Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Zostało tylko 100 dni do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego!
100 dni do egzaminu ósmoklasisty to 100 krótkich lekcji, dzięki którym powtórzysz wszystkie struktury gramatyczne oraz słownictwo wymagane na egzaminie z języka angielskiego. Dowiesz się z niej także, na co zwrócić szczególną uwagę podczas rozwiązywania różnego rodzaju zadań i tworzeniu wypowiedzi pisemnej.
Wystarczy piętnaście minut dziennie!
Zagadnienia gramatyczne omówione zostały w sposób zwięzły i przejrzysty, a objaśnienia zilustrowane są licznymi przykładami użycia. Słownictwo zostało pogrupowane według kategorii tematycznych, co pomoże je zapamiętać i uporządkować. Zostały zaznaczone stałe związki wyrazowe, słowotwórstwo oraz wyrazy, które sprawiają szczególne trudności.
Skrótowo i przystępnie, ale wyczerpująco powtórzone zagadnienia gramatyczne i słownikowe przeplatane są krótkimi ćwiczeniami. Dzięki nim sprawdzisz, ile pamiętasz, ile potrafisz sobie przypomnieć, a ile musisz jeszcze powtórzyć.
Lekcje poświęcone funkcjom i językowi codziennemu zawierają gotowe schematy i zwroty potrzebne podczas egzaminu.
Test yourself! pozwala utrwalić wiedzę i przećwiczyć umiejętności oraz zapoznać się z autentycznymi zadaniami egzaminacyjnymi.
System odnośników oraz aneksy pozwalają na łatwe i swobodne poruszanie się po książce – jeśli nie pamiętasz czegoś z poprzednich lekcji, zawsze będziesz wiedzieć, gdzie szukać odpowiednich objaśnień. A jeśli zechcesz dowiedzieć się czegoś więcej na dany temat, odnośniki podpowiedzą ci, w których częściach książki szukać informacji.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 553
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Redakcja i korekta: Anna Żółcińska
Skład: Camélia Dizajn
Opracowanie e-wydania:
Projekt okładki: Urszula Szkuta-Kruk
Copyright © 2021 by Poltext Sp. z o.o.
All rights reserved
Warszawa 2022
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.
Poltext Sp. z o.o.
www.wydawnictwoslowko.pl
ISBN 978-83-8175-433-0 (format epub)
ISBN 978-83-8175-434-7 (format mobi)
Egzamin ósmoklasisty to 100 krótkich lekcji, dzięki którym powtórzysz wszystkie struktury gramatyczne oraz słownictwo wymagane na egzaminie z języka angielskiego. Dowiesz się także, na co zwrócić szczególną uwagę podczas rozwiązywania różnego rodzaju zadań i tworzeniu wypowiedzi pisemnej.
Zagadnienia gramatyczne omówione zostały w sposób zwięzły i przejrzysty, a objaśnienia zilustrowane są licznymi przykładami użycia.
Słownictwo pogrupowałyśmy według kategorii tematycznych, co pomoże Ci je zapamiętać i uporządkować. Szczególną uwagę zwróciłyśmy na stałe związki wyrazowe, słowotwórstwo oraz wyrazy, które sprawiają szczególne trudności.
Skrótowo i przystępnie, ale wyczerpująco powtórzone zagadnienia gramatyczne i słownikowe przeplatane są krótkimi ćwiczeniami. Dzięki nim sprawdzisz, ile pamiętasz, ile potrafisz sobie przypomnieć, a ile musisz jeszcze powtórzyć.
Lekcje poświęcone funkcjom i językowi codziennemu zawierają gotowe schematy i zwroty potrzebne podczas egzaminu.
W lekcjach zatytułowanych Egzamin podpowiadamy, jak podejść do różnego typu zadań i na jakiego rodzaju pułapki zwrócić szczególną uwagę.
Cykliczne lekcje Test yourself! pozwalają utrwalić wiedzę i przećwiczyć umiejętności oraz zaznajamiają z autentycznymi zadaniami egzaminacyjnymi. Dzięki zawartym w testach zadaniom sprawdzisz, co jeszcze powinnaś/powinieneś powtórzyć, zanim przejdziesz do kolejnych lekcji.
System odnośników oraz aneksy pozwalają na łatwe i swobodne poruszanie się po książce – jeśli nie pamiętasz czegoś z poprzednich lekcji, zawsze będziesz wiedzieć, gdzie szukać odpowiednich objaśnień. A jeśli zechcesz dowiedzieć się czegoś więcej na dany temat, odnośniki podpowiedzą Ci, w których częściach książki szukać informacji.
1. Wszystkie lekcje poświęcone powtórce gramatyki lub słownictwa poprzedza ćwiczenie-test. Klucz do tego ćwiczenia zawiera odsyłacze do podrozdziałów, w których omawiamy testowane zagadnienie:
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
d. Sasha must be waiting at/on the bus stop now.
Odpowiedzi: a. on b. Among c. through d. at e. above
2. Objaśnienia gramatyczne ilustrują liczne przykłady:
Wyrazy takie jak here, there, downstairs, inside itp. występują na ogół bezpośrednio po czasowniku:
I was waiting there all the time. Cały czas tam czekałem.
Niektóre przysłówki mają taką samą formę jak przymiotniki, np. fastszybki/szybko, earlywczesny/wcześnie, latepóźny/późno, far daleki/daleko, highwysoki/wysoko, lowniski/nisko. Porównaj:
Max is a fast runner. Max jest szybkim biegaczem.
Max can run very fast! Max potrafi bardzo szybko biegać!
3. Kolejne ćwiczenia w rozdziale służą utrwaleniu powtórzonego materiału – odpowiedzi znajdziesz na końcu rozdziału.
To, ile pamiętasz i potrafisz, możesz też sprawdzić w rozdziałach zatytułowanych Test yourself!
4. Słownictwo powtarzane jest w grupach wyrazowych:
Animal sounds
Wyrazy odnoszące się do wydawanych przez zwierzęta dźwięków to m.in.:
bark – szczekać
bay – ujadać
howl – wyć
mew/meow/miaow – miauczeć
purr – mruczeć
bleat – beczeć
chirp – świergotać
5. Zwracamy szczególną uwagę na wyrażenia i wyrazy oraz struktury gramatyczne, które podczas nauki mogą sprawiać kłopoty. Szczególnie kłopotliwe wyrażenia i konstrukcje omawiamy pod hasłem Uwaga!
6. Dzięki odnośnikom możesz z łatwością odszukać treść, do której chcesz wrócić lub dzięki której możesz poszerzyć wiedzę o omawianym zagadnieniu:
W Present Perfect opisujemy czynności, które rozpoczęły się w przeszłości i trwają do chwili obecnej. Typowe wyrażenia w tym użyciu to since i for (42A).
