Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Język angielski - poziom podstawowy i rozszerzony
Do matury pozostało już tylko 100 dni? Czas na powtórkę! Przypomnij sobie niezbędne zagadnienia do egzaminu dojrzałości z języka angielskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Masz jeszcze 100 dni, by powtórzyć, utrwalić lub przerobić zagadnienia, które czekają cię na maturze z języka angielskiego. Ta książka pomoże ci zaplanować pracę tak, byś zdążył zapoznać się z całym materiałem jeszcze przed majówką. Dzięki tej książce niestraszne ci będą czasy przyszłe, przeszłe i teraźniejsze, zdania warunkowe i wiele innych.
Co dokładnie znajdziesz w 100 dniach do matury?
1. Omówienie najważniejszych zagadnień gramatycznych i leksykalnych wraz z przykładami użycia.
2. Podział materiału na poziom podstawowy i rozszerzony.
3. Ćwiczenia utrwalające wiedzę.
4. Klucz odpowiedzi do wszystkich zadań.
Cały materiał został podzielony na 100 krótkich lekcji. Wystarczy więc, że zrobisz codziennie jedną – zajmie ci to nie więcej niż 15 minut – i dzięki temu krok po kroku powtórzysz wszystkie zagadnienia do matury.
Jeśli więc potrzebujesz powtórki przed maturą, sprawdzianem z języka angielskiego lub po prostu chcesz przypomnieć sobie gramatykę i słownictwo na poziomie B1-B2, ta książka jest dla ciebie. Z jej pomocą opanujesz najważniejsze zagadnienia językowe i nauczysz się organizować swoją pracę tak, by przynosiła jak najlepsze efekty.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 597
Rok wydania: 2020
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Redakcja: Julia Karwowska
Korekta: Anna Żółcińska
Skład: Camélia Dizajn
Opracowanie e-wydania:
Projekt okładki: Studio KARANDASZ
Copyright © 2020 by Poltext Sp. z o.o.
All rights reserved
Warszawa 2022
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.
Poltext Sp. z o.o.
www.wydawnictwoslowko.pl
ISBN 978-83-8175-435-4 (format epub)
ISBN 978-83-8175-436-1 (format mobi)
Wstęp
Jak korzystać z tej książki
Terminologia gramatyczna
1. RZECZOWNIKI – LICZBA POJEDYNCZA I MNOGA
2. RZECZOWNIKI – POSIADANIE. RODZAJ GRAMATYCZNY
3. RZECZOWNIKI ZŁOŻONE
4. RZECZOWNIKI NIEPOLICZALNE
5. CZŁOWIEK – ETAPY ŻYCIA. WYGLĄD
6. CZŁOWIEK – CECHY CHARAKTERU. EMOCJE I UCZUCIA
7. RODZINA I ZNAJOMI
8. MATURA USTNA
9. MATURA PISEMNA
10. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
11. ZGODNOŚĆ PODMIOTU I ORZECZENIA
12. PRZEDIMKI A/AN I THE I
13. PRZEDIMKI A/AN I THE II
14. PRZEDIMKI A/AN I THE III
15. DOM – OPIS
16. DOM – CZYNNOŚCI CODZIENNE. NAPRAWY
17. DOM: WYNAJEM MIESZKANIA
18. MATURA USTNA
19. MATURA PISEMNA
20. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
21. TERAŹNIEJSZOŚĆ: PRESENT SIMPLE I PRESENT CONTINUOUS
22. PRZESZŁOŚĆ: PAST SIMPLE, PAST CONTINUOUS I PAST PERFECT
23. CZASY PRESENT PERFECT I PAST SIMPLE
24. PRESENT PERFECT CONTINUOUS. SPOSOBY MÓWIENIA O PRZESZŁOŚCI
25. SKLEPY
26. ZAKUPY I USŁUGI
27. JEDZENIE POZA DOMEM
28. MATURA USTNA
29. MATURA PISEMNA
30. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
31. CZASY PRZYSZŁE
32. WYRAŻANIE PRZYSZŁOŚCI
33. CZASOWNIKI MODALNE I
34. CZASOWNIKI MODALNE II
35. JEDZENIE I GOTOWANIE
36. SZKOŁA
37. PRACA
38. MATURA USTNA
39. MATURA PISEMNA
40. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
41. ZDANIA WARUNKOWE I
42. ZDANIA WARUNKOWE II
43. ZDANIA WARUNKOWE III
44. ŻYCZENIA I PREFERENCJE
45. PRACA – POSZUKIWANIE
46. TRANSPORT I PODRÓŻE
47. TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
48. MATURA USTNA
49. MATURA PISEMNA
50. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
51. ZAIMKI I
52. ZAIMKI II
53. IT I THERE
54. QUESTION TAGS
55. CIAŁO I ZDROWIE
56. ZDROWIE I CHOROBA
57. SPORT
58. MATURA USTNA
59. MATURA PISEMNA
60. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
61. CZASOWNIKI O DWÓCH DOPEŁNIENIACH
62. STRONA BIERNA I
63. STRONA BIERNA II
64. STRONA BIERNA, HAVE SOMETHING DONE
65. MUZYKA, LITERATURA I SZTUKA
66. KINO I TEATR
67. THE MEDIA
68. MATURA USTNA
69. MATURA PISEMNA
70. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
71. GERUND I BEZOKOLICZNIK I
72. GERUND I BEZOKOLICZNIK II
73. MOWA ZALEŻNA
74. MOWA ZALEŻNA – PROŚBY, NAKAZY, PYTANIA
75. NAUKA
76. TECHNIKA
77. COMMUNICATION
78. MATURA USTNA
79. MATURA PISEMNA
80. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
81. ZDANIA WZGLĘDNE I
82. ZDANIA WZGLĘDNE II
83. CZASOWNIKI: PRZECZENIE, ZDANIA ROZSZCZEPIONE, EMFAZA
84. INWERSJA
85. PRZYRODA
86. PRZYRODA I OCHRONA ŚRODOWISKA
87. Konflikty i problemy
88. MATURA USTNA
89. MATURA PISEMNA
90. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
91. PRZYMIOTNIKI
92. PRZYSŁÓWKI. PRZYMIOTNIKI NIESTOPNIOWALNE
93. PORÓWNANIA
94. ALL, EACH, NONE. LICZEBNIKI
95. Prawo i przestępstwa
96. Państwo i polityka
97. ŚWIĘTA
98. MATURA USTNA
99. MATURA PISEMNA
100. SPRAWDŹ I POWTÓRZ
100 dni do matury to 100 krótkich lekcji, dzięki którym powtórzysz wszystkie struktury gramatyczne oraz słownictwo wymagane na egzaminie maturalnym. Dowiesz się także, na co zwrócić szczególną uwagę podczas egzaminu ustnego i tworzeniu wypowiedzi pisemnej.
Zagadnienia gramatyczne omówione zostały w sposób zwięzły i przejrzysty, a objaśnienia zilustrowane są licznymi przykładami użycia. Słownictwo pogrupowaliśmy według kategorii tematycznych, co sprzyja jego zapamiętywaniu i systematyzacji. Szczególną uwagę zwróciliśmy na stałe związki wyrazowe i kolokacje, słowotwórstwo oraz wyrazy, które sprawiają szczególne trudności (np. false friends). Skrótowo i przystępnie powtórzone zagadnienia gramatyczne i słownikowe, przeplatane są krótkimi ćwiczeniami. Mają one na celu sprawdzenie, jak dużo już pamiętasz, co potrafisz sobie przypomnieć oraz ile jeszcze musisz zapamiętać.
Lekcje poświęcone przygotowaniu do matury ustnej zawierają gotowe zwroty, które pomogą ci utworzyć poprawną wypowiedź, zgodną z wymaganiami egzaminu.
Lekcje przygotowujące do matury pisemnej zawierają gotowe schematy i zwroty, dzięki którym z łatwością utworzysz poprawną wypowiedź pisemną.
Cykliczne lekcje Sprawdź i powtórz pozwolą ci utrwalić wiedzę i przećwiczyć poszczególne umiejętności oraz zaznajomią cię z autentycznymi zadaniami maturalnymi. Dzięki zawartym w testach zadaniom sprawdzisz, co jeszcze powinnaś/powinieneś powtórzyć, zanim przejdziesz do kolejnej lekcji.
Dzięki systemowi odnośników oraz aneksom będziesz mogła/mógł z łatwością i swobodą poruszać się po książce – jeśli nie pamiętasz czegoś z poprzednich lekcji, zawsze będziesz wiedzieć, gdzie szukać odpowiednich objaśnień.
