym rozrachunku, jeśli ludzie staliby się bardziej świadomi, bardziej kochający i bardziej kompetentni w wyniku praktyki medytacyjnej, to kto się będzie o to spierał?

Biorąc pod uwagę sugestię Krisa, ta książka została napisana, aby służyć każdemu, kto chce wzbogacić życie poprzez większą świadomość. Niezależnie od twojego pochodzenia i przekonań, zasady medytacji przekazane w tej książce, jeśli będą praktykowane, mogą być zauważalnie korzystne dla twojego życia.

Jestem przekonany, że dzięki wytrwałej praktyce, świadomość i wewnętrzna jasność, które zyskasz podczas praktykowania zawartych tutaj medytacji, pomogą ci być lepszym nauczycielem, uczniem, rodzicem, dzieckiem, współmałżonkiem, przyjacielem, pracodawcą czy pracownikiem i niezależnie od zajmowanego stanowiska staniesz się osobą bardziej zintegrowaną, bardziej uzdolnioną, niż byłbyś w innym przypadku. Dopóki twoim celem jest zdrowsze, bardziej żywe, jasne, natchnione, autentyczne życie, praktyki zawarte w tej książce, mogą ci się przysłużyć.

I w końcu, mam głęboką nadzieję, że doświadczenia medytacyjne, jakie staną się twoim udziałem, pomogą ci dostrzec piękno, jakie jest w tobie – i na zewnątrz.

Rozdział 9Świadome smakowanie

Smak, podobnie jak węch, jest zmysłem polegającym na wyczuwaniu substancji chemicznych, ale w przeciwieństwie do węchu, który może wykryć ponad bilion różnych zapachów, zwykle mówi się, że zmysł smaku rozróżnia tylko pięć różnych smaków – słodki, kwaśny, słony, gorzki i wytrawny, chociaż niektórzy twierdzą, że wyczuwalna jest również ostrość (pikantność) i smak tłusty.

Smak działa przede wszystkim w połączeniu ze zmysłem węchu, to dzięki niemu możemy wykryć smaki. Język wchodzi w interakcję z teksturą tego, co jest przeżuwane, co dostarcza mózgowi więcej informacji i wpływa na subiektywne odczucie smaku. Aby mieć pojęcie o związku pomiędzy smakiem a zapachem, zatkaj nos i spróbuj czegoś posmakować. Zauważysz, że zmysł smaku jest znacznie ograniczony, gdy zmysł węchu natrafia na przeszkody.

Smak pozwala ludziom odróżnić żywność pełnowartościową od tej toksycznej. Gdy enzymy trawienne zawarte w ślinie rozkładają pożywienie na podstawowe substancje chemiczne, wykrywają je jako smaki przez kubki smakowe pokrywające język. Na języku znajduje się mniej więcej od 2000 do 5000 kubków smakowych. Jeszcze inne kubki smakowe znajdują się w gardle, a także na podniebieniu i po bokach oraz z tyłu ust. Każdy kubek smakowy zawiera od 50 do 100 komórek receptorów smaku, które przenoszą impulsy elektryczne do mózgu, tworząc smak, którego doświadczamy.

Zmysł smaku jest mechanizmem, który wykrywa zarówno to, co jest odżywcze, jak i toksyny. Na przykład słodycz na ogół wskazuje na żywność bogatą energetycznie, podczas gdy gorycz ostrzega przed potencjalnymi truciznami.

Kubki smakowe mogą wykryć jedynie kilka odrębnych smaków, dlatego na zmysł smaku tak ogromny wpływ ma zapach, na co z kolei bardzo silny wpływ ma temperatura powietrza i pożywienia. Gdy żywność albo powietrze w trakcie jedzenia będą zimne, zmysł węchu będzie mocno ograniczony; a co za tym idzie, zmysł smaku również będzie mniej wyostrzony. Podgrzewanie pożywienia wzmacnia zmysł smaku, co poprawia naszą zdolność odczuwania smaku, dlatego właśnie wolimy, aby większość potraw była podgrzana (na ogół smak lodów jest trudniejszy do wyczucia).

Mając świadomość, że na zmysł smaku, podobnie jak na zmysł węchu, silnie wpływa temperatura, pracujemy z tym zmysłem podczas medytacji, uważając, aby nie przejmować się specyficznymi smakami, które wykrywamy, ponieważ będą się one różnić w zależności od temperatury. Zamiast tego zwróć uwagę na ogólne wrażenie, jak również na ogólne odczucie związane z językiem i ustami.

Proces świadomego smakowania przebiega następująco:

Czas

Ustaw czasomierz na 15 minut.

Pozycja

Usiądź lub stań tak, jak wolisz – ma ci być wygodnie.

Oczy

Za pierwszym razem zamknij oczy.

Proces

Obudź w sobie żywą świadomość tego, co czujesz w ustach, jak również ogólnego zmysłu smaku.

Możesz wykryć śladowe ilości smaków, jakie spożywałeś wcześniej w ciągu dnia, ale nie próbuj odnajdować określonych smaków. Po prostu bądź świadomy smaku i uczucia w ustach, jakby to był pierwszy raz, kiedy czegoś takiego doświadczyłeś.

Uważnie obserwuj, kiedy nastąpi zmiana na stan alfa.

Jak mogłeś zauważyć, ten proces jest bardzo prosty. I w przypadku większości osób już samo zwracanie uwagi na zmysł smaku i odczucie pojawiające się w ustach wystarczy, aby w ciągu minuty nastąpiła zmiana na stan alfa.

Końcowe przemyślenia na temat świadomego smakowania

Kiedy jemy, to przez większość czasu nie zwracamy uwagi na nasze zmysły, więc towarzyszy nam jedynie bardzo powierzchowne zadowolenie z procesu jedzenia. Ponieważ nie jesteśmy uważni, zwykle jemy szybko, co prowadzi do przejadania się, bo nie zauważamy, że jesteśmy najedzeni, dopóki nie okaże się, że zjedliśmy już więcej ponad zdrową ilość pożywienia. Zwolnienie procesu jedzenia, tak abyś mógł być uważny na swoje zmysły podczas spożywania posiłku, może pomóc poskromić skłonność do przejadania się. Takie spowolnienie pozwoli ci również bardziej cieszyć się jedzeniem i przestać przyjmować jedzenie za coś oczywistego.