I have had the same winter coat for three years. Noszę ten sam płaszcz zimowy od trzech lat.
My husband hasn’t called me since he left. Mój mąż nie zadzwonił do mnie odkąd wyszedł.
7. Możesz poświęcić uwagę tylko zagadnieniom, które wydają Ci się jeszcze niezrozumiałe lub szczególnie ważne, albo tym, które chcesz uporządkować lub wyjaśnić.
8. Być może nie wiesz dokładnie, co powinieneś/powinnaś powtórzyć. Tak naprawdę trudno to samodzielnie ocenić! Nasza propozycja: przeglądaj kolejne rozdziały książki po kolei – na pewno znajdziesz czas na 3–4 strony dziennie!
PS. Zajrzyj też do aneksów na końcu książki!
I. Zaznacz właściwą formę.
a. I have bought three pairs/pair of jeans.
b. The laboratory at the university has only got twelve microscope/microscopes.
c. Soldiers in the field can communicate with the headquarters/headquarter by radio systems.
d. On our trip to the valley, we saw some deers/deer, wolves/wolfs, and wild sheep/sheeps.
e. This/These scissors is/are blunt – I can’t cut out anything.
Odpowiedzi: a. pairs b. microscopes c. headquarters d. deer/wolves/sheep e. These, are
Rzeczowniki policzalne (2A) mają liczbę pojedynczą i liczbę mnogą:
a pencil – ołówek
two pencils – dwa ołówki
an apple – jabłko
four apples – cztery jabłka
Liczbę mnogą większości rzeczowników tworzymy, dodając końcówkę -(e)s. Dokładne zasady ortograficzne przedstawia tabela:
liczba pojedyncza
liczba mnoga
zasada
tłumaczenie
coin
elephant
song
coins elephants
songs
dodaj -s
moneta – monety
słoń – słonie
piosenka – piosenki
brush
glass
tax
sandwich
brushes
glasses
taxes
sandwiches
po spółgłoskach:
-ch, -sh, -s, -x
dodaj -es
szczotka – szczotki
szklanka – szklanki
podatek – podatki
kanapka – kanapki
dictionary
country
lady
dictionaries
countries
ladies
po spółgłosce + y
dodaj -ies
usuń -y
słownik – słowniki
państwo – państwa
dama – damy
potato
tomato
hero
potatoes
tomatoes
heroes
po spółgłosce + o
dodaj -es
ziemniak – ziemniaki
pomidor – pomidory
bohater – bohaterowie
kangaroo
radio
zoo
kangaroos
radios
zoos
po samogłosce + o
dodaj -s
kangur – kangury
radio – radia
zoo – zoo
Niektóre rzeczowniki mają nieregularną liczbę mnogą. Oto najważniejsze z nich:
liczba pojedyncza
liczba mnoga
zasada
tłumaczenie
woman
man
fireman
policewoman
postman
women
men
firemen
policewomen
postmen
końcówkę -man
zamień na -men
kobieta – kobiety
mężczyzna – mężczyźni
strażak – strażacy
policjantka – policjantki
listonosz – listonosze
calf
half
loaf
leaf
thief
shelf
wolf
knife
life
wife
calves
halves
loaves
leaves
thieves
shelves
wolves
knives
lives
wives
końcówki -f, -fe
zamień na -ves
cielę – cielęta
połowa – połówki
bochenek – bochenki
liść – liście
złodziej – złodzieje
półka – półki
wilk – wilki
nóż – noże
życie – życia
żona – żony
child
goose
foot
louse
tooth
person*
mouse*
children
geese
feet
lice
teeth
people
mice
formy nieregularne – trzeba je zapamiętać!
dziecko – dzieci
gęś – gęsi
stopa – stopy
wesz – wszy
ząb – zęby
osoba – ludzie
mysz – myszy
Rzeczowniki person i mouse zostały oznaczone gwiazdką, ponieważ możemy się spotkać z ich regularną liczbą mnogą. Persons używa się tylko w języku formalnym:
Persons using unlawful violence will be guilty of a riot. Osoby bezprawnie stosujące przemoc będą uznane za winne zamieszek.
W mniej oficjalnym języku stosuje się formę people:
Oh, isn’t it crowded here! I’ve never seen so many people. Och, ależ tutaj tłok! Nigdy nie widziałem tak wielu ludzi.
Liczba mnoga mouses odnosi się wyłącznie do myszek komputerowych, a nie do zwierząt. Porównaj:
Our company bought wireless mouses for all workers. (nie: Our company bought wireless mice…) Nasza firma kupiła myszki bezprzewodowe dla wszystkich pracowników.
My grandpa’s barn was full of mice last summer. Zeszłego lata stodoła mojego dziadka była pełna myszy.
II. Utwórz liczbę mnogą rzeczowników.
1. one ox two ...............
2. one cup two ...............
3. one box two ...............
4. one baby two ...............
5. one child two ...............
6. one knife two ...............
7. one sportsman two ...............
8. one foot two ...............
Są również rzeczowniki, które nie zmieniają formy – ich liczba pojedyncza wygląda tak samo jak mnoga. Oto niektóre z nich:
barracks
crossroads
headquarters
series
species
deer
dice
reindeer
offspring
sheep
fruit*
fish*
craft
spacecraft
aircraft
koszary
skrzyżowanie – skrzyżowania
kwatera główna – kwatery główne
seria, cykl, serial – serie, cykle, seriale
gatunek – gatunki
jeleń – jelenie
kość do gry – kości do gry
renifer – renifery
potomek, potomstwo – potomkowie
owca – owce
owoc – owoce
ryba – ryby
pojazd – pojazdy
pojazd kosmiczny – pojazdy kosmiczne
samolot wojskowy – samoloty wojskowe
Uwaga: Fruit i fish przyjmują regularną liczbę mnogą (fruits, fishes) tylko wtedy, gdy mówimy o kilku gatunkach owoców czy ryb lub gdy mówimy o liczbie owoców albo ryb.
Every day I eat tropical fruits such as mangoes or pomegranates. Codziennie jem owoce tropikalne, takie jak mango albo granaty.
Those fishes are new species. Te ryby to nowe gatunki.
III. Wpisz odpowiednią formę: fish/fishes lub fruit/fruits.
1. The .............. my grandpa caught yesterday were salmon and tuna.
2. If you want to stay healthy, eat plenty of .............. and vegetables.
3. Vitamin C can be found in many .............., such as lemons, grapefruits or blackcurrants.
Kolejna kategoria rzeczowników policzalnych to rzeczowniki, które mają tylko liczbę mnogą.
arms
binoculars
clothes
customs
dungarees
goods
greens
glasses
jeans
leggings
looks
lyrics
overalls
broń
lornetka
ubrania
odprawa celna
ogrodniczki
dobra, towary
zielenina, zielone warzywa
okulary
dżinsy
legginsy
uroda, wygląd
słowa piosenki
kombinezon
pants
pliers
pyjamas
regards
scales
savings
scissors
shorts
stockings
stairs
tights
trousers
tweezers
majtki, spodnie
obcążki
piżama
pozdrowienia (np. w liście)
waga (przyrząd)
oszczędności
nożyczki
szorty
pończochy
schody
rajstopy
spodnie
pęseta
A pair of
Z rzeczownikami typu glasses, pants czy trousers łączy się wyrażenie a pair ofpara, np.:
a pair of trousers – para spodni
a pair of tights – para pończoch
Uwaga:A/The/This itd. + pair of + … łączy się z czasownikiem w liczbie pojedynczej.
