Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Z Bogiem na ludzkich drogach - seria podręczników do nauczania religii pod redakcją ks. prof. dra hab Mariana Zająca
Poradnik metodyczny dla 1 klasy szkoły podstawowej
AZ-11-01/10-LU-1/12
Dzieci uczęszczające do klasy pierwszej, sześciolatki i siedmiolatki, swoje życie religijne wiążą z autorytetem, przyjmują wzorce od osób dla nich ważnych. Są to przede wszystkim rodzice, ale również księża, siostry zakonne oraz katecheci świeccy. Rozpoczynając naukę w klasie pierwszej dziecko wchodzi w nową rzeczywistość jaką jest dla niego szkoła. Nawiązuje nowe znajomości. Spotyka kolegów i nauczycieli. Stanowi to doskonałą okazję do rozwijania podstawowych umiejętności komunikacyjnych i społecznych.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 221
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Wprowadzenie
Życie dziecka w świetle wiary
Szanowni Katecheci,
Przekazujemy do Waszych rąk pakiet edukacyjny Jesteśmy rodziną Pana Jezusa przeznaczony do nauki religii w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Należy on do serii podręczników do nauczania religii pod wspólnym tytułem Z Bogiem na ludzkich drogach. Zarówno podręcznik ucznia, jak i poradnik metodyczny dla katechetów został przygotowany zgodnie z zaleceniami Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce1 oraz wytycznymi Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach2.
W przygotowaniu podręczników przyjęto model antropologiczno-kerygmatyczny katechezy, który zakłada punkt wyjścia od sytuacji egzystencjalnej katechizowanego. Doświadczenia życiowe wynikające z codzienności wiązane są następnie z treścią orędzia chrześcijańskiego. Odkrywanie śladów Boga w różnych miejscach, środowiskach i sytuacjach ma pomóc dziecku w obudzeniu wrażliwości religijnej i rozpoznaniu przejawów życia chrześcijańskiego.
Pakiet edukacyjny Jesteśmy rodziną Pana Jezusa przeznaczony do nauki religii w klasie pierwszej szkoły podstawowej zawiera następujące materiały:
1. Podręcznik ucznia.
2. Podręcznik metodyczny dla katechety.
3. Dwie płyty CD dla katechety z materiałami potrzebnymi do prowadzenia katechez.
4. Strona internetowa www.kulkat.pl z pomocami multimedialnymi oraz sukcesywnie rozbudowywanymi materiałami do katechez.
Podręcznik ucznia
Dzieci uczęszczające do klasy pierwszej, swoje życie religijne wiążą z autorytetem, przyjmują wzorce od osób dla nich ważnych. Są to przede wszystkim rodzice, ale również księża, siostry zakonne oraz katecheci świeccy. Rozpoczynając naukę w klasie pierwszej, dziecko wchodzi w nową rzeczywistość, jaką jest dla niego szkoła. Nawiązuje nowe znajomości. Spotyka kolegów i nauczycieli. Stanowi to doskonałą okazję do rozwijania podstawowych umiejętności komunikacyjnych i społecznych.
Odpowiedni układ katechez stopniowo wprowadza dziecko w życie klasy jako wspólnoty, kształtuje w nim postawę szacunku wobec kolegów, koleżanek, osób starszych, ale również wobec znaku krzyża, kościoła oraz samego Boga. Rozbudza w dziecku tęsknotę za bezpieczeństwem, pokojem, zaspokajaniem pozytywnych pragnień, których źródłem jest Bóg.
Podstawowym źródłem treści katechez jest teologiczno-antropologiczny aspekt sakramentu chrztu świętego i jego egzystencjalne znaczenie w rozwoju religijności i wiary dzieci. Świadomość chrztu i związane z nim przeżywanie godności dziecka Bożego ma prowadzić dzieci do przyjaźni z Jezusem Chrystusem, do uczestniczenia w liturgii i wydarzeniach roku liturgicznego, do rozwijania własnej religijności poprzez modlitwę.
Podręcznik dla ucznia zawiera 58 katechez, podzielonych na poszczególne działy. Treści jednostek tematycznych zostały usystematyzowane w sześciu rozdziałach:
Rodzina Pana Jezusa. Katechezy tego rozdziału koncentrują się wokół tematu rodziny. Mocno podkreśla się tu przynależność do rodziny Pana Jezusa i wynikającą z tego godność dziecka Bożego. Proces katechetyczno-dydaktyczny dąży też do wzbudzania w dziecku szacunku do świętych znaków, przedmiotów kultu religijnego oraz księgi Pisma Świętego.
Rodzina Jezusa modli się. Następny rozdział zawiera katechezy, które ukazują dziecku modlitwę jako rozmowę z kochającym Ojcem, a także wzbudzają potrzebę osobistej i wspólnotowej modlitwy. Uczniowie poznają różne rodzaje modlitwy oraz są zachęcani do układania własnych, prostych modlitw.
Rodzina Jezusa oczekuje Jego przyjścia. Problematyka tego rozdziału dotyczy rozumienia i kultywowania tradycji adwentowych i bożonarodzeniowych. Uczniowie uczą się interpretacji znaków i symboli związanych z celebracją sakramentów. Poznają znaczenie chrztu świętego jako sakramentu inicjacji chrześcijańskiej oraz daru, o jaki należy prosić.
Rodzina Jezusa uczestniczy w Bożych obietnicach. Ten rozdział wprowadza uczniów w tematykę wydarzeń związanych z życiem, śmiercią i Zmartwychwstaniem Pana Jezusa. W sposób szczególny przybliża znaczenie symboli pojawiających się w Wielkim Poście oraz rozumienie Świąt Wielkanocnych i kultywowanie tradycji związanych z tymi świętami.
Rodzina Jezusa kocha i przebacza. Kolejny rozdział ukazuje Pana Boga jako miłosiernego, wybaczającego Ojca, który pierwszy przychodzi do człowieka i przemawia w sumieniu do każdego z nas. Podręcznik wspomaga wychowanie dziecka do konieczności wybaczania i proszenia innych o wybaczenie, do walki ze swoimi słabościami i ciągłego odwracania się od grzechu. Ukazuje sposoby wypełniania woli Pana Jezusa oraz uczynki miłosierdzia względem bliźniego.
Katechezy dodatkowe. Katechezy zgromadzone w tym rozdziale wprowadzają w atmosferę roku liturgicznego. Umacniają więź z Jezusem poprzez osobę Matki Bożej oraz innych świętych, którzy przykładem swojego życia coraz bardziej przybliżają do Boga. Uczą przeżywania ważnych dla dziecka uroczystości takich jak: Dzień Matki, Mikołaj, wakacje w kontekście religijnym.
Podręcznik do nauki religii dla klasy pierwszej uwzględnia możliwości rozwojowe oraz potrzeby dziecka w tym wieku. Poprzez odpowiednio skonstruowane cele oraz właściwie dobrane środki i metody sprzyja odkrywaniu przez dziecko właściwych postaw i wartości. W podręczniku zastosowano różnorodne metody aktywizujące dostosowane do wieku katechizowanych, wyzwalające działanie lub oparte na działaniu (metody plastyczne, praca z obrazem, drama). Ich zadaniem jest wspierać dzieci w rozwoju wrażeń i spostrzeżeń, uwagi, wyobraźni, emocji, uczuć, woli.
Zadania do wykonania zostały tak zaplanowane i przygotowane, aby każde dziecko mogło wykonywać je samodzielnie bądź, w przypadku pracy domowej, z pomocą i zaangażowaniem rodziców. Stopień trudności zadań dostosowany jest do możliwości wiekowych dzieci. Ponadto są one zróżnicowane, co sprzyja rozbudzeniu sprawności manualnej oraz procesów myślowych. Wiele ćwiczeń do wykonania w podręczniku pomoże usprawnić umiejętność pisania, a zamieszczone pojedyncze wyrazy lub krótkie teksty wzmocnią praktykę czytania. W ten sposób wskazana praktyka oraz inne działania dydaktyczne wpisują się w proponowaną przez Podstawę programową katechezy korelację nauczania religii z edukacją szkolną, która jest wartościowa ze względów katechetycznych, dydaktycznych, metodycznych i wychowawczych.
