Narodowy spis zespołów - Sikora Tomasz, Artur Sobiela - ebook

Narodowy spis zespołów ebook

Sikora Tomasz , Artur Sobiela

5,0

Opis

Konceptualny projekt w formie książki-katalogu - możliwie kompletny alfabetyczny spis funkcjonujących w Polsce w latach 1975-2022 zespołów "alternatywnych" (punk, new wave, reggae, metal, awangarda, industrial, yass itd.) wraz z podanymi nazwami miejscowości, z których dane zespoły pochodziły/pochodzą.

 

Projekt ma cztery zasadnicze cele:

- stanowi możliwie kompletny katalog, który jest wartością samą w sobie dla fanów muzyki polskiej i badaczy zjawisk muzycznych i socjologicznych (w tym przypadku przede wszystkim subkulturowych)

- sporządzone w ten sposób zestawienie ma gigantyczny walor językowy: stanowi skarbnicę onomastyczną; nazwy zespołów - nierzadko kuriozalne, słowotwórcze, absurdalne, zaczerpnięte z języka potocznego, afirmujące banał codzienności, przedmioty użytku codziennego, imitujące nowomowy wszystkich czasów, posklejane z językowych odpadów - stanowią jedyne w swoim rodzaju źródło współczesnej historii społecznej świadomości

- podane nazwy miejscowości świadczą o masowej skali zjawiska, wśród prezentowanych zespołów są i te z małych miasteczek, a nawet wsi, z najbardziej peryferyjnych regionów Polski; zaświadczają o demokratycznym charakterze sceny muzycznej; wreszcie - taka perspektywa odkłamuje współczesną historię muzyki polskiej i obala obowiązujący punkt widzenia preferujący centra w rodzaju największych miast (Warszawa, Wrocław, Trójmiasto) z kilkoma, schematycznie powtarzanymi wyjątkami

- to zestawienie, pozbawione aspektu cenzury i autocenzury, pokazuje subkulturową barwność sceny muzycznej po raz pierwszy w pełnej krasie, wraz z jej kuriozalnymi, ciemnymi czy wręcz niebezpiecznymi stronami - spis zawiera bowiem również nazwy zespołów np. satanistycznych czy neonazistowskich; takie podejście pozwala na pełną ocenę zjawiska, pozbawioną infantylnych, upiększających czy mitologizujących narracji

 

Tomasz Sikora (ur. 1981) - filozof i nastawniczy. Od ponad 30 lat pasjonuje się muzyką zespołów będących bohaterami niniejszej publikacji (i nie tylko) oraz polską piłką nożną wszystkich szczebli rozgrywkowych. Kiedyś podróżnik, obecnie raczej domator.

 

Artur Sobiela – historyk, zajmuje się światem radykalnych idei i problematyką modernizacji, w latach 2017-2022 kierownik Muzeum Nowoczesności w Olsztynie. Zainteresowania:

historia Polski Ludowej, muzyka XX wieku, kino polskie z lat 1946-1993, radykalne ruchy polityczne, kontrkulturowe i artystyczne w Polsce i na świecie.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 178

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
5,0 (2 oceny)
2
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Artur Sobiela, Tomasz Sikora, Narodowy spis zespołów, Kraków 2022
Copyright © by the Authors, 2022 Copyright © for this edition by Korporacja Ha!art, 2022
Linia Konceptualna prowadzona przez Aleksandrę Małecką i Piotra Mareckiego
Redaktor inicjujący · Piotr Marecki
Projekt okładki · Jakub Woynarowski
Projekt typograficzny, skład i łamanie · By Mouse | www.bymouse.pl
509. publikacja wydawnictwa
Wydanie I
ISBN 978-83-66571-69-3
Wydawnictwo Ha!art ul. Konarskiego 35/8, 30-049 Kraków tel. 795 124 [email protected]
Konwersja:eLitera s.c.

liniakonceptualna

prowadzona przez Aleksandrę Małecką i Piotra Mareckiego

Alfred Jarry, Ubu Król, tłumaczenie z języka francuskiego za pomocą Tłumacza Google Aleksandra Małecka i Piotr Marecki, Kraków 2015.

Steven Zultanski, Interes, spolszczył poprzez wykonanie na nowo Piotr Marecki, Kraków 2016.

Shiv Kotecha, Namaluj Popka, zlokalizował Piotr Marecki, Kraków 2017.

Piotr Marecki, Wiersze za sto dolarów, Kraków 2017.

Piotr Marecki & Kraków, Sezon Grzewczy, Kraków 2018.

Yedda Morrison | Mikołaj Spodaryk, Ciemności, Kraków 2018.

Guy Bennett, Wiersze zrozumiałe same przez się, tłumaczenie Aleksandra Małecka, Kraków 2021.

Piotr Marecki, Regina Mynarska, Kamila Albin, To nie jest Polska, Kraków 2021.

