Uzyskaj dostęp do ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Szwecja to różnorodność przyrody i doznań – od stu tysięcy jezior, przez niezliczoną ilość szkierowych wysepek, niekończące się lasy, surowe góry północy do niesamowitych kolorów nieba podczas zorzy polarnych. Tu nowoczesność współgra z tradycją, a ludzie zawsze żyją w harmonii z naturą. Każdy znajdzie tu coś dla siebie i każdy poczuje się jak przy szwedzkim stole.
Oddajemy Ci w ręce nasz najpełniejszy przewodnik po Szwecji. Zapakowaliśmy do niego mnóstwo niezbędnych informacji, tak jak pakuje się plecak przed wielką wyprawą. Aby Twój bagaż był lżejszy, specjalnie wybraliśmy bardzo lekki papier, niemęczący oczu nawet w ostrym słońcu. Ten przewodnik pomoże Ci zaplanować podróż i zaprowadzi do wszystkich miejsc, które chciałbyś odwiedzić.
Szwecja nie będzie miała przed Tobą żadnych tajemnic.
To nasz najlepszy przewodnik, bo:
• znajdziesz w nim bardzo szczegółowe informacje,
• sam zaplanujesz ambitną wyprawę,
• odkryjesz miejsca, do których nie trafią zwykli turyści.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 783
Copyright © Wydawnictwo Pascal
Autorzy i wydawcy tego przewodnika starali się, by jego tekst był rzetelny, nie mogą wziąć jednak odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikające z wykorzystania podanych w nim informacji.
Tytuł serii: Praktyczny Przewodnik
Autor: Grzegorz Micuła
Redakcja: Urszula Czerwińska
Aktualizacja: Piotr Thier
Korekta: Urszula Czerwińska
Mapy i plany: Wydawnictwo Gauss, Jacek Majerczak(aktualizacja)
Kolorowa mapa Szwecjii: Radosław Przebitkowski
Redakcja techniczna: Maciej Łysoń
Projekt graficzny okładki: Jacek Dyga
Redaktor techniczny serii: Jarosław Jabłoński
Redaktor prowadząca: Agnieszka Marekwica
Zdjęcia na okładce: Dreamstime.com
Wydawnictwo Pascal sp. z o.o.
ul. Zapora 25
43-382 Bielsko-Biała
www.pascal.pl
Bielsko-Biała 2015
ISBN 978-83-7642-583-2
eBook maîtrisé par Atelier Du Châteaux
Przewodniki dla firm i agencji reklamowych
www.pascalcreative.pl
Albania • Anglia i Walia • Austria • Azja Południowo-Wschodnia Belgia i Luksemburg • Bliski Wschód • Bułgaria Chiny • Chorwacja, Bośnia i Hercegowina • Cypr Czarnogóra, Serbia, Macedonia, Kosowo i Albania • Czechy Dania, Bornholm i Wyspy Owcze Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Oman Egipt • Finlandia • Francja Grecja • Gruzja, Armenia i Azerbejdżan Hiszpania • Holandia • Indie Irlandia i Irlandia Północna • Islandia • Izrael Japonia • Kanada • Kenia, Tanzania i Zanzibar Kijów • Karaiby • Kuba Litwa • Litwa, Łotwa, Estonia i obwód kaliningradzki Londyn i południowa Anglia • Maroko • Meksyk Niemcy • Norwegia • Paryż • Peru i Boliwia • Portugalia Rosja • RPA i Botswana • Rumunia i Mołdowa Słowacja • Słowenia • Szkocja Szwajcaria i Liechtenstein • Szwecja Tajlandia • Tunezja • Turcja • Ukraina • USA Węgry • Wilno i okolice • Włochy • Wyspy Kanaryjskie
Drogi Czytelniku obieżyświacie, pisz do nas, jeśli natrafisz na jakiekolwiek nieścisłości ([email protected]; Wydawnictwo Pascal, ul. Zapora 25, 43-382 Bielsko-Biała). Wykorzystamy Twoje uwagi przy aktualizacji książki. Na internetowych stronach www.pascal.pl prezentujemy pełną ofertę wydawnictwa – zobacz, przeczytaj opis, wybierz, zamów. Tutaj także informujemy o superofertach i konkursach Pascala oraz wszelkich aktualnościach podróżniczych.
Wydawnictwo Pascal
1.Szwecja
2.Sztokholm
3.Okolice Sztokholmu
4.Uppsala
5.Göteborg
6.Okolice Göteborga
7.Zachodnia Gotlandia
8.Kanał Gotyjski
9.Halland, Skania i Blekinge
10.Varberg
11.Falkenberg
12.Halmstad
13.Helsingborg
14.Malmö
15.Lund
16.Ystad
17.Kristianstad
18.Blekinge
19.Karlskrona
20.Ronneby
21.Karlshamn
22.Smalandia i Wschodni Gotland
23.Kalmar
24.Växjö
25.Jönköping
26.Vadstena
27.Linköping
28.Norrköping
29.Olandia
30.Gotlandia
31.Visby
32.Środkowa Szwecja
33.Örebro
34.Värmland
35.Karlstad
36.Dalarna
37.Falun
38.Jezioro Siljan
39.Jämtland
40.Östersund
41.Wybrzeże Zatoki Botnickiej
42.Gävle
43.Höga Kusten
44.Umeå
45.Luleå
46.Laponia szwedzka
47.Gällivare
48.Kiruna
A.INFORMACJE O KRAJU
B.INFORMACJE PRAKTYCZNE
1.SZTOKHOLM I OKOLICE
2.GÖTEBORG I OKOLICE
3.HALLAND, SKANIA I BLEKINGE
4.SMALANDIA I WSCHODNI GOTLAND
5.ŚRODKOWA SZWECJA
6.WYBRZEŻE ZATOKI BOTNICKIEJ
7.SZWEDZKA LAPONIA
Szwecja, jedno z większych państw Europy, ale o niewielkiej gęstości zaludnienia (przy powierzchni prawie półtora razy większej od Polski posiada czterokrotnie mniejszą populację) jest podzielona na 25 obwodów administracyjnych, zwanych länami. Każdy z nich ma swój własny, specyficzny charakter, kulturę i tradycje. Również krajobraz jest mocno zróżnicowany, co akurat nie dziwi, bo kraj ma ponad 1800 km rozciągłości z południa na północ. Leżąca na południu Skania jest płaska i żyzna, Smalandia to region rozległych lasów i rybnych rzek, Bohuslän na południowym zachodzie ma kamieniste wybrzeże, gdzie góry wdzierają się do morza, a koło Sztokholmu i Karlskrony leżą unikalne archipelagi szkierowych wysepek. Nad brzegami trzech wielkich jezior – Wener (Vänern), Wetter (Vattern) i Melar (Mälaren) – kształtowała się szwedzka państwowość, a Sztokholm, Göteborg i Malmö – trzy największe miasta, a zarazem porty Szwecji – to bramy tego kraju na świat. Odrębny charakter mają wyspy – nostalgiczna Olandia i pełna historycznych pamiątek Gotlandia. Położony bardziej na północ region Dalarny, gdzie najlepiej zachował się szwedzki folklor, szczyci się wspaniałym jeziorem Siljan wypełniającym największy w Europie krater wybity przed milionami lat przez potężny meteoryt, zaś w Laponii, ojczyźnie Samów, hodowców reniferów, w górach Jämland wyrasta Kebnekaise, najwyższy szczyt kraju (o maksymalnej wysokości 2123 m n.p.m., która zależy od wysokości czapy lodowej na jej wierzchołku).
To tu, według legendy, osiedlił się przybyły z drużyną z Azji Mniejszej pogański bóg Odyn, znajdując godną bogów siedzibę. Surowe, pokryte śniegiem bezkresne fieldy, wyszlifowane przez lądolód rozległe wyżyny na północnym zachodzie, były w wierzeniach nordyckich krainą Hel – okrutnej bogini śmierci. Przez stulecia rosły tu pokolenia dzielnych żeglarzy, budzących grozę wojowników i kupców, którzy na swych długich łodziach przemierzali morza i rzeki w poszukiwaniu łupów i sławy. Niewielki, położony gdzieś na północnych peryferiach kraj w połowie XVII stulecia stał się nagle postrachem Europy. Szwedzkie wojska przemierzały kontynent wzdłuż i wszerz, wygrywając kolejne bitwy, rabując i niszcząc. Dopiero po klęsce pod Połtawą w 1709 r. Szwedzi wycofali się na półwysep i utrzymując neutralność, na dwa stulecia niemal zniknęli z kart historii.
Dopiero rewolucja przemysłowa w XIX w. wydobyła Szwecję z zapomnienia. W ciągu kilkudziesięciu lat z biednego kraju rolniczego przekształciła się w uprzemysłowione, doskonale zorganizowane państwo dobrobytu, z poziomem życia budzącym zazdrość sąsiadów. Dziś do „szwedzkiego raju” przybywają tabuny imigrantów, państwo prowadzi politykę neutralności i czynnie dba o pokój, wysyłając dziesiątki tysięcy żołnierzy i ochotników na misje organizowane przez ONZ.
Królestwo Szwecji rozciąga się szerokim pasem wzdłuż wschodniej części Półwyspu Skandynawskiego i graniczy na lądzie z Norwegią i Finlandią. Od wschodu i południa jego brzegi oblewają fale Morza Bałtyckiego. Środkową i północną część kraju porastają lasy, pośród których lśnią tafle ponad 100 tys. jezior.
Jednoizbowy szwedzki parlament, Riksdag, tworzy 349 posłów wybieranych na mocy ordynacji proporcjonalnej, w wyborach odbywających się co cztery lata. Aż 43,6% izby to posłanki, co stanowi najwyższy odsetek na świecie.
Przed II wojną światową jedyną mniejszością narodową byli Lapończycy z Laponii – obecnie aż 16% ludności Szwecji pochodzi z innych krajów.
Najdawniejsze dzieje Skandynawii większość ludzi kojarzy z groźnymi wikingami, którzy ok. 800 r. pojawili się w swych płaskodennych łodziach, mordując spokojnych mieszkańców Europy i grabiąc ich dobytek. Ale wszystko zaczęło się o wiele wcześniej.
Gigantyczny lądolód jeszcze 10 tys. lat temu pokrywał północną Europę grubą na ponad kilometr warstwą lodu. Po roztopieniu się lodów na tereny Skandynawii zaczęły docierać koczownicze plemiona myśliwych. Wraz z ocieplaniem się klimatu żyjący tu ludzie zaczęli się zajmować rybołówstwem i rolnictwem, zwłaszcza na południu, gdzie ziemie były żyzne. W Norrlandzie długo jeszcze dominowało myślistwo i pasterstwo. W IV tysiącleciu p.n.e. na południu kraju wznoszono okazałe grobowce megalityczne, pierwsze trwałe ślady pobytu człowieka na tych ziemiach.
Z epoki brązu pochodzą wyroby z metalu znajdowane w kamiennych kopcach i kurhanach oraz ryty skalne w Tanum w Bohuslänie, przy granicy z Norwegią. W epoce żelaza tereny dzisiejszej Szwecji były zasiedlone przez plemiona germańskie, m.in. Swewów (nad jeziorem Melar/Mälaren) i Gotów na południu, które utrzymywały kontakty handlowe z ziemiami naddunajskimi i Rzymem. Pliniusz Starszy wspomina o leżącej na północy „wyspie Scatinavii”, a rzymski historyk Tacyt pisze o mieszkających tu plemionach Swionów (Sviones), znanych także pod nazwą Swewów, ich potężnych mężczyznach, łodziach i broni.
Początki szwedzkiej państwowości zaczęły się kształtować w połowie pierwszego tysiąclecia naszej ery w okolicach dzisiejszej Uppsali, gdzie zachowały się wielkie grobowce królewskie (kungshögar) w kształcie trawiastych kopców i gdzie znaleziono wiele przedmiotów z tego okresu. Była to kolebka państwa Swewów (od nich wywodzi się nazwa Szwecji – Sverige, czyli królestwo Swewów). Władali nim w VI–VIII w. legendarni królowie z dynastii Ynglingów. Dzisiejszą Skanię zamieszkiwali Goci.
Okres od VII do XI stulecia wiąże się w Skandynawii z działalnością wojowniczych wikingów (normańskich drużyn rozbójników morskich), którzy stanowili wielkie zagrożenie dla nadmorskich krajów europejskich.