Personalistycznym elementem w podręczniku jest używanie czasowników w pierwszej osobie. Pozwala to dziecku odczuć, że jest ważne, że jest współautorem zawartych w podręczniku treści, a to z kolei pomaga rozbudzać dziecięcą wyobraźnię, kształtować pozytywny obraz samego siebie, wiarę we własne siły i umiejętności. Zamieszczone w podręczniku materiały odwołują się nie tylko do osoby katechizowanego, ale również do życia i działania wielu osób. Wpływają one pozytywnie na rozwój społeczny dziecka, wprowadzając w życie wspólnotowe takie jak: rodzina, szkoła, Kościół, naród. W podręczniku pojawiają się również pytania, co sprzyja samodzielnym poszukiwaniom odpowiedzi, rozbudza myślenie i prowokuje do dalszych pytań oraz szukania rozwiązań.
Ciekawa dla dzieci szata graficzna podręcznika oraz wykorzystanie w nauczaniu środków audiowizualnych (obraz, prezentacja multimedialna, film) wyzwalają w dziecku chęć aktywnego udziału w procesie dydaktycznym. Należy także podkreślić, że wszystkie katechezy odwołują się do sytuacji egzystencjalnych bliskich uczniom, co znacznie ułatwia wprowadzenie i wyjaśnienie konkretnych treści teologicznych.
Podczas nauki religii w klasie pierwszej uczeń poznaje i utrwala także niektóre modlitwy: „Znak krzyża”, „Ojcze nasz”, „Zdrowaś Maryjo”, „Przykazanie miłości”, „Niechaj będzie pochwalony Przenajświętszy Sakrament”, „Chwała Ojcu i Synowi”, „Aniele Boży”, „Któryś za nas cierpiał rany”, „Akt żalu”, „Akt miłości”, „Akt wiary” oraz „Wieczny odpoczynek”.
Obok różnorodnych ćwiczeń dla ucznia podręcznik zawiera również treści przeznaczone dla rodziców. Najczęściej są to odpowiednio dobrane do tematu katechezy fragmenty Pisma Świętego oraz Katechizmu Kościoła Katolickiego. Daje to rodzicom możliwość przypomnienia sobie prawd wiary oraz podstawową wiedzę pomocną w rozmowie z dzieckiem na zagadnienia poruszane w trakcie katechezy i ułatwia rodzicom odpowiadanie na rodzące się w tym okresie liczne pytania dziecka. Jest to również swoista forma katechezy dla dorosłych.
Na końcu podręcznika znajduje się część Dodatki. Zawiera ona naklejki potrzebne do uzupełnienia zadań w niektórych katechezach i pracach domowych. Przy naklejkach zaznaczono numer katechezy i informację, do jakiego rodzaju zadania są przeznaczone.
Poradnik metodyczny
Obok celów katechetycznych i treści nauczania (wymagania szczegółowe) dostosowanych do nowej podstawy oraz programu nauczania religii, poradnik metodyczny zawiera scenariusze wszystkich katechez, szczegółowe opisy wykorzystanych metod aktywizujących oraz teksty źródłowe potrzebne do przeprowadzenia katechezy. Warto w tym miejscu podkreślić, że założenia edukacyjne zostały opracowane również według najnowszych wytycznych Podstawy programowej kształcenia ogólnego i rozporządzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej3. Każda jednostka katechetyczna została opracowana według następującego schematu:
1. Czynności wstępne.
2. Modlitwa.
3. Nawiązanie do poprzedniej katechezy.
4. Sytuacja egzystencjalna.
5. Wyjaśnienie głównych prawd katechezy.
6. Zastosowanie życiowe.
7. Modlitwa śródlekcyjna.
8. Podsumowanie treści.
9. Praca domowa.
10. Modlitwa.
Czynności wstępne to czas przeznaczony na przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie obecności oraz wyciszenie i przygotowanie do modlitwy. Na szczególną uwagę zasługuje zamieszczone na początku każdego scenariusza nawiązanie do poprzedniej katechezy z pytaniami lub ćwiczeniami ułatwiającymi powtórzenie wiadomości. Wprowadzenie głównych treści programowych poprzedza sytuacja egzystencjalna bliska dziecku, korespondująca z tematem katechezy. Zastosowanie życiowe to wskazanie na konkretne sposoby realizacji w życiu poznanych treści.
Wszystkie scenariusze proponują konkretną modlitwę wprowadzającą, śródlekcyjną i na zakończenie lekcji. W wielu konspektach są gotowe teksty modlitw, dobrane do tematu, by w ten sposób wprowadzać dzieci w praktykę modlitwy wspólnotowej i uczyć nowych modlitw.
Konspekty opracowano szczegółowo – sugerują nie tylko treści i metody, ale też pewne sformułowania oraz sposób przeprowadzenia danej części lekcji lub zaproponowanej czynności czy zadania. Niezmiernie pomocne i cenne – mamy nadzieję – będą propozycje zamieszczone pod takimi punktami jak: nawiązanie do poprzedniej katechezy, zastosowanie życiowe, modlitwa śródlekcyjna, podsumowanie treści. Przy tych sugestywnych propozycjach należy pamiętać, że poradnik metodyczny jest tylko pomocą i propozycją, katecheta może realizować temat programowy z o wiele większą kreatywnością i twórczością w oparciu o własny pomysł. Poradnik metodyczny ujmuje całościowo, organicznie i syntetycznie program przewidziany przez Podstawę programową katechezy dla klasy pierwszej szkoły podstawowej. Dla doświadczonych katechetów będą to kolejne sugestie, które dołączą do ich bogatego doświadczenia katechetycznego, natomiast dla początkujących będą to konkretne i praktyczne wskazówki oraz materiał dydaktyczno-metodyczny do realizacji tematów wyznaczonych przez Program nauczania religii.
Płyta CD
Do pakietu edukacyjnego Jesteśmy rodziną Pana Jezusa, przeznaczonego do nauki religii w klasie pierwszej szkoły podstawowej, dołączone są dwie płyty CD. Zawierają one dodatkowe materiały dydaktyczne i metodyczne do przeprowadzenia katechez. Na jednej z nich zostały zamieszczone nagrania piosenek, na drugiej zaś materiały do kopiowania, obrazy, rysunki oraz prezentacje multimedialne.
Materiały do których Wydawnictwo Gaudium uzyskało prawa autorskie znajdują się na płycie CD i zostały dołączone do poradnika metodycznego. Pozostałe sugestie i alternatywne pomoce, które systematycznie będą dołączane, można znaleźć na stronie internetowej www.kulkat.pl
Strona internetowa www.kulkat.pl
Do dyspozycji katechetów została przygotowana strona internetowa www.kulkat.pl, ułatwiająca pracę tym, którzy mają dostęp do Internetu w czasie prowadzenia zajęć katechetycznych. Żeby z niej korzystać, trzeba się najpierw zarejestrować.
Świadomi, że żadne ludzkie dzieło nie jest doskonałe, jesteśmy otwarci na systematyczne udoskonalanie zaproponowanych materiałów. Liczymy na współpracę z katechetami, którzy będą przesyłać swoje propozycje scenariuszy katechez, obrazy, rysunki, zadania do wykonania przez uczniów czy też prezentacje multimedialne do poszczególnych katechez. Będą one sukcesywnie zamieszczane na stronie internetowej. W związku z tym bardzo serdecznie prosimy katechetów uczących na podstawie niniejszego pakietu edukacyjnego o przesyłanie wszelkich swoich sugestii, propozycji, materiałów i informacji na adres: [email protected]
Szanowni Katecheci, życzymy Wam, aby siane ziarno słowa Bożego przyniosło obfite plony, praca z dziećmi dawała wiele satysfakcji, a włożony trud zaowocował autentycznym życiem chrześcijańskim katechizowanych. Niech Duch Święty, który jest głównym Ewangelizatorem i sprawcą ewangelizacji, obdarza darami charyzmatycznymi, dotyka żywą energią i prowadzi zbawcze dzieło urzeczywistnione w Jezusie Chrystusie poprzez odnawiającą i przemieniającą obecność w osobach ludzkich.