Marian Pilot, Dzikie mięso

Maja Staśko, Hejt polski

Artur Sobiela, Tomasz Sikora, Narodowy spis zespołów

Oddajemy w Państwa ręce konceptualny projekt wydawniczy w postaci „Narodowego Spisu Zespołów”. Jest to w zamyśle twórców możliwie kompletny spis, katalog, zestaw działających w Polsce na przestrzeni lat 1975 – 2022 zespołów i projektów muzycznych, które można określić wspólnym przymiotnikiem „alternatywny” w słownikowym rozumieniu jako „inny, przeciwstawiający się temu, co tradycyjne i oficjalnie uznane”[1]. Wiąże się to również jednoznacznie z „alternatywnym” obiegiem koncertowym, wydawniczym, dystrybucyjnym, wreszcie niekiedy hermetycznym, subkulturowym gronem odbiorców. W tym uniwersum mieszczą się więc najliczniejsi w zestawie przedstawiciele gatunków punk, hardcore i metal we wszystkich ich odmianach i podgatunkach, a także zespoły nowo- i zimnofalowe, reggae, ska, gotyckie, RAC[2] oraz awangardowe, industrialne, postindustrialne, ambient, noise, eksperymentalne, z zakresu abstrakcyjnej elektroniki, post-rockowe, freak-folkowe, awangardowo-etniczne, yassowe, off-jazzowe, twórcy field recording, konceptualne projekty muzyczne tworzone przez twórców sztuk wizualnych i eksperymenty z ogranicza gatunków, których charakter niekiedy trudno jednoznacznie określić. Są wśród nich również projekty jednoosobowe, także te sygnowane bezpośrednio nazwiskiem twórcy bądź pseudonimem. W niniejszej książce nie zajmujemy się natomiast projektami o charakterze hip-hopowym i techno, uważając, że wymagają one oddzielnej publikacji. Zastrzegamy sobie również jako twórcy prawo do subiektywnej selekcji i kwalifikacji zespołów i projektów muzycznych jako „alternatywnych”. Niekiedy pewne szeroko znane projekty muzyczne nie znalazły się w spisie w wyniku naszej niewiedzy, tylko celowego i świadomego wyboru.

Kolejny problem, który musimy wyjaśnić to kwestia autorstwa książki. Używamy terminu „autorzy” wyłącznie umownie. Status autorstwa jest w przypadku „Narodowego Spisu Zespołów” raczej niejednoznaczny. Wolimy sami definiować się jako kompilatorzy, zbierający i zestawiający jako pierwsi nie wyłącznie zespoły pod kątem poprawności gatunkowej czy subkulturowej, tylko tworzący możliwie pełną panoramę całości zjawiska „alternatywności”. Tym samym rodzi się kolejny nowatorski aspekt zbioru: nikt nie może być z tego zbioru wykluczony. Pełna panorama „alternatywności” to również odnotowanie i włączenie zjawisk negatywnych łączących się z określonymi wyborami subkulturowymi czy estetycznymi. Stąd w zbiorze znajdą się niekatalogowane dotychczas w ten sposób zespoły nacjonalistyczne, neonazistowskie, NSBM[3], programowo afirmujące przemoc, rasizm czy inne postawy powszechnie nieakceptowane społecznie. Również ta pula projektów muzycznych, stanowiąca margines „alternatywy”, po prostu musiała znaleźć się w książce celem oddania pełnego spektrum zjawiska.

Wróćmy jednak jeszcze do problemu tradycyjnie zdefiniowanego statusu autorstwa. Pomimo, że zjawiskiem interesujemy się od około trzydziestu lat czyli od przysłowiowego dzieciństwa jako odbiorcy, kolekcjonerzy nagrań i zbieracze rozproszonej wiedzy w temacie, to nie sposób odnotować i nie korzystać z wszelkich dostępnych rozproszonych i zwartych źródeł i opracowań, starających się okiełznać i podsumować bezmiar wycinkowych aspektów zjawiska. Naszym zadaniem nie było wyważanie otwartych drzwi objawiające się w pisaniu historii polskiej „alternatywy” od początku, nie oglądając się na dorobek innych, tylko wspomniana już kompilacja wszelkich dostępnych nam w tym momencie źródeł, maksymalne rozszerzenie spektrum „alternatywności” oraz – co najistotniejsze, a najmniej widoczne dla czytelnika – weryfikacja dostępnych danych. Nasza praca nie polegała więc na prostym „przepisywaniu” nazw i towarzyszących im miejscowości z rozproszonych odmętów dostępnych spisów, wkładek do materiałów fonograficznych wszelkiej maści, nielicznych, archiwalnych katalogów wytwórni niezależnych, choć wciąż powstających albumów i monografii, prasy muzycznej oficjalnej i niezależnej oraz zasobów internetowych w postaci portali dyskograficznych, stron zespołów, ich social mediów, zbiorów ikonografii muzycznej w postaci koncertowych plakatów i ulotek, stron lokalnych domów kultury czy lokalnych pasjonatów muzycznych, ale również weryfikacja zamieszczonych tam danych, niejednokrotnie pozwalająca ustalić realną faktografię dotyczącą poszczególnych zespołów. Niemniej, w tym miejscu należy wyróżnić kilka najważniejszych zbiorów, w pionierski sposób gromadzących wiedzę o muzycznej „alternatywnej” scenie polskiej, aczkolwiek osadzonych w ściśle określonych aspektach gatunkowych. Są to min. „Wielki katalog nagrań” Piotra Giglewicza, potężny zasób w postaci indeksu zespołów zamieszczonego na stronie internetowej https://independentzambrow.blogspot.com, zasób internetowej bazy https://www.metal-archives.com w zakresie wykonawców polskich, czy strona http://metalrulez.pl, będąca jednym z trzech patronów niniejszego wydawnictwa. W naturalny sposób skorzystaliśmy z całości zasobów tych stron i wydawnictw oraz innych niezliczonych rozproszonych baz danych, uzupełniając luki – niekiedy pokaźne – w naszej dotychczas zgromadzonej wiedzy, nie zapominając wszakże o weryfikacji zawartych tam danych. I taka jest właśnie nasza rola jako umownych autorów spisu, a raczej kompilatorów, zbieraczy, selekcjonerów: ustalenie zakresu badań, selekcja, a następnie weryfikacja dostępnych danych. Nie przypisujemy sobie żadnej większej zasługi ponad to.