1. Wszystkie lekcje poświęcone powtórce gramatyki poprzedzone są ćwiczeniem-testem. W kluczu do tego ćwiczenia znajdziesz odsyłacze do podrozdziałów wyjaśniających testowane zagadnienie:
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
e. How much/many money have you spent on a/– food?
Odpowiedzi: a. – b. – c. –, – d. –, is e. much, –
Kolejne ćwiczenia w rozdziale służą utrwaleniu powtórzonego materiału. Wiadomości będą też sprawdzone w rozdziale Sprawdź i powtórz.
2. Objaśnienia gramatyczne ilustrują liczne przykłady:
Przysłówki z końcówką -ly, o ile nie stanowią istotnej treści wypowiedzi, mogą zająć miejsce przed czasownikiem:
19. The young people quietly giggled. Młodzi ludzie cicho zachichotali.
3. Niektóre lekcje poświęcone powtórce słownictwa zostały poprzedzone ćwiczeniem-testem. Klucz do tego ćwiczenia zawiera odsyłacze do podrozdziałów z wyjaśnieniami danego zagadnienia:
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
5. Who invented/discovered the electric/electrical bulb?
Odpowiedzi: 1. charge, plug 2. on, work 3. devices 4. paste 5. invented, electric
Kolejne ćwiczenia w rozdziale służą utrwaleniu powtórzonego materiału i/lub przypomnieniu go sobie przed powtórką – odpowiedzi do takich ćwiczeń omówione są bezpośrednio po nich, w kluczu albo w kolejnych hasłach lekcji. Wiadomości będą też sprawdzone w rozdziale Sprawdź i powtórz.
4. Ważne hasła w rozdziałach słownikowych to: kolokacje, wyrażenia, przyimki i czasowniki złożone, uwaga (wyrazy typu false friends), synonimy, antonimy, słowotwórstwo.
5. Słownictwo powtarzane jest w grupach wyrazowych:
Laboratory equipment
Do sprzętu laboratoryjnego należą m.in.: pipette pipeta, test tube probówka,
flask kolba, beaker zlewka, Petri dish płytka Petriego, burner palnik
6. W lekcjach poświęconych maturze ustnej omawiamy, jak wygląda ta część egzaminu i jej poszczególne zadania oraz jak najlepiej się do nich przygotować. W sekcji Hasła, wyrażenia i sytuacje zostały zawarte gotowe do użycia zwroty i wyrażenia. Zamieściliśmy w niej również przykładowe zadania maturalne z rozwiązaniami.
7. Lekcje dotyczące matury pisemnej zawierają wyjaśnienia, jak wygląda ta część egzaminu, oraz praktyczne wskazówki, jak najlepiej się do niej przygotować. Przedstawiamy zasady użycia spójników i innych wyrażeń oraz struktur, które pozwolą wypowiedzi nadać logiczną i spójną kompozycję. W tej części książki zawarliśmy również przykładowe zadania maturalne z rozwiązaniami.
8. Zwracamy szczególną uwagę na wyrażenia i wyrazy kłopotliwe, a także struktury, które mogą wprowadzać w błąd. Ważne hasła: Problem, Uwaga!, about czy on itp.
9. Dzięki odnośnikom możesz z łatwością odszukać treść, do której chcesz wrócić lub dzięki której możesz poszerzyć swoją wiedzę o omawianym zagadnieniu:
The… the…
Konstrukcja the + przymiotnik/przysłówek w stopniu wyższym odnosi się do sytuacji, kiedy dwa zjawiska czy jakości ulegają równoczesnej i wzajemnie zależnej zmianie 14D:
7. The more often you practise, the better results you achieve. Im częściej się ćwiczy, tym lepsze osiąga się rezultaty.
10. Jeśli chcesz, możesz poświęcić uwagę tylko tym zagadnieniom, które wydają ci się kluczowe lub szczególnie ważne – tym, które chcesz uporządkować lub wyjaśnić, bo jeszcze nie do końca są dla ciebie jasne. Radzimy jednak, żebyś przeglądał podrozdziały po kolei – na pewno znajdziesz czas na 3–4 strony dziennie!
PS. Zajrzyj też do aneksów na końcu książki!
Jak utworzyć liczbę mnogą słów: wife, deer czy larva? Które rzeczowniki mają tylko liczbę mnogą?
I. Zaznacz właściwą formę.
a. He was an observer of wildlife, passionate for wolfs/wolves/wolfes.
b. Are your children any superheros’/superheroes’ fans/fanes?
c. Both the Sumatran Rhinoceros and the Bengal Tiger are endangered species/specieses.
d. Humans wouldn’t survive without certain bacterias/bacterium/bacteria.
e. Have you seen the scissor/scissors/scissorses?
Odpowiedzi: a. wolves b. superheroes’, fans c. species d. bacteria e. scissors
Rzeczowniki policzalne mają zarówno liczbę pojedynczą, jak i mnogą:
a chair krzesło – four chairs cztery krzesła
one boy jeden chłopiec – two boys dwóch chłopców
Liczbę mnogą większości rzeczowników tworzymy dodając końcówkę -(e)s według poniższych zasad:
Liczba pojedyncza
Liczba mnoga
Zasady
Tłumaczenie
room
laptop
friend
rooms
laptops
friends
do większości rzeczowników
dodajemy -s
pokój – pokoje
laptop – laptopy
przyjaciel – przyjaciele
match
glass
box
lash
matches
glasses
boxes
lashes
po: -sh, -ch, -s, -x
dodajemy -es
mecz – mecze
szklanka – szklanki
pudełko – pudełka
rzęsa – rzęsy
city
story
butterfly
cities
stories
butterflies
po spółgłosce + -y
dodajemy -ies oraz
usuwamy -y
miasto – miasta
opowiadanie – opowiadania
motyl – motyle
tomato
hero
tomatoes
heroes
po samogłosce -o
dodajemy -es
pomidor – pomidory
bohater – bohaterowie
mosquito
volcano
mosquito(e)s
volcano(e)s
po samogłosce -o
czasami dopuszczalne są dwie formy – końcówka -s lub -es
komar – komary
wulkan – wulkany
zoo
tatoo
zoos
tatoos
po samogłosce -o
dodajemy -s
zoo – zoo
tatuaż – tatuaże
Liczbę mnogą niektórych rzeczowników tworzy się według innych reguł.
Man, woman
Rzeczowniki man, woman oraz wszystkie rzeczowniki zakończone na -man/-woman odmieniają się następująco:
man – men człowiek, mężczyzna
woman – womenkobieta
fireman – firemenstrażak
policeman – policemenpolicjant
spokesman – spokesmenrzecznik prasowy
f/fe ves
Rzeczowniki zakończone na -f lub -fe w liczbie mnogiej mają końcówkę -ves:
calf
calves
cielę, łydka
half
halves
połowa
knife
knives
nóż
leaf
leaves
liść
life
lives
życie
loaf
loaves
bochenek
shelf
shelves
półka
thief
thieves
złodziej
wife
wives
żona
wolf
wolves
wilk
Czasami dopuszczalne są dwie formy, np.:
dwarf – dwarfs/dwarveskarzeł, krasnolud, krasnoludek
Inne wyrazy
W języku angielskim są też takie wyrazy, których liczba mnoga znacząco różni się od formy pojedynczej:
child
children
dziecko
foot
feet
stopa
goose
geese
gęś
louse
lice
wesz
ox
oxen
wół
tooth
teeth
ząb
Person
Wyraz person osoba jest kolejnym wyjątkiem. Jego wyjątkowość polega na tym, że regularnej liczby mnogiej używa się tylko w języku formalnym:
1. Persons vandalizing the museum will be fined. Osoby, które dokonają aktu wandalizmu w muzeum, zostaną ukarane grzywną.
Na co dzień liczbę mnogą od rzeczownika person tworzymy za pomocą rzeczownika people osoby, ludzie:
2. How many people turned up at the concert? Ile osób pojawiło się na koncercie?
Mouse
Mousemysz rozumiana jako zwierzę, w liczbie mnogiej przybiera formę mice. Jeśli jednak mówimy o myszy komputerowej, forma liczby mnogiej będzie regularna (mouses).
Porównaj:
3. I’m afraid there are mice in granny’s house. Obawiam się, że w domu babci są myszy.
4. How many more computer mouses are you going to buy this year? Ile jeszcze myszy komputerowych zamierzasz kupić w tym roku?