W imieniu autorów i redaktorów
ks. Piotr Tomasz Goliszek
1 Konferencja Episkopatu Polski. Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. Kraków: WAM 2010.
2 Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Kraków: WAM 2010.
3 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. z 2003 nr 4 poz. 17; Co warto wiedzieć o reformie programowej [online]. http://www.konferencje.men.gov.pl/images/stories/reforma.pdf [dostęp: 06.09.2011].
I. Rodzina Pana Jezusa
1. Spotkanie z Bogiem i przyjaciółmi
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneWprowadzenie uczniów w zasady tworzenia wspólnoty katechetycznej jako wspólnoty dzieci Bożych.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
wie, że Jezus kocha każdego człowieka i jest jego przyjacielem.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
rozumie, dlaczego modlitwa jest ważna, by zaprzyjaźnić się z Jezusem,potrafi stosować w swoim życiu takie postawy, w których wyraża swoją przyjaźń wobec Jezusa.Metody i technikirozmowa kierowana, pogadanka
Środki dydaktycznePismo Święte, nagranie piosenki „Mam przyjaciela”
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnewyciszenie, przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności
ModlitwaModlitwa spontaniczna – podziękowanie Panu Bogu za czas wakacji. Wszyscy powtarzają: „Dziękujemy Ci, Panie Boże”.
Nawiązanie do poprzedniej katechezyKatecheta prosi każdego ucznia o krótkie przedstawienie się.
Sytuacja egzystencjalnaKatecheta rozmawia z uczniami na temat, w jaki sposób spędzali wakacje, kogo nowego poznali.
Katecheta podsumowuje:
Każdy z nas potrzebuje miłości i przyjaźni drugiego człowieka. Każdy chciałby mieć osobę, której mógłby powierzyć swoje tajemnice – czy to radosne, czy smutne.
Katecheta pyta uczniów:
Komu możecie opowiedzieć o wszystkich swoich sprawach?Po wypowiedziach uczniów podsumowuje:
Takimi przyjaciółmi są wasi rodzice, dziadkowie, rodzeństwo… Może ktoś z was niedługo odnajdzie przyjaciela wśród kolegów i koleżanek. Takim przyjacielem dla nas wszystkich jest również Pan Jezus.
Wyjaśnienie głównych prawd katechezyKatecheta czyta fragment o powołaniu pierwszych uczniów:
Jezus zaś odwróciwszy się i ujrzawszy, że oni idą za Nim, rzekł do nich: «Czego szukacie?» Oni powiedzieli do Niego: «Rabbi! – to znaczy: Nauczycielu – gdzie mieszkasz?» Odpowiedział im: «Chodźcie, a zobaczycie». Poszli więc i zobaczyli, gdzie mieszka, i tego dnia pozostali u Niego. Było to około godziny dziesiątej. (J 1, 38-39)
Jezus zaprasza każdego człowieka do siebie. Chce, by Go poznał i został Jego przyjacielem.
Z Jezusem można się spotkać i zaprzyjaźnić podczas katechezy.
Uczniowie kolorują w podręczniku odpowiednią postać i wpisują swoje imię. (Ponieważ nie wszyscy potrafią pisać, konieczna jest pomoc katechety. Katecheta wpisuje imię dziecka, a uczeń pisze po śladzie.)
Zastosowanie życiowePytamy uczniów, co trzeba robić, by mieć przyjaciół lub samemu być czyimś przyjacielem? Przez co okazujemy, ze jesteśmy przyjaciółmi Jezusa? (modlitwę, dobre uczynki, wypełnianie swoich obowiązków) Katecheta mówi uczniom, w jaki sposób będą poznawać Pana Jezusa na katechezie. Należy podkreślić bardzo ważną rolę modlitwy nie tylko na katechezie, ale również w domu.
Modlitwa śródlekcyjnaPodchodzimy z uczniami do krzyża i mówimy:
„Pnie Jezu, naucz nas być Twoimi przyjaciółmi”.
Podsumowanie treściUczniowie rozwiązują ćwiczenie w podręczniku: kolorują serduszka przy rysunkach, które ukazują przyjaciół Pana Jezusa.
Praca domowaDzieci proszą rodziców o przeczytanie zamieszczonego w podręczniku listu od Pana Jezusa, a następnie ozdabiają list rysunkami.
Jak się czujesz? Musiałem napisać do Ciebie ten list, aby Ci powiedzieć jak bardzo troszczę się o Ciebie. Wczoraj widziałem, jak rozmawiałeś z przyjaciółmi. Czekałem na Ciebie cały dzień, mając nadzieję, że porozmawiasz też ze Mną. Dałem Ci zachód słońca, aby zakończył Twój dzień i chłodny powiew wiatru, abyś mógł odpocząć… I czekałem… Nie przyszedłeś. To Mnie zraniło, ale nadal Cię kocham, ponieważ jestem Twoim przyjacielem. Widziałem Cię śpiącego zeszłej nocy i, chcąc dotknąć Twoich oczu, rozlałem światło księżyca na Twoją twarz, oczekując, że po przebudzeniu porozmawiasz ze Mną. Przygotowałem dla Ciebie tak wiele prezentów, Ty jednak obudziwszy się, nie przemówiłeś do Mnie ani słowem i ufając jedynie swoim siłom, rozpocząłeś dzień. A Ja w błękicie nieba, zieleni traw, w kroplach deszczu, koronach kwiatów, strumieniach górskich, słałem ku Tobie wyznanie: „KOCHAM CIĘ”. Ubrałem Cię w ciepłe promienie słońca i nasyciłem powietrze zapachami natury. Moja miłość do Ciebie jest głębsza niż ocean i większa od najgłębszej potrzeby Twojego serca. Proszę Cię, porozmawiaj ze Mną. Proszę Cię, nie zapominaj o Mnie. Chciałbym podzielić się z Tobą tyloma sprawami… ale nie będę Ci więcej przeszkadzał. To jest Twoja decyzja. Wybrałem Cię i ciągle czekam, ponieważ jestem Twoim Przyjacielem.
JEZUS List od Jezusa, http://www.voxdomini.com.pl/vox_art/list_jezusa.htm [dostęp 02.05.2012].
ModlitwaPiosenka: „Mam przyjaciela” – DVD.
„Mam Przyjaciela, który bardzo kocha, mnie kocha, mnie kocha.
Mam Przyjaciela, który bardzo kocha – a imię Jego Jezus.
Zawsze razem z Nim pracuję, z Nim raduję się i dla Niego pragnę żyć.
Zawsze razem z Nim pracuję, z Nim raduję się i dla Niego pragnę żyć”.
2. Jesteśmy rodziną Bożą
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneKształtowanie postawy przynależności do rodziny Jezusa.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
wie, że Bóg jest Ojcem wszystkich ludzi,wie, że rodzinę Bożą łączy wiara i chrzest.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
potrafi dziękować Bogu za dar bycia dzieckiem Bożym,okazuje drugiemu człowiekowi miłość i szacunek.Metody i technikipogadanka, rozmowa kierowana
Środki dydaktycznePismo Święte, puzzle, biały karton, nagranie piosenki „Dzieckiem Bożym jestem ja”
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnewyciszenie, przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności
Modlitwa„Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu”
Nawiązanie do poprzedniej katechezyKatecheta rozdaje uczniom po jednej cząstce czystych puzzli (wcześniej przez siebie przygotowanych). Każde dziecko rysuje na swoim puzzlu siebie. Po skończonej pracy wszyscy składają puzzle w jedną całość, następnie przyklejają na biały karton. Po ułożeniu brakuje cząstki, która znajduje się w środku. Katecheta dokłada puzzel z napisem PAN BÓG (lub rysunkiem Pana Jezusa). Wszystkie elementy tworzą teraz całość.