Kolejnym istotnym zadaniem natury, nazwijmy to ideowej, stojącym przed naszą pracą było ustalenie aspektu geograficzno-społecznego zjawiska „alternatywności”. Stąd w spisie obok nazwy zespołu/projektu muzycznego widnieje również nazwa miejscowości, z której dany zespół/projekt muzyczny pochodził lub z którą się identyfikował. Niekiedy jest to nawet konkretna dzielnica miasta w przypadku silnej identyfikacji lokalnej, np. zespołów pochodzących z Nowej Huty czy warszawskiego Żoliborza. Jest to o tyle istotne, że dotychczasowa praktyka pisania o muzycznej kulturze „alternatywnej” w Polsce jest niesamowicie wybiórcza i oprócz perspektywy wielkomiejskiej (Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Rzeszów jako uznane i wiodące ośrodki „alternatywy”) oferowała niewiele więcej. Powodowało to załamanie perspektywy poznawczej, skupianie się wyłącznie na konkretnych, często ponadgatunkowych projektach muzycznych, z definicji uznawanych za lepsze od zjawisk jasno określonych gatunkowo, afirmowanie wyłącznie określonego rodzaju ekspresji i estetyki akceptowanej przez krytyków muzycznych, „scenowe” autorytety i „poważnych” odbiorców, często wykluczający zjawiska hermetyczne, głęboko subkulturowe, osobne, rozmijające się z aktualnymi trendami, kontrowersyjne, niepoprawne, histeryczne, konfundujące w ten czy inny sposób. A także – poza kilkoma rytualnie przytaczanymi nazwami zespołów z mniejszych ośrodków – wykluczała de facto całe krajowe peryferia geograficzno-społeczne, wyjątkowo – zwłaszcza w latach 80. i 90. XX wieku – bogate w twórczość „alternatywną”, często z trudem akceptowane przez autorytety tworzące hierarchie w oficjalnym i niezależnym obiegu krytycznym i wydawniczym.

Uważny czytelnik skompilowanego przez nas zbioru zauważy bez trudu, że niektóre ośrodki, najczęściej o skali wielkości miasta powiatowego, to prawdziwe fabryki zespołów „alternatywnych”. „Alternatywna” geografia obejmuje cały kraj, zespoły działały bowiem nie tylko w miastach wojewódzkich i powiatowych, ale w małych miasteczkach, a nawet na wsiach czy – szczególnie w przypadku Górnego Śląska – osiedlach znajdujących się pomiędzy większymi ośrodkami miejskimi. W panoramie wspomnianych już miast-gigantów „alternatywy” o statusie miasta powiatowego znajdziemy zarówno ośrodki przemysłowe i silnie zurbanizowane, jak i zupełnie peryferyjnie położone miasta o znaczeniu wyłącznie regionalnym, które z bliżej nieokreślonych powodów, wymagających dalszych badań problemowych, stały się prężnymi ośrodkami twórczości „alternatywnej”. Posłużmy się w tym miejscu kilkoma konkretnymi przykładami: Nowy Targ, Dębica, Świdnik, Zambrów, Jawor, Hajnówka, Lubin, a także miasta większe, ale niebędące nigdy ośrodkami wojewódzkimi, takie jak Sosnowiec, Grudziądz czy Jastrzębie-Zdrój. W tych miastach narodziło się bardzo wiele – niekiedy są to setki przykładów – mniej lub bardziej interesujących zjawisk muzycznych i to jak na przykład w przypadku Dębicy czy Lubina o bardzo różnorodnym gatunkowo charakterze.

Całościowa perspektywa zagadnienia odkłamuje również nie tylko skalę, ale i istotę zjawiska. Zespołów funkcjonowało tysiące, zdecydowana większość z nich prezentowała mało oryginalny, wtórny czy niekiedy wręcz kuriozalny poziom artystyczny. Nie czynimy im jednak z tego powodu najmniejszego nawet zarzutu – niejednokrotnie bowiem tego rodzaju twórczość jest bardziej interesująca czy nawet inspirująca niż uznanych klasyków gatunku. Dotychczas pisana historia polskiej „alternatywy” jest obciążona dwoma grzechami pierworodnymi: przytoczonym już grzechem wybiórczości, de facto wykluczającym peryferia, subkulturowe getta i ustalającym sztywne hierarchie estetycznej poprawności oraz drugim grzechem afirmatywności. „Alternatywę” od lat się w Polsce celebruje, wywyższa, zwraca na nią szczególną uwagę, ale często prezentując tylko subiektywnie wybrane, traktowane niemalże wystawowo zespoły i projekty muzyczne. My pragniemy osadzić je na gruncie całości, przypominając również nazwy zespołów, które całkiem niesłusznie zostały zapomniane, nie przebiły się do oficjalnego rodzimego „alternatywnego” kanonu, zyskując status efemerydy, choć zasługują w naszej opinii na najwyższe uznanie. Takie zespoły – obok tych programowo wykluczonych – również umykają zawodowym twórcom hierarchii i kanonów rodzimej „alternatywy”.