II. Utwórz liczbę mnogą rzeczowników:
1. a loaf two ……………………
2. a potato two ……………………
3. a radio two ……………………
4. a postwoman two ……………………
5. a goose two ……………………
Barracks, crossroads
Niektóre rzeczowniki zakończone na -s mają taką samą formę w liczbie pojedynczej, co w mnogiej:
barracks
koszary
crossroads
skrzyżowanie, rozdroże
gallows
szubienica
headquarters
kwatera główna
means
środek do celu
series
seria, cykl, serial, w matematyce – szereg
species
gatunek
works
fabryka
Nazwy zwierząt
Niektóre nazwy zwierząt w ogóle nie zmieniają formy, co oznacza, że mają taką samą liczbę pojedynczą, co mnogą:
deerjeleń, reindeerrenifer, sheepowca.
Craft
Rzeczownik craftpojazd również nie zmienia formy w liczbie mnogiej. Analogicznie dzieje się ze wszystkimi rzeczownikami złożonymi zakończonymi tym wyrazem, np. spacecraftpojazd kosmiczny, aircraftsamolot wojskowy.
Inne wyrazy
Inne przykłady rzeczowników, które nie zmieniają formy w liczbie mnogiej, to: dicekość do gry czy offspringpotomek, potomstwo.
Fruit, fish
Taka sama sytuacja dotyczy rzeczowników: fishryba i fruitowoc. Na ogół nie zmieniają one formy w liczbie mnogiej:
5. If you want to stay healthy, you should eat more fruit. Jeśli chcesz pozostać zdrowy, powinieneś jeść więcej owoców.
6. Unlike most of her peers, small Kate is keen on fish. W przeciwieństwie do większości swoich rówieśników, mała Kate bardzo lubi ryby.
Można także użyć regularnej liczby mnogiej tych rzeczowników (fishes, fruits), ale tylko jeśli mówimy o kilku gatunkach ryb czy owoców lub kiedy interesuje nas ich liczba:
7. The elderly woman put a few fruits into her bag. Starsza pani włożyła kilka owoców do torby.
8. Those red fishes with golden fins are cute! Te czerwone rybki ze złotymi płetwami są urocze!
Niektóre rzeczowniki mają tylko liczbę mnogą, a więc nie mają w ogóle liczby pojedynczej. Są to m.in.: belongings rzeczy osobiste, dobytek, clothes ubrania, scissors nożyczki, glasses okulary, lyricssłowa piosenki, pants majtki, spodnie, trousers spodnie, jeans dżinsy, outskirts przedmieścia.
A pair of
Z niektórymi spośród tych rzeczowników można użyć wyrażenia a pair of para czegoś:
9. Stella’s just bought three pairs of jeans! Stella właśnie kupiła trzy pary dżinsów!
10. It’s the tenth pair of scissors I’ve lost so far! To już dziesiąta para nożyczek, jaką jak dotąd zgubiłem!
An item of/a piece of
Żeby podkreślić, że chodzi nam o jedną sztukę garderoby, możemy powiedzieć an item/a piece of clothes:
11. This jumper must be her favourite piece of clothes – she wears it day in day out. Ten sweter musi być jej ulubionym ubraniem – nosi go dzień po dniu.
Data 76C
Data dane występuje zawsze w liczbie mnogiej; tylko w języku potocznym łączy się z czasownikiem w liczbie pojedynczej:
12. The data you’ve collected is not valid. Dane, które zgromadziłeś, nie są poprawne.
W języku formalnym data może łączyć się z czasownikiem w liczbie mnogiej:
13. Those data have been proved invalid. Te dane zostały uznane za niepoprawne.
III. Zaznacz niepoprawną formę lub wyraz.
1. Special effects and perfectly designed spacecraft/spacecrafts/spaceships were the film’s greatest advantage.
2. Dan’s addicted to TV series/serials/serieses.
3. Let’s throw the dice/dices to decide who begins.
POZIOM ROZSZERZONY
Rzeczowniki zapożyczone z innych języków zachowały swoją pierwotną formę liczby mnogiej. Czasami dopuszczalne są dwie formy liczby mnogiej – oryginalna i „nowa”, czyli zawierająca końcówkę -(e)s. Tabela zawiera najczęściej używane słowa tego typu.
liczba pojedyncza
liczba mnoga
znaczenie
cactus
cacti lub cactuses
kaktus
focus
foci lub focuses
w optyce: ognisko, punkt skupienia
fungus
fungi lub funguses
w biologii: grzyb
alga
algae
glon, alga
larva
larvae
larwa
aquarium
aquaria lub aquariums
akwarium
bacterium
bacteria
bakteria
crisis
crises
kryzys
oasis
oases
oaza
phenomenon
phenomena
zjawisko
thesis/hypothesis
theses/hypotheses
teza/hipoteza
IV. Utwórz liczbę mnogą rzeczowników. Czasami możliwe są dwie formy.
1. deer – ……………………
2. crossroads – ……………………
3. cactus – ……………………
4. crisis – ……………………
5. add-on – ……………………
6. oasis – ……………………
7. fish – ……………………
8. offspring – ……………………
Odpowiedzi: II. 1. loaves 2. potatoes 3. radios 4. postwomen 5. geese III. 1. spacecrafts 2. serieses 3. dices IV. 1. deer 2. crossroads 3. cacti/cactuses 4. crises 5. adds-on/add-ons 6. oases 7. fish/fishes 8. offspring
Kiedy używać ‘s, a kiedy of? Kiedy my, a kiedy mine? Czy powiedzieć poet, czy poetess?
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
a. Her children are allergic to cow’s milk/cow milk/milk of the cow.
b. It was a week’s journey/journey of one week.
c. Sally is just an acquaintance of me/mine/my.
d. My granddaughter is working as a waiter/waitress this summer.
e. Could you please give back my/mine cash?
Odpowiedzi: a. cow’s milk b. week’s journey c. mine d. waitress e. my
Gdy chcemy powiedzieć, że coś do kogoś należy, używamy przymiotników dzierżawczych (my, your itd.) oraz zaimków dzierżawczych (mine, yours itd.). Oto ich lista:
zaimek w funkcji podmiotu
przymiotnik dzierżawczy
(possessive adjective)
zaimek dzierżawczy
(possessive pronoun)
I
my
mine
you
your
yours
he
his
his
she
her
hers
it
its
its
we
our
ours
they
their
theirs
Przymiotniki dzierżawcze występują bezpośrednio przed rzeczownikiem lub grupą rzeczownikową (a więc rzeczownikiem i jego określeniem):
1. This is my/his/their balcony. To mój/jego/ich balkon.
2. Sheila put on her favourite jacket. Sheila założyła swoją ulubioną kurtkę.
Jeśli przed rzeczownikiem znajduje się przymiotnik dzierżawczy, to nie używa się przedimków:
the my notebook
mój zeszyt
a their debt
ich dług
this her dress
jej suknia
Zaimki dzierżawcze nie występują przed opisywanym rzeczownikiem:
3. The next cottage over there is hers. Tamten domek letniskowy jest jej (należy do niej).
4. Are these sunglasses yours? Czy te okulary przeciwsłoneczne są twoje?
II. Zaznacz poprawną formę.
1. Judith claims the signature isn’t her/hers.
2. You’re always invited to our/ours country house.
3. Steve took our/ours keys, so we’re sort of grounded.
Dopełniacz saksoński (Saxon Genitive) to konstrukcja typu:
Harry’s housedom Harry’ego
children’s toyszabawki dzieci
Dopełniacz saksoński tworzymy poprzez dodanie końcówki -’s lub samego apostrofu (’) do rzeczowników i nazw własnych.