Sytuacja egzystencjalnaUczniowie rozwiązują ćwiczenie w podręczniku.
W prostokątach i na koszulkach dzieci są takie same litery. Połącz je w pary i pokoloruj zgodnie z kolorem koszulki.
Wyjaśnienie głównych prawd katechezyPopatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. (1 J 3, 1)
Bóg jest Ojcem wszystkich ludzi, którzy razem tworzą rodzinę Bożą. Chociaż dzieci Boże mieszkają w różnych zakątkach świata, każdy w swoim języku woła do Boga „Ojcze”.
Zastosowanie życioweW Bożej Świątyni często się zbiera,
Wspólnie się modli i pięknie śpiewa,
W jednego Boga wiarę wyznaje,
W każdej Mszy Świętej cześć Mu oddaje.
Jednako czyni święty znak Krzyża,
Jeden chrzest wszystkich łączy, przybliża,
Siebie nawzajem siostrą i bratem,
A Boga Ojcem nazywa zatem.
Pomyśl przez chwilę! Nie błądź w przestworzach!
Wiesz! To jest przecież RODZINA BOŻA.
Co robi wspólnie rodzina Boża? (śpiewa, modli się, zbiera się w kościele)Co łączy rodzinę Bożą? (wiara, chrzest)Uczniowie wykonują ćwiczenie:
Połącz baloniki z odpowiednim wyrazem i pokoloruj je.
Jeden……
Jeden……
Jedna…….
Baloniki: Bóg, wiara, chrzest
Modlitwa śródlekcyjnaPiosenka: „Dzieckiem Bożym jestem” – płyta DVD.
„Ref.: Dzieckiem Bożym jestem ja, la, la… (2x)
1. Ojciec Bóg kocha nas, miłość swą zsyła nam,
Któż jak On wielkim jest, któż jak On miłość ma.
Święty Bóg Ojciec nasz, co dzień ma hojną dłoń,
Kocha nas dzieci swe mimo grzechów oraz wad.
2. Ojciec Bóg Syna dał, jako dar grzesznym nam,
Jezus - Bóg zniżył się, Jezus - Brat zbawił nas.
Poprzez krzyż grzechy starł, życie dał, radość wzniósł,
Zmartwychwstał jako Pan, On jedyną drogą nam.
3. Słońce mam w sercu swym, bowiem Pan kocha mnie,
Cieszę się, śpiewam wciąż, bowiem Pan kocha mnie,
Któż mi dał tyle łask, przyjaźń swą, szczęścia moc,
Któż jak Bóg, któż jak Pan, tak pokochał pięknie mnie”.
Podsumowanie treściChociaż każdy z nas stanowi cząstkę rodziny Bożej, to każdy z nas jest jedynym, niepowtarzalnym, ukochanym dzieckiem Boga. Bóg jest naszym Ojcem; naszym to znaczy twoim, moim, mamy, taty, księdza proboszcza, pani sprzątaczki – WSZYSTKICH, którzy przez wiarę i chrzest stali się Jego dziećmi.
Praca domowaNarysuj swoją rodzinę wokół Pana Jezusa.
Modlitwa „Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu”3. Cieszymy się, że jesteśmy razem
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneUświadomienie prawdy, że Jezus jest obecny wśród nas, gdy jesteśmy razem.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
zna cechy wspólnoty Kościoła.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
potrafi powiedzieć, jakie są zasady życia we wspólnocie Kościoła,cieszy się, że należy do wspólnoty Kościoła.Metody i technikirozmowa kierowana, wykład
Środki dydaktycznePismo Święte, krzyż (pasyjka), plakaty, zapałki, kolorowe spinacze, nagranie piosenki „Flaga”, obrazki przedstawiające np. pielgrzymkę, spotkanie młodych, Mszę św., ślub
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnePrzygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności, wyciszenie
Modlitwa„Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu”
Nawiązanie do poprzedniej katechezyKatecheta umieszcza na tablicy plakaty przedstawiające: pielgrzymkę, spotkanie młodych, Mszę św., ślub bądź inną uroczystość. Katecheta prosi uczniów o uważne przyjrzenie się każdemu z plakatów.
Katecheta zadaje pytania:
Co łączy wszystkich ludzi na tych plakatach? (np. są w dużej grupie, spotykają się, aby się modlić)Dlaczego biorą udział w tych uroczystościach? (np. wierzą w Pana Boga, chodzą do kościoła)Sytuacja egzystencjalnaĆwiczenie z zapałkami:
Po zakończonej zabawie katecheta komentuje ćwiczenie.
Katecheta bierze do ręki zapałkę. Pyta uczniów, czy łatwo ją złamać?
Łamie ją.
Teraz bierze do ręki pęk zapałek związanych gumką recepturką. Pyta uczniów, czy łatwo je złamać?
Katecheta próbuje złamać pęk zapałek. Podaje uczniom, aby i oni spróbowali.
Po zakończonej zabawie katecheta komentuje ćwiczenie
Kiedy mieliśmy jedną zapałkę, nie trzeba było wielkiego trudu, aby ją złamać. Ale kiedy próbowaliśmy złamać pęk zapałek, nie było to już takie łatwe… dla nas może nawet niemożliwe. Podobnie jest w naszym życiu, kiedy jesteśmy sami, łatwo jest nas złamać: wystarczy niewiele wysiłku. Ale kiedy jesteśmy w grupie, wtedy trudniej jest nas pokonać. Ważne jest, aby wiążąca nas „gumka recepturka”, była dobra. Co może być taką gumką recepturką, która nas łączy?
– chrzest,
– wiara, itp.
Wyjaśnienie głównych prawd katechezyKatecheta czyta fragment z Pisma Świętego:
Dalej, zaprawdę, powiadam wam: Jeśli dwaj z was na ziemi zgodnie o coś prosić będą, to wszystkiego użyczy im mój Ojciec, który jest w niebie. Bo gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje, tam jestem pośród nich. (Mt 18, 19-20)
Ćwiczenie – kolorowe spinacze
Wspólnota Jezusa
Do ćwiczenia potrzebne są spinacze biurowe – pojedyncze i połączone w „łańcuszek” (najlepiej kolorowe) oraz pasyjka (najlepiej metalowa, masywna).
Wybieramy z grupy jednego ucznia, najlepiej jakiegoś silnego. Może jedynie dmuchać, nie może używać rąk. Kładziemy na ławce pojedyncze, kolorowe spinacze, katecheta prosi ucznia pełniącego rolę, aby zdmuchnął spinacze.
Pytamy dzieci:
Co trzeba zrobić, aby spinacze nie pospadały?Naprowadzamy dzieci na pomysł „bycia razem”. Wyjmujemy przygotowany wcześniej kolorowy łańcuszek ze spinaczy i kładziemy go na stole. Prosimy ucznia, aby zdmuchnął splecione spinacze. Kiedy spinacze lądują na ziemi katecheta komentuje:
A jednak nie wystarczy pospinać spinacze, aby nie spadły.Katecheta pyta:
Co trzeba zrobić, aby spinacze nie pospadały?Jeśli uda się dzieciom odgadnąć, to dobrze, jeśli nie, katecheta mówi, że ma pomysł. Kładzie na stole kolorowy łańcuszek ze spinaczy i stawia pośrodku nich krzyż. Prosi, aby uczeń zdmuchnął spinacze, które leżą pod krzyżem. Jeśli uczeń mówi, że to niemożliwe, katecheta zachęca go, aby nie poddawał się bez próby.