Tak więc aspekt geograficzny i społeczny, próba panoramicznego oddania zjawiska „alternatywności”, oddanie sprawiedliwości mniejszym ośrodkom muzycznym, walka ze sztywną, ugruntowaną, hierarchicznie zorganizowaną historiografią zjawiska, przeciwstawienie się ograniczeniom stylistycznym i gatunkowym. Ale tez aspekt językowy, mieszczący się w konceptualnej sferze wydawnictwa. Możliwie pełna panorama nazw zespołów i projektów muzycznych pozwala zweryfikować również wiele wciąż pokutujących powszechnie mitów dotyczących klucza nazewniczego używanego przez inicjatorów tych projektów. Wielokrotnie rozpatrywano warstwę nazewniczą w dwóch aspektach: w przypadku pierwszego z nich chodziło o łowienie swego rodzaju onomastycznych perełek i kuriozów, w przypadku drugiego natomiast o kolekcjonowanie nazw afirmujących banał codzienności, świat przedmiotów codziennego użytku, frazeologię oficjalnej nowomowy, wykorzystujących zrytualizowane związków frazeologiczne. Te wszystkie wątki – zawierające się w nazwach zwłaszcza niektórych zespołów punkowych, ale i projektów industrialnych i awangardowych – znajdą Państwo w tej książce. W panoramicznym ujęciu uderza jednak inna, nieco zasmucająca prawidłowość nazewnicza, występująca niezależnie od aspektu gatunkowego: większość nazw rodzimych zespołów muzycznych, które możemy zaklasyfikować jako „alternatywne”, to nazwy anglojęzyczne. Jest to oczywiście poniekąd naturalne i zrozumiałe – wszak cała ta muzyka przywędrowała do nas w różnych latach z Zachodu i choć niejednokrotnie aspekt rodzimy czy nawet lokalny wywiera niebagatelne piętno, to źródło tej twórczości, nawet najbardziej „lokalnej” czy nawet „tożsamościowej” tkwi w szeroko rozumianej anglojęzycznej czy szerzej zachodniej sferze kulturowej i estetycznej. Podobnie rzecz ma się z subkulturami i choć każda subkultura w każdym kraju, regionie czy nawet mieście ma swoją wyjątkową specyfikę, to jednak jej korzeń pozostaje kopią wzorca zachodniego. To również podważa obowiązujące wśród słuchaczy i części krytyków przekonanie o rzekomej wyjątkowej oryginalności polskiej sceny muzycznej na tle światowej klasyki gatunków.

W związku z tym nasze podejście do całości zjawiska jako „autorów”/kompilatorów/selekcjonerów jest ambiwalentne: z jednej strony widać naszą fascynację, poprzez ujęcie panoramiczne pragniemy oddać hołd i sprawiedliwość zapomnianym fenomenom muzycznym, z drugiej zaś ukazujemy objawiający się dopiero w przyjętej perspektywie potencjał negatywny zjawiska, tak estetyczny, jak ideowy. Takie ambiwalentne podejście wydaje się nam jedynym z możliwych, realnie obrazującym wewnętrzne proporcje tych opozycji w całości zbioru, programowo pozbawionym nieobcych nam przecież osobistych sentymentów. Służy temu też zebrany, wyselekcjonowany i zestawiony przez nas materiał ikonograficzny w formie oddzielnej barwnej wkładki, pochodzący zarówno z naszych prywatnych zbiorów, jak i zasobów internetowych. Prezentuje on w większości zapomniane, unikatowe, niskonakładowe bądź szerzej mało znane okładki wydawnictw fonograficznych, wśród których znajdziemy fonogramy kuriozalne tak pod względem estetycznym dźwiękowym, jak i ikonograficznym, fonogramy idealnie mieszczące się w estetycznym centrum konkretnych, hermetycznych podgatunków muzycznych (np. anarcho punk, tzw. Silver-Ton punk, satanistyczny black metal, grind core, thrash, crossover, NSBM, RAC) czy wreszcie – tu uwaga dla wnikliwych odbiorców – fonogramy będące dla nas wybitnymi, acz zapomnianymi arcydziełami polskiej muzyki „alternatywnej”. Są to w większości okładki kaset – bo przecież kaseta przez długie lata była fundamentalnym i najłatwiej dostępnym dla twórców i odbiorców nośnikiem muzycznym polskiej „alternatywy” – i bardziej wysublimowanego, acz w „alternatywnym” uniwersum wydawniczym funkcjonującego bez przerwy nośnika, jakim jest siedmiocalowa winylowa EP-ka. Warto o tym wspomnieć we wciąż trwającej dobie revivalu winyli i kaset: w przypadku takich gatunków jak anarcho punk, crust, grind core czy wielu wydawnictw awangardowych oba nośniki funkcjonowały cały czas jako równorzędne z innymi nośnikami.

Z niejakim lękiem, acz i nadzieją, oddajemy więc w Państwa ręce skromny owoc naszej pracy, jakkolwiek by jej w tym przypadku nie definiować. Zaznaczamy przy tym, że jesteśmy świadomi, że zbiór ten nie zawiera nazw setek czy nawet tysięcy kolejnych zespołów, do których nie zdołaliśmy dotrzeć, a nasza selekcja i wyciągnięte wnioski zawarte w tym krótkim wstępie mogą budzić zastrzeżenia. Niemniej, warto było podjąć to wyzwanie, a sam projekt należy uznać za wiecznie nieskończony.

Artur Sobiela, Tomasz Sikora

!NSULT(Wrocław)

(N)ONEFORALL(Tychy)

(THE) BOŸLERS(Kraków)

.(Gliwice)

?(Koszalin)

[4672](Poznań)

[DELETED](Poznań)

[HAVEN](Poznań)

[PERU](Lublin)

[VZ](Poznań)

[WREATH](Warszawa)

_+_

„BRUNET” MACIEK(Gdańsk)

●̸●●●

...ON THE NIGHT(Orneta)

004(Rzeszów)

0404(Gdańsk)

07 ZGŁOŚ SIĘ(Lublin)

¼ ZMYSŁU(Gdańsk)

10 FOLD(Poznań)

10 MINUT(Luboń/Poznań)

10 TON(Tarnów)

1001 BASTARDÓW(Olsztyn)

100-LEC

105 LUX(Gdynia)

11(Łódź)