‘s czy apostrof (‘)
Dopełniacz -’s dodajemy zwykle do imion i nazwisk:
Sophie’s bedroomsypialnia Sophie
little Tom’s colouring bookkolorowanka małego Toma
Martin’s favourite radio stationulubiona stacja radiowa Martina
Kelly Frank’s fiancénarzeczony Kelly Frank
Mrs Robertson’s garden ogród pani Robertson
Do nazwisk zakończonych na -s można dodać -‘s lub sam apostrof:
Dickens’ novels/Dickens’s novels powieści Dickensa
-‘s dodajemy też do rzeczowników w liczbie pojedynczej:
the child’s teddymiś dziecka
a dog’s collarobroża psa
my mum’s favourite songulubiona piosenka mojej mamy
your sister’s sonssynowie twojej siostry
the company’s reputationreputacja firmy
-‘s dodajemy też do nieregularnych form liczby mnogiej rzeczowników 1A:
children’s gamezabawa dzieci/zabawa dziecięca
women’s shoesbuty kobiet/kobiece buty
a men’s world świat mężczyzn
W przypadku rzeczowników będących w regularnej liczbie mnogiej (czyli zakończonych na -s) używamy samego apostrofu (’):
my friends’ car samochód moich przyjaciół
the teachers’ room pokój nauczycielski
animals’ rights prawa zwierząt
To samo dotyczy również nazwisk w liczbie mnogiej:
the Robertsons’ summer housedomek letniskowy Robertsonów
the Carlings’ anniversary partyprzyjęcie z okazji rocznicy państwa Carling
… and …’s
Jeżeli obok siebie występują dwa rzeczowniki lub imiona połączone spójnikiem and, dopełniacz dodajemy do imienia drugiego:
Martha and Martin’s apartmentmieszkanie Marthy i Martina
John and his brother’s bedroompokój Johna i jego brata
Relacja posiadania
Dopełniacz saksoński najczęściej sygnalizuje relację posiadania:
5. These are William’s books. To są książki Williama.
6. We’ve just visited my nephew’s new house. Właśnie odwiedziliśmy nowy dom mojego siostrzeńca.
Przynależność do miejsca
W podobny sposób określamy przynależność do miejsca:
7. I’m going to spend the weekend at my grandparents’. Zamierzam spędzić weekend u dziadków.
8. See you on Saturday at Greg’s! Do zobaczenia w sobotę u Grega!
Dopełniacz saksoński jest obecny w nazwach wielu sklepów i punktów usługowych, np. greengrocer’s warzywniak, baker’s piekarnia itp.
Typ lub rodzaj
Za pomocą dopełniacza saksońskiego można określić typ lub rodzaj danego przedmiotu czy osoby:
a girls’ school szkoła dla dziewcząt
children’s toys zabawki dla dzieci
cow’s milk krowie mleko
Miara, waga itp.
Dopełniacz saksoński pozwala tez określić m.in. czas, miarę i wagę:
a four days’ journeyczterodniowa podróż
a five hours’ delaypięciogodzinne opóźnienie
twenty years’ experiencedwudziestoletnie doświadczenie
seven hundred metres’ distance odległość 700 metrów
Konstrukcji z of używamy po rzeczownikach, które oznaczają przedmioty, miejsca, zjawiska itp.:
the top of the tree czubek drzewa
the plot of the story fabuła książki
a draught of airhaust powietrza
the Queen of England królowa Anglii
A friend of mine
Do opisania relacji posiadania, przynależności czy relacji można zastosować jeszcze konstrukcję rzeczownik + of + zaimek dzierżawczy:
a friend of mine jeden z moich przyjaciół
a book of hers jedna z jej książek
Podobne znaczenie ma konstrukcja rzeczownik + of + rzeczownik + ’s:
a friend of Mark’s jeden z przyjaciół Marka
a book of mum’s jedna z książek mamy
Porównaj:
9. Tim is your colleague. Tim jest twoim kolegą z pracy.
10. Tim is a colleague of yours. Tim jest jednym z twoich kolegów z pracy.
An aunt of my father
an aunt of my fatherciotka mojego ojca
the fiancée of Damiannarzeczona Damiana
III. Połącz wyrazy za pomocą dopełniacza saksońskiego lub of.
1. three months, voyage
2. ours, relative
3. children, crayons
4. the Jacksons, garage
5. the President, France
Większość rzeczowników angielskich ma rodzaj nijaki (it). Rodzaj żeński (she) lub męski (he) mają tylko rzeczowniki odnoszące się do ludzi i zwierząt, których płeć znamy.
Nazwy zwierząt
Nazwy samców i samic poszczególnych gatunków zwierząt na ogół różnią się od siebie – oto najważniejsze z nich:
zwierzę
samiec
samica
chickenkura
cock/rooster
hen
dogpies
dog
bitch
fox lis
fox
vixen
horsekoń
stallion
mare
pigświnia
boar
sow
Nazwy zawodów 37B
Większość rzeczowników określających nazwy zawodów, stanowisk czy funkcji może odnosić się zarówno do kobiety, jak i do mężczyzny, np. a teacher to nauczyciel lub nauczycielka. Jednakże niektóre zawody są określane przez pary wyrazów, co zostało pokazane w poniższej tabeli:
Nazwa męska
Nazwa żeńska
actor aktor
actress aktorka
barman barman
barmaid barmanka
policeman policjant
policewoman policjantka
waiter kelner
waitress kelnerka
hero bohater
heroine bohaterka
host gospodarz
hostess gospodyni
prince książę
princess księżna, księżniczka
POZIOM ROZSZERZONY
Inne
Oto kilka rzadziej używanych par rzeczowników, których forma zależy od płci opisywanej osoby:
Nazwa męska
Nazwa żeńska
adventurer poszukiwacz przygód
adventuress poszukiwaczka przygód
author autor
authoress autorka
count hrabia
countess hrabina
duke książę
duchess księżna
heir spadkobierca
heiress spadkobierczyni
peer par (tytuł szlachecki), arystokrata
peeress arystokratka
usher bileter
usherette bileterka
IV. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. The musicians’/musicians’s performance was astonishing.
2. Excuse me, where can I find women’s/womens’ suits?
3. Antigone is the hero/heroine/heroess of a play written by Sophocles.
Odpowiedzi: II. 1. hers 2. our 3. our III. 1. three months’ voyage 2. a relative of ours 3. children’s crayons 4. the Jacksons’ garage 5. the President of France IV. 1. musicians’ 2. women’s 3. heroine
Jak powstają rzeczowniki złożone? Jak utworzyć liczbę mnogą od słowa passer-by?
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
a. He brought her a lovely posy of forgets-me-not/forget-me-nots/forgets-me-nots.
b. There was an earthquake/earthquaking in Greece.
c. She offered me a piece of chewing gum/chew gum.
d. Several lookers-on/looker-ons gathered to observe the brawl.
e. This goat cheese/goat’s cheese tastes delicious.
Odpowiedzi: a. forget-me-nots b. earthquake c. chewing gum d. lookers-on e. goat’s cheese
Rzeczowniki złożone to wyrazy utworzone na skutek połączenia dwóch lub więcej wyrazów, np. passer-by przechodzień, car park parking, campsite kemping, drinking water woda pitna.
Pisownia
Niektóre z rzeczowników złożonych piszemy oddzielnie, np. door handle klamka u drzwi, shop assistant sprzedawca/sprzedawczyni, aid worker pracownik pomocy społecznej, coffee table stolik do kawy, dining roomjadalnia, beast of prey drapieżnik.
Inne zapisuje się łącznie, jak np. website strona internetowa, housework obowiązki domowe, sunbathing opalanie, upbringing wychowanie.
W przypadku jeszcze innych używamy łącznika, np. air-traffic ruch lotniczy, passer-by przechodzień. Istnieją też takie rzeczowniki złożone, które mają więcej niż jeden wariant pisowni, np. dyrektor szkoły to head master lub headmaster, a brzuszysko to potbelly lub pot-belly.
Możemy je utworzyć na kilka sposobów, co pokażemy ci w kolejnej sekcji.
Dwa lub więcej rzeczowników można połączyć na trzy sposoby:
rzeczownik + rzeczownik:
interior designer projektant wnętrz, computer programmer programista/informatyk, text message wiadomość tekstowa, sunrise wschód słońca, haircut fryzura, landslide lawina błotna.
Rzeczownik złożony może się także składać z większej liczby rzeczowników, np. city tour guide przewodnik wycieczek miejskich. Na ogół ostatni z rzeczowników stanowi podstawowe znaczenie całego wyrazu, a poprzedzające go słowa dodatkowo je modyfikują, nadając mu często nowy sens.
rzeczownik + ‘s + rzeczownik:
student’s book podręcznik, baby’s dummy smoczek, camel’s milk wielbłądzie mleko.
Tego typu rzeczowników złożonych używamy, kiedy mówimy o przynależności danego przedmiotu do określonej osoby lub grupy osób, a także użytkowaniu go przez nią/nich, np. children’s toy zabawka dla dzieci, women’s clinic lecznica dla kobiet.
Używa się ich również w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego, np. duck’s egg kacze jajo, cow’s milk krowie mleko.
rzeczownik + przyimek + rzeczownik:
bird of prey ptak drapieżny, father-in-law teść, colonel-in-chief dowódca pułku.