That pair of glasses is scratched. (nie: That pair of glasses are scratched.) Ta para okularów jest zarysowana.
Could you show me another pair of trousers?Czy mógłbyś mi pokazać inną parę spodni?
I need a new pair of scissors.Potrzebuję nowej pary nożyczek.
Rzeczowniki zbiorowe (group nouns) odnoszą się na ogół do grup ludzi (jak np. instytucje, organizacje). Oto kilka spośród nich:
army
band
class
armia
zespół muzyczny
klasa
family
government
team
rodzina
rząd
drużyna
Czasownik, który łączy się z rzeczownikami zbiorowymi, może przyjmować formę liczby pojedynczej lub mnogiej. Forma czasownika zależy od tego, czy daną grupę traktujemy jako niepodzielną całość (czasownik w liczbie pojedynczej), czy jako zbiór poszczególnych jednostek (czasownik w liczbie mnogiej). Porównaj przykłady:
Our class is going on a school trip in June. Nasza klasa jedzie w czerwcu na wycieczkę szkolną.
My team play football very well. Moja drużyna bardzo dobrze gra w piłkę nożną.
Rzeczowniki people (ludzie, osoby), police (policja), staff (personel, pracownicy) zawsze łączą się z czasownikiem w liczbie mnogiej, np.:
The police are on their way. Policja jest w drodze.
IV. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. Be careful with those scissors/pair of scissors.
2. On my way down the stairs/steps, I stopped to admire the beautiful view of my newly designed house.
3. Yesterday, my toddler scrambled on the worktop and reached the kitchen scales/scale.
Odpowiedzi: II. 1. oxen 2. cups 3. boxes 4. babies 5. children 6. knives 7. sportsmen 8. feet III. 1. fishes 2. fruit 3. fruits IV. 1. scissors 2. stairs 3. scales
I. Zaznacz właściwą formę.
a. My kid can’t decide if she wants a/–/the dog or a/–/the cat.
b. I don’t have a great deal/number of patience.
c. I put some apple peels and empty milk cartons in the waste bin. It’s full of the/– rubbish.
d. All the money I’ve got is/are in the top drawer.
e. I wanted to get a loaf/bar of rye bread, but none of them looked fresh.
Odpowiedzi: a. a, a b. deal c. – d. is e. loaf
Rzeczowniki policzalne (countable nouns) odnoszą się do obiektów, które da się policzyć, np.: a bookksiążka, a boy chłopiec. Rzeczowniki te występują w liczbie pojedynczej i mnogiej (1):
Our neighbours have got two children, a cat, a little guinea pig and three dogs. Nasi sąsiedzi mają dwoje dzieci, kota, małą świnkę morską i trzy psy.
Rzeczowniki policzalne w liczbie pojedynczej występują z przedimkiem nieokreślonym a/an. (13, 14).
Rzeczowniki niepoliczalne (uncountable nouns) to wyrazy odnoszące się do przedmiotów i pojęć, których nie da się policzyć, np.: lovemiłość, teaherbata, musicmuzyka. Jest kilka grup tych rzeczowników:
a) pojęcia abstrakcyjne: timeczas, freedomwolność, compassionwspółczucie, knowledgewiedza.
b) dziedziny wiedzy i umiejętności: Spanishhiszpański, geographygeografia, programminginformatyka, medicinemedycyna.
c) substancje, materiały, tworzywa, płyny: clayglina, silkjedwab, linenlen, plasticplastik, goldzłoto, riceryż, milkmleko, airpowietrze.
d) zjawiska przyrodnicze: weatherpogoda, climateklimat, snowśnieg, raindeszcz, lightningbłyskawica, heatgorąco, gravitygrawitacja.
e) sporty i gry: chessszachy, ludochińczyk, footballpiłka nożna, basketballkoszykówka.
f) nazwy chorób: flugrypa, pneumoniazapalenie płuc.
g) inne wyrazy: advicerada, damageszkoda, furnituremeble, behaviourzachowanie, informationinformacja, moneypieniądze, newswiadomość/wiadomości, scenerykrajobraz, trafficruchuliczny, workpraca.
Przedimki nieokreślone a/an występują tylko przed rzeczownikami policzalnymi w liczbie pojedynczej. Nie łączą się one z rzeczownikami niepoliczalnymi.
Porównaj:
rzeczownik policzalny
rzeczownik niepoliczalny
What a beautiful view!Jaki przepiękny widok!
a view
scenery
What beautiful scenery!
Jaki przepiękny krajobraz!
She’s looking for a job. Ona szuka pracy.
a job
work
She’s looking for work.
Ona szuka pracy.
Rzeczowniki niepoliczalne nie mają liczby mnogiej. Nie możemy powiedzieć: bloods, excitements, musics.
Dlatego też rzeczowniki niepoliczalne występują z czasownikiem w liczbie pojedynczej:
The news is very depressing today. (nie: The news are very depressing today.) Dzisiaj wiadomości są bardzo przygnębiające.
Money is important, but good health means much more. Pieniądze są ważne, ale zdrowie znaczy wiele więcej.
It’s a long drive to the city centre and the traffic is heavy. To długa podróż do centrum miasta, a i ruch uliczny jest wzmożony.
Przedimek określony the może poprzedzać rzeczownik niepoliczalny, ale tylko wtedy, gdy mówimy o konkretnej porcji, partii lub rodzaju danej substancji. Porównaj:
Food is the necessity of life.Jedzenie jest podstawą życia. (mowa jest o jedzeniu w znaczeniu ogólnym)
The food you ordered has just been delivered. Jedzenie, które zamawiałeś, właśnie zostało dostarczone. (mowa o konkretnym jedzeniu)
Music consists of a series of sounds.Muzyka składa się z serii dźwięków. (muzyka ogólnie)
Could you turn down the music? I can’t focus on my homework assignment.Czy mógłbyś ściszyć tę muzykę? Nie mogę się skupić na moim zadaniu domowym.
II. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. Lamb/A lamb/Thelamb is a kind of –/a/the meat.