Katecheta wyjaśnia:
Podobnie jest z nami, kiedy jest pośrodku nas Jezus Chrystus, nikt nie może nas pokonać.Zastosowanie życioweUsłyszeliśmy we fragmencie z Pisma św., co należy czynić, aby Pan Jezus mógł być z nami, co możemy robić na co dzień, aby zachować zgodę między sobą?
Uczniowie podają odpowiedzi, np.:
– być miłym,
– nie dokuczać innym,
– pomagać innym,
– słuchać, co mówią inni.
Modlitwa śródlekcyjnaPiosenka: „Flaga” – płyta DVD.
„W moim sercu mieszka Bóg,
A Jego flagą radość jest. /2x
Podniosę flagę wysoko, wysoko. /2x
Niech pozna, pozna cały świat. /2x
Niech wszyscy ludzie zobaczą, zobaczą. /2x
Niech pozna, pozna cały świat”. /2x
Podsumowanie treściZgodnie z obietnicą otrzymaną od samego Pana Jezusa możemy się cieszyć Jego obecnością pośród nas. Jezus pomaga nam nie myśleć tylko o sobie, ale rozmawiać z innymi i słuchać ich, pomagać drugiemu człowiekowi, być dobrym na co dzień. Taka postawa połączona z modlitwą ułatwia nam doświadczyć obecności w naszym życiu Jezusa Chrystusa.
Praca domowaNarysuj, co możemy robić, aby zachować zgodę między ludźmi?
Modlitwa„Znak krzyża świętego”
4. Znaki, które mówią nam o Bogu
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneUświadomienie, że niektóre miejsca i przedmioty mają charakter religijny
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
zna znaki, mówiące o Panu Bogu i wie, gdzie je można spotkać.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
potrafi odróżnić przedmioty związane z religią i przypominające Boga,okazuje szacunek do przedmiotów kultu religijnego.Metody i technikirozmowa kierowana, pogadanka
Środki dydaktycznePismo Święte, różaniec, medalik, obrazy np. Matki Bożej, kapliczki, kościoła, wizerunek świętego, małe obrazki dla każdego dziecka, nagranie piosenki „Mam Przyjaciela”
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnewyciszenie, przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności
Modlitwa„Mam Przyjaciela, który bardzo kocha, mnie kocha, mnie kocha.
Mam Przyjaciela, który bardzo kocha – a imię Jego Jezus.
Zawsze razem z Nim pracuję, z Nim raduję się i dla Niego pragnę żyć.
Zawsze razem z Nim pracuję, z Nim raduję się i dla Niego pragnę żyć”.
Nawiązanie do poprzedniej katechezyPraca z podręcznikiem.
Uczniowie uzupełniają rysunek.
Sytuacja egzystencjalnaKatecheta rozmawia z uczniami na temat szacunku do krzyża. Można zacząć od opowiadania (lub własnego doświadczenia), np. widziałem niedawno, jak jakiś mężczyzna, przechodząc obok krzyża, zdjął czapkę i się przeżegnał. Jak myślicie, dlaczego tak się zachował? Można również opowiedzieć, jak ludzie zachowują się, przechodząc obok krzyża, kapliczki, czy kościoła. Krzyż spotykamy w wielu miejscach. Takie miejsce, gdzie stoi krzyż jest szczególne, jest miejscem spotkania z Bogiem. Nie można przejść obok krzyża obojętnie, bo na tym krzyżu jest Jezus Chrystus Zbawiciel, przyjaciel człowieka. Przechodząc obok krzyża, można np. zdjąć czapkę, przeżegnać się i odmówić pacierz, pomyśleć o Bogu.
Wyjaśnienie głównych prawd katechezyRównież w czasach Jezusa istniały przedmioty i miejsca przeznaczone Panu Bogu. Jednym z nich była synagoga (świątynia). Posłuchajmy, po co Pan Jezus chodził do synagogi.
Wyszedł stamtąd i przyszedł do swego rodzinnego miasta. A towarzyszyli Mu Jego uczniowie. Gdy nadszedł szabat, zaczął nauczać w synagodze; a wielu, przysłuchując się, pytało ze zdziwieniem: „Skąd On to ma? I co za mądrość, która Mu jest dana? I takie cuda dzieją się przez Jego ręce!” (Mk 6, 1-2)
Co Jezus robił w synagodze?Po odpowiedziach uczniów, dobrze jest przypomnieć fragment z Pisma Świętego, który opisuje, jak niektórzy ludzie uczynili ze świątyni targ, miejsce, gdzie handlowano. Wtedy Jezus powyrzucał sprzedających, ponieważ, jak podkreślał, świątynia jest to miejsce przeznaczone dla Boga.
Zastosowanie życioweJakie jeszcze inne znaki (przedmioty) mówią nam o Bogu? Uczniowie próbują odgadnąć, co kryje się w wolnym miejscu (rysunek w podręczniku). Następnie uzupełniają ćwiczenie, wycinając z końca książki odpowiednie puzzle i przyklejając we właściwym miejscu.
Szanujemy przedmioty, które mówią nam o Bogu, np. krzyż zajmuje szczególne miejsce w domu, kapliczkę przyozdabiamy kwiatami.
Na tablicy umieszczane są obrazy: kapliczka, kościół, Matka Boża, wizerunek świętego. Można pokazać dzieciom medalik, Pismo Święte, różaniec.
Modlitwa śródlekcyjnaWiele przedmiotów przypomina nam Pana Boga, pomaga nam kontaktować się z Nim. Do takich przedmiotów należą obrazki.
Uczniowie podchodzą procesyjnie do katechety po obrazek, robią to w ciszy, która będzie wyrazem ich szacunku do otrzymywanego przedmiotu.
Podsumowanie treściUczniowie wymieniają poznane na lekcji przedmioty, które mówią o Bogu.
Praca domowaUczniowie kolorują ramkę obrazka przedstawiającego znak przypominający nam o Bogu.
Modlitwa„Mam Przyjaciela, który bardzo kocha, mnie kocha, mnie kocha.
Mam Przyjaciela, który bardzo kocha – a imię Jego Jezus.
Zawsze razem z Nim pracuję, z Nim raduję się i dla Niego pragnę żyć.
Zawsze razem z Nim pracuję, z Nim raduję się i dla Niego pragnę żyć”.
5. Świątynia chrześcijańska jako dom Boży
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólnePrzybliżenie prawdy, że kościół to szczególne miejsce, w którym spotykamy Boga.
Kształtowanie postawy szacunku do miejsca świętego.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
wie, czym jest kościół i zna nazwy najważniejszych miejsc w kościele,wie, w jakim celu przychodzimy do kościoła.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
umie nazwać przedmioty, znajdujące się we wnętrzu kościoła,prawidłowo zachowuje się w kościele.Metody i technikirozmowa kierowana, drama
Środki dydaktycznenagranie piosenki „Jezus jest tu”, zdjęcia: wieżowiec, dom jednorodzinny, dom na wsi, kościół, zdjęcia najważniejszych miejsc w kościele
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnewyciszenie, przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności
ModlitwaKatecheta wita uczniów. Przypomina o obecności Pana Jezusa.
Rozpoczyna modlitwę znakiem krzyża i intonuje śpiew: „Jezus jest tu” – płyta DVD.
„Jezus jest tu, Jezus jest tu.
O wznieśmy ręce, wielbiąc Jego Imię. Jezus jest tu.
Bóg kocha nas, Bóg kocha nas.
O wznieśmy ręce, wielbiąc Jego Imię. Bóg kocha nas.
Pan jest wśród nas, Pan jest wśród nas.
O wznieśmy ręce, wielbiąc Jego Imię. Pan jest wśród nas”.
Nawiązanie do poprzedniej katechezyKatecheta prosi uczniów o wymienienie znaków, które mówią nam o Bogu. W jaki sposób należy zachować się wobec tych znaków?