Liczba rzeczownika
Pierwszy z rzeczowników wchodzących w skład złożenia na ogół występuje w liczbie pojedynczej, nawet jeśli odnosi się do więcej niż jednego obiektu, np. parking to a car park (nie: cars park), pojemnik na odpady szklane – a bottle bank (nie: bottles bank).
Inaczej jest w przypadku rzeczowników, które występują zawsze w liczbie mnogiej 1D, np. clothes shop sklep odzieżowy, checkers game partia warcabów.
Pojemniki i ich zawartość
Jeśli mamy na myśli pojemnik wraz z jego zawartością, stosujemy konstrukcję rzeczownik + przyimek + rzeczownik, np. glass of wine kieliszek wina, box of chocolates pudełko czekoladek.
Jeśli mowa jest o rodzaju pojemnika, stosuje się wówczas konstrukcję rzeczownik + rzeczownik, np. wine glass kieliszek do wina, espresso cup filiżanka do espresso.
Części
Jeśli mówimy o częściach ciała ludzi czy zwierząt, stosujemy konstrukcję rzeczownik + ‘s + rzeczownik, np. elephant’s trunk trąba słonia, child’s leg noga dziecka.
W odniesieniu do części przedmiotów lepiej użyć struktury rzeczownik + rzeczownik, np. window pane szyba okienna, picture frame rama obrazu, hat brim rondo kapelusza.
II. Zaznacz poprawną formę.
1. I’ve just read the newspaper headline/headline of the newspaper/ newspaper’s headline.
2. This jumper was made of lamb wool/lamb’s wool/wool of the lamb.
3. I could hear a man voice/man’s voice in the school hall/school’s hall.
4. The waiter served him a beer glass/beer’s glass/glass of beer.
5. I need a new mouse mat/mouse’s mat.
Tego typu złożenia to np. whiteboard tablica, greenhouse szklarnia, full moon pełnia księżyca.
Niektóre rzeczowniki powstają z rzeczownika i czasownika w formie gerund (z końcówką -ing), np.: trainspotting obserwowanie pociągów, dry-cleaning pranie chemiczne.
Niektóre rzeczowniki złożone składają się z czasownika w formie gerund (czasownik + -ing) i rzeczownika, np.: dining room jadalnia, playing cards karty do gry, drinking water woda pitna.
Wyrazy tego typu to np. check-in odprawa, takeaway jedzenie na wynos, push-up pompka, outcome wynik 3J.
Tego typu złożenia to np. onlooker widz/świadek, underworld podziemie/świat przestępczy, overdose zbyt duża dawka.
Wyrazy tego typu to np. passer-by przechodzień, looker-on widz/świadek.
III. Z par wyrazów utwórz rzeczowniki złożone.
1. horse, sea
2. food, sea
3. can, water
4. cry, out
5. garden, tools
6. check, out
7. by, stand
8. machine, wash
Liczbę mnogą większości rzeczowników złożonych tworzy się przez dodanie końcówki -(e)s do tego rzeczownika (lub zmieniając formę tego rzeczownika nieregularnego), który w danym złożeniu ma większe znaczenie, np.:
book shop – book shopsksięgarnia
hairbrush – hairbrushesszczotka do włosów
knee pad – knee padsnakolannik
Dlatego końcówkę -(e)s dodaje się czasami po pierwszym – rzeczownikowym – elemencie złożenia, ponieważ to on przesądza o charakterze słowa:
daughter-in-law – daughters-in-law synowa
bird of prey – birds of prey ptak drapieżny
editor-in-chief – editors-in-chiefredaktor naczelny
passer-by – passers-byprzechodzień, ale: by-passer – by-passers
looker-on – lookers-onwidz, gap, ale: onlooker – onlookers
Jeśli rzeczownik złożony pochodzi od czasownika złożonego, liczbę mnogą tworzymy dodając końcówkę -(e)s na końcu wyrazu:
outcome – outcomeswynik
grown-up – grown-upsdorosły
Jeśli obydwa człony rzeczownika złożonego są równie ważne, zmieniamy formę obydwu części wyrazu:
woman doctor women doctors kobieta lekarz
POZIOM ROZSZERZONY
Istnieje wiele rzeczowników złożonych, które pochodzą od czasowników złożonych (phrasal verbs) 61D, np. od czasownika bring up wychowywać pochodzą bringing-up i upbringing wychowanie. Oto kilka innych przykładów:
PHRASAL VERB
PHRASAL NOUN
back up tworzyć kopię zapasową
backup kopia zapasowa
break out uciec, zbiec
break-out ucieczka (np. z więzienia)
let down zawieść, rozczarować
letdown zawód, rozczarowanie
lie in wylegiwać się w łóżku
lie-in wylegiwanie się w łóżku
hand out rozdawać (np. kserówki na lekcji)
hand-out kserówka rozdawana na lekcji
IV. Od czasowników frazowych utwórz rzeczowniki. Podaj formę liczby pojedynczej i mnogiej.
1. hang out
2. log in
3. pass by
4. lay down
5. come out (of)
Odpowiedzi: II. 1. newspaper headline 2. lamb’s wool 3. man’s voice, school hall/school’s hall 4. glass of beer 5. mouse mat III. 1. seahorse 2. seafood 3. watering can 4. outcry 5. gardening tools 6. check-out 7. bystander 8. washing machine IV. 1. hangout(s) 2. login(s)/log-in(s) 3. passer(s)-by/by-passers 4. lie-down (tylko liczba poj.) 5. outcome(s)
Co to są rzeczowniki niepoliczalne? Kiedy użyć: little, a little, few, a piece of?
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
a. I received a/–/the help from my friends.
b. I’m afraid there’s a/–/the little we can do.
c. Jonathan is crazy about a/–/the history and enjoys a/–/the baseball.
d. A/–/The chess is/are my favourite game.
e. How much/many money have you spent on a/– food?
Odpowiedzi: a. – b. – c. –, – d. –, is e. much, –
Rzeczowniki policzalne to wszystkie nazwy przedmiotów i osób, które dadzą się policzyć, np. a bottle butelka, a girl dziewczyna. Występują one w liczbie pojedynczej i mnogiej 1. Rzeczowniki niepoliczalne odnoszą się do przedmiotów, zjawisk i pojęć, których nie da się policzyć, np. wine wino, music muzyka, friendship przyjaźń.
Rzeczowniki niepoliczalne można podzielić na kilka grup:
▪ Pojęcia abstrakcyjne
wisdom mądrość, knowledge wiedza, time czas, love miłość itd.
▪ Dziedziny wiedzy i umiejętności
botanics botanika, philosophy filozofia, medicine medycyna, French francuski itd.
▪ Substancje, materiały, płyny
silk jedwab, gold złoto, paper papier, air powietrze, water woda, butter masło itd.
▪ Zjawiska przyrodnicze
heat gorąco, snow śnieg, thunder piorun, weather pogoda, climate klimat itd.
▪ Sporty i gry
basketball koszykówka, volleyball siatkówka, chess szachy, checkers warcaby itd.
▪ Inne
advice porada, baggage/luggage bagaż, damage szkoda/uszkodzenie, evidence dowód, furnituremeble, information informacja, money pieniądze, news wiadomość, progress postęp, research badanie, work praca, traffic ruch uliczny itd.
A/an
Rzeczowniki niepoliczalne nie występują z przedimkiem nieokreślonym a/an4A, B:
1. This ring is made of a gold. Ten pierścionek jest zrobiony ze złota.
2. I’ve been under a stress lately. Ostatnio jestem pod wpływem stresu.
Liczba
Rzeczowniki niepoliczalne nie mają liczby mnogiej 1:
3. Money is an important issue. (nie: Moneys is…) Pieniądze są ważną kwestią.
i występują z czasownikiem w liczbie pojedynczej:
4. Money is a crucial issue. Pieniądze są kluczową kwestią.
5. Her baggage was suspiciously light. Jej bagaż był podejrzanie lekki.
6. My friend’s loyalty means a lot to me. Lojalność mojego przyjaciela bardzo wiele dla mnie znaczy.
7. The money is a crucial issue. Te pieniądze są kluczową kwestią.
The
Jeśli rzeczownik niepoliczalny poprzedza the, oznacza to, że mówimy o konkretnej partii, porcji lub rodzaju danej substancji. Porównaj zdania 3 i 4 ze zdaniem 7:
Ze zdań 3 i 4 wynika, że pieniądze w ogóle są ważne/kluczowe. Ze zdania 7 – że kluczową rolę odgrywa jakaś konkretna suma pieniędzy.