2. Lamb/A lamb/Thelamb we had for dinner last night was excellent.
3. Jewellery/A jewellery/The jewellery Sara is wearing today is/are beautiful.
Kwantyfikatory, czyli określenia ilości, to wyrazy typu manydużo, sometrochę itp. (12A, B). Tabela przedstawia zasady użycia kwantyfikatorów z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi.
rzeczowniki policzalne
rzeczowniki niepoliczalne
how many? ile?
how much? ile?
a few kilka
a little trochę
few niewiele
little mało
fewer mniej
less mniej
many dużo
much dużo
several kilka, kilkanaście
–
a big/great number of duża liczba
a large/great amount of
a big/great deal of duża ilość
each/every każdy
–
both obaj, obydwie, obydwa
–
Niektóre kwantyfikatory można zastosować zarówno do rzeczowników policzalnych, jak i niepoliczalnych:
all – wszystko/wszyscy
some – trochę/niektórzy
more – więcej
most – najwięcej
a lot of/lotsof – mnóstwo
plenty of – mnóstwo
no – żaden
none (of) – żaden/żadna/żadne
Uwaga: Pamiętaj o istotnej różnicy pomiędzy: few/a few, little/a little.
a few
He has only been at the camp for three days, and he’s already made a few friends. Dopiero od trzech dni jest na obozie, a już zawarł kilka przyjaźni.
few
I feel sorry for him. He has got few friends.
Jest mi go żal. Ma niewielu przyjaciół.
a little
I’m proud of myself. I’ve earned a little money from the garage sale. Jestem z siebie dumny. Zarobiłem trochę pieniędzy z wyprzedaży garażowej.
little
I barely make ends meet. I have little money.
Ledwie wiążę koniec z końcem. Mam mało pieniędzy.
A few/few używamy tylko z rzeczownikami policzalnymi w liczbie mnogiej.
A little/little zastosujemy z rzeczownikami niepoliczalnymi.
III. Zaznacz poprawną formę.
1. In my opinion, if we add a little/little lemon juice to the salmon, it will taste better.
2. How much/How many money do you have?
Istnieją również inne określenia ilości, które można wyrazić za pomocą wagi czy miary objętości.
Miara/objętość
Substancja/materiał/tworzywo
a kilo/bag/pound of
kilo/torebka/funt
flour/rice/sugar
mąki/ryżu/cukru
two kilos/bags/pounds of
dwa kilo/dwie torebki/dwa funty
a litre/bottle/glass/cup/mug of
litr/butelka/szklanka/filiżanka/kubek
milk/sparkling water/coffee/tea
mleka/wody gazowanej/kawy/herbaty
two litres/bottles/glasses/cups/mugs of
dwa litry/dwie butelki/szklanki/filiżanki/kubki
a metre of
metr
linen/cotton
lnu/bawełny
two metres of
dwa metry
a slice of
kromka/plasterek
bread/ham/cheese
chleba/szynki/sera
two slices of
dwie kromki/dwa plasterki
Inne określenia to:
a bar of chocolate/soap/gold/butter – tabliczka czekolady/kostka mydła/sztabka złota/kostka masła
a carton of orange juice – karton soku pomarańczowego
a bunch of flowers/bananas – bukiet kwiatów/kiść bananów
a bowl of cereal/soup – miska płatków/zupy
a box of candy – pudełko cukierków
a jar of jam/pickles – słoik dżemu/ogórków kiszonych
a tube of toothpaste – tubka pasty do zębów
IV. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. Did you get a bottle/loaf of lemonade, three cartons/tubes of milk and a bunch/bar of my favourite chocolate?
2. I’d like a glass/metre of red wine, a jar/bunch of grapes, four slices/slice of blue cheese and a dessert.
Odpowiedzi: II. 1. Lamb, – 2. The lamb 3. The jewellery, is III. 1. a little 2. How much IV. 1. bottle, cartons, bar 2. glass, bunch, slices
I. Zaznacz właściwą formę.
a. Teresa was sitting by herself/herself in the corner of the cafe.
b. When Tom comes, please tell he/him I phoned.
c. Did you get the parcel? It/She should arrive today.
d. After he introduced himself/herself, we started introducing ourself/ourselves.
e. Will they ever stop arguing with each other/themselves?
Odpowiedzi: a. by herself b. him c. It d. himself, ourselves e. each other
Zaimki to wyrazy zastępujące rzeczowniki, np. youty, wy, heon, theyoni, one, this to, that tamto.
Zaimki osobowe – czyli te, które odnoszą się do osób – występują w dwóch formach: podmiotowej (subject form), która odpowiada na pytania mianownika (kto?, co?), oraz dopełnieniowej (object form), która odpowiada na pytania pozostałych przypadków.
Zaimki w funkcji podmiotu
Forma podmiotowa
ja
I
ty
you
on
he
ona
she
ono
it
my
we
wy
you
oni
they
Zaimki osobowe zastępują rzeczowniki:
Tom is in the attic.He is in the attic. Tomek jest na strychu.On jest na strychu.
Lisa and Laura have just arrived.They have just arrived. Lisa i Laura właśnie przyjechały.One właśnie przyjechały.
W języku angielskim zaimka nie można pominąć, gdyż wtedy zdanie straci sens:
Fiona is exceptionally gifted.She is exceptionally gifted. (nie: Is exceptionally gifted.) Fiona jest wyjątkowo uzdolniona.Ona jest wyjątkowo uzdolniona.
You
Zaimek you występuje w drugiej osobie liczby pojedynczej (ty) i mnogiej (wy). W zależności od kontekstu zdanie może mieć dwa różne znaczenia:
Where do you live?Gdzie mieszkasz?/Gdzie mieszkacie?
You może też odnosić się nie do konkretnej osoby czy osób, ale do ogółu. Tego zaimka używa się, by wyrazić ogólnie panującą regułę, opinię itp. (32F):
You should respect the elders.Powinno się szanować starszych.
It
Zaimek it odnosi się do zwierząt, których płci nie znamy, oraz do obiektów nieożywionych, czyli przedmiotów, zjawisk i pojęć:
A: I love your ring. B: Thanks. It was bought at a flea market. A: Piękny pierścionek. B: Dzięki. Został kupiony na pchlim targu.
Whose cat is that? It’s always in our garden.Czyj to kot? Zawsze jest w naszym ogrodzie.
A: What’s the chemical formula for water? B: It’s H20.A: Jaki jest wzór chemiczny wody? B: H20.
Uwaga: Jeśli odnosimy się do zwierząt, do których jesteśmy przywiązani emocjonalnie, używamy zaimka odpowiedniego do jego płci:
I have a puppy. She’s just lovely.Mam szczeniaka. Jest po prostu urocza.
Are you going to take your cat with you? No, he is too old. Czy masz zamiar zabrać ze sobą swojego kota? Nie, on jest za stary.