Sytuacja egzystencjalnaKatecheta wiesza na tablicy zdjęcia różnych domów (wieżowiec, dom jednorodzinny, dom na wsi, kościół).
Co widzicie na tym zdjęciu?Czyj to dom?Wyjaśnienie głównych prawd katechezyKatecheta prosi uczniów o wyjaśnienie, czym różni się kościół od innych domów.
Zastosowanie życioweUczniowie mają za zadanie wyobrazić sobie, że sala lekcyjna to wnętrze kościoła.
Nauczyciel pokazuje zdjęcia najważniejszych miejsc w kościele, a zadaniem uczniów jest umieścić zdjęcia we właściwym miejscu w sali w taki sposób, aby przypominała ona kościół.
Po wykonaniu zadania katecheta zaprasza wszystkich uczniów do udziału w dramie.
Odgrywają, w jaki sposób należy zachować się w kościele. Należy zwrócić uwagę na odpowiednie zachowanie, na przyklękanie przed Najświętszym Sakramentem, gdy przechodzimy z jednej strony kościoła na drugą…
Modlitwa śródlekcyjna„Niechaj będzie pochwalony Przenajświętszy Sakrament”
Podsumowanie treściUczniowie wykonują ćwiczenie w podręczniku.
Jakie przedmioty możesz odnaleźć w kościele, a jakie w domu?
Wklej obrazki w odpowiednie miejsca w tabeli.
Praca domowaNaucz się, pod jakim wezwaniem jest twoja parafia.
Modlitwa„Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu”
6. Jezus wita i pozdrawia ludzi
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneBudzenie wiary w obecność Jezusa, który został posłany przez Boga, aby wszystkich zbawić.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
wie, jak Jezus pozdrawiał ludzi.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
potrafi krótko opowiedzieć o spotkaniu Zmartwychwstałego Jezusa z uczniamiużywa pozdrowień chrześcijańskich.Metody i technikirozmowa kierowana, pogadanka, praca w grupach
Środki dydaktycznePismo Święte, świeca
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnewyciszenie, przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności
ModlitwaKatecheta przypomina uczniom, że w czasie modlitwy słucha nas Jezus, choć Go nie widać, wspólne odmówienie „Aktu wiary”.
Nawiązanie do poprzedniej katechezyWspólne przypomnienie kilku podstawowych wiadomości z poprzedniej katechezy za pomocą pytań, np.
Czym się różni kościół od innych domów?Jak inaczej możemy nazwać kościół?Sytuacja egzystencjalnaKatecheta zwraca uwagę uczniów na fakt, że w każdej rodzinie ludzie się witają, żegnają, mówiąc miłe słowa (zachęca uczniów, by podali zwroty powitań, np. „Dzień dobry”, „Dobry wieczór”, „Jak się masz?”). Na koniec rozmowy podaje temat katechezy: JEZUS WITA I POZDRAWIA LUDZI.
Wprowadzenie w temat: Skoro należymy do rodziny Jezusa, to także w tej rodzinie trzeba odpowiednio się witać i pozdrawiać. Uczył tego Pan Jezus. Układając puzzle, które znajdują się na końcu podręcznika, poznacie słowa, jakimi Pan Jezus powitał swoich uczniów.
Wyjaśnienie głównych prawd katechezyKatecheta prosi, by uczniowie opowiedzieli, co widzą na obrazku ułożonym z puzzli. Następnie wyświetla slajd, przedstawiający Jezusa z rozłożonymi rękoma w powitalnym geście i odczytuje fragment z Pisma Świętego J 20,19-20. Tłumaczy sens Jezusowego pozdrowienia. Zaznacza, że uczniowie bali się tego, że zostali sami, że czuli się samotni (można nawiązać do doświadczeń dzieci, kiedy są samotne, przestraszone, kiedy się gdzieś zgubią, co wtedy czują). Jezus, przychodząc do nich, dał im dowód swojej ciągłej obecności.
Katecheta tłumaczy, że wyrazem wiary w obecność Jezusa są nasze pozdrowienia chrześcijańskie. Wymieniamy najczęściej używane: „Szczęść Boże!”, „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”, „Króluj nam Chryste”.
Zastosowanie życiowePozdrowienie chrześcijańskie to znak, że wiara nie jest dodatkiem do naszego życia, ale kształtuje je w najbardziej codziennych przejawach. Pozdrawiając się tymi słowami, przekazujemy drugiemu człowiekowi najlepsze życzenia i chwalimy Boga.
Modlitwa śródlekcyjnaUczniowie wstają, wspólna modlitwa słowami „Aktu wiary”.
Podsumowanie treściKatecheta dzieli uczniów na dwie grupy, które ćwiczą pozdrowienia chrześcijańskie.
I grupa: Niech będzie pochwalony Jezus ChrystusII grupa: Na wieki wieków.I grupa: Króluj nam ChrysteII grupa: Zawsze i wszędzie.Praca domowaUczeń wkleja w odpowiednie miejsca pozdrowienia, które odczytuje z pomocą rodziców.
ModlitwaKatecheta zapala świecę, zaznaczając, że zapalona świeca będzie na lekcjach religii znakiem obecności Pana Jezusa na katechezie. Wspólne odmówienie „Aktu wiary”.
7. Bóg podarował nam piękny świat
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneUkazanie dobrego Boga, który podarował nam piękny świat.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
wie, że Bóg stworzył cały świat z miłości.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
potrafi dostrzec piękno otaczającej przyrody,okazuje wdzięczność Bogu za stworzony świat.Metody i technikirozmowa kierowana, pogadanka
Środki dydaktycznePismo Święte, szary papier z rysunkiem: tło nieba, ziemi, i morza, obrazki przedstawiające słońce, księżyc, gwiazdy, rośliny, ptaki, ryby, zwierzęta i człowieka, nagranie piosenki „Kto stworzył mrugające gwiazdki”, karteczki w trzech kolorach: żółte, czerwone i niebieskie
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnewyciszenie, przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności
Modlitwa„Za wszystko Ci, Panie, dziękować muszę,
Za gwiazdki na niebie, za polny kwiatuszek.
Cieszę się, Boże z serca całego,
Żeś dał świat piękny dla dziecka Twego”.
Nawiązanie do poprzedniej katechezyKatecheta pozdrawia uczniów, a oni odpowiadają.
Katecheta: Niech będzie pochwalony Jezus ChrystusUczniowie: Na wieki wieków.Katecheta: Króluj nam ChrysteUczniowie: Zawsze i wszędzie.Sytuacja egzystencjalnaKatecheta rozmawia z uczniami na temat tego, co widzieli, gdy szli do szkoły, np.: ludzi, samochody, drzewa, słońce, chmury, ptaki, kwiaty, domy, psa itd. Pyta, co widzą za oknem. Skąd się wzięły wszystkie te rzeczy? Odpowiedzi uczniów ukierunkowuje do stwierdzenia, że istnieje Ktoś, mogący wszystko zrobić i tym Kimś jest Pan Bóg. On jest dobry i stworzył świat z miłości.
Wyjaśnienie głównych prawd katechezyKatecheta odczytuje pierwszy wers z Księgi Rodzaju:
„Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” (Rdz 1, 1).
Parafrazuje tekst, dostosowując go do możliwości uczniów. Mówi, że Bóg rzekł i stało się: słońce, księżyc, gwiazdy, rośliny, ptaki, ryby, zwierzęta. W czasie, gdy wymienia poszczególne stworzenia, uczniowie podchodzą do wywieszonej planszy (szary papier) i naklejają odpowiedni obrazek w odpowiednim miejscu na planszy. Na koniec czyta:
„I widział Bóg, że były dobre”.
Zastosowanie życioweKatecheta pyta uczniów:
Z miłości do kogo Bóg stworzył świat? Kogo brakuje na planszy?