W VIII–X w. wikingowie szwedzcy, zwani we wschodniej Europie Waregami, organizowali wyprawy do Bizancjum i Bagdadu przez ziemie ruskie, gdzie założyli osady warowne i podporządkowali sobie miejscową ludność (odegrali również ważną rolę w kształtowaniu się państwowości na Rusi).
Wikingami nazywano pochodzących z terenu dzisiejszej Skandynawii rozbójników morskich, pustoszących w średniowieczu Europę. Pochodzenie tej nazwy jest nieznane – w rzadkich źródłach współczesnych mówi się o ludziach, którzy „poszli na wiking” czyli porzucili swoją ziemię na rzecz piractwa. Europejscy kronikarze nazywali ich Ludźmi Północy (Norseman) – stąd nazwa Normanowie. Byli to Germanie północni, którzy zamieszkiwali Skandynawię i Półwysep Jutlandzki. Od IX w. można ich podzielić na cztery plemiona: Norwegów, Duńczyków, Szwedów i Gotów. Norwegowie, żyjący najbardziej na północy, ze względu na niewielką ilość ziemi uprawnej szukali nowych miejsc do zamieszkania. Zajęli Wyspy Owcze, Szetlandy, Orkady, Hebrydy, a później skolonizowali Islandię i Grenlandię oraz wylądowali na wybrzeżach Ameryki Północnej. Duńczycy skierowali swoją ekspansję na wybrzeża Anglii i Francji, zakładając swoje państwa w północnej i środkowej Anglii oraz u ujścia Sekwany. Szwedzi, będący głównie kupcami, poprzez zatoki Fińską i Ryską oraz rzekami dotarli do Morza Czarnego i dalej do Bizancjum (Konstantynopol) i arabskiego Bagdadu. Zbudowali faktorie handlowe w Nowogrodzie i Kijowie oraz, jak się przypuszcza, dali początek ruskiej dynastii Rurykowiczów. Natomiast Goci, zamieszkujący południową Szwecję, opanowali wybrzeża Bałtyku. Zależność od handlu i transportu drogami wodnymi sprawiły, że wikingowie stali się zręcznymi szkutnikami i wspaniałymi żeglarzami. Ich podstawowym środkiem transportu były długie i wąskie płaskodenne łodzie, napędzane wiosłami i żaglem. Statek miał długi i wysoki kil. Ponad nim stała stępka wewnętrzna, stanowiąca podstawę masztu. Rufa i dziób, często zwieńczony głową smoka, były elegancko wygięte. Kadłub wykonywano z zachodzących na siebie pasów desek, połączonych żelaznymi nitami i uszczelnianymi smołą i sierścią. Olbrzymim wiosłem sterowym manewrowano za pomocą rumpla. Statki wikingów zabierały od 30 do 60 osób, często wraz z końmi i zapasami. Oryginalne łodzie wikingów można obejrzeć m.in. w muzeum okrętów wikingów w Oslo (Norwegia) oraz w Roskilde (Dania), gdzie latem można popływać po fiordzie repliką statku wikingów o wdzięcznej nazwie „Harald Sinozęby”.
Era wikingów rozpoczęła się w 793 r. od napadu na bezbronny klasztor Lindisfarne na wyspie u wybrzeży północnej Anglii, a zakończyła się w XI stuleciu po nawróceniu wszystkich krajów skandynawskich na chrześcijaństwo. Państwa normańskie powstały w Irlandii, Anglii, Francji i południowych Włoszech. Ostatnią wielką wyprawą normańską jest I krucjata (1098–1102), w znacznej mierze zdominowana przez Normanów z Normandii i południowych Włoch.
Szwedzcy wikingowie specjalizowali się raczej w wyprawach handlowych na wschód, podczas których docierali aż do wybrzeży mórz Czarnego i Kaspijskiego. Nie gardzili również rozbojami – już od połowy IX stulecia w bliskowschodnich kronikach pisano o najazdach wikingów na Konstantynopol i północny Iran. Od Ruryka, legendarnego wodza Waregów, wywodziła się dynastia panującego na Rusi od IX do końca XVI w. rodu Rurykowiczów, a popularne dziś rosyjskie imiona Igor i Olga pochodzą od szwedzkich Ingvar i Helga.
W IX/X w. centrum pośrednictwa handlu między zachodnią Europą a Rusią stało się miasto Birka, leżące na wyspie Björkö na połączonym z Bałtykiem jeziorze Melar (Mälaren). Od 800 do 975 r. ów ośrodek handlowy obsługiwał 40 tys. osób mieszkających w okolicy. Przybywało tu wielu kupców z Europy, dzisiejszej Rusi, a nawet Konstantynopola. W IX w. trafił tu niemiecki benedyktyn – biskup Hamburga i Bremy, św. Ansgar (Oskar), który próbował nawracać miejscowych na chrześcijaństwo, wygłaszając w Birce kazania. Wokół jeziora znaleziono liczne ślady z tego okresu, stanowiska archeologiczne, groby i kamienie z pismem runicznym.
Proces chrystianizacji kraju postępował powoli. W 1008 r. Olaf Skötkonung z dynastii Skjoldungów, syn Eryka III Zwycięskiego i Świętosławy, córki polskiego księcia Mieszka I, przyjął wraz z synami – Jakubem i Edmundem – chrzest w miejscowości Husaby w Västergötlandzie. Po upadku Birki Olaf Skötkonung założył w pobliżu handlowe miasto Sigtuna, stanowiące w XI stuleciu centrum polityczne, handlowe i kulturalne Szwecji, obierając je na stolicę biskupią. Chrześcijaństwo rosło w siłę także za kolejnych władców z rodu Stenkilów, ale ówcześni mieszkańcy dzisiejszej Szwecji niechętnie rezygnowali z pogańskiej religii swoich przodków.
Eryk Jedvardsson (ok. 1120–1160 r.) był spokrewniony z królewskimi rodami Danii, Norwegii i Szwecji. Od 1156 r. rządził w części Szwecji, która dziś nazywa się Västergötlandem, jako Eryk IX, założyciel dynastii Erykidów. Zbudował wiele świątyń, m.in. kościół w Starej Uppsali, pierwszą wielką budowlę sakralną w królestwie. Zorganizował również krucjatę przeciwko pogańskiej Finlandii, a gdy – jak głosi legenda – jego armia pokonała Finów, zapłakał nad ciałami poległych wrogów, martwiąc się, że jako poganie nie dostąpią zbawienia.
Eryk IX został zamordowany 18 maja 1160 r. podczas mszy św. w Starej Uppsali przez Magnusa Henrikssona, pretendenta do szwedzkiego tronu. Sto lat później wyniesiono go na ołtarze, a później uznano za patrona Szwecji. Jego relikwie spoczywają w złotym sarkofagu w katedrze w Uppsali.
Wprowadzenie chrześcijaństwa wiąże się z królem Inge panującym na przełomie XI i XII w., który zdobył Starą Uppsalę, ważne centrum religii pogańskiej. W latach 30. XII stulecia przeniesiono tu biskupstwo z Sigtuny, a w 1164 r. w Uppsali powstało arcybiskupstwo obejmujące teren całej ówczesnej Szwecji. Wkrótce powstały również biskupstwa w Linköping, Skarze, Strängnäs, Västerås i Växö. W tym okresie władza królewska i kościelna ściśle ze sobą współpracowały, doprowadzając w końcu do zjednoczenia kraju. Kościół rósł w siłę dzięki nadaniom królewskim, w zamian sankcjonując wyprawy organizowane przez szwedzkich władców do Finlandii i na Ruś.
Proces jednoczenia się królestwa postępował powoli. O władzę doczesną walczyły królewskie rody Erika i Swerkera. W połowie XII w. Erik Jedvardsson, późniejszy król Eryk IX, ogłoszony świętym i patronem królestwa Szwecji, słowem i mieczem nawracał na chrześcijaństwo m.in. Finów.
Chrystianizacja kraju przyczyniała się do stabilizacji państwa i wzmocnienia władzy królewskiej, gdyż umacniała pogląd, że władza pochodzi od Boga.
Brygida (Birgitta Birgersdotter, 1303–1373) pochodziła ze znakomitej rodziny, skoligaconej z dynastią królewską, św. Erykiem, patronem Szwecji, oraz błogosławioną Ingrid ze Skennige. Z woli ojca, w wieku 13 lat wyszła za mąż i urodziła ośmioro dzieci. Jedna z córek – Katarzyna – również została wyniesiona na ołtarze. Odbyła szereg pielgrzymek, m.in. do Santiago de Compostela, Nidaros i Rzymu. Po śmierci męża zaczęła spisywać swe widzenia inspirowane przez Boga, a teksty te weszły do kanonu średniowiecznej literatury.
Już za życia była uważana za świętą. Jej listy i wizje miały wpływ na politykę papieży i cesarza, a działalność publiczna i przepowiednie sprawiły, że miała ogromny autorytet wśród europejskich władców. Założyła m.in. katolicki zakon (siostry brygidki) i klasztor w Vadstenie nad jeziorem Wetter. Jej mistyczna Księga objawień i Skarby niebieskich tajemnic to pierwszy poważny wkład Szwecji w myśl europejską. Swoją ostatnią pielgrzymkę odbyła do Ziemi Świętej i zmarła wkrótce po powrocie do Rzymu. Została kanonizowana już w 1391 r.
W Polsce wielkie wrażenie wywarło jej proroctwo o rychłym upadku zakonu krzyżackiego. Król Władysław Jagiełło ufundował w Lublinie klasztor Brygidek i kościół Matki Bożej Zwycięskiej jako wotum za zwycięstwo nad Krzyżakami, o którym mówiła św. Brygida.
Papież Jan Paweł II ogłosił w 1999 r. św. Brygidę współpatronką Europy, wraz ze św. Katarzyną ze Sieny i św. Edytą Stein.
Rosnące w siłę państwo zwróciło się ku wschodniemu wybrzeżu Bałtyku. Masowa kolonizacja Finlandii doprowadziła w 1284 r. do przyłączenia tego kraju do Szwecji na ponad 500 lat. Duże wpływy w Szwecji miała w tym czasie Hanza, kontrolująca handel na terenie północnej Europy. Ekspansja hanzeatyckich kupców doprowadziła do niemal całkowitego przejęcia szwedzkiego handlu przez Niemców, o czym przypomina okazały niemiecki kościół stojący pośrodku sztokholmskiej starówki. Szwedzi przejęli też od Niemców wiele obyczajów, a wpływy w architekturze i języku zachowały się do dziś.
Coraz większe znaczenie polityczne zyskiwali w tym czasie królewscy urzędnicy zwani riksjarlami. Birger Magnusson (jarl Birger), który został faktycznym władcą królestwa w 1248 r., jest uznawany za założyciela Sztokholmu, a jego symboliczny grób znajduje się przy wschodniej ścianie sztokholmskiego ratusza. Jego synowie, Waldemar i Magnus, władali krajem z różnym powodzeniem. Waldemara pozbawił władzy bunt szlachty, a jego brat Magnus Ladulås (co oznacza „stodoła z ryglem”) skodyfikował prawo, zapewniając znaczne przywileje szlachcie i Kościołowi. Już w końcu XIII w. Sztokholm był największym szwedzkim ośrodkiem. W tym czasie dokonał się również podbój wschodniej Finlandii, a marszałek Szwecji Torgil Knutsson zbudował twierdzę w Wyborgu, która przez kilka stuleci strzegła wschodnich granic kraju.
Kolejne dziesięciolecia to okres walki o władzę synów Magnusa: Birgera, Erika i Waldemara – ciąg buntów i zdrad, które zaowocowały podziałem kraju. W czasach panowania Magnusa II Erikssona (1319– 1363) powstał pierwszy w dziejach Szwecji parlament (Riksdag), złożony z przedstawicieli rycerstwa, duchowieństwa i mieszczaństwa, oraz została zniesiona dziedziczność tronu. W 1350 r. straszliwa zaraza przyniosła śmierć jednej trzeciej ludności kraju.
Z niepokojów w Szwecji skorzystał duński król Waldemar IV Atterdag (Odnowiciel), jeden z uczestników słynnej krakowskiej uczty u Wierzynka, który najechał na Gotlandię i splądrował Visby.
Chcąc wyprowadzić państwo z kryzysu, możnowładcy zaprosili do rządzenia Szwecją księcia meklemburskiego Albrechta (1364), ale kiedy ten zaczął realizować własną politykę, obrócili się przeciwko niemu. Albrecht został pokonany w bitwie pod Falköping w 1389 r., po której Dania, Szwecja i Norwegia znalazły się pod panowaniem duńskiej królowej Małgorzaty I.