Porównaj także zdania 8 i 9 oraz 10 i 11:
8. Stress is detrimental to your health. Stres jest szkodliwy dla zdrowia. (mowa o stresie w ogóle)
9. The stress Greg had experienced almost ruined his health. Stres, którego doświadczył Greg, niemal zrujnował mu zdrowie. (mowa o konkretnym stresie)
10. Peter often drinks wine. Peter często pije wino.
11. The wine which Peter brought to the party tasted tangy. Wino, które Peter przyniósł na przyjęcie, smakowało orzeźwiająco.
II. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. You ought to recycle –/a plastic and –/a glass.
2. I’m not an expert when it comes to –/a/– chemistry, but I’m good at –/a/the English.
3. A/–/The cash which you borrowed was/were given by my dad.
Kwantyfikatory
Niektóre kwantyfikatory (określniki ilości) łączą się tylko z rzeczownikami niepoliczalnymi, inne tylko z policzalnymi:
Znaczenie
rzeczowniki policzalne
rzeczowniki niepoliczalne
ile?
how many?
how much?
mało/mniej/najmniej
few/fewer/the fewest
little/less/the least
kilka, kilkanaście
several
–
dużo
many
much
trochę
a few
a little
bardzo dużo
a big/great/considerable itd. number of
a large/great/considerable itd. amount of
a big/great/considerable itd. deal of
Porównaj:
12. How much flour should I add? Ile mąki powinienem dodać?
13. How many eggs do you need? Ilu jajek potrzebujesz?
14. There was little rain last summer. Zeszłego lata było mało deszczu.
15. Few contestants turned up. Stawiło się niewielu zawodników.
Są też kwantyfikatory, które można zastosować w odniesieniu do obydwu grup: all wszystko/wszyscy, some trochę/niektórzy, more więcej, most najwięcej, a lot of/lots of mnóstwo, plenty of mnóstwo, no żaden, żadne:
16. This recipe requires more sugar/tomatoes. Ten przepis wymaga większej ilości cukru/liczby pomidorów.
17. Have you drunk all the milk? Wypiłeś całe mleko?
18. All the students were disappointed with test results. Wszyscy uczniowie byli rozczarowani wynikami testu.
Little/a little, few/a few
Jest bardzo duża różnica znaczeniowa między little mało i a little trochę.
Porównaj:
19. She has got little money left. Zostało jej mało pieniędzy.
20. She’s earned a little money recently. Ostatnio zarobiła trochę pieniędzy.
Analogicznie w odniesieniu do rzeczowników policzalnych używa się few niewiele, niewielu i a few kilka:
21. Few people offered to support us. Niewielu ludzi zaproponowało nam wsparcie.
22. A few unfailing supporters saved our charity. Kilku niezawodnych wspomożycieli ocaliło naszą organizację charytatywną.
A kilo of sugar, a bottle of water
Ilość danej substancji można wyrazić przy pomocy wyrażeń określających wagę czy miarę objętości, np.:
a kilo/pound/bag of sugar/rice/flour kilo/funt/torebka cukru/ryżu/mąki
three/twelve kilos/pounds/bags of sugar/rice/flour 3/12 kilo/funtów/torebek cukru/ryżu/mąki
a litre/bottle/glass/cup of wine/olive oil/buttermilk litr/butelka/szklanka/filiżanka wina/oliwy z oliwek/maślanki
a metre of silk/cotton metr jedwabiu/bawełny
two metres of silk/cotton dwa metry jedwabiu/bawełny
seven/two hundred litres/bottles/glasses/cups of wine/olive oil/buttermilk 7/200 litrów/butelek/szklanek/filiżanek wina/oliwy z oliwek/maślanki
a slice of bread/ham/cheesekromka chleba/plasterek szynki/sera
five/fifteen slices of bread/ham/cheese 5/15 kromek chleba/plasterków szynki/sera
Ponieważ rzeczowniki typu kilo, metre, bottle, bag, parcel itd. są policzalne, może je poprzedzać przedimek a/an lub liczebnik, a forma odnoszącego się do nich czasownika będzie zależna od ich liczby:
23. I’ve bought a kilo of sugar, two loaves of bread and ten slices of cheese. Kupiłem kilo cukru, dwa bochenki chleba i dziesięć plasterków sera.
24. There are six bottles of wine and twelve jars of jam in the cellar. W piwnicy jest sześć butelek wina i dwanaście słoików dżemu.
W przypadku rzeczowników typu advice, data, evidence, information, news, furniture, żeby podkreślić, że mamy na myśli jedną radę, dowód, informację, wiadomość czy mebel, używamy struktury an item / a piece of + rzeczownik:
25. They certainly have a strong piece of evidence. Z pewnością mają mocny dowód.
26. Another piece of news proved unreliable. Kolejna wiadomość okazała się niewiarygodna.
27. This armchair is my favourite item of furniture. Ten fotel to mój ulubiony mebel.
28. How many items/pieces of luggage are you going to take? Ile sztuk bagażu zamierzasz zabrać?
III. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. Do you like these furnitures/items of furniture?
2. Sophie’s got a few/few friends – she’s terribly lonely.
3. Could you get three packets of/– rice and a/– carton of/– orange juice?
POZIOM ROZSZERZONY
A piece of łączy się z licznymi rzeczownikami niepoliczalnymi, np. piece of music utwór muzyczny, piece of land fragment ziemi, piece of lumber grat.
Podobne do a piece of znaczenie ma a bit of. Oznacza bardzo niewielką ilość danej substancji:
bits of bread kawałeczki chleba
a tiny bit of paper maleńki kawałeczek papieru
A oto kilka innych rzeczowników, które łączą się w ten sposób z rzeczownikami niepoliczalnymi:
bar of chocolate/goldtabliczka czekolady/sztabka złota
blade of grassźdźbło trawy
chunk of bread/cheese pajda chleba/kawałek sera
drop of wine/water kropla wina/wody
grain of sand/riceziarenko piasku/ryżu
lump of sugar/coal/snow kostka cukru/kęs (kawał) węgla/bryła śniegu, gruda śniegu
morsel/bite of bread kęs chleba
sheet of paper/metal arkusz papieru/metalu
sip of tea/coffee łyk herbaty/kawy
speck of dust pyłek kurzu
strip of land/wood pas ziemi/lasu
IV. Zaznacz niewłaściwy wyraz.
1. a drop of blood/rice/milk/water
2. a sip of water/juice/bread/wine
3. a bite of bread/cheese/water/ham
Odpowiedzi: II. 1. –, –/a 2. –, – 3. The, was III. 1. items of furniture 2. few 3. –, a, of
IV. 1. rice 2. bread 3. water
I. Uporządkuj wyrazy od określenia osoby najmłodszej do określenia osoby najstarszej.
1. a. 2. …… 3. …… 4. …… 5. …… 6. …… 7. ……
a. a newborn b. a teenager c. a senior d. a toddler e. a baby f. a child g. an adult
Odpowiedzi: 1. a 2. e 3. d 4. f 5. b 6. g 7. c
Grupy wiekowe określają m.in. rzeczowniki: newborn noworodek, baby/infant niemowlę, toddler dziecko uczące się chodzić, szkrab (między 1. a 2–3 rokiem życia), child (l.m. children) dziecko, pre-teen/tweenmłody nastolatek (między 10 a 12 rokiem życia), teenager nastolatek, adolescent osoba w wieku dojrzewania, minor osoba niepełnoletnia, adult/grown-up dorosły, senior senior.
Przymiotnik teenage oznacza nastoletni i występuje tylko przed rzeczownikiem 91C:
1. Helen’s daughter is a teenager/teenage girl (nie: Helen’s daughter is teenage). Córka Helen jest nastolatką.
Przymiotnik middle-aged odnosi się do osób w średnim wieku, a elderly oznacza starszy (nie należy tu używać przymiotnika old czy older).
Etapy życia opisują wyrazy: infancy niemowlęctwo, wczesne dzieciństwo, childhood dzieciństwo, adolescence wiek dojrzewania, youth młodość, adulthood dorosłość, old age starość.
Be in one’s teens/twenties/mid forties
Żeby powiedzieć, że ktoś ma kilkanaście lat, możemy użyć wyrażenia be in one’s (early/mid/late) teens – być (młodym/średnim/późnym) nastolatkiem. Analogicznie – by powiedzieć, że ktoś jest po dwudziestce/trzydziestce itd., użyjemy be in one’s (early/mid/late) twenties/thirties itd.:
2. Liz was in her early twenties when she joined the band. Liz była niewiele po dwudziestce, kiedy dołączyła do zespołu.
Be under age być niepełnoletnim, come of age osiągnąć pełnoletniość.