Przykleja na planszy człowieka i mówi, że stworzył go Pan Bóg. Bóg jest dobry i dał człowiekowi wiele zdolności i talentów. Każdy ma jakiś talent, chociaż są one różne. Jakie zdolności, talenty otrzymaliśmy od Stwórcy? Dzięki talentom ludzie upiększają stworzony świat, współpracując z Panem Bogiem.
Katecheta omawia z uczniami rysunki w podręczniku, przedstawiające różne zawody (murarz, mechanik, rolnik, sportowiec, muzyk, nauczyciel). Najważniejsze jest, aby dobrze wykonywać swoją pracę.
W jaki sposób te osoby mogą być pomocnikami Pana Boga na ziemi?
A w jaki sposób uczniowie mogą współpracować z Bogiem? (np.: nie zaśmiecać otoczenia, rozwijać talenty)
Modlitwa śródlekcyjnaWiemy, że Pan Bóg stworzył piękny świat. Zaśpiewajmy o tym piosenkę: „Kto stworzył” – płyta DVD.
„1. Kto stworzył mrugające gwiazdki
(zaciskamy i otwieramy dłonie, trzymając je w górze)
Mrugające gwiazdki, mrugające gwiazdki
Kto stworzył mrugające gwiazdki
Nasz Ojciec Bóg (rękami wskazujemy na siebie, a następnie wyciągamy do góry
palce wskazujący i środkowy)
2. Kto stworzył falujące morze (machamy rękami przed sobą, pokazując fale)
3. Kto stworzył fruwające ptaszki
(wyciągamy ręce jak skrzydła i machamy nimi)
4. Kto stworzył ciebie i mnie (wskazujemy na sąsiada, a następnie na siebie)
5. Kto stworzył fruwające ptaszki (jak wyżej)
Falujące morze, mrugające gwiazdki
Kto stworzył ciebie i mnie
Nasz Ojciec Bóg”Podsumowanie treściKatecheta dzieli uczniów na trzy grupy, rozdając im kolorowe karteczki (np. niebieską, czerwoną i żółtą). Kto otrzymał niebieską, mówi, co stworzył Pan Bóg, czerwoną – co wykonał człowiek? żółtą – jakie potrzeba mieć zdolności, zawód, aby wykonać tę rzecz?
Praca domowaNarysuj w serduszku tę rzecz, która podoba ci się najbardziej i jest dziełem Pana Boga. Podziękuj za nią.
ModlitwaZa wszystko, co stworzył Pan Bóg, powinniśmy okazywać wdzięczność pięknym życiem i w modlitwie. Teraz podziękujmy Panu Bogu za Jego dzieła (dzieci wymieniają różne rzeczy, za które chciałyby podziękować). Na zakończenie lub za każdym razem, w zależności od liczby uczniów, mówimy.
„Dziękujemy Ci, Panie Boże”
8. Uczymy się słuchać
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneUkazanie potrzeby świadomego słuchania.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
wie, że Bóg przemawia do nas przez innych ludzi,zna sposoby przemawiania Boga do człowieka,wie, co pomaga, a co przeszkadza w słuchaniu,rozumie potrzebę słuchania Boga i ludzi.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
potrafi zastosować rady, pomagające w słuchaniu.Metody i technikizabawa w głuchy telefon, rozmowa kierowana, pogadanka, inscenizacja
Środki dydaktycznePismo Święte, ilustracja tekstu biblijnego, nagranie piosenki „Kto ma uszy do słuchania”
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępneprzygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności, wyciszenie
Modlitwa„Za wszystko Ci, Panie, dziękować muszę,
Za gwiazdki na niebie, za polny kwiatuszek.
Cieszę się, Boże, z serca całego,
Żeś dał świat piękny dla dziecka Twego”.
Nawiązanie do poprzedniej katechezyModlitwa na początek jest równocześnie nawiązaniem do katechezy poprzedniej. Można zapytać:
Kto stworzył świat?Z miłości do kogo Pan Bóg stworzył taki piękny świat?Sytuacja egzystencjalnaZabawa w głuchy telefon:
Nauczyciel jako pierwszy podaje dowolne hasło na ucho jednemu z uczniów, a on z kolei powtarza je dalej. Ostatnia osoba mówi na głos to, co usłyszała. Często słowo wypowiedziane na początku dociera tak bardzo przekręcone, że trudno nawet domyślić się jego pierwotnej wersji. Może to być pretekstem do krótkiej rozmowy z uczniami:
Dlaczego czasem słowo dociera przekręcone?Ktoś celowo zmienił, by utrudnić zabawę?Ktoś zrobił sobie żart?Ktoś źle usłyszał, bo w klasie był szum?Ktoś niewyraźnie powtórzył?Co nam przeszkadza słuchać?Gwar, inne rozmowy?Dźwięki, które do nas docierają np. zza okna lub ze szkolnego korytarza?Wykonywanie w czasie słuchania innej pracy?Podsumowanie nauczyciela:
Widzicie już, jak trudno nam czasem słuchać innych ludzi. Usłyszenie głosu Pana Boga również nie jest łatwe, ale można się tego nauczyć. Posłuchajmy więc historii o Samuelu, który słyszał głos, ale nie umiał rozpoznać, kto do niego mówi.
Wyjaśnienie głównych prawd katechezyOdczytujemy z Pisma Świętego tekst o Samuelu (Sm 3,2-10).
Młody Samuel usługiwał Panu pod okiem Helego. W owym czasie rzadko odzywał się Pan, a widzenia nie były częste. Pewnego dnia Heli spał w zwykłym miejscu. Oczy jego zaczęły już słabnąć i nie mógł widzieć. A światło Boże jeszcze nie zagasło. Samuel zaś spał w przybytku Pańskim, gdzie znajdowała się Arka Przymierza. Wtedy Pan zawołał Samuela, a ten odpowiedział: «Oto jestem». Potem pobiegł do Helego mówiąc mu: «Oto jestem: przecież mię wołałeś». Heli odrzekł: «Nie wołałem cię, wróć i połóż się spać». Położył się zatem spać. Lecz Pan powtórzył wołanie: «Samuelu!» Wstał Samuel i poszedł do Helego mówiąc: «Oto jestem: przecież mię wołałeś». Odrzekł mu: «Nie wołałem cię, synu. Wróć i połóż się spać». Samuel bowiem jeszcze nie znał Pana, a słowo Pańskie nie było mu jeszcze objawione. I znów Pan powtórzył po raz trzeci swe wołanie: «Samuelu!» Wstał więc i poszedł do Helego, mówiąc: «Oto jestem: przecież mię wołałeś». Heli spostrzegł się, że to Pan woła chłopca. Rzekł więc Heli do Samuela: «Idź spać! Gdyby jednak kto cię wołał, odpowiedz: Mów, Panie, bo sługa Twój słucha». Odszedł Samuel, położył się spać na swoim miejscu.
Przybył Pan i stanąwszy zawołał jak poprzednim razem: «Samuelu, Samuelu!» Samuel odpowiedział: «Mów, bo sługa Twój słucha».
Pomocą w skupieniu uwagi uczniów będzie rysunek Samuela powieszony na tablicy. Nauczyciel na podstawie przeczytanego tekstu krótko wyjaśnia, w jaki sposób Bóg przemawia do człowieka.
Pan Bóg mówi do nas, jeśli tylko chcemy Go słuchać. Mówi nie w taki sposób, w jaki my teraz za sobą rozmawiamy. Jego głos słyszymy w sercu podczas modlitwy. W przeczytanym przed chwilą fragmencie Pisma Świętego Pan Bóg mówił do Samuela, ale on nie potrafił rozpoznać Jego głosu. Dopomógł mu w tym kapłan Heli. Również i nam Pan Bóg daje takie osoby, poprzez które mówi do każdego z nas. Są nimi nasi rodzice, dziadkowie, wychowawcy, nauczyciele, księża czy siostry zakonne. Bywa i tak, że w ważnych momentach naszego życia zjawia się ktoś, kto daje nam dobre rady. To także może być głos Boga. Aby ten głos usłyszeć, potrzebne nam są nie tylko czujne uszy, ale również cisza. Pan Bóg mówi do nas w ciszy.