W tym trudnym okresie na terenie Szwecji powstawały liczne klasztory i opactwa, będące ośrodkami kultury, gospodarki i medycyny. W połowie XIV stulecia święta Brygida założyła w Vadstenie nad jeziorem Wetter katolicki zakon (brygidki) i klasztor.
Książę pomorski Eryk (1382–1459) był synem księcia Warcisława VII oraz prawnukiem króla Kazimierza Wielkiego. Dzięki koneksjom rodzinnym (był wnukiem króla Danii Waldemara IV) został kolejno królem Danii, jako Eryk VII, a później Szwecji – jako Eryk XIII i Norwegii – jako Eryk III.
Po zwycięstwie grunwaldzkim planował w sojuszu z Polską odebranie Krzyżakom Estonii, którą sprzedał im król duński Waldemar IV. Swoim następcą, czyli władcą trzech państw skandynawskich, chciał uczynić księcia Bogusława IX Pomorskiego. Marzył o utworzeniu wraz z Polską potężnej unii obejmującej cały basen Morza Bałtyckiego, stąd odwiedziny u króla Władysława Jagiełły. Prowadzone przez niego wojny spustoszyły skarb państwa, a nakładane podatki wywołały bunt poddanych i usunięcie go z tronu. Ten wszechstronnie wykształcony władca do historii przeszedł jako awanturnik i pirat, bowiem zdetronizowany, osiadł na zamku Visborg na bałtyckiej wyspie Gotlandii i zajął się... korsarstwem. Nazywano go nawet „ostatnim wikingiem Bałtyku”. Pod koniec życia zamieszkał na zamku w Darłowie, skąd przez dziesięć lat władał księstwem słupskim, nie rezygnując zresztą z korsarstwa. Według legendy właśnie w Darłowie jest ukryty skarb Eryka, w tym naturalnej wielkości posąg Chrystusa ze szczerego złota.
W 1397 r. duńska królowa Małgorzata (królowa Szwecji w latach 1389–1412) na zjeździe w Kalmarze doprowadziła do zjednoczenia trzech krajów nordyckich w ramach unii kalmarskiej. W myśl jej postanowień władcą połączonych królestw Danii, Norwegii i Szwecji został książę Eryk Pomorski.
Uprzywilejowane stanowisko Danii stworzyło silną opozycję w Szwecji i Norwegii, w związku z czym już w następnym stuleciu doszło do otwartego konfliktu między Danią a Szwecją. Zapoczątkował on lata wzajemnych wojen i rywalizacji, a zakończony został zerwaniem unii przez Szwecję w 1523 r. Dania i Norwegia były zjednoczone aż do roku 1814.
W 1434 r. wybuchło powstanie chłopskie przeciwko Duńczykom nakładającym rujnujące podatki. Na jego czele stanął szwedzki szlachcic Engelbrekt Engelbrektsson, prowadząc na Sztokholm armię chłopów z rodzinnej Dalarny. W 1471 r. inny szwedzki przywódca, Sten Sture starszy, pokonał wojska duńskiego króla Chrystiana I w bitwie na wzgórzu Brunkeberg na terenie dzisiejszego Sztokholmu. Wprawdzie unia kalmarska funkcjonowała jeszcze przez prawie pół wieku, ale świetne zwycięstwo i późniejsza działalność Stena pozwoliły utrzymać niezależność Szwecji. W 1477 r. w Uppsali założono pierwszy szwedzki uniwersytet.
Kulminacją kolejnej duńskiej interwencji była krwawa łaźnia sztokholmska w 1520 r., kiedy to duński król Chrystian II zaprosił na ucztę wielu wybitnych Szwedów – szlachtę i mieszczan, po czym 82 z nich zamordował na placu Stortorget.
Gustaw I Waza (1496–1560) przebywał jako zakładnik króla Chrystiana II w Danii, ale zdołał zbiec do Szwecji przed masakrą sztokholmską. Wykazał się dużą sprawnością i sprytem, kilkakrotnie wymykał się zbirom króla Chrystiana, oraz zdolnościami zarówno przywódczymi – przeprowadził operację wyparcia Duńczyków ze Szwecji, jak i administracyjnymi – doskonale zarządzał państwem, które wkrótce stało się europejską potęgą. To jemu Szwecja zawdzięcza przyjęcie luteranizmu oraz szybki rozwój, dzięki czemu stała się potęgą bałtycką.
Był ponoć czarującym i kulturalnym człowiekiem, znakomitym mówcą, kochał muzykę i sam grał na kilku instrumentach. Doskonale radził sobie w interesach, dzięki czemu zgromadził ogromny majątek osobisty. Zanim zmarł w 1560 r., zjednoczył i umocnił kraj oraz zapewnił ciągłość dynastii. Z trzech małżeństw miał jedenaścioro dzieci: jego następcy władali Szwecją przez ponad sto lat.
W sztokholmskiej masakrze zginęli ojciec, dwaj wujowie i szwagier Gustawa Erikssona Wazy – młodego szlachcica z Dalarny, który poderwał naród do walki z Duńczykami. Po zaciętych potyczkach Gustaw pokonał wojska króla Chrystiana w zwycięskiej bitwie pod Västeras i 6 czerwca 1523 r. zasiadł na szwedzkim tronie jako Gustaw I Waza. Dzień ów jest dziś świętem narodowym Szwecji.
Gustaw I, który panował w latach 1523–1560, był wielką postacią w historii Szwecji, doskonałym politykiem, administratorem i żołnierzem. Położył ostatecznie kres unii kalmarskiej, ograniczył potęgę Hanzy, umocnił władzę królewską i ukształtował szwedzką tożsamość narodową. Król przywrócił zasadę dziedziczności tronu, wprowadził wyznanie ewangelicko-augsburskie (luterańskie) jako podporządkowaną władzy królewskiej religię państwową oraz przejął ogromne dobra i majątek Kościoła katolickiego. Za jego panowania wybudowano szereg zamków, m.in. w Vadstenie, Örebro oraz Gripsholmie nad jeziorem Melar. Riksdag uchwalił utworzenie stałej armii i Szwecja stała się pierwszym europejskim krajem utrzymującym oddziały wojskowe w czasie pokoju.
W XVI w. kraj stał się jedną z największych potęg europejskich i rozpoczął ekspansję na południe, zmierzając do całkowitego opanowania wybrzeży Morza Bałtyckiego. Prekursorami tej polityki byli następcy Gustawa I. Umierając w 1560 r., król Gustaw I Waza pozostawił Szwecję zjednoczoną i niezależną.
Eryk XIV, syn Gustawa I Wazy, prowadził wojny z Danią i Polską. Kiedy zaczął zdradzać objawy szaleństwa, został usunięty z tronu, uwięziony i otruty. Jego następcą został brat, Jan III Waza (1537–1592), ożeniony z Katarzyną Jagiellonką, siostrą Zygmunta Augusta. Jego syn Zygmunt, w 1587 r. wybrany królem Polski, dążył do stworzenia unii personalnej między Polską i Szwecją. Zygmunt III Waza był królem Szwecji w latach 1592–1599. Król, który próbował przywrócić w Szwecji katolicyzm, został pozbawiony tronu przez swego stryja, Karola IX Sudermańskiego (panował w latach 1604–1611).
Karol IX prowadził wojny z Danią, Rosją i Polską. W 1605 r. Polacy pod dowództwem Jana Karola Chodkiewicza rozbili pod Kircholmem przeważające siły szwedzkie, a ich wódz omal nie zginął podczas szarży polskiej husarii. Następcy Zygmunta III Wazy na tronie polskim, królowie Władysław IV i Jan Kazimierz, nie zrezygnowali z praw do korony szwedzkiej, co stało się przyczyną wojen.
Następcą Karola IX był jego syn, Gustaw II Adolf (panował w latach 1611–1632), który założył Göteborg oraz miasta Luleå i Umeå na północy kraju. Walczył z powodzeniem z Danią, Rosją i Polską. Podczas wojny z Polską (1626–1629) stoczył szereg bitew, został m.in. ciężko ranny pod Trzcianą. Przeszedł do historii jako wojskowy geniusz. Zginął w bitwie pod Lützen w 1632 r. w wieku 38 lat.
Kiedy król wojował, w kraju rządził jego przyjaciel, kanclerz Axel Oxenstierna. Ustanowiony został wówczas Sąd Najwyższy w królestwie i prowincjach, zreformowano również Zgromadzenie Narodowe, w którym zasiadały cztery stany: szlachecki, duchowny, mieszczański i chłopski. Władze wspierały uniwersytet w Uppsali, założono też nowy, w Åbo (obecnie Turku w Finlandii). Za panowania Gustawa II Adolfa i rządów kanclerza Oxenstierny Szwecja zyskała pozycję europejskiego mocarstwa.
Po śmierci Gustawa II Adolfa na tronie szwedzkim zasiadła jego jedyna córka, 6-letnia Krystyna, którą opiekował się kanclerz, pełniąc przy niej funkcję regenta.
Na mocy kończącego wojnę trzydziestoletnią traktatu westfalskiego Szwecja otrzymała Pomorze, Rugię i księstwo Bremy. Kiedy królowa Krystyna osiągnęła pełnoletność, stworzyła wspaniały barokowy dwór, gromadząc najwybitniejsze umysły epoki, uczonych i artystów. Jej niechęć do małżeństwa sprawiła, że na następcę tronu wyznaczono jej kuzyna, Karola X Gustawa. Wielkim zaskoczeniem była abdykacja królowej (1654), po której wyruszyła w podróż po Europie i w Rzymie ogłosiła, że przechodzi na katolicyzm.
W 1655 r. Szwedzi, pod wodzą Karola X Gustawa (panował w latach 1654–1660) zaatakowali Polskę, zajmując niemal całe jej terytorium.
Wojna ta, opisana w Sienkiewiczowskim Potopie, doprowadziła do niesłychanego spustoszenia kraju, którego konsekwencje były odczuwane przez wiele lat.
Na początku 1658 r. wojska szwedzkie przeszły po lodzie zamarzniętego Bałtyku, zaskakując Duńczyków. Militarna klęska wymusiła na Duńczykach oddanie na mocy traktatu z Roskilde wszystkich prowincji w południowej części Półwyspu Skandynawskiego, od wieków należących do Danii.
Pokój w Oliwie (1660 r.), kończący II wojnę północną, potwierdził panowanie Szwecji nad znaczną częścią Inflant i zrzeczenie się pretensji królów polskich do szwedzkiego tronu.
Kolejny władca, Karol XI (1660–1697), wprowadził rządy absolutne, zreformował finanse i zreorganizował armię. Na jego rozkaz zbudowano nową bazę marynarki wojennej (port wojenny i stocznie) oraz miasto Karlskrona. W tym okresie powstał również uniwersytet w Lund na południu Skanii, Nicodemus Tessin starszy rozpoczął budowę wspaniałej królewskiej rezydencji Drottingholm oraz katedry w Kalmarze, a Nicodemus Tessin młodszy zaprojektował nowy pałac królewski w Sztokholmie.
Karol XII odziedziczył w 1697 r. silne państwo, ale wkrótce stanął w obliczu antyszwedzkiego sojuszu. Młody władca prowadził długą i uciążliwą wojnę z koalicją Duńczyków, Sasów, Polaków i Rosjan. Podczas III wojny północnej wielokrotnie rozbijał przeważające wojska sił koalicji. W 1700 r. zaatakował i zmusił do kapitulacji Danię, następnie pod Narwą rozgromił armię rosyjską. W 1702 r. pokonał pod Kliszowem sasko-polskie wojska Augusta II Mocnego, a w 1704 r. wyparł je do Saksonii. W Polsce jego interesów bronił król Stanisław Leszczyński. W 1706 r. Karol XII zmusił do abdykacji Augusta II Mocnego, a następnie uderzył na Rosję. Po klęsce pod Połtawą w 1709 r., zadaną mu przez rosyjską armię Piotra I Wielkiego, uciekł do Turcji, gdzie namówił sułtana do ataku na Rosję (1710). Przedarł się w przebraniu do Szwecji i nie zrażając porażkami, kontynuował wojowniczą działalność. W 1718 r. zaatakował Norwegię należącą do Danii. Zginął podczas oblężenia twierdzy Fredrikshald.
Klęska w wojnie północnej i śmierć Karola XII zamknęły okres, w którym Szwecja liczyła się jako mocarstwo europejskie.