II. Zaznacz właściwą formę.
1. Sam is in her/the forties/forty, but she hates being called in her middle years/middle-aged.
2. Both her children are teenage/teenagers, one of whom is still under/below age.
Be born, be dead, die
Be born urodzić się, die umrzeć:
3. Queen Victoria was born in 1819 and died in 1901. Królowa Wiktoria urodziła się w 1819, a zmarła w 1901 roku.
To be dead używa się, żeby powiedzieć, że ktoś zmarł:
4. I’m really sorry, but your wife is dead. Jest mi bardzo przykro, ale pańska żona nie żyje.
Death
Osoba zmarła to the dead/the deceased. Czasownik die łączy się z różnymi określeniami, np.:
die suddenly/unexpectedly/tragically – umrzeć nagle/niespodziewanie/tragicznie
die young/aged 25 – umrzeć młodo/w wieku 25 lat
die a natural/sudden/violent death – umrzeć śmiercią naturalną/nagłą/gwałtowną
die of/from – umrzeć na, umrzeć z powodu
5. She died of natural causes. Umarła z przyczyn naturalnych.
6. How many people die from cancer in this area remains unknown. Nadal nie wiadomo, ilu ludzi umiera w tej okolicy na raka.
People’s looks
Poszczególne aspekty wyglądu opisują m.in. wyrazy:
Bodysylwetka
chubby/plump pulchny, overweight z nadwagą, fat gruby, obese otyły, slim szczupły, slight drobny, slender smukły, thin/skinny chudy, underweight z niedowagą, well-bulit dobrze zbudowany, muscular/athletic muskularny
Heightwzrost
tall wysoki, medium height/average height średniego wzrostu, short niski
Face twarz
chubby pyzata, round okrągła, long pociągła, slim szczupła
Hair and facial hair włosy i zarost
colour kolor, fair jasne, dark ciemne, blond/blonde blond, auburn kasztanowe, red/ginger rude, silver/grey/white siwe,
hairdo/hairstyle fryzura: short krótkie, shoulder-length do ramion, long długie, crew cut na jeża, bald łysy, straight proste, wavy falowane, curly kręcone, spiky nastroszone, sterczące, parting przedziałek, pony-tail kucyk, braid warkocz, fringe grzywka, eyebrows brwi, eyelashes rzęsy, moustache wąsy, beard broda, goatee kozia bródka, sideburns baki
Complexion
cera
dark ciemna, olive oliwkowa, pale blada, fair jasna, ruddy rumiana, sallow ziemista, tanner opalona, freckled piegowata, fresh/health zdrowa, flawless/perfect idealna, clear czysta, bez wyprysków, bad zła, blotchy w krostach, spot/pimple/blotch krosta, mole pieprzyk, freckle pieg, acne trądzik, scar blizna
Opinion
opinia
attractive atrakcyjny, beautiful piękny, pretty ładny, gorgeous/stunning olśniewający, handsome przystojny, hideous ohydny, plain/ugly brzydki, unattractive nieatrakcyjny
III. Zaznacz właściwy wyraz.
1. She was/had a fair complexion/carnation and wavy/waving hair.
2. His face was slightly chubby/cheeky, but his body was muscular/obese.
Kłopoty z nazwami ubrań
Niektóre nazwy ubrań łatwo ze sobą pomylić. Należą do nich:
dinner jacket/tuxedo smoking
sweater sweter, sweatshirt bluza i blouse bluzka
tracksuit dres
tracksuit bottoms/top spodnie dresowe/góra od dresu i dresssukienka
bow mucha
gloverękawiczka pięciopalcowa i mittenrękawiczka jednopalcowa
apronfartuch
dungarees/overallsogrodniczki, kombinezon roboczy
uniformmundur, fartuch roboczy
Rzeczowniki w liczbie mnogiej
Wyrazy: clothes, trousers, glasses, dungarees i inne występują zawsze w liczbie mnogiej 1D:
7. How much are these sunglasses? (nie: How much is…) Ile kosztują te okulary przeciwsłoneczne?
Przymiotniki
Opisać ubrania można za pomocą wyrazów:
Size
rozmiar
large duży, medium średni, small mały, knee-length do kolan,
tight obcisły, baggy luźny, oversized umyślnie za duży, roomy luźny i wygodny, scanty skąpy
Pattern
wzór
stripes paski, striped w paski
dots kropki, dotted w kropki
check kratka, checked w kratkę
plain gładki, bez wzoru, patterned ze wzorem, flowered w kwiaty
Fabric/Material
tkanina/tworzywo
wool wełna, woolen wełniany, silk jedwab/jedwabny, cotton bawełna/bawełniany, leather skóra/skórzany, suede zamsz/zamszowy
Features
cechy
thermal termiczny, sporty sportowy, waterproof nieprzemakalny, hooded z kapturem, short-sleeved z krótkim rękawem, sleeveless bez rękawów, v-neck dekolt w serek, polo-neck golf
Others
inne
button guzik, buttoned na guziki, zip/zipper suwak, shoelace sznurówka, fastening zapięcie
Opinion
opinia
elegant/smart elegancki, formal formalny, informal nieformalny, casual codzienny, scruffy niechlujny, fashionable/trendy modny, old-fashioned/unfashionable niemodny
Czasowniki
Do ubrań odnosi się m.in. czasownik wear nosić oraz czasowniki rozdzielnie złożone 61Dput on zakładać, take off zdejmować, try on przymierzać:
8. Try on this t-shirt and take it off if it’s too tight. Przymierz tę koszulkę i zdejmij, jeśli jest za ciasna.
Ubierać się to get dressed, a rozbierać się – get undressed. Te czasowniki nie łączą się z zaimkami zwrotnymi (np. myself, themselves, herself) 51C:
9. She got dressed and ran downstairs. (nie: She got dressed herself…) Ubrała się i zbiegła na dół.
Czasownik suit oznacza pasować komuś, być twarzowym:
10. This jacket really suits you. Bardzo dobrze ci w tej kurtce.
Fit to pasować pod względem rozmiaru:
11. Those trousers don’t fit – they’re too small. Te spodnie nie pasują – są za małe.
Czasowniki odnoszące się do zapinania i rozpinania często są bardzo podobne lub tożsame z nazwą zapięcia.
Porównaj:
fasteningzapięcie
fastenzapinać, unfastenrozpinać
buttonguzik
button/unbuttonzapinać/rozpinać guziki
zip/zipperzamek błyskawiczny
zip/unzipzapinać/rozpinać zamek błyskawiczny
W odniesieniu do wszelkiego rodzaju zapinania, wiązania itd. można użyć czasownika do, a do rozpinania, rozwiązywania itd. – undo:
12. Help the kid undo her shoes. Pomóż dziecku rozwiązać buty.
Niektóre czasowniki powstają od rzeczowników przez dodanie końcówki -d/-ed:
stripesstriped platform koturnplatformed na koturnie frecklesfreckled
Wiele takich przymiotników stanowią złożenia dwóch wyrazów:
a middle-aged woman
kobieta w średnim wieku
a green-eyed beauty
zielonooka piękność
a white-haired man
siwy mężczyzna
an old-fashioned suit
staromodny garnitur
high-heeled shoes
buty na wysokim obcasie
a broad-brimmed hat
kapelusz z szerokim rondem
POZIOM ROZSZERZONY
be in one’s prime/in the prime of one’s life oznacza być w kwiecie wieku
be over the hill oznacza mieć już z górki, być w podeszłym wieku
breathe out one’s last oznacza wydać ostatnie tchnienie
give up the ghostwyzionąć ducha
potoczne kick the bucket oraz drop dead umrzeć
push up the daisies wąchać kwiatki od spodu, a be six feet underbyć pogrzebanym
IV. Utwórz przymiotniki ze słów w nawiasie.
1. a ………… runner (long, legs)
2. a ………… boy (curly, hair)
3. a ………… blouse (button)
Odpowiedzi: II. 1. her, forties, middle-aged 2. teenagers, under III. 1. had, complexion, wavy 2. chubby, muscular IV. 1. long-legged 2. curly-haired 3. buttoned
I. Dopasuj wyrazy 1–6 do ich przeciwieństw (a–f).
1. generous 2. rude 3. lazy 4. sociable 5. frank 6. bad-tempered
a. dishonest b. hard-working c. easy-going d. polite e. mean f. shy
Odpowiedzi: 1. e 2. d 3. b 4. f 5. a 6. c
Słowotwórstwo – rzeczownik i przymiotnik
Tabela zawiera przymiotniki określające cechy charakteru i odpowiadające im rzeczowniki.
