Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Chcesz coś zmienić w swoim życiu? Planujesz wyjechać do Holandii i zastanawiasz się, czy poradzisz sobie ze wszystkimi sprawami bez znajomości języka niderlandzkiego? Albo już mieszkasz w Holandii i nie wiesz gdzie załatwiać swoje sprawy? Gdzie wyrobić nr. BSN, który jest niezbędny, aby podjąć pracę? Jak wyrobić Digid i do czego jest to potrzebne? Jak zorganizować swoje życie w Holandii? Jak zadbać o swoją domową administrację, by nieświadomie nie narobić sobie problemów? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w tym e-booku.
Początki w nowym kraju nie należą do łatwych i zwykle upływa sporo czasu, zanim zorientujemy się co, gdzie i jak trzeba załatwić, by bez problemów zorganizować sobie wszystko, co jest potrzebne do życia w obcym państwie.
W e-booku otrzymasz wiedzę i doświadczenie Polki, która od 13 lat mieszka w Holandii i przeszła całą biurokratyczną drogę. Znajdziesz tu niezbędne informacje, napisane zwykłym językiem, zebrane w jednym miejscu.
Czego dowiesz się z ebooka:
gdzie i jak szukać mieszkania,
co to jest gemeente,
jak się zarejestrować w kraju,
gdzie szukać pracy,
gdzie nauczyć się języka niderlandzkiego,
jak działa holenderska służba zdrowia,
jak kupić leki na receptę,
opieka stomatologiczna w Holandii,
jak wygląda system edukacji,
co to jest Belastingdienst,
co to jest uvw, svb, mijnoverheid, toeslagen, bsn, loonstrook, jaaropgave,
jakie są zasiłki w Holandii, co to są toeslagen,
jakie ubezpieczenia warto wykupić,
gdzie złożyć wniosek o zasiłek dla bezrobotnych,
gdzie i jak otworzyć jednoosobową działalność (ZZP),
jak poruszać się po Holandii transportem publicznym,
jak zapisać się do lekarza domowego,
jak otrzymać skierowanie do lekarza specjalisty
O Autorce
W Holandii mieszka od 2011 roku. Przed wyjazdem pracowała w Polsce przez 12 lat na stanowiskach administracyjnych i właśnie to doświadczenie zabrała ze sobą, przeprowadzając się do kraju tulipanów. W 2018 roku rozpoczęła działalność zajmującą się świadczeniem usług administracyjnych dla osób, które nie znają języka holenderskiego, pracuje też zawodowo oraz jest mamą nastolatki. Założycielka strony na Facebooku “Holandia - informacje i administracja dla Polaków”, gdzie poruszane są tematy dotyczące życia i pracy w Holandii.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 57
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Życie i praca
w Holandii
Sprawy urzędowe w pigułce
COPYRIGHT © Anna Jakubowicz 2024
Tytuł: Życie i praca w Holandii. Sprawy urzędowe w pigułce.
Autor: Anna Jakubowicz
Ijmuiden, 2023
Redakcja i korekta: Anna Lewandowska
Projekt okładki: Anna Jakubowicz
Grafika okładkowa: Justyna Marciniak
Dystrybucja: www.eBOOKnijto.com.pl
Skład: Nomads Media
Numer ISBN: 978-83-970770-0-3
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie e-booka na jakichkolwiek nośnikach powodują naruszenie praw autorskich.
Autor oraz wydawca dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tym ebooku informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenia praw patentowych lub autorskich. Autor oraz wydawca nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w ebooku.
Jeśli chcesz pokazać, jak mój ebook pomógł Ci, proszę oznacz zdjęcie hashtagiem #pracaizyciewholandii
Dziękuję!
www.zycieipracawholandii.eu
facebook.com/administracjawholandii
instagram.com/holandia_zycie_i_praca/
Witaj!
Dziękuję Ci za zaufanie i zakup tego e-booka. Jestem pewna, że zawarte w nim informacje dotyczące spraw urzędowych, znacznie ułatwią Ci zorganizowanie swojego życia w Holandii. Pamiętam, gdy sama na początku mojego pobytu w Holandii, nie wiedziałam, gdzie i jakich informacji szukać, bo nie miałam pojęcia, że istnieje coś takiego, jak np. DigiD czy dopłaty do ubezpieczenia zdrowotnego oraz że trzeba prywatnie wykupić ubezpieczenie zdrowotne, gdyż nie jest się automatycznie ubezpieczonym, pracując na etacie, jak jest to w Polsce. Nie miałam również pojęcia, że są instytucje takie jak Belastingdienst, UWV, SVB, RDW czy inne oraz czym one się zajmują.