Zaimka it używa się w odniesieniu do małych dzieci, których płeć nie ma dla rozmówców znaczenia albo jest nieznana:
So you’ve had a baby. Is it a boy or a girl?A więc macie dziecko. To chłopiec czy dziewczynka?
Zaimek it służy również do wprowadzenia opisu (24B):
▪ pogody: It’s quite windy today.Dzisiaj jest dosyć wietrznie.
▪ temperatury: It’s only 5 degrees Celsius today.Dzisiaj jest tylko pięć stopni Celsjusza.
▪ czasu: It’s 3 a.m.Jest trzecia nad ranem.
▪ odległości: Let’s have a walk in the forest. It’s not far.Chodźmy na spacer do lasu. To niedaleko.
Zaimki w funkcji dopełnienia
Forma dopełnieniowa
mnie, mi, mną itd.
me
ciebie, tobie, cię, tobą itd.
you
jego, go, jemu itd.
him
jej, nią, niej itd.
her
jego, go, tego, jemu, mu, temu itd.
it
nam, nas, nami itd.
us
was, wam, wami itd.
you
im, ich, nimi itd.
them
Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia występują zawsze po czasowniku lub przyimku:
My mum will be looking for me. Mama będzie mnie szukać.
The deer is very close. The dogs can smell it. Jeleń jest bardzo blisko. Psy wyczuwają go.
Do you like her?Lubisz ją?
II. Zaznacz poprawną odpowiedź.
1. Joseph is a chef. ……… works 9 hours a day.
A. She B. He
2. A: Where is your phone? B: ……… is in my bag.
A. It B. She
3. If he respects ………, he will accept my decision.
A. his B. me
W języku angielskim zaimki zwrotne (reflexive pronouns), czyli odpowiednik polskiego się, mają różną formę dla różnych osób:
osoba
zaimek zwrotny
I
myself
you
yourself
he
himself
she
herself
it
itself
we
ourselves
you
yourselves
they
themselves
Zaimki zwrotne to polski odpowiednik się, siebie. Używa się ich, gdy podmiot i obiekt podlegający danej czynności to ta sama osoba:
I have cut myself with the knife. Skaleczyłam się nożem.
He forced himself to eat the fish.Zmuszał się do zjedzenia ryby.
-self czy selves
Tworząc zaimki zwrotne, należy zwrócić uwagę na ich drugi człon. -self stosuje się tylko do liczby pojedynczej, natomiast -selves do liczby mnogiej.
I hope you like the cake – I baked it myself. Mam nadzieję, że smakuje ci ciasto – sama je upiekłam.
Let’s not blame ourselves.Nie obwiniajmy się.
Are the cruise passengers enjoying themselves? Czy uczestnicy rejsu dobrze się bawią?
Uwaga: Zaimki zwrotne rzadko łączą się z czasownikami takimi jak dress ubierać (się), shave golić (się)czy wash myć (się):
Regardless of circumstances, he would shave and comb his hair every morning. (nie: …he would shave himself and comb himself…) Niezależnie od okoliczności codziennie rano golił się i czesał.
Children, get dressed immediately! (nie: Children, dress yourselves…) Dzieci, natychmiast się ubierzcie!
Zaimki zwrotne z czasownikami typu dress stosuje się tylko wtedy, kiedy chce się podkreślić, kto wykonuje daną czynność:
Can your son already dress himself? Czy twój synek potrafi już sam się ubrać?
I did it myself
Zaimków zwrotnych używa się też wtedy, kiedy czynność skierowana jest na osobę czy przedmiot, do którego się odnoszą:
Josh is so boastful! He only talks about himself. Josh jest taki pyszałkowaty! Mówi tylko o sobie.
Have you prepared the whole meal yourself? Czy sam przygotowałeś cały posiłek?
The house itself is cosy, but take a look at that horrible area! Sam dom jest przytulny, ale spójrz na tę okropną okolicę!
By myself
Wyrażenie by myselfsam, na własną rękę, samotnie stosuje się, aby podkreślić, że coś zostało zrobione samodzielnie lub w samotności:
She knitted the sweater by herself. Ona sama zrobiła ten sweter na drutach.
I like spending time by myself.Lubię spędzać czas samemu.
III. Uzupełnij luki odpowiednim zaimkiem zwrotnym.
1. Mum, we've made dinner all by ....................
2. After the bath, I quickly dried .................., and put on my clothes.
3. They were laughing at .................. and the ridiculous mistake they’d made.
Jeśli mamy na myśli wzajemną relację dwóch osób, przedmiotów itp., nie używamy zaimków zwrotnych, ale wyrażeń each other i one another:
Steve and Helen really like each other. (nie: Steve and Helen really like themselves.) Steve i Helen bardzo lubią się nawzajem.
We regularly text each other. Regularnie do siebie piszemy.
I hope we can still trust each other. Mam nadzieję, że nadal możemy sobie ufać.
After the theft, the staff accused one another. Po kradzieży członkowie personelu oskarżali się nawzajem.
Have you met each other before? Czy spotkaliście się wcześniej?
IV. Zaznacz poprawną formę.
1. Jill and I lost ourselves/got lost in the woods.
2. Maybe they argue too much, but they love each other/themselves.
3. Look! I’ve built it by myself/me!
Odpowiedzi: II. 1. B 2. A 3. B III. 1. ourselves 2. myself 3. themselves IV. 1. got lost 2. each other 3. myself
I. Zaznacz właściwy wyraz lub formę.
a. I usually wear a sweatshirt/blouse when it’s cold.
b. What is your surname/second name, Sir?
c. Chris is a bit plump/slim, but he’s very handsome/overweight.
d. Mary is a teenage/teen/teenager girl.
e. A: How much/– old is your sister? B: She’s just a newborn/new baby.
Odpowiedzi: a. sweatshirt b. surname c. plump, handsome d. teenage e. –, newborn
Dane osobowe (personal data) opisują wyrazy:
first name – imię
middle name – drugie imię
surname/family name – nazwisko
nick/nickname – pseudonim
date of birth (DOB) – data urodzenia
place of birth – miejsce urodzenia
nationality – narodowość
citizenship – obywatelstwo
address – adres
street – ulica (zamieszkania)
postal code (BrE)/zip code (AmE) – kod pocztowy
place of residence – miejsce/kraj zamieszkania
email address – adres email
phone number – numer telefonu
Date of birth
Istnieje kilka poprawnych sposobów zapisywania dat w języku angielskim. W brytyjskim angielskim obowiązuje format:
DD / MM / YY, gdzie D = dzień (day), M = miesiąc (month), Y = rok (year)
W amerykańskim angielskim przyjęto zapis:
MM / DD / YY
Możliwe są też inne sposoby zapisu. Więcej na ten temat w lekcji (9).