przymiotnik
rzeczownik
prouddumny
prideduma
ambitiousambitny
ambitionambicja
imaginativez dużą wyobraźnią
imaginationwyobraźnia
toleranttolerancyjny
tolerancetolerancja
(dis)honest(nie)uczciwy
(dis)honesty(nie)uczciwość
considerateliczący się z innymi
considerationwyrozumiałość, wzgląd (na kogoś/coś)
Rzeczowniki powstają czasem przez dodanie przyrostka -ness do przymiotnika:
przymiotnik
Rzeczownik
stubbornuparty
stubbornessupór
politeuprzejmy, grzeczny
politenessuprzejmość, grzeczność
kinddobry, uprzejmy
kindnessuprzejmość
selfishsamolubny
selfishnesssamolubność
Słowotwórstwo – antonimy
II. By utworzyć przymiotnik o przeciwnym znaczeniu, do niektórych słów można dodać przedrostek un-, in-, im-, dis- lub ir-. Jakie przedrostki trzeba dodać, by powstały antonimy słów…?:
1. honest uczciwy 2. reliable niezawodny 3. obedient posłuszny 4. kind uprzejmy 5. loyal lojalny 6. patient cierpliwy 7. sensitive wrażliwy 8. sympatheticwspółczujący
Odpowiedzi: 1. dis- 2. un- 3. dis- 4. un- 5. dis- 6. im- 7. in- 8. un-
Antonimy – inne
Od wielu przymiotników nie da się utworzyć antonimu przez dodanie przedrostka, np.:
lazy leniwy – hard-working pracowity
generous hojny – mean/stingy skąpy
brave/courageous odważny – cowardly/timorous tchórzliwy
clever/smart/intelligent inteligentny, bystry – stupid/unintelligent/silly głupi
Przymiotniki złożone 5D
Cechy charakteru można określić za pomocą różnych przymiotników złożonych. Np. głupi to: empty-headed, bird-brained, slow-witted (wszystkie te określenia są nieformalne), narrow-minded o ograniczonych horyzontach, absent-minded (roztargniony), faint-hearted tchórzliwy.
III. Uzupełnij zdania przymiotnikami:
anxious delighted furious grateful jealous
1. Ingrid is extremely ………………… of her husband.
2. That was very kind of you – I’m really ………………….
3. I was ………………… something might be wrong.
4. We were ………………… with the spa resort.
5. My mum will be ………………… with me for coming home so late.
Odpowiedzi: 1. jealous zazdrosny 2. grateful wdzięczny 3. anxious niespokojny 4. delighted zachwycony 5. furious wściekły
Excited czy exciting? 91D
Uczucia i emocje często opisują imiesłowy, czyli wyrazy utworzone od czasownika, a funkcjonujące jak przymiotniki, np. excited podekscytowany, exciting ekscytujący. Wyrazy zakończone na -ing odnoszą się do obiektów, które wywołują jakieś wrażenia, a słowa z końcówką -ed (past participle) – do odbiorców tych wrażeń:
czasownik
-ing participle
past participle (-ed)
inspireinspirować
inspiringinspirujący
inspiredzainspirowany
worrymartwić, niepokoić
worryingniepokojący
worriedzmartwiony, zaniepokojony
thrillekscytować
thrillingekscytujący
thrilledpodekscytowany
amazezdumiewać
amazingzdumiewający
amazedzdumiony
Uwaga:
W przypadku czasowników nieregularnych nie dodaje się końcówki -ed:
upsetprzygnębiać
upsettingprzygnębiający
upsetprzygnębiony
Słowotwórstwo – rzeczownik i przymiotnik
Tabela zawiera przymiotniki określające uczucia i emocje oraz odpowiadające im rzeczowniki.
Przymiotnik
rzeczownik
content/contentedzadowolony
contentmentzadowolenie
excitedpodekscytowany
excitementekscytacja
worried zmartwiony, zaniepokojony
worryzmartwienie, niepokój, troska
anxiousniespokojny
anxietyniepokój, zaniepokojenie
sympatheticwspółczujący
sympathywspółczucie
ashamedzawstydzony
shamewstyd
IV. Utwórz rzeczowniki od przymiotników:
1. grateful 2. jealous 3. angry 4. apprehensive zaniepokojony 5. aggressive
Odpowiedzi: 1. gratefulness 2. jealousy 3. anger 4. apprehension 5. aggression
Przymiotnik + przyimek
Poszczególne przymiotniki łączą się z różnymi przyimkami, np. annoyed at poirytowany czymś, jealous of zazdrosny o kogoś, upset about zmartwiony czymś. By uniknąć błędów w stosowaniu przyimka po przymiotniku, należy uczyć się na pamięć całych wyrażeń. Listę najczęściej używanych przymiotników wraz z przyimkami znajdziesz w aneksie ANEKS 3.
V. Emocje znajdują odzwierciedlenie w gestach i mimice. Zaznacz właściwy wyraz.
1. Why are you staring/glancing at me? Do I look funny?
2. Sheila only shrugged/nodded her head.
3. He was sitting with his legs crossed/folded and arms crossed/folded.
Odpowiedzi: 1. staring 2. nodded 3. crossed, folded
Gestures
Słowa i wyrażenia opisujące gesty to m.in.:
shake one’s head pokręcić głową, nod (one’s head)pokiwać głową,
point one’s finger (at sth/sb) wskazać palcem (na coś/kogoś),
wave one’s hand pomachać ręką, clap one’s hands klaskać,
fold one’s arms skrzyżować ramiona, shrug one’s shoulders wzruszyć ramionami.
Wyrażenie keep one’s fingers crossed oznacza skrzyżować palce i stanowi odpowiednik polskiego trzymać kciuki.
1. Mary waved at her son and shouted: ‘I’ll keep my fingers crossed for you!’ Mary pomachała synowi i zawołała: „Będę trzymać za ciebie kciuki!”.
Facial expressions
Mina to face, zrobić minę – make a face:
2. How many times do I have to ask you to stop making faces? Ile razy muszę cię prosić, żebyś przestał robić miny?
▪ Smile
Zacznijmy od uśmiechu. Wszystkie wyrazy z tej listy to zarówno czasowniki, jak i rzeczowniki.
smile (at) uśmiech, uśmiechać się (do)
grin szeroki uśmiech, szczerzyć zęby w uśmiechu
smirk pogardliwy/ironiczny uśmieszek, uśmiechać się pogardliwie/ironicznie
sneer szyderczy uśmiech/uśmiechać się szyderczo
pout wydęcie warg, wydąć wargi
▪ Spojrzenie
wink mrugnięcie, mrugać, puszczać oko
blink mrugnięcie (naturalne), mrugać
frown zmarszczenie brwi, gniewne spojrzenie, zmarszczyć brwi
stare spoglądać, gapić się
gaze wpatrywać się
glare patrzeć ze złością
peep zaglądać, zerkać, np. przez dziurkę od klucza
peer przypatrywać się, wytężać wzrok
glance rzucać okiem, zerkać, przeglądaćglimpse przelotne spojrzenie, rzut oka, ujrzeć, zobaczyć
catch a glimpse (of sth) dostrzec (coś)
POZIOM ROZSZERZONY
Do cech charakteru odnoszą się różne idiomy – oto kilka często używanych:
lazybones leniuch, couch potato osoba, która najchętniej spędza czas przed telewizorem, mouse potato osoba która najchętniej spędza czas przed komputerem, live wire osoba bardzo aktywna, smart alec osoba przemądrzała i pewna siebie, busybody/nosy parker ktoś wścibski, chatterbox ktoś gadatliwy, wet blanket/spolisport malkontent, smutas, ktoś, kto psuje innym zabawę, daredevil osoba, która lubi ryzyko, gatecrasher ktoś, kto pojawia się bez zaproszenia, np. na przyjęciu, fair-weather friendfałszywy przyjaciel, przyjaciel do pierwszych kłopotów, shrinking violetosoba bardzo nieśmiała
VI. Uzupełnij zdania idiomami z części 6D.
1. Karen’s such a geek! She stays in her room all day and plays games – a real …………………!
2. Blanka turned out a ………………… although I’d believed I could count on her.
3. Liz, don’t you be a …………………! Come on and join us!
Odpowiedzi: 1. mouse potato 2. fair-weather friend 3. shrinking violet