Olaus Petri (właśc. Olof Petterson, 1493–1552) pochodził z gminu, ale dzięki przymiotom umysłu i ciężkiej pracy mianowano go doradcą i kanclerzem na dworze króla Gustawa I Wazy. Mimo oskarżenia o zdradę stanu i skazania na śmierć, został przez króla ułaskawiony. Propagował nauki Lutra i przełożył Nowy Testament na język szwedzki, czym zyskał sobie miano ojca szwedzkiej reformacji. Olaus Petri jest też autorem słynnego dzieła Dzieje Szwecji.
Śmierć Karola XII zakończyła okres wyczerpujących wojen, z których Szwecja wyszła okrojona terytorialnie i osłabiona. Szwedzi mieli już dosyć wojennych awantur i w nowej konstytucji z 1719 r. uchwalili ograniczenie uprawnień króla. Władza przeszła w ręce parlamentu – Riksdagu. Rozwijał się przemysł hutniczy, handel, nauka, kwitły sztuki piękne. Profesor uniwersytetu w Uppsali, Carl von Linné (Karol Linneusz), opracował system klasyfikacji roślin i założył słynny ogród botaniczny; Anders Celsius (1701–1744) zbudował w Uppsali obserwatorium astronomiczne, a także skonstruował termometr i opracował używaną do dziś skalę. Chemik Carl Scheele (1742–1778) jako pierwszy zbadał skład powietrza i odkrył szereg nowych pierwiastków. Sławę zdobył też filozof i pisarz Emanuel Swedenborg. W 1739 r. powstała Królewska Szwedzka Akademia Nauk, której pierwszym prezesem został Linneusz.
Król Gustaw III, który wstąpił na tron w 1771 r. po bezkrwawym zamachu stanu, przywrócił system rządów autokratycznych. Ten utalentowany pisarz i dramaturg, miłośnik sztuki, zrobił bardzo wiele dla szwedzkiej kultury. Nakazał m.in. budowę Opery Królewskiej i Królewskiego Teatru Dramatycznego, a w 1786 r. utworzył Szwedzką Akademię Literatury, która miała się troszczyć o czystość języka. Król zamówił pierwszą operę w języku szwedzkim, sam też był autorem przedstawienia Tetyda i Peleus. Promował klasycyzm, którego szwedzka odmiana nosi nazwę stylu gustawiańskiego.
W 1790 r. królewska flota pokonała Rosjan w bitwie pod Svensksund na wodach Zatoki Fińskiej. W tej największej bitwie morskiej Skandynawii po obu stronach brało udział 346 okrętów wojennych. Kosztowna wojna jeszcze pogorszyła trudną sytuację gospodarczą. W końcu zaniepokojeni autorytarną władzą królewską arystokraci zawiązali spisek i Gustaw III został śmiertelnie postrzelony podczas balu. Zainspirowało to włoskiego kompozytora Giuseppe Verdiego do napisania opery Bal maskowy.
Król Gustaw IV Adolf (panował w latach 1792–1809) przeprowadził reformę rolną, która poprzez scalenie gruntów i zakaz dzielenia gospodarstw poprawiła warunki gospodarowania. Swoją nieroztropną polityką sprowokował jednak wojnę z Rosją, w wyniku której Szwecja utraciła Finlandię (od XIII w. prowincję szwedzką) i Wyspy Alandzkie, w sumie 1/3 powierzchni kraju. Nieudolność Gustawa doprowadziła w końcu w 1809 r. do jego detronizacji. Tymczasem szwedzki parlament uchwalił konstytucję, która stworzyła podwaliny współczesnego państwa; wprowadzono m.in. zasadę, że ministrowie – chociaż mianowani przez króla – są odpowiedzialni przed parlamentem.
W 1812 r. Szwedzi wybrali na następcę tronu napoleońskiego marszałka Jeana-Baptiste Bernadotte’a, który przyjął imię Karola XIV Jana (jak na ironię, miał na piersiach wytatuowany napis „Śmierć królom”). Rządził od 1818 do 1844 r., dając początek obecnie panującej dynastii. Pierwotnie myślano, że napoleoński marszałek będzie marionetką w rękach cesarza, ale nowy władca wypowiedział Francji układ sojuszniczy, a w 1813 r. wziął udział w antynapoleońskiej kampanii w sojuszu z Rosją i Prusami. Po porażce Napoleona pod Lipskiem Dania musiała przekazać Szwecji Norwegię – ów wymuszony związek przetrwał do 1905 r.
Słynna królowa Szwecji Krystyna Wazówna (1626–1689), bohaterka licznych dzieł literackich i filmowych, była mecenasem nauki i sztuki. Jej dewiza brzmiała: „Columna regni sapientia” („Podporą władzy królewskiej jest mądrość”). Jedyna córka króla-żołnierza Gustawa II Adolfa, była wszechstronnie wykształcona; studiowała języki i literaturę klasyczną, teologię, politykę i języki współczesne. Mówiła o sobie: „Miałam niepohamowane pragnienie, żeby wszystko wiedzieć”. Na swym sztokholmskim dworze zgromadziła wielu uczonych i artystów, korespondowała również z wieloma najwybitniejszymi umysłami epoki, m.in. Kartezjuszem.
Krystyna usilnie dążyła do zawarcia pokoju w od dziesięcioleci wyniszczającej Europę wojnie trzydziestoletniej – udało się to w 1648 r. Sześć lat później Krystyna abdykowała na Riksdagu w Uppsali na rzecz swego kuzyna Karola Gustawa i wyjechała na południe Europy, wywożąc ze sobą liczne dzieła sztuki. Przejście w 1654 r. córki orędownika religii luterańskiej na katolicyzm było szokiem dla szwedzkiego społeczeństwa. Po abdykacji Jana Kazimierza była szwedzka królowa zamierzała ponoć starać się o wybór na królową Polski. Podobno była zaangażowana w związek uczuciowy z własną damą dworu (Ebbą Sparre), do której pisała listy miłosne. Koniec życia spędziła w Rzymie. Została pochowana w Bazylice św. Piotra.
Po zakończeniu wojen napoleońskich Szwecja proklamowała neutralność i zdołała utrzymać ten status przez cały XIX w. oraz podczas obu wojen światowych. To, że od 1814 r. nie brała już udziału w żadnej wojnie, w dużym stopniu przyczyniło się do jej obecnego dobrobytu. Druga połowa XIX stulecia to wprowadzanie głębokich reform: powszechnego obowiązku szkolnego oraz wolności prasy i wyznania, a także rozwój samorządu terytorialnego i zrównanie uprawnień obu izb parlamentu.
W drugiej połowie XIX w. kraj wszedł na drogę industrializacji. Szybki przyrost naturalny i narastający kryzys w rolnictwie spowodowały masową emigrację, zwłaszcza do Ameryki – Szwecję opuściło wówczas ponad milion osób (w wielu okolicach w stanach Minnesota i Wisconsin przez dziesięciolecia mówiło się prawie wyłącznie po szwedzku). Warunkiem uprzemysłowienia był rozwój transportu. Już w 1832 r. został otwarty zbudowany przez Baltazara von Platena Kanał Gotyjski, łączący Morze Północne poprzez jeziora Wener i Wetter z Bałtykiem. W połowie XIX w. rozpoczęto budowę sieci kolejowej, co umożliwiło rozwój górnictwa i przemysłu drzewnego oraz tani transport ludzi i towarów. Szwedzi zasłynęli jako wynalazcy: Alfred Nobel wymyślił m.in. dynamit, Gustaw Pasch – zapałki, a Magnus Eriksson kabel telefoniczny.
Koniec stulecia był również szczęśliwy dla szwedzkiej kultury narodowej. Zarówno w kraju, jak i za granicą, zachwycano się dramatami Augusta Strindberga i twórczością malarza i grafika Andersa Zorna. Artur Hazelius założył w Sztokholmie Muzeum Nordyckie oraz Skansen – pierwszy na świecie park etnograficzny, zaś Alfred Nobel swój ogromny majątek przeznaczył na finansowanie nagród swego imienia.
Mimo stosunkowo późnych początków ruchu robotniczego w Szwecji, szybko przekształcił się on w poważną siłę polityczną. Pierwszy związek zawodowy powstał w 1874 r. w zakładach tytoniowych w Malmö. W 1889 r. powstała Szwedzka Socjaldemokratyczna Partia Robotnicza (SAP), która w XX stuleciu zbudowała państwo dobrobytu. Wraz z walką o prawa dla robotników rozwinął się ruch abstynencki, bowiem w owym czasie alkoholizm przybrał zatrważające rozmiary.
Mimo znacznego postępu technicznego i społecznego, Szwecja weszła w nowe stulecie jako biedny kraj rolniczy. Sytuacja zmieniła się nieco podczas I wojny światowej, kiedy rosnące zapotrzebowanie na szwedzkie produkty i surowce poprawiło sytuację gospodarczą kraju. Po rewolucji październikowej Finlandia ogłosiła niepodległość i walczyła z bolszewikami, wspierana przez szwedzkich ochotników. Jednocześnie wybuchł spór o przynależność Wysp Alandzkich, których szwedzkojęzyczna ludność chciała wrócić do macierzy; Liga Narodów podjęła decyzję o pozostawieniu Alandów w granicach Finlandii.
Karol Linneusz (1707–1778) to słynny szwedzki przyrodnik, który opracował używany do dziś system klasyfikacji roślin. Studiował medycynę i botanikę na uniwersytetach w Lund i Uppsali oraz w holenderskim Hardewijk, gdzie uzyskał tytuł doktora. Wiele czasu spędził na wędrówkach po Europie i Laponii. Jest autorem fundamentalnych dzieł: Systema Naturae, Philosophia Botanica i Hortus Cliffortianus. Pozostawił po sobie ogród botaniczny i dom w Uppsali, w którym obecnie mieści się jego muzeum. Został pochowany w katedrze w Uppsali. Wizerunek botanika widnieje na banknocie o nominale 100 koron szwedzkich.
Na początku XX w. socjaldemokraci weszli po raz pierwszy do szwedzkiego rządu, a pierwszy całkowicie socjaldemokratyczny gabinet, z premierem Karlem Hjalmarem Brantingiem na czele, został utworzony w 1920 r. Wystąpił on z radykalnym, jak na tamte czasy, programem reform – włącznie z projektem masowej nacjonalizacji – który jednak załamał się w wyniku zaciekłej kampanii prawicy.
Po 1921 r., kiedy wprowadzono powszechne prawo głosu, wykształcił się nowy, demokratyczny system wyborczy. Lata 20. zapoczątkowały proces istotnej zmiany warunków życia Szwedów. Wszystko szło dobrze do wielkiego kryzysu, który dotarł także do Szwecji, przynosząc bezrobocie i zaostrzenie konfliktów społecznych. Zaczęły wybuchać liczne strajki, z których jeden doprowadził w 1931 r. do tragicznego incydentu, kiedy w miejscowości Ådalen w Ångermanlandzie w północnej Szwecji wojsko otworzyło ogień do demonstrantów, zabijając pięć osób. Fala niezadowolenia społecznego oraz skandale polityczne i gospodarcze znów wyniosły do władzy socjaldemokratów (1932), którzy rządzili przez 44 lata. Kolejne rządy skupiły się na kwestiach socjalnych. Był to początek słynnego już państwa opiekuńczego – wprowadzono dodatki rodzinne, wyższe emerytury, płatne urlopy i zasiłki dla bezrobotnych. W 1938 r. państwo doprowadziło do podpisania między pracodawcami i związkami zawodowymi tzw. porozumienia z Saltsjöbaden, dotyczącego rozwiązywania sporów bez strajków.
Podczas II wojny światowej Szwecja pozostała neutralna. W czasie agresji Związku Radzieckiego na Finlandię na przełomie 1939 i 1940 r. Szwecja dostarczała Finom broń. Po zajęciu Danii i Norwegii Niemcy zmusili szwedzki rząd do wyrażenia zgody na tranzyt zaopatrzenia i wojsk do Norwegii i Finlandii oraz sprzedaż rudy żelaza. Podczas wojny Szwecja udzielała schronienia licznym uchodźcom wojennym, w tym Polakom. Szwedzki Czerwony Krzyż prowadził ożywioną działalność na rzecz ofiar wojny. W wyniku akcji mediacyjnej jego przewodniczącego, Folke Bernadottego, bratanka ówczesnego króla Gustawa V, ewakuowano do Szwecji pewną liczbę więźniów hitlerowskich obozów koncentracyjnych, w tym ok. 4 tys. Polek. Raoul Wallenberg uratował tysiące węgierskich Żydów, udzielając im dyplomatycznej ochrony w tzw. „neutralnych domach”. Szwecja udzielała również znacznej pomocy krajom dotkniętym przez wojnę. Niestety, pod koniec lat 40. rząd szwedzki wydał w ręce Stalina wielu uchodźców, zwłaszcza z krajów nadbałtyckich, którzy walczyli lub działali przeciwko ZSRR, co było równoznaczne ze skazaniem ich na śmierć lub łagry.