Zastosowanie życioweWiemy już, że istnieje wiele rzeczy, które przeszkadzają nam słuchać. Mamy jednak na to kilka rad. Warto nauczyć się słuchać.
Uczniowie mogą spróbować odegrać krótkie scenki, ilustrujące zasady pomagające nam słuchać.
Po zakończonej scence uczniowie opowiadają, co zaobserwowali, czego nie powinniśmy robić podczas rozmowy. Swoimi wrażeniami mogą podzielić się także osoby odgrywające scenkę.
Zasada 1. Zwrócenie się w stronę rozmówcy.
Wybieramy dwóch uczniów. Jedna osoba bardzo stara się coś opowiedzieć, natomiast druga cały czas odwraca się do niej plecami.
Zasada 2. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego.
Uczniowie stoją twarzami do siebie, jednak osoba słuchająca rozgląda się na boki, patrzy w sufit, w podłogę. Nie patrzy na rozmówcę.
Zasada 3. Nieprzeszkadzanie i nierozpraszanie, kiedy ktoś mówi.
Do rozmowy dwóch osób wtrąca się trzecia, próbując zainteresować je inną sprawą. Osoba ta przerywa, pokazuje np. jakiś przedmiot czy zabawkę.
Modlitwa śródlekcyjnaNauka piosenki: „Kto ma uszy do słuchania” – płyta DVD.
„Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha.
Niechaj słucha, co Bóg mówi mu do ucha.
Po to Pan Bóg dał każdemu uszy,
Aby przez nie dotrzeć mógł do duszy”.
Podsumowanie treściW krótkim podsumowaniu należy podkreślić, że zasady te również dotyczą naszej rozmowy z Bogiem:
Trudno mówić do kogoś, kto jest do nas odwrócony plecami.Kiedy ktoś nie patrzy na nas, nie wiemy, czy rzeczywiście słucha tego, co mówimy, czy może ciekawi go coś innego.Kiedy wokół jest gwar lub gdy do rozmowy wtrąca się ktoś inny ze swoimi sprawami, trudno usłyszeć rozmówcę.Gdy klękamy do modlitwy, nie zajmujemy się innymi sprawami, nie rozpraszamy się. Jest to czas tylko dla Boga. Jeśli chcemy rozmawiać z Panem Bogiem, to nie odwracamy się do Niego plecami. Na modlitwie zawsze zwracamy się przodem w stronę krzyża, który pomaga nam skupić się; patrzymy na krzyż, nie rozmawiamy w tym czasie z innymi, nie bawimy się, nie rozglądamy, wyłączamy radio czy telewizor. W ciszy jesteśmy gotowi usłyszeć głos Pana Boga.
Praca domowaWszystkie rady, pomagające nam słuchać, zostały zapisane w podręczniku. Zadaniem uczniów jest narysować odpowiednią ilustrację do każdej zasady.
O pomoc w ich odczytaniu należy poprosić rodziców.
ModlitwaNa zakończenie katechezy można odmówić modlitwę „Chwała Ojcu” lub jeszcze raz powtórzyć piosenkę.
„Kto ma uczy do słuchania”
9. Biblia – Księga nad księgami
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneUkazanie Biblii jako Księgi nad księgami.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
wie, że Pismo Święte to słowa samego Boga,zna różne nazwy Pisma Świętego.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
potrafi wymienić miejsca, gdzie czytane jest słowo Boże,wymienia kilka przykładów tego, o czym można przeczytać w Piśmie Świętym,szanuje Pismo Święte.Metody i technikipogadanka, rozmowa kierowana
Środki dydaktycznePismo Święte (różne wydania), książki, świeca
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnewyciszenie, przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności
ModlitwaModlitwa słowami, które możemy przeczytać w Piśmie Świętym.
„Zdrowaś Maryjo”
Nawiązanie do poprzedniej katechezyKatecheta rozmawia z uczniami o tym, jak należy właściwie słuchać innych.
Sytuacja egzystencjalnaKatecheta pokazuje różne przyniesione przez siebie książki.
Czego możemy dowiedzieć się z tych książek?O czym możemy tam przeczytać?Wyjaśnienie głównych prawd katechezyKatecheta pokazuje uczniom różne wydania Pisma Świętego (żeby wiedzieli, że może ono mieć okładki w różnych kolorach, z rysunkami lub bez, że są egzemplarze starsze i nowe, specjalne ilustrowane wydania dla dzieci itp.). To pozwoli uczniom zrozumieć, że nie ładne wydanie z kolorową okładką jest najważniejsze, ale Słowo Boże, które jest tam zapisane.
Katecheta podkreśla, że choć są to słowa Boga, On sam ich nie zapisał, ale wybrał ludzi, którzy spisali wszystko, co On chciał nam przekazać. W starszych klasach poznamy takich ludzi.
Katecheta mówi, że Pismo Święte ma różne nazwy. Kilka z nich poznacie, jeśli wykonacie ćwiczenie w podręczniku. (Napisz nazwy Pisma Świętego).
Zastosowanie życioweKatecheta zadaje pytanie:
Co pomoże nam być szczęśliwymi? (Odpowiedź daje rozwiązanie ćwiczenia w podręczniku – labirynt).O czym możemy przeczytać w Piśmie Świętym?Dlaczego właśnie ono pomoże nam w byciu szczęśliwymi?Modlitwa śródlekcyjnaUczniowie wstają, katecheta zapala świecę.
Modlitwa „Akt wiary” – prosimy o wiarę w te wszystkie słowa, które czytamy
w Piśmie Świętym; o wiarę w to, że te słowa kieruje do nas sam Pan Bóg.
Podsumowanie treściKatecheta pyta uczniów:
Jak inaczej możemy nazwać Pismo Święte?Dlaczego jest to ważna Księga?Kto z uczniów ma w domu Pismo Święte?Praca domowaPoproś rodziców o przeczytanie dowolnego fragmentu z Pisma Świętego i wykonaj ilustrację do usłyszanego tekstu.
Modlitwa„Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu”
10. W Kościele słuchamy słów Pana Boga
I. Założenia edukacyjne
Cele katechetyczne – wymagania ogólneBudzenie świadomości, że liturgia Słowa jest listem Boga skierowanym do każdego człowieka.
Treści nauczania – wymagania szczegółoweWiedza
Uczeń po katechezie:
wie, że w czasie liturgii Słowa Bóg mówi do człowieka.Umiejętności
Uczeń po katechezie:
potrafi wymienić właściwe postawy podczas czytania i słuchania Słowa Bożego,słucha z szacunkiem Słowa, które kieruje do niego Bóg.Metody i technikipogadanka, rozmowa kierowana, opowiadanie
Środki dydaktycznenagranie piosenki „Mam Przyjaciela”
II. Przebieg katechezy
Czynności wstępnewyciszenie, przygotowanie podręczników i pomocy, sprawdzenie listy obecności
ModlitwaPiosenka: „Mam przyjaciela, który kocha” – płyta DVD, zob. Katecheza nr 1.
„Mam Przyjaciela, który bardzo kocha, mnie kocha, mnie kocha.
Mam Przyjaciela, który bardzo kocha – a imię Jego Jezus.
Zawsze razem z Nim pracuję, z Nim raduję się i dla Niego pragnę żyć.
Zawsze razem z Nim pracuję, z Nim raduję się i dla Niego pragnę żyć”
Nawiązanie do poprzedniej katechezyKatecheta zadaje pytania:
Jak nazywa się Księga, w której Bóg mówi do człowieka?Jak można inaczej nazwać tę Księgę? (Pismo Święte, Biblia, Słowo Boże)