11 WRZEŚNIA(Bytów)

1125(Złotów)

12 KM MICKIEWICZA(Łódź)

12RAZYPE(Mława)

12TWO100

13.12

13/11

13TH DRAFT(Grudziądz)

14 AGAINST 5(Warszawa/Piaseczno)

14 KIEROWNIK DZIAŁU KADR

14 SZNYTÓW KING KONGA(Gliwice)

148(Biała Podlaska)

14TH WOUND(Bartoszyce)

150 WATTS(Łódź)

16 REASON TO LOVE REBECCA(Wrocław)

17 MGNIEŃ WIOSNY(Lubin)

180 STOPNI(Bydgoszcz)

19 WIOSEN(Łódź)

19.30

1926(Gdynia)

1984(Rzeszów)

2 DNI(Kolno)

2 GROSZE DO WINA(Krosno)

2 KOŁA(Piła)

2 POLEV(Cieszanów/Lubaczów/Jasło)

2:22

2020

208 PRESTISSIMO(Trzebiel)

21 A(Warszawa)

21 GRAMMS

21:37(Busko-Zdrój)

210(Poznań)

22-300(Krasnystaw)

23 THREADS

27-29(Włocławek)

2ND HAND BEATNIX

2ND WIND(Poznań)

2PU(Zielona Góra)

2TM2,3

3 METRY

3 NIEZALEŻNE ZABAWKI MIŁOSNE

3 SIOSTRY(Mińsk Mazowiecki)

3 SZTACHY WOLNOŚCI(Zbąszyń)

30 KILO SŁOŃCA(Kołobrzeg)

33 TRZYSTA(Nowy Sącz)

343

365 DNI(Ciechanów)

3CITY STOMPERS(Trójmiasto)

3FONIA

3HDSAFXRI

3MOONBOYS(Bydgoszcz)

4 DEGREES(Szczytno)

4 DZIKI(Wrocław)

4 HIPPIES(Berlin)

4 LOFTY GUYS(Bydgoszcz)

4 PAKERS(Białystok)

4 PRICKS(Łódź)

4 SYFON(Bydgoszcz)

4 WD

4:04(Olsztyn)

40 I 4(Gliwice)

40 VIRGINS(Mielec)

41-200(Sosnowiec)

41940(Piekary Śląskie/Bytom)

45 REVOLUTIONS PER MINUTE(Łódź)

4MD

5 BASTARD(Lublin)

5 LITRÓW CZERWIENI(Warszawa)

5 PIRAMID(Gdańsk)

5 SECONDS(Warszawa)

5 SYFON(Bydgoszcz)

5000 LAT(Łódź)

52UM(Warszawa)

666 ANIOŁÓW(Bydgoszcz)

666 XHE(Racibórz)

6a2a9(Poznań)

7 FAZ

7 GODZIN SNU(Ruda Śląska)

7!CHO(Szczecin)

7,8 %(Kraków)

707(Białystok)

71 TONMAN(Wrocław)

7184 CREW(Jastrzębie-Zdrój)

72 DESPERATED REBELS(Grodzisk Mazowiecki)

72 KWIETNIA(Jawor)

731(Świdnica)

740 MILIONÓW ODDECHÓW(Opole)

747(Szczecin)

77 SINS PHENIAN(Kraków)

78(Wieluń)

8 DZIEŃ TYGODNIA(Lublin)

8 DZIEŃ TYGODNIA(Stalowa Wola)

8 KAW(Toruń)

8 ROLEK(Łódź)

86/621(Gdynia)

90210(Warszawa)

997(Ostrowiec Świętokrzyski)

997(Warszawa)

A(Łańcut)

A BIRTHDAY PARTY BAND(Warszawa/Dresden)

A CARESS OF TWILIGHT(Kędzierzyn-Koźle)

A DAY OF NO SUN(Kraków)

A DYING WISH(Żuromin)

A MOŻE KWIATKI WYROSNĄ?(Białobrzegi)

À PARIS(Sępólno Krajeńskie)

A PASSER BY(Toruń)

A STEP TOO FAR(Warszawa)

A.C.N. KAŁASZNIKOW

A.D.H.D.(Chełm)

A.D.P.(Zielona Góra)

A.D.S.(Kędzierzyn-Koźle)

A.J.K.S. (A JEZUSOWI KAZALI SPAĆ)(Sosnowiec)

A.N R.S

A.N.F. THE L.S.D.(Susz)

A.P.S.F. (ANTI POLISH SCIENCE FICTION)(Świdnik)

A.R.D. (ALLOW THE RABBIT TO DIE)(Radzyń Podlaski)

A.S.K.(Włocławek)

A.U.S. (AUTOMATYCZNE USUWANIE SZYB)(Wrocław)

A.V.A.R.I.A.(Ruda Śląska)

A’FREAK(Międzyrzec)

A’ISHA(Malbork)

A’TAK(Żary)

AA 11(Rawicz)

AABZU(Kraków)

AB INTRA(Warszawa)

ABADDON(Bydgoszcz)

ABADDON(Polkowice)

ABADDON(Sosnowiec)

ABATHOR(Łódź)

ABATHOR(Wrocław)

ABATOIR(Wrocław)

ABDIJAH(Pruszcz Gdański)

ABDYKACJA(Recz/Pruszcz Gdański)

ABECADŁO WOLNYCH DZIECI(Warszawa)

ABERDEEN(Toruń)

ABERRACJA(Koło)

ABERRACJA(Krzeszowice)

ABERRACJA(Lipsko)

ABERRANCY(Piła)

ABERRATION(Płock)

ABGESCHIEDEN(Lublin)