Po wojnie Szwecja kontynuowała politykę neutralności, prowadząc przy tym aktywną politykę zagraniczną. Od 1946 r. kraj jest członkiem Organizacji Narodów Zjednoczonych, zaznaczając swą obecność w strukturach m.in. poprzez udział w akcjach mediacyjnych i dostarczanie personelu dla misji ONZ.
Pod rządami socjaldemokratów kraj wprowadził liczne reformy socjalne, które doprowadziły do powstania wzorcowego państwa opiekuńczego. W 1959 r. wziął udział w utworzeniu Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).
W 1974 r. nowa konstytucja odebrała królowi resztę realnej władzy.
Szokiem dla opinii publicznej, zarówno szwedzkiej, jak i światowej, było niewyjaśnione do dziś zabójstwo popularnego premiera Olofa Palmego w 1986 r.
Na początku lat 90. XX w. porażkę w wyborach poniosła Szwedzka Socjaldemokratyczna Partia Robotnicza, a zwyciężyła koalicja centroprawicowa. W 1994 r. Szwecja przyjęła program Partnerstwo dla Pokoju. Po referendum przeprowadzonym w listopadzie 1994 r., wygranym z niewielką przewagą przez zwolenników Unii Europejskiej, 1 stycznia 1995 r. kraj przystąpił do struktur Unii Europejskiej, ale w 2003 r. odrzucił wspólną walutę w ogólnokrajowym referendum, pozostając przy dotychczasowej koronie szwedzkiej. W wyborach parlamentarnych we wrześniu 2006 r. spektakularny sukces odniosła centroprawica.
Olof Palme (1927–1986) pochodził z bogatej rodziny. Był przewodniczącym Szwedzkiej Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej, wiceprzewodniczącym Międzynarodówki Socjalistycznej, premierem rządu Szwecji oraz działał aktywnie w polityce międzynarodowej, w ruchu państw niezaangażowanych, i udzielał poparcia krajom rozwijającym się. Zamach na Palmego na sztokholmskiej ulicy, gdy wracał do domu po seansie kinowym, wywołał szok zarówno w Szwecji, jak i za granicą. Jego mordercy nie znaleziono do dzisiaj.
Obecnie Szwecja jest bogatym krajem z rozwiniętym przemysłem drzewnym, hutnictwem, przemysłem maszynowym, elektroniką, elektrotechniką i telekomunikacją, w której dominującą rolę odgrywa firma Ericsson. Obok innych krajów skandynawskich należy do Rady Nordyckiej. Utrzymuje również kontakty z ruchem państw niezaangażowanych i udziela znacznej pomocy krajom rozwijającym się.
Szwecja jest parlamentarną, dziedziczną monarchią konstytucyjną. Głowa państwa – król Karol XVI Gustaw – pełni jedynie funkcje reprezentacyjne. W jednoizbowym parlamencie zasiada 349 deputowanych, wybieranych na 4 lata. Czynne i bierne prawo wyborcze mają wszyscy, którzy ukończyli 18 lat. Frekwencja jest zwykle bardzo wysoka i wynosi 85–90%. 12 ministerstw koncentruje się głównie na przygotowywaniu projektów ustaw. Wprowadzaniem ich w życie zajmuje się 100 niezależnych centralnych urzędów administracyjnych i urzędy wojewódzkie.
Rzecznicy parlamentarni badają ewentualne nadużycia władzy popełniane przez jej urzędników. Inni rzecznicy czuwają nad przestrzeganiem zasad etyki dziennikarskiej, praw konsumenta, praw dzieci, młodzieży, osób niepełnosprawnych, mniejszości etnicznych i seksualnych.
Szwecja zajmuje środkową część Półwyspu Skandynawskiego. Na zachodzie, wzdłuż granicy z Norwegią, ciągnie się pasmo pokrytych skąpą roślinnością Gór Skandynawskich o łagodnych, wyszlifowanych przez lądolód grzbietach. Na północnym wschodzie kraj graniczy z Finlandią poprzez rzeki Tornio i Muonio. Wschodnie i południowe wybrzeża oblewają wody Bałtyku, a na zachodzie, poprzez cieśninę Kattegat, Szwecja sąsiaduje z Morzem Północnym. Należą do niej również dwie duże bałtyckie wyspy – Olandia i Gotlandia.
Półwysep Skandynawski, czyli Szwecja, Norwegia i północna Finlandia, jest częścią tarczy fennoskandzkiej, zbudowanej z krystalicznych skał magmowych, głównie granitoidów i gnejsów. Pod względem geologicznym jest to najstarsza część Europy. Jedynie na obrzeżach tego obszaru, na Olandii i Gotlandii, występują znacznie młodsze twarde wapienne skały osadowe, a w Skanii wapienie i miękkie łupki.
Wschodnie wybrzeża są bardzo urozmaicone. W głąb lądu wciskają się wąskie i płytkie zatoki, zwane fjärdami, które są zatopionymi dolinami lodowcowymi. Na zachodzie, zwłaszcza w Bohuslänie, gdzie do morza dochodzą wysokie góry, można oglądać – podobnie jak w Norwegii – fjördy, które różnią się od fjärdów dużą głębokością i stromymi brzegami, są to bowiem częściowo zatopione w morzu głębokie doliny wyżłobione przez lód.
Okolice Zatoki Botnickiej były niegdyś dnem morza. Kiedy lodowiec stopniał, odciążony teren zaczął się wypiętrzać; proces ten trwa po dziś dzień. Nadbrzeżne miasta budowane kilkaset lat temu, znalazły się nawet kilka kilometrów od brzegu morza, jak na przykład Luleå, gdzie w końcu XIX w. trzeba było zbudować nowy port.
Naturalną granicą między Szwecją i Norwegią jest pasmo Gór Skandynawskich, z najwyższym szczytem Kebnekaise (2123 m n.p.m.). Występują tu charakterystyczne dla gór Skandynawii fieldy – wygładzone przez lodowiec górskie płaskowyże, które pokrywa uboga roślinność tundrowa. W wielu miejscach pasmo przecinają głębokie doliny polodowcowe, ułatwiające komunikację. Przez jedną z nich, zwaną Bramą do Laponii, została poprowadzona linia kolejowa łącząca Kirunę, gdzie są bogate złoża rudy żelaza, z niezamarzającym portem w norweskim Narwiku. W północnej części, zwanej Kjölen, skupia się kilkadziesiąt niewielkich lodowców – największy, Pårtefjäl, ma ok. 14 km².
Na wschód od Gór Skandynawskich teren obniża się, przechodząc w Wyżynę Norrlandzką, gdzie liczne rzeki płynące wartko do Zatoki Botnickiej przez słabo zaludnione tereny granitowego płaskowyżu umożliwiają budowę elektrowni wodnych. Tereny te porastają wspaniałe lasy o charakterze tajgi. Działalność gospodarcza opiera się na odkrytych w XIX w. bogatych złożach rudy żelaza w rejonie Kiruna-Gällivare, wydobywanej w wielkich kopalniach. Większość miast i osad zbudowano wzdłuż wybrzeża Zatoki Botnickiej lub w dolinach rzecznych.
Regionem przejściowym między Norrlandem a środkową Szwecją jest Dalarna, gdzie w części zachodniej dominują słabo zaludnione fieldy Gór Skandynawskich, pokryte tundrową roślinnością i bagnami. Na południe i wschód od jeziora Siljan rozciąga się rejon przemysłowy Bergslagen – w średniowieczu w okolicy Falun były największe na świecie kopalnie miedzi.
Środkowa Szwecja stanowi obniżenie pomiędzy wyżynami Norrlandu i Smalandii, w przeszłości zalewane przez morze, po którym pozostały jeziora. Wytworzyły się tu dobre gleby i dziś jest to najbardziej rozwinięty rejon kraju. W krajobrazie środkowej części Szwecji dominują ładne akweny, m.in. jeziora Wener (Vänern), Wetter (Vattern) i Melar (Mälaren). Typowe są również porośnięte lasami morenowe wzgórza oraz pozostałe po ustąpieniu lodowca kemy, drumliny i ozy (najdłuższy w Szwecji oz, koło Uppsali, ma 160 km długości).
Wyżynę Smalandii tworzą słabe, kamieniste i piaszczyste gleby, często porosłe wrzosowiskami. W dolinach występują mokradła i torfowiska.
Zupełnie odmienna jest równinna Skania, wykorzystywana rolniczo dzięki żyznym glebom i łagodniejszemu klimatowi.
Pod względem klimatycznym obszar Szwecji cechuje się dużym zróżnicowaniem, co wiąże się z południkową rozciągłością terytorialną kraju, którego aż 15% powierzchni leży poza kołem podbiegunowym. Klimat kształtują napływające z zachodu ciepłe i wilgotne masy powietrza ogrzanego prądem zatokowym, ścierające się z chłodnym lub mroźnym powietrzem znad Morza Arktycznego i suchymi masami kontynentalnego powietrza ze wschodu. Więcej opadów jest na południu kraju, otwartym na wiatry znad Atlantyku, niż na osłoniętej przez Góry Skandynawskie północy.
Ciepły Prąd Północnoatlantycki zapewnia Szwecji klimat umiarkowany. Podczas gdy średnia temperatura w lipcu w Sztokholmie osiąga 18°C, a przy granicy z Finlandią uprawia się warzywa, położona na tej samej szerokości geograficznej Grenlandia jest skuta lodem.
Ze względu na rozpiętość równoleżnikową Szwecji temperatury na jej południowym i północnym krańcu mogą się różnić o kilkanaście stopni Celsjusza. Na południu pokrywa śnieżna utrzymuje się od dwóch do trzech miesięcy, w Laponii zalega nawet przez osiem miesięcy. Na północy zimy są długie i chłodne, często z obfitymi opadami śniegu, co w czerwcu i lipcu rekompensują białe noce i umiarkowane temperatury. Rekord zimna na północy kraju wynosi –53°C, natomiast latem w rejonie Uppsali odnotowano 38°C.
Szwecja, rozległy i słabo zaludniony kraj, z lasami zajmującymi ponad 50% powierzchni kraju, stwarza dobre warunki do życia dla wielu zwierząt.
Ze Szwecją powszechnie są kojarzone łosie i renifery, pospolicie występujące zwłaszcza w środkowej i północnej Szwecji, podobnie jak zające, borsuki, jeże, lisy, dziki, bobry, jelenie i sarny oraz rysie. Łosie, a także jelenie i sarny, najłatwiej spotkać na płaskowyżu Halleberg w prowincji Västergötland, który od XIX w. stanowił królewskie tereny łowieckie. Stada danieli można oglądać na samym południu Olandii, gdzie żyją za kamiennym murem wzniesionym z rozkazu króla Karola X Gustawa. Najlepsza pora do obserwacji tych zwierząt to wczesny poranek i wieczór, kiedy wychodzą na otwartą przestrzeń w poszukiwaniu pożywienia. Inne, rzadsze gatunki ssaków, takie jak niedźwiedzie, wilki czy rosomaki, występują głównie na północy kraju.
Wilki zostały prawie całkowicie wytrzebione – zostało zaledwie kilkaset osobników. Również rosomaki, mimo objęcia ich całkowitą ochroną, są bliskie wyginięcia, podobnie jak populacja bardzo popularnych niegdyś fok, która na skutek intensywnych polowań i zanieczyszczenia środowiska znacznie się zmniejszyła. Łoś jest największym zwierzęciem żyjącym w szwedzkich lasach: poszczególne osobniki dochodzą do 2 m w kłębie i ważą nawet pół tony. Każdego roku w sezonie łowieckim zabija się kilkadziesiąt tysięcy łosi. Mimo znaków ostrzegających przed tymi zwierzętami, wiele z nich ginie także w wypadkach drogowych, niezwykle groźnych również dla kierowców.