Address
Poprawny zapis adresu zamieszkania (address) w Wielkiej Brytanii to:
title, name and surname
Mr John Smith / Mrs Anne Lewis / Ms Dorothy Parker
house number, street
61 Apple Road
town
GLOUCESTERSHIRE
postal code
SO4 65HP
country
UK
W USA adres zapisuje się inaczej:
title, name and surname
Mr John Smith / Mrs Anne Lewis / Ms Dorothy Parker
house number, street
461 Orange Street
town, state, zip code
Post Texas 15412
country
USA
Telephone number (51C, 58, 76A)
W numerach telefonicznych każdą cyfrę wymawia się z osobna. Zero wymawia się jako oh lub zero. Jeżeli ta sama cyfra pojawia się w numerze dwa razy z rzędu, można użyć słowa doublepodwójny, np. 411 089 066 – four double one oh eight nine oh double six.
Email address (78)
W adresie email znak @ wymawiamy jako at, kropkę – dot.
II. Przeczytaj formularz i uzupełnij brakujące wyrazy.
First (a) ..................: Melinda
Middle name: Margaret
Surname/ (b) ..................name: Hughes
(c) ..................of birth: 12 March 2002
(d) Place of .................: Bristol
(e) ..................: British
(f) ................. of residence: UK
Address: 12 Chapel Road, KENTOWN, UK
Postal (g) .................: PO13 6SD
Email address: [email protected]
(h)................number: + 44 300 000 962
Wygląd człowieka opisują m.in. wyrazy:
LOOKS/PHYSICAL APPEARANCE (wygląd)
body
sylwetka
thin – chudy
slim – szczupły
plump – pulchny
overweight – z nadwagą
fat – gruby
well-built – dobrze zbudowany
muscular/athletic – muskularny
height
wzrost
tall – wysoki
medium height/average height – średniego wzrostu
short – niski
face
twarz
chubby – pyzata
round – okrągła
long – pociągła
slim – szczupła
eyebrows – brwi
eyelashes – rzęsy
hair colour
kolor włosów
fair – jasne
dark – ciemne
blond/blonde – blond
auburn – kasztanowe
red/ginger – rude
silver/grey/white – siwe
hairdo/hairstyle fryzura
short – krótkie
shoulder-length – do ramion
long – długie
crew cut – na jeża
bald – łysy
straight – proste
wavy – falowane
curly – kręcone
spiky – nastroszone, sterczące
parting – przedziałek
pony-tail – kucyk
braid – warkocz
fringe – grzywka
facial hair
zarost
moustache – wąsy
beard – broda
goatee – kozia bródka
sideburns – baki
complexion/skin
cera/skóra
dark – ciemna
olive – oliwkowa
pale – blada
fair – jasna
tanned – opalona
freckled – piegowata
fresh/healthy – zdrowa
perfect – idealna
blotchy – w krostach
spot/pimple – pryszcz
mole – pieprzyk
freckle – pieg
acne – trądzik
scar – blizna
opinion
opinia
attractive – atrakcyjny
beautiful – piękny
pretty – ładny
good-looking – atrakcyjny
gorgeous – olśniewający
handsome – przystojny
plain/ugly – brzydki
unattractive – nieatrakcyjny
Wzrost
Żeby podać dokładny wzrost (height) osoby, używamy schematu:
osoba + be + miara + tall:
I am 1.64 m tall. (nie: I have 1.64 m.) Mam 1,64 m wzrostu.
Gloria is 198 cm tall. Gloria ma 198 cm wzrostu.
Be czy have (got)
Kiedy opisujemy wygląd, czasownik bebyć (21A) łączy się z przymiotnikiem, np.:
Tom’s hair is dark and his eyes are blue. Włosy Toma są ciemne, a jego oczy niebieskie.
Gloria is very tall.Gloria jest bardzo wysoka.
Have (got) łączy się z rzeczownikiem (21C), np.:
Tom has dark hair and blue eyes.Tom ma ciemne włosy i niebieskie oczy.
Oh, no! I’ve got an awful spot on my nose!Och, nie! Mam straszny pryszcz na nosie!
III. Zaznacz właściwy wyraz.
1. Tina is/has a pale complexion/carnation and curly/curling hair.
2. Lisa isn’t high/tall – she’s middle/medium height.
W tabeli znajdziesz nazwy ubrań (clothes) odpowiadające poszczególnym częściom ciała.
head
głowa
cap – czapka
baseball cap – czapka bejsbolowa
hat – kapelusz
neck
szyja
scarf – szalik, apaszka
bandana – bandana
tie – krawat
bow tie – mucha
body
tułów
bra – stanik
T-shirt – koszulka
shirt – koszula
blouse – bluzka
top – top
tracksuit top – bluza od dresu
hoodie – bluza z kapturem
sweatshirt – bluza
jumper/sweater/pullover – sweter
jacket – marynarka, kurtka
coat – płaszcz
buttocks
pośladki
underwear – bielizna
underpants – majtki
knickers/panties – majtki damskie
boxer shorts – bokserki
hands
dłonie
glove – rękawiczka
mitten – rękawiczka jednopalcowa
legs
nogi
shorts – szorty
trousers – spodnie
jeans – dżinsy
skirt – spódnica
tracksuit bottoms – spodnie od dresu
tights – rajstopy
stockings – pończochy
feet
stopy
sock – skarpeta
shoe – but
high-heeled shoe – but na obcasie
trainer – but sportowy
boot – but za kostkę
Wellington boot – kalosz
slipper – kapeć
sandal – sandał
flip-flop – klapek
others
inne
dress – sukienka
suit – garnitur
uniform – mundur
school uniform – mundurek szkolny
Akcesoria
Oprócz ubrań nosimy (na sobie lub przy sobie) rozmaite akcesoria (accessories). Oto niektóre z nich:
jewellery
biżuteria
bracelet – bransoletka
earring – kolczyk
necklace – naszyjnik
ring – pierścionek
bags
torby
bag – torba
backpack/rucksack – plecak
purse – portmonetka, torebka
hair accessories
akcesoria do włosów
hairband – opaska do włosów
hairpin – spinka do włosów
hair slide – wsuwka
hair rubber band – gumka do włosów
others
inne
belt – pasek
glasses – okulary
sunglasses – okulary przeciwsłoneczne
wallet – portfel
watch – zegarek
umbrella – parasol
Rzeczowniki w liczbie mnogiej
Zauważ, że wyrazy: clothes, trousers, jeans i inne występują zawsze w liczbie mnogiej (1D):
My sister’s clothes always look neat and tidy. Ubrania mojej siostry zawsze wyglądają schludnie.
How much are these blue shorts? Ile kosztują te niebieskie szorty?
A pair of (1D)
Nazwy ubrań, które występują „w parach”, jak np. shoe, sock czy glove, można poprzedzić wyrażeniem a pair ofpara (czegoś). Wtedy te rzeczowniki występują zawsze w liczbie mnogiej, np.:
a pair of sockspara skarpet; a pair of trainerspara butów sportowych; two pairs of flip-flopsdwie pary klapek.