ABHOR(Skawina)

ABHORRENCE(Łódź)

ABHORRENT FUNERAL(Poznań)

ABIGAIL(Ostrów Wielkopolski)

ABNEGACJA(Lębork)

ABNEGACJA(Łobez)

ABNEGACJA(Rawicz)

ABNEGAT(Gorlice)

ABNEGGARE(Lębork)

ABNORMAL CITIZENS(Gdańsk)

ABNORMAL SICKNESS(Katowice)

ABOLICJA(Stargard)

ABOMINATED(Warszawa)

ABOMINATION(Wągrowiec)

ABOR TV(Rzeszów)

ABORCJA(Kawęczyn/Ropczyce)

ABORCJA(Łomża)

ABORCJA(Porąbka)

ABORDAŻ(Opole)

ABORTICIDE(Wrocław)

ABOUT ME HEAR(Piotrków Trybunalski)

ABOVE AURORA(Poznań)

ABOVE THE LAST MILL(Nowy Targ)

ABOVE THE LIFE(Gdańsk)

ABREAD(Poniatowa)

ABS

ABS CONDITUS(Poznań)

ABSCES(Łask)

ABSENT(Strzegom)

ABSENT MINDED(Cieszanów)

ABSOLUT(Biecz)

ABSOLUTE SPIRIT(Zduny)

ABSOLWENT(Sępólno Krajeńskie)

ABSORBING SILENCE(Tarnów)

ABSQUE COR(Mielec)

ABSTRACT(Kraków)

ABSTRAKCJA(Elbląg)

ABSTRAKCJA(New York)

ABSTRAKCJA SEZONU(Cieszanów)

ABSTRAKT RZECZYWISTOŚCI(Nowa Huta)

ABSTYNENCJA(Włodawa)

ABSURD(Gliwice)

ABSURD(Piła)

ABSYNT(Lubsko)

ABSYNT(Police)

ABSYNTH(Tarnowskie Góry)

ABU ZEINAH(Warszawa)

ABUSED MAJESTY(Białystok)

ABUSER(Wrocław)

ABUSIVENESS(Lublin)

ABYSAL(Włocławek)

ABYSS(Limanowa)

ABYSS(Rzeszów)

ABYSS(Żuromin)

ABYSSUS(Biała Podlaska)

ACAPULCO(Jarocin)

ACCESS DENIED(Sopot)

ACCIDENTAL DEATH(Gdynia)

ACCOMPLICE AFFAIR(Ostrów Wielkopolski)

ACEDIA(Otwock)

ACERBUS ARTIFEX(Gryfów Śląski)

ACETYLEN & SPRAY(Zakrzewo)

ACETYLEN(Radziejów)

ACH OJ(Stargard)

ACHERON(Brojce)

ACHERONT(Kraków)

ACHERONT(Radzyń Podlaski)

ACHERONTIS(Tarnobrzeg)

ACHTUNG MINEN GRUPPE(Bydgoszcz)

ACID DRINKERS(Poznań)

ACID LINDGREN(Warszawa)

ACID ROTTEN BUT O.K.(Szczecin)

ACIDLAND(Nysa)

ACNOSAN FRONT(Legionowo)

ACNOSAN FRONT(Wrocław)

ACORA(Warszawa)

ACRIMÖNIA(Warszawa)

ACRIMONY(Łódź)

ACROSS THE RUBICON

ACROSS THE SHADE(Katowice)

ACROSS THE VOID(Poznań)

ACRUM(Władysławowo)

ACRYBIA(Malbork)

ACT OF GRACE(Biłgoraj)

ACTION DIRECTE(Skwierzyna)

ACTION FREEDOM(Ruda Maleniecka)

ACTIVE CORE(Warszawa)

ACTUM INFERNI(Olsztyn)

ACTUS FIDEI(Malbork)

ACUTE MIND(Lublin)

AD NIHILIUM(Warszawa)

AD NOCTUM(Olsztyn)

AD PATRES(Poznań)

ADAM & OLAF

ADAM I SMOKI(Warszawa)

ADAMU(Warszawa)

ADDER(Tychy)

ADDICTION(Rzeszów)

ADDICTION(Stalowa Wola)

ADHD SYNDROM(Maniowy)

ADHERENT(Lublin)

ADHEZJA(Lublin)

ADHORTACJA(Tomaszów Mazowiecki)

ADHUK(Nowy Targ)

ADIAFORA(Puławy)

ADMASS(Kolno)

ADMINISTRATORR(Warszawa)

ADMINISTRATORR ELECTRO(Warszawa)

ADONAY(Nowy Dwór Gdański)

ADONIS

ADPC (ARSZYN/DUDA/PAPER CUTS)

ADRES(Poznań)

ADRO(Brzeszcze)

ADTX

ADULT CRASH(Olsztyn)

ADVENA

ADWENT(Kędzierzyn-Koźle)

AEFDE(Gdańsk)

AEON(Olsztyn)

AEON OF ETERNAL(Kraków)

AERYIE(Radom)

AESTHESIS(Żory)

AETERNUS(Lublin)

AETHER(Łódź)

AETHERES(Koszalin)

AETHERNUM(Warszawa)

A-FE

AFEKT(Biłgoraj)

AFEKT(Płock)

AFEKTACJA

AFEKTH(Kędzierzyn-Koźle)

AFERA(Gdańsk)

AFERA WC(Warszawa)

AFFRONT(Hajnówka)

AFFY PUFF(Mielec)

AFIRMACJA(Poniatowa)

AFRAID(Lubartów)

AFRAID OF THAT DAY(Warszawa)

AFRICONNECT(Brzeg)

A-FRONT(Gliwice)