W lasach północnej Szwecji żyje wiele niedźwiedzi brunatnych. Drapieżniki zdają się być powolne, ale potrafią poruszać się bardzo szybko, a rozdrażnione, mogą być niebezpieczne. Park niedźwiedzi zaprasza koło miejscowości Mora w Dalarnie. Zagrożone gatunki szwedzkiej fauny – wilki, rysie i rosomaki – można zobaczyć w Nordens Ark w pobliżu Lysekil na wybrzeżu prowincji Bohuslän. Żyją tam także koniki Przewalskiego, pandy i himalajskie lamparty.
Allemansrätten to stara skandynawska zasada, gwarantująca wszystkim prawo kontaktu z naturą i korzystania z zasobów przyrody – lasów państwowych i prywatnych. Prawo umożliwia każdemu przejście przez prywatny teren oraz rozbicie namiotu i spędzenie nocy w dowolnym miejscu, ale pod warunkiem, że nie wkracza się na obszar zajęty pod uprawę oraz nie zakłóca się spokoju właścicieli. Wyjątkiem są rezerwaty przyrody i inne chronione miejsca oraz tereny wojskowe.
Zasady Allemansrätten są powszechnie publikowane, można je dostać np. w punktach informacji turystycznej. Zakazują wyrębu i niszczenia drzew, rozpalania ognia w suchych miejscach i na skałach oraz poruszania się samochodem poza drogami. Ryby wolno łowić wzdłuż brzegów pięciu największych jezior w kraju, w innych miejscach jest wymagane specjalne zezwolenie. Podobne prawo stosuje się w Norwegii i Finlandii.
Największe szwedzkie ptaki drapieżne to bieliki i orły przednie, o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 2,40 m, które żyją na wschodnich wybrzeżach i nad lapońskimi jeziorami. W górach można także spotkać sowy śnieżne. Powyżej górnej granicy lasu żyją pardwy, zmieniające upierzenie cztery razy do roku.
Na wybrzeżach dominują mewy i rybitwy, a także kaczki, czaple i duże stada gęsi. Mnóstwo wodnego ptactwa żeruje na licznych szwedzkich bagnach, rzekach, rozlewiskach i akwenach. Jezioro Tåkern to jedno z najwspanialszych ptasich siedlisk w tej części Europy, gdzie żyje ok. 250 gatunków ptaków. W Kvismaren koło Örebro są moczary zamieszkałe przez tysiące kaczek i gęsi.
Miłośnicy ptaków powinni się wybrać do rezerwatu Getterön w pobliżu Varbergu, na wybrzeżu prowincji Halland, gdzie na mokradłach żyją i gniazdują m.in. piaskowce i szlamiki rycyki. Zobaczyć tu można także brodźce krzywodziobe, pliszki żółte i czaple oraz mnóstwo kaczek i przelotnych gęsi.
Późną wiosną i jesienią przez Szwecję przelatują stada migrujących ptaków. Jednym z najlepszych miejsc do ich obserwacji są: jezioro Hornborgasjön na południowy wschód od Lidköping oraz jezioro Åsnen na południu Smalandii. W kwietniu odpoczywają tu tysiące żurawi lecących na północ.
W Szwecji gatunki chronione to m.in. bielik, dzięcioł białogrzbiety, białozór i sokół wędrowny.
W ponad 100 tys. jezior żyje mnóstwo ryb, zwłaszcza pstrągów i łososi. Na skalistym wybrzeżu na zachodzie kraju dominują śledzie, dorsze, łupacze, makrele i plamiaki. W styczniu w cieśninie Sund jest organizowany Festiwal Dorsza, największe na świecie zawody w wędkarstwie morskim. Szwedzi odławiają też żyjące w przybrzeżnych wodach Bałtyku kraby, langusty i ostrygi. W północnych zatokach i archipelagach pojawiają się słodkowodne sieje i szczupaki. W rzekach i jeziorach występują masowo pstrągi, okonie i leszcze. W Morrum jest Laxens hus (Dom Łososi), gdzie można zobaczyć medalowe okazy, kupić sprzęt i spróbować samemu złowić tę piękną rybę.
Przed wędkarską wyprawą do Szwecji warto się skontaktować ze Szwedzkim Związkiem Wędkarskim (Sportfiskeförbundet; Svartviksslingan 28, 167 39 Bromma, Sweden; tel.08/41080600, info@sportfiskarna.se, www.sportfiskarna.se).
Warto zaopatrzyć się w katalog (jęz. ang.) wydawnictwa Top 10 Fishing z mnóstwem cennych informacji dla wędkarzy (kontakt: P.O. Box 31, 43521 Mölnylycke, Sweden; tel.031/3384485, info@top10fishing.com, www.top10fishing.com).
Roślinność Szwecji jest niezwykle bogata: samych kwiatów naliczono tu ponad 2 tys. gatunków. Na wapiennych wyspach – Olandii i Gotlandii – wiosną kwitną całe łąki zawilców i storczyków. Jednym z najbardziej zróżnicowanych przyrodniczo miejsc w Szwecji jest Kinnekulle, wulkaniczny masyw na północny wschód od Lidköping. Rosną tu m.in. dzikie wiśnie, pierwiosnki oraz storczyki. Dla dalekiej północy są charakterystyczne góry porośnięte roślinnością tundrową i rozległe wrzosowiska.
Na terenie Szwecji utworzono 29 parków narodowych chroniących tereny o szczególnych walorach przyrodniczych i krajobrazowych. Padjelanta jest największym parkiem narodowym w Europie i obejmuje piękne tereny górskie i wyżynne szwedzkiej Laponii, z wielkimi jeziorami Vastenjaure i malowniczym Virihaure.
Ciekawym parkiem jest Norra Kvill, chroniący wspaniały dziewiczy las w Smalandzie, z bogatą szatą roślinną. W ostatnim czasie utworzono kilka nowych parków narodowych: górski Fulufjället w Dalarnie, z największym szwedzkim wodospadem Njupeskär, Söderåsen w Skanii, gdzie są chronione cenne przyrodniczo lasy liściaste oraz położony 200 km na północ od Sztokholmu Färnebofjärden. Na ponad 200 wyspach i skalistych wysepkach mieszka tu ponad sto gatunków ptaków i zwierząt.
Na początku ubiegłego wieku Szwecja była krajem niemal jednolitym pod względem ludnościowym. Dziś Szwedzi są nadal najliczniejszą grupą etniczną, lecz prowadzona od wielu lat liberalna polityka imigracyjna spowodowała znaczny napływ robotników i uchodźców z Finlandii, państw bałtyckich, Grecji, Włoch, byłej Jugosławii, Turcji (Kurdystanu) i innych krajów arabskich. Liczba imigrantów przekracza już 15% ludności, co widać zwłaszcza na ulicach Sztokholmu, Göteborga i Malmö. Specyficzną mniejszość narodową stanowią Lapończycy (ok. 20 tys. osób), którzy są najprawdopodobniej najstarszymi mieszkańcami północnych rejonów Skandynawii.
Rozmieszczenie ludności jest nierównomierne: największą gęstość zaludnienia mają miasta na południu: Sztokholm (330 os./km²), Göteborg (260 os./km²) i Malmö (264 os./km²), bardzo słabo są natomiast zaludnione tereny Norrlandu: zaledwie 3–5 osób na km². Szwecja ma niewielki dodatni przyrost naturalny (0,79‰), co jest wynikiem niskiego poziomu urodzeń (11,92‰), i to mimo znakomitej opieki państwa nad matką i dzieckiem oraz utrzymującej się na podobnym poziomie liczby zgonów (9,45‰).
W miastach żyje ponad 85% społeczeństwa – stolica, Sztokholm, skupia ok. 15% mieszkańców kraju. Ośrodków liczących powyżej 100 tys. jest 7. W ich zabudowie dominują bloki mieszkalne – tylko na przedmieściach można spotkać domy z ogródkami.
Ludność wiejska żyje najczęściej w rozproszonych osiedlach, tylko na południu kraju – w Skanii, Hallandzie, na Olandii i Gotlandii – występuje skupione osadnictwo wiejskie. W rolnictwie jest zatrudnionych zaledwie 2% populacji.
Szwedzi płacą bardzo wysokie podatki, ale mają zapewnioną darmową naukę, a w znacznym stopniu także opiekę zdrowotną, wychowywanie dzieci oraz opiekę dla seniorów. Rząd wspiera rolników i robotników, a także licznych imigrantów, stwarzając im doskonałe warunki za sprawą pomocy socjalnej.
Jeszcze na początku ubiegłego wieku Szwecja była biednym krajem rolniczym, jednym z najuboższych w Europie. Proces szybkiego uprzemysłowienia w drugiej połowie XX stulecia zawdzięcza bogatym złożom rudy żelaza, lasom i ogromnym zasobom energii wodnej, a także ludziom: kreatywnym, pracowitym i wytrwałym. Dziś Szwecja jest krajem uprzemysłowionym, nowoczesnym i zarazem jednym z najbogatszych na świecie.
Ponad połowę powierzchni kraju zajmują tereny leśne. Lasy świerkowe i sosnowe dostarczają surowca przemysłowi drzewnemu i papierniczemu, dzięki czemu Szwecja jest jedną ze światowych potęg gospodarczych w produkcji mebli i wyrobów papierniczych. Stąd wywodzi się m.in. firma meblarska Ikea, prowadząca sklepy na całym świecie, również w Polsce. Inne znane wielkie szwedzkie firmy to Ericsson, Volvo i Scania.
O rozwoju przemysłu szwedzkiego decyduje przede wszystkim tania energia wodna, której udział w krajowym bilansie energetycznym wynosi 15%. Większość hydroelektrowni mieści się na rzekach na północy. Ponad 40% zapotrzebowania energetycznego Szwecji pochodzi z importu ropy, 7% z węgla kamiennego i koksu, a 15% z innych źródeł (w tym blisko 50% energii elektrycznej dostarcza 12 reaktorów nuklearnych). Reszta to paliwa biologiczne, torf, odpady itp. Po referendum w 1980 r. parlament zdecydował, że do 2010 r. należy zaprzestać korzystania z energii jądrowej. W 2009 r. rząd postanowił zmodernizować przestarzałe reaktory, które funkcjonują do dnia dzisiejszego.
Wobec braku złóż ropy naftowej i węgla kamiennego, znacznie rozwinięto system elektrowni wodnych. Duża liczba wartkich rzek, zwłaszcza na północy, sprawia, że Szwecja ma doskonałe warunki do produkcji „białej energii”, dzięki czemu jest krajem bardzo ekologicznym.
12 elektrowni atomowych pokrywa ok. 50% całego zapotrzebowania kraju na energię elektryczną. Ponad 40% łącznego zapotrzebowania energetycznego pochodzi z importu ropy, a 7% z importu węgla kamiennego i koksu. Pozostałe źródła to energia odnawialna, siłownie wiatrowe i paliwa biologiczne, a także torf, odpady drzewne itp.
W szwedzkiej gospodarce dominuje sektor państwowy: państwo zachowuje pakiet kontrolny w bardzo wielu gałęziach, jak choćby energetyka, przemysł wydobywczy i zbrojeniowy. W wielu branżach ma monopol, np. na handel alkoholem, lekami czy gry hazardowe. W szwedzkim eksporcie dominują tradycyjne wyroby przemysłu papierniczego, metalurgicznego i maszynowego, ale coraz więcej jest zaawansowanych technologicznie urządzeń telekomunikacyjnych i farmaceutyków.
Podziw budzi kreatywność szwedzkich inżynierów, którym świat zawdzięcza wiele niezbędnych dziś urządzeń. Przykładowo Sven Wingquist wynalazł łożysko kulkowe, John Ericsson – śrubę napędową statku, Alfred Nobel – dynamit, Carl Gustav Patrick de Laval – turbinę parową, wirówkę do mleka i dojarkę, Baltzar von Platen – lodówkę, a Johan Petter Johansson klucz, nazywany w Polsce francuskim. Nils Bohlin wymyślił trzypunktowy pas bezpieczeństwa, Håkan Lans – satelitarny system nawigacyjny, Lars Leksell – nóż chirurgiczny Gamma, a Rune Elmqvist jako pierwszy wszczepił rozrusznik serca pacjentowi z wadą serca.
Co prawda już w 1008 r. król Olaf Skötkonung, wnuk księcia Polan Mieszka I, dał się ochrzcić w źródle w Husaby, ale pogańskie zwyczaje wikingów niechętnie ustępowały przed nową religią.