Przymiotniki
Ubrania opisać można za pomocą wyrazów:
size
rozmiar
large – duży
medium – średni
small – mały
knee-length – do kolan
tight – obcisły, ciasny
baggy – luźny
pattern
wzór
plain – gładki, bez wzoru
patterned – z wzorem
striped – w paski
dotted – w kropki
checked – w kratkę
flowered – w kwiaty
fabric/material
tkanina/tworzywo
woolen/woollen – wełniany
silk – jedwab/jedwabny
cotton – bawełna/bawełniany
leather – skóra/skórzany
opinion
opinia
elegant/smart – elegancki
formal – formalny
informal – nieformalny
casual – codzienny
fashionable/trendy – modny
old-fashioned/unfashionable – niemodny
Czasowniki
Kiedy mówimy o noszeniu ubrań, używamy czasowników:
wear – nosić
put on – zakładać
take off – zdejmować
try on – przymierzać
get dressed – ubierać się
get undressed – rozbierać się
change – przebierać się
Children, get dressed quickly and put on your shoes. Dzieci, szybko się ubierzcie i załóżcie buty.
A: Have you tried this jacket on? B: Yes – it’s too tight.A: Przymierzałeś tę kurtkę? B: Tak – jest za ciasna.
Uwaga: Nie pomyl czasowników suitpasować komuś, być twarzowym i fitpasować pod względem rozmiaru:
This dress really suits Mary.Mary bardzo dobrze wygląda w tej sukience.
I’m not going to buy those trainers – they don’t fit.Nie kupię tych butów – mają zły rozmiar.
Be born, be dead, die
Urodzić się to be born, umrzeć – die:
J.R.R. Tolkien was born in 1892 and died in 1973. J.R.R. Tolkien urodził się w 1892, a zmarł w 1973 roku.
Be dead używa się, żeby powiedzieć, że ktoś już nie żyje:
I’ve just heard that my friend’s grandma is dead.Właśnie dowiedziałem się, że zmarła babcia mojego kolegi.
How old are you?
Pamiętaj, że wiek podajemy za pomocą wyrażenia be … years old, np.:
My elder brother is nineteen years old. (nie: My elder brother has 19 years.) Mój starszy brat ma 19 lat.
Wyrażenie to możemy skrócić, szczególnie w języku mówionym:
A: How old are you? B: I’m fourteen. (nie: B: I’m fourteen years.) A: Ile masz lat? B: 14.
Tabela zawiera etapy życia i grupy wiekowe oraz odpowiadające im przymiotniki.
Life stage
Etap życia
Age group
Grupa wiekowa
Adjectives
Przymiotniki
childhood dzieciństwo
newborn – noworodek
baby/infant – niemowlę
toddler – szkrab
child (l.m. children) – dziecko
small/little – mały
very young – bardzo młody
youth
młodość
teenager – nastolatek
adolescent – osoba w wieku dojrzewania
teenage – nastoletni
young – młody
adulthood dorosłość
adult/grown-up – dorosły
adult/ grown-up – dorosły
middle-aged – w średnim wieku
old age
starość
senior – senior
elderly person – starsza osoba
elderly – starszy
Przymiotniki adult, elderly i teenage występują zawsze przed opisywanym rzeczownikiem:
The exhibition was visited by a group of teenage students.Wystawę odwiedziła grupa nastoletnich uczniów.
During the pandemic, many volunteers were helping elderly people in our area.Podczas pandemii wielu wolontariuszy pomagało starszym osobom w naszej okolicy.
Be in one’s teens/twenties/mid forties
Żeby powiedzieć, że ktoś makilkanaście lat, możemy użyć wyrażenia be in one’s (early/mid/late) teensbyć (młodym/średnim/późnym) nastolatkiem. Podobnie – by powiedzieć, że ktoś jest po dwudziestce/czterdziestce itd., użyjemy be in one’s (early/mid/late) twenties/forties itd.:
Angie was in her late thirties when she found her true vocation.Angie była sporo po trzydziestce, kiedy odkryła swoje prawdziwe powołanie.
Być niepełnoletnim to be under age; osiągnąć pełnoletniość – come of age.
IV. Uporządkuj wyrazy od określenia osoby najmłodszej do określenia osoby najstarszej.
1. …… 2. …… 3. …… 4. …… 5. …… 6. …… 7. …… 8. ……
a) a newborn b) a teenager c) a woman in her mid-twenties d) an elderly man e) a baby f) a middle-aged man g) a small child h) a woman in her early twenties
Odpowiedzi: II. a) name b) Family c) Date d) birth e) Nationality f) Place g) code h) Phone III. 1. has, complexion, curly 2. tall, medium IV. 1. a 2. e 3. g 4. b 5. h 6. c 7. f 8. d
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
a. When it’s cold and rainy, I get very cheerful/miserable.
b. I’m really embarrassed/worried. I’ve got a test this afternoon.
c. Matthew is a lazy, unambitious/ambitious 31-year-old man living with his parents.
d. My grandpa’s got a fantastic sense of humour. He is very funny/rude.
e. I didn’t keen on/fancy swimming in the lake.