AFRONT(Pionki)

AFRONT(Trzebinia)

AFROPORNO(Łódź)

AFT-2(Radomsko)

AFTER DEATH(Biała Podlaska)

AFTER LAUGHTER(Kraków/Katowice/Oświęcim)

AFTER LOBOTOMY(Sandomierz)

AFTER PARTY(Maniowy)

AFTER THE SIN(Poznań)

AFTERGLOW(Wrocław)

AFTERLIFE(Kraków)

AFTERLIFE(Sławków)

AFTERLIFE(Sopot)

AFTERLOAD(Lublin)

AFTERSELF(Poznań)

AFTERWRATH(Wrocław)

AGAIN(Rzeszów)

AGAINST ALL ODDS(Gliwice)

AGALIREPT(Malbork)

AGARRTHA(Gdynia)

AGD(Wrocław)

AGEL

AGELESS(Kraków)

AGENCJA T.(Toruń)

AGGAFARI(Wrocław)

AGGRESSION(Warszawa)

AGGRESSOR(Słupsk)

AGITACJA(Żuromin)

AGLA

AGNI HOTRA(Warszawa)

AGNOSTIC GOSPEL(Nidzica)

AGNOSTIC MANTRA(Legnica)

AGNOZJA(Gryfów Śląski)

AGNOZJA(Lubawa)

AGONIA(Giżycko)

AGONIA(Grudziądz)

AGONIA(Pisz)

AGONIA(Raszyn)

AGONIA(Sierpc)

AGONISED BY LOVE(Białystok)

AGONYA(Ostróda)

AGREGAT(Wodzisław Śląski)

AGRESJA(Bełchatów)

AGRESJA(Lublin)

AGRESJA(Rybnik)

AGRESJA(Stara Wiśniewka)

AGRESJA 91(Żyrardów)

AGRESOR(Elbląg)

ÄGRESOR(Gdańsk)

AGRESOR(Poznań)

AGRESOR(Warszawa)

AGRESOR(Żywiec)

AGRESSIVA 69(Kraków)

AGRESSIVA 88

AGREST(Bydgoszcz)

AGREST BAND(Zambrów)

AGUIRE(Krzeszowice)

AGURI MONTATORII(Boguchwała)

AHIMSA(Warszawa)

AHNENERBE(Warszawa)

AHRET DEV(Radom)

AHRIMAH(Warszawa)

AIDS(Hajnówka)

AIDS FOREVER(Sochaczew)

AILMENT(Gdańsk)

AILMENT(Lublin)

AIM(Biała Podlaska)

AIMLESSDRIVING(Warszawa)

AION(Poznań)

AIRES

AIRSTRIKE(Legnica)

AK-47(Częstochowa)

AK-47(Gliwice)

AK-47(Mława)

AKALLABETH(Gorlice)

AKATALEPSJA(Rzeszów)

AKCELERATOR(Warszawa)

AKCJA BEZPOŚREDNIA(Wrocław)

AKCJA ODWETOWA(Piaseczno)

AKCYZA(Tczew)

AKCYZA(Wałbrzych)

AKPATOK(Kraków)

AKROON(Tarnów)

AKRUX(Warszawa)

AKT ZGONU(Rozprza)

AKTYWNI BEZROBOTNI(Sochaczew)

AKWIZGRAM(Łódź)

AL BUNDY(Płock)

AL DOMORO(Czeladź)

AL SIRAT(Ostrołęka)

AL SKAPONE(Sosnowiec)

ALAMEDA 3(Bydgoszcz)

ALAMEDA 4(Bydgoszcz)

ALAMEDA 5(Bydgoszcz)

ALAMEDA DUO(Bydgoszcz)

ALAMO(Mińsk Mazowiecki)

ALAN(Tczew)

ALARM(Chełmża)

ALARM(Warszawa)

ALARM(Wrocław)

ALASTOR(Kutno)

ALBION(Jastrzębie-Zdrój)

ALCA PRIM(Stargard)

ALCATHRASH(Oleśnica)

ALCHEMIK SENDIVIUS(Grudziądz)

ALCOHOLIC DISASTER(Ełk)

ALCOHOLICA(Świerklaniec)

ALCOHOLLICA(Iława)

ALCOHOLOCAUST(Częstochowa)

ALDARON(Jelenia Góra)

ALE WARIAT(Bełchatów)

ALEJA SZUCHA(Pruszków)

ALEJA ZASŁUŻONYCH(Siedlce)

ALEPH א(Sopot)

ALERGIA(Zduńska Wola)

ALERT! ALERT!(Lublin/Warszawa/Łódź)

ALEX SHADES(Poznań)

ALEX TORES(Małkowice)

ALEX’S DUMB QUESTIONS(Kraków)

ALGEROTH(Warszawa)

ALGOR(Nowy Targ)

ALGORITHM OV VOID(Siemianowice Śląskie)

ALHAMBRA(Wrocław)

ALHENA(Bydgoszcz)

ALI AGCA(Ruda Śląska)

ALI AGCA COMMANDO(Rzeszów)

ALIANS(Piła)

ALICE IN WEEDLAND(Warszawa)

ALICETEA(Radom)

ALIEN SLEEPER SHIPS

ALIENACJA

ALIENACJA(Płock)

ALIENOIL(Zielona Góra)

ALIGATOR EMIL(Marianowo)

ALIOTH(Płock)

ALIOTH(Przasnysz)

ALKATRAZ(Katowice)

ALKOHOHLIK

ALKOHOL FRONT(Nowy Targ)

ALKOHOLICY Z JEDNEJ DZIELNICY(Toruń)

ALKOHOLIKA(Szczecin)