Chrześcijaństwo w całej ówczesnej Szwecji zaprowadził król Inge I starszy, panujący na przełomie XI i XII w. W tym okresie władza królewska i kościelna ściśle ze sobą współpracowały, powoli doprowadzając do zjednoczenia kraju.
W XVI w., za panowania Gustawa I Wazy, Szwecja zerwała więzy z Kościołem katolickim i przez czterysta lat prym wiódł tutaj Kościół ewangelicko-luterański. 1 stycznia 2000 r. szwedzki Kościół zyskał niezależność od państwa i został zrównany w prawach z innymi wyznaniami. Po luteranach (65% obywateli) największą grupą religijną są muzułmanie, potem katolicy (200 tys.), prawosławni (ok. 100 tys.), zielonoświątkowcy (85 tys.) oraz mniejszość żydowska (ok. 10 tys.).
Według raportu Eurobarometer Poll z 2010 r., tylko 18% Szwedów wierzy, że Bóg istnieje. Coraz więcej osób występuje ze struktur Kościoła – głównie z powodów ekonomicznych, gdyż formalna przynależność do związku wyznaniowego wymaga przekazywania nań podatku w wysokości 1,19% dochodów.
Lekcje religii są w szwedzkich szkołach obowiązkowe, ale obecnie mają charakter wiedzy o religii i są pozbawione wszelkich elementów wyznaniowych (przedtem dotyczyły tylko chrześcijaństwa).
Adresy kościołów i terminy katolickich mszy świętych w języku polskim można znaleźć w portalu Polskiej Misji Katolickiej w Sztokholmie: www.pmk-stockholm.com.
Pomimo postępującej globalizacji i stopniowego zaniku lokalnej tożsamości, co jest widoczne również w Szwecji, zachowało się sporo dawnych tradycji i obrzędów.
Pierwszą oznaką zbliżających się świąt Bożego Narodzenia jest adwentowy świecznik, szwedzki zwyczaj rozpowszechniony w latach 20. XX w. W pierwszą niedzielę adwentu zapala się pierwszą świecę, w drugą – następną, i tak aż do ostatniej, czwartej niedzieli. Gdy zaczyna płonąć czwarta świeca, dopala się pierwsza. W wielu oknach pojawiają się wówczas adwentowe gwiazdy z papieru, słomy lub metalu.
Coraz większą popularnością cieszą się świąteczne jarmarki, zwane adwentowymi lub bożonarodzeniowymi. Na rozstawionych straganach można kupić ozdoby, bożonarodzeniowe świnki z marcepana, świąteczne wianki z borówek oraz oczywiście prezenty.
Dziwnymi drogami chadzają europejskie tradycje. Goszczących 13 grudnia w Szwecji Włochów zdumiewa gorliwość luterańskich Szwedów w czczeniu pochodzącej z Syrakuz sycylijskiej świętej Łucji, która nie jest tak fetowana nawet w swojej ojczyźnie. Jednak szwedzką Łucję łączy z włoską tylko imię.
Nazwa święta pochodzi od łacińskiej nazwy światła (lux), a obchodzono je 13 grudnia, w noc uważaną za najdłuższą w roku, wyrażając w ten sposób radość, że noce stają się coraz krótsze i zaczyna wracać światło. Tego dnia po zmierzchu główną ulicą niemal każdego szwedzkiego miasta przechodzi rozświetlona procesja. Prowadzi ją ubrana na biało i przepasana czerwoną szarfą dziewczynka z wiankiem z borówkowych gałązek na głowie, ozdobionym kręgiem płonących świec (coraz częściej, dla bezpieczeństwa, są to niewielkie lampki). Za nią postępują druhny ze świecami w rękach, również ubrane na biało. Często towarzyszą im chłopcy przebrani za gwiazdorów. Razem tańczą i śpiewają kolędy oraz tradycyjną piosenkę o Łucji: Sankta Lucia, liusklara hägring... (Święta Łucja przychodzi i rozświetla ciemność zimowej nocy...). Wcześniej lokalna prasa organizuje specjalny konkurs, publikując zdjęcia najładniejszych dziewcząt (preferuje się długie blond włosy); zwyciężczyni staje na czele procesji.
Obyczaj ten jest kultywowany także w wielu szwedzkich domach. Mama i dzieci wstają wcześniej, a przebrana za św. Łucję najmłodsza dziewczynka w rodzinie budzi ojca, który jest zazwyczaj jedyną osobą w domu, która jeszcze śpi, piosenką o świętej Łucji.
Uroczystości odbywają się także w szkołach, klubach i domach parafialnych. Tego dnia pija się tradycyjną kawę i jada lussekatter, pieczone specjalnie na tę okazję pszenne bułeczki z szafranem, o pomysłowych kształtach, wzorowanych na tradycyjnych szwedzkich chlebkach bożonarodzeniowych.
Od dnia św. Łucji zaczynają się w Szwecji właściwe przygotowania do świąt Bożego Narodzenia. Każde miasteczko i dzielnica zabierają się do dekorowania świątecznej choinki.
Tradycyjną bożonarodzeniową potrawą jest lutfisk, czyli moczona przez parę tygodni w wodzie suszona ryba, co jest pamiątką po średniowiecznym poście, kiedy to przez kilka tygodni poprzedzających Boże Narodzenie obowiązywała rybna dieta, a zimą trudno było o świeże ryby.
Lutfisk mogła odejść w zapomnienie wraz z reformacją, ale zbyt silne kojarzono ją ze świętami Bożego Narodzenia, więc jada się ją i dzisiaj. Do lutfisk podaje się beszamel i roztopione masło oraz przyprawy.
Tuż przed Bożym Narodzeniem przystraja się mieszkania wszelkiego rodzaju świątecznymi ozdobami. Na drzwiach wejściowych wiesza się zielone wianuszki z borówkowych lub sosnowych gałązek i kwiatów. Symbolami szwedzkiego Bożego Narodzenia są: choinka, żłóbek i Jultomten – odpowiednik św. Mikołaja.
Tradycyjny obiad wigilijny to głównie potrawy z wieprzowiny. Zaczyna się od zakąsek w postaci kilku rodzajów marynowanych śledzi, pasztetu z wątróbki, kiełbasy wędzonej i gotowanej, salcesonu, pieczonych żeberek na zimno, klopsików i nóżek w galarecie. Główną potrawą jest gotowana (lub pieczona) bożonarodzeniowa szynka, podawana na stół w całości, z kapustą. Później przechodzi się do gorących dań, takich jak klopsiki czy gorąca zapiekanka z anchois, zwana „pokusą Janssona”.
Świąteczna uczta, zwłaszcza na wsi, obejmuje również „zanurzanie w kotle” (dopp i grytan): rodzina i goście zanurzają kawałki ciemnego chleba w garnku wypełnionym sosem po gotowanej szynce.
Deserem jest najczęściej pudding ryżowy podawany z ciepłym mlekiem i cynamonem. Należy jeść z całym ceremoniałem, wygłaszając krótkie, dowcipne wierszyki podczas nakładania dania na talerz lub też gdy trafi się na wrzucony do potrawy migdał. Do tradycyjnego świątecznego repertuaru kulinarnego należą również cynamonowe pierniczki (pepparkakor), wypiekane na ogół w kształcie serca lub innych świątecznych atrybutów, takich jak choinka, świnka czy koziołek.
Bożonarodzeniowy koziołek to typowo szwedzka ozdoba świąteczna, wykonywana najczęściej ze słomy. To najstarszy w Szwecji symbol bożonarodzeniowy, wywodzący się prawdopodobnie od średniowiecznego diabła. W XVIII stuleciu koziołek rozdawał prezenty w wigilijny wieczór, a od przeszło stu lat, odkąd zaczął się tym zajmować Jultomten, jest już tylko świąteczną ozdobą.
Jultomten to szwedzka odmiana świętego Mikołaja, który – podobnie jak w innych krajach europejskich – rozdaje dzieciom prezenty. Pod koniec XIX w. zadomowił się w Szwecji, zapewne pod wpływem niemieckich ozdób choinkowych, i zastąpił koziołka, otrzymując imię wzięte z wierzeń i przesądów ludowych – Tomte, czyli skrzaty mieszkające pod oborą i opiekujące się domowymi zwierzętami (w wigilijną noc gospodarze wystawiali dla krasnali miseczkę kaszy). Rangę najważniejszego symbolu świąt zyskały dzięki Jenny Nyström, która w latach 80. XIX w. uwieczniła je na setkach obrazów.
W noc sylwestrową ulice zaludniają się grupkami przyjaciół i znajomych, odwiedzających restauracje i bary. O ile podczas Bożego Narodzenia obowiązują tradycyjne potrawy i napoje, to Nowy Rok wita się szampanem lub musującym winem. O północy wszyscy rzucają serpentyny, trąbią, puszczają fajerwerki lub strzelają z petard.
Gdzieniegdzie nadal można się zetknąć z bardziej tradycyjnymi formami witania Nowego Roku, takimi jak lanie roztopionego ołowiu na wodę, aby z powstałych figur wyczytać przyszłość.
Świętu Trzech Króli nie towarzyszą już w Szwecji żadne szczególne obyczaje – jest to po prostu kolejny dzień wolny, ale jeszcze w XIX w. pojawiali się wówczas kolędnicy. Przebrani w królewskie szaty, chodzili od zagrody do zagrody z Herodem i Judaszem, grając krótką sztukę o narodzeniu Jezusa, rzezi niewiniątek i ucieczce do Egiptu.
W wielu krajach święto oznacza definitywny koniec okresu bożonarodzeniowego, jednak Skandynawowie przedłużają ten czas o kolejny tydzień, kończąc świętowanie 13 stycznia, w dniu św. Kanuta, który w szwedzkich kalendarzach bywa nazywany tjugondag („dwudziesty dzień”). Geneza tego święta nie jest całkowicie jasna: może właśnie 13 stycznia, w porze zimowego przesilenia, wikingowie składali ofiary z ludzi i urządzali wielkie uczty? Tak czy inaczej, w tjugondag Szwedzi rozbierają choinki.
Zimowe dni to tradycyjny czas wielkiego postu. Mimo że blisko 500 lat temu reformacja zniosła obrządek katolicki, wielu Szwedów kultywuje dawne tradycje, zwłaszcza ostatkowe objadanie się. W witrynach sklepowych pojawiają się wówczas szwedzkie specjały: ciastka wielkopostne (albo zapustne), nazywane semlor.
Podczas postu targowiska lśnią wszystkimi kolorami tęczy dzięki wielkanocnym bukietom, czyli barwionym na różne kolory brzozowym gałązkom, które puszczają pierwsze zielone listki: ma to zachęcić wiosnę do szybszego przyjścia.
Wielkanoc dla większości Szwedów oznacza cztery dni wolne od pracy, podczas których można zrobić wiosenne porządki w ogrodzie, przegląd łodzi lub wybrać się na narty w górach na północy kraju. Ogrodnicy muszą wyhodować mnóstwo żółtych żonkili, które – obok brzozowych gałązek – są symbolem tego święta.
Wielkanocne potrawy wiążą się z tradycją religijną, a dania z łososia nawiązują do czasów sprzed reformacji, kiedy mieszkańcy Szwecji pościli, ograniczając się do jedzenia ryb.
W obchodach występują elementy dawnych wierzeń: w Wielki Czwartek wiedźmy i czarownice leciały na czarcią górę, zwaną Blåkulla, którą dziś lokalizuje się na wyspie Blå Jungfrun w Cieśninie Kalmarskiej, pomiędzy Olandią a stałym lądem, aby tańczyć z diabłami. Ten pradawny aspekt świąt kultywują obecnie dzieci poprzebierane za czarownice, które chodzą od domu do domu, zbierając drobne pieniądze i słodycze. Mówi się o nich „wielkanocne baby” albo „wiedźmy”. W zachodniej Szwecji do dziś zachował zwyczaj palenia wielkich ognisk i strzelania z petard, aby odpędzić złe moce.
W Noc Walpurgii – 30 kwietnia – płoszy się zimę ogniskami, głośnym śpiewem i przemowami na cześć wiosny. Śpiewy chóralne przy ognisku w wigilię 1 maja mają prawdopodobnie swoje źródło w świętowaniu nadejścia wiosny przez studentów z Uppsali i Lundu, ale rozpalanie wiosennych ognisk jest o wiele starszą tradycją. Nie wiadomo, czy ogniska miały odstraszać drapieżniki przed rozpoczynającą się porą wypasu zwierząt hodowlanych, czy też pełniły funkcję magiczną, jak w Niemczech, gdzie w ten sposób broniono się przed czarownicami, które w Noc Walpurgii gromadnie czciły szatana.