Odpowiedzi: a. miserable b. worried c. unambitious d. funny e. fancy
Poniższe przymiotniki opisują cechy charakteru (character traits):
active – aktywny
bad-tempered – wybuchowy, skory do gniewu
bossy – apodyktyczny
caring – troskliwy
childish – dziecinny
confident – pewny siebie
considerate – troskliwy
demanding – wymagający
energetic – pełen energii
fair – sprawiedliwy
friendly – przyjazny
funny – śmieszny, zabawny
hard-working – pracowity
helpful – pomocny
interesting – interesujący
lucky – mający szczęście
mean – złośliwy, skąpy
naughty – niegrzeczny, nieposłuszny
nice – miły
noisy – hałaśliwy
quiet – cichy
romantic – romantyczny
sensible – rozsądny
sensitive – wrażliwy
serious – poważny
silly – głupi
sociable – towarzyski
talented – uzdolniony
weird – dziwny
Oto kilka przymiotników odnoszących się do emocji i nastroju:
cheerful – radosny
happy – szczęśliwy
miserable – nieszczęśliwy
moody – humorzasty
sad – smutny
upset – przygnębiony
Porównaj pary przymiotników i rzeczowników odnoszących się do osobowości:
Przymiotnik
Rzeczownik
końcówki -sion, -tion
aggressive agresywny
aggression agresja
ambitious ambitny
ambition ambicja
końcówka -ness
careful ostrożny
carefulness ostrożność
clever sprytny
cleverness spryt
kind życzliwy
kindness życzliwość
lazy leniwy
laziness lenistwo
polite uprzejmy
politeness uprzejmość
rude niegrzeczny
rudeness niegrzeczność
selfish egoistyczny, samolubny
selfishness egoizm
shy nieśmiały
shyness nieśmiałość
stubborn uparty
stubbornness upór
końcówki -ance, -ence
intelligent inteligentny
intelligence inteligencja
patient cierpliwy
patience cierpliwość
tolerant tolerancyjny
tolerance tolerancja
violent pełen przemocy
violence przemoc
końcówki -ity, -ty
creative kreatywny
creativity kreatywność
generous hojny
generosity hojność
honest uczciwy
honesty uczciwość
reliable rzetelny, godny zaufania
reliability niezawodność
responsible odpowiedzialny
responsibility odpowiedzialność
inne
brave odważny
bravery odwaga
wise mądry
wisdom mądrość
Aby utworzyć przymiotnik o przeciwnym znaczeniu, do niektórych słów można dodać przedrostki un-, in-, im-, ir-, dis-:
Przedrostek un-
unaggressive nieagresywny
unambitious bez ambicji
undemanding niewymagający
unfriendly nieprzyjazny
Przedrostek in-
inconsiderate nieliczący się z innymi
insensitive niedelikatny
intolerant nietolerancyjny
Przedrostek im-
impatient niecierpliwy
impolite nieuprzejmy, niegrzeczny
impractical niepraktyczny
Przedrostek ir-
irresponsible nieodpowiedzialny
Przedrostek dis-
dishonest nieuczciwy
disloyal nielojalny
disobedient nieposłuszny
Jest wiele przymiotników, od których nie da się utworzyć przeciwnego znaczenia przez dodanie przedrostka, np.:
calm – spokojny
beautiful – piękny
clever – mądry
excellent – doskonały
generous – hojny
hard-working – pracowity
strict – surowy
angry – rozgniewany, zły
ugly – brzydki
stupid – głupi
terrible – okropny
mean/tight-fisted – skąpy
lazy – leniwy
lenient – pobłażliwy
II. Utwórz przymiotniki o przeciwnym znaczeniu, dodając odpowiedni przedrostek.
1. perfect – ..............................
2. loyal – ..............................
3. dependent – ..............................
4. organized – ..............................
5. responsible – ..............................
Emocje i uczucia często opisują imiesłowy, czyli wyrazy utworzone od czasownika (71), które pełnią w zdaniu funkcję przymiotnika, np. relaxedodprężony, relaxingodprężający. Wyrazy zakończone na -ed nazywają odczucia istot żyjących, a słowa z końcówką -ing opisują rzecz, osobę lub sytuację, która wywołuje te emocje.
Czasownik
Przymiotnik z końcówką -ed
Przymiotnik z końcówką -ing
bore nudzić
bored znudzony
boring nudny
confuse pomylić, zdezorientować
confused zdezorientowany
confusing mylący
disappoint rozczarować, zawieść kogoś
disappointed rozczarowany
disappointing rozczarowujący
embarrass wprawiać w zakłopotanie
embarrassed zakłopotany, zażenowany
embarrassing wprawiający w zakłopotanie
excite ekscytować
excited podekscytowany
exciting ekscytujący
frighten przestraszyć
frightened przerażony
frightening przerażający
inspire inspirować
inspired zainspirowany
inspiring inspirujący
please dogadzać, zadowalać
pleased zadowolony
pleasing przyjemny
relax relaksować, odprężać
relaxed wypoczęty
relaxing relaksujący
shock zszokować
shocked zszokowany
shocking szokujący
worry martwić się
worried zmartwiony
worrying niepokojący
Czasowniki oraz wyrażenia opisujące emocje i uczucia:
love – kochać, uwielbiać
like – lubić
dislike – nie lubić
hate – nie znosić
admire – podziwiać
I admire your sense of humour. Podziwiam twoje poczucie humoru.
adore – uwielbiać
She adores him.Ona go uwielbia.
be afraid (of) – bać się, obawiać
I’m afraid of spiders.Boję się pająków.
III. Zaznacz właściwy wyraz.
1. I got so bored/boring during the film that I fell asleep.
2. It was a long and tired/tiring trip.
3. Have you heard the shocking/shocked news?
Wolny czasfree time/spare time można spędzać na wiele sposobów. Niektórzy lubią go spędzać aktywnieactively, a inni wolą nie wychodzić z łóżkastay in bed. Na pewno w wolnym czasie można pielęgnować swoje hobbyhobby, czyli np.:
take photos – robić zdjęcia
meet friends – spotykać się z przyjaciółmi
play video games – grać w gry komputerowe
read blogs/books/magazines – czytać blogi/książki/czasopisma
surf the net – surfować po internecie
watch documentary films – oglądać filmy dokumentalne
Inne nazwy zainteresowań i umiejętności (skills):
coding/computer programming – programowanie
cooking – gotowanie
dancing – taniec
DIY (do it yourself) – majsterkowanie
painting – malowanie
playing a musical instrument – gra na instrumencie
sewing – szycie
singing – śpiew
speaking a foreign language – mówienie w obcym języku
Mówiąc o zainteresowaniach, posłużymy się następującymi wyrażeniami:
▪dislike/not likenie lubić
He dislikes watching cartoons.On nie lubi oglądać kreskówek.
▪fancymieć ochotę na coś
Do you fancy going out tonight?Czy masz ochotę wyjść gdzieś wieczorem?
▪be keen onbyć zainteresowanym
I’m not keen on computer games.Nie interesują mnie gry komputerowe.
▪be intobyć zainteresowanym, fascynować się
He’s into crosswords.Fascynują go krzyżówki.
▪be a fan of być fanem/fanką czegoś
She’s a fan of chatting online with friends.Ona jest fanką pisania z przyjaciółmi przez internet.
▪be mad aboutszaleć za
My elder brother is mad about horses.Mój starszy brat szaleje za końmi.
▪preferwoleć
My sister prefers reading books to listening to audiobooks.Moja siostra woli czytać książki niż słuchać audiobooków.
▪enjoy/likelubić
Lisa enjoys spending time on her own.Lisa lubi spędzać czas sama.
▪be interested in interesować się (czymś)
Are you interested in digital photography? Czy interesujesz się fotografią cyfrową?
IV. Uzupełnij luki odpowiednim wyrazem. Dwa wyrazy zostały podane dodatkowo. Jeśli trzeba, zmień formę.
like prefer keen dislike into interested
1. I’m ................. DIY. I made a bookcase by myself.
2. Do you ................. studying alone or with someone?
3. Ollie is a shy person. He ................. talking to large groups of people.
4. Does your sister ................. sharing things?
Odpowiedzi: II. 1. imperfect 2. disloyal 3. independent 4. disorganized 5. irresponsible III. 1. bored 2. tiring 3. shocking IV. 1. into 2. prefer 3. dislikes 4. like