ALL ARE DEAD(Wrocław)

ALL BANDITS(Lubin)

ALL BUM(Szczecin)

ALL DAY HELL(Biała Podlaska)

ALL EYEZ ON ME(Bydgoszcz)

ALL GODS ARE DEAD(Gdańsk)

ALL GODS DIE(Nowy Targ)

ALL MY BLISS(Wrocław)

ALL MY HEROES

ALL OF A MURDER ART(Łęczyca)

ALL RUANA(Wodzisław Śląski)

ALL SHADES OF GREY(Poznań)

ALL WHEEL DRIVE(Poznań/Koło)

ALLEN(Lublin)

ALLES(Łódź)

ALLIGATOR BAY(Błonie)

ALLOWED BY LAW(Nowy Targ)

ALMOST DEAD CELEBRITIES(Łódź)

ALOES(Kraków)

ALONE(Łódź)

ALONE IN MOURNING(Opole)

ALPHA ZERO(Warszawa)

ALSO WITH RAZORS(Tczew)

ALTAIR(Jastrzębie-Zdrój)

ALTAIR(Raciąż)

ALTAIR(Rzeszów)

ALTAIR(Wałbrzych)

ALTAR OF ASHES(Wrocław)

ALTARRA(Kalisz)

ALTE ZACHEN

ALTER EGO(Sosnowiec)

ALTERATION’S CRUELTY(Sanok)

ALTERCATED(Bielsk Podlaski)

ALTERNATIVE(Sierpc)

ALTONA

ALVEOLAR CESSPOOL(Warszawa)

AŁMA ATA(Opole)

AM(Ustroń)

AMADEUS(Kalisz)

AMAGUCIM

AMANITA MUSCARIA(Gryfów Śląski)

AMARENA(Zielona Góra)

AMAROK(Szczecinek/Toruń)

AMARYLLIS(Prudnik)

AMATORSZCZYZNA(Opole)

AMAZEROTH(Bytom)

AMBARAS(Mońki)

AMBASADA PIEKŁA(Radom)

AMBONA(Płock)

AMEBA(Warszawa)

AMEN(Lublin)

AMEN(Olsztyn)

AMERHON(Warszawa/Piotrków Trybunalski)

AMETRIA(Warszawa)

AMF(Kruszwica)

AMFA(Strzelce Opolskie)

AMIGOS UNITED

AMNESTIA(Jastrzębie-Zdrój)

AMNESTIA(Końskie)

AMNESTIA(Olecko)

AMNESTIA(Wałbrzych)

AMNESTY(Konin)

AMNEZJA(Biała Podlaska)

AMOK(Berlin/Grudziądz)

AMOK(Kielce)

AMOK(Zagórz)

AMOK ATAK(Wrocław)

AMOKH(Legnica)

AMON(Gliwice)

AMON(Końskie)

AMONG THE ENEMIES(Warszawa)

AMONG THE ROTTING TREES(Katowice)

AMONIAK(Gliwice)

AMOR FATI(Płock)

AMORPHOUS(Legnica/Wrocław)

AMORPHOUS DEATH(Legnica)

AMPACITY(Gdynia)

AMPÓTACJA(Głogów)

AMPUTACJA(Bydgoszcz)

AMPUTACJA GŁOWY(Sopot)

AMROU KITHKIN(Kielce/Łódź)

AMSTER AMSTERDAM(Poznań)

AMUNICJA(Poznań)

AMURTA URNA(Wrocław)

ANABOTH(Nowa Huta)

ANAHATA(Krapkowice)

ANAIASH(Inowrocław)

ANAL COLLISION(Opole)

ANAL CUT(Montreal)

ANAL FRONT(Żarów)

ANAL KURWA INTRUDER(Stargard)

ANAL STENCH(Kraków)

ANAL VAGINATÖR(Gdańsk)

ANALCHIA(Lublin)

ANALIZA MOCZU(Radomyśl)

ANALIZA ŻYCIA(Zduńska Wola)

ANALKAIDA

ANALOG(Giżycko/Olsztyn)

ANALOGIA SNU(Oświęcim)

ANANA KOFANA(Sieradz)

ANANDAMAYA(Bielsko-Biała)

ANARCH(Szczecin)

ANARCHISTYCZNI ZBÓJCY Z BESKIDU(Krosno)

ANARCHOL(Toronto)

ANARHIA(Warszawa)

ANASTASIS(Legnica)

ANASTAZJA

ANATHEMA SHIT(Brzeg)

ANATHEMIZED(Gdańsk)

ANATOL(Warszawa)

ANAWIM(Warszawa)

ANCIENT ART(Warszawa)

AND OVER(Łapy)

ANDER(Słupsk)

ANDROMEDA(Biecz)

ANDROS(Wrocław)

ANDRZEJ BAPHOMET(Gdańsk)

ANDRZEJ BAZIAK(Brzozów)

ANDRZEJ L.E.P.R.

ANDRZEJKI(Warszawa)

ANDY(Kraków)

ANDY BLAKK(Warszawa)

ANDY SACRO(Zawadzkie)

ANEKSJA(Lubin)

ANEMIA 77(Białystok)

ANEMIK(Białystok)

ANEMJA(Gorzów Wielkopolski/Strzelce Krajeńskie)

ANENVE

ANESTEZJA(Warszawa)

ANEXJA

ANFEA EUTA(Myszków/Poznań/Warszawa)

ANGEL FALL(Sosnowiec)

ANGEL FALL(Zgorzelec)

ANGEL HUREN(Ołowskie/Obryte/Zaręby Kościelne)

ANGEL’S SORROW(Krosno)

ANGELREICH(Piła/Szczecin)