Noc z 30 kwietnia na 1 maja to w mitologii nordyckiej noc zmarłych i złych duchów. Nazwa pochodzi od św. Walpurgii, zakonnicy, która pomagała nawracającemu Niemców na chrześcijaństwo św. Bonifacemu i zginęła w 777 r. W Niemczech Noc Walpurgii kojarzono z czarownicami, które latały na miotłach na orgie z diabłami.
Tradycja nakazywała palenie wielkich ognisk dla odstraszania czarownic i złych duchów. W czasach chrześcijańskich na domach rysowano kredą krzyże, a na podłogach układano skrzyżowane miotły. Starano się robić możliwie dużo hałasu, co miało odstraszać złe duchy.
W Sztokholmie, począwszy od połowy XIX w., 1 maja odbywał się wielki festyn w parku na wyspie Djurgården, który zaszczycał swoją obecnością sam król. Od roku 1890 w większości szwedzkich ośrodków przemysłowych są organizowane pochody robotników, ze sztandarami, transparentami i orkiestrami.
Tradycja obchodów przesilenia letniego pochodzi jeszcze z czasów prehistorycznych. To najważniejsze szwedzkie święto, sięgające korzeniami czasów pogańskich, jest obchodzone w weekend najbliższy 24 czerwca, czyli dnia św. Jana. W przeddzień świąt Szwedzi dekorują swoje domy oraz kościoły girlandami. W całym kraju w ogrodach są stawiane gaiki, symbole żyzności, a w centrum miejscowości wyrastają tradycyjne słupy majowe, nazywane majstång lub midsommarstång, przybrane wcześniej zielonymi gałęziami i kwiatami.
Po południu odbywają się wspólne tańce wokół słupa majowego i tradycyjne zabawy, a także gry i konkursy dla dzieci. Później przychodzi kolej na rozrywki dorosłych, którzy zbierają się przy suto zastawionych stołach. Tańce i zabawy przy dźwiękach akordeonów trwają do białego rana. Podczas tej krótkiej jasnej nocy trzeba obejrzeć zarówno zachód, jak i wschód słońca.
Midsommar jest magicznym świętem – niegdyś w noc świętojańską panny w milczeniu zbierały bukiet z nieparzystej ilości kwiatów i wkładały go pod poduszkę, żeby we śnie zobaczyć, jakiego kawalera przeznaczył im los. Dzisiaj chodzą na świąteczne tańce i same o tym decydują.
Uczta rakowa W sierpniu w Szwecji zaczyna się rakowe szaleństwo. Sklepy oferują specjalne noże do raków, papierowe talerze, serwetki, wymalowane w raki półmiski, czarki, kieliszki i karafki, no i oczywiście mrożone raki po okazyjnych cenach.
Niegdyś jeziora środkowej Szwecji obfitowały w te skorupiaki, które – masowo odławiane – trafiały na stoły znanych restauracji Paryża, Berlina czy Londynu. Zajadali się nimi również mieszkańcy Sztokholmu, bowiem miejscowy rak szlachetny (Astacus astacus) był dużo smaczniejszy od swoich zagranicznych krewniaków. Ze względu na okres ochronny raki można było łowić w końcu lata, co stało się okazją do organizowania przyjęć rakowych, zwanych kräftskiva. Mimo zarazy, która na początku ubiegłego wieku zdziesiątkowała populację skorupiaka, tradycja uczt rakowych przetrwała dzięki importowi – początkowo z Turcji i Hiszpanii, a obecnie z Ameryki. Dzisiaj Szwecja jest największym importerem raków na świecie.
Kiszony śledź i węgorze Na początku jesieni w północnej Szwecji króluje sfermentowany śledź –surströmming, a w południowej odbywają się węgorzowe uczty. Surströmming wiąże się z dawnymi sposobami przechowywania ryb: sól była droga, więc zamiast je moczyć w solance, dodawano zaledwie tyle soli, żeby ryby nie zgniły. Obecnie śledzie wkłada się do puszek, w których postępuje dalszy proces fermentacji, wskutek czego rok później konserwy upodabniają się do kul. W sierpniu, zanim dojdzie do degustacji, otwiera je specjalista. Ten specyficzny smakołyk spożywa się z małymi żółtymi kartofelkami i popija piwem, wódką lub... mlekiem.
W południowej Szwecji na ciemne jesienne noce mówi się „węgorzowe ciemności”, bowiem ryby te, nie widząc sieci, dają się łatwo złowić. Zaczyna się wówczas sezon uczt, których uczestnicy zajadają się węgorzami przygotowywanymi na kilkanaście sposobów – wędzone, pieczone, gotowane, z rusztu oraz faszerowane. I o ile surströmming jest szokiem dla nosa, to tłusty węgorz jest ciężkim wyzwaniem dla żołądka, dlatego trzeba go zapić wódką. Kulminacją biesiady jest wybór węgorzowego króla: zwykle tytuł ów jest przyznawany biesiadnikowi, który własnymi rękami wyjmie z beczki najwięcej żywych, śliskich, wijących się ryb.
Gęś św. Marcina 10 listopada, w dzień św. Marcina, mieszkańcy Skanii, południowej prowincji Szwecji, wybierają się do restauracji, by zjeść gęś. Święty Marcin z gęsią ma ten związek, że na początku listopada ptaki te są najtłustsze i jest to właściwy moment na ich konsumpcję. We Francji, ojczyźnie św. Marcina, degustuje się także roczne wina, stąd także w Szwecji potrawy z mięsa tego ptaka popija się winem. Zwykle na pierwsze danie jest podawana czernina z kaczej krwi, chyba że ktoś woli na przykład bulion. Daniem głównym jest pieczona gęś, a deser to szarlotka lub sękacz.
(Opracowano na podstawie materiałów otrzymanych z Ambasady Szwecji).
Podstawą szwedzkiej kuchni są świeże ryby, soczyste mięso, ziemniaki i leśne jagody. Atrakcją dla Polaków będą na pewno dania z mięsa łosia i renifera, podawane z piure ziemniaczanym i żurawiną. Wszystko to można popić jasnym piwem typu lager, importowanym winem albo lokalnym wysokoprocentowym alkoholem, zwanym akvavit, o różnych, czasem dość zaskakujących smakach – od gruszkowego do kminkowo-koperkowego.
bröd – chleb
bulle – słodka bułka
glass – lody
grade – śmietanka
gröt – owsianka
kaka – ciastko
knäcke-bröd – chrupkie pieczywo
olja – olej
omelett – omlet
ost – ser
pastej – pasztet
peppar – pieprz
pommes – frytki
ris – ryż
senap – musztarda
småkakor – kruche ciastka, herbatniki
smör – masło
smorgås – kanapka
syly – dżem
te – herbata
tårta – tort
vinäger – ocet
våffla – wafel
ägg – jajko
Mięso (kött)
biff – wołowina
fläsk – wieprzowina
kalvkött – cielęcina
korv – kiełbasa
köttbullar – kulki mięsne
kyckling – kurczak
lammkött – baranina
lever – wątroba
oxstek – rostbef
renstek – pieczeń z renifera
rådjurrstek – stek z sarny
skinka – szynka
älg – łoś
Ryby (fisk)
ansjovis – anchois
blåmusslor – małże
fiskbullar – kulki rybne
forell – pstrąg
hummer – homar
kaviar – kawior
kräftor – rak rzeczny
lax – łosoś
makrill – makrela
räkor – krewetki
rödspätta – flądra
sik – sieja
sill – śledź
sjötunga – sola
strömming – śledź bałtycki
torsk – dorsz
ål – węgorz
Warzywa (grönsaker)
blomkål – kalafior
bönor – fasola
gurka – ogórek
lök – cebula
morötter – marchew
potatis – ziemniaki
rödkål – czerwona kapusta
svamp – grzyby
tomater – pomidory
vitkål – biała kapusta
vitlök – czosnek
ärtor – groszek
Owoce (frukt)
apelsin – pomarańcza
aprikos – morela
hallon – malina
hjortron – malina moroszka
jordgubbar – truskawki
lingon – borówka brusznica
persika – brzoskwinia
päron – gruszka
vindruvor – winogrona
äpple – jabłko
Napoje
apelsinjujce – sok pomarańczowy
chocklad – czekolada na gorąco
läsk – lemoniada
fruktjuice – sok owocowy
kaffe – kawa
lättöl – piwo lekkie
mineral-vatten – woda mineralna
mjölk – mleko
rödvin – czerwone wino
saft – sok
starköl – piwo mocne
vatten – woda
vitt vin – białe wino
öl – piwo
skål – Na zdrowie!
Najbardziej znanym kulinarnym osiągnięciem Szwedów jest szwedzki stół – smörgåsbord (smörgås znaczy po szwedzku „kromka chleba”, a bord to „stół”). Pierwotnie stoły były zastawiane przystawkami, takimi jak chleb, masło, sery, śledzie i kiełbaski, do tego wino i owocowe nalewki. Angielski pisarz, Nathaniel William Wraxall, po pobycie w Szwecji w 1723 r. tak pisał: „Liczba potraw jest ogromna, ale wystawia się je bez gustu i ładu, wszystko od razu, co powoduje, że potrawy w ciągu dwugodzinnego ceremoniału jedzenia stygną. Przyszło nam obiadować na stojąco, dobierając przysmaków osobiście, a wszystko to w towarzystwie wykwintnych kobiet, pijących – o zgrozo! – alkohol. A kiedy człowiek, syty do granic, marzył już tylko o chwili odpoczynku, zaprowadzono nas, ku naszemu przerażeniu, do sali jadalnej na drugie danie”.
Dziś znacznie zmniejszono liczbę potraw, używa się również mniej masła i śmietany. W dalszym ciągu jest wiele z dań ze śledzia, a także szynki, żeberka i klopsiki oraz sałatki i warzywa. Dla zagranicznych gości egzotyczne mogą być cienkie płaty marynowanego na surowo łososia, zwane gravad lax. Tradycyjnym deserem są sałatki owocowe, gruszki w syropie, ciasta i torty.
bruna bönor – opieczona, marynowana w occie fasola, serwowana zwykle z pieczenią wieprzową
filmjölk – kwaśne mleko
fisksoppa – zupa rybna, zazwyczaj z kilku rodzajów krewetek, z koperkiem
getost – ser kozi
glögg – wino grzane z korzeniami, zwykle wzmocnione spirytusem
gravad lax – marynowany łosoś w marynacie koperkowej, podawany z sosem musztardowym i cytryną
hjortron – malina moroszka podawana z lodami lub świeżą śmietaną
Janssons frestelse – „pokusa Janssona”: zapiekanka z ziemniaków i anchois ze śmietaną
köttbullar – kulki mięsne w brunatnym śmietanowym sosie
kräftor – raki, często serwowane z serem kryddost
kryddost – twardy ser z dodatkiem ziaren kminku
lingon – powidła z brusznic, dodatek do mięsnych dań i naleśników
lövbiff – smażone plastry wołowiny z cebulą
långfil – specjalny rodzaj kwaśnego mleka z północnej Szwecji
matjessil – śledź marynowany na słodko
mesost – słodki, brunatny wodnisty ser, przysmak śniadaniowy
ostakaka – sernik ze świeżego twarogu i jajek, podawany z serem i jagodami
pepparkakor – cienkie herbatniki korzenne wyrabiane zwykle na Boże Narodzenie
plättar – cienkie naleśniki podawane najczęściej z zupą z groszku
potattisalad – sałatka ziemniaczana przyprawiona najczęściej koperkiem lub szczypiorkiem
pytt i panna – kawałki mięsa i ziemniaków z jajkiem sadzonym
semla – wielkopostna słodka bułeczka z nadzieniem migdałowym
sillbricka – solone i marynowane śledzie podawane jako przystawki
sjömansbiff – marynarska potrawa; cienkie plastry wołowiny duszone z ziemniakami i cebulą
smultron – aromatyczne poziomki
surströmming – śledź bałtycki poddawany fermentacji, aż nabierze zgniłego zapachu i zdeformuje denko puszki, tylko dla odważnych
ärtsoppa – zupa z żółtego grochu z wieprzowiną, przyprawiona majerankiem i tymiankiem; potrawa zimowa jadana zwykle w czwartki
ål – wędzony węgorz serwowany z ziemniakami i śmietaną lub jajecznicą (äggröra)