Początki w nowym kraju nie należą do łatwych i zwykle upływa sporo czasu, zanim zorientujemy się co, gdzie i jak trzeba załatwić, by bez problemów zorganizować sobie wszystko, co jest potrzebne, by żyło się łatwo i przyjemnie. Przeszłam tę drogę 12 lat temu i faktycznie trwało to kilka lat, zanim dotarłam do wszystkich potrzebnych mi informacji, by poukładać sobie swoje sprawy.
Tobie nie musi to tyle zająć, gdyż w tym e-booku przynoszę Ci najważniejsze, potrzebne informacje o sprawach, które trzeba lub warto załatwić, ponieważ ułatwią Ci one życie w Holandii.
Jestem pewna, że dzięki tym informacjom szybko i sprawnie poukładasz swoje sprawy w Holandii i odczujesz spokój, bo wiele odpowiedzi na swoje pytania znajdziesz w tym poradniku.
Miłego czytania!
facebook.com/administracjawholandii
Przeprowadzka do innego kraju wiąże się z koniecznością załatwienia wielu spraw. Poznanie zasad dotyczących organizacji i administracji obowiązującej w danym kraju wymaga zwykle dużego zaangażowania czasu na zorientowanie się co, gdzie i jak trzeba załatwić, by zorganizować sobie życie w nowym miejscu. Osoby przyjeżdżające do Holandii na dłużej, często nie mają tu rodziny czy znajomych, którzy mogą pomóc w zorganizowaniu życia od A do Z, zwykle też nie wiedzą, gdzie mogą się udać, by załatwić konkretne sprawy. Na szczęście w obecnych czasach mamy nieograniczony dostęp do Internetu i tu znajdujemy wiele odpowiedzi na swoje pytania, ale wciąż nie jest to wiedza w pigułce – nie znajdziemy w jednym miejscu wszystkich, najważniejszych informacji.
Zrodziła się potrzeba zebrania wszystkich tych informacji w jednym miejscu, a w odpowiedzi na nią powstał ten poradnik, w którym zamieściłam według mnie najważniejsze informacje dotyczące spraw organizacyjnych i urzędowych w Holandii, a zebrałam je żyjąc w tym kraju od 12 lat. Znajdują się tu informacje dotyczące wynajmu mieszkań (woningen huren), ubezpieczeń (verzekeringen), dofinansowań (toeslagen) oraz wielu innych tematów, którymi trzeba się zająć, przeprowadzając się do Holandii.
Dla osoby zaczynającej życie w innym kraju wszystko jest nowe i zwykle musi minąć trochę czasu, aby zdążyła ona się zorientować, jakie sprawy w pierwszej kolejności trzeba załatwić i gdzie oraz czym zajmują się dane instytucje. Najczęściej pojawiające się terminy administracyjne, brzmiące enigmatycznie dla nowo przybyłych osób do Holandii, to:
• Digid (Digitale identiteit - podpis elektroniczny), • BSN (Burgerservicenummer, czyli odpowiednik polskiego PESEL), • uittreksel BRP (zaświadczenie o zameldowaniu), • loonstrook/salaris (odcinek wynagrodzenia), • jaaropgaaf (odpowiednik polskiego PIT-u), • uitzendbureau (biuro pośrednictwa pracy).
W dalszej treści tej publikacji zamieściłam rozszerzone informacje o tym, czym zajmują się wybrane instytucje, ale już na wstępie, dla ogólnego wprowadzenia i zrozumienia tematu, warto wymienić kilka głównych instytucji administracyjnych w Holandii:
• Gemeente to odpowiednik polskiej gminy i podobnie jak w Polsce załatwia się tu wszelkie zagadnienia dotyczące spraw obywatelskich.
• Belastingdienst to odpowiednik polskiego Urzędu Skarbowego. Wszelkie rozliczenia zarówno osób prywatnych, jak i firm składa się właśnie w Belastingdienst. W Holandii osoby o niskich dochodach otrzymują różnego rodzaju wsparcie, między innymi dopłaty (toeslagen). Belastingdienst, poza sprawami podatkowymi, zajmuje się też rozpatrywaniem i wypłatą dopłat do ubezpieczenia zdrowotnego, do czynszu oraz do opieki nad dziećmi.
• UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) można porównać do połączenia polskiego Urzędu Pracy i ZUS-u. UWV pomaga osobom bezrobotnym w znalezieniu pracy, wypłaca zasiłki (dla bezrobotnych, chorobowe, macierzyńskie), wydaje orzeczenia o niepełnosprawności.
• SVB (Sociale Verzekeringsbank) zajmuje się rozpatrywaniem wniosków o zasiłek rodzinny oraz wypłatą tego zasiłku i wypłatami emerytur.
• RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) to instytucja, która nadzoruje dopuszczenie pojazdów i części do pojazdów na rynek holenderski i europejski. Nadzoruje firmy uznane przez RDW oraz sprawdza stan techniczny pojazdów. W RDW dokonuje się rejestracji pojazdów oraz wydaje dokumenty wymagane dla pojazdów lub właścicieli, takie jak dowody rejestracyjne, prawo jazdy i formularz APK.
• KVK (Kamer van Koophandel) – tu zakłada się działalność gospodarczą.
• CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) płacimy tu mandaty za wykroczenia drogowe oraz ubezpieczenie zdrowotne, jeśli w terminie nie wykupiliśmy polisy na ubezpieczenie zdrowotne lub zalegamy z płatnością składek.
Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii jest obowiązkowe i każda dorosła osoba tu zameldowana ma obowiązek wykupić polisę i opłacać miesięczną składkę w wyznaczonym terminie. Niektórzy pracodawcy oferują pracownikom przy zatrudnieniu również ubezpieczenie zdrowotne, które nawiązują z wybraną firmą ubezpieczeniową, a składki na ubezpieczenie potrącane są pracownikowi z wypłaty. Jednak częściej wymagane jest, by każda osoba sama zadbała o wykupienie polisy na ubezpieczenie zdrowotne. Więcej informacji na ten temat oraz na inne tematy dotyczące życia i pracy w Holandii zamieściłam w dalszej części tekstu.
Pisząc ten poradnik, korzystałam z informacji zamieszczonych na stronach Belastingdienst, Rijksoverheid, UWV, SVB, CJIB i wielu innych oraz z własnego doświadczenia. W 2018 roku założyłam stronę na Facebooku o nazwie Holandia – informacje i administracja dla Polaków, na której podaję przydatne informacje o życiu w Holandii, a także świadczę usługi administracyjne i wykonuję tłumaczenia dla osób prywatnych, które ze względu na brak znajomości języka potrzebują pomocy w różnych sprawach.
Od powstania strony na Facebook, poprzez świadczenie usług administracyjnych, które były odpowiedzią na zapotrzebowanie osób dołączających do społeczności mojej grupy na Facebooku, powstała idea wydania tego poradnika, który spędził kilka lat głęboko ukryty w zakamarkach mojego komputera, zanim ujrzał światło dzienne. Dopiero rozmowa z Lidią Wróbel uświadomiła mi, że wydając ten poradnik, mogę ułatwić życie wielu ludziom, którzy z różnych powodów zdecydowali się na pracę i życie w Holandii, i trudno im odnaleźć się w holenderskich sprawach urzędowych.
Kim jestem?
Nazywam się Ania Jakubowicz, w Holandii mieszkam od 2011 roku. W Polsce pracowałam 12 lat na stanowiskach administracyjnych i to bogate doświadczenie administracyjne zabrałam ze sobą, przeprowadzając się do Holandii. W 2018 roku rozpoczęłam działalność zajmującą się świadczeniem usług administracyjnych dla osób, które nie znają języka holenderskiego, pracuję też zawodowo oraz jestem pełnoetatową mamą nastolatki. Od 2018 roku prowadzę na Facebook’u stronę “Holandia – informacje i administracja dla Polaków”, gdzie poruszam tematy dotyczące życia i pracy w Holandii.
Poradnik ten powstał z pasji do administracji, a moim celem było zebranie w jednym miejscu wszystkich najważniejszych pojęć i informacji o sprawach urzędowych w Holandii. Osoby szukające informacji na ten temat, znajdą tutaj praktycznie wszystkie informacje, które są potrzebne, by wiedzieć co, gdzie i jak należy załatwić, by zorganizować sobie życie w Holandii.
Z radością przekazuję Wam ten poradnik i serdecznie zapraszam do zapoznania się z jego treścią, a także do kontaktu ze mną w sprawach administracyjnych.
www.zycieipracawholandii.eu
facebook.com/administracjawholandii
instagram.com/holandia_zycie